Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Bemined »

Volgens mij denk je nu te veel in de huidige spooropstelling en dienstregeling. Hierboven werd geopperd om Leiden - Utrecht te verdubbelen, in dat geval kunnen de vertrektijden van de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] dus ook anders. Daarnaast is men nog bezig met de tweede spoorbrug richting Woerden, en volgens mij staat seinoptimalisatie Gouda - Woerden ook nog op de agenda. Kortom, tegen de tijd dat dit plan werkelijkheid zou kunnen worden hebben we zeer waarschijnlijk een andere dienstregeling.

Naar mijn idee zal het moeten kunnen om 6 kopmakende intercity's per uur te hebben op de sporen 8 en 11. Momenteel wordt spoor 8 bezet van :12 tot :18, van :24 tot :30, van :42 tot :48 en van :54 tot :00. Daar zou dan op zich nog een intercity tussen moeten passen van :04 tot :08 en van :34 tot :38. Met de nieuwe seinplaatsing moet die overkruistijd van 4 minuten haalbaar zijn, en als je altijd een machinistwissel hebt is zo'n kering van 4 minuten ook te doen. Je krijgt dan een 8/12/10 interval tussen Utrecht en Amersfoort. Enige probleem is dat je bij een kleine vertraging nergens naar toe kan in Utrecht omdat altijd aan de andere kant van het perron een kerende 2800 of 2000 staat. Richting Amersfoort kan je nog uitwijken naar spoor 9 (die op dat moment wel vrij is), maar andersom kan je vanuit Amersfoort nergens naar toe want de sporen 11 en 12 zijn onbereikbaar vanuit deze richting. Daar mist een wissel, terwijl daar op zich wel ruimte voor was.

De goederentrein zal dan trouwens waarschijnlijk wel moeten verdwijnen als dit door gaat, of in ieder geval in de spits.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Mr-W »

Bemined schreef:Volgens mij gaat het daar juist wel (gedeeltelijk) over, voor afstanden van 5 tot 15 kilometer zouden sprinters een rol kunnen spelen, mits deze niet 10 minuten stil moeten gaan staan om de intercity voor te laten.
Het spoorwegnet is niet zo fijnmazig dat sprinters die ontsluiting kunnen bieden.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Bemined »

Ok, dan zal ik het wel gedroomd hebben dat ik de afgelopen 5 jaar per trein naar mijn werk (<10km) ben gegaan *O*
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Suus »

Mr-W schreef:
Bemined schreef:Volgens mij gaat het daar juist wel (gedeeltelijk) over, voor afstanden van 5 tot 15 kilometer zouden sprinters een rol kunnen spelen, mits deze niet 10 minuten stil moeten gaan staan om de intercity voor te laten.
Het spoorwegnet is niet zo fijnmazig dat sprinters die ontsluiting kunnen bieden.
Misschien wordt het dan tijd spoorlijnen te (her)openen. Kom er maar in Halvezolenlijn :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Chrysa »

Graag! *O*
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door PatrickM »

Wie zegt dat Hooge Zwaluwe z'n station dan weer terugkrijgt?

En als ik vraag om een spoorlijn naar Bru, krijg ik zeker een busbaan met BRT-bussen :')
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Hainje »

"Bru" is Bruinisse neem ik aan?
🍉
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door PatrickM »

Ja, Zeeuwse naam. Blijf daar af en toe een beetje in hangen.
verfmeer
Berichten: 783
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door verfmeer »

Mr-W schreef:In dit topic gaat het volgens mij mis dat de auto zeer vaak voor korte stukken tot 5 a 10 km wordt gebruikt, hiervoor is het railvervoer geen alternatief en juist op de langere afstanden wordt de trein in verhouding al veel gebruikt.
De vraag is of dat autogebruik problematisch is. Waarom zouden we iemand die dagelijks tussen Epe en Nunspeet pendelt het OV in moeten krijgen? Zolang er op dat traject genoeg capaciteit op de weg is is dat autogebruik geen enkel probleem. Zolang er ook maar relatief weinig mensen die route op dat tijdstip afleggen is de auto zelfs de meest efficiënte manier. Het feit dat er dus geen directe bus rijdt daar is voor mij dan ook niet problematisch.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Suus »

henk1234 schreef:Wie zegt dat Hooge Zwaluwe z'n station dan weer terugkrijgt?

En als ik vraag om een spoorlijn naar Bru, krijg ik zeker een busbaan met BRT-bussen :')
De Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden moeten gewoon aangesloten worden op de Rotterdamse metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Mr-W »

Bemined schreef:Ok, dan zal ik het wel gedroomd hebben dat ik de afgelopen 5 jaar per trein naar mijn werk (<10km) ben gegaan *O*
Heb je mijn reactie überhaupt gelezen :')
Suus schreef:
henk1234 schreef:Wie zegt dat Hooge Zwaluwe z'n station dan weer terugkrijgt?

En als ik vraag om een spoorlijn naar Bru, krijg ik zeker een busbaan met BRT-bussen :')
De Zuid-Hollandse en Zeeuwse eilanden moeten gewoon aangesloten worden op de Rotterdamse metro.
Non stop door Hellevoetsluis, want een metro zorgt voor criminaliteit, en op zondag rijdt hij niet verder dan de Nissewaard :wink:
verfmeer schreef:
Mr-W schreef:In dit topic gaat het volgens mij mis dat de auto zeer vaak voor korte stukken tot 5 a 10 km wordt gebruikt, hiervoor is het railvervoer geen alternatief en juist op de langere afstanden wordt de trein in verhouding al veel gebruikt.
De vraag is of dat autogebruik problematisch is. Waarom zouden we iemand die dagelijks tussen Epe en Nunspeet pendelt het OV in moeten krijgen? Zolang er op dat traject genoeg capaciteit op de weg is is dat autogebruik geen enkel probleem. Zolang er ook maar relatief weinig mensen die route op dat tijdstip afleggen is de auto zelfs de meest efficiënte manier. Het feit dat er dus geen directe bus rijdt daar is voor mij dan ook niet problematisch.
Daar is het geen enkel probleem. Meer de mensen die werken op de Zuidas en in Amsterdam wonen, of bijvoorbeeld bij ASML/High Tech Campus werken en wonen in Valkenswaard en dagelijks met de auto naar hun werk gaan.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Bemined »

Mr-W schreef:Heb je mijn reactie überhaupt gelezen
Jazeker, jij de mijne ook? Misschien moet je eens onderbouwen waarom sprinters die ontsluiting niet kunnen bieden. Natuurlijk kunnen we niet elke automobilist een trein aanbieden op zijn reis, maar we zoeken ook niet naar één enkele oplossing voor alle mobiliteitsproblemen. Binnen de grote steden zouden sprinter naar mijn idee wel een grotere rol moeten kunnen bieden, plannen als de Stedenbaan en Randstadspoor zijn ook niet zomaar ontstaan.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Mr-W »

Sprinters vormde alleen in Zoetermeer een serieus alternatief op die verplaatsingen. Veel bestemming binnen een stad of de dorpen eromheen bevinden zich simpelweg niet aan een spoorlijn.
(Elektrische) Fiets en bus vormen eerder een alternatief voor de auto op de korte verplaatsingen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Klaasje »

Op het moment dat je naar sterke sprintercorridors kijkt zoals Leiden-Dordrecht, Uitgeest-Holendrecht dan zie je dat in Nederland sprinters best een flinke bijdrage aan de bereikbaarheid kunnen hebben. Alleen is de vraag wel dat waar er nog geen bestaand spoor is of het dan slim is om een spoorlijn met sprinters te bouwen. Veelal zal een lightrail die buiten de bebouwde kom 100-120 km/h rijdt beter aansluiten op een effectieve manier van investeren. Op bestaande verbindingen kan er vaak ook een hoop gebeuren door rondom bestaande verbindingen te verdichten en zowel de exploitatiesnelheid te verhogen als grote delen van de dag minimaal 4x per uur te rijden.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Bemined »

Rondom de grote stations bevinden zich een flink aantal kantoren. En met name Utrecht heeft de laatste jaren flink lopen bouwen rondom het spoor, en heeft daar enkele nieuwe sprinterstations geopend, vaak in combinatie met een grote fietsenstalling. Met de combinatie fiets + sprinter bereik je een groot aantal mensen die wonen in de buitenwijken en werken in de directe omgeving van het centraal station. Vlaardingen - Rotterdam had dit tot vorige week ook, 8x per uur een sprinter van een slaapstad naar de wolkenkrabbers van de grote buurstad.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:maar andersom kan je vanuit Amersfoort nergens naar toe want de sporen 11 en 12 zijn onbereikbaar vanuit deze richting. Daar mist een wissel, terwijl daar op zich wel ruimte voor was.
Sterker nog, dat wissel lag er al maar is verwijderd na afloop van de ombouw. Er zat immers voorheen een overloopmogelijkheid bij Utrecht Overvecht-aansluiting. Dat missende wissel is ook een van de redenen dat je vrij snel een probleem hebt bij een storing richting Gouda, want dan kan je vanuit Amersfoort uitsluitend op spoor 9 nog kopmaken terug naar Amersfoort (of je moet naar de al overvolle buurtsporen).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door TreinenFreak »

Ik vind dat in dit topic te veel gepraat wordt, zoals vaker op dit forum, over meer infrastructuur, grotere frequenties e.d.
Naar mijn mening vergeet je dan de basisbehoeften van de reiziger. De reiziger wil denk ik gemakkelijk met het OV of met de auto naar het station kunnen en dan overdag 4x per uur de trein kunnen pakken naar zijn bestemming en dit alles comfortabel en gemakkelijk. Zo maak je het OV aantrekkelijk, want voor de gemiddelde spitsreiziger maakt het meer uit of het OV überhaupt rijdt en of hij zelfs misschien kan zitten dan of hij een USB-aansluiting en WIFI heeft in het OV, zulke dingen zijn pas van belang bij grotere reisafstanden die de gemiddelde spitsreiziger niet dagelijks aflegt.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door trolly »

...en hoe vaker een comfortabele en makkelijke trein, hoe groter de kans dat je 'm haalt, en dat je kan zitten. Maar daarvoor is dan wel weer meer infrastructuur nodig, want het is een beetje vol op het spoor. Vandaar. Verder zal iedereen het met je eens zijn.

Toch vis ik deze zin nog even uit je betoog:
TreinenFreak schreef:...overdag 4x per uur de trein kunnen pakken naar zijn bestemming en dit alles comfortabel en gemakkelijk.
Overdag, inderdaad. Dat is namelijk óók een van de voordelen van het OV: je hoeft er geen rekening mee te houden dat je na middernacht nog terugkomt.

Daar is ook nog een stevige inhaalslag te maken op de auto, want hoewel nachtdiensten over het algemeen verlieslatend zullen zijn, zorgen ze er wel voor, dat laat naar huis gaan geen belemmering is om eerder de trein te pakken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
TreinenFreak
Berichten: 235
Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door TreinenFreak »

Klopt, als er niet een groot aanbod is zal de reiziger ook niet gaan reizen. Maar ik denk dat het voor bijvoorbeeld de NS nu belangrijker is om gewoon overdag een fatsoenlijke en dus 'comfortabel en gemakkelijk' product te leveren.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door SLToilet »

trolly schreef: Overdag, inderdaad. Dat is namelijk óók een van de voordelen van het OV: je hoeft er geen rekening mee te houden dat je na middernacht nog terugkomt.

Daar is ook nog een stevige inhaalslag te maken op de auto, want hoewel nachtdiensten over het algemeen verlieslatend zullen zijn, zorgen ze er wel voor, dat laat naar huis gaan geen belemmering is om eerder de trein te pakken.
Daar zie ik een mooi begin voor een plan: iedere nacht op een groot deel van het netwerk vervoer. Maar om heel eerlijk te zijn is het dan wel belangrijk om veel meer stations met poortjes uit te rusten.

Wat is het plan dan? Overal een basale nachtdienstregeling opzetten met comfortabele koplopers (lees: alles behalve lompe en oncomfortabele VIRM'S) die één tot twee keer per nacht de vele stations van het HRN aandoen. Die dan allemaal om 2:30 samenkomen op Ut en dan zich allemaal weer uitzwermen. Treinen die ook meerdere stoppatronen hebben als er meerdere treinen over het traject rijden maar ieder het laatste deel van het traject afleggen als zonetrein/sprinter. Dan kun je bijvoorbeeld om 3:00 thuiskomen in Ht en om 3:25 in Tbr, bwvz. De prijs die je betaalt is dan dezelfde als overdag maar je zult via Ut moeten of lang wachten waarbij je overigens toestemming krijgt om via Ut om te reizen zonder meerkosten.
Of ik ben de duvel en voer een speciale nachttoeslag in :twisted:
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Yanaike »

Waarom per se comfortabele koplopers? Reizigers zullen al blij zijn als er überhaupt iets rijdt en dan denk ik dat het handiger is om de wat oudere treinseries in te zetten zodat vandalisme een minder groot probleem is. Koplopers behoren idd wel tot die categorie, maar ook 4-baks onverbouwd VIRM en SGM behoren zeker tot de opties.

En waarom moeten alle/vele stations van het HRN aan gedaan worden? Ik zou inzetten op een netwerk dat alleen de grotere stations bediend. Op de meeste stations zul je namelijk een paar bewakers neer moeten zetten om de veiligheid te waarborgen. Zo lang je zorgt voor goede aansluitingen tussen nachtbus en nachttrein kunnen ook buitenwijken als Reeshof bediend blijven worden.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Bemined »

TreinenFreak schreef:De reiziger wil denk ik gemakkelijk met het OV of met de auto naar het station kunnen en dan overdag 4x per uur de trein kunnen pakken naar zijn bestemming en dit alles comfortabel en gemakkelijk.
En daar maken veel mensen de fout: reizigers willen een reis van deur tot deur en niet van station tot station. Al het OV 4x per uur betekent voor een deel van de reizigers dat je 4x per uur een overstap van 14 minuten hebt op een totale reis van 45 minuten, en dat maakt het OV niet echt aantrekkelijk. Hoogfrequent OV is dus niet alleen bedoeld om veel reisverbindingen te bieden, het is er ook voor om betere overstappen te bieden. Doordat de ene trein bijvoorbeeld 6x per uur rijdt en de andere 8x heb jij 4x per uur een snelle verbinding van deur tot deur, in plaats van 4x per uur een trage verbinding.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Wubbo »

@nachtvervoer: wanneer moet het spoor dan onderhouden worden? Lang niet al het werk kan enkelsporig uitgevoerd worden.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door Hainje »

Het is in mijn ogen onzin om de hele nacht door overal vervoer aan te bieden. In Brabant bijvoorbeeld kun je op een gemiddelde doordeweekse nacht rond 3u echt een kanon afschieten en dat zal niet alleen in daar zijn. Als je dan vervoer aanbiedt, dan doe je dat echt alleen maar om treintjes te laten rijden. Als je nachtvervoer aanbiedt, dan kun je dat denk ik op deze manier het beste doen:

<eerste trein vanaf willekeurig station vertrekt nog vóór> tot <laatste trein vanaf willekeurig station vertrekt nog ná>

Zondag 4:00u tot 25:00u
Maandag 6:00u tot 25:00u
Dinsdag 6:00u tot 25:00u
Woensdag 6:00u tot 25:00u
Donderdag 6:00u tot 26:00u
Vrijdag 6:00u tot 28:00u
Zaterdag 4:00u tot 28:00u.

Op doordeweekse nachten is er in grote delen van het land echt niets te beleven. Nog wat langer doorrijden is vooral handig voor mensen die naar evenementen zijn geweest (denk aan ZiggoDome o.i.d.) en naar huis willen. Als je weet dat de treinen op die uren nog wat langer doorrijden kun je toch net wat meer genieten van bijv. een concert. Nu is het tegen het eind van een concert toch vaak sjouwen.

Uiteraard kun je in de nachtelijke uren IC's laten stopperen om materieel efficiënt mogelijk in te zetten. In het weekend zet je 's nachts korte composities in op de diensten waar de vervoersvraag (nog) niet zo heel groot is. Sprinters en IC's rijden in het hele land door, al dan niet 1x/u i.p.v. 2x/u.

Zondag- en maandagavond zijn echt veruit de rustigste avonden van de week, je zou dan kunnen besluiten tot 24:00u door te rijden. Om een eenduidiger beeld voor de reiziger te creëren zou je ook net zoals op dinsdag- en woensdagnacht tot 25:00u door kunnen rijden. Op donderdagnacht zijn er vaak net wat meer evenementen dan zo-wo, dus dan loont het denk ik ook wel de moeite om een uurtje langer door te rijden met de reguliere dienst.

Streekvervoerders kunnen in het weekend met BrengFlex-formules het voor- en natransport verzorgen tot aan huis. Het is mijns inziens weinig zinvol om daarvoor hele stadsnetten door te laten rijden.
🍉
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10555
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Automobiliteit en OV als alternatief, waar gaat het mis?

Bericht door trolly »

Prima Hainje, ga maar doen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten