Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Waar haal je die 15 minuten vandaan? Volgens Google Maps is het stuk op de zuidoever (met de auto) 3 minuten, en op de noordoever (met de auto) 6 minuten. Ik schat dat de Blankenburgverbinding ook iets van een minuut of 5 à 6 kost. Dan is de rit Rozenburg Volgerweg - station Maassluis dus al een krap kwartier met de auto, maar de bus haalt de maximale snelheid van de auto niet en heeft ook nog een paar haltes onderweg.

De fiets doet er 15 minuten over volgens Google Maps. Daarin zit al een soort wachttijd meegenomen: het veer doet er immers maar 5 minuten over, maar Google Maps rekent 10 minuten voor de verbinding.

De verhouding lijkt dus eerder andersom te liggen: bus 20 minuten vs fiets 15 minuten en dat is vanaf Volgerweg, Vanaf bijvoorbeeld bushalte Rozenburg Raadhuisplein is de fiets+veer combinatie gewoon sowieso sneller dan de bus.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door OV-Hobbyist »

De Blankenburgverbinding is niet zo lang als je zou denken. De verbinding Beneluxplein - Kethelplein is met de auto 4 minuten, en die is 1.5 keer langer dan de Blankenburgverbinding.

Dat ik op een kwartier rijden uitkom kan dan wel. Zoveel verschil is er niet qua snelheid. De maximumsnelheid is op heel veel snelwegen in en om Rotterdam en de havens 100 km/h. Volgens mij geldt er in de spits zelfs een maximum snelheid van 80 km/h op de A15 door de Botlek.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
renevisscher
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 17 nov 2010, 10:53

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door renevisscher »

De reden om over de Blankenburgverbinding een buslijn aan te bieden lijkt mij vooral de aansluiting op de Hoekselijn richting Rotterdam. Is een bestemming in Vlaardingen (West, Centrum of Oost/Vijfsluizen) dan niet logischer? Qua reistijd met de bus volgens Google Maps gelijkwaardig, maar het scheelt wel gelijk enkele minuten reistijd per Metro richting Rotterdam, waarbij de frequentie in de spits ook nog eens dubbel zo hoog is (Lijn A en B). Of is er zo'n sterke relatie met Maassluis zelf dat dit de meest wenselijke bestemming is?

Daarnaast wordt de Blankenburgverbinding een Categorie-C tunnel, wat inhoud dat niet alle gevaarlijke stoffen er door heen moeten. De veerpont zal dus op zijn minst voor deze doelgroep als alternatief moeten blijven.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Hmm... de reistijden vallen dan nog best wel mee!

Maar goed, als zowel fiets als bus ongeveer 15 minuten (gelijk) zijn, dan vraag ik me nog steeds af wat het voordeel is van een buslijn Rozenburg - Maassluis door de Blankenburgtunnel?

Waarom overigens niet gewoon een buslijn Rozenburg - Schiedam Centrum via de Blankenburgtunnel? (dan overigens nog steeds het liefst mét busoprit aan de oostkant van Rozenburg)

En zou een buslijn Brielle - Rozenburg - Maassluis/Schiedam lijn 105 geheel kunnen vervangen (de relatie Rozenburg <-> Spijkenisse gaat dan met overstap in Brielle), of blijft er altijd nog een soort (uitgedunde) lijn 105 nodig?
Chrysa
Berichten: 7988
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Chrysa »

Omdat je in de bus wel je studenten-ov kan gebruiken. :Y
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef: En zou een buslijn Brielle - Rozenburg - Maassluis/Schiedam lijn 105 geheel kunnen vervangen (de relatie Rozenburg <-> Spijkenisse gaat dan met overstap in Brielle), of blijft er altijd nog een soort (uitgedunde) lijn 105 nodig?
Rozenburg - Spijkenisse via Brielle is wel echt om, dus ik zou zeggen dat er altijd een lijn Rozenburg - Spijkenisse moet blijven.
Welke lijn (Rozenburg - Spijkenisse of Rozenburg - Vlaardingen/Schiedam) dan de hoofdlijn wordt en welke de aanvullende lijn, moet blijken uit analyses van reizigersstromen, maar met een metro vanaf Schiedam of Vlaardingen is uitsluitend Rotterdam-centrum goed bereikbaar (en vermoedelijk iets sneller dan in de huidige situatie), terwijl met een metro vanaf Spijkenisse óók alles op de Linker Maasoever goed bereikt kan worden.

Overigens vind ik het onbegrijpelijk dat de Blankenburgtunnel geen fietstunnel krijgt. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Meltrain schreef:[...], maar met een metro vanaf Schiedam of Vlaardingen is uitsluitend Rotterdam-centrum goed bereikbaar (en vermoedelijk iets sneller dan in de huidige situatie), terwijl met een metro vanaf Spijkenisse óók alles op de Linker Maasoever goed bereikt kan worden.
Daar ben ik niet helemaal van overtuigd. Een buslijn Rozenburg - Schiedam Centrum (non-stop) zou in ongeveer 20 minuten moeten kunnen (zie buslijn 226 en de speculaties hierboven over de tijd die nodig is voor een buslijn door de Blankenburgtunnel). Schiedam Centrum - Zuidplein is ongeveer 22-24 minuten inclusief overstap in Beurs. Rozenburg - Zuidplein zou dus tussen de 45-50 minuten kunnen (mits een goede overstap op Schiedam Centrum), op dit moment haal je dat niet met lijn 105.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:
En zou een buslijn Brielle - Rozenburg - Maassluis/Schiedam lijn 105 geheel kunnen vervangen (de relatie Rozenburg <-> Spijkenisse gaat dan met overstap in Brielle), of blijft er altijd nog een soort (uitgedunde) lijn 105 nodig?
Rozenburg - Spijkenisse via Brielle is wel echt om, dus ik zou zeggen dat er altijd een lijn Rozenburg - Spijkenisse moet blijven.
Sowieso zou zo'n lijn 105 nog een functie voor woon-werkverkeer kunnen hebben, het maakt immers ook nog een hoop bedrijven in de Botlek bereikbaar. Al zijn de hoeveelheden in- en uitstappers daar nu ook weer niet immens.

Ik denk dat je trouwens ook niet moet onderschatten hoe diverse verkeersstromen richting de Botlek gaan verschuiven zodra die Blankenburgtunnel er is, dat kan ook nog wat congestie veroorzaken.
Sowieso als praktijkervarinkje erbij: in de tijd dat ik naar de Botlek forensde (noordkant tegen Rozenburg aan) ging ik vanaf station Maassluis per fiets met het pontje, dat was sneller dan de trein van Dordrecht naar Schiedam gevolgd door lijn 89 ondanks dat je een omweg maakte en de pont natuurlijk altijd net niet op de trein aansloot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door verfmeer »

renevisscher schreef:De reden om over de Blankenburgverbinding een buslijn aan te bieden lijkt mij vooral de aansluiting op de Hoekselijn richting Rotterdam. Is een bestemming in Vlaardingen (West, Centrum of Oost/Vijfsluizen) dan niet logischer? Qua reistijd met de bus volgens Google Maps gelijkwaardig, maar het scheelt wel gelijk enkele minuten reistijd per Metro richting Rotterdam, waarbij de frequentie in de spits ook nog eens dubbel zo hoog is (Lijn A en B). Of is er zo'n sterke relatie met Maassluis zelf dat dit de meest wenselijke bestemming is?
Vlaardingen-West zou nog kunnen, maar als je verder doorrijdt rijdt kan je net zo goed direct naar Schiedam Centrum rijden, dat is dan even snel. Het grote voordeel van een bus richting Maassluis is de aansluiting op lijn 36 bij Maasland Viaduct. Zolang een directe buslijn niet mogelijk is, is een overstap op lijn 36 sneller dan de metro. De metroaansluiting is er enkel voor de verbinding met Vlaardingen, Hoek van Holland en het centrum van Rotterdam. Bovendien is lijn 36 ook de toegangspoort tot het Westland, Rijswijk en het zuiden en westen van Den Haag.
Daarnaast wordt de Blankenburgverbinding een Categorie-C tunnel, wat inhoud dat niet alle gevaarlijke stoffen er door heen moeten. De veerpont zal dus op zijn minst voor deze doelgroep als alternatief moeten blijven.
De Beneluxtunnel is ook een Categorie-C tunnel en daar ligt geen enkele veerboot meer. Verkeer met gevaarlijke stoffen rijdt ook nu al om via de Van Brienenoordbrug, dat kan in de toekomst gewoon zo blijven.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door verfmeer »

Yanaike schreef:Hmm... de reistijden vallen dan nog best wel mee!

Maar goed, als zowel fiets als bus ongeveer 15 minuten (gelijk) zijn, dan vraag ik me nog steeds af wat het voordeel is van een buslijn Rozenburg - Maassluis door de Blankenburgtunnel?

Waarom overigens niet gewoon een buslijn Rozenburg - Schiedam Centrum via de Blankenburgtunnel? (dan overigens nog steeds het liefst mét busoprit aan de oostkant van Rozenburg)
Het grote voordeel van een buslijn Rozenburg-Maassluis is de aansluiting op lijn 36. Vanuit Rozenburg worden het Westland, Rijswijk en grote delen van Den Haag sneller bereikbaar met een overstap op Maasland Viaduct. Eventueel zou je dus een lijn Rozenburg-Maasland Viaduct kunnen aanbieden, maar dan lijkt mij dat het doorrijden naar Maassluis wel extra passagiers oplevert. Bovendien zou je (zeker met een oostelijke busoprit) de buslijn niet het centrum van Rozenburg in kunnen laten gaan maar in plaats daarvan verlengen naar bijvoorbeeld Brielle of Hellevoetsluis, zodat ook zij een snellere verbinding krijgen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Het meest ideale lijn zou zijn:
Maassluis - Maasland Viaduct (aansluiting lijn 33 uit Delft richting Voorne Putten) - Rozenburg - Brielle - Hellevoetsluis (route lijn 106).

Er moet dan alleen wel een oprit komen rond de Botlekweg (voor bus) en afrond rond de Droespolderweg (voor bus). Dan kun je redelijk snel op de nieuwe snelweg komen. Ik weet alleen niet of dat met de wettelijke regels kan. Overigens klopt het dat ik de 106 dan doortrek.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

verfmeer schreef:Het grote voordeel van een buslijn Rozenburg-Maassluis is de aansluiting op lijn 36. Vanuit Rozenburg worden het Westland, Rijswijk en grote delen van Den Haag sneller bereikbaar met een overstap op Maasland Viaduct. Eventueel zou je dus een lijn Rozenburg-Maasland Viaduct kunnen aanbieden, maar dan lijkt mij dat het doorrijden naar Maassluis wel extra passagiers oplevert. Bovendien zou je (zeker met een oostelijke busoprit) de buslijn niet het centrum van Rozenburg in kunnen laten gaan maar in plaats daarvan verlengen naar bijvoorbeeld Brielle of Hellevoetsluis, zodat ook zij een snellere verbinding krijgen.
De vraag is of reizigers van Westland naar Rozenburg toe moeten en andersom. Hoe groot is die relatie? Hoeveel mensen zouden er zijn die wonen in Rozenburg en werken in Westland? Ik denk niet zo veel. De relatie Rozenburg <-> Den Haag is wel interessant.

Maar dan blijft de vraag: waarom Rozenburg - Maassluis en niet Rozenburg - Schiedam Centrum?
CamilleKreemers schreef:Het meest ideale lijn zou zijn:
Maassluis - Maasland Viaduct (aansluiting lijn 33 uit Delft richting Voorne Putten) - Rozenburg - Brielle - Hellevoetsluis (route lijn 106).
Lijn 33 komt ook langs station Maassluis, dus dan zie ik niet wat het voordeel is tegenover de veerpont?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Daniel »

De veerpont komt niet bij station Maassluis, da's nog een aardig stukje lopen hoor.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door CamilleKreemers »

Yanaike schreef:
verfmeer schreef:Het grote voordeel van een buslijn Rozenburg-Maassluis is de aansluiting op lijn 36. Vanuit Rozenburg worden het Westland, Rijswijk en grote delen van Den Haag sneller bereikbaar met een overstap op Maasland Viaduct. Eventueel zou je dus een lijn Rozenburg-Maasland Viaduct kunnen aanbieden, maar dan lijkt mij dat het doorrijden naar Maassluis wel extra passagiers oplevert. Bovendien zou je (zeker met een oostelijke busoprit) de buslijn niet het centrum van Rozenburg in kunnen laten gaan maar in plaats daarvan verlengen naar bijvoorbeeld Brielle of Hellevoetsluis, zodat ook zij een snellere verbinding krijgen.
De vraag is of reizigers van Westland naar Rozenburg toe moeten en andersom. Hoe groot is die relatie? Hoeveel mensen zouden er zijn die wonen in Rozenburg en werken in Westland? Ik denk niet zo veel. De relatie Rozenburg <-> Den Haag is wel interessant.

Maar dan blijft de vraag: waarom Rozenburg - Maassluis en niet Rozenburg - Schiedam Centrum?
Ik heb het gedaan op reden van rijtijden. Ik denk dat Maassluis - Rozenburg 13 minuten duurt, waar Rozenburg - Schiedam meer dan 13 minuten duren gaat.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:De veerpont komt niet bij station Maassluis, da's nog een aardig stukje lopen hoor.
Wie heeft het over lopen?

Het hele punt dat ik probeerde te maken was:

Fiets + veer is net zo snel als omrijdende bus voor de relatie Rozenburg - station Maassluis. Dus ik zie geen nut van die verbinding eerlijk gezegd. Alleen de overstap op lijn 36 misschien, maar dan blijft een verbinding met Schiedam toch nog altijd interessanter lijkt me.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

CamilleKreemers schreef:
Yanaike schreef:
verfmeer schreef:Het grote voordeel van een buslijn Rozenburg-Maassluis is de aansluiting op lijn 36. Vanuit Rozenburg worden het Westland, Rijswijk en grote delen van Den Haag sneller bereikbaar met een overstap op Maasland Viaduct. Eventueel zou je dus een lijn Rozenburg-Maasland Viaduct kunnen aanbieden, maar dan lijkt mij dat het doorrijden naar Maassluis wel extra passagiers oplevert. Bovendien zou je (zeker met een oostelijke busoprit) de buslijn niet het centrum van Rozenburg in kunnen laten gaan maar in plaats daarvan verlengen naar bijvoorbeeld Brielle of Hellevoetsluis, zodat ook zij een snellere verbinding krijgen.
De vraag is of reizigers van Westland naar Rozenburg toe moeten en andersom. Hoe groot is die relatie? Hoeveel mensen zouden er zijn die wonen in Rozenburg en werken in Westland? Ik denk niet zo veel. De relatie Rozenburg <-> Den Haag is wel interessant.

Maar dan blijft de vraag: waarom Rozenburg - Maassluis en niet Rozenburg - Schiedam Centrum?
Ik heb het gedaan op reden van rijtijden. Ik denk dat Maassluis - Rozenburg 13 minuten duurt, waar Rozenburg - Schiedam meer dan 13 minuten duren gaat.
Maar een buslijn Rozenburg - Maassluis voegt dus niets toe aan het netwerk, behalve een overstap op lijn 36 eventueel, maar dan vraag ik me nog steeds af wie er van Westland naar Rozenburg moet en andersom? Voor de verbinding Rozenburg <-> station Maassluis is de fiets+veer net zo snel en waarschijnlijk goedkoper, zowel voor de reiziger als voor de vervoerder/overheid.

Een buslijn Rozenburg - Schiedam voegt wel degelijk wat toe aan het OV-netwerk.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door verfmeer »

Yanaike schreef:
verfmeer schreef:Het grote voordeel van een buslijn Rozenburg-Maassluis is de aansluiting op lijn 36. Vanuit Rozenburg worden het Westland, Rijswijk en grote delen van Den Haag sneller bereikbaar met een overstap op Maasland Viaduct. Eventueel zou je dus een lijn Rozenburg-Maasland Viaduct kunnen aanbieden, maar dan lijkt mij dat het doorrijden naar Maassluis wel extra passagiers oplevert. Bovendien zou je (zeker met een oostelijke busoprit) de buslijn niet het centrum van Rozenburg in kunnen laten gaan maar in plaats daarvan verlengen naar bijvoorbeeld Brielle of Hellevoetsluis, zodat ook zij een snellere verbinding krijgen.
De vraag is of reizigers van Westland naar Rozenburg toe moeten en andersom. Hoe groot is die relatie? Hoeveel mensen zouden er zijn die wonen in Rozenburg en werken in Westland? Ik denk niet zo veel. De relatie Rozenburg <-> Den Haag is wel interessant.

Maar dan blijft de vraag: waarom Rozenburg - Maassluis en niet Rozenburg - Schiedam Centrum?
Rozenburg-Maassluis is inderdaad niet interessant, zeker niet als je in het centrum van Rozenburg opstapt. Voor de mensen die in de buurt van de pont wonen of werken zal die altijd sneller zijn. Het gaat mij dan ook om de reizigers uit Hellevoetsluis en Brielle. Als je in Rozenburg alleen op de Droespolderweg stopt kan je snel bij de Blankenburgtunnel zijn. Voor de reizigers uit Hellevoetsluis en Brielle is de tijdwinst richting Schiedam Centrum veel lager. Als je de route van lijn 106 neemt zal je van Hellevoetsluis naar Schiedam Centrum hooguit 5 minuten winst pakken. Dat is het niet waard.

Een bus richting Maasland Viaduct zal voor de mensen uit Hellevoetsluis en Brielle veel nuttiger zijn, aangezien ze daar zo 25 minuten winst mee pakken. Ik denk dat het totale achterland van lijn 33 en 36 groot genoeg is om ieder half uur een bus vol te krijgen. Het doorrijden naar station Maassluis is in principe niet nodig, maar het levert voor de reizigers richting Vlaardingen en Hoek van Holland wel extra tijdwinst op. Hoewel dat maar een kleine groep is zal het waarschijnlijk geen extra DRU's kosten, waardoor het als een stukje service aan te bieden is.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Oké, dus in theorie zou je dan misschien zelfs twee buslijnen door de Blankenburgtunnel kunnen sturen?
- Een (R-net?) buslijn voor de relatie Rozenburg <-> Schiedam Centrum/Rotterdam/Den Haag/de rest van de wereld die voor een groot deel ook de functie van lijn 105 overneemt als snelle aansluiting van Rozenburg op het hoger liggende OV-netwerk (metro/trein).
- Een meer 'reguliere' lokale verbindingsbuslijn voor de relatie Hellevoetsluis/Brielle <-> Rozenburg/Maassluis/Hoek van Holland/Westland/Zuidwest Den Haag.

Ik ben nog steeds niet helemaal overtuigd van die tweede buslijn, maar het wordt me in ieder geval duidelijker wat het idee erachter is.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Meltrain »

Op zich is één buslijn (Brielle -) Rozenburg - Maasland Viaduct ook wel toereikend, aangezien er te Maasland Viaduct overstapmogelijkheden zijn naar Maassluis (lijn 33), Delft (lijn 33), Schiedam (lijn 36), Naaldwijk / Den Haag (lijn 36) en Vlaardingen (lijn 126).
Doortrekken naar Schiedam Centrum is een mogelijkheid, maar niet per se nodig vanwege de parallel rijdende buslijn 36.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Leest er iemand wat ik zeg?

- Voor de relatie Rozenburg <-> Maassluis/Delft (overstap op lijn 33) is geen aparte buslijn door de Blankenburgtunnel nodig, fiets+veer via Maassluis Station is net zo snel.
- Voor de relatie Rozenburg <-> Schiedam (en verder naar Rotterdam/Den Haag/Delft etc.) is een rechtstreekse verbinding met Schiedam veel interessanter. Via Maassluis, Viaduct is minimaal 7 minuten langer en één overstap extra.
- Een buslijn naar Maassluis Viaduct is alleen interessant voor de relatie Rozenburg/Brielle <-> Westland/Den Haag Zuidwest.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door verfmeer »

Yanaike schreef: - Voor de relatie Rozenburg <-> Schiedam (en verder naar Rotterdam/Den Haag/Delft etc.) is een rechtstreekse verbinding met Schiedam veel interessanter. Via Maassluis, Viaduct is minimaal 7 minuten langer en één overstap extra.
- Een buslijn naar Maassluis Viaduct is alleen interessant voor de relatie Rozenburg/Brielle <-> Westland/Den Haag Zuidwest.
De vraag is of er genoeg vraag is voor een directe lijn Rozenburg-Schiedam. Aangezien Brielle/Hellevoetsluis-Schiedam niet sneller wordt via Rozenburg moet je al je passagiers uit Rozenburg halen. Het lijkt mij dat er niet genoeg vraag is voor een kwartiersdienst, zeker niet nu de frequentie van Maassluis-Schiedam flink omhoog gaat en de aansluiting met de veerboot beter wordt. Daarmee wordt de veerboot een beter alternatief.

Om de frequentie hoog genoeg te houden moet je dus vervoersstromen gaan combineren. De overstap op Maasland Viaduct is dan een zeer voor de hand liggende, omdat je daarmee dus direct extra verbindingen richting het Westland en Den Haag creëert. De reizigers tussen Rozenburg en Schiedam gaan er inderdaad iets op achteruit, maar de extra reistijd weegt op tegen de hogere frequentie.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

verfmeer schreef:Het lijkt mij dat er niet genoeg vraag is voor een kwartiersdienst, zeker niet nu de frequentie van Maassluis-Schiedam flink omhoog gaat en de aansluiting met de veerboot beter wordt. Daarmee wordt de veerboot een beter alternatief.
Ook die berekening hebben we al een keer gedaan:
- Rozenburg, Volgerweg <-> Maassluis, Station met Fiets + veer = 15 minuten
- Bus Rozenburg, Volgerweg <-> Maassluis, Station is ongeveer 15 minuten
- Bus Rozenburg, Volgeweg <-> Schiedam, Centrum is mogelijk binnen 20 minuten

Dus tenzij de metro in 5 minuten van Maassluis, Station naar Schiedam, Centrum kan rijden, blijft een rechtstreekse busverbinding Rozenburg <-> Schiedam aantrekkelijker dan fiets+veer+metro.

En zoals ik ook al eerder heb gezegd, een buslijn Rozenburg <-> Schiedam, Centrum zou een sneller alternatief vormen voor lijn 105+metro C/D. Lijn 105 rijdt op dit moment 4x/uur, dus ik denk dat een bus Rozenburg <-> Schiedam, Centrum dat ook zou moeten kunnen.
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door verfmeer »

De vraag is wat de frequentie van die bus Rozenburg-Schiedam wordt. Als die maar eens per half uur gaat is het een netto achteruitgang, aangezien je dan gemiddeld 15 minuten moet wachten. Een bus naar Maasland Viaduct die ieder kwartier gaat is dan beter, aangezien je dan maar gemiddeld 7 minuten hoeft te wachten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Nee, ik ga natuurlijk uit van minimaal een 15-minuten frequentie. Als een kwartiersdienst met Schiedam Centrum, een station met 8 ICs per uur, 8 SPRs per uur, 18 metro's per uur, 16 trams per uur en een 5-tal buslijnen en met directe bestemmingen van Lelystad tot Vlissingen, niet gaat lukken, dan vraag ik me heel sterk af waarom een kwartiersdienst met Maasland, Viaduct, met slechts 4 andere buslijnen, wel gaat lukken?

Het meest ideale lijkt mij:
- 4-6x/uur R-net lijn Rozenburg <-> Schiedam, neemt de grootste functie van lijn 105 over.
- 2x/uur Hellevoetsluis - Brielle - Rozenburg <-> Maasland, Viaduct/Maassluis, Station; doorgetrokken lijn 106; mits voldoende vraag en mits er een busoprit aan de oostkant van Rozenburg komt (anders moet de bus een lusje door Rozenburg rijden, terwijl de verbinding Maassluis vooral voor Brielle/Hellevoetsluis interessant is omdat Rozenburg toch al een veerverbinding heeft), eventueel zou deze lijn ook een spitslijn kunnen zijn bij beperkte vraag in de dal-periode.
- 2 (evt 4?)x/uur (Rozenburg -) Botlek - Spijkenisse, lijn 105, de verbinding met Spijkenisse wordt veel minder belangrijk (maar is nog steeds nodig), eventueel kunnen lijn 115 en 205 geïntegreerd worden in de huidige route van lijn 105.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)

Bericht door Yanaike »

Ik heb nog verder nagedacht over deze discussie. Is het niet een idee om een nieuw busstation te realiseren aan de A20, 'Vlaardingen, Viaduct' ter hoogte van afrit 8/Marathonweg. Dan kun je daar overstappen tussen een nieuwe R-net lijn Rozenburg <-> Schiedam en lijn 36 (voor de schijnbaar erg belangrijke verbinding Westland <-> Rozenburg).

Bovendien kan dan ook lijn 126 ingekort worden tot dit nieuwe busstation Vlaardingen, Viaduct. De verbinding met Maassluis wordt immers overbodig doordat de metro frequenter gaat rijden, door het openen van metrostation 'Steendijkpolder' en door buslijn 33 die in de kern van Maassluis bijna dezelfde route rijdt. Door de halte Vlaardingen, Viaduct blijft de overstap tussen lijn 36 en lijn 126 bestaan en ook krijgt de nieuwe R-net lijn Rozenburg <-> Schiedam zo een snelle verbinding met het centrum van Vlaardingen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten