Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik had het niet beter kunnen zeggen Roeland! :pos:
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Mooie ideeën, maar mijn toevoeging op lijn 103 is 2x/uur door naar Hellevoetsluis en 2x/uur via De Ronde. Dat kan ook toch? s'avonds kan er een buurtbussie rondrijden in dat gebied, mocht dat nodig zijn.
- 89 kan ook mooi terug, maar het gevaar daarmee is toch de file.
- Wat met de lijn 104? Die rijdt in de bundel Spijkenisse- Hellevoetsluis.
- 89 kan ook mooi terug, maar het gevaar daarmee is toch de file.
- Wat met de lijn 104? Die rijdt in de bundel Spijkenisse- Hellevoetsluis.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik denk dat de uitvinders van R-net het niet leuk vinden als er op de 101-bundel ook nog 2x/uur een groen busje rijdt tussen al die rode busjes door...OmniLezer schreef: Wat met de lijn 104? Die rijdt in de bundel Spijkenisse- Hellevoetsluis.
Mooiste oplossing zou dan zijn, dat R-net 101 na HVS via de 104-route doorrijdt naar Ouddorp, onder de MRDH-concessie.
De 104 van HWGO kan dan worden gecombineerd met de 639 en zou dan rijden: Renesse - Ouddorp - Middelharnis.
Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
De concessiehouder van HWGO mag met lijn 104 in de spits doorrijden naar Spijkenisse. Er vindt geen gedeelde exploitatie meer plaats.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
In 2022 opent de nieuwe Blankenburgtunnel tussen Rozenburg en Maassluis. Een nieuwe lijn Hellevoetsluis-Maasland Viaduct-Maassluis (met eventueel extra haltes op de N57 bij Brielle en de Calandbrug bij Rozenburg) heeft dan veel meer potentieel. Met een goede overstap op lijn 36 kan je zo 20 minuten winnen op Hellevoetsluis-Schiedam.OV-Hobbyist schreef:Dat die reis destijds in de spits langzamer was, had te maken met de vele werkzaaamheden op de a15 voor de verbreding van die weg. Nu de weg daar zo goed als klaar is, zijn er minder files en kunnen er eventueel afspraken gemaakt worden met Rijkswaterstaat over het gebruik van de vluchtstrook bij file. (Vroeger, voor de metro naar Schiedam reed, werd er ook over de vluchtstrook gereden bij filevorming met lijnen naar Schiedam)CamilleKreemers schreef:Ik weet niet wat ik hiervan moet vinden. De 89 was toch opgeheven, omdat de reis via de A15 te langzaam was in de spits?Meltrain schreef:Een busverbinding Hellevoetsluis - Schiedam (en zeker 6x/uur ) zie ik niet zitten, omdat deze nooit (veel) sneller zal zijn dan de huidige verbinding via Spijkenisse.
Voor een directe verbinding Rozenburg - Schiedam zie ik wel mogelijkheden omdat op de relatie het reizen via Spijkenisse echt "om" is.
De verbinding van Hellevoetsluis naar Schiedam met de bus via de A15 is ongeveer 10 minuten sneller dan via Spijkenisse en scheelt tevens een overstap (die 9 van de 10 keer misgelopen wordt in Spijkenisse)
De verbinding van Schiedam naar Rozenburg, Brielle en eventueel Oostvoorne/Rockanje kan zelf tot 15 a 20 minuten sneller zijn dan via Spijkenisse.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik vind het idee niet eens zo heel gek.
Welke lijn moet dan weg? Ik denk namelijk niet dat er ineens meer subsidie beschikbaar wordt gesteld.
Welke lijn moet dan weg? Ik denk namelijk niet dat er ineens meer subsidie beschikbaar wordt gesteld.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Ik heb daar ook al eens eerder naar gekeken. Een buslijn door de Blankenburgtunnel lijkt zeker potentieel te hebben.
Het is wel jammer dat er geen (bus)oprit komt van/naar Rozenburg, dat de Blankenburgtunnel in een soort S-bocht richting Vlaardingen knikt en het missen van een bus-shortcut aan de noordkant van het water. De bussen moeten daardoor nog altijd relatief veel omrijden voor hemelsbreed zo'n kort stukje.
Even een schetsmatig plaatje ter illustratie. De donker rode lijn is de route waar je eigenlijk 100% aan vast zit, uitgaande van de geplande infrastructuur. De licht rode lijnen is hoe de route verder kan lopen naar Brielle, Rozenburg en Maassluis.
Het is wel jammer dat er geen (bus)oprit komt van/naar Rozenburg, dat de Blankenburgtunnel in een soort S-bocht richting Vlaardingen knikt en het missen van een bus-shortcut aan de noordkant van het water. De bussen moeten daardoor nog altijd relatief veel omrijden voor hemelsbreed zo'n kort stukje.
Even een schetsmatig plaatje ter illustratie. De donker rode lijn is de route waar je eigenlijk 100% aan vast zit, uitgaande van de geplande infrastructuur. De licht rode lijnen is hoe de route verder kan lopen naar Brielle, Rozenburg en Maassluis.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Je zou de 105 dus door kunnen trekken met enkele ritten per uur naar Maassluis?
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Zodat de bus Spijkenisse - rondje Rozenburg - Maassluis rijdt?
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Voor Rozenburg is de winst het grootst denk ik.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Het ligt eraan wat ze met de veerboot gaan doen. Zolang die blijft varen is station Maassluis met die fiets binnen 20 minuten bereikbaar. Dan is de winst van de bus voor Rozenburg relatief laag.
Echter kost het veer op dit moment al 1,25 miljoen per jaar, wat waarschijnlijk meer wordt als de tunnel open gaat. Dus het opheffen van de veerboot kan flink wat geld opleveren, wat dan weer in het busvervoer gestoken kan worden.
Echter kost het veer op dit moment al 1,25 miljoen per jaar, wat waarschijnlijk meer wordt als de tunnel open gaat. Dus het opheffen van de veerboot kan flink wat geld opleveren, wat dan weer in het busvervoer gestoken kan worden.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
De exploitatie daarvan kan ook een stuk goedkoper/efficiënter dan het nu gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Uiteindelijk moet er natuurlijk ook een oplossing komen die geschikt is voor fietsers. Een bus lijkt dat nog niet per definitie te zijn. Het kan wel (zie bijvoorbeeld de bus door de Westerscheldetunnel) maar het ligt niet meteen voor de hand.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Met 1,25 miljoen euro subsidie kun je veel leuke dingen doen.verfmeer schreef:Het ligt eraan wat ze met de veerboot gaan doen. Zolang die blijft varen is station Maassluis met die fiets binnen 20 minuten bereikbaar. Dan is de winst van de bus voor Rozenburg relatief laag.
Echter kost het veer op dit moment al 1,25 miljoen per jaar, wat waarschijnlijk meer wordt als de tunnel open gaat. Dus het opheffen van de veerboot kan flink wat geld opleveren, wat dan weer in het busvervoer gestoken kan worden.
Wat zullen de effecten zijn voor de overige lijnen als je een halfuursdienst Hellevoetsluis - Brielle - Maassluis en halfuursdienst Rozenburg - Maassluis biedt? Ik hoop op Hellevoetsluis - Maassluis max 45 minuten per richting en Rozenburg - Maassluis max 15 minuten per richting. Ik gok even op ongeveer 1,5 miljoen euro aan kosten, maar misschien dat er ook verschuivingen in het overige netwerk plaatsvindt. Door een beetje goed te plannen kun je aansluiten op de 36 en 33.
Daarnaast zou je ook kunnen overwegen om de 105 6x/uur te laten rijden en de 115 te schrappen als verbinding.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Drie man personeel en één boot die alleen in de spits vaart (als 'ie niet stuk is) is inderdaad niet heel efficiënt. En zodra die Blankenburgtunnel er is kan je natuurlijk de veerdienst met een veel simpeler vaartuig uitvoeren, dan heb je die huidige grote hoogbejaarde autoveren niet meer nodig.Suus schreef:De exploitatie daarvan kan ook een stuk goedkoper/efficiënter dan het nu gaat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Het idee van een buslijn door de Blankenburgtunnel heb ik her en der in de lokale media ook al gehoord. Het zou Hellevoetsluis en Rozenburg een snelle aansluiting op de Hoekse Lijn kunnen geven en Rozenburg min of meer de 89 terug kunnen geven.
Wat betreft de veerdienst: men heeft besloten geen fietsbuis aan te leggen in de Blankenburgtunnel, wat mede ervoor zorgt dat de gemeenten zich inzetten voor behoud van het veer. Hoe de dienst er echter precies uit gaat zien in de toekomst is nog niet bekend...
Er heeft een tijdje een ontwerp op tafel gelegen waarbij er een aansluiting gepland was ten noorden van de Blankenburgtunnel op het onderliggend wegennet. Deze is (helaas) geschrapt doordat er een tweede landtunnel tussen de A20 en de Blankenburgtunnel is geeist (de Aalkeettunnel). Een busafrit is dan ook lastig in te plannen, ook vanwege verscherpte eisen rondom in/uitvoegers bij tunnels.Yanaike schreef:Het is wel jammer dat er geen (bus)oprit komt van/naar Rozenburg, dat de Blankenburgtunnel in een soort S-bocht richting Vlaardingen knikt en het missen van een bus-shortcut aan de noordkant van het water. De bussen moeten daardoor nog altijd relatief veel omrijden voor hemelsbreed zo'n kort stukje
Wat betreft de veerdienst: men heeft besloten geen fietsbuis aan te leggen in de Blankenburgtunnel, wat mede ervoor zorgt dat de gemeenten zich inzetten voor behoud van het veer. Hoe de dienst er echter precies uit gaat zien in de toekomst is nog niet bekend...
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Scheelt dat veel kosten dan?Daniel schreef:Drie man personeel en één boot die alleen in de spits vaart (als 'ie niet stuk is) is inderdaad niet heel efficiënt. En zodra die Blankenburgtunnel er is kan je natuurlijk de veerdienst met een veel simpeler vaartuig uitvoeren, dan heb je die huidige grote hoogbejaarde autoveren niet meer nodig.Suus schreef:De exploitatie daarvan kan ook een stuk goedkoper/efficiënter dan het nu gaat.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
De huidige twee veerponten stammen uit respectievelijk 1965 en 1970, die zijn daarmee allesbehalve onderhoudsarm. Dan is een kleiner en eventueel ook sneller schip voor alleen voetgangers en fietsers ongetwijfeld voordeliger.
Vergiste me nog in de hoeveelheid personeel trouwens, want naast zeker drie op de pont zelf zijn er ook nog bemande loketten in Maassluis en Rozenburg.
Vergiste me nog in de hoeveelheid personeel trouwens, want naast zeker drie op de pont zelf zijn er ook nog bemande loketten in Maassluis en Rozenburg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Is dat laatste nog zo? Ik kon ze de laatste keer dat ik er niet was niet vinden, en zie er op de website van connexxion ook geen verwijzing naar (voor restitutieformulieren en dergelijke word je naar de medewerker op de pont gestuurd).
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Er zijn inderdaad geen bemande loketten meer. Reis producten kunnen online aangeschaft worden en losse vaarten kunnen bij de automaten gekocht worden, fietsers en voetgangers kunnen ook bij het personeel aan boord terecht
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9168
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Even off-topic en een late reactie. Alphen aan den Rijn is wel een geval apart. Arriva laat een hoop (spits)lijnen eerst doodleuk een rondje door Alphen heenrijden voor ze naar het station/andere stad gaan, dan vraag je ook om lege stadsbussen. Daarnaast kan de route op sommige punten wel wat sneller en zou de wijk Kerk en Zanen een latere avondbediening verdienen.Roeland schreef:Een stadsdienst in een middelgrote stad (30.000 - 60.000 inwoners) is alleen kansrijk, wanneer er één duidelijke doelbestemming is (bijv. een station), waarbij de woonwijken meer dan 1 km daarvan af liggen. En zelfs dan is succes niet verzekerd. Neem de stadsdienst Alphen, die behoort tot de slechtst scorende lijnen in de hele ZHN-concessie.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 4390
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Waarom de ontsluitende routes dan van streeklijnen en niet strekken om meer reizigers in de Stadsdienst te krijgen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Tja, ik loop blijkbaar nog wat achter. Niet dat je veel aan die loketten had toen ik in 2008 nog met dat pontje reisde, ze waren voor abonnementen ongeveer net zo klantvriendelijk als NS-fietsenstallingen.Wubbo schreef:Is dat laatste nog zo? Ik kon ze de laatste keer dat ik er niet was niet vinden, en zie er op de website van connexxion ook geen verwijzing naar (voor restitutieformulieren en dergelijke word je naar de medewerker op de pont gestuurd).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Maar goed... de vraag blijft dus: kan een buslijn door de Blankenburgtunnel Rozenburg-Maassluis sneller zijn dan met de fiets op de veerpont naar station Maassluis? Ik denk persoonlijk van niet eigenlijk... in ieder geval sowieso niet met de geplande infrastructuur.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Ideeëntopic Aanbesteding Voorne-Putten en Rozenburg (2018-2028)
Van de halte Rozenburg Volgerweg naar station Maassluis met de bus via de Blankenburgtunnel is ongeveer 15 minuten rijden. Die zelfde relatie met de fiets via de pont is, ruim genomen, ongeveer 20 minuten.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten