Beginnen we bovenaan - het idee van een oostwestmetro - dan is er geen direct probleem dat zo'n lijn zou oplossen. Wel zou het meer capaciteit en snellere reistijden over een lange en relatief stadsdekkende oostwestcorridor bieden. Dat biedt weer groeikansen langs het tracé: nieuwe wijken, verdichting bestaande wijken, vestiging van nieuwe bedrijvigheid (kantoren, winkels, entertainment) enz.
Zoomen we specifiek in op het oostelijke deel van het tracé - zeg maar het stuk ten oosten van Weesperplein - dan zijn er verschillende alignementen mogelijk, ieder met hun eigen voor- en nadelen. De voordelen van mijn alignement heb ik in bovenstaande posts proberen toe te lichten - voor de eerlijkheid zou ook een vergelijking met een zuidelijker tracé via het Muiderpoortstation nog powerpointsgewijs opgesomd moeten worden:
- korter tracé tussen west en oost (IJburg)
- betere aansluiting op bestaande vervoersknoop Muiderpoort - dus geen nieuw (extra) NS-station nodig
- Geen fysieke reorganisatie van bovengronds tramnet (en dan met name de IJtram) nodig (uiteraard zal een oostwestmetro effect hebben op het bestaande lijnennet)
- Lastiger te bouwen tracé tussen Weesperplein en Muiderpoort indien een doortrekking naar Sluisbuurt/IJburg gewenst is
- Langer nieuwbouwtracé nodig dan wanneer gebruik gemaakt zou worden van Piet Heintunnel