Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Yanaike »

Kun je jouw lijn 7 niet iets meer zoals de huidige lijn 8 laten rijden? Bijvoorbeeld over de Gasthuislaan, op die manier kun je dat gat in Amersfoort-Zuid invullen?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Is 4 keer per uur voor lijn 9 niet iets te frequent? Zo veel reizigers zullen ook niet van deze lijn gebruik maken. Een frequentie van 2 keer per uur lijkt mij hoog genoeg.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

De reden dat Gelderland de 102 tot Barneveld wil laten lopen is, dat er dan een rechtstreekse bus Apeldoorn - Barneveld ontstaat. Dat is nu nog een ontbrekende schakel.
En (als de 102 naar Barneveld rijdt) kun je vanuit Voorthuizen veel frequenter dan nu met de 102, via Barneveld-noord naar Amersfoort reizen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Roeland schreef:De reden dat Gelderland de 102 tot Barneveld wil laten lopen is, dat er dan een rechtstreekse bus Apeldoorn - Barneveld ontstaat. Dat is nu nog een ontbrekende schakel.
En (als de 102 naar Barneveld rijdt) kun je vanuit Voorthuizen veel frequenter dan nu met de 102, via Barneveld-noord naar Amersfoort reizen.
Ik neem aan dat je bedoeld dat je dan vanuit Voorthuizen veel frequenter kan dan nu met de 205? Immers: je kunt nu ook al met én de 102 én de 205 naar Amersfoort. Als de korte slag van de Valleilijn rijdt is met de 205 via Barneveld Centrum reizen even snel als met de 102 en op Hoevelaken op de trein stappen: beiden 35 minuten. (de 102 uitzitten kost 46 minuten).

Maar welke extra verbinding voegt de 102 dan toe? De 205 ligt nu immers in Voorthuizen verknoopt met de 102. Als je de 102 dus vanaf Barneveld i.p.v. Amersfoort laat rijden, rijden de 205 en 102 direct achter elkaar aan. En als je de 102 dan verschuift, dan verlies je weer de knoop in Wittenberg, het verschuiven van de 205 heeft geloof ik weer nadelen in Harderwijk.

Verder heeft dit vooral met Gelderland te maken en niet met Utrecht
Lijn 45 schreef:Is 4 keer per uur voor lijn 9 niet iets te frequent? Zo veel reizigers zullen ook niet van deze lijn gebruik maken. Een frequentie van 2 keer per uur lijkt mij hoog genoeg.
Hij neemt een deel van huidige lijn 8 over, vandaar dat ik hem op 4x p/u had gezet, hij bediend nu immers ook meer.
Yanaike schreef:Kun je jouw lijn 7 niet iets meer zoals de huidige lijn 8 laten rijden? Bijvoorbeeld over de Gasthuislaan, op die manier kun je dat gat in Amersfoort-Zuid invullen?
Heb het nu voorlopig opgelost door lijn 9 (net zoals lijnen 1, 2, 5, 6 en 7) door de wijk die hij voornamelijk bediend ook een rondje door de wijk te geven.
Vathorst ook net ietsjes beter bediend door buurtbus 572 een iets andere route te geven (niet meer over route lijn 103, maar eigen route).

Update
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Ziet er op zich goed uit, maar vraag me inderdaad ook af of 4x/uur wel nodig is voor wat lijn 9 in jouw plan bediend. Waarschijnlijk volstaat 2x/uur daar wel, de kwartiersdienst is er toch het meest voor Schuilenburg en Randenbroek.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Ik had nog een idee voor een combinatie van de lijnen 1 (11) en 19. Het gaat hierom:
Afbeelding
Linksonder sluit de route aan op de 19 bij Rusthof, rechtsboven bij de Eemgaarde. Volgens de dienstregeling van Syntus en Google Maps is deze route in 29 minuten mogelijk. Hierdoor kan met een dienstwagen worden volstaan. Alleen dan wel in een halfuursdienst. De frequentie moet op de route van de huidige 19 daardoor worden teruggeschroefd van 3x naar 2x per uur. Mijn plan is om 's ochtends tegen de klok in en 's middags met de klok mee, zoals lijn 1 in het Soesterkwartier.

Door deze route te hanteren raken er geen haltes onbediend. Erkomt zelfs een nieuwe halte: Leusderend (blauwe marker). Deze is hier bedacht voor de scholen en bedrijven die daar gevestigd zijn.
Ik ben benieuwd wat jullie denken en kijk uit naar reacties :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Kleinigheidje, maar De Eemgaarde ligt niet waar je lijntje eindigt :wink: Maargoed, als ik een route maak van het eindpunt van 19 naar het werkelijke eindpunt van lijn 1 kost dat volgens Google 6 minuten dus dat is inderdaad best een goeie mogelijkheid: lijn 19 doet er nu 10 minuten over van CS naar Rusthof, lijn 1 15 minuten van De Eemgaarde naar CS dus je bent inderdaad in een half uurtje rond. Al heb je dan geen keertijd meer over, dus idealiter zou je ergens aan moeten doorkoppelen op CS.
Een ander nadeel is dat je voor ouderen die boodschappen willen doen met de bus op de heen of terugweg een omweg via CS krijgt en dat je nog altijd een lange loopafstand naar de supermarkten aan de Leusderweg hebt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4375
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef:Maar welke extra verbinding voegt de 102 dan toe? De 205 ligt nu immers in Voorthuizen verknoopt met de 102. Als je de 102 dus vanaf Barneveld i.p.v. Amersfoort laat rijden, rijden de 205 en 102 direct achter elkaar aan. En als je de 102 dan verschuift, dan verlies je weer de knoop in Wittenberg, het verschuiven van de 205 heeft geloof ik weer nadelen in Harderwijk.
En als je nu eens beide lijnen 1x/uur inkort tot Wittenberg en kijkt hoe je daarmee de relaties kan behouden? Misschien dat met een creatieve oplossing zelfs meer kan dan nu gebeurt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Lijn 205 komt niet eens in de buurt van Wittenberg. :wink:

Lijn 205 = Harderwijk - Ermelo - Putten - Voorthuizen - Barneveld (daarna verder als lijn 105 ri. Arnhem)
Huidige lijn 102 = Apeldoorn - Wittenberg - Voorthuizen - Terschuur - Zwartebroek - Hoevelaken - Amersfoort
Toekomstige/voorgestelde Lijn 102 = Apeldoorn - Wittenberg - Voorthuizen - Barneveld

Lijn 205 is het restant van een doorgaande lijn Harderwijk-Arnhem (destijds wel via Wittenberg i.p.v. Barneveld), die destijds naar Barneveld was om daar op de trein aan te sluiten en die verbinding zodoende sneller te maken. Deze dus gaan knippen in Voorthuizen lijkt me niet geheel wenselijk vanuit dat oogpunt.

En als je dan 102 in Voorthuizen gaat knippen, dan kun je hem natuurlijk net zo goed door blijven rijden naar Amersfoort, want dan houdt je voor Barneveld<->Apeldoorn dezelfde situatie als je nu hebt.

Hooguit in het dagdal (tussen 10 en 13:30) en avond/weekend zouden ze elkaar kunnen aanvullen (wanneer ook de 205 slechts 1x p/u rijdt). Echter zie ik dan liever dat ze de 205 uitbreiden naar 2x p/u en dat lijn 103 dan geschrapt wordt tussen Nijkerk en Harderwijk (maak de 103 in plaats daarvan in Nijkerk vast aan lijn 142 tot een buslijn Amersfoort-Harderwijk via Zeewolde).

Maar het wordt zo wellicht een iets te veel Veluwe-discussiepuntje zo? :wink:

Lijn 102 ging werd hier besproken i.v.m. het deel Amersfoort-Hoevelaken (dat dus op de planning staat geschrapt te worden).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Laten we maar weer terug naar Amersfoort gaan dan... zoals al eens elders op 't forum langsgekomen is zijn de plannen voor de nieuwe dienstregeling dat lijn 1 op zondagen in het Soesterkwartier opgeheven wordt wegens te weinig gebruik. Een suggestie als oplossing was om iets met lijn 70 te doen als alternatieve verbinding en precies dat voorbeeld heb ik eens uitgewerkt.

In de uitwerking heb ik ervoor gekozen om lijn 1 in het Soesterkwartier in z'n geheel te laten vervallen en de bediening in z'n geheel over te laten nemen door andere lijnen. In totaal bestaan er 32 ritten op doordeweekse dagen en 29 op zaterdag die er ca. 25 minuten over doen om een rondje CS - Soesterkwartier - CS te maken, dat betekend dat er in totaal 79 DRU vrijkomt om elders te gebruiken. De zondag heb ik hier niet meegeteld omdat die in de plannen van Syntus al vervalt en de DRU van die dag aannemelijk al elders ingezet zijn.

Het idee wat ik heb is om lijn 70 na de halte Soest, Zandlaan op te splitsen in verschillende takken. De ritten van/naar Hilversum die altijd rijden zou ik daarbij een route via het Soesterkwartier geven: via de Amsterdamseweg het spoor over en dan door de Plataanstraat naar de Noordewierweg. Via de huidige route is lijn 70 ca. 9 minuten onderweg van de Zandlaan naar CS, via het Soesterkwartier zou dat op basis van de huidige rijtijd aangevuld met de afstand tussen haltes Zandlaan en Plataanstraat 13 minuten duren. Slechts 4 minuten tijdsverlies dus, maar Soest krijgt er wel een verbinding met het Amersfoortse centrum voor terug.
Een wens uit Soest is een verbinding naar een school op De Isselt, daarom stel ik voor de korte ritten tussen Soestdijk Noord en Amersfoort via De Isselt te laten rijden in een frequentie van 2x/uur. Deze ritten rijden dan alleen op de momenten dat er nu ook korte ritten rijden, waardoor de onzinnige avond- en zondagsbediening van De Isselt komt te vervallen. Voor de duidelijkheid is het wellicht dan wel handig deze ritten onder een ander lijnnummer (bv. 71) te laten rijden. Rijtijd via De Isselt is gelijk aan die via het Soesterkwartier, dus ook 13 minuten.

In de spits heb je dan nog wat ritten over, immers rijdt lijn 70 dan 8x/uur tussen Amersfoort en Soestdijk Noord. De vier ritten per uur die nog resteren zou ik dan handhaven op de bestaande route, immers zorgen die zowel in Soesterkwartier als De Isselt alleen maar voor overbediening.

Dit alles bij elkaar geteld zijn er dus 811 ritten die er 4 minuten langer over gaan doen per week, dat zijn 54 DRU dus houdt je er nog 25 over om iets te doen voor de bediening van het Dierenpark en Birkhoven Park. Zo'n pendellijntje kan in 12 minuten heen en weer rijden tussen CS en Birkhoven Park via de Barchman Wuytierslaan. Bij het Birkhoven Park op het terrein ligt een klein keerlusje waar je met een Rosero zou moeten kunnen keren.
Ervan uitgaande dat de 5e t/m 8e rit per uur van lijn 70 in de spits de bediening op de Barchman Wuytierslaan al verzorgen heb je doordeweeks alleen van 9.00 tot 15.30 uur een apart lijntje nodig, in het weekend dekt rijden van 9.00 uur tot 18.00 uur de openingstijden van het Dierenpark wat de voornaamste reizigerstrekker op dit stukje zal zijn. Bij een halfuursdienst heb je dan 14 ritten doordeweeks en 19 in het weekend, wat met de 12 minuten rijtijd heen en weer 22 DRU kost.

Samengevat: door de gewijzigde inzet van 76 DRU (je houdt dus zelfs nog 3 DRU over) kan je diverse gewenste verbeteringen (in twee richtingen door Issselt / Soesterkwartier, ruimere avondbediening, behoud zondagsbediening Soesterkwartier, verbinding Soest - Isselt, verbinding Soest - Amersfoort Centrum en behoud bediening Dierenpark/Birkhoven Park) doorvoeren zonder dat er iemand echt significant last van heeft!

De diverse lijnen heb ik ook nog even in een kaartje verwerkt, ben benieuwd naar jullie reacties :)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

In jouw plaatje:
- lijn 70 zou ook via Birkhoven Park kunnen rijden en zodoende lijn 370 al overbodig maken. Dit lijkt me een goedkopere optie.
- lijn 71 is (op de route in Soest na) eigenlijk de oude lijn 74 toch?

Waarom niet net zoals lijn X80 en 80 een lijn die 's avonds en in het weekend een andere route rijdt.
Lijn 70 Amersfoort CS - Hilversum CS
via Soesterkwartier en Birkhoven Park
Rijdt alleen 's avonds en zondags (wanneer lijn 1 niet in Soesterkwartier rijdt), rijdt dan 2x p/u
Lijn X70 Amersfoort CS - Hilversum CS
Rijdt de huidige route van lijn 70.
Rijdt alleen ma-za overdag, rijdt 4x p/u (2x door naar Hilversum) in het dagdal en 8x p/u in de spits (2x door naar Hilversum)
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5231
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Lijn 45 »

Is het een idee om de 370 ook naar Superfun te laten rijden? Dat speelparadijs lijkt populair te zijn en trekt vast meer reizigers. Ik twijfel ook of een Rošero op die de reizigersaantallen wel aan kan. Vooral bij Bokkeduinen en de dierentuin kan het druk zijn.

Voor de aangepaste 70 zou ik de halte Larixstraat weer in gebruik nemen.

Verder zien je plannen er goed uit. :pos:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:In jouw plaatje:
- lijn 70 zou ook via Birkhoven Park kunnen rijden en zodoende lijn 370 al overbodig maken. Dit lijkt me een goedkopere optie.
Allicht zou dat qua DRU's wel haalbaar zijn, maar ik heb het niet gedaan omdat het een nogal negatieve impact op de reistijd vanuit Soest naar Amersfoort heeft. Plus dat je het Dierenpark dan niet meer kunt bedienen zonder extra DRU's nodig te hebben.
- lijn 71 is (op de route in Soest na) eigenlijk de oude lijn 74 toch?
Dat klopt
Waarom niet net zoals lijn X80 en 80 een lijn die 's avonds en in het weekend een andere route rijdt.
Lijn 70 Amersfoort CS - Hilversum CS
via Soesterkwartier en Birkhoven Park
Rijdt alleen 's avonds en zondags (wanneer lijn 1 niet in Soesterkwartier rijdt), rijdt dan 2x p/u
Lijn X70 Amersfoort CS - Hilversum CS
Rijdt de huidige route van lijn 70.
Rijdt alleen ma-za overdag, rijdt 4x p/u (2x door naar Hilversum) in het dagdal en 8x p/u in de spits (2x door naar Hilversum)
Daar heb je niet zo veel aan omdat de DRU's van de zondag naar alle waarschijnlijkheid al herverdeeld zijn naar elders in de concessie, je hebt dus echt de DRU's van maandag t/m zaterdag nodig om er iets van te kunnen maken.
Lijn 45 schreef:Is het een idee om de 370 ook naar Superfun te laten rijden? Dat speelparadijs lijkt populair te zijn en trekt vast meer reizigers. Ik twijfel ook of een Rošero op die de reizigersaantallen wel aan kan. Vooral bij Bokkeduinen en de dierentuin kan het druk zijn.
Dat wordt wel een aanzienlijk langere route als je Birkhoven Park ook wilt blijven bedienen, maar als je dat vanaf de halte Soesterweg bedient zou het denk ik qua DRU haalbaar zijn en het ook mogelijk maken een grotere bus in te zetten omdat je die daar op het parkeerterrein wel kunt laten keren. Ga je naar Birkhoven Park rijden dan zit je vast aan een Rosero vrees ik omdat je iets groters daar niet kunt laten keren.
Voor de aangepaste 70 zou ik de halte Larixstraat weer in gebruik nemen.
Dat is inderdaad een logische gedachte, je komt er toch langs.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Zonnig »

De reizigers van lijn 70 zitten niet te wachten op een ommetje via het Soezterkwartier. Niet qua tijd en niet qua kosten.
Je gaat hiermee gegarandeerd reizigers van/naar Soest mee verliezen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Eens, al zou ik de reizigers uit Soest wel een rechtstreekse verbinding met het Amersfoortse centrum gunnen. Is het wellicht een optie om lijnen 70 en 17 te combineren, waardoor je een verbinding (Hilversum -) Soest - Amersfoort - Leusden krijgt? Amersfoort - Leusden kent immers dezelfde frequenties, namelijk 4x p/u als basis en 8x p/u in de spits (ochtendspits ri. Leusden dan weliswaar wel 4x als snellijn 217 en in de middagspits juist omgekeerd)
Zonnig
Berichten: 537
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Zonnig »

Idd , en dan herleven de tijden van Stadsvervoer Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Zonnig schreef:De reizigers van lijn 70 zitten niet te wachten op een ommetje via het Soezterkwartier. Niet qua tijd en niet qua kosten.
Je gaat hiermee gegarandeerd reizigers van/naar Soest mee verliezen.
Dan vraag ik me toch af waarom Soest zo graag lijn 74 terug wil, die route (via Isselt) is 2 km langer dan via het Dierenpark terwijl het via Soesterkwartier maar 1 km scheelt :wink:
Het scheelt ook alleen in afstand voor reizigers naar het station: naar het centrum is de reisafstand exact gelijk, via Dierenpark of via Soesterkwartier is beide 4 km vanaf halte Soest, Zandlaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door SuperGhost »

Omdat ze lijn 74 bovenop lijn 70 willen, niet in plaats van :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

In de spits houden ze ook nog 4x/uur lijn 70 via de huidige route. Daarnaast, het kost slechts 4 minuten reistijd en zorgt ook voor verbindingen die vanuit Soest gewenst worden maar er nu niet zijn.
Naar mijn idee wegen daardoor de voordelen tegen de nadelen op, en soms moet je nu eenmaal keuzes maken om het netwerk overeind te houden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Littlebusdriver »

Daniel schreef: ...plan...
Bij het Birkhoven Park/ de Bokkeduinen zit een grote sportacademie. Veel van deze studenten gebruik(t)en lijn 70 van en naar het station. Juist omdat lijn 70 zo druk was is lijn 1 een lusje gaan maken langs de sportacademie - BW-laan - Amsterdamseweg - Soesterkwartier. In jouw voorstel haal je nu veel ritten van lijn 70 langs die locatie weg. Het pendellijntje rijdt wel maar een Rosero zit snel vol als de lessen voor 15:30 u eindigen. De mensen bij het dierenpark kunnen dan niet meer in de bus. Als er toch persé iets met een pendellijn moet dan zou ik deze doortrekken naar Superfun. Daar kan je prima keren, is het zeker in vakantietijd erg druk, en misschien wil de eigenaar iets bijdragen in de exploitatie als je het leuk brengt.

In jouw voorstel heb je het over een extra reistijd van 4 minuten (dus 8 op een dag voor de klant). Gevoelsmatig voor de passagier ga je echt omrijden, in plaats van de doorgaande wegen, rijdt de bus nu door het krappe Soesterkwartier. De klant beleeft dan echt dat de bus 'om' rijdt ook al is het maar 4 minuten. Ook dienstregelingtechnisch is het lastig; nu kun je tussen de dierentuin en het station extra tijd in plannen; heeft de bus meer tijd nodig dan gemiddeld dan is hij nog steeds op tijd en worden de aansluitingen gehaald. Heeft de bus minder tijd nodig dan is het te vroeg op het station, ook prima. Als je door het Soesterkwartier gaat rijden kun je dit niet doen; tot aan zo'n beetje de laatste halte staan mensen die die halte als beginpunt hebben en dus moet je daar punctueler rijden.

Verder gaat over een tijdje de routen via de BW-laan op de schop; de kruispunten worden aangepast, er komt een viaduct en mogelijk ook een busbaan. De extra reistijd van "maar 4 minuten" gaat dan in verhouding veel meer worden omdat de route via de BW-laan na deze aanpassingen veel sneller zal worden.

Vanuit de Soestbevolking en gemeente is een andere grote wens om een directe bus naar het ziekenhuis te hebben. Daar zie ik niets van terug in dit plan. Wel rijdt de nieuwe lijn via de Isselt er vlak langs. Als deze lijn (71) nou na de Isselt linksaf slaat, brug over, weer links en dan via het ziekenhuis rijdt, dan weer links de brug over naar de Isselt. Dan heb je een mooie ringlijn Soest - Isselt - Meander MC - Isselt - Soest.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef:Het pendellijntje rijdt wel maar een Rosero zit snel vol als de lessen voor 15:30 u eindigen. De mensen bij het dierenpark kunnen dan niet meer in de bus. Als er toch persé iets met een pendellijn moet dan zou ik deze doortrekken naar Superfun. Daar kan je prima keren, is het zeker in vakantietijd erg druk, en misschien wil de eigenaar iets bijdragen in de exploitatie als je het leuk brengt.
Als ik de rijtijd naar de locatie van Superfun even opmeet met Google Maps dan blijkt die gelijk te zijn aan die naar Birkhoven Park, dat is dus een prima alternatief. Ik had 'm naar Birkhoven Park gelegd omdat ik mijn herinnering de doortrekking van lijn 1 te maken had met de bereikbaarheid van dat bejaardencentrum per OV.
Naar de Middelhoefseweg heeft verder wel zo z'n voordelen ja, want als je een 12-meterbus in kunt zetten is het ook makkelijker dat pendellijntje op het CS ergens aan door te koppelen, da's allicht efficiënter dan van elk uur een half uur stilstaan omdat je binnen een kwartier heen en weer bent.
In jouw voorstel heb je het over een extra reistijd van 4 minuten (dus 8 op een dag voor de klant). Gevoelsmatig voor de passagier ga je echt omrijden, in plaats van de doorgaande wegen, rijdt de bus nu door het krappe Soesterkwartier. De klant beleeft dan echt dat de bus 'om' rijdt ook al is het maar 4 minuten.
Daar zijn natuurlijk nog dingen aan te doen. Ik had er nu iets van gemaakt dat de situatie voor reizigers in het Soesterkwartier zoveel mogelijk gelijk houdt, maar alles wat de situatie voor reizigers vanuit Soest minder verandert kost minder DRU en is dus ook mogelijk. Een route via het Isseltseveld i.p.v. de Plataanstraat loopt bv. al meer over hoofdwegen, maar een route via de Amsterdamseweg voelt weer een stuk minder als een omweg en kan met strategisch geplaatste haltes (bv. t.h.v. Plataanstraat, Isseltseveld en Merwedestraat samen met de reeds bestaande halte Eemplein) ook het Soesterkwartier bedienen. Dat is immers altijd al beter dan helemaal geen bus en naar het station moeten lopen.
Ook dienstregelingtechnisch is het lastig; nu kun je tussen de dierentuin en het station extra tijd in plannen; heeft de bus meer tijd nodig dan gemiddeld dan is hij nog steeds op tijd en worden de aansluitingen gehaald. Heeft de bus minder tijd nodig dan is het te vroeg op het station, ook prima. Als je door het Soesterkwartier gaat rijden kun je dit niet doen; tot aan zo'n beetje de laatste halte staan mensen die die halte als beginpunt hebben en dus moet je daar punctueler rijden.
Vanaf de Puntenburgerlaan naar CS heb je nog altijd een aardig stuk waar je extra rijtijd tussen kunt proppen. Bij het Eemplein heb je immers al meerdere lijnen op de halte om de hoek en vanaf Stadhuis naar CS al helemaal. Lijn 70 heeft nu tussen Dierenpark en CS trouwens ook nog twee haltes waar het de enige lijn is, lijkt me niet bepaald wenselijk dat 'ie daar dan wel te vroeg langs rijdt.
Verder gaat over een tijdje de routen via de BW-laan op de schop; de kruispunten worden aangepast, er komt een viaduct en mogelijk ook een busbaan. De extra reistijd van "maar 4 minuten" gaat dan in verhouding veel meer worden omdat de route via de BW-laan na deze aanpassingen veel sneller zal worden.
Er komt alleen een tunnel onder het spoor door, verder kan die route niet veel sneller. Verkeerslichten zijn er immers amper daar. En verder moet ik nog zien dat die tunnel er al komt, het bestemmingsplan ligt nu bij de Raad van State.
Vanuit de Soestbevolking en gemeente is een andere grote wens om een directe bus naar het ziekenhuis te hebben. Daar zie ik niets van terug in dit plan. Wel rijdt de nieuwe lijn via de Isselt er vlak langs. Als deze lijn (71) nou na de Isselt linksaf slaat, brug over, weer links en dan via het ziekenhuis rijdt, dan weer links de brug over naar de Isselt. Dan heb je een mooie ringlijn Soest - Isselt - Meander MC - Isselt - Soest.
Dat zou wel ten koste gaan van de frequentie vanuit Soest naar het station/centrum.

Een alternatieve optie die ik nu nog niet genoemd heb trouwens, omdat het de bereikbaarheid van het Soesterkwartier wat ingewikkeld maakt, is om lijn 70 naar 6x/uur in de spits en 2x/uur in het dal en op zaterdag terug te brengen en dan in gewijzigde vorm de oude 74 terug te brengen: 's ochtends Soest -> Soesterkwartier -> CS en CS -> Isselt -> Soest en 's middags omgekeerd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Roeland »

Een grote fout die een OV-bedrijf kan maken is: een rendabele, hoogfrequente buslijn langzamer maken, om een paar weinig gebruikte haltes beter te ontsluiten. Noem het ont-R-netten.
Ik verwacht dan ook niet een serieus voorstel van Syntus, om lijn 70 te gaan vertragen ten faveure van een paar lijn 1-haltes.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023 | ideeën vervoersplan 2018

Bericht door Littlebusdriver »

De kortste klap is natuurlijk om een belbus/ Kolibrie van lijn 1 op zondag te maken en verder niks te veranderen. Dan dupeer je verder ook geen anderen met een omreizen en onduidelijke lijnvarianten.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Roeland »

Voor lijn 58-59 zou ik eigenlijk iets anders voorstellen:
* lijn 59 kan wellicht, vanaf Zeist-Centrum worden verlengd naar Bunnik. Hiermee ontstaat een directe verbinding Zeist - Bunnik, en die nieuwe route kan in ca. 55 minuten worden gereden. Concessie en materieelkeuze op die gewijzigde lijn 59: nader te bepalen.
* lijn 58 kan wellicht worden gekoppeld aan lijn 43 in Zeist-Kerkenbosch. Hierdoor ontstaat een rechtstreekse verbinding Kerkenbosch - 't Rond. Lijn 43 zou dan op Zeist - Hilversum ma-za tot 20 uur 1x/uur en spits 2x/uur kunnen rijden, waarbij de parallelle spitslijn 258 kan vervallen. Een mogelijke besparing is, om lijn 58 in Maartensdijk een snellere route te laten rijden (Dorpsweg ipv Dierenriem). Materieelkeuze op die gewijzigde lijn 58: nader te bepalen.
Een eventuele koppeling van lijn 58 aan lijn 381 is natuurlijk ook mogelijk.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Provincie Utrecht 2016-2023

Bericht door Daniel »

Roeland schreef:Lijn 43 zou dan op Zeist - Hilversum ma-za tot 20 uur 1x/uur en spits 2x/uur kunnen rijden, waarbij de parallelle spitslijn 258 kan vervallen. Een mogelijke besparing is, om lijn 58 in Maartensdijk een snellere route te laten rijden (Dorpsweg ipv Dierenriem). Materieelkeuze op die gewijzigde lijn 58: nader te bepalen.
Dat wordt een lastige gezien de 43 in december al gaat doorrijden van Odijk naar Houten (en daar mogelijk nog ergens een omloopmatige koppeling krijgt). Materieel wordt daarbij ook al vastgezet op 12-meter om capaciteitstekort in de aanloopperiode zoveel mogelijk te vermijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten