Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

Ik heb alleen topics gezien van andere provincies dus ik dacht dat ik er ook maar eens een ging maken.

Dus ik heb een paar ideeën voor een andere indeling van het netwerk van treinen in Limburg. Ik heb de indeling op basis van lijn gedaan. Ik dacht aan de volgende indeling:

NS:
IC Maastricht - Eindhoven (en eventueel verder)
- Maastricht
- Sittard
- Roermond
- Weert
- Eindhoven

Arriva:
SP Maastricht - Roermond
- Maastricht
- Bunde
- Beek-Elsloo
- Geleen-Lutterade
- Sittard
- Susteren
- Linne (nieuw?)
- Echt
- Roermond

Arriva:
SP Roermond - Eindhoven (met nieuwe stations)
- Roermond
- Haelen (nieuw?)
- Baexem (nieuw?)
- Weert
- Maarheeze
- Heeze
- Geldrop
- Eindhoven Oost (nieuw?)
- Eindhoven

NS:
IC Kerkrade Centrum - Eindhoven (en verder)
- Heerlen
- Sittard
- Roermond
- Weert
- Eindhoven

Arriva:
SP Sittard - Heerlen
- Sittard
- Geleen Oost
- Nuth
- Heerlen-Hoensbroek (Naamswijziging?)
- Heerlen (overstap op SP naar Kerkrade)

NS:
IC Heerlen - Maastricht
- Heerlen
- Valkenburg
- Maastricht

Arriva:
SP Eijsden - Kerkrade Centrum
- Eijsden
- Maastricht Randwyck
- Maastricht
- Maastricht Noord
- Meerssen
- Houthem-Sint Gerlach
- Valkenburg
- Schin op geul
- Klimmen-Ransdaal
- Voerendaal
- Heerlen Woonboulevard
- Heerlen
- Heerlen de Kissel
- Landgraaf
- Eygelshoven
- Chevremont
- Kerkrade Centrum

Arriva:
SNT Maastricht - Nijmegen (Geëlektrificeerd)
- Maastricht
- Sittard
- Roermond
- Venlo
- Venray
- Boxmeer
- Nijmegen-Heyendaal
- Nijmegen

EDIT: Aangepast

Arriva:
SP Roermond-Nijmegen
- Roermond
- Swalmen
- Reuver
- Belfeld (nieuw?)
- Tegelen
- Venlo
- Venlo-West (naamswijziging?)
- Venlo-Tradeport oost (nieuw?)
- Grubbenvorst (nieuw?)
- Venray
- Vierlingsbeek
- Boxmeer
- Cuijk
- Mook-Molenhoek
- Nijmegen Heyendaal
- Nijmegen

NS:
IC Venlo - Eindhoven (en verder)
- Venlo
- Helmond
- Eindhoven

Arriva:
SP Venlo-Eindhoven
- Venlo
- Venlo West (naamswijziging?)
- Venlo Tradeport-West (nieuw?)
- Horst-Sevenum
- Deurne
- Helmond Brouwhuis
- Helmond
- Helmond 't Hout
- Helmond Brandevoort
- Eindhoven Oost (nieuw?)
- Eindhoven

Buitenlandse vervoerders
IC Maastricht-Luik
- Maastricht
- Gare de Bressoux
- Liège Guillemins

SP Maastricht-Luik
- Maastricht
- Maastricht Randwyck
- Eijsden
- Visé
- Gare de Bressoux
- Liége Guillemins

IC Venlo-Düsseldorf
- Venlo
- Viersen
- Mönchengladbach Hbf
- Neuss Hbf
- Düsseldorf Hbf

SP Venlo-Mönchengladbach
- Venlo
- Kaldenkirchen
- Boisheim
- Breyell
- Dülken
- Viersen

SP Heerlen-Aachen
- Heerlen
- Heerlen de Kissel
- Landgraaf
- Eygelshoven Markt
- Herzogenrath-Grenze
- Herzogenrath
- Kohlscheid
- Aachen West
- Aachen Schanz
- Aachen Hbf

SprinterCity Weert-Antwerpen
- Weert
- Budel-Schoot(nieuw?)
- Hamont
- Neerpelt
- Overpelt (laatste overstap op stoptreinen)
- Mol
- Geel
- Lier
- Antwerpen Berchem
- Antwerpen Centraal

Voor een paar van deze ideeën zijn wel spoorverdubbelingen en elektrificatie nodig maar op zich vind ik het zelf nog geen slecht plan…
Als iemand nog suggesties heeft laat het vooral weten dan kan ik ze hier in de post aanpassen.
Laatst gewijzigd door sven_engelen op wo 03 mei 2017, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Ardan »

Ha, we gaan weer lijntjes trekken!

Heb je nog een onderbouwing?
Ik doe ook maar wat
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

^^ Ik heb voornamelijk naar de huidige behoefte van treindiensten en stations gekeken. Ik heb ook rekening gehouden met Arriva als regionale vervoerder. Aangezien nu al geen enkele Sprinter van NS in Limburg rijdt (behalve die van Weert naar Tilburg Universiteit). Ik vind het zelf belachelijk dat er geen stoptrein tussen Venlo en Eindhoven rijdt dus daar heb ik een stoptrein in de lijst gezet. Het zelfde geval is tussen Roermond en Nijmegen. Omdat er toch veel overstappers zijn van Roermond naar Maastricht vind ik het handig om een intercity naar Maastricht te trekken. Venlo krijgt hierdoor ook een directe verbinding met Maastricht. Dit verhoogt de frequentie van een trein naar Maastricht van 4x/uur naar 6x/uur. Dit kan voornamelijk goed afgevangen worden in de spits. Het zelfde geval krijg je van Roermond naar Nijmegen. Het aantal treinen naar Venlo groeit van 2x/uur naar 4x/uur. Arriva zet nu in de spits 3x/uur een trein van Venlo naar Nijmegen in. Met de komst van deze intercity hoeft Arriva die extra treininzet niet meer te handhaven. Ook heb ik de sneltrein van Heerlen naar Maastricht vervangen van Arriva door NS zodat er een duidelijk verschil is tussen een sneldienst en een stopdienst.

Ik heb ook een paar nieuwe stations aangevinkt. De meest opvallende zijn die tussen Roermond en Weert. Hierdoor hebben de dorpen waar nu geen station ligt of een voormalig station lag weer een treinaansluiting met Eindhoven en Roermond. :Y
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door OV-Hobbyist »

sven_engelen schreef:Het zelfde geval krijg je van Roermond naar Nijmegen. Het aantal treinen naar Venlo groeit van 2x/uur naar 4x/uur. Arriva zet nu in de spits 3x/uur een trein van Venlo naar Nijmegen in. Met de komst van deze intercity hoeft Arriva die extra treininzet niet meer te handhaven.
In dat geval zou ik de IC van Venlo naar Nijmegen, zeker in de spits, ook laten stoppen in Venray, Cuijk, Boxmeer en Nijmegen Heyendaal. Dit zijn de drukste stations en in de spits is 4 keer per uur tussen Venray en Nijmegen al aan de krappe kant.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door SLToilet »

In zo'n geval noem ik hem een sneltrein, maar wel eentje die heel nuttig kan zijn. Vierlingsbeek, Molenhoek, Blerick en Grubbenvorst hebben voldoende aan 2x/uur naar Nijmegen. Wél moet Blerick, maar goed, dat is al zo, worden bediend vanuit Eindhoven.

Het kan ook zeker geen kwaad te kijken naar een hogere absolute frequentie Rm-Mt per IC, niet omdat het er heel druk is maar meer om de mokerslag uit te delen aan elk nut van autogebruik naar Mt en op de A73-corridor. Ook is het een goed idee om de aansluiting in Nm te vinden op het noorden zodat je ook voorbij Nm snel kan reizen. Voor lokale reizigers (naar Heyendaal, Cuijk, Boxmeer, Venray) is ook Ut-Asd/Shl interessant.

Wat de stoppende treinen in Mt betreft: het inpassen van een langeafstandstrein naar Randwyck voor studenten en bepaalde hoogopgeleiden zou geen gek idee zijn op dezelfde manier als voor Heyendaal.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

Blerick wordt in mijn plan al bediend door beiden stoptreinen. Naar Roermond/Nijmegen en naar Eindhoven/Venlo
paolie
Berichten: 267
Lid geworden op: vr 14 okt 2011, 08:41

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door paolie »

Paar opmerkingen:
- Kerkrade Centrum IC station? Dat is wel een heel minimalistisch stationnetje voor een IC.
- Station Eijsden is een lastig keerpunt voor een stoptrein als er ook nog een tweede doorgaande stoptrein rijdt en een doorgaande IC.
- Waarom stopt de IC naar Luik wel in Bressoux, maar niet in Visé? Andersom zou logischer zijn.

Overigens zou de lijn Maastricht-Luik eigenlijk best geschikt zijn om in plaats van stoptreinen lightrail overheen te laten rijden. Je zou aan Nederlandse zijde dan nog aanvullend kunnen halteren in De Heeg, Gronsveld, Oost-Maarland en een centralere halte in Eijsden. Aan Belgische zijde zou Moelingen-Voeren een halte kunnen krijgen en na Visé zou je nog een aantal voorstadshaltes van Luik kunnen openen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Meltrain »

Ardan schreef:Ha, we gaan weer lijntjes trekken!
Wáren het maar lijntjes op een kaart. :o
Nu is het een lijstje met stationsnamen, waardoor ik na de vijfde opsomming alweer vergeten was wat de eerste lijst was. :?
(Hierdoor kan ik ook geen verschillen met de huidige situatie ontdekken, afgezien van een NS Intercity naar Kerkrade en een Arriva stoptrein tussen Roermond en Eindhoven (met opening van enkele nieuwe stations). )
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

*kick*

Ik heb nog een keer hiernaar gekeken en ik heb wat andere dienstregelingen bedacht om alles nog beter in kaart te hebben.

De grote Intercitylijnen van, naar en door Limburg door NS

IC Den Haag CS --> Düsseldorf hbf
Deze intercity zal nodig zijn voor een internationale verbinding tussen Den Haag en Duitsland. Hiermee krijgt Venlo tevens zijn verbinding met Den Haag terug. Düsseldorf hbf lijkt me hiervoor een mooi eindpunt. Dit is een INTERCITY geen ICE! Deze intercity wordt gereden met de ICNG die het Europese ERTMS ondersteunt en er hoeven dus geen aanpassingen voor gemaakt te worden..

Deze intercity rijdt 1x/uur vanuit Den Haag naar Düsseldorf en kan gebruikt worden met de reguliere OV-chipkaart. Deze vervangt 1x/uur de IC Den Haag Centraal --> Eindhoven

De intercity maakt de volgende stops:
- Den Haag CS
- Den Haag HS
- Delft
- Rotterdam CS
(De trein rijdt hier over de HSL Zuid)
- Breda
- Tilburg
- Eindhoven
- Helmond
- Venlo
- Viersen
- Mönchengladbach Hbf (kopmaken)
- Düsseldorf Hbf

IC Arnhem CS --> Maastricht
Deze intercity zal de verbinding tussen de stadsregio Arnhem-Nijmegen en Maastricht verbeteren. Tevens verbetert het de verbinding tussen Nijmegen en Roermond. Deze intercity wordt gereden met de ICM. Hiervoor zal het spoor op de Maaslijn wél verdubbeld en geëlektrificeerd worden over de volledige lengte van Nijmegen tot Roermond! De treinen in beiden richtingen moeten mekaar kruisen in Venlo voor een aansluiting op de IC naar Schiphol.

Deze intercity rijdt 2x/uur.

De intercity maakt de volgende stops:
- Arnhem CS
- Nijmegen
- Venray
- Venlo
- Roermond
- Sittard
- Maastricht

IC Alkmaar --> Maastricht
Deze verbinding bestaat al en maakt deel uit van het elke 10 minuten een intercity tussen Eindhoven en Amsterdam CS. De dienstregeling blijft het zelfde.

IC Amsterdam CS --> Heerlen
Deze verbinding bestaat al en maakt deel uit van het elke 10 minuten een intercity tussen Eindhoven en Amsterdam CS. De dienstregeling blijft het zelfde.

IC Schiphol Airport --> Venlo
Deze verbinding bestaat al en maakt deel uit van het elke 10 minuten een intercity tussen Eindhoven en Amsterdam CS. De dienstregeling blijft het zelfde. De stops vanaf Eindhoven zullen wel veranderen voor deze trein dit in verband met de sprinter die doorgetrokken wordt. Daarover staat hieronder bij de sprinters meer informatie.

De intercity maakt de volgende stops vanaf Eindhoven:
- Eindhoven
- Helmond
- Venlo (aansluiting op de IC naar Arnhem en Maastricht en de Regionalbahn naar Düsseldorf.)

IC Maastricht --> Aachen hbf
Deze intercity zorgt voor een goede verbinding tussen Aachen en Maastricht. Deze intercity zal gereden worden met de ICNG die het Europese ERTMS ondersteunt en er hoeven dus geen aanpassingen voor gemaakt te worden. Hiervoor moet wel een nieuwe spoorlijn aangelegd worden tussen Bocholtz en AC Laurensberg. De intercity rijdt 1x/uur naar Aachen. Bij succesvolle ritten kan er 2x/uur gereden worden.

De intercity maakt de volgende stops:
- Maastricht
- Valkenburg
- Bocholtz (NIEUW STATION)
- Aachen West
- Aachen hbf

De sprinters, van naar en door Limburg van NS
SP 's-Hertogenbosch --> Venlo
De sprinter van 's-Hertogenbosch naar Deurne wordt doorgetrokken naar Venlo zodat de intercity naar Venlo niet meer op de kleine stations tussen Helmond en Venlo hoeft te stoppen.

De sprinter maakt de volgende stops:
- 's-Hertogenbosch
- Vught
- Boxtel
- Best
- Eindhoven Strijp-S
- Eindhoven
- Helmond Brandevoort
- Helmond 't Hout
- Helmond
- Helmond Brouwhuis
- Deurne
- Horst-Sevenum
- Blerick
- Venlo (aansluiting op de stoptrein naar Roermond en Nijmegen)

SP Tilburg Universiteit --> Weert
Deze verbinding bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

De regiotreinen, van naar en door Limburg van Arriva
RE1 Nijmegen --> Roermond
Deze stoptrein zal buiten de spits 2x/uur rijden en in de spits 4x/uur tussen Nijmegen en Roermond. De treinen moeten mekaar in beiden richtingen kruisen in Venlo voor een aansluiting op de sprinter naar 's-Hertogenbosch. De stoptrein maakt de volgende stops:
- Nijmegen
- Nijmegen Heyendaal
- Mook Molenhoek
- Boxmeer
- Vierlingsbeek
- Venray
- Grubbenvorst (NIEUW STATION)
- Blerick
- Venlo (aansluiting op de SP naar 's-Hertogenbosch)
- Tegelen
- Reuver
- Swalmen
- Roermond (aansluiting op de IC naar Maastricht en Eindhoven)

RE2 Roermond --> Maastricht Randwyck
Deze stoptrein bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

RE3 Maastricht Randwyck --> Heerlen
Deze stoptrein bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

RE4 Sittard --> Kerkrade Centrum
Deze stoptrein bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

RE5 Maastricht --> Kerkrade Centrum
Deze nieuwe stoptrein maakt gebruikt van een gereactiveerde spoorlijn tussen Schin op Geul en Kerkrade Centrum. Deze lijn zal de dorpen Simpelveld, Eys en het Avantisterrein bereikbaarder maken. De lijn moet geëlektrificeerd worden als Arriva met Flirts wil rijden over deze lijn. De stoptrein maakt de volgende stops:
- Maastricht
- Maastricht Noord
- Meerssen
- Houthem St. Gerlach
- Valkenburg
- Schin op Geul
- Wijlre (NIEUW STATION)
- Eys (NIEUW STATION)
- Simpelveld (NIEUW STATION)
- Kerkrade Avantis (NIEUW STATION)
- Kerkrade Centrum


De sneltreinen, van naar en door Limburg van Arriva
ST1 Maastricht Randwyck/Eijsden --> Heerlen
De sneltrein van Maastricht Randwyck naar Heerlen wordt verlengd naar Eijsden. Deze trein rijdt 2x/uur naar Randwyck en maakt 1x/uur een extra stop dus in Eijsden. Verder verandert er niks aan de lijn.

De treinen, van naar en door Limburg van buitenlandse vervoerders
DUITSE VERVOEDERS
RE13 Venlo --> Hamm (westf.)
Deze trein bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

RE18 Heerlen --> Aachen hbf
Deze stoptrein reed tot 2016 naar Aachen hbf. Tegenwoordig gaat hij tot Herzogenrath. Het is de bedoeling dat Heerlen deze verbinding terug krijgt.
Deze stoptrein rijdt 1x/uur. Als de trein goed rijdt kan er gekeken worden of er 2x/uur gereden kan worden. De stoptrein maakt de volgende stops:
- Heerlen
- Heerlen de Kissel
- Landgraaf
- Eygelshoven Markt
- Herzogenrath
- Kohlscheid
- Aachen West
- Aachen Schanz
- Aachen hbf

BELGISCHE VERVOEDERS
Stoptrein Maastricht --> Liège Guillemins.
Deze trein bestaat al. De dienstregeling blijft het zelfde.

En nu is het wachten op feedback :P
Laatst gewijzigd door sven_engelen op do 19 apr 2018, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Z2N »

Ik heb wel een paar puntjes:
1) De IC Den Haag - Venlo - Düsseldorf moet binnenlandse reizigers meenemen om binnen Nederland rendabel te zijn, daarvoor zijn Den Haag HS, Delft en Helmond als stops nodig.
2) Ik tel nu een tienminutendienst voor de IC's tussen Sittard en Roermond. Is dat haalbaar, en met de stoptreinen ook inpasbaar?
3) Nederlanders willen niet naar Kohlscheid, en even zo goed willen Duitsers niet naar Heerlen De Kissel. Als de stoptrein de enige trein is die je bij Herzogenrath de grens over stuurt, is het een goed idee om te kijken naar het nut van dit soort haltes. Hier stoppen kost vier minuten extra, en dit kan het verschil maken tussen een acceptabele en onacceptabele reistijd voor de trein tegenover de auto.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Yanaike »

Ook een paar opmerkingen van mijn kant:

1) Ik ben heel erg nieuwsgierig naar hoe je de IC Den Haag Centraal - Venlo - Düsseldorf ingepast wilt krijgen? Is het de bedoeling dat deze trein bovenop de 2x/uur IC Den Haag Centraal - Eindhoven gaat komen, of vervangt deze trein 1x/uur de IC Den Haag Centraal - Eindhoven?

2) Ik heb sterke twijfels bij je plannen voor de corridor Eindhoven - Venlo. Ik ben heel benieuwd hoe je 3 ICs + 2 SPRs + Goederentreinen ingepast wilt krijgen zonder inhaalmogelijkheden en wat dit betekent voor de aansluitingen in Eindhoven. Bovendien wordt de bediening van stations zoals Deurne, Horst-Sevenum en Blerick een stuk slechter. Aan de andere kant wil je 5 treinen tussen Deurne en Venlo t.o.v. de 2 treinen die er nu rijden. Is dat niet wat overkill? Venlo is nou niet bepaald een wereldstad. Als je dan toch 3 intercitys naar Venlo wilt laten rijden: waarom kies je er dan niet voor om met de ICs uit Schiphol gewoon te stoppen op alle tussengelegen stations vanaf Deurne en de SPRs tot Deurne te laten rijden? Venlo heeft zo toch nog altijd 1x/uur een snelle verbinding met Eindhoven d.m.v. de internationale trein, terwijl dat niet ten koste gaat van de reistijd Eindhoven - Deurne/Horst-Sevenum/Blerick.

3) Hoe wil je in de spits zowel 4 stoptreinen per uur tussen Nijmegen en Roermond en 2 intercitys per uur tussen Nijmegen en Roermond? Om dat mogelijk te maken, moet de intercity de stoptrein ergens in halen. Op welk station zou dit gaan gebeuren? Verder twijfel ik sterk over de frequenties. 6 treinen in de spits tussen Venlo en Roermond... is dat niet behoorlijke overkill in vergelijking met de 2 treinen die er nu rijden? Tussen Nijmegen en Cuijk wordt het aanbod juist slechter, daar rijden in de spitsrichting nu al 6 treinen die (in tegenstelling tot in jouw plan) wél op alle tussengelegen stations stoppen. Bedenk ook dat Nijmegen Heyendaal een belangrijke bestemming is voor studenten.

4) Waarom wil je compleet nieuwe spoorlijnen aanleggen om zo de verbindingen Maastricht - Aken en Maastricht - Kerkrade te kunnen bieden? Dat kan toch ook door middel van de huidige spoorlijnen? Maastricht - Heerlen - Aken en Maastricht - Heerlen - Kerkrade? En hoe sta je tegenover de Limex-plannen van Arriva: 1x/uur een sneltrein Liège - Bressoux - Visé - Eijsden - Maastricht Randwyck - Maastricht - Meerssen - Valkenburg - Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath - Aachen? Dat lijkt mij een goede verbetering voor de regio waarmee heel Zuid-Limburg een relatief eenvoudig te exploiteren verbinding krijgt met België en Duitsland, zonder dat daarvoor nieuwe spoorlijnen heropend moeten worden.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

Na behoorlijk wat aankloten met Excel heb ik deze dienstregeling eruit weten te pompen. Alleen waar ze mekaar in de weg gaan zitten... Al sla je me dood... :')
Afbeelding
Groteren afbeelding: https://puu.sh/A5HkO/9c03f01950.png
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8778
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door ArrivaBas »

Je moet de Miljoenenlijn en andere ZLSM-baanvakken niet willen berijden. De dorpen langs die routes kunnen met hun busverbindingen wel door. Verder moet de lijn Simpelveld - Richterich na Vetschau opnieuw aangelegd worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Z2N »

Nijmegen - Venray is nu een kwartiersdienst, die heb je niet ingepland. Tussen Eindhoven en Venlo moet je rekening houden met minstens vier goederenpaden per uur per richting, die ontbreken helemaal. En daarnaast is er nog de vraag over rendabiliteit, is een sprinter Venlo - Deurne wel haalbaar?
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Wubbo »

Die goederenpaden Eindhoven-Venlo kunnen naar 2x per uur, dat wordt weer de standaard als de Duitsers klaar zijn met het derde spoor bij Emmerich. Het lijkt me prima verdedigbaar om daar dus al van uit te gaan.
sven_engelen
Berichten: 209
Lid geworden op: di 22 nov 2016, 16:04
Locatie: Venlo/Arnhem

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door sven_engelen »

Yanaike schreef:Ook een paar opmerkingen van mijn kant:

1) Ik ben heel erg nieuwsgierig naar hoe je de IC Den Haag Centraal - Venlo - Düsseldorf ingepast wilt krijgen? Is het de bedoeling dat deze trein bovenop de 2x/uur IC Den Haag Centraal - Eindhoven gaat komen, of vervangt deze trein 1x/uur de IC Den Haag Centraal - Eindhoven?
Deze trein vervangt 1x/uur de IC Den Haag Centraal - Eindhoven.
Yanaike schreef: 2) Ik heb sterke twijfels bij je plannen voor de corridor Eindhoven - Venlo. Ik ben heel benieuwd hoe je 3 ICs + 2 SPRs + Goederentreinen ingepast wilt krijgen zonder inhaalmogelijkheden en wat dit betekent voor de aansluitingen in Eindhoven. Bovendien wordt de bediening van stations zoals Deurne, Horst-Sevenum en Blerick een stuk slechter. Aan de andere kant wil je 5 treinen tussen Deurne en Venlo t.o.v. de 2 treinen die er nu rijden. Is dat niet wat overkill? Venlo is nou niet bepaald een wereldstad. Als je dan toch 3 intercitys naar Venlo wilt laten rijden: waarom kies je er dan niet voor om met de ICs uit Schiphol gewoon te stoppen op alle tussengelegen stations vanaf Deurne en de SPRs tot Deurne te laten rijden? Venlo heeft zo toch nog altijd 1x/uur een snelle verbinding met Eindhoven d.m.v. de internationale trein, terwijl dat niet ten koste gaat van de reistijd Eindhoven - Deurne/Horst-Sevenum/Blerick.
Zodra rond Emmerich de werkzaamheden klaarzijn wordt het aantal goederentreinen teruggedraaid. Hiermee kan de NS dan 2 sprinters en een intercity extra laten rijden zonder al teveel problemen maar om dat haalbaar te maken moeten de stops op Deurne, Horst-Sevenum en Blerick worden overgeslagen zodat Venlo 3x/uur een snelle verbinding met Eindhoven heeft om de drukte op de lijn te beperken. Veel studenten/forensen maken gebruik van deze lijn.
Yanaike schreef: 3) Hoe wil je in de spits zowel 4 stoptreinen per uur tussen Nijmegen en Roermond en 2 intercitys per uur tussen Nijmegen en Roermond? Om dat mogelijk te maken, moet de intercity de stoptrein ergens in halen. Op welk station zou dit gaan gebeuren? Verder twijfel ik sterk over de frequenties. 6 treinen in de spits tussen Venlo en Roermond... is dat niet behoorlijke overkill in vergelijking met de 2 treinen die er nu rijden? Tussen Nijmegen en Cuijk wordt het aanbod juist slechter, daar rijden in de spitsrichting nu al 6 treinen die (in tegenstelling tot in jouw plan) wél op alle tussengelegen stations stoppen. Bedenk ook dat Nijmegen Heyendaal een belangrijke bestemming is voor studenten.
Wellicht moet ik dat aanpassen. De IC moet wel zijn grote status behouden en een aantal stations overslaan tussen Nijmegen en Venray. Daar zal voor onderzocht moeten worden welke reizen er het meest afgelegd worden.
Yanaike schreef: 4) Waarom wil je compleet nieuwe spoorlijnen aanleggen om zo de verbindingen Maastricht - Aken en Maastricht - Kerkrade te kunnen bieden? Dat kan toch ook door middel van de huidige spoorlijnen? Maastricht - Heerlen - Aken en Maastricht - Heerlen - Kerkrade?
Een te grote omweg terwijl er van spoor wat er al ligt gebruik gemaakt kan worden/gereactiveerd kan worden. Het kan tevens voor een veel kortere verbinding tussen Maastricht en Aken zorgen.
Yanaike schreef: En hoe sta je tegenover de Limex-plannen van Arriva: 1x/uur een sneltrein Liège - Bressoux - Visé - Eijsden - Maastricht Randwyck - Maastricht - Meerssen - Valkenburg - Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath - Aachen? Dat lijkt mij een goede verbetering voor de regio waarmee heel Zuid-Limburg een relatief eenvoudig te exploiteren verbinding krijgt met België en Duitsland, zonder dat daarvoor nieuwe spoorlijnen heropend moeten worden.
Ik ben dan liever voor een intercity die minder stops maakt en echt alleen de grote steden/dorpen aandoet. Dat betekent dat Meerssen, Landgraaf en Herzogenrath overgeslagen moeten worden wil je dat het een echt snelle lijn wordt.
Z2N schreef:Ik heb wel een paar puntjes:
1) De IC Den Haag - Venlo - Düsseldorf moet binnenlandse reizigers meenemen om binnen Nederland rendabel te zijn, daarvoor zijn Den Haag HS, Delft en Helmond als stops nodig.
Daar heb ik over nagedacht en deze vervangt nu 1x/uur de intercity Eindhoven - Den Haag CS en zal een tussenstop maken in Helmond.
Z2N schreef: 2) Ik tel nu een tienminutendienst voor de IC's tussen Sittard en Roermond. Is dat haalbaar, en met de stoptreinen ook inpasbaar?
Betwijfel ik zelf ook. Alhoewel dat er ook een tienminutendienst tussen Utrecht en 's-Hertogenbosch is en daar ook 8 treinen/uur rijden op dubbel spoor.
Z2N schreef: 3) Nederlanders willen niet naar Kohlscheid, en even zo goed willen Duitsers niet naar Heerlen De Kissel. Als de stoptrein de enige trein is die je bij Herzogenrath de grens over stuurt, is het een goed idee om te kijken naar het nut van dit soort haltes. Hier stoppen kost vier minuten extra, en dit kan het verschil maken tussen een acceptabele en onacceptabele reistijd voor de trein tegenover de auto.
Kan over nagedacht worden inderdaad. Een trein moet aantrekkelijk gemaakt worden voor vooral buitenlandse reizigers en als daarvoor stops overgeslagen moeten worden ben ik bereid dat in mijn plan te zetten.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Yanaike »

sven_engelen schreef:
Yanaike schreef: 2) Ik heb sterke twijfels bij je plannen voor de corridor Eindhoven - Venlo. Ik ben heel benieuwd hoe je 3 ICs + 2 SPRs + Goederentreinen ingepast wilt krijgen zonder inhaalmogelijkheden en wat dit betekent voor de aansluitingen in Eindhoven. Bovendien wordt de bediening van stations zoals Deurne, Horst-Sevenum en Blerick een stuk slechter. Aan de andere kant wil je 5 treinen tussen Deurne en Venlo t.o.v. de 2 treinen die er nu rijden. Is dat niet wat overkill? Venlo is nou niet bepaald een wereldstad. Als je dan toch 3 intercitys naar Venlo wilt laten rijden: waarom kies je er dan niet voor om met de ICs uit Schiphol gewoon te stoppen op alle tussengelegen stations vanaf Deurne en de SPRs tot Deurne te laten rijden? Venlo heeft zo toch nog altijd 1x/uur een snelle verbinding met Eindhoven d.m.v. de internationale trein, terwijl dat niet ten koste gaat van de reistijd Eindhoven - Deurne/Horst-Sevenum/Blerick.
Zodra rond Emmerich de werkzaamheden klaarzijn wordt het aantal goederentreinen teruggedraaid. Hiermee kan de NS dan 2 sprinters en een intercity extra laten rijden zonder al teveel problemen maar om dat haalbaar te maken moeten de stops op Deurne, Horst-Sevenum en Blerick worden overgeslagen zodat Venlo 3x/uur een snelle verbinding met Eindhoven heeft om de drukte op de lijn te beperken. Veel studenten/forensen maken gebruik van deze lijn.
Je negeert een deel van mijn opmerking. Ik denk dat je het belang van Venlo overschat. Op dit moment heeft Venlo 2 'slome' ICs. Jij wilt dat gaan uitbreiden tot 3 snelle ICs én 2 sprinters. Is dat niet te veel van het goede? Is er zo veel reizigersvraag vanuit Venlo? Ter illustratie, de reizigersaantallen van 2016 (alleen NS): Venlo 4356, Blerick 1119, Horst-Sevenum 2720, Deurne 4379, Helmond 7054. Het aantal in- en uitstappers in Deurne en Venlo is ongeveer gelijk, Deurne heeft zelfs iets meer reizigers. En onderschat ook Blerick en Horst-Sevenum niet, die samen ook redelijk in de buurt komen van het aantal in- en uitstappers bij Venlo. In jouw plan wordt de verbinding met Venlo behoorlijk overkill (6 minuten reistijdwinst én frequentieverhoging), terwijl de verbinding van stations Deurne, Horst-Sevenum en Blerick behoorlijk verslechterd (6-10 minuten reistijdverlies, kleiner/ minder comfortabel materieel en voor Deurne een verlaging van de frequentie). Natuurlijk wordt het aantal reizigers in Venlo meer als je het aanbod verbeterd, maar de verbeteringen/verslechteringen zijn nu wel erg onevenredig voor de reizigers.

Dus nogmaals, waarom niet:
- 1x/uur IC Den Haag Central - (...) - EIndhoven - Helmond - Venlo - Duitsland
- 2x/uur IC Schiphol - (...) - Eindhoven - Helmond - Deurne - Horst-Sevenum - Blerick - Venlo
- 2x/uur SPR (...) - Eindhoven - (alle tussengelegen stations) - Deurne
De bediening van Venlo wordt beter: naast de 2 normale intercitys krijgt Venlo ook 1x/uur een snellere verbinding met Eindhoven. De verbinding van Deurne, Horst-Sevenum en Blerick wordt niet slechter. En het is exploitatief gewoon veel goedkoper omdat je de twee sprinters al in Deurne kunt laten eindigen.
sven_engelen schreef:
Yanaike schreef: 4) Waarom wil je compleet nieuwe spoorlijnen aanleggen om zo de verbindingen Maastricht - Aken en Maastricht - Kerkrade te kunnen bieden? Dat kan toch ook door middel van de huidige spoorlijnen? Maastricht - Heerlen - Aken en Maastricht - Heerlen - Kerkrade?
Een te grote omweg terwijl er van spoor wat er al ligt gebruik gemaakt kan worden/gereactiveerd kan worden. Het kan tevens voor een veel kortere verbinding tussen Maastricht en Aken zorgen.
En jij denkt dat er genoeg reizigers zijn om de kosten te dekken die nodig zijn om de spoorlijn te reactiveren, te blijven onderhouden en vermoedelijk ook te elektrificeren en dat alles voor een slechts 1x/uur rijdende trein? Dat terwijl de route via Heerlen alleen elektrificatie nodig heeft. Bovendien kunnen reizigers uit Heerlen (en Sittard) dan ook van de verbinding profiteren zonder dat daarvoor een aparte stoptrein nodig is.
sven_engelen schreef:
Yanaike schreef: En hoe sta je tegenover de Limex-plannen van Arriva: 1x/uur een sneltrein Liège - Bressoux - Visé - Eijsden - Maastricht Randwyck - Maastricht - Meerssen - Valkenburg - Heerlen - Landgraaf - Herzogenrath - Aachen? Dat lijkt mij een goede verbetering voor de regio waarmee heel Zuid-Limburg een relatief eenvoudig te exploiteren verbinding krijgt met België en Duitsland, zonder dat daarvoor nieuwe spoorlijnen heropend moeten worden.
Ik ben dan liever voor een intercity die minder stops maakt en echt alleen de grote steden/dorpen aandoet. Dat betekent dat Meerssen, Landgraaf en Herzogenrath overgeslagen moeten worden wil je dat het een echt snelle lijn wordt.
Waarom zou Limex niet in Meersen, Landgraaf en Herzogenrath mogen stoppen, maar jouw nieuwe IC Maastricht - Aken wél in Bocholtz? Dan ben je niet echt consequent vind ik... Bovendien kunnen door de stops in Meersen, Landgraaf en Herzogenrath ook binnenlandse reizigers van de sneltrein gebruik maken en dat maakt de sneltrein denk ik een stuk rendabeler.
sven_engelen schreef: [dienstregeling]
Tussen Nijmegen en Venray klopt je dienstregeling nog niet. De sneltreinen vertrekken later uit Nijmegen dan de stoptreinen, maar komen eerder in Venray aan (zie rode blokken in onderstaande figuur). Dat betekent dus dat de intercitys de sprinters ergens moeten inhalen en dat je dus voor een klein stukje 3 à 4 sporen nodig hebt en dat je minstens 4 minuten extra haltetijd moet geven aan de sprinter zodat die ingehaald kan worden door de IC.
Afbeelding
huibf
Donateur
Berichten: 4094
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door huibf »

Begin het traject Eindhoven-Venlo maar opnieuw.
Het is waanzin om op basis van de instapgegevens Venlo 3x per uur te bedienen (nu 2) en Deurne 2x per uur te bedienen (nu 4). Onderschat Horst Sevenum in de Spits niet. Deurne heeft behoorlijk wat reizigers uit Venray.
De huidige opzet is niet voor niet zo gekozen.
Ik zou er zeker niet aan tornen. Ik zou zelfs 2 extra spitstrein Eindhoven-Helmond-Deurne-Horst Sevenum durven inleggen in de drukste richting.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door SLToilet »

Het is dat de Duitsers tergend traag zijn met het bouwen van een derde spoor, maar anders zou ik gewoon het volgende doen op de lijn tussen Eindhoven en Venlo:

2x/uur de bestaande IC
1x/uur de IC tussen Den Haag en Eindhoven die verder rijdt naar Düsseldorf, met alleen stops in Eindhoven, Helmond en Venlo
2x/uur sprinter Eindhoven-Deurne, iedere dag 2x/uur tot minstens 22:00.
2x/uur spitssprinter Eindhoven-Deurne, in ieder geval als pilot om treinen naar Eindhoven een positieve schop te geven.

Daarbij overigens ook nieuwe stations bij Eindhoven.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Gekko123 »

Berichten die puur gaan over het goederenvervoer in limburg zijn voortaan hier te vinden
LIJN66
Berichten: 16
Lid geworden op: do 29 nov 2018, 09:52
Locatie: Ergens in het zuiden

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door LIJN66 »

Haha leuk idee.
Ik heb nog een leuk idee.
0 Hasselt (B)
|
0 Zonhoven (B) (nieuw?)
|
0 Houthalen (B) (nieuw?)
|
0 Voort (B)
|
0 Heusden-zolder (B)
|
0 Beringen (B)
|
0 Beverlo (B)
|
0 Leopoldsburg (B)
|
|
0 Peer (B) (nieuw?)
|
0 Bree (B) (nieuw?)
|
|
0 Kinrooi (B) (nieuw?)
|
|
0 Ittervoort (nieuw?)
|
0 Roermond outlet (nieuw?)
|
0 Roermond Centraal
|
0 Roermond-Oost (nieuw?)
|
|
0 Herkenbosch (nieuw?)
|
0 Vlodrop (nieuw?)
|
|
0 Dalheim (D) (overstap op Rurtalbahn)

Deze lijn word dan verzorgd door Arriva of de lijn
Beste Reizgers, De trein van 11:05 Naar Mönchengladbach, Düsseldorf en Hamn Vertrekt van spoor 1a
Post
Berichten: 814
Lid geworden op: do 28 mei 2015, 20:33
Locatie: Uden

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Post »

Waarom?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Fantasie-indeling OV netwerk Limburg

Bericht door Jef400 »

Zijn de bananen krom?

Nee maar leuk zo'n nieuwe spoorlijn dwars door natuurgebieden, meren en heuvels zonder onderbouwing. We leven toch in Utopia.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten