Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Maxim
Berichten: 300
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 10:52
Locatie: Baarn
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Maxim »

Dat is nog niet iets waarover ik iets kan zeggen, maar ga er voor mooie ideeën vooral vanuit dat het aantal dienstregelinguren ongeveer gelijk moet blijven :)
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Je was er zelf al van op de hoogte, maar hierbij voor het lijstje.

Veenendaal Oost heeft petitie gemaakt voor een bushalte in de wijk. De dichtstbijzijnde bushalte zou 20 minuten lopen zijn.

Misschien is het mogelijk om lijn 83 om te leggen zodat ie begint en start bij Station Veenendaal De Klomp en hier een rondje door Veenendaal rijdt waar hij een deel van lijn 85 mee pakt, bij Prins Clauslaan rechtdoor gaat, de wijk in gaat over Bundinghof, waarna de bus via de Amerongenerf en dragonderweg richting Grote Beer kan om terug te keren naar station Veenendaal De Klomp.

Vanaf Google Maps kan ik niet zien of er tunnels of andere obstakels op die route zitten. Ook kan ik niet goed beoordelen of het mogelijk is om eerder terug te kunnen naar de route van de 85.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: RE: Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Hier had ik zelf al een plan over gepost:
sirvinniei schreef: Nog een plan voor de bediening van Veenendaal: https://drive.google.com/open?id=1iYwQB ... sp=sharing
Lijn 85 hoort bij de Veluwe. Lijn 83 neemt de route van lijn 85 over, maar gaat over de rondweg-oost rijden voor een betere dekking, de witte vlek rondom de Zandstraat en in Veenendaal-oost verdwijnt. Lijn 85 doet hier ook het winkelcentrum van Veenendaal aan zodat er een directe verbinding vanuit Ede met het winkelcentrum wordt geboden. Omdat lijn 85 in deze situatie geen stadsdienstfunctie meer voor Veenendaal heeft en vooral van belang is voor het industrieterrein en de kenniscampus kunnen de avond en weekendritten van lijn 85 naar lijn 83 overgeheveld worden.
De omlooptijd van lijn 85 blijft ongeveer hetzelfde, de omlooptijd van lijn 83 zal ongeveer 45 minuten zijn waardoor treinaansluitingen op Klp mogelijk zijn.
Het beste lijkt mij dus als een bus op de rondweg oost gaat rijden. Als hier een bus rijdt is een bus op de grote beer niet meer nodig en kan je lijn 85 omleggen via de prins Bernhardlaan.
De bushaltes liggen er al (misschien nog wat extra noordelijke haltes), de bus kan goed doorrijden en zowel Veenendaal oost als het oostelijke deel van dragonder wordt ontsloten.
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Helemaal gemist Sir!
Komt bijna op hetzelfde neer inderdaad!
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Joostb99
Berichten: 8
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Joostb99 »

Is het niet mogelijk om lijn 280 via of te beginnen bij de Klomp, aangezien veel mensen naar Amersfoort willen vanaf de Klomp. Ik reis zelf ook veel met de 280, alleen is het een beetje onhandig omdat ik een stukje verder moet fietsen naar halte de Korte Dreef.

En wat ik ook raar vind, is dat een van de lijnen X80 niet verder gaat als halte de Dennen, omdat heel veel reizigers vanaf de klomp naar Amersfoort gaan is het toch veel efficiënter (qua aantal reizigers) om tot de klomp te gaan en dan om te draaien? Dan hoef je ook niet perse met tunnel bussen te rijden en kan deze lijn gewoon bediend worden met een Setra bus.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Dan gaat de tijdswinst die de 280 op de x80 heeft al snel verloren. De meeste reizigers uit Veenendaal hebben hier geen baat bij.

Dat kost extra omlopen zonder dat veel mensen er baat bij hebben. De spitsritten hebben dan geen aansluiting op Klp en rijden tussen Renswoude en Klp dus praktisch leeg.
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: RE: Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Hier had ik zelf al een plan over gepost:
sirvinniei schreef: Nog een plan voor de bediening van Veenendaal: https://drive.google.com/open?id=1iYwQB ... sp=sharing
Lijn 85 hoort bij de Veluwe. Lijn 83 neemt de route van lijn 85 over, maar gaat over de rondweg-oost rijden voor een betere dekking, de witte vlek rondom de Zandstraat en in Veenendaal-oost verdwijnt. Lijn 85 doet hier ook het winkelcentrum van Veenendaal aan zodat er een directe verbinding vanuit Ede met het winkelcentrum wordt geboden. Omdat lijn 85 in deze situatie geen stadsdienstfunctie meer voor Veenendaal heeft en vooral van belang is voor het industrieterrein en de kenniscampus kunnen de avond en weekendritten van lijn 85 naar lijn 83 overgeheveld worden.
De omlooptijd van lijn 85 blijft ongeveer hetzelfde, de omlooptijd van lijn 83 zal ongeveer 45 minuten zijn waardoor treinaansluitingen op Klp mogelijk zijn.
Het beste lijkt mij dus als een bus op de rondweg oost gaat rijden. Als hier een bus rijdt is een bus op de grote beer niet meer nodig en kan je lijn 85 omleggen via de prins Bernhardlaan.
De bushaltes liggen er al (misschien nog wat extra noordelijke haltes), de bus kan goed doorrijden en zowel Veenendaal oost als het oostelijke deel van dragonder wordt ontsloten.
Een andere optie is, om de 83 op de huidige route Klomp - West - Centrum ongewijzigd te laten, en vanaf station Centrum via Raadhuisstraat, Prins Clauslaan en Rondweg Oost naar De Klomp. Ik vermoed dat een rondje Klp - Centrum - Klp ongeveer 28 minuten gaat duren, dus je kunt de 83 dan:
* ofwel om .00/.30 op Klp laten vertrekken, en om .28/.58 aankomen (overstap van/naar IC Arnhem wordt ca. 12 minuten, IC van/naat Utrecht wordt ca. 18 minuten)
* ofwel: bus 83 's ochtends aankomst/vertrek om .05/.35, en 's middags om .23/.53 (aansluiting in spitsrichting op IC Arnhem ca. 5 min., op IC Amsterdam ca. 10 min.)
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Een uur of half uur is te lang voor een omloop, zowel aansluitingstechnisch als dienstregelingstechnisch. Idealiter heb je voor een lijn die eindigt op Klp een kwartier keertijd. Hierdoor kan er goed aangesloten worden op beide Intercity's. Bij 2 minuten keertijd heb je bij de kleinste vertraging al je hele rijschema overhoop.
Hoe denk je überhaupt trouwens een rondje van 28 minuten te krijgen? Huidige route 83 is alleen al uit mijn hoofd 22 minuten en Vnd - Klp via rondweg oost is 15 minuten (voormalige lijn 580).
Ik heb geen onderschrift
Roeland
Berichten: 2258
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

sirvinniei schreef:Een uur of half uur is te lang voor een omloop, zowel aansluitingstechnisch als dienstregelingstechnisch. Idealiter heb je voor een lijn die eindigt op Klp een kwartier keertijd. Hierdoor kan er goed aangesloten worden op beide Intercity's. Bij 2 minuten keertijd heb je bij de kleinste vertraging al je hele rijschema overhoop.
Hoe denk je überhaupt trouwens een rondje van 28 minuten te krijgen? Huidige route 83 is alleen al uit mijn hoofd 22 minuten en Vnd - Klp via rondweg oost is 15 minuten (voormalige lijn 580).
Inderdaad, momenteel lukt dat niet meer in 28 minuten... Tot ca. 5 jaar geleden reed de 83 nog in 22 minuten Klp - VndW - VndC - Raandhuislaan, maar dat laatste stukje is toen vervallen, omdat de 83 meer rijtijd nodig had tussen Klp en VndC. Sindsdien lukt dat rondje niet meer in 28 minuten.
Die aankomst/vertrek van .28/.58 en .00/.30 had ik gedacht, omdat je dan een ruime aansluiting hebt op de IC van/naar Arnhem. Nu is die aansluiting in de spits (te) krap. En voor een vervoerder is 15 minuten omkeertijd op Klp ook niet zo efficiënt.
Nu zou zo'n "rondje Veenendaal" uitkomen op ca. 35 minuten per rit. Eventueel kan dan: lijn 83 rijdt huidige route op de huidige rijtijden, en rijdt na VndC via Rondweg Oost weer naar Klp, waarbij de tijden van de nieuwe ritten op Klp wel aankomst/vertrek van .28/.58 en .00/.30 worden. Maar dan ben je dus wel een extra bus kwijt op lijn 83.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Een kwartier keertijd is niet onredelijk, zeker voor een eindpunt als Klp waar niet zomaar extra chauffeurs en bussen klaarstaan om een vertraagde eerdere rit op te vangen. In Amersfoort zou je zo'n soort probleem niet hebben.

.00 en .30 werd overigens ook gebruikt op lijn 580 en die was niet zo'n daverend succes. Met mijn eerdere oplossing heb je vanuit west weldegelijk 5 a 10 minuten extra reistijd, maar heb je wel een snelle overstap en blijft het DRU aantal hetzelfde
Ik heb geen onderschrift
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door noahjo3 »

Ik dacht ik maak even een kleine schets van de mogelijke ''lijn 18''. Ik dacht aan zoiets...?
Afbeelding
slingermonyet
Berichten: 119
Lid geworden op: di 19 mei 2015, 11:43

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door slingermonyet »

Geen slecht idee hoewel de hamermelse weg dat gedeeltijk best wel erg smalle weg is voor een setra Zou je ook A,foort- Leusden groenhouten- asschterweg biezenkamp groenhouten- amersfoort CS
Wageningen1998
Berichten: 986
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Wageningen1998 »

noahjo3 schreef:Ik dacht ik maak even een kleine schets van de mogelijke ''lijn 18''. Ik dacht aan zoiets...?
Afbeelding
Identiek aan lijn 77 inderdaad :pos: :)

Edit: laat maar, bijna identiek :lol:
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door noahjo3 »

Ik dacht maakt ik er ook nog even een schets dienstregeling bij
Afbeelding
Laatst gewijzigd door noahjo3 op ma 13 mar 2017, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door CamilleKreemers »

Is dit bovenop lijn 17 of deels ter vervanging?
noahjo3
Berichten: 87
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:08

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door noahjo3 »

CamilleKreemers schreef:Is dit bovenop lijn 17 of deels ter vervanging?
Lijn 18 moet bovenop lijn 17 komen. Al kan de frequentie van lijn 17 omlaag als lijn 18 er is.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Ik kan mij voorstellen dat Qbuzz/U-ov stopt met lijn 71 vanaf Doorn nu lijn 50 daar veel vaker weer rijdt.

Zouden jullie vanaf Doorn naar De Uithof kunnen rijden zodat de reizigers vanuit Doorn niet over hoeven te stappen op een Andere vervoerder?
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft zou ik lijn 71 behouden van/naar Doorn en eerder gaan voor een verlenging van lijn 51 naar Veenendaal. Deze lijn zou dan gezamenlijk uitgevoerd worden door Syntus en U-OV. Eventueel zou er overwogen kunnen worden om lijn 50 ook gezamenlijk uit te voeren indien dat voor de verdeling van de ritten beter uit komt.
Lijn 50 rijdt dan overdag altijd Utrecht - Wageningen v.v. en lijn 51 Utrecht - Veenendaal, samen een kwartierdienst vormend tussen Utrecht en Amerongen. In de avonduren (op de momenten dat lijn 50 nu ook maar 2x/uur rijdt tussen Utrecht en Amerongen) kan je dan lijn 51 knippen in twee stukken, Utrecht - Driebergen en Leersum - Veenendaal, net zoals dat nu al het geval is.

Deze oplossing bespaart ook nog eens DRU's die vervolgens elders in de concessie ingezet kunnen worden.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door sirvinniei »

Waarom zou je eigenlijk überhaupt nog de 51 laten rijden? Er gaan al zat bussen over de arnhemse Bovenweg terwijl daar nauwelijks huizen staan
Ik heb geen onderschrift
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Lijn 51 zorgt voor de verbinding Kerkebosch - Utrecht. Bij de Arnhemsebovenweg zitten veel appartementen voor ouderen en aan de andere kant een hele woonwijk. Lijn 56, 381 en 575 gaan allemaal richting Zeist Centrum. Daar kan je dan wel overstappen op lijn 74 en 53.

Ik ben sws voor een afschaffing van lijn (2)51 van U-OV. Laat lijn 51 lekker door Syntus uitgevoerd worden inderdaad. Lijn 251 is wel weer een ander verhaal, want daar zie ik elke ochtend ook veel mensen inzitten richting Zeist. Syntus kan die ook overnemen, alleen die lijn komt uit bij de remise van U-OV.

Ik denk dat U-OV lijn 51 ook niet wilt afstaan, want het is wel een erg drukke lijn en veel inkomsten. Aan de andere kant, nu met 4x (6x in de spits) zie ik wel veel meer lijn 51 die leeg rijden of bijna leeg.. Dus er zit ook verlies in. Beetje first-comes, first-served idee.

Maxim, ik hoop dat het (je) lukt om lijn 51 over te kunnen nemen van U-OV *O*
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door marvinkok »

Syntus neemt gewoon Qbuzz over, klaar :p
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Nog betere oplossing :)
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Misschien gekke gedachte, maar is het mogelijk om vanaf Almere met een bus naar De Uithof te gaan? Kan stoppen in Eemnes/Laren en daarna in Utrecht. Dan werk je samen met Syntus Almere. Er zijn vast wel scholieren die daar gebruik van willen maken. Denk ook dat het sneller is dan met de trein. 1:08 om (zonder stops tussendoor) 40 minuten
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door isadora »

Daar hadden ze vroeger lijn 150 (experimenteel) voor bedacht, die stopte echter op de carpoolplaats in Blaricum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door dnmw2705 »

Ik dacht dat je voorheen sneller was met de trein dan met de bus... Alleen met de nieuwe dienstregeling valt het tegen. Helemaal ideaal zou het zijn als die lijn ook op school tijden rijdt.

Misschien is het ook wel iets voor Veenendaal om naar De Uithof te kunnen. Enquete doen in de bussen rond Veenendaal. Veenendaal Centrum - De Uithof is volgens Google 30 minuten. Met trein 42 zo te zien.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten