Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Een bus Veenendaal-Uithof? Wat heeft dat nou voor zin? De 30 minuten haalt een bus nooit gezien de snelheidsbegrenzing en het halteren.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Ik heb geen idee of het zin heeft. Ik opper het alleen. Bussen uit A'foort hebben toch ook die begrenzing? Lijkt mij dat die S418Le's ook wel gewoon 100 mogen en niet begrensd worden, al is dit wel een aanname.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Wageningen1998 »

Waarom zou dat? 85km/h is voor openbaar vervoer hard zat toch. Die Citea's XLE137 van Connexxion hebben even 100 gereden, maar dat is ook teruggedraaid. Rijden nu weer gewoon 85.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Is het voor Veenendaal niet handiger om naar Driebergen-Zeist te reizen en daar op de bus te stappen? Eventueel zou je die bus kunnen versnellen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

De bus met gegarandeerde treinaansluiting vanuit Veenendaal is de 371, die rijdt non-stop van Driebergen-Zeist naar De Uithof. Hoe wil je die precies nog sneller maken? :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Een rechtstreekse busbaan vanaf Zeist naar de Uithof bijv, zodat je niet via De Bilt (N237) hoeft?
Wellicht enkele aanpassingen aan verkeerslichten (indien mogelijk), zodat er meer doorgereden kan worden?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Er zijn grotere knelpunten in de provincie. Ik vind nu al dat er verhoudingsgewijs teveel geld gaat naar de stad Utrecht.
Ik heb geen onderschrift
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

Voorbeelden?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

Die Leusdenaren blijven maar zeuren over de terugkeer van lijn 77-78.
Terwijl de huidige 17-217 dienstregeling volgens mij best wel redelijk is.

Maar goed, mochten die Leusdenaren toch een punt hebben, dan zou Syntus misschien het volgende kunnen doen:
* lijn 17 wordt ingekort tot Leusden halte Middenweg (en rijdt als ringlijn: Noorderinslag - Torenakkerweg - Asschatterweg - Middenweg - Noorderinslag). Lijn 17 rijdt ma-za overdag 4x/uur, avond/zondag 2x/uur
* er komt een ringlijn 117-217; lijn 117 rijdt Amersfoort CS - Kersenbaan - A28 - Leusden Randweg - Ruige Velddreef - Middenweg - Beekridder - Benedictijnenhove - Burg. Postlaan - Groene Zoom - Heilgenbergerweg - Stadsring - Station; lijn 217 rijdt dezelfde route in de andere richting. Lijn 117-217 rijden beide ma-vrij overdag 1x/uur, spits 2x/uur (samen dus 4x in de spits en 2x daarbuiten), avond/weekend niet

Ik heb het niet precies nagerekend, maar volgens mij kom je dan ongeveer uit op dezelfde DRU's (omdat lijn 17 ca. 5 minuten sneller wordt, kun je die DRU's inzetten voor lijn 117-217).
Voordeel is dat de Leusdense buitenwijken op werkdagen weer bediend worden (maar wel met een lagere frequentie). Nadeel is dat Leusden-noord (Ruige Velddreef) 's avonds en in het weekend niet meer wordt bediend.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Is het niet een briljant idee om de laatste bus 50 ipv Driebergen Zeist, door te laten rijden naar Doorn? Puur om de grens te verleggen
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door isadora »

Cross-posting, ook zo'n fenomeen.
viewtopic.php?f=34&t=11445&p=500022#p500022
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Ardan »

De crosspost was een foutje en is verwijderd.
Ik doe ook maar wat
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Lijn 82 laten rijden op zaterdag. 1x in het uur. Vanaf 9:00 tot 18:00. Kan vanzelf aantrekken, werkt het niet,, jammer dan.

Materieel: Rosero/Sprinter

Maarn heeft alleen trein ov in weekend. Naar Amersfoort moet nu via Utrecht CS.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
TreinenFreak
Berichten: 232
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door TreinenFreak »

Lijn 82 kan naar mijn mening helemaal opgeheven worden zeker als de bus precies achter lijn (x)80 aanrijdt. Alleen voor het stukje Leusden Zuid moet dan een oplossing gezocht worden doordeweeks.
Zoiezo trekt een uursverbinding (op zaterdag) vaak weinig reizigers. Reizigers uit Doorn zullen weinig interesse hebben in een verbinding zaterdag naar Maarn en Maarsbergen. En Maarsbergen is te klein om ook zaterdags aangesloten te moeten zitten op het OV en verder hebben alle andere kernen die lijn 82 aan doet genoeg aanbod op zaterdag.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Lijn 82 reed in de vorige concessie nog op zaterdag, echt druk was 'ie toen al niet. (Lees: er zat geen hond in)
Lijkt me daarmee vrij logisch dat die lijn nu niet meer op zaterdag rijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

https://drive.google.com/open?id=1BccXv ... sp=sharing

Hier een idee voor een nieuwe opzet van lijn (X/2)80 en een nieuwe opzet van lijn 83/85.
Frequenties:
280 Amersfoort-Woudenberg-Maarsbergen-Veenendaal-Rhenen 2x per uur doordeweeks overdag
X80 Amersfoort-Woudenberg-Scherpenzeel-Renswoude-Veenendaal-De Klomp 2x per uur doordeweeks overdag
80 Amersfoort-Leusden Arnhemseweg-Woudenberg-(Scherpenzeel-Renswoude-Veenendaal-de Klomp)/(Maarsbergen-Veenendaal-Rhenen) 2x per uur buiten doordeweeks overdag, alternerend naar Rhenen en de Klomp.
Frequenties lijn 83 ben ik nog niet zeker over

Hiermee wordt in mijn ogen meer recht gedaan aan de reizigersstromen. Nadeel is wel dat Scherpenzeel en Renswoude een lagere frequentie krijgen, maar deze dorpen kennen niet veel reizigers (zeker 's avonds en in het weekend). Ander nadeel is dat er overgestapt moet worden om van Scherpenzeel/Renswoude naar Veenendaal/Rhenen te reizen, maar deze groep is waarschijnlijk marginaal.
Voordelen liggen vooral in de verknoping die er in het centrum van Veenendaal ontstaat. Hierdoor ontstaan er veel meer reismogelijkheden en wordt de dekking van Veenendaal een stuk beter. Deze zien er ongeveer zo uit

83 vanuit West > 83 naar Veenendaal oost/Ede
280 vanuit Rhenen > 280 naar Amersfoort
50 vanuit Utrechtse Heuvelrug > 50 naar Veenendaal-de Klomp met aansluiting treinen

en andersom

83 Vanuit Veenendaal oost/Ede > 83 naar West
280 vanuit Amersfoort > 280 naar Rhenen
50 vanuit Veenendaal-de Klomp > 50 naar Utrechtse Heuvelrug

Waarbij vanuit elke bus voor de pijl op elke bus na de pijl kan worden overgestapt.

Suggesties? Ideeën? Opmerkingen?
Laatst gewijzigd door sirvinniei op di 09 mei 2017, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Het linkje werkt bij mij niet.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Vreemd, bij mij doet ie het. Ook als ik niet ingelogd ben.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Werkt nu wel.
Wat me opvalt is dat de X80 door Scherpenzeel en Renswoude gaat terwijl de 80 over de snelweg gaat, is het niet logicher om deze routes te verwisselen?
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

80 is de avond/weekendvariant van lijn X80/280. Deze gaat 1x per uur naar Veenendaal-de Klomp over Scherpenzeel en 1x per uur over de snelweg naar Veenendaal/Rhenen. Zie mijn eerdere post.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Ziet er prima uit! Ik zou alleen niet kiezen voor lijn 80a/b.

Lijn: 80 Amersfoort - Veenendaal via Renswoude
Lijn: 81 Amersfoort - Wageningen via A12/Rhenen.
Lijn: 50 Utrecht - Veenendaal zou ik veranderen in lijn 54 (of lijn 51.. maar ja U-OV).

En dan met lijn 54 over de route van lijn 56 rijden tot aan Doorn. Lijn 56 weer over de route van de 50. En dan 54 eventueel weer door Leersum/Amerongen laten slingeren. Al heb ik het idee dat het voor die plaatsen niet veel uitmaakt om naar de N225 te lopen.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Rhenen-Wageningen heb ik mijn twijfels over. Vanuit Veenendaal heb je lijn 85-88/86 als alternatief en vanuit Rhenen lijn 50.
Ik heb geen onderschrift
noahlvb
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 mei 2017, 14:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door noahlvb »

Ik heb de afgelopen tijd na zitten denken over het lijnen net van Amersfoort zins Syntus hier is komen rijden. Een van de gevolgen was dat hoogland niet langer een directe verbinding heeft met Nieuwland, Dit was voor toch nog wat mensen even schrikken. Dit heeft mij doen denken over een eventuele tangentiële lijn zoals andere steden als Utrecht dat ook kennen, en omdat Amersfoort momenteel enkel radiaal is ingericht en zoon tangentiële lijn een interessante toevoeging zou kunnen zijn.

Afbeelding

Dit is een van de ideeën die ik had en waarvan ik de meeste potentie zie. Ten eerste is het rode gedeelte, dat is de basis lijn en het stuk waar ik het meest zeker over ben. Dit stuk van de lijn zorgt opnieuw voor een directe verbinding tussen Nieuwland en Hoogland maar verbind deze twee wijken nu ook met Schothorst tot aan Schothorst station.

Vanaf Schothorst zag ik twee interessante mogelijkheden: Licht blauw, Naar kattenbroek zodat Emiclear weer is aangesloten en zodat kattenbroek een verbinding station Schothorst krijgt. Of de optie groen naar het industrie terrein de Hoef gedeeltelijk zoals in de dienstregeling van 2013. In het geval van de optie de Hoef zou je deze lijn eventueel ook nog via de Hogeweg(Donker blauw) door kunnen laten rijden naar CS zodat de bereikbaarheid van de Hoef nog beter wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Ik vraag me toch nog altijd af waarom die verbinding van Nieuwland met Hoogland blijkbaar zo essentieel gezien wordt, meen de gemeente er ook al eens over gehoord te hebben. Tussen twee buitenwijken is over het algemeen toch niet erg veel reizigersaanbod en als je naar de winkelstraat in Hoogland wilt kan je nog altijd bij de Zevenhuizerstraat uitstappen, da's amper verder lopen.

Verbindingen tussen Kattenbroek en Schothorst hebben daarentegen wel behoorlijke omwegen gekregen, naast de klachten over de langere loopafstand naar Emiclaer vanaf de halte van X4. Een hele nieuwe lijn daarvoor lijkt me echter wat teveel van het goede, maar je zou iets kunnen doen met de bestaande lijnen. Zo is lijn 7 vooral naar Vathorst gaan rijden om de omgeving van de halte Finse Mark (waar nu veel bijgebouwd wordt nog) beter te bedienen, maar is de rest van de ring Vathorst eigenlijk bijvangst. Als je die lijn nu zou omleggen en vanaf de Laan naar Emiclaer via het Masker door Kattenbroek heen stuurt en dan via de Rondweg Noord, Bergpas en Valutaboulevard er een ringlijntje van maakt kan je waarschijnlijk zonder dat het ook maar één DRU extra kost meerdere vliegen in één klap slaan: de verbinding tussen Kattenbroek en station Schothorst keert terug, je kunt een betere verbinding tussen Kattenbroek en Emiclaer krijgen en je blijft het deel van Vathorst bedienen waar lijn 7 de meeste meerwaarde heeft. Kaartje ervan.
Eventueel zou je dan nog kiezen om afhankelijk van reizigersstromen de rijrichting rond het middaguur om te draaien zoals met lijn 1.

De verbinding naar De Hoef tot slot is in het verleden al op meerdere manieren geprobeerd, maar 'tis eigenlijk altijd op een mislukking uitgelopen. Wellicht doordat er op De Hoef meer kantoren leeg staan dan dat er in gebruik zijn, maar ik denk vooral doordat je altijd meerdere keren moest overstappen als reiziger binnen de stad. Immers reed de bus vanaf station Schothorst, dus je moest daar eerst met een andere trage slingerlijn zien te komen. Wellicht dat er meer potentie in zit nu De Hoef deels tot woonwijk omgevormd wordt, maar dan zou je eigenlijk wel een verbinding richting het CS en centrum moeten aanbieden wil het enige kans van slagen hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
noahlvb
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 05 mei 2017, 14:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door noahlvb »

Dat de vraag naar Nieuwland - Hoogland laag is kan ik begrijpen. Dan lijkt het me op zijn minst een goed alternatief om voor die mensen de X4 te laten stoppen op Lage Geeren waar de bus nu nottebene al langs rijd. Hiervoor zou je echter wel de halte in de west richting voor het stoplicht moeten verplaatsen.

Wat betreft lijn 7 langs Emiclear zie ik daar ook potentie in. Echter niet in de vorm van een ring lijn. Dit is met name omdat er in Vathorst een groot nieuw gedeelte noordelijk van het huidige Vathorst gaat worden gebouwd. Voor als nog heb ik begrepen dat ze lijn 7 door dit nieuwe stuk willen hebben in een U vorm waar hij bij Rotonde 3 afwijkt van zijn huidige route en op de plek waar rotonde 4 komt weer terug komt zodat deze nieuwe wijk een verbinding heeft met zowel Station Vathrost en CS. Daarnaast heb ik nog nooit iemand in 7 zien zitten op de zuidelijk gedeelte van de ring van Vathorst door lijkt het me logisch om de 7 in beide richting om te leggen via Emcilear.

Daarnaast wist ik niet dat de verbinding met de hoef al meerdere malen is gefaald. Die verbinding is dan inderdaad niet kansrijk. Tenzij de inrichting of gebruik van de hoef wordt veranderd zo als je zelf ook al aangeeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten