Naamgeving bushaltes

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Als het om de naamgeving van de bushaltes gaat, krijgen bushaltes meestal de naam van de straat waar deze aan ligt. Het viel mij op dat in Almere voor het grootste deel met wijknamen in plaats van straatnamen werd gewerkt. Om deze reden vraag ik me af: is het systeem van bushaltes naar straten vernoemen niet achterhaald? Kunnen we ze niet beter de naam geven van de wijk waar deze halte aan ligt. In het geval van dorpen zonder duidelijke wijken zou je windrichtingen kunnen gebruiken of termen als centrum. Ik denk dat het openbaar vervoer hierdoor veel intuïtiever wordt: mensen weten vaak wel in welke wijk ze wonen, maar niet altijd bij welk straatje de dichtstbijzijnde bushalte ligt, dat werpt een drempel op voor potentiële nieuwe OV-reizigers.
Ik heb geen onderschrift
waldo79
Berichten: 7638
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door waldo79 »

Ik denk dat het openbaar vervoer hierdoor veel intuïtiever wordt: mensen weten vaak wel in welke wijk ze wonen, maar niet altijd bij welk straatje de dichtstbijzijnde bushalte ligt, dat werpt een drempel op voor potentiële nieuwe OV-reizigers.
Even hierop inhakend. Als je in een wijk gaat wonen en je wilt weten of er ontsluiting met het OV is, dan laat je vooraf informeren. Even op je eigen adres zoeken op Google Maps en de kaart uitzoomen. Als het goed is verschijnen dan de dichtstbijzijnde haltes vanzelf. Of een halte nu naar straat is vernoemd of naar een wijk lijkt mij geen reden om het OV te mijden.

Althans, zo ervaar ik dat en in de tijd dat er nog geen Internet op elke locatie beschikbaar was deerde het ook niet hoe de halte precies heette.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Met de redenering "je kunt het op Google maps uitzoeken" kan je ook alle DRIS borden weghalen :wink:.
Laat ik het anders stellen: over het algemeen zijn wijknamen korter en eenvoudiger dan straatnamen, zeker als je meerdere haltes op 1 straat hebt waardoor je rare combinaties krijgt.
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Hainje »

Almere is in mijn ogen niet echt een goed uitgangspunt. Die stad is ontworpen met openbaar vervoer als ruggengraat, dus je kunt de haltes op die manier heel strategisch plaatsen. Doordat ze zo strategisch liggen volstaan wijknamen veelal.

Bijvoorbeeld in de wijk waar ik opgegroeid ben kom je eigenlijk niet onder straatnamen uit. Daar staan namelijk 9 haltes in dezelfde wijk, de buurten onderling hebben verder geen aparte naam gekregen. Zo zul je nog wel een hoop wijken in Nederland hebben waar dit van toepassing is.
🍉
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8848
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door ArrivaBas »

Onderschat heuse 'nieuwbouwwijken' (bijv. Sterrenburg) en volksbuurten (bijv. Krispijn) ook niet qua aantal haltes. In mijn wijk Sterrenburg zijn het er algauw 20 (halte van de nachtbus 892 bij het WKC ook meegeteld). en in Krispijn tel ik 10 haltes. Al zijn er wel haltenamen die wat logischer kunnen in Dordrecht, is dit per stad en zelfs per wijk totaal niet te vergelijken.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door AppleMoose »

De meeste wijken waar een bus komt kennen wel meerdere haltes. De wijknaam alleen volstaat in de meeste gevallen dus ook niet, evenmin de windrichtingen. Je zult gewoon per halte moeten bekijken wat de meest logische benaming is. In de meeste gevallen zal dat een straatnaam zijn, een park of een gebouw dat blijvend die naam draagt.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door SLToilet »

In eerste instantie moet wmb de relatie en relevantie met de omgeving duidelijk zijn. Een straatnaam, wijknaam o.i.d maakt mij niks uit. Maar maak het niet verwarrend voor buitenstaanders: ik zit niet te wachten op bedrijfsnamen met uitzondering van degene die in de directe omgeving heel prominent aanwezig zijn. Ook wil ik weten waar de naam voor staat: waar staat de OC in Prinsenbos eigenlijk voor? Nia Domo? Met uitzondering natuurlijk van straten en wijknamen. Busstations, stations en ziekenhuizen moeten als zodanig zijn aangegeven in de meest begrijpelijke verwoording. Dus geen "Helftkempus"!!
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Hainje »

FYI: OC = Opvang Centrum.
🍉
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Ronaldussen schreef:De meeste wijken waar een bus komt kennen wel meerdere haltes. De wijknaam alleen volstaat in de meeste gevallen dus ook niet, evenmin de windrichtingen. Je zult gewoon per halte moeten bekijken wat de meest logische benaming is. In de meeste gevallen zal dat een straatnaam zijn, een park of een gebouw dat blijvend die naam draagt.
Bussen rijden steeds minder door wijken zelf heen, maar meer op grote(re) wegen. Haltes staan dus vaak in andere buurten/wijken. Natuurlijk ontkom je er soms niet aan om straatnamen te gebruiken, bijvoorbeeld bij eindlusjes van stadsbussen, maar ik vind ze vaak onlogisch. Pleinen, parken en gebouwen zijn veel beter oriënteerbaar. Ik vind vaak juist de straatnamen onduidelijkheid geven. Zelfs in mijn eigen stad heb ik meestal geen flauw benul waar de straat nou ligt waar de bushalte naar vernoemd is.
Ik heb geen onderschrift
frankberg19
Berichten: 364
Lid geworden op: zo 26 jun 2016, 00:28
Locatie: Deurne

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door frankberg19 »

Die huidige namen zijn anders ook niet altijd duidelijk. Een voorbeeldje uit Eindhoven: als ik naar WC De Hurk aan de Hurksestraat wil, moet ik dan de bushalte 'Hurksestraat' of 'De Hurk' pakken?
Spoiler: show
Hurksestraat leuk toch zo'm quizzje ;))
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Daniel »

@sirvinnei: Op streeklijnen gaat dat misschien nog op, maar de realiteit is bij vele stadslijnen toch echt anders. Ja ze rijden over hoofdwegen, maar alsnog zijn er veelal meerdere haltes in dezelfde wijk of zelfs buurt. Kijk eens op de lijnennetkaart van Arriva DAV naar lijn 5 bijvoorbeeld: vier haltes in de Vissershoek, vier in de Stadspolder, totaal acht in geheel de wijk Stadspolders. Dat valt met buurtnamen echt niet begrijpelijk te omschrijven alleen al door de ligging aan een ringweg die niet helemaal rond is, daar heb je al secundaire windrichtingen voor nodig (je zou iets als Vissershoek-West, Noordwest, Noord, Noordoost krijgen).

Overigens zit er in haltenamen wel degelijk een logica: haltes vernoemd naar straatnamen zijn in veruit de meeste gevallen vernoemd naar de dichtstbijzijnde zijstraat. Vernoemen naar pleinen gaat dan nog goed, maar dingen als gebouwen hebben vaak een naam en de vervelende eigenschap daarvan is dat die nogal eens wil veranderen. En dan zit je weer met een haltenaam die achterhaald is en daardoor niet meer logisch is, met een straatnaam gebeurt dat gewoon bijna nooit.

Gewenning speelt ook een rol: het eindpunt van lijn 4 in Dordrecht ligt bv. al jaren bij "Ziekenhuis Amstelwijck" en zo heet de halte daar ook. Maar toen men dat op de bussen ging zetten werd er spontaan massaal gevraagd of de bus ook naar Wielwijk ging ondanks dat de enige wijziging de benoeming van de eindhalte op de bus was, de route was nog exact hetzelfde.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Meltrain »

sirvinniei schreef: Bussen rijden steeds minder door wijken zelf heen, maar meer op grote(re) wegen. Haltes staan dus vaak in andere buurten/wijken. Natuurlijk ontkom je er soms niet aan om straatnamen te gebruiken, bijvoorbeeld bij eindlusjes van stadsbussen, maar ik vind ze vaak onlogisch.
Ik nodig je uit om eens in Rotterdam te gaan kijken. ;)
Ik neem als voorbeeld Lijn 70 Rotterdam, Charlois - Keizerswaard: die heeft 5 haltes in Oud-Charlois, 2 hsltes in Carnisse, het Zuidplein, 8 haltes in Zuidwijk (waaronder Slinge), 3 haltes in Lombardijen, station Lombardijen, 4 haltes in IJsselmonde en dan Keizerswaard. En praktisch alle haltes worden in beide richtingen bediend.

Was dit idee trouwens volgens jou ook voor tram- en metrohaltes toepasbaar?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door huibf »

Ik pleit altijd voor de zijstraten.
Mocht de zijstraat erg lang zijn en hij komt dan weer uit bij een andere lijn (halte) dan ook nog de weg waarop de halte staat benoemen met een /
Als de halte aan een plein ligt. Dan volstaat de naam. Zoals Markt, Dorpsplein etc.

Verder geen commerciële namen. Of het moet een echt een heel grote instelling zijn.

Gelukkig zijn we in Zuidoost-Brabant en nu ook in Limburg (bijna) af van de namen als Cafe (die allang niet meer bestond) en familienamen die in het huis aan de halte woonden.
Lijn 262 naar Helenaveen toont nog wel nostalgische namen :-) zoal Eierloods, Brug Joosten en Brug Derks.


Bestemming De Hurk en halte Hurksestraat in Eindhoven zijn inderdaad niet handig. Beide liggen aan de rand van De Hurk. Maar dan ook echt twee uitersten. Gok gauw op 2 km uit elkaar.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39191
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Daniel »

huibf schreef:Gelukkig zijn we in Zuidoost-Brabant en nu ook in Limburg (bijna) af van de namen als Cafe (die allang niet meer bestond) en familienamen die in het huis aan de halte woonden.
Volgens mij is de 195 in de provincie Utrecht daar toch wel de meest extreme in, komen heel wat familienamen op voor.

Gelukkig doen ook wel steeds meer vervoerders ook weer aan plaatsnamen op de infoschermen in de bus, dat scheelt weer op lijnen als de 388 die achter elkaar stopt op halte Provincialeweg, Provincialeweg en Provincialeweg :mrgreen:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Jef400 »

Nou kunnen bepaalde namen nog wel een regionale functie hebben.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Meltrain schreef:
sirvinniei schreef: Bussen rijden steeds minder door wijken zelf heen, maar meer op grote(re) wegen. Haltes staan dus vaak in andere buurten/wijken. Natuurlijk ontkom je er soms niet aan om straatnamen te gebruiken, bijvoorbeeld bij eindlusjes van stadsbussen, maar ik vind ze vaak onlogisch.
Ik nodig je uit om eens in Rotterdam te gaan kijken. ;)
Ik neem als voorbeeld Lijn 70 Rotterdam, Charlois - Keizerswaard: die heeft 5 haltes in Oud-Charlois, 2 hsltes in Carnisse, het Zuidplein, 8 haltes in Zuidwijk (waaronder Slinge), 3 haltes in Lombardijen, station Lombardijen, 4 haltes in IJsselmonde en dan Keizerswaard. En praktisch alle haltes worden in beide richtingen bediend.

Was dit idee trouwens volgens jou ook voor tram- en metrohaltes toepasbaar?
Laat ik eens een poging wagen:
Spoiler: show
Keizerswaard - Keizerswaard
Klein Nieuwland - Hordijkerveld Noord
De twee heuvels - de twee heuvels
Sportlaan - Kreekhuizen noord
Kreekhuizenlaan - Kreekhuizen zuid
Station Lombardijen - "
Homerusstraat - Homerusbuurt Noord
Catullusweg - Spinozapark oost
Dumastraat - Spinozapark zuid
Van de woestijnestraat - Spinozapark west
Victor Hugoweg - Karl Marxbuurt
Paasweide - De Vaan zuid
Zuiderbegraafplaats - "
Langenhorst - zuidkamp oost
larenkamp - zuidkamp
asterlo - zuidkamp west
Slinge metro - "
Zuiderparkerweg - Zuiderpark
Ahoy - "
Zuidplein - "
Carnissesingel - "
Wielewaalstraat - "
Nachtegaalplein - "
Arendsweg - "
Verboomstraat - "
Kaatsbaan - "
Rietdijk - "
Waalhaven NZ - "
Garage Sluisjesdijk - "
In Oud-Charlois is dit principe niet toe te passen door de ligging van de bushaltes.
Bij tram- en metrohaltes kan dit ook, maar de namen van metrohaltes zijn meestal al redelijk logisch en niet vernoemd naar een klein zijstraatje.
Ik heb geen onderschrift
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Jef400 »

Ik vraag me af wat je hier behalve verwarring mee op zou lossen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6033
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door AppleMoose »

Ik zie eigenlijk sowieso niet echt wat het probleem met het huidige systeem is.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Suus »

Daniel schreef:
huibf schreef:Gelukkig zijn we in Zuidoost-Brabant en nu ook in Limburg (bijna) af van de namen als Cafe (die allang niet meer bestond) en familienamen die in het huis aan de halte woonden.
Volgens mij is de 195 in de provincie Utrecht daar toch wel de meest extreme in, komen heel wat familienamen op voor.
Volgens mij is lijn 107 erger, daar zijn ontzettend veel haltes vernoemd naar families en boerderijen, zoals De Draak, Vette Varken, Witte Pannen, Snel, Brouwer de Koning etc.
Gelukkig doen ook wel steeds meer vervoerders ook weer aan plaatsnamen op de infoschermen in de bus, dat scheelt weer op lijnen als de 388 die achter elkaar stopt op halte Provincialeweg, Provincialeweg en Provincialeweg :mrgreen:
Syntus Utrecht dus niet. Lijn 120 is een aaneenschakeling van haltes Dorp, maar waar je bent mag je niet weten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Jef400 schreef:Ik vraag me af wat je hier behalve verwarring mee op zou lossen.
Het zorgt voor een beter oriëntatievermogen. Mensen weten vaak wel hoe hun buurt heet of waar het ....Park of ....Plein ligt, maar niet waar de ...Straat ligt in hun wijk.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Alargule »

Het is weer een mooi voorbeeld van systeemdenken, waarbij wordt geredeneerd vanuit het idee dat één specifiek systeem als geheel moet worden toegepast. Het omnoemen van haltes naar wijken in plaats van straten klinkt op zich leuk, maar zoals hierboven ook al aangegeven kleven er ook nadelen aan. In wijken met een hoge haltedichtheid ga je het er niet mee redden. Het is daarnaast de vraag welke reizigers er wat mee opschieten. Ja, lokaal bekenden kunnen er mee geholpen zijn, omdat verondersteld mag worden dat ze de naam kennen van de wijk waarin ze wonen (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn - zo woonde ik tot mijn twaalfde in de wijk Achtse Barrier in Eindhoven, maar die schijnt ook weer in deelwijken opgedeeld te zijn met eigen namen. Ik zou dan in 'Hoeven' hebben gewoond - nooit geweten). Mensen die de wijkstructuur en -namen echter niet kennen, zijn er net zo veel mee geholpen als met een straatnaam.

Ook zal het van mens tot mens verschillen hoe hij(/zij) zich oriënteert in een OV-net. De een bestudeert de route tot in detail en weet precies wat de naam is van de halte waar hij eruit moet. De ander oriënteert zich meer op de kaart en houdt tijdens het rijden de route in de gaten. Een derde zal meer letten op oriëntatiepunten op straat. En als je een frequente gebruiker van dezelfde route bent, weet je op den duur wel waar je eruit moet, maar zal het opnieuw van mens tot mens verschillen waar je op let. Ik let bijvoorbeeld op de combinatie van halte-afroepen en wat ik buiten zie.

Kortom: what's in a name. In de ene situatie kan het werken met wijknamen beter werken, bijvoorbeeld bij belangrijke ontsluitingslijnen met weinig haltes. Denk aan de Amsterdamse metro in de Bijlmer, waar met wijknamen wordt gewerkt. Een andere keer is het beter met straatnamen te werken, omdat de lijn in kwestie een hoge haltedichtheid heeft. Of een combinatie van beide, die je vaak terug ziet keren: de gefilmde eindbestemming is dan de naam van de wijk, terwijl de haltes naar straten zijn vernoemd, waaronder de eindhalte.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Zugführer »

Suus schreef:Syntus Utrecht dus niet. Lijn 120 is een aaneenschakeling van haltes Dorp, maar waar je bent mag je niet weten.
Op lijn 120 mogen ze sowieso de haltenamen wel eens evalueren. Vanaf Utrecht gezien heb je in Maarssen achtereenvolgens de haltes Zuilensebrug (vermoedelijk vernoemd naar de brug die tegenwoordig bekend staat als de Op Buurenbrug), Driesprong (vernoemd naar een restaurant dat ooit 150 meter verderop zat, ligt nu tussen 2 driesprongen in), Dorp (één van de vele haltes in Maarssen-Dorp, U-OV heeft diverse haltes die meer in het dorp liggen), Herteveld en Vredenburg (beide onbekende namen van panden die daar staan).

Connexxion had overgens op een bepaald moment de haltenamen Dorp wel hernoemd met de plaats er voor, toen stonden er opeens dingen als "Loenersloot, Loenersloot Dorp" en "Baambrugge, Baambrugge Dorp" in de bus en dienstregeling.
sirvinniei
Berichten: 3643
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amsterdam

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door sirvinniei »

Lange quote:
Spoiler: show
Alargule schreef:Het is weer een mooi voorbeeld van systeemdenken, waarbij wordt geredeneerd vanuit het idee dat één specifiek systeem als geheel moet worden toegepast. Het omnoemen van haltes naar wijken in plaats van straten klinkt op zich leuk, maar zoals hierboven ook al aangegeven kleven er ook nadelen aan. In wijken met een hoge haltedichtheid ga je het er niet mee redden. Het is daarnaast de vraag welke reizigers er wat mee opschieten. Ja, lokaal bekenden kunnen er mee geholpen zijn, omdat verondersteld mag worden dat ze de naam kennen van de wijk waarin ze wonen (maar dat hoeft niet altijd zo te zijn - zo woonde ik tot mijn twaalfde in de wijk Achtse Barrier in Eindhoven, maar die schijnt ook weer in deelwijken opgedeeld te zijn met eigen namen. Ik zou dan in 'Hoeven' hebben gewoond - nooit geweten). Mensen die de wijkstructuur en -namen echter niet kennen, zijn er net zo veel mee geholpen als met een straatnaam.

Ook zal het van mens tot mens verschillen hoe hij(/zij) zich oriënteert in een OV-net. De een bestudeert de route tot in detail en weet precies wat de naam is van de halte waar hij eruit moet. De ander oriënteert zich meer op de kaart en houdt tijdens het rijden de route in de gaten. Een derde zal meer letten op oriëntatiepunten op straat. En als je een frequente gebruiker van dezelfde route bent, weet je op den duur wel waar je eruit moet, maar zal het opnieuw van mens tot mens verschillen waar je op let. Ik let bijvoorbeeld op de combinatie van halte-afroepen en wat ik buiten zie.

Kortom: what's in a name. In de ene situatie kan het werken met wijknamen beter werken, bijvoorbeeld bij belangrijke ontsluitingslijnen met weinig haltes. Denk aan de Amsterdamse metro in de Bijlmer, waar met wijknamen wordt gewerkt. Een andere keer is het beter met straatnamen te werken, omdat de lijn in kwestie een hoge haltedichtheid heeft. Of een combinatie van beide, die je vaak terug ziet keren: de gefilmde eindbestemming is dan de naam van de wijk, terwijl de haltes naar straten zijn vernoemd, waaronder de eindhalte.
Het is zoals ik aangaf ook niet bedoeld als eenduidig systeem, maar als alternatief van de huidige vage namen. Een halte heeft in mijn ogen vaak een functie voor een wijk of buurt en heeft dus meer aan zo'n naamgeving dan van een of ander zijstraatje.
Dat is de kern van mijn kritiek: ik zie te vaak, ook bij mij in de buurt, haltes vernoemd worden naar kleine niets voorstellende zijstraatjes. Hiermee wordt geen waarde gedaan aan de halte, maar krijgt dat kleine zijstraatje een betekenis als halte op zich.
Bij stations wordt er bij de benaming bijvoorbeeld wel gekeken door wie het station wordt gebruikt in plaats van deze simpelweg de naam te geven van waar het staat. Denk aan Veenendaal-de Klomp, Driebergen-Zeist en Ede-Wageningen.
Ik heb geen onderschrift
Alargule

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Alargule »

Je stelt jezelf echter niet de vraag: waarom heten haltes en stations zoals ze heten? Je lijkt het een beetje te doen voorkomen alsof de huidige haltenamen wat ondoordacht zijn, en alhoewel dat soms ook heus wel zo zal zijn, zal er in de meeste gevallen toch wel over nagedacht zijn. Dat stations vaak een naam hebben van de aangrenzende plaats of wijk komt omdat het bedieningsgebied van stations over het algemeen veel groter is: die stations dienen vaak om reizigers uit de gehele plaats of wijk te vervoeren naar verder weg gelegen stations. Haltes hebben daarentegen vaak een veel kleiner bedieningsgebied, waardoor de vernoeming naar een plaats of wijk al minder voor de hand ligt.

Ik ben het er op zich mee eens om bepaalde haltenamen eens aan de kaak te stellen, maar je gooit met je huidige insteek een beetje het kind met het badwater weg. De discussie zou veel meer moeten gaan over de vraag in welke situaties welk type naam (plaatsnaam, wijknaam, straatnaam, of een vernoeming naar een markant punt) beter gebruikt zou kunnen worden. En daarbij zul je dus per halte (of station) na moeten gaan wat het bedieningsgebied is. Als vuistregel kun je dan hanteren dat hoe groter het bedieningsgebied, hoe generieker de naam, en andersom: hoe kleiner, hoe specifieker. Maar dat zul je dus per situatie en zelfs per halte afzonderlijk moeten nagaan.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Naamgeving bushaltes

Bericht door Jef400 »

sirvinniei schreef:
Jef400 schreef:Ik vraag me af wat je hier behalve verwarring mee op zou lossen.
Het zorgt voor een beter oriëntatievermogen. Mensen weten vaak wel hoe hun buurt heet of waar het ....Park of ....Plein ligt, maar niet waar de ...Straat ligt in hun wijk.
Is dat onderzocht?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten