Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Aan het vervoersplan van 2018 zal Syntus al wel begonnen zijn. Welke wijzigingen zouden jullie graag zien?

Forum van concessie zelf:
viewtopic.php?f=34&t=11445
Laatst gewijzigd door dnmw2705 op ma 13 feb 2017, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Wageningen1998 »

Een verbinding Wageningen-Veenendaal, dus of lijn (X80) weer naar Wageningen laten rijden of zorgen voor een lijn Wageningen-Veenendaal (zoals cxx in het begin van de concessie lijn 87 had)
wageninger
Berichten: 10
Lid geworden op: do 08 dec 2016, 19:27

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door wageninger »

BasFrancken schreef:Een verbinding Wageningen-Veenendaal, dus of lijn (X80) weer naar Wageningen laten rijden of zorgen voor een lijn Wageningen-Veenendaal (zoals cxx in het begin van de concessie lijn 87 had)
zeker weten dat deze lijn weer doorgetrokken moet worden naar Wageningen. Reis al 7 jaar met lijn 80 van Wageningen naar Veenendaal en vooral in de daluren. maar sinds Syntus er rijdt merk ik wel dat het in de dal uren erg stil is geworden aan passagiers. voorheen zat ik met gemiddeld 6 passagiers naar Wageningen avonds maar tegenwoordig ben ik helaas de enige.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

Punt is duidelijk :wink:

Maar hebben jullie dan ook ideeën hoe we dat doen zonder dat er 6 bussen per uur over de Grebbeberg rijden (want dat is wat veel), en dat bussen niet achter elkaar aan rijden maar wel aansluiten? :)
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Maxim,

Ik ben zelf niet bekend in deze regio, maar in het lijnennet staan wel enkele voor mij als buitenstaander merkwaardige gebeurtenissen. Wellicht kun je een antwoord erop geven.

- Lijn 102 heeft een lus in Harmelen, waarom is dat?
- Connexxion en Arriva worden met lijnkleuren aangeduid, maar streeklijnen van U-OV heeft dit dan weer niet.
- Waarom wijkt de route van lijn 272 af in Soest van de andere buslijnen?
- Ik vraag me af of doorrijden in de spitsuren met lijn X80 naar Wageningen potentieel heeft, zonder allerlei extra omlopen.

Daarnaast: Merken jullie ook positieve dingen in de nieuwe dienstregeling? Jullie legden de lat heel hoog voor jezelf en met al die inwerkproblemen wordt eigenlijk alleen negatieve berichtvoering waargenomen.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Hey Maxim, leuk dat je dit forum gevonden hebt en nog steeds mee kijkt! Ik heb je respect voor je dat je dit doet!
Maxim schreef:Maar hebben jullie dan ook ideeën hoe we dat doen zonder dat er 6 bussen per uur over de Grebbeberg rijden (want dat is wat veel), en dat bussen niet achter elkaar aan rijden maar wel aansluiten? :)
6 bussen (ik gok 2x 50, 2x 80, 44 en 45??) Ik heb geen cijfers, maar is het nu niet zo dat reizigers bij Arriva instappen? Achter elkaar aan rijden is inderdaad onhandig. Wel is het zo dat bij de rotonde Arriva naar links gaat en Syntus naar rechts. Jullie pakken dus meer haltes mee. Ook is het zo dat jullie Rhenen in rijden waar Arriva na Station Rhenen de Rijnburg over gaat.
Ik zou zelf zeggen: gewoon doen, je kan er nu alleen maar meer reizigers mee vervoeren dan je nu doet.
CamilleKreemers schreef: - Connexxion en Arriva worden met lijnkleuren aangeduid, maar streeklijnen van U-OV heeft dit dan weer niet..
Wat bedoel je Camille? U-OV duidt de lijnen aan met kleuren. CXX en Arriva heb ik dat niet zien doen, in de Provincie Utrecht dan.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb de pdf-versie van Syntus lijnennetkaart op mijn laptop staan en normaal worden andere concessies niet getoond met kleurtjes. Syntus doet dat wel, waarvoor veel dank. Rond Utrecht worden streeklijnen van U-OV echter ook niet getoond met kleurtjes, waar Arriva richting DAV en Connexxion rond Hilversum dit wel hebben. Het is niet slecht, maar oogt voor mij nogal vreemd. Dat ze de stadslijnen overslaan vind ik logisch, want dan eindigt Utrecht onder een grote vlek.

Ik waardeer overigens enorm dat Maxim meeleest met het forum. Hij durft er ook nog voor uit te komen dat ie vervoerkundige is.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

CamilleKreemers schreef:Ik heb de pdf-versie van Syntus lijnennetkaart op mijn laptop staan en normaal worden andere concessies niet getoond met kleurtjes. Syntus doet dat wel, waarvoor veel dank. Rond Utrecht worden streeklijnen van U-OV echter ook niet getoond met kleurtjes, waar Arriva richting DAV en Connexxion rond Hilversum dit wel hebben. Het is niet slecht, maar oogt voor mij nogal vreemd. Dat ze de stadslijnen overslaan vind ik logisch, want dan eindigt Utrecht onder een grote vlek.

Ik waardeer overigens enorm dat Maxim meeleest met het forum. Hij durft er ook nog voor uit te komen dat ie vervoerkundige is.

U-OV gebruikt deze kleuren. Vandaar mijn verwarring.
https://u-ov.info/onderweg/bestemmingskleuren/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Stefan Works
Berichten: 42
Lid geworden op: wo 18 jan 2017, 19:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Stefan Works »

Ik zou lijn 204 hetzelfde laten rijden als lijn X4.

Op dit moment is het X4 De Ontmoeting--> Het Duin --> Het Masker --> Morielje --> Bovist --> Steenbes --> Spanderswoud (3 minuten in de dienstregeling)

En de 204 doet De Ontmoeting --> Het Duin --> Steenbes --> Spanderswoud en krijgt daar ook 3 minuten rijtijd voor.. dat is toch vreemd? :?:
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Mijn ideeën/wensen:

- Rijtijden die kloppen. Sommige tijden zijn onmogelijk. Voorbeeld Driebergen Zeist naar Griftlaan. Staat 4-6 minuten voor. Er zitten 6 haltes tussen, weg komen op DBZ kost ook vaak al 1/2 minuten. Dit gebeurd op veel meer plekken.

- Betere afstemming/verdeling met lijn 51 en 251 van Qbuzz/U-OV. (Dit is allemaal gezien vanaf halte Zeist, Griftlaan)
a. Doordeweeks rijden er 14 bussen in de spits.
b. In de weekenden rijden 50 en 51 allebei om xx:28 en xx:58, dus precies op hetzelfde moment.

- Lijn 50 naar Wageningen en lijn 51 naar Veenendaal.
a. Lijn 51 zou op dezelfde constructie als de 195 en 295 kunnen werken. Syntus om het half uur naar Veenendaal, Qbuzz/U-OV naar Driebergen Zeist over de huidige route van 51.

- Lijn 50 van Wageningen naar Utrecht om 0:06 ipv de laatste om 23:36.
a. Hierdoor kan je nog met de bus naar Zeist als je op Driebergen Zeist uit de laatste trein komt (1:01u)

- Lijn 381 van Driebergen Zeist naar Austerlitz nog om 18:44 laten vertrekken. Nu gaat laatste bus een uur eerder, en dat is bijna niet te doen voor werkende mensen.

- Lijn 382 vanaf Busstation Zeist en eerder in het seizoen
a. Nu vertrekt ie van Driebergen Zeist, maar vanaf Zeist Busstation zou idealer zijn.
b. Vaak is het eind mei al lekker weer. Misschien al op zondag laten rijden en vanaf juni al elke dag laten rijden. Maar bijv. om 10 en 11 heen en 16 en 17u terug. (Als mensen eerder terug willen bellen ze maar een taxi :p of papa/mama)

- lijn N50 doortrekken naar Veenendaal ALS N81 niet rendabel is.
- Lijn N80 naar Veenendaal via Woudenberg/Scherpenzeel voor uitgaande jeugd in die dorpen.
- Lijn N56 voor jongeren uit Zeist die in Amersfoort stappen( en wellicht andersom)
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

Maxim schreef:Punt is duidelijk :wink:

Maar hebben jullie dan ook ideeën hoe we dat doen zonder dat er 6 bussen per uur over de Grebbeberg rijden (want dat is wat veel), en dat bussen niet achter elkaar aan rijden maar wel aansluiten? :)
De vraagstelling is volgens mij niet "6 bussen is een beetje veel tussen Wageningen en Rhenen", maar: Van en naar Wageningen willen zowel mensen uit de Heuvelrug (lijn 50), de Betuwe (lijn 45) als Veenendaal (lijn 80). En dat die lijnen de laatste 8 minuten parallel rijden, is dan een bijkomstigheid die pas een probleem zou zijn, wanneer die bussen grotendeels leeg zouden rijden en/of dezelfde klantengroep zouden bedienen.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

CamilleKreemers schreef:Maxim,

Ik ben zelf niet bekend in deze regio, maar in het lijnennet staan wel enkele voor mij als buitenstaander merkwaardige gebeurtenissen. Wellicht kun je een antwoord erop geven.
- Lijn 102 heeft een lus in Harmelen, waarom is dat?
Dat zijn de spitsritten die vanuit Utrecht tot Harmelen rijden en v.v., er is geen rotonde om te keren
- Waarom wijkt de route van lijn 272 af in Soest van de andere buslijnen?
Die rijdt de oude route van het stadslijntje en bedient daarmee in de spits Smitsveen en het bedrijventerrein
- Ik vraag me af of doorrijden in de spitsuren met lijn X80 naar Wageningen potentieel heeft, zonder allerlei extra omlopen.
Dat kan dus niet zonder extra omloop, dus meer vervoer daar zou logischerwijs automatisch minder vervoer ergens anders opleveren.

Daarnaast: Merken jullie ook positieve dingen in de nieuwe dienstregeling? Jullie legden de lat heel hoog voor jezelf en met al die inwerkproblemen wordt eigenlijk alleen negatieve berichtvoering waargenomen.
Jazeker: de 203, 272 en 280 worden al best aardig gebruikt, om maar een voorbeeld te noemen. Verder kan ik nog niet heel erg in de details gaan, omdat we zelf ook nog enorm aan het analyseren zijn :Y
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door TreinenFreak »

Ik zou lijn 121 inkorten tot de Groenlandsekade en zorgen voor een aansluiting bij de Groenlandsekade op lijn 126 of lijn 130. De frequentie van lijn 121 ophogen naar een halfuursdienst van maandag tot en met zaterdag en doordeweeks weer eerdere en latere ritten zoals vroeger. Het vervallen deel over het industrieterrein van Mijdrecht zou dan eventueel bij genoeg vraag opgevangen kunnen worden door lijn 123.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Aanpassen van de route van lijn 381.

Misschien is het mogelijk om vanaf Driebergen Zeist te starten, door Austerlitz en via begraafplaats en ziekenhuis richting Busstation Zeist en vanaf daar verder naar NMM! Lijn 56 erop aanpassen dat lijn 56 eerder op busstation is zodat iedereen die vanaf Kerkebosch naar NMM wilt mee kan met 381. Mocht het überhaupt rendabel zijn om naar NMM te blijven rijden.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door BrengMe »

Gezien de parallelliteit van lijn 575 en de 56 en de verhalen die ik heb gehoord over de reizigersaantallen van Austerilitz zou ik er eerder voor kiezen om lijn 575 na Zeist Busstation af te buigen naar Austerlitz i.p.v. door laten rijden naar Soesterberg. Zorgt voor minder parallelliteit en de verbinding tussen Zeist Centrum, de begraafplaats en Austerlitz keert weer terug.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Allereerst een hele simpele suggestie die veel duidelijkheid geeft: hernoem de halte Heygraaf naar Henschotermeer :wink:

Als tweede: lijn 280 is wel erg leeg in de vakanties, misschien kunnen deze DRU's beter geïnvesteerd worden?

Ik vind het trouwens gek dat de avondritten lijn 50 Veenendaal-Leersum alleen tussen 20 en 24 februari en 23 en 27 oktober niet rijden. Waarom specifiek deze weken?
Daarnaast vind ik het raar dat terwijl er meestal in de zomer minder wordt gereden, er op de stadsdienst van Woerden juist tot later doorgereden wordt in deze periode.

Nog een plan voor de bediening van Veenendaal: https://drive.google.com/open?id=1iYwQB ... sp=sharing
Lijn 85 hoort bij de Veluwe. Lijn 83 neemt de route van lijn 85 over, maar gaat over de rondweg-oost rijden voor een betere dekking, de witte vlek rondom de Zandstraat en in Veenendaal-oost verdwijnt. Lijn 85 doet hier ook het winkelcentrum van Veenendaal aan zodat er een directe verbinding vanuit Ede met het winkelcentrum wordt geboden. Omdat lijn 85 in deze situatie geen stadsdienstfunctie meer voor Veenendaal heeft en vooral van belang is voor het industrieterrein en de kenniscampus kunnen de avond en weekendritten van lijn 85 naar lijn 83 overgeheveld worden.
De omlooptijd van lijn 85 blijft ongeveer hetzelfde, de omlooptijd van lijn 83 zal ongeveer 45 minuten zijn waardoor treinaansluitingen op Klp mogelijk zijn.
BrengMe schreef:Gezien de parallelliteit van lijn 575 en de 56 en de verhalen die ik heb gehoord over de reizigersaantallen van Austerlitz zou ik er eerder voor kiezen om lijn 575 na Zeist Busstation af te buigen naar Austerlitz i.p.v. door laten rijden naar Soesterberg. Zorgt voor minder parallelliteit en de verbinding tussen Zeist Centrum, de begraafplaats en Austerlitz keert weer terug.
Interessant. In combinatie met dit voorstel lijk mij het een goed idee om 381 de stadsdienst van Driebergen over te laten nemen. Wissel je als het ware de bedieningen om, wat veel meer recht doet aan de reizigersaantallen: voor Austerlitz is een buurtbus voldoende en is bediening op zaterdag fijn voor wandelaars en voor de stadsdienst Driebergen zijn er vooral in de spits een flink aantal potentiële reizigers en is een grotere bus fijner, vooral nu deze toch maar eens per uur rijdt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Ik vind het trouwens gek dat de avondritten lijn 50 Veenendaal-Leersum alleen tussen 20 en 24 februari en 23 en 27 oktober niet rijden. Waarom specifiek deze weken?
Voorjaars- en herfstvakantie. En dat zijn de enige grotere vakanties in een periode dat er geen vakantiedienst is. Het lijkt me trouwens een foutje in de dienstregelingsmodule: in de lijnfolder hebben deze ritten geen voetnoot dat ze niet in deze twee vakanties rijden, daar hebben alleen de ritten naar Doorn die voetnoot.
Daarnaast vind ik het raar dat terwijl er meestal in de zomer minder wordt gereden, er op de stadsdienst van Woerden juist tot later doorgereden wordt in deze periode.
De stadsdienst van Woerden bedient ook een of andere zwemplas dacht ik, dat werd als reden gegeven dat deze lijnen in de zomervakantie wel 's avonds rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Maar in de weekenden van deze vakanties en in de andere vakanties rijden deze ritten dan weer wel, lijkt mij een beetje inconsequent.

Ik dacht eerst ook dat die voor de bediening van deze plassen was, maar wie zwemt er nou 's avonds?
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Ik zwem wel eens 's avonds met kameraden in de zomervakantie. Het is wel enorm temperatuurafhankelijk, maar regelmatig gehad dat ik rond 21 uur nog dobberde in het Schildmeer.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Dat is waar, maar is er dan een redelijke vraag voor een buslijn?
De henschotermeerlijnen stoppen veel eerder terwijl dit toch een veel grotere trekpleister is.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

sirvinniei schreef:Maar in de weekenden van deze vakanties en in de andere vakanties rijden deze ritten dan weer wel, lijkt mij een beetje inconsequent.
Ik neem aan dat dit deel van de reactie over lijn 50 gaat? Dan nog even een herhaling van wat ik in m'n vorige bericht al schreef: er lijkt hier een foutje in de dienstregelingmodule op de Syntus-site te zitten (die geeft inderdaad de voetnoot "a" bij die ritten). In de lijnfolders komt die voetnoot namelijk niet voor bij de bewuste ritten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Ging idd om lijn 50, maar zijn de lijnfolders dan de leidraad?
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Nou eerder een beetje logisch nadenken gezien het wat raar zou zijn als er in de voorjaars- en herfstvakantie niet 's avonds van naar Veenendaal gereden wordt en in de zomer- en kerstvakantie wel.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

In google maps staan deze ritten iig ook niet, erg verwarrend
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

hoi, Ik lees hier nog een idee van reizigers op lijn 7 in Amersfoort. Wellicht kan Maxim hier iets mee? Wellicht is het een zeer kansrijk iets voor de regio en kan het idee onder de bevolking daar gaan leven dat Syntus hard werkt om alle adviezen van reizigers te bekijken. Ik zou dan wel in een vervoerplan terugkoppeling doen, zodat het ook zichtbaar wordt voor klanten dat er iets mee gedaan is.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten