Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Vinny schreef:Ik heb even een heel ruw schetsje gemaakt:
Afbeelding

Als je toch veel geld uitgeeft aan een nieuwe metrolijn, doe het dan goed.
Maar waarom zou je die IJburgers op zo'n onnodige omweg door Oost trakteren, als je vanaf het bestaande metrospoor op Diemen-Zuid binnen 3 minuten op IJburg kunt zijn (met een veel goedkoper rechtstreeks tracé)?
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

De lijn komt ook nog door andere wijken, waar ook van alles te doen is ;)

Maar ik ben het eens met trolly dat dit voorstel niet het urgentste vervoersprobleem oplost. De westkant van de stad zou toch op 1 moeten staan als het gaat om een betere radiale verbinding. En alhoewel ik nog steeds geloof dat dat ook bereikt kan worden met verbeteringen in het tramnet - meer vrije kruisingen, langere trams en een ondergronds stuk bij Leidseplein - is dit de metrofantasiethread, dus: Oost/Westlijn, anyone?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Nah, doet mijn d'r maar eentje.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Alargule schreef:De lijn komt ook nog door andere wijken, waar ook van alles te doen is ;)

Maar ik ben het eens met trolly dat dit voorstel niet het urgentste vervoersprobleem oplost. De westkant van de stad zou toch op 1 moeten staan als het gaat om een betere radiale verbinding. En alhoewel ik nog steeds geloof dat dat ook bereikt kan worden met verbeteringen in het tramnet - meer vrije kruisingen, langere trams en een ondergronds stuk bij Leidseplein - is dit de metrofantasiethread, dus: Oost/Westlijn, anyone?
Het "voordeel" van de metro door Oost is dat deze nauwelijks door een kwestbaar stukje stad loopt. Alleen bij het Muiderpoortstation heb je wat monumentale revolutiebouw waar groene thee slurpmutsen over kunnen gaan zeuren. Als je het tracé handig uitdenkt verbetert ook de bereikbaarheid van het Wetenschapscentrum Watergraafsmeer, en het biedt voor inwoners op IJburg een goede verbinding met Amsterdam Zuid. Dat is nu om via Amsterdam Centraal of via de Bijlmer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Alargule schreef:De lijn komt ook nog door andere wijken, waar ook van alles te doen is ;)

Maar ik ben het eens met trolly dat dit voorstel niet het urgentste vervoersprobleem oplost. De westkant van de stad zou toch op 1 moeten staan als het gaat om een betere radiale verbinding. En alhoewel ik nog steeds geloof dat dat ook bereikt kan worden met verbeteringen in het tramnet - meer vrije kruisingen, langere trams en een ondergronds stuk bij Leidseplein - is dit de metrofantasiethread, dus: Oost/Westlijn, anyone?
Nou het sluit precies aan bij wat ik heb geobserveerd: het is één tergend langzame zooi als je de tram verkiest op lijn 17. Ben je een halfuur onderweg voordat je überhaupt echt in Nieuwe-West bent, kruipt ie door de straten, stopt voor elk wissewasje/loslopende toerist en komt nog op tijd aan ook :')

En nu was ik wel van Centraal waar je mooi de trein naar Lelylaan kan gaan (maar ies doer weet je). En bij het Leidseplein heb je geen ongelijkvloers alternatief. Logisch dat vanaf daar wordt begonnen met sneller ov. Oud-West is overigens ook een erg trage wijk, om eerlijk te zijn.

Het bevestigt een urgentieniveau die alleen in Nederland nog wordt neergesabeld onder de dooddoener 'onrendabel' :')
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Statler Rail »

Ik rijd regelmatig met lijn 51 omdat mijn werkgever bij het Waterlooplein zit en mijn trein op Zuid aankomt. Ik ben dus iemand die niks aan de NZ-lijn heeft en graag de 51 wil behouden. :D Maar los van mijn eigen belang, heb ik het idee dat de 51 niet vol zit met doorgaande reizigers van CS naar Zuid maar meer met reizigers die een korter traject afleggen. Amstel, Weesperplein en Waterlooplein zijn vrij belangrijke bestemmingen vanaf Zuid en daar verandert de NZ-lijn weinig aan. Wat mij betreft blijft ie gewoon naar CS rijden.

Als de Oosttunnel qua aantal ritten aan zijn capaciteit zit zou ik eerst de metrotreinstellen verlengen tot 150 meter. Daarnaast is een deel van het probleem volgens mij dat iedereen op CS aan het uiteinde het perron opkomt, waardoor de reizigers erg slecht over de metro's verspreiden. Erg jammer dat de aanleg van de NZ-lijn niet gebruikt is om de Oostlijn 100 meter te verlengen waardoor de ingang meer in het midden van het perron zou komen te liggen.

Het alsnog verlengen van de Oostlijn met een keervoorziening achter CS lijkt mij sowieso wenselijk ivm het "safe haven" principe: nu moet je regelmatig bij aankomst net voor CS in de tunnel wachten op een vertrekkende metro, wat eigenlijk niet klopt met het safe haven-principe. Alleen zo jammer dat dit niet bij de NZ-lijn is meegenomen, nu wordt het alleen maar duurder om het alsnog aan te leggen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Daar heb je helemaal gelijk in, alleen wordt die kritische noot al minimaal 15 jaar gemaakt. Blijkbaar is het niet sexy genoeg om politiek mee te scoren, en dus doet men liever wat anders. Volgens mij is het ook doenbaar om tegen redelijke investeringen een keervoorziening bij Weesperplein en/of bij Amstel te realiseren en dat gaat hem ook niet worden. Ja, dan niet hé :neg:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Als het technocratische argument robuustheid in beeld komt, terwijl je als kenner kunt zien dat dit alleen in beeld komt als dit in het belang van de vervoerder is, is wel duidelijk dat men wat lui is om die robuustheid te bereiken. Eerst het netwerk aanpassen en dan pas kijken naar wat je nog meer kan doen. Het kan soms zo simpel zijn als in de spits andere rijtijden aanhouden dan in het dal.

Nadeel daarvan is wel dat lijn 51 als verbinding naar Amstel of Weesperplein op de schop staat. Terwijl dat voor bepaalde (groeiende) groepen reizigers belangrijke relaties zijn. Dit is groeiend omdat die reizigers steeds meer via station Zuid moeten gaan reizen. Dat mis ik in de discussie. Het credo is eerder "met de NZ-lijn is de 51 minder noodzakelijk". Dat is bezijden de waarheid omdat het voor maar weinig groepen interssant is om cs-zuid met de 51 te doen. Dat zijn alleen de busreizigers die bij zuid moeten zijn en op cs overstappen. Reizigers van Alkmaar/Haarlem naar zuid reizen via de ringlijn vanaf Sloterdijk.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Mijn indruk is, dat alle opties voor keervoorzieningen uiteindelijk stranden op toch flinke kosten, in combinatie met een niet helemaal uitgekristalliseerde hogere ambitie voor het netwerk, waardoor deze investeringen teniet gedaan zouden worden. Of die veronderstelling juist is, moet uiteraard maar blijken, en afhankelijk daarvan kan je de impasse rond de oostbuislijnen opvatten als vooruitziendheid of twijfelkonterij.

Daarnaast is het wat mij betreft nog niet zo evident of de reizigersstroom Zuid - Amstel/Wibautstraat/Weesperplein zich voornamelijk over de 51 blijft afspelen. Voor reizigers Zuid - Weesperplein zou een frequente 52 met overstap op het Weteringcircuit op de hoogfrequente tramlijnen naar Oost bijvoorbeeld weleens een sneller alternatief kunnen zijn. En waar voor reizigers uit Haarlem en Alkmaar station Sloterdijk een logisch overstappunt richting Zuid was, zou Centraal opeens erg handig kunnen blijken.

Of dat allemaal ook zo gaat uitpakken, hoe die veranderingen zullen zijn, en wat de gevolgen voor het gebruik van de oostbuislijnen en meer in het bijzonder de 51 zullen zijn — het is allemaal afwachten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:[...] Voor reizigers Zuid - Weesperplein zou een frequente 52 met overstap op het Weteringcircuit op de hoogfrequente tramlijnen naar Oost bijvoorbeeld weleens een sneller alternatief kunnen zijn.
Western Soldier schreef:Snap ik, maar aan de andere kant heeft het weinig nut om de 51 helemaal door te laten rijden naar CS, aangezien de 52 ook tussen Zuid en Centraal rijdt en een stuk sneller. Dus het kost veel, maar het scheelt een stuk of 3 omlopen.
De VRA heeft expliciet benoemd dat een tweede metro Zuid - CS wenselijk is in geval van calamiteiten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Hetgeen uiteraard niet in tegenspraak is met
trolly schreef:[...] Voor reizigers Zuid - Weesperplein zou een frequente 52 met overstap op het Weteringcircuit op de hoogfrequente tramlijnen naar Oost bijvoorbeeld weleens een sneller alternatief kunnen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Dat beweer ik ook niet hoor. :)

Denk dat het een verstandig besluit is. En zoals je al eerder (terecht) aangaf: hoge investeringskosten in keervoorzieningen om drie omlopen te besparen tussen Amstel en CS gaat nergens over.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ja als je die keersporen in bladgoud gaat uitvoeren wel ja :evil:

Voor een keervoorziening bij Weesperplein is volgens mij slechts een extra nooduitgang nodig om in geval van calamiteiten de metro te kunnen ontruimen. Ik snap best dat de Wibautstraat een zomer lang moet worden afgesloten om dit te realiseren, maar goed een paar jaar geleden konden ze dat ook al om de weg opnieuw te asfalteren. Het gaat er bij mij niet in dat hier vele honderden miljoenen euro voor nodig zijn, laat staan 1,5 miljard.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Nou, één nooduitgang is misschien een beetje weinig voor een volle metro. En als we het daat toch over hebben: al die passagiers moeten eerst uit die trein, en dan is dat dienstperronnetje dat er ligt wel een beetje krap. Dat moet een beetje breder, dus schuiven we gewoon één van de buitensporen een eindje op, nietwaar? Dat daar nou nooit iemand aan gedacht heeft.

Oh, wacht...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Vinny schreef:Ja als je die keersporen in bladgoud gaat uitvoeren wel ja :evil:

Voor een keervoorziening bij Weesperplein is volgens mij slechts een extra nooduitgang nodig om in geval van calamiteiten de metro te kunnen ontruimen. Ik snap best dat de Wibautstraat een zomer lang moet worden afgesloten om dit te realiseren, maar goed een paar jaar geleden konden ze dat ook al om de weg opnieuw te asfalteren. Het gaat er bij mij niet in dat hier vele honderden miljoenen euro voor nodig zijn, laat staan 1,5 miljard.
Maar keren op Weesperplein betekent dat er minder metro's naar Centraal Station rijden en dus dat niet alle metro's naar Centraal Station doorrijden. Dat terwijl ik denk dat het juist wel belangrijk is dat als een metro toch de tunnel rijdt, dat hij die dan ook helemaal doorrijdt, omdat er gewoon veel reizigers zijn tussen Amstel en Centraal Station.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Alargule schreef:
Nee, dan zie ik meer in de verbreding van de Spaklerwegperrons, in- en uitgangen aan de noordzijde zodat reizigers die in de omgeving ten zuiden van het Amstelstation moeten zijn een alternatief hebben en de aanleg van een keervoorziening ten noorden van het station. Heb je altijd nog de keuze of je lijn 51 de tunnel in laat rijden of laat keren op Spaklerweg met een crossplatformoverstap op doorgaande metro's.
Als de keervoorziening ten noorden van Spaklerweg geschikt wordt gemaakt voor 120m metro’s bonk je al bijna op de deur van het Amstelstation. De grootse uitgaven is dan al gedaan (nieuwe brug) dus dan is het slechts een kwestie van een perron langs het keerspoor aanleggen en een passerelle naar de hoofdperrons. Op zich prima om dit niet in één keer te doen, om te kijken of de benenwagen nog werkt voor reizigers, maar dan lijkt het me wel verstandig om het bouwkundig op zo’n uitbreiding voor te bereiden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Ook voor die zijde van het Amstelstation zijn zo ongeveer alle varianten hier (pdf) te vinden. Benenwagen, nieuwe brug, viaduct — you name it. Allemaal niet verder ontwikkeld door gebrek aan geld of urgentie, besluiteloosheid of omwille van een Plan op Hoog Niveau. Wie zal het zeggen...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het kunstwerk (brug) over de Weespertrekvaart vreet zo te zien het grootste deel van de kosten op (bijna 6 miljoen) op de goedkoopste variant - verlengen perrons en keersporen Spaklerweg. Die optie zou voor 15 miljoen ex BTW gerealiseerd kunnen worden.

Dat maakt het twijfelachtig of ooit voor deze optie gekozen wordt. Voor keren bij Van der Madeweg schijnt ook nog wat aangepast te moeten worden, maar verlenging van de perrons en een nieuw kunstwerk zit daar niet bij. Kan dus stukken goedkoper.

Waarmee ik denk dat de toekomst voor het Amsterdamse metronet (v/a 2024) uit de volgende drie opties bestaat:
  • Volledige ontvlechting: M50 Isolatorweg-Gaasperplas; M54 CS-Gein;
  • Gaasperplasshuttle: M50 Isolatorweg-Gein; M51 Isolatorweg-CS; M53 Van der Madeweg-Gaasperplas; M54 CS-Gein;
  • Compromisvariant: M50 Isolatorweg-Gaasperplas, M51 Isolatorweg-CS; M54 CS-Gein.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:Waarmee ik denk dat de toekomst voor het Amsterdamse metronet (v/a 2024) uit de volgende drie opties bestaat:
  • Volledige ontvlechting: M50 Isolatorweg-Gaasperplas; M54 CS-Gein;
  • Gaasperplasshuttle: M50 Isolatorweg-Gein; M51 Isolatorweg-CS; M53 Van der Madeweg-Gaasperplas; M54 CS-Gein;
  • Compromisvariant: M50 Isolatorweg-Gaasperplas, M51 Isolatorweg-CS; M54 CS-Gein.
Daar zou ik dan toch nog aan willen toevoegen:
  • Geen Amstelboog: M50 Isolatorweg-Gein, M53 CS-Gaasperplein, M54: CS-Gein
Technisch gezien mogelijk, en wat mij betreft nog altijd de meest logische variant.

Waar haal je de compromisvariant vandaan? Die heb ik nog nooit eerder gezien en lijkt mij gezien de lage frequentie op de Gein-tak ook erg onlogisch.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Yanaike schreef:Daar zou ik dan toch nog aan willen toevoegen:
  • Geen Amstelboog: M50 Isolatorweg-Gein, M53 CS-Gaasperplein, M54: CS-Gein
Technisch gezien mogelijk, en wat mij betreft nog altijd de meest logische variant.
Deze variant is ook onderzocht en al vroeg afgevallen. Kwam op diverse criteria als slechtste uit de bus. Ergens ook wel logisch, want het voldoet niet alleen niet aan de eis/wens voor een directe verbinding Zuid-Amstel, maar werkt ook nog eens belemmerend in het toevoegen van capaciteit aan de ringlijn, waar die hard nodig is. Je zult alle lijnen qua frequentie moeten synchroniseren. Zelfs als je iedere lijn dan 10x per uur laat rijden, heb je nog 10 treinen per uur op de ringlijn. Dat is een druppel op een gloeiende plaat. Alle overige trajecten (CS-Van der Madeweg, Van der Madeweg-Gein, Van der Madeweg-Gaasperplas) zouden daarentegen (licht) overbediend worden.
Waar haal je de compromisvariant vandaan? Die heb ik nog nooit eerder gezien en lijkt mij gezien de lage frequentie op de Gein-tak ook erg onlogisch.
De compromisvariant verscheen in een onderzoek vorig jaar. De frequentie van lijn 54 ligt daarin twee keer zo hoog als op de overige lijnen (50, 51 en 53). Om dat te benadrukken werd dat in het betreffende rapport voorgesteld als twee lijnen, 53 en 54, die allebei tussen CS en Gein reden.

Met die compromisvariant lijkt mij het nog wel mogelijk om alle lijnen 10x per uur te laten rijden. 20x per uur op de ring- en oostlijn, waarbij lijn 51 met kort materieel gereden zou kunnen worden. Alleen vraag ik me af of 10x per uur op het traject Van der Madeweg-Gein wel voldoende gaat zijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:
Yanaike schreef:Daar zou ik dan toch nog aan willen toevoegen:
  • Geen Amstelboog: M50 Isolatorweg-Gein, M53 CS-Gaasperplein, M54: CS-Gein
Technisch gezien mogelijk, en wat mij betreft nog altijd de meest logische variant.
Deze variant is ook onderzocht en al vroeg afgevallen.
Maar voor de volledigheid zou ik 'm wel aan het lijstje toevoegen. Hij is immers onderzocht en het is dus een serieus alternatief. Zelfde geldt voor variant 'BAE' die in het door jou aangehaalde artikel wordt genoemd met: M50 Isolatorweg-Gein, M51: Isolatorweg-Spaklerweg, M53: CS-Gaasperplas, M54: CS-Gein.
Dat deze twee varianten (blijkbaar) de minst aannemelijke toekomstvarianten zijn, zou wat mij betreft geen reden moeten zijn om ze geheel uit de vergelijking uit te sluiten.
Je zult alle lijnen qua frequentie moeten synchroniseren.
Volgens mij geldt dit voor alle varianten. Zelfs als je het metronetwerk geheel ontvlecht met M50 Isolatorweg-Gaasperplas en M54 CS-Gein, moet je als nog de frequenties synchroniseren om op die manier zo veel mogelijk cross-platform overstap mogelijkheden te bieden op Van der Madeweg.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Je gaat nu voorbij aan mijn punten:
  • inkorting tot Spaklerweg (variant 'BAE') is alleen mogelijk indien perrons worden verlengd en een extra keerspoor wordt aangelegd ten noorden van het station, waarvoor een dure, nieuwe brug over de Weespertrekvaart nodig is (zie ook de studie waarnaar trolly linkt). Dat maakt de variant weliswaar niet onmogelijk, maar wel erg duur (totale investering werd in 2013 op ca. 15 miljoen begroot). En dus niet waarschijnlijk.
  • Frequentiesynchronisatie is bij alle vervlochten varianten inderdaad nodig, maar voor al deze varianten geldt dat er een extra ringlijn 51 is ingelegd om de totale frequentie op de ringlijn - specifiek het drukke deel Sloterdijk-Zuid - flink op te kunnen schroeven. Dat is bij de variant met alleen lijnen 50, 53 en 54 niet zo goed mogelijk. Je kunt de frequentie van lijn 50 wel naar 10 treinen per uur opschroeven, maar de vraag is of dat in de spits genoeg is. Bovendien zul je alle overige lijnen dan ook naar 10 treinen per uur moeten ophogen, waarbij je met name op de Geintak overbediening zult krijgen. Verdere verhoging van de frequentie loopt tegen beperkingen in de Oostbuis aan. Alleen in de volledig ontvlochten variant is het mogelijk de frequentie op de ringlijn verder te verhogen. De enige plek waar je dan overbediening krijgt is de Gaasperplastak.
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Natorious »

Maar waarom zou 60m materieel niet voldoende zijn voor de 51? Voorlopig, ook als de 51 erbij komt op de ringlijn, voorzie ik daar geen reizigersgroei van 50%. Daarnaast zullen reizigers vaak korte stukken afleggen in de 51, waar je dus niet per se groot materieel nodig hebt. Komt direct goed uit met de M7 die 60m lang wordt :')
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:Je gaat nu voorbij aan mijn punten: {...}
Wacht even... Als ik het goed begrijp zijn er dus twee verschillende problemen/punten die je aan wilt/kunt pakken:
- Aan de ene kant moet er een nieuw lijnennet komen, na de indienststelling van de Noord-Zuidlijn
- Aan de andere kant is er een sterke groei van het aantal reizigers op de Ringlijn, waardoor het valt te verantwoorden om hier een hogere frequentie te hanteren.

Dat zijn twee verschillende punten, en ik filosofeer nu vooral op het eerste punt. Met de Noord-Zuidlijn komt er capaciteit vrij op de relaties CS-Zuid en CS-Van der Madeweg door de parallel lopende M52. Vanuit dat oogpunt zou je kunnen zeggen dat mijn voorstel het beste is: M50 Isolatorweg-Gein (10x/uur), M53 CS-Gaasperplas (10x/uur) en M54 CS-Gein (10x/uur). Dat is eigenlijk de huidige variant, minus M51, waarbij je de vrijgespeelde capaciteit in de Oostbuis gebruikt om de frequenties van M53 en M54 op te hogen. De frequentie van de M50 gaat dan indirect ook omhoog. Is een frequentie van 10x/uur op M50 laag? Ik zou zeggen van niet. 10x/uur is hoger dan de huidige 8x/uur. De frequentie van de Ringlijn is relatief laag t.o.v. de totale frequentie in de Oostbuis en de totale frequentie op de Geintak (verhouding 1:2), maar dat lijkt me niet meer dan normaal aangezien dat in de huidige situatie ook zo is (verhouding 1:3 en verhouding 1:2).

Dat er meer capaciteit nodig is op de Ringlijn (en dat die verhouding 1:2 dus blijkbaar niet correct is) is wat mij betreft een heel ander punt, losstaand van de verschuivingen in reizigersstromen door de opening van de Noord-Zuidlijn. Speelt dit nu ook al? Zo ja, hoe gaat men nu om met het feit dat er eigenlijk te veel reizigers zijn op M50? En als je de frequentie op de Ringlijn gaat verhogen, hoeveel hoger zou die dan moeten worden? Een verdubbeling van de frequentie? Is dat dan niet weer té overdreven? Hoe zou de frequentie van de Ringlijn zich volgens jou moeten verhouden tot de rest van het netwerk?
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Het lijkt me vooral een kwestie van kijken naar de (verwachte) verhoudingen in 2024:

Afbeelding

En ook dit komt weer uit een rapport dat voorafging aan de eerder geciteerde metronetstudies. Vermoed dat er in deze thread vast wel een link naar te vinden is.

Hier is te zien dat het aantal verwachte reizigers op het westelijk deel van de ringlijn (Isolatorweg-Zuid) nauwelijks onderdoet voor dat op de Oostlijn (CS-Gein, verder uit te splitsen in CS-Spaklerweg en Van der Madeweg-Gein). Een netwerk dat verplicht om op de ringlijn een frequentie aan te bieden die de helft is van de frequentie op de Oostlijn, lijkt me daar dan ook niet bij aan te sluiten.

En voordat iemand nu het lumineuze idee oppert om de lijnen 50 en 53 dan bijvoorbeeld 12x en lijn 54 6x per uur te laten rijden: kijk even naar dit plaatje, waar te zien is dat het aantal doorgaande reizigers in de 54 verhoudingsgewijs het hoogst is:

Afbeelding

Allicht te faciliteren door reizigers op Van der Madeweg vaker te laten overstappen, maar mij lijkt het beter om die doorgaande stroom met een directe én frequente verbinding te bedienen.

Hoe cru het ook klinkt: op basis van bovenstaande gegevens zou de variant met de Gaasperplasshuttle het beste aansluiten op de vervoersvraag per segment. Maar het blijft een voorspelling. De komende vijf jaar na de ingebruikname van de Noord/Zuidlijn zal een hoop datapunten gaan opleveren waarmee - hopelijk - een zo goed mogelijk besluit over de toekomstige lijnvoering genomen kan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten