Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Als je bedoeld een inhaling: dat kan niet, want er zijn maar 2 doorgaande (perron)sporen Utrecht-Arnhem v.v. op Ede-Wageningen (ook na de verbouwing) en dus past het niet.
Er kan worden ingehaald op Ede-Wageningen. Spoor 1a heeft een verbinding met 2. En vanaf 2 kan je richting Utrecht komen, dus dat moet geen probleem zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Roeland »

Western Soldier schreef:Er kan worden ingehaald op Ede-Wageningen. Spoor 1a heeft een verbinding met 2. En vanaf 2 kan je richting Utrecht komen, dus dat moet geen probleem zijn.
En van Utrecht naar Arnhem? Zover ik weet ligt er op Ede geen spoor 4.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:In plaats van te herhalen dat het een herhaling van zetten blijft en te kuchen, zou je ook kunnen citeren wat/hoe hier dan volgens jou eerder op gereageerd is (het liefst inclusief datum), dan kunnen we de discussie verder voeren op het punt waar we de vorige keer gebleven zijn. Daar hebben we iets meer aan dan te blijven herhalen dat we in herhaling vallen.
Niet zo geïrriteerd nu, nergens voor nodig. Ik zie het opnieuw oprakelen van het idee de Valleilijn door te laten rijden naar Arnhem zonder dat er enige acht wordt geslagen op de bezwaren die in de voorgaande discussie zijn aangevoerd. Vervolgens wordt geopperd een sprinter Arnhem-Utrecht in te voeren, waar een hele dienstregeling voor in elkaar wordt geschroefd waar het nodige op aangemerkt wordt, terwijl eigenlijk nog niet eens duidelijk is wat de toegevoegde waarde van die sprinter is (er rijdt al een IC en Oosterbeek en Wolfheze trekken niet de reizigersaantallen om al het gedoe dat bij een doorgaande sprinter komt kijken te rechtvaardigen).

Dus zo blijven we ins Blaue hinein fantaseren zonder duidelijk kader. Mag hoor, maar dan wordt het al snel het herkauwen van de eigen posities en bloedt de discussie snel dood.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

Ik ben niet geïrriteerd. Ik ben ook niet degene die in dit topic is begonnen over de SPR Utrecht - Arnhem. Ik probeerde met mijn dienstregeling alleen aan te tonen dat een doorgaande SPR technisch gezien wél mogelijk is.

Wat betreft die bezwaren... kom daar dan mee. Blijf ze herhalen als dat nodig blijkt te zijn. Dan kunnen we tenminste verder discussiëren.

De toegevoegde waarde van een doorgaande SPR Utrecht-Arnhem heb ik een paar posts terug al genoemd:
Yanaike schreef:Verder is het hele idee in mijn plan achter de doorgaande SPR Utrecht - Arnhem dat de ICs Driebergen-Zeist en Veenendaal-de-Klomp over kunnen slaan, zonder dat Driebergen-Zeist en Veenendaal-de-Klomp hun directe verbinding met Arnhem verliezen. Dat is wat mij betreft het nut van de doorgaande SPR Utrecht - Arnhem. We kunnen daar wel wéér over discussiëren, maar we zijn daar in een ander (on-)topic ook niet uitgekomen.
Alargule schreef:(er rijdt al een IC en Oosterbeek en Wolfheze trekken niet de reizigersaantallen om al het gedoe dat bij een doorgaande sprinter komt kijken te rechtvaardigen)
... en dat geldt dan wel voor een doorgetrokken Valleilijn?
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Heb ik dat gezegd dan?

Over het overslaan van Driebergen en Veenendaal: dat kan straks in principe ook als de sprinter Utrecht-Ede rijdt. Doorgaande reizigers naar Arnhem moeten dan overstappen maar he: that's life. En je benadeelt er waarschijnlijk een kleinere groep mee dan de groep tussen Ede en Utrecht/Arnhem.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Bemined »

Ik heb de berichten hiervoor alleen vluchtig doorgenomen, dus excuses als ik het gemist heb, maar hoeveel maal per uur zou die sprinter Utrecht - Arnhem moeten gaan rijden? De laatste versie van het PHS lijnennet geven in de spits een 20 minuten interval op Utrecht - Ede en een 30 minuten interval op Ede - Arnhem aan. Bij koppelen moet een van de twee dus een andere frequentie krijgen (of je koppelt slechts eens per uur door).
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:Heb ik dat gezegd dan?
Nee, maar dit topic gaat over het doortrekken van de Valleilijn. De doorgaande SPR Utrecht - Arnhem is een beetje off-topic. Maar de argumenten die jullie geven tegen een doorgaande SPR Utrecht - Arnhem zouden net zo goed tegenargumenten kunnen zijn voor een doorgetrokken Valleilijn. Het enige dat ik probeer te doen is weer een bruggetje terug naar de Valleilijn te maken.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Bemined schreef:De laatste versie van het PHS lijnennet geven in de spits een 20 minuten interval op Utrecht - Ede en een 30 minuten interval op Ede - Arnhem aan.
Dat is ook het laatste wat ik begrepen heb.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Hier kom ik niet uit. Hoe kan de overstaptijd korter worden als 2 van de 6 IC's juist eerder op Arnhem Centraal gaan aankomen (i.v.m. overslaan Ede-W)? Dan neemt de overstaptijd juist toe (tenzij je anders een overstap van 12-13 minuten had, maar daar ga jij niet van uit).
Als de ICs gelijk over het uur aankomen in Arnhem, een verdeling van 10/10/10, dan kun je maar één keer in het halfuur een goede overstap creëren. Als je één keer in het half uur een overstap van 4 minuten maakt, wordt de andere overstap automatisch 9 minuten. Maar als je de trein met de overstap van 9 minuten, 2 minuten eerder laat aankomen in Arnhem (doordat die niet stopt in Ede-Wageningen), heb je dus overstappen van 4 en 7 minuten
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Als je 2 minuten EERDER op Arnhem Centraal aankomt, terwijl de vertrektijd naar Doetinchem dus gelijk blijft, dan neemt de tijd die je op Arnhem Centraal verblijft (de overstaptijd) dus juist toe :wink:

Ik zal het even verduidelijken met (fictieve) tijden om het te verduidelijken.
Stel je kwam eerst om .02 aan en de trein naar Doetinchem vertrekt om .11. Dan heb je dus die 9 minuten overstap die je in je betoog vertelde.
Zou je dus 2 minuten eerder aankomen door het overslaan van Ede-Wageningen, dan kom je dus om .00 i.p.v. .02 aan. De vertrektijd van de trein naar Doetinchem wijzigt er niet door, dus die blijft .11. Hierdoor is de overstaptijd dus niet afgenomen naar 7 minuten zoals jij beweert, maar toegenomen naar 11 minuten :wink:
Western Soldier schreef:
SuperGhost schreef:Als je bedoeld een inhaling: dat kan niet, want er zijn maar 2 doorgaande (perron)sporen Utrecht-Arnhem v.v. op Ede-Wageningen (ook na de verbouwing) en dus past het niet.
Er kan worden ingehaald op Ede-Wageningen. Spoor 1a heeft een verbinding met 2. En vanaf 2 kan je richting Utrecht komen, dus dat moet geen probleem zijn.
Check sporenplan nog eens goed zal ik zeggen :wink:
Sporen 1 en 2 komen maar op 2 punten samen:
- wissel 183 (oostzijde), waar ze samen verder invoegen op het hoofdspoor richting Arnhem
- wissel 179 (westzijde), waar ze samen verdergaan richting Lunteren.
Spoor 2 heeft vlak voor wissel 179 nog wel een andere wissel (177) om in te voegen ri. Utrecht, maar dat is dus niet bereikbaar vanaf spoor 1.
(overigens: ik denk ook dat je spoor 1b bedoelde, aangezien spoor 1a al het Valleilijn-perronspoor is)
Roeland schreef:
Western Soldier schreef:Er kan worden ingehaald op Ede-Wageningen. Spoor 1a heeft een verbinding met 2. En vanaf 2 kan je richting Utrecht komen, dus dat moet geen probleem zijn.
En van Utrecht naar Arnhem? Zover ik weet ligt er op Ede geen spoor 4.
Ik kan je verzekeren dat die er toch al zeer lang ligt. :wink:
Vanaf spoor 4 vertrekken de intercity's naar Nijmegen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Als je 2 minuten EERDER op Arnhem Centraal aankomt, terwijl de vertrektijd naar Doetinchem dus gelijk blijft, dan neemt de tijd die je op Arnhem Centraal verblijft (de overstaptijd) dus juist toe :wink:
Je werkt maar 1 voorbeeld uit. Laat ik eens alle voorbeelden uitwerken:

Basis: een tienminutendienst Utrecht - Arnhem, die komt aan om .00; .10 en .20 (je kan hier ook 2 andere getallen op 10 minuten van elkaar invullen, die veranderen het voorbeeld niet). Voor de overstappen naar Doetinchem neem ik als uitgangspunt dat de eerste 4 minuten na de binnenkomende IC vertrekt en de tweede exact een kwartier later. Dat geeft drie opties: vertrekken om .04/.19; om .14/.29 ofom .24/.39. In alle gevallen is de overstap 4 of 9 minuten (en een trein die niet aansluit)

Nu wijzigt de tienminutendienst in een .00; .08 en .20 verdeling (8/12/10). Voor de overstappen naar Doetinchem met hetzelfde uitgangspunt betekent dat:
- Vertrek om .04 en .19 -> overstappen van 4 en 11 minuten (= 2 minuten meer)
- Vertrek om .12 en .27 -> overstappen van 4 en 7 minuten (= 2 minuten minder)
- Vertrek om .24 en .39 -> overstappen van 4 en 9 minuten (= gelijk)

Bij het wijzigen van een tienminutendienst in een 8-12-10-dienst kan de overstap dus 2 minuten beter worden, 2 minuten slechter of gelijk blijven, afhankelijk van de gekozen combinatie.
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Moshi »

Bemined schreef:Ik heb de berichten hiervoor alleen vluchtig doorgenomen, dus excuses als ik het gemist heb, maar hoeveel maal per uur zou die sprinter Utrecht - Arnhem moeten gaan rijden? De laatste versie van het PHS lijnennet geven in de spits een 20 minuten interval op Utrecht - Ede en een 30 minuten interval op Ede - Arnhem aan. Bij koppelen moet een van de twee dus een andere frequentie krijgen (of je koppelt slechts eens per uur door).
De 20-minuten interval Utrecht-Ede is alleen in de spits. Daarbuiten zullen het dus wel sowieso allemaal doorgaande sprinters zijn.
Laatst gewijzigd door Moshi op do 25 mei 2017, 06:02, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Wubbo schreef:
SuperGhost schreef:Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Als je 2 minuten EERDER op Arnhem Centraal aankomt, terwijl de vertrektijd naar Doetinchem dus gelijk blijft, dan neemt de tijd die je op Arnhem Centraal verblijft (de overstaptijd) dus juist toe :wink:
Je werkt maar 1 voorbeeld uit.
Nee, ik bestrijd de uitleg van Yanaike's voorbeeld, omdat de hele redenatie niet klopt.
Hij beweert dat je door 2 minuten eerder aan te komen een overstap die anders 4 en 9 minuten is naar 4 en 7 brengt. Dat klopt dus niet, want je kan alleen 4 en 7 krijgen als je totaal andere tijden gaat hanteren en dus niet alleen Ede-Wageningen over slaat. Als je alleen Ede-Wageningen zou overslaan met 1 van die 2 aansluitende IC-series, dan krijg je dus dat je naar 4 en 11 of naar 6 en 9 toe gaat.

Als hij bijv. het gezegd dat je wellicht daarmee 8 en 13 naar 8 en 5 had kunnen brengen, dan klopte je argumentatie wel en kon je discussiëren of je ook die tijden zou kunnen krijgen. Alleen dat beargumenteerde hij dus niet.

Ik denk namelijk dat je zeer goed een situatie kan krijgen waarbij je 8 en 13 minuten overstap krijgt, aangezien de tijden zich al redelijk laten raden i.v.m. het enkelspoor waar zowel Arnhem-Doetinchem(-Winterswijk) als de IJssellijn-IC mee te kampen hebben en de perroncapaciteit van Arnhem Centraal.
Aangezien 2 van de 6 IC's op de IJssellijn-IC moeten aansluiten én de overige 4 een 10-minutendienst ri. Nijmegen met die IC moeten vormen en niet te lang op Arnhem Centraal kunnen stil staan (anders is het perron niet vrij voor de IC van 10 minuten later), gok ik dat de aankomsttijden vanuit Utrecht van zo'n ETMET-dienst op .07/.17/.27 komen te liggen. Voor Arnhem-Doetinchem veranderen door de komst van het dubbelspoor op Zevenaar - Didam lichtjes en kunnen dan om .05/.20 vertrekken. Je krijgt dan dus waarschijnlijk overstaptijden van 8 en 13 minuten (tenzij je met een blauwe lamp gaat werken, waardoor beide treinen op hetzelfde perronspoor binnen kunnen komen en je 8 en 3 kunt krijgen).

Echter lijkt het me zeer lastig om die trein van .17 (die dus in Arnhem eindigt) dan 2 minuten eerder binnen te laten komen, aangezien je dan een overkruisconflict krijgt met die IC's. Je moet dan immers alternerend vanaf spoor 9 en spoor 10 vertrekken en het wordt dan erg lastig om om .15 op spoor 10 binnen te komen en op exact hetzelfde moment dus op spoor 9 alweer te vertrekken. Verder wordt het dan lastig(er) met het inplannen van de sprinter die ook nog op spoor 9 en/of 10 moet keren (die mag dan niet rond .15/.45 langs het perron staan).

Overigens zou het ook zomaar kunnen dat er op Arnhem Centraal - Doetinchem ook ETMET zou kunnen komen te rijden. De provincie Gelderland heeft volgens De Gelderlander 25 tot 30 miljoen vrijgemaakt voor de aanleg partieel dubbelspoor op Didam - Doetinchem, waarmee ze mogelijk ook extra treinen kunnen/willen laten rijden op die lijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:
Yanaike schreef:
SuperGhost schreef:Hier kom ik niet uit. Hoe kan de overstaptijd korter worden als 2 van de 6 IC's juist eerder op Arnhem Centraal gaan aankomen (i.v.m. overslaan Ede-W)? Dan neemt de overstaptijd juist toe (tenzij je anders een overstap van 12-13 minuten had, maar daar ga jij niet van uit).
Als de ICs gelijk over het uur aankomen in Arnhem, een verdeling van 10/10/10, dan kun je maar één keer in het halfuur een goede overstap creëren. Als je één keer in het half uur een overstap van 4 minuten maakt, wordt de andere overstap automatisch 9 minuten. Maar als je de trein met de overstap van 9 minuten, 2 minuten eerder laat aankomen in Arnhem (doordat die niet stopt in Ede-Wageningen), heb je dus overstappen van 4 en 7 minuten
Ik denk dat je hier een denkfout maakt. Als je 2 minuten EERDER op Arnhem Centraal aankomt, terwijl de vertrektijd naar Doetinchem dus gelijk blijft, dan neemt de tijd die je op Arnhem Centraal verblijft (de overstaptijd) dus juist toe :wink:
Klopt... Ik heb inderdaad een denkfout gemaakt in mijn voorbeeld en de verkeerde trein vervroegd. Maar het grote overkoepelende argument klopt nog steeds: je kunt treinen in een 10/8/12 interval in theorie beter aan laten sluiten op treinen in een 15/15-interval, zoals Wubbo in de tussentijd ook al heeft aangetoond.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Yup. En hoe doe je dat dan aan de andere kant, in Utrecht? Er moet immers ook een aansluiting met de IC uit/naar Eindhoven blijven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

Nee, de treinen Schiphol - Utrecht - Arnhem en Amsterdam - Utrecht - Eindhoven liggen juist bewust 5 minuten uit elkaar zodat de treinen beter verspreid liggen tussen Schiphol en Bijlmer en zodat treinen minder lang (op elkaar) hoeven te wachten in Utrecht.

Maar tot hoever in Nederland wil je doorgaan? Ik kan mijn hele plan uit gaan leggen, inclusief alle keuzes die ik tot diep in Nederland heb gemaakt, maar volgens mij is dat meer iets voor een ander topic.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

Dat eerste snap ik, maar met een 8/10/12-ligging van de ic Amsterdam-Arnhem zul je toch ook wat moeten met de ligging van de ic Amsterdam-Eindhoven. Meer een 'dat is ook een afweging'-opmerking dan dat ik nu direct een detailuitwerking verlang.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Yanaike »

Nee, want de IC Utrecht - Arnhem ligt alleen in Arnhem in een 10/8/12-interval doordat de trein 2x/uur niet stopt in Ede-Wageningen (ICE-pad), in Utrecht ligt de IC Utrecht - Arnhem nog gewoon in een 10/10/10-interval.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Nee, de treinen Schiphol - Utrecht - Arnhem en Amsterdam - Utrecht - Eindhoven liggen juist bewust 5 minuten uit elkaar zodat de treinen beter verspreid liggen tussen Schiphol en Bijlmer en zodat treinen minder lang (op elkaar) hoeven te wachten in Utrecht.

Maar tot hoever in Nederland wil je doorgaan? Ik kan mijn hele plan uit gaan leggen, inclusief alle keuzes die ik tot diep in Nederland heb gemaakt, maar volgens mij is dat meer iets voor een ander topic.
Dat hoeft dan weer niet, maar zou graag wel de uitwerking in Arnhem zien, want volgens mij inschatting (enkele berichten hierboven gepost) gaat het problemen opleveren, o.a. met de perroncapaciteit in Arnhem.

Daarnaast concentreer je je nu erg op de overstap ri. Doetinchem, terwijl er natuurlijk ook een belangrijke overstap ri. Zutphen is. Wat gaat het voor gevolgen hebben voor die overstappen?

Dus zou je wellicht de tijden op Utrecht-Nijmegen kunnen uitwerken, incl. perronopstellingen in Arnhem en Nijmegen. Ik ben namelijk benieuwd hoe je het ook inpast met de IJssellijn-IC waar op aangesloten moet worden en waar samen de 10-minutendienst op Arnhem-Nijmegen gecomplementeerd moet worden. Houdt er ook rekening maar dat de treinen ri. Doetinchem iets later zullen vertrekken dan nu, aangezien er straks dubbelspoor op Zevenaar-Didam ligt. Ik geloof dat daarbij ook de bedoeling was dat er dan om .05/.20 vertrokken kan worden.
Moshi schreef:De 20-minuten interval Utrecht-Ede is alleen in de spits. Daarbuiten zullen het dus wel sowieso allemaal doorgaande sprinters zijn.
Nee, want dat is niet mogelijk. In Ede heb je maar 2 doorgaande perronsporen, waardoor inhaling van sprinters niet mogelijk is. Spoor 1b (waar de SPR uit Arnhem keert) heeft geen aansluiting ri. Utrecht en spoor 4 (waar straks de SPR uit Utrecht aankomt) heeft na de verbouwing geen aansluiting ri. Arnhem, maar enkel tot een keerspoortje vanwaar je weer naar perronspoor 3 kan om terug te keren naar Utrecht.
Bemined
Berichten: 5864
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Bemined »

SuperGhost schreef:Nee, want dat is niet mogelijk. In Ede heb je maar 2 doorgaande perronsporen, waardoor inhaling van sprinters niet mogelijk is. Spoor 1b (waar de SPR uit Arnhem keert) heeft geen aansluiting ri. Utrecht en spoor 4 (waar straks de SPR uit Utrecht aankomt) heeft na de verbouwing geen aansluiting ri. Arnhem, maar enkel tot een keerspoortje vanwaar je weer naar perronspoor 3 kan om terug te keren naar Utrecht.
Tja, met zo'n denkwijze kun je alles afschieten. Indien er meerwaarde is van een bepaalde verbinding kan er zeker gekeken worden naar aanpassingen van de infrastructuur. Natuurlijk moet het realistisch blijven, je left niet eventjes een compleet perron erbij in Arnhem, maar extra benodigd wisseltje, zeker bij een project waarvan de aanleg nog moet beginnen, moet geen reden zijn om een idee compleet af te schieten.

Persoonlijk ben ik van mening dat het knippen van sprinters een laatste redmiddel moet zijn en zeker niet het uitgangspunt.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Ik denk dat als NS serieus van plan was een doorgaande sprinter in te leggen, dat die benodigde wissels wel in het plan zouden zijn gekomen. Ik denk dat het ontbreken van die wissels wel aangeeft dat NS niets in zo'n doorgaande sprinter ziet. Volgens mij heeft dat ook met de treinlengtes te maken. Op Arnhem-Ede heb je veel kortere treinen nodig dan op Ede-Breukelen(-Uitgeest).

Dat zal dan wel de reden zijn dat NS liever heeft dat ProRail zo'n heel keerspoor aanlegt i.p.v. 2 wisseltjes en dat de trein Ede->Arnhem dan alsnog het treinverkeer Arnhem->Utrecht moet kruisen bij vertrek.

Overigens zit er ook niet zo heel veel voordeel in zo'n doorgaande sprinter, aangezien reizigers Driebergen/Veenendaal<->Arnhem toch in Ede zullen overstappen op de intercity en het aantal reizigers Driebergen/Veenendaal<->Wolfheze/Oosterbeek verwaarloosbaar klein is. Daarom zie ik ook meer in een doorkoppeling van/naar Amersfoort, omdat dat wel een snelste verbinding kan zijn. Had liever dat ProRail Ede-Wageningen zo had verbouwt zodat dit eenvoudiger zou kunnen.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Zugführer »

Ik heb geprobeerd de persoonlijke aanvallen uit de discussie te halen, graag allemaal een beetje vriendelijker tegen elkaar zijn a.u.b.
Alargule

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Alargule »

In een ideale wereld had Prorail daar ook wel een vrije kruising aangelegd. Maar ik denk dat een doorrijdende Valleilijn uiteindelijk heel weinig toegevoegde waarde heeft, zeker als er straks 6 tot 8 keer per uur een trein vanuit Ede naar Arnhem en vice versa rijdt.

In dit topic zijn duidelijk de nadelen van doorrijden naar Arnhem naar voren gekomen. Die kunnen opgelost worden, maar dat kost geld. Het handjevol reizigers dat je er een overstap mee uitspaart is het dat gewoon niet waard.

En Arnhem-Amersfoort is over Utrecht slechts 4 minuten langzamer dan over de Valleilijn, waarbij ook nog verbeterruimte in de rijtijd Arnhem-Utrecht en de aansluiting op Utrecht zit. Hooguit wordt een Valleilijn tussen Amersfoort en Arnhem concurrerend als daar sneltreinen overheen gaan rijden, maar dan krijg je weer heel andere problemen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Daniel »

4 minuten? Het scheelt maar 1 minuut hoor ;-) Als je vanuit Arnhem de IC naar Ede en dan de Valleilijn neemt kom je om .01/.31 aan. Blijf je tot Utrecht in de IC zitten en stap je daar over dan kom je om .02/.32 aan.
Wel is het via de Valleilijn goedkoper en je kunt idd een hoop winnen met de overstap in Utrecht want die is nu ca. 15 minuten. Echter is de overstap van de Valleilijn op de IC maar iets korter, dus daar zou je diezelfde winst kunnen pakken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door SuperGhost »

Alargule schreef:In een ideale wereld had Prorail daar ook wel een vrije kruising aangelegd. Maar ik denk dat een doorrijdende Valleilijn uiteindelijk heel weinig toegevoegde waarde heeft, zeker als er straks 6 tot 8 keer per uur een trein vanuit Ede naar Arnhem en vice versa rijdt.

In dit topic zijn duidelijk de nadelen van doorrijden naar Arnhem naar voren gekomen. Die kunnen opgelost worden, maar dat kost geld. Het handjevol reizigers dat je er een overstap mee uitspaart is het dat gewoon niet waard.

En Arnhem-Amersfoort is over Utrecht slechts 4 minuten langzamer dan over de Valleilijn, waarbij ook nog verbeterruimte in de rijtijd Arnhem-Utrecht en de aansluiting op Utrecht zit. Hooguit wordt een Valleilijn tussen Amersfoort en Arnhem concurrerend als daar sneltreinen overheen gaan rijden, maar dan krijg je weer heel andere problemen.
Net zoals op de Valleilijn diezelfde verbeteringruimte zit in de rijtijd (verhoging baanvaksnelheid) en de aansluiting in Ede (momenteel 12 minuten). :wink:

In principe is de huidige Valleilijn met een doorgaande stoptrein Amersfoort-Arnhem net zo snel als de route via Utrecht als je non-stop van Ede naar Utrecht zou rijden. Beiden komen in een ideale situatie op een reistijd van 52 minuten uit*. Dit terwijl de Valleilijn dan wel meer dan 4 euro goedkoper is.

*Uitwerking:
Amersfoort-Utrecht-Arnhem is nu 1:01 met 12 minuten overstaptijd. De overstaptijd kan terug naar minimaal 5 (-7), al is het dan krap (zeker in de spits) en door het overslaan van Driebergen en/of De Klomp kun je 2 minuten besparen (samen -9). 1:01 - 0:09 = 0:52
Via de Valleilijn is dat nu 57 minuten met 5 minuten overstap op de sprinter naar Arnhem. Direct doorrijden kan hier dus die 5 minuten vanaf halen, waardoor je op 52 minuten komt.


Hier staat wel tegenover dat je op de route via Utrecht nauwelijks meer wat kan winnen, terwijl op de Valleilijn je nog wel tijd kan winnen. De baanvaksnelheid op Lunteren-Ede zou bijv. omhoog kunnen van 80 naar 130 of 140.

Op dit moment wordt er onderzoek gedaan naar de kosten voor een kwartiersdienst op de Valleilijn. ProRail deelde afgelopen november al mee dit technisch zo'n kwartiersdienst heel goed haalbaar is (bron). En volgens de provincie wil het rijk mogelijk ook wel meebetalen (bron).

Als ze Ede Centrum zouden verdubbelen (en de baanvaksnelheid op Lunteren-Ede verhogen wat bij dat plan hoort), dan zou je in principe natuurlijk ook 2 sneltreinen + 2 stoptreinen kunnen laten rijden. Met een sneltrein Arnhem C - Ede-W - Lunteren - Barneveld Zuid - Barneveld C - Amersfoort zou je op zo'n 40-42 minuten kunnen uitkomen.

De Valleilijn is in principe dus echt de snelst mogelijke optie. Of die goed benut gaat worden is natuurlijk een tweede.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Doortrekken Valleilijn naar Arnhem

Bericht door Meltrain »

SuperGhost schreef:Ik denk dat als NS serieus van plan was een doorgaande sprinter in te leggen, dat die benodigde wissels wel in het plan zouden zijn gekomen. Ik denk dat het ontbreken van die wissels wel aangeeft dat NS niets in zo'n doorgaande sprinter ziet. Volgens mij heeft dat ook met de treinlengtes te maken. Op Arnhem-Ede heb je veel kortere treinen nodig dan op Ede-Breukelen(-Uitgeest).

Dat zal dan wel de reden zijn dat NS liever heeft dat ProRail zo'n heel keerspoor aanlegt i.p.v. 2 wisseltjes en dat de trein Ede->Arnhem dan alsnog het treinverkeer Arnhem->Utrecht moet kruisen bij vertrek.
Ik kende de plannen voor station Ede-Wageningen tot op heden niet, dus vandaar mijn vragen. Is het dan de bedoeling dat de Sprinter uit Utrecht op spoor 4 aankomt, leeg naar een keerspoor rijdt en vanaf spoor 3 weer naar Utrecht vertrekt?
En de IC's Utrecht -> Arnhem vertrekken dan van spoor 4 en de IC's Arnhem -> Utrecht van spoor 2?
Is er niet iets beter te plannen zodat er zo veel mogelijk cross-platform overstappen ontstaan?
SuperGhost schreef: Als ze Ede Centrum zouden verdubbelen (en de baanvaksnelheid op Lunteren-Ede verhogen wat bij dat plan hoort), dan zou je in principe natuurlijk ook 2 sneltreinen + 2 stoptreinen kunnen laten rijden. Met een sneltrein Arnhem C - Ede-W - Lunteren - Barneveld Zuid - Barneveld C - Amersfoort zou je op zo'n 40-42 minuten kunnen uitkomen.
Vanwege het Transferium lijkt het me niet zo handig om de bediening van Barneveld Noord te halveren.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten