Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
PHS

Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Suus »

En het cirkeltje is rond, als het gaat over Utrecht - Arnhem gaat het automatisch over het doortrekken van de Valleilijn...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Klaasje »

Ik zat er al meer dan een dag op te wachten. Het is een soort van OV-forumvariant van de Godwin.

Maar even serieus: Als de Valleilijn volledig dubbelsporig is en zich perfect kan aanpassen aan de rest van het netwerk vind ik het een fan-tas-tisch plan. Zolang dat nog niet het geval is, niet doen.
PHS

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Wubbo »

Je kan het probleem exact op de plek neerleggen die je zelf wil, maar feit is dat de combinatie met enkelspoor en de gelijkvloerse intakking bij Ede-Wageningen en de perroncapaciteit Arnhem tot nu toe nooit een werkbare variant heeft opgeleverd. Als er meer treinen gaan rijden via Ede-Wageningen (al dan niet met stop aldaar) gaat de puzzel er in ieder geval niet simpeler op worden.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door jelmerrr »

Is het niet mogelijk om de Spr Ed-Ah op te heffen en de valleilijn op dat pad door te trekken? Moet er alleen wat qua concessie-eisen veranderen
Roeland
Berichten: 2278
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Roeland »

Volgens mij zou, voor doortrekken Valleilijn naar Arnhem, een derde spoor (Aan de noordkant van het huidige spoor) een mooie oplossing zijn (Wolfheze is al driesporig). Dan heb je alleen een stukje passeerspoor nodig voor de doorgetrokken Valleilijn:
- tussen het A12-viaduct en Wolfheze (7,5 minuten vanaf passeerpunt Ede-Centrum)
- op station Oosterbeek
En dan kun je een kwartiersdienst Amersfoort - Arnhem rijden, die qua infrastructuur losstaat van de HRN-lijn Utrecht - Arnhem.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: (Meer-)treinsystemen

Bericht door Yanaike »

Gaat een beetje off-topic zo. Het doortrekken van de Valleilijn is weer een discussie op zich, los van het wel of niet invoeren van een meer-treinensysteem. Ik zal een moderator vragen om de discussie te splitsen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

Alhoewel het mij op zich een prima idee lijkt om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem, zijn er behoorlijk wat complicaties:

- De stoptreinen op de Valleilijn liggen op dit moment niet symmetrisch, omdat dat niet uitkomt met de intercity's tussen Amersfoort en Apeldoorn
- De Valleilijn is grotendeels enkelsporig, dat is behoorlijke beperking voor het opstellen van dienstregelingen voor de Valleilijn
- De stoptreinen richting Amersfoort kruisen de sporen van de intercity naar Apeldoorn gelijkvloers
- Bij doortrekking naar Arnhem moeten de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de intercity naar Utrecht gelijkvloers kruisen
- Door de Valleilijn door te trekken naar Arnhem creëer je een link in je dienstregeling tussen de corridor Utrecht - Arnhem en de corridor Amersfoort - Apeldoorn, dat betekent dat een verstoring/vertraging op een van de twee corridors ook kan leiden tot een verstoring/vertraging op de andere corridor, zeker dankzij het enkelspoor kunnen vertragingen heel makkelijk doorvloeien.

Om die redenen denk ik dat het onmogelijk is om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem zonder een grote infrastructurele verbetering (denk aan fly-overs of dubbelspoor tussen Barneveld en Ede-Wageningen). Persoonlijk vraag ik me af of dat het waard is, alleen één overstap minder voor een beperkte groep reizigers.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Frank »

Het doortrekken van de Valleilijn naar Arnhem is een interessant idee, maar de vraag is natuurlijk hoe realistisch het is. Het is in het verleden gebeurd (tot '97/'98 in de spits), maar in de toekomstplannen ben ik het niet tegengekomen. In ieder geval niet volgens deze plannen: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Ede-Wageningen .
PHS

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Suus »

En wat rijden er tussen Amersfoort en de aftakking bij Barneveld Noord? (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Dat is dan één spoorlijn die gedeeld wordt met het overige treinverkeer, maar zodra je ook zou gaan doorrijden naar Arnhem, heb je aan twee kanten afhankelijkheden. Tenzij je het allemaal héél slim weet in te passen, denk ik niet dat je ontkomt aan fysieke uitbreiding.

Maar ik wist niet dat er ook goederentreinen tussen Arnhem en Ede-Wageningen reden? Rijdt dat niet allemaal via de Betuweroute? Heb op de lijn in ieder geval nog nooit een goederentrein voorbij zien komen, en ik kom er toch vaak in de buurt.
PHS

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:- De stoptreinen op de Valleilijn liggen op dit moment niet symmetrisch, omdat dat niet uitkomt met de intercity's tussen Amersfoort en Apeldoorn
Waarbij dit bij de huidige dienstregeling tussen Arnhem en Ede geen groot probleem hoeft te zijn. De trein naar Amersfoort vertrekt 3 min. (.23/.53) voor aankomst van de IC naar Schiphol (.26/.56), dus kunnen prima na elkaar op spoor 3 afgehandeld worden (evt. kan de Valleilijn altijd nog 1 min. eerder weg ri. Amersfoort).
Andersom komt de trein uit Amersfoort 2 min. voor vertrek van de IC naar Amersfoort aan. Hier zul je dus wel een wachttijd nodig hebben, maar daar heb je spoor 1 dan voor.
Dan zorg je ervoor dat de trein naar Amersfoort al om .20/.50 in Ede-Wageningen aankomt (spoor 3, vertrek weer om .22/.52) en de trein vanaf Amersfoort dan van .18/.48 tot .21/.51 op spoor 1 staat alvorens te vertrekken (komt dan in huidige pad [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]).
Dus in Ede hoeft daar met de huidige dienstregeling geen belemmering voor te zijn.
Yanaike schreef:- De Valleilijn is grotendeels enkelsporig, dat is behoorlijke beperking voor het opstellen van dienstregelingen voor de Valleilijn
Klopt, al is het een voordeel dat Connexxion dus blijkbaar met een scheve dienstregeling ook genoegen neemt, want dan kun je dus zelfs met die beperking nog meer tijden aanhouden.
Yanaike schreef:- De stoptreinen richting Amersfoort kruisen de sporen van de intercity naar Apeldoorn gelijkvloers
Klopt, hier is het een gemis dat ze de verkeerde keuze hebben gemaakt. Net na die kruising ligt een overweg die ze ongelijkvloers willen/gaan maken. In plaats van de weg dan verdiept aan te leggen, hadden ze het spoor verdiept aan moeten leggen, dan had je immers die kruising ook meteen ongelijkvloers kunnen maken en had je 2 vliegen in 1 klap geslagen. Dit is dan weer het soort denken dat ik te vaak mis bij dit soort werkzaamheden. Dat de Valleilijn momenteel een scheve dienstregeling had lag geloof ik aan dat de trein Barneveld->Amersfoort kruiste met een trein Amersfoort->Apeldoorn. Dat hele probleem had je dan al vermeden. Gemiste kans dus.
Yanaike schreef:- Bij doortrekking naar Arnhem moeten de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de intercity naar Utrecht gelijkvloers kruisen
Dat moeten ze altijd al en dat blijft ook het geval. Ook na de verbouwing van Ede-Wageningen staat de losse sprinter Arnhem-Ede nog altijd op spoor 1 gepland. :wink:
Het mooiste zou natuurlijk zijn als ze vanaf spoor 1 een dive-under zouden aanleggen (zelfs bij een losse sprinter), maar dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Yanaike schreef:- Door de Valleilijn door te trekken naar Arnhem creëer je een link in je dienstregeling tussen de corridor Utrecht - Arnhem en de corridor Amersfoort - Apeldoorn, dat betekent dat een verstoring/vertraging op een van de twee corridors ook kan leiden tot een verstoring/vertraging op de andere corridor, zeker dankzij het enkelspoor kunnen vertragingen heel makkelijk doorvloeien.
Gelukkig heb je in Ede dan met spoor 1 een wachtspoortje beschikbaar en in Wolfheze heb je ook nog een 3e perronspoor ter beschikking waar een stoptrein aan de kant gezet kan worden. Juist op Arnhem-Ede heb je dus genoeg bijsturingsopties hiervoor en mag het geen probleem zijn.

Het echte probleem is Arnhem Centraal, waar je door alle kerende treinen al snel te weinig perronsporen hebt (zeker i.v.m. die Duitse trein die een half uur lang staat te keren), aangezien de Valleilijn met de huidige dienstregeling zo'n 32 minuten zou moeten keren, terwijl momenteel er maar 1 perronspoor voor vrij is. Je zou dit al op kunnen lossen door spoor 4 op te delen in deelsecties (wat geloof ik al in de plannen zit?). Hierdoor kan de sprinter van/naar 's-Hertogenbosch samen met de Tiel-express op spoor 4 terecht en kunnen de treinen ri. Doetinchem weer op 6b en de Duitse trein naar 6a. Sporen 9 en 10 zijn dan beschikbaar voor de lange kering van de Valleilijn. Een andere optie is een keerspoor bij Presikhaaf, zodat de Valleilijn daar naartoe kan doorrijden om te keren óf hem een rangeerbeweging op Arnhem GE geven.
Yanaike schreef:Om die redenen denk ik dat het onmogelijk is om de Valleilijn door te trekken naar Arnhem zonder een grote infrastructurele verbetering (denk aan fly-overs of dubbelspoor tussen Barneveld en Ede-Wageningen). Persoonlijk vraag ik me af of dat het waard is, alleen één overstap minder voor een beperkte groep reizigers.
Het is maar wat je beperkt noemt ;-)
Maar het zou inderdaad wel makkelijker worden met extra infra. Echter is het zonder niet onmogelijk, maar kan het wellicht krap zijn met ETMET.
Binnen de huidige dienstregeling zou het in principe moeten kunnen, als je even gaat zou kijken naar de perronindeling van Arnhem (is het bijv. niet beter om de Duitse trein dan een rangeerbeweging te geven, is iets wat je je ook kunt afvragen, of zou je met een lichte wijziging de treinen Arnhem-Winterswijk en Arnhem-Tiel kunnen koppelen, etc.).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Dat de Valleilijn momenteel een scheve dienstregeling had lag geloof ik aan dat de trein Barneveld->Amersfoort kruiste met een trein Amersfoort->Apeldoorn.
Nee, dat ligt aan de tijdsligging van de ICs Amersfoort - Apeldoorn. Als je in symmetrie wil rijden moet het hele patroon ongeveer 5 minuten naar voren (of 10 minuten naar achteren), waardoor je tussen Amersfoort en Barneveld Aansluiting bovenop een IC komt te liggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Vinny »

Als je nu de treindiensten koppelt krijg je een draak van een dienstregeling. Een aantal jaar geleden was het idee van Connexxion om de stoptrein Ede-Arnhem te integreren in de Valleilijn, maar dan zou de NS met haar ICE treinen wat moeten opschuiven. Dat wilde de NS niet, en dus werd deze mogelijkheid eigenlijk onmogelijk, naast dat ik de NS er van verdenk dat ze sowieso zoveel mogelijk willen voorkomen dat er stoptreinen over het hoofdrailnet gedecentraliseerd worden.

Voor reizigers lijkt me een Vallei-exress wel zinvol. Er is echter minimaal een uitbreiding van station Ede-Wageningen voor nodig, en waarschijnlijk de verdubbeling van het spoor door Ede (plus ongelijkvloers maken spoorwegovergangen) en wat uitbreidingen bij Arnhem. Dat is allemaal niet goedkoop.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door groningen »

Als het doorgaat, dan mogen er dus ook in/uitcheckpaaltjes in Wolfweze, Oosterbeek en Arnhem van Connexxion er bij komen. Dan hebben we dus met Breng, Arriva en NS in Arnhem de meeste vervoerders in Nederland. Doordeweeks hebben we dan 4 IC tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal per uur en 4 stoptreinen (als ook de NS blijft rijden). En dan moet de enkele goederentrein en ICE er nog doorheen gaan rijden. Het gaat druk worden als ......
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

...en voor je het weet heb je Amsterdam-Nijmegen via Amersfoort...maar dan wel met bediening van Arnhem 8-)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door groningen »

Als Utrecht eruit ligt, dan rijdt de ICE vaak via Barneveld.

Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

Dat is alweer een tijd geleden dat dat gepland gebeurde, de afgelopen jaren reed hij steeds via Deventer. Het heeft verder ook weinig te maken met het doortrekken van de Valleilijn.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Nou ja - als je het hebt over het doortrekken van de Valleilijn als infrastructuur toch wel. Dan kan het een alternatief vormen tussen Ede/Arnhem/Nijmegen en Amsterdam/Schiphol. De vraag is natuurlijk of het volwaardig is, want Utrecht en de overstap naar Den Haag en Rotterdam wordt ermee overgeslagen. Maar hey: het is het ideeëntopic...
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Waarbij dit bij de huidige dienstregeling tussen Arnhem en Ede geen groot probleem hoeft te zijn.
Dat vind ik al een behoorlijke aanname eerlijk gezegd. Er liggen plannen om 6 treinen per uur in te voeren tussen Utrecht en Arnhem = meer treinen tussen Ede en Arnhem. En ook als je voor Utrecht en Arnhem kiest voor een systeem met 4 ICs en 4 Sneltreinen gaan er meer treinen rijden tussen Ede en Arnhem. Dat het puzzeltje past in de huidige dienstregeling, wil nog niet zeggen dat het puzzeltje ook past in combinatie met PHS.
SuperGhost schreef:Dan zorg je ervoor dat de trein naar Amersfoort al om .20/.50 in Ede-Wageningen aankomt (spoor 3, vertrek weer om .22/.52) en de trein vanaf Amersfoort dan van .18/.48 tot .21/.51 op spoor 1 staat alvorens te vertrekken (komt dan in huidige pad [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]).
Dus als ik het goed begrijp laat je de Valleilijn 2 minuten later aankomen in Ede-Wageningen en 1 minuut eerder vertrekken uit Ede-Wageningen t.o.v. de huidige situatie? Dat betekent wel dat de treinen dus 2 en 1 minuut langer moeten wachten op Lunteren (of Ede Centrum)?

Bij het dootrekken van de treintijden krijg je: Aankomst in Arnhem :06/:36; vertrek in Arnhem wordt :05/:35. De keertijd in Arnhem wordt dus maar liefst 29 minuten. Ik denk niet dat je daar de ruimte voor hebt op station Arnhem Centraal (maar dat probleem schets je gelukkig zelf ook al), maar het maakt je buisness-case ook iets minder interessant. Regionale vervoerders willen over het algemeen korte keertijden, elke DRU die ze uit kunnen sparen betekent dat de concessie goedkoper kan of dat er meer winst op gemaakt kan worden. Een trein die 29 minuten stil staat is natuurlijk niet interessant.

En de Valleilijn richting Arnhem zal waarschijnlijk 1x/uur aan de kant moeten voor de ICE (aankomst :35 in Arnhem), maar dat is nu ook al het geval.
SuperGhost schreef:
Yanaike schreef:- Bij doortrekking naar Arnhem moeten de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de intercity naar Utrecht gelijkvloers kruisen
Dat moeten ze altijd al en dat blijft ook het geval. Ook na de verbouwing van Ede-Wageningen staat de losse sprinter Arnhem-Ede nog altijd op spoor 1 gepland. :wink:
Wat ik hier mee wil illustreren, net als met het argument van de gelijkvloerse kruising bij Barneveld, is dat je een extra afhankelijkheid creëert. Je puzzel lijkt redelijk te passen bij een normale dienstregeling, maar ook bij vertragingen moet je een soort back-up plan hebben. Een losse sprinter Ede-Arnhem op spoor 1 is niet zo'n groot probleem, maar een doorgetrokken Valleilijn iets meer, want elke keuze die je maakt met bijsturing bij een vertraging tussen Ede-Wageningen en Arnhem, kan de ICs tussen Amersfoort en Apeldoorn beïnvloeden (in beide richtingen) en door het enkelspoor op de Valleilijn werkt de vertraging ook weer terug op het traject Utrecht - Arnhem. Op Arnhem-Ede heb je wel wat bijsturingsopties beschikbaar, maar dat geldt niet voor de Valleilijn en ook niet voor Amersfoort-Barneveld. Ook het feit dat in jouw plan in Ede-Wageningen de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de stoptrein richting Amersfoort moeten kruisen is een kruising die ik liever zou willen voorkomen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

groningen schreef:Als het doorgaat, dan mogen er dus ook in/uitcheckpaaltjes in Wolfweze, Oosterbeek en Arnhem van Connexxion er bij komen. Dan hebben we dus met Breng, Arriva en NS in Arnhem de meeste vervoerders in Nederland. Doordeweeks hebben we dan 4 IC tussen Ede-Wageningen en Arnhem Centraal per uur en 4 stoptreinen (als ook de NS blijft rijden). En dan moet de enkele goederentrein en ICE er nog doorheen gaan rijden. Het gaat druk worden als ......
Nee, het idee is dan dat het in plaats van de NS-sprinters zijn. Er blijven dan dus maar 2 stoptreinen rijden tussen Arnhem en Ede. :wink:
Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Waarbij dit bij de huidige dienstregeling tussen Arnhem en Ede geen groot probleem hoeft te zijn.
Dat vind ik al een behoorlijke aanname eerlijk gezegd. Er liggen plannen om 6 treinen per uur in te voeren tussen Utrecht en Arnhem = meer treinen tussen Ede en Arnhem. En ook als je voor Utrecht en Arnhem kiest voor een systeem met 4 ICs en 4 Sneltreinen gaan er meer treinen rijden tussen Ede en Arnhem. Dat het puzzeltje past in de huidige dienstregeling, wil nog niet zeggen dat het puzzeltje ook past in combinatie met PHS.
Ik zeg dan ook bij de huidige dienstregeling. PHS op Arnhem-Utrecht duurt nog een aantal jaren. In die tussentijd zou je prima een doorgetrokken Valleilijn kunnen bieden.
Als je bovendien dat eerder had bedacht, had je bij de verbouwing van Ede-Wageningen ook rekening kunnen houden met een doorgetrokken Valleilijn, waardoor je meer aan de knelpunten had kunnen denken (bijv. door spoor 1 een wissel halverwege te geven), wat nu niet gebeurd is.
Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Dan zorg je ervoor dat de trein naar Amersfoort al om .20/.50 in Ede-Wageningen aankomt (spoor 3, vertrek weer om .22/.52) en de trein vanaf Amersfoort dan van .18/.48 tot .21/.51 op spoor 1 staat alvorens te vertrekken (komt dan in huidige pad [serie=Sprinter|2017|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie]).
Dus als ik het goed begrijp laat je de Valleilijn 2 minuten later aankomen in Ede-Wageningen en 1 minuut eerder vertrekken uit Ede-Wageningen t.o.v. de huidige situatie? Dat betekent wel dat de treinen dus 2 en 1 minuut langer moeten wachten op Lunteren (of Ede Centrum)?
Nee, de trein vanuit Amersfoort komt gewoon op dezelfde tijd aan. Die .20/.50 was de aankomsttijd vanuit Arnhem, om op .22/.52 naar Amersfoort weer te vertrekken (dus wachttijd van 2 min. op Ede-W). Dus alleen ri. Lunteren verschuift het 1 minuut, dat is nog te overzien.
Yanaike schreef:Bij het dootrekken van de treintijden krijg je: Aankomst in Arnhem :06/:36; vertrek in Arnhem wordt :05/:35. De keertijd in Arnhem wordt dus maar liefst 29 minuten. Ik denk niet dat je daar de ruimte voor hebt op station Arnhem Centraal (maar dat probleem schets je gelukkig zelf ook al), maar het maakt je buisness-case ook iets minder interessant. Regionale vervoerders willen over het algemeen korte keertijden, elke DRU die ze uit kunnen sparen betekent dat de concessie goedkoper kan of dat er meer winst op gemaakt kan worden. Een trein die 29 minuten stil staat is natuurlijk niet interessant.
Klopt, lang keren zal waarschijnlijk een probleem zijn. Overigens komt de huidige sprinters om .07/.37 aan, niet .06/.36. Wellicht dat je door de Protos 1 minuut langere reistijd nodig hebt op Arnhem-Ede, omdat die iets langzamer is als de NS-sprinters, dus dan krijg je .04/.34 vertrek (direct na IC) en .08/.38 aankomst. Dan zou je dat wellicht al net met 1 perronspoor af kunnen (wat het probleem met perroncapaciteit al weg zou kunnen nemen?).
Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:
Yanaike schreef:- Bij doortrekking naar Arnhem moeten de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de intercity naar Utrecht gelijkvloers kruisen
Dat moeten ze altijd al en dat blijft ook het geval. Ook na de verbouwing van Ede-Wageningen staat de losse sprinter Arnhem-Ede nog altijd op spoor 1 gepland. :wink:
Wat ik hier mee wil illustreren, net als met het argument van de gelijkvloerse kruising bij Barneveld, is dat je een extra afhankelijkheid creëert. Je puzzel lijkt redelijk te passen bij een normale dienstregeling, maar ook bij vertragingen moet je een soort back-up plan hebben. Een losse sprinter Ede-Arnhem op spoor 1 is niet zo'n groot probleem, maar een doorgetrokken Valleilijn iets meer, want elke keuze die je maakt met bijsturing bij een vertraging tussen Ede-Wageningen en Arnhem, kan de ICs tussen Amersfoort en Apeldoorn beïnvloeden (in beide richtingen) en door het enkelspoor op de Valleilijn werkt de vertraging ook weer terug op het traject Utrecht - Arnhem. Op Arnhem-Ede heb je wel wat bijsturingsopties beschikbaar, maar dat geldt niet voor de Valleilijn en ook niet voor Amersfoort-Barneveld. Ook het feit dat in jouw plan in Ede-Wageningen de stoptreinen richting Arnhem de sporen van de stoptrein richting Amersfoort moeten kruisen is een kruising die ik liever zou willen voorkomen.
Maar die ongelijkvloerse kruising is er al, dus als je alleen de vaste tijden i.v.m. enkelspoor bedoeld, dan had je dat al bij dat punt genoemd en is dit geen afzonderlijk punt.
Wat betreft die vertragingen (van meer dan 6 minuten, die zijn gelukkig zeldzaam op de Valleilijn): dan kan de trein ri. Amersfoort naar spoor 1 en de trein ri. Arnhem naar spoor 4 (want de IC ri. Arnhem is dan al weg en dan is dat perron vrij), een andere optie is om de IC ri. Utrecht dan via spoor 4 af te handelen (ook dat past in de huidige dienstregeling). Al blijft gewoon het beste spoor 1 m.b.v. een wissel te verdelen, zodat je dan beide treinen op 1 af kan handelen en je in Ede in beide richtingen kan wachten zonder de IC in de weg te zitten, dan heb je ook een meer toekomstvaste oplossing, want dan kun je het ook veel makkelijker binnen ETMET inpassen.
Dit bedoelde ik dus o.a. ook dat men bij de verbouwing niet uit is gegaan van de mogelijkheid van zo'n doorgekoppelde trein, waardoor dit soort zaken niet meegenomen zijn, terwijl dat zeer eenvoudig had gekund. Zo'n wisseltje halverwege spoor 1 (spoor 2 is toch al een perronloos spoor) is een relatief eenvoudige en goedkope ingreep. Had zo meegenomen kunnen worden. Als je weet dat zo'n doorgetrokken trein al een enorme wens van de regio (gemeentes, provincie, vervoerder, reizigers en zelfs vanuit 'Den Haag' klinkt die roep), dan had men zo'n simpele ingreep moeten meenemen.
Western Soldier
Berichten: 1236
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Western Soldier »

Er zijn voor het traject Arnhem-Ede v.v. meerdere opties mogelijk. Je zou de stoptrein uit Amersfoort door kunnen trekken. Hiervoor is echter wel infrastructuur nodig bij Ede Centrum. In de tijd dat de sprinter uit Arnhem nog goed aansloot op de trein naar Amersfoort maakte ik regelmatig gebruik van die overstap. Sinds de sprinter een kwartier verschoven is, is reizen via Utrecht Centraal aantrekkelijker.

Oosterbeek en Wolfheze zijn nu vrij rustig, maar ik denk dat doordeweeks een rechtstreekse verbinding met Utrecht Centraal meer zou doen met de aantrekkelijkheid van deze stations dan een verbinding met Amersfoort. Dit zou kunnen in plaats van de spitssprinter vanaf Veenendaal Centrum. Veenendaal-De Klomp wordt immers meer gebruikt dan Veenendaal Centrum. De IC hoeft daar dan alleen nog te stoppen in de spits en in het weekend.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten