Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7613
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Z2N » di 05 feb 2019, 19:24

De kosten van een viersporig tracé tussen Zuid en Riekerpolder zijn niet zo buitensporig als een volledig nieuwe geboorde tunnel onder het centrum, er is nog ruimte voor twee extra sporen tussen de twee rijbanen van de A10-Zuid.
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41643
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Suus » di 05 feb 2019, 19:46

Volgens mij is die plek er niet. En als je uitgaat van de beelden op Google, die zijn ernstig verouderd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 5952
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » di 05 feb 2019, 20:17

De tracéstudies geven aan dat die plek er tussen Zuid en Riekerpolder inderdaad is. Maar de ringlijn en het eventuele nieuwe stuk NZL viervoudig uitvoeren voor een ontvlochten stop bij Lelylaan is een heel ander verhaal.

Een simpel boogje gaat helaas ook niet werken. Er is vast een dienstregeling te bedenken waarbij alle lijnen van het Amsterdamse metronet harmonisch met elkaar verweven zijn, maar de praktijk zal toch zijn dat zoiets bij het minste of geringste in een enorme knoop verandert.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Western Soldier
Berichten: 1144
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Western Soldier » di 05 feb 2019, 21:36

trolly schreef:Nou nee. Ten behoeve van de ontsluiting van Lelylaan de dienstregelingen van twee andere metrolijnen met elkaar verknopen lijkt me het paard nogal achter de wagen spannen. Er zijn verschillende varianten wat betreft waar de verlengde NZL zou moeten komen t.o.v. de A4, maar in alle plannetjes wordt uitgegaan van een viersporig metrotracé tussen RAI en Riekerpolder zodat de ringlijn en de NZL onafhankelijk van elkaar te exploiteren zijn. Ik neem dus aan dat er weinig enthousiasme zal zijn voor een "simpel" boogje. Blijft een variant met viersporige oplossingen, en dan lijkt aanleg van een OWL opeens toch nog een relatief goedkope optie.


Maar nog steeds heel veel duurder dan het verlengen van de NZL of desnoods de 51 die dan na Amstelveenseweg afbuigt en waarbij er ook een metro is via Lelylaan door een dichte Ringlijn. Dan heb je de volgende lijnvoering:

50 Gein - Station Zuid - Isolatorweg - Centraal Station - Gaasperplas
51 Schiphol - Lelylaan - Centraal Station - Spaklerweg - Zuid - Schiphol
52 Station Zuid - Noord
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » di 05 feb 2019, 21:46

Huh? :?

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor SLToilet » wo 06 feb 2019, 10:22

Ik vraag me eigenlijk toch af: als we toch een rechtstreekse metro Amstel-Zuid willen hebben als de overheden allemaal zo tramfobisch blijven, dan zou je deze lijn ook kunnen gebruiken om een metro Amstel-Zuid-Schiphol te realiseren. Immers: centraal kun je toch al rechtstreeks met de trein bereiken, Amstel niet. Of het moet pure noodzaak zijn om echt lijn 52 door te trekken ipv 51.

Wel zou ik voor de robuustheid en capaciteit liever niet zien dat er treinsporen worden onttrokken aan het treinverkeer ten gunste van een metro. Dan liever een extra buis met twee metrosporen, zodanig dat een metro door kan rijden als het misgaat in de treintunnel. De RET denkt in Rotterdam ook al leuk te doen met het wegkapen van sporen voor een metro maar wat levert dat nou concreet op behalve heel veel kosten en jaren oponthoud?
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » wo 06 feb 2019, 11:39

En wat is daar dan de meerwaarde van? Een metro CS-Amstel-Zuid-Schiphol kan hooguit 8x/u rijden, of 12x/u als je de Gaasperplaslijn loskoppelt. Je hebt dus relatief dure infrastructuur nodig naar Schiphol voor een laagfrequente metrolijn. Voor bijna dezelfde kosten kun je net zo goed de N/Z-lijn doortrekken naar Schiphol en met een veel hogere frequentie naar Schiphol rijden.

Western Soldier
Berichten: 1144
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Western Soldier » wo 06 feb 2019, 11:53

In mijn voorstel rijdt er dan 12x per uur een metro tussen CS en Schiphol via Amstel en Zuid en 12x per via Lelylaan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Jef400
Berichten: 4897
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Jef400 » wo 06 feb 2019, 16:07

Hoe wil je dan naar Lelylaan? Die ring is nog niet dicht.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7613
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Z2N » wo 06 feb 2019, 16:21

Bovendien: waarom laat je de belangrijkste verbinding liggen (Schiphol - Centrum)?
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Western Soldier
Berichten: 1144
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Western Soldier » wo 06 feb 2019, 16:38

Jef400 schreef:Hoe wil je dan naar Lelylaan? Die ring is nog niet dicht.


Dat is dus wel mijn bedoeling. Zie mijn voorgaande posts
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.

Jef400
Berichten: 4897
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Jef400 » do 07 feb 2019, 11:33

Yanaike schreef:Huh? :?

Dit is geen Gein hoop ik. Maar de tak CS-Gein is in eens een niemendalletje blijkbaar.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41643
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Suus » do 07 feb 2019, 13:17

Uit de Netwerkuitwerking Lange Termijn Toekomstbeeld OV, gisteren gepubliceerd door de Staatssecretaris :
Het doortrekken van de Noord‐Zuidlijn en een verbeterde Oost‐Westverbinding (mogelijk
op termijn Oost‐Westmetro) naar Schiphol hebben beide een aanmerkelijk effect. Het
doortrekken van de Noord‐Zuidlijn ontlast capaciteitsknelpunten op het HRN meer in
vergelijking met de Oost‐West metro. Omgekeerd heeft de Oost‐West metro een groter
effect voor de stad en regio. Het effect van de metronetwerken is naar verwachting zeer
afhankelijk van de gekozen uitvoering (snelheid, ontwikkellocaties, et cetera).

En
De introductie van een Airportsprinter op de Westtak is een noodzakelijke
(tussen)oplossing (tot 2035) om de reizigersgroei op te kunnen vangen. De grote
ontwikkellocaties langs de Westtak en Havenstad vragen bij verdergaande reizigersgroei
op langere termijn aanvullende stedelijke netwerkingrepen (bijvoorbeeld sluiten kleine
ring van de metrolijn). Dit biedt in de toekomst weer mogelijkheden voor inrichting van de
Westtak met nationale treinen (IC en IC direct) naar Amsterdam Centraal.


Dus met het sluiten van de ringlijn via Havenstad (voorlopig staat dat on hold tot einde convenant) kan ervoor zorgen dat qua capaciteit de ICD weer terug kan naar Asd. En voor een metro naar Schiphol moet goed onderzocht worden welk belang de voorkeur heeft, nationaal of lokaal/regionaal.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » zo 14 apr 2019, 19:31

Ik ben toch wel benieuwd naar de interactie tussen een eventuele metro naar Schiphol en de treinen op de Westtak, en welke combinaties daarin te maken zijn...

Eens even een peiling... Stel dat er genoeg geld is voor of 1) Het sluiten van de kleine ring én N/Z-lijn naar Schiphol, of 2) Een nieuwe O/W-lijn naar Schiphol (of eventueel iets anders met vergelijkbare of lagere kosten). Wat heeft dan jullie voorkeur?

En hoe zou de lijnvoering er op de Westtak uit komen te zien? Even aangenomen dat er op de Westtak ruimte is voor maximaal 12 treinen (combinatie van IC/ICD/INT + SPR), maximaal 16 treinen (alleen SPR) of maximaal 20 treinen (alleen IC/ICD/INT en dus sluiting van Lelylaan en Sloterdijk Hoog).

Karl
Berichten: 3918
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Karl » zo 14 apr 2019, 20:01

Je kan ook nog Sloterdijk Hoog sluiten, maar Lelylaan wel open houden in relatie tot de gewenste bediening op de Hemboog.

Aanvulling: de metoring sluiten kan ook op twee manieren, namelijk door aan te sluiten op de bestaande tunnel van de Oostlijn, of door de treinsporen vrij te spelen en op Amsterdam 'Hoog' te eindigen, een beetje zoals station Elisabeth en Leopold van lijn 2 er in Brussel uitziet.
Het is een spectrum.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 12501
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Vinny » zo 14 apr 2019, 21:15

Yanaike schreef:Ik ben toch wel benieuwd naar de interactie tussen een eventuele metro naar Schiphol en de treinen op de Westtak, en welke combinaties daarin te maken zijn...

Eens even een peiling... Stel dat er genoeg geld is voor of 1) Het sluiten van de kleine ring én N/Z-lijn naar Schiphol, of 2) Een nieuwe O/W-lijn naar Schiphol (of eventueel iets anders met vergelijkbare of lagere kosten). Wat heeft dan jullie voorkeur?

En hoe zou de lijnvoering er op de Westtak uit komen te zien? Even aangenomen dat er op de Westtak ruimte is voor maximaal 12 treinen (combinatie van IC/ICD/INT + SPR), maximaal 16 treinen (alleen SPR) of maximaal 20 treinen (alleen IC/ICD/INT en dus sluiting van Lelylaan en Sloterdijk Hoog).
Je moet vaststellen dat de politiek vindt dat Schiphol moet blijven op de plek waar de luchthaven nu is en meer passagiers moet verwerken, die grotendeels met het openbaar vervoer naar het vliegveld reizen. Dat als uitgangspunt betekent vooral dat de huidige Schipholspoortunnel in capaciteit moet groeien. Of dat nu een extra trein of S-bahnspoor wordt, of een nieuwe metro of ondergrondse tramverbinding is denk ik minder relevant. Reizigers zijn het meest geholpen met een directe railverbinding tussen hun logeeradres in Amsterdam en het vliegveld. Dat zal denk ik het best kunnen door een doorgetrokken Noordzuidlijn. Ten zuiden van Schiphol kan die richting Hoofddorp en richting Schiphol-Rijk/Aalsmeer ook nog een zinvolle vervoersvraag voorzien. De huidige treinverbindingen zijn interregionaal, bijvoorbeeld richting Alkmaar/Zaanstad, richting Almere/Lelystad en richting Leiden/Den Haag. Op de huidige spoorlijnen moeten vooral sneltreinen (Regional Express) rijden.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten