Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 834
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Mdk » Za 06 Jan 2018, 09:04

Karl schreef:Vergis je daarbij ook niet in de effecten die verbeteringen in de landbouw mogelijk maken. Dankzij allerlei technieken die landbouw zeer efficiënt maken, is het daadwerkelijk mogen de stedelijke bevolking te voeden én landbouwpersoneel vrij te spelen voor ontwikkelingen in andere gebieden.

Met vertical farming is het inderdaad mogelijk om de productie van een gigantische boerderij in een schuur te evenaren. Ik zie dit persoonlijk echt als de toekomst, maximale productie op een minimaal oppervlak en met minimale grondstoffen, daarbij is de kans op schade dankzij dieren, verrotting e.d. bijna 0.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Za 06 Jan 2018, 09:11

Afgezien van wat kanttekeningen bij dat concept, kan je bij benadering aangeven wat dit nog met de uitbreiding van het Amsterdamse metronetwerk van doen heeft?
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Mdk
Berichten: 834
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Mdk » Za 06 Jan 2018, 10:19

Weinig, het is een beetje afgedwaald.
Desalniettemin geeft het wel aan dat we niet bang hoeven te zijn om de ruimte die de agricultuur in gebruik heeft te bebouwen met infrastructuur, omdat we gezien de ontwikkelingen en ons exportoverschot in deze sector niet bang hoeve te zijn voor onze voedselvoorziening.

Of we het hele platteland vol willen bouwen met wegen en spoorlijnen is weer wat anders.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Za 06 Jan 2018, 15:28

Ah. Ik zeg: treintjes onder de grond, spruitjes en framboosjes erboven.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 08 Jan 2018, 08:08

SLToilet schreef:Voor de Nederlandse economie is het beter dat al die woningen binnen de bestaande stadsgrenzen komen. Nergens in de wereld wordt landbouwgrond zo intensief gebruikt als hier, en door weer van die truttige wijken buiten de bebouwde kom te plannen wordt het niet beter. En niet alleen landbouw, maar ook meer verkeersoverlast, slechtere OV-ontsluiting, meer files op de snelweg die veel meer ruimte inneemt en nog allerlei andere ongure effecten van een dunbevolkte wijk, zoals inbraken op klaarlichte dag, gebrek aan sociale cohesie en controle (ja bestaat ook in de stad maar in een stad zijn er meer ogen en oren), gebrek aan diversiteit in de bevolking (segregatie van gezinnen vs ouderen en studenten), voedselarmoede door lange afstanden naar de supermarkt, meer ritten met de auto binnen de wijk, meer overgewicht en minder ruimte voor andere voorzieningen met een grote geluids- of andere veiligheidscirkel.

Een dichtbevolkte wijk met een metro aanleggen is aanvankelijk duurder maar op termijn scheelt het een hoop maatschappelijke kosten, al was het maar zoiets futiels als dat van tuig die met een cobra-6 een lantaarnpaal aan gort schiet, nergens zijn zoveel klachten binnengekomen bij het vuurwerkmeldpunt als uit de Reeshof van buiten de Randstad (in Rotterdam bijvoorbeeld scoort alleen een klein deel van Alexander slechter). Maar binnensteden en stadswijken hebben veel minder klachten. Ze steken daar gewoon (bijna) geen cobra's af. Er is meer geld om meer politie-eenheden in te zetten per km2, er zijn meer winkels, er is meer te doen voor jongeren en er is minder werkloosheid omdat jongeren veel makkelijker een baan kunnen krijgen. Omdat alles in de buurt is en ze geen auto hebben.

Allemaal leuk en aardig maar je moet dan wel als maatschappij voldoende grote woningen voor vijfpersoonsinkomens in de stad kunnen aanbieden die betaalbaar zijn van een modaal inkomen. Ik heb niet de illusie dat de markt dat gaat regelen en ook niet dat de woningbouwstichtingen dat uit eigen zak kunnen betalen met voldoende volume om in de vraag te voorzien. Kortom: suburbanisatie blijft een gegeven bij sterke groei, zelfs als er verschuivingen plaats vinden in de gezinsgroottes e.d. Deze verschuiving verklaart echter wel heel goed waarom in Almere de woningmarkt tijdens de crisis volkomen stilviel. Op het moment dat er weinig vraag naar woningen is, komt dat bij het beste aanbod binnen de wens van de zoekende groep uit. Wat verder meespeelt is dat veel werk voor lager opgeleiden op met het ov/fiets lastig bereikbare plekken zit en dat tweeverdieners nog wel eens allebei in een andere stad werken. Het is uiteindelijk als je naar de vele individuen met een woonruimte en werk kijkt veel lastiger dan het lijkt.

Het is en blijft belangrijk en goed om de vraag voor binnnen Amsterdam zoveel mogelijk te faciliteren als dat goed uitkan en daarbij moet maar gehoopt worden dat iedereen goed op de fiets naar het werk of het station kan komen en ze geen auto nodig hebben. Andere groepen moet je helemaal niet willen hebben binnen een dichtbebouwde stad omdat het duur is, veel autoverkeer met zich meebrengt en het waarschijnlijk zelfs niet bij de voorkeuren van de mensen aansluit. Op deze manier is de vraag binnen Amsterdam faciliteren al meer dan lastig genoeg en dat zie je ook aan de woningmarkt in Haarlem, Amstelveen en Almere. Anders was die echt niet losgegaan.

De vraag die overblijft is hoe je dit allemaal moet ontsluiten binnen en buiten Amsterdam. Voor het deel van Haven-stad wat langs het spoor van de westtak ligt lijkt het antwoord simpel: Iedere 6 minuten een airportsprinter zou prima zijn en dan moet je dus gewoon meer stations bouwen. Het deel van Haven-stad wat aan de andere kant van het IJ ligt ontsluiten is een ander verhaal. Ik heb niet het idee dat je daar kosteneffectief een goede verbinding kan maken met zowel de rest van de stad als met Sloterdijk/Zuid. De ringlijn doortrekken naar station Noorderpark is misschien nog een optie maar wel erg duur.

Buiten Amsterdam zijn er verschillende opties. Voor de Flevolijn en de Gooicorridor lijkt het allemaal wel goed te komen als station Weesp is verbouwd en ERTMS aanwezig is. Je kan dan 18 treinen per uur kwijt tussen Weesp en Almere Centrum die langer kunnen zijn dan momenteel het geval is. Het spoor richting Alkmaar krijgt op termijn ook PHS bij voldoende vervoer. Maar voor de andere richtingen moet er misschien even wat beter nagedacht worden en zullen investeringen wellicht onvermijdelijk zijn. De spoorlijn naar Haarlem kan wel meer treinen aan maar die kan je niet kwijt op Amsterdam Centraal (of alleen met moeite) en station Haarlem is mogelijk ook nog een probleem. Met de treinen uit de richting Utrecht moet ook wat gebeuren. Verder zou de ICdirect op termijn best wel eens 6x per uur kunnen gaan rijden.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 08 Jan 2018, 08:18

Geen zorgen, het noordelijke deel van Haven Stad hoeft helemaal niet met Sloterdijk verbonden te worden. Het idee is, dat deel te ontsluiten met een metrolijn Sixhaven - Zaandam, waarmee de Havenstedelingen dus ook binnen een kwartier op station Zuid staan.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 08 Jan 2018, 10:28

Waar men het geld nog niet voor heeft en wat een vervoerkundig drama is. Lagere frequenties naar Buikslotermeerplein en geen hoge frequentie naar Zaandam.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 08 Jan 2018, 12:59

Gelukkig staan er ook nog geen huizen. De twee takken in Noord kunnen prima met een trein per tien minuten bediend worden. Dat is elke vijf minuten een trein onder het centrum. Mocht dat niet voldoende blijken te zijn, dan kan 3-6-6 of 2-4-4 ook. Lijken me prima frrequenties, dramaqueen.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2810
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Ma 08 Jan 2018, 13:07

(De lijnen liggen er nog niet eens, maar) ongelijk verdeelde frequenties lijken mij niet zo'n goed idee, omdat je dan op in ieder geval één van de twee takken een onevenwichtige verdeling van frequenties krijgt. Liever dat je dan met 12/12 gaat werken, zodat je 24x per uur een trein op Sixhaven-Zuid hebt. Kun je er ook twaalf laten doorrijden naar Schiphol. Of Amstelveen.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Western Soldier
Berichten: 684
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Western Soldier » Ma 08 Jan 2018, 13:25

Klaasje schreef:
SLToilet schreef:Voor de Nederlandse economie is het beter dat al die woningen binnen de bestaande stadsgrenzen komen. Nergens in de wereld wordt landbouwgrond zo intensief gebruikt als hier, en door weer van die truttige wijken buiten de bebouwde kom te plannen wordt het niet beter. En niet alleen landbouw, maar ook meer verkeersoverlast, slechtere OV-ontsluiting, meer files op de snelweg die veel meer ruimte inneemt en nog allerlei andere ongure effecten van een dunbevolkte wijk, zoals inbraken op klaarlichte dag, gebrek aan sociale cohesie en controle (ja bestaat ook in de stad maar in een stad zijn er meer ogen en oren), gebrek aan diversiteit in de bevolking (segregatie van gezinnen vs ouderen en studenten), voedselarmoede door lange afstanden naar de supermarkt, meer ritten met de auto binnen de wijk, meer overgewicht en minder ruimte voor andere voorzieningen met een grote geluids- of andere veiligheidscirkel.

Een dichtbevolkte wijk met een metro aanleggen is aanvankelijk duurder maar op termijn scheelt het een hoop maatschappelijke kosten, al was het maar zoiets futiels als dat van tuig die met een cobra-6 een lantaarnpaal aan gort schiet, nergens zijn zoveel klachten binnengekomen bij het vuurwerkmeldpunt als uit de Reeshof van buiten de Randstad (in Rotterdam bijvoorbeeld scoort alleen een klein deel van Alexander slechter). Maar binnensteden en stadswijken hebben veel minder klachten. Ze steken daar gewoon (bijna) geen cobra's af. Er is meer geld om meer politie-eenheden in te zetten per km2, er zijn meer winkels, er is meer te doen voor jongeren en er is minder werkloosheid omdat jongeren veel makkelijker een baan kunnen krijgen. Omdat alles in de buurt is en ze geen auto hebben.

Allemaal leuk en aardig maar je moet dan wel als maatschappij voldoende grote woningen voor vijfpersoonsinkomens in de stad kunnen aanbieden die betaalbaar zijn van een modaal inkomen. Ik heb niet de illusie dat de markt dat gaat regelen en ook niet dat de woningbouwstichtingen dat uit eigen zak kunnen betalen met voldoende volume om in de vraag te voorzien. Kortom: suburbanisatie blijft een gegeven bij sterke groei, zelfs als er verschuivingen plaats vinden in de gezinsgroottes e.d. Deze verschuiving verklaart echter wel heel goed waarom in Almere de woningmarkt tijdens de crisis volkomen stilviel. Op het moment dat er weinig vraag naar woningen is, komt dat bij het beste aanbod binnen de wens van de zoekende groep uit. Wat verder meespeelt is dat veel werk voor lager opgeleiden op met het ov/fiets lastig bereikbare plekken zit en dat tweeverdieners nog wel eens allebei in een andere stad werken. Het is uiteindelijk als je naar de vele individuen met een woonruimte en werk kijkt veel lastiger dan het lijkt.

Het is en blijft belangrijk en goed om de vraag voor binnnen Amsterdam zoveel mogelijk te faciliteren als dat goed uitkan en daarbij moet maar gehoopt worden dat iedereen goed op de fiets naar het werk of het station kan komen en ze geen auto nodig hebben. Andere groepen moet je helemaal niet willen hebben binnen een dichtbebouwde stad omdat het duur is, veel autoverkeer met zich meebrengt en het waarschijnlijk zelfs niet bij de voorkeuren van de mensen aansluit. Op deze manier is de vraag binnen Amsterdam faciliteren al meer dan lastig genoeg en dat zie je ook aan de woningmarkt in Haarlem, Amstelveen en Almere. Anders was die echt niet losgegaan.

De vraag die overblijft is hoe je dit allemaal moet ontsluiten binnen en buiten Amsterdam. Voor het deel van Haven-stad wat langs het spoor van de westtak ligt lijkt het antwoord simpel: Iedere 6 minuten een airportsprinter zou prima zijn en dan moet je dus gewoon meer stations bouwen. Het deel van Haven-stad wat aan de andere kant van het IJ ligt ontsluiten is een ander verhaal. Ik heb niet het idee dat je daar kosteneffectief een goede verbinding kan maken met zowel de rest van de stad als met Sloterdijk/Zuid. De ringlijn doortrekken naar station Noorderpark is misschien nog een optie maar wel erg duur.

Buiten Amsterdam zijn er verschillende opties. Voor de Flevolijn en de Gooicorridor lijkt het allemaal wel goed te komen als station Weesp is verbouwd en ERTMS aanwezig is. Je kan dan 18 treinen per uur kwijt tussen Weesp en Almere Centrum die langer kunnen zijn dan momenteel het geval is. Het spoor richting Alkmaar krijgt op termijn ook PHS bij voldoende vervoer. Maar voor de andere richtingen moet er misschien even wat beter nagedacht worden en zullen investeringen wellicht onvermijdelijk zijn. De spoorlijn naar Haarlem kan wel meer treinen aan maar die kan je niet kwijt op Amsterdam Centraal (of alleen met moeite) en station Haarlem is mogelijk ook nog een probleem. Met de treinen uit de richting Utrecht moet ook wat gebeuren. Verder zou de ICdirect op termijn best wel eens 6x per uur kunnen gaan rijden.


Voor de treinen uit Utrecht moet nog wat gebeuren, maar daarover heb ik al eerder gezegd dat het meevalt als de sprinters niet meer over de treinsporen hoeven te rijden. Vanaf station Amsterdam Holendrecht tot aan Amsterdam Centraal wordt allemaal bediend met metrolijn 54. Alleen Muiderpoort niet. De sprinters naar Zuid af laten buigen betekent dat alleen de relatie Muiderpoort-Oostlijn ontbreekt. Dat kan worden opgelost door nieuw metrospoor aan te leggen vanaf Amstel naar Muiderpoort. Eerder heb ik al voorgesteld om daarvoor 2 extra sporen aan te leggen vanaf Spaklerweg tot aan Muiderpoort. Wat echter ook kan is een aftakking vanaf Spaklerweg. Er liggen daar 2 kopsporen die het begin kunnen zijn van een metrotunnel. De nieuwe tunnel zal in dit geval nog wel ondergronds Amstelstation aandoen. Daarna gaat het tracé door naar de Indische Buurt om vervolgens te eindigen bij de P+R bij tramhalte Zuiderzeeweg.

Dit tracé zorgt er op de eerste plaats voor dat alle sprinterstations onderling rechtstreeks bereikbaar blijven. Het zorgt ervoor dat er geen sprinters meer nodig zijn tussen Bijlmer ArenA en Centraal Station, waardoor je daar geen ingewikkelde infrastructurele aanpassingen hoeft te doen wanneer het aantal intercity's verder omhoog zou moeten gaan, omdat de 2 overgebleven sporen alleen maar door intercity's hoeven te worden gebruikt. Een ander voordeel is dat je lijn 51 die met de komst van de NZL moet blijven rijden tussen Zuid en Amstel nu niet meer lijn 53 in de weg hoeft te zitten. Lijn 51 gaat dan over het nieuwe tracé rijden, waardoor er ruimte komt om lijn 53 te blijven rijden tot aan het Centraal Station. Bovendien zorgt dat laatste er ook voor dat de P+R bij de Zuiderzeeweg ook gebruikt kan worden voor mensen die richting de zuidas willen. Hierdoor krijgt die P+R een nieuwe functie erbij. Bijkomstig voordeel is ook dat de Indische Buurt een nieuwe ontsluiting krijgt, waarmee eventueel het verlies van lijn 14 mee kan worden gecompenseerd.
Frequent reiziger in het noordelijk SAN, meest voorkomende lijnen: 1, 2, 4, en 352. Ook regelmatig in de treinen naar het westen te zien.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 08 Jan 2018, 13:29

Alargule schreef:(De lijnen liggen er nog niet eens, maar) ongelijk verdeelde frequenties lijken mij niet zo'n goed idee, omdat je dan op in ieder geval één van de twee takken een onevenwichtige verdeling van frequenties krijgt. Liever dat je dan met 12/12 gaat werken, zodat je 24x per uur een trein op Sixhaven-Zuid hebt. Kun je er ook twaalf laten doorrijden naar Schiphol. Of Amstelveen.

O gut, ik schrijf kennelijk iets op dat ik niet bedoel. Het idee was: elke vijf, vier, drie danwel twee minuten een trein (Schiphol? -) Zuid - Sixhaven, waarvan elke tien, acht, zes of vier minuten een trein doorrijdt naar Noord respectievelijk Zaandam. Niks geen scheef gedoe.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2810
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Vr 12 Jan 2018, 18:30

Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Vr 12 Jan 2018, 18:47

Daar kon je op wachten. De Noord-Zuidlijn schijnt namelijk af te zijn :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8788
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Hainje » Vr 12 Jan 2018, 19:48

Nog complexer dan Londen. Nou eh Dales, ik zou zeggen: start met graven. Als je een beetje opschiet ben je klaar als je kleinkinderen de pensioenleeftijd bereiken.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
08-09-2018: Trein: 10606,5 km * Bus: 1484,36 km * Metro: 62,2 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

IC140
Berichten: 343
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Za 13 Jan 2018, 13:17

Ik gooi er nog maar een ideetje in.

In plaats van in één keer een full-metro Sluisbuurt - Schiphol, waar geen geld voor is, zou het ook een optie zijn om te beginnen met een pre-metro. Met de volgende infrastructuur kom je al een heel eind:
- De nieuwe metro/trambrug van de Indische buurt naar Zeeburgereiland, zoals voorgesteld door de gemeente
- Een (geboorde) tunnel (alvast in metro-dimensies) tussen Weesperplein en Surinameplein met ondergrondse stations Weesperplein, Vijzelgracht, Leidseplein, Overtoom (1 of 2 stations), Surinameplein. Ten westen van het Surinameplein komt de tram omhoog in de middenberm van de Lelylaan.
- Geschikt maken van de tramhaltes in Nieuw West en Oost voor dubbele trams.

Er ontstaat op deze manier een (vrijwel) kruisingsvrije tramlijn tussen Weesperplein en Meer en Vaart waar in hoge frequentie met dubbele trams gereden kan worden. In Nieuw West en de Indische buurt hoeft nog geen metro aangelegd te worden. In het centrum kan echter een hoop bovengrondse ruimte worden vrijgespeeld, zeker als de metrotunnel gecombineerd wordt met de eerder door Alargule voorgestelde auto-tunnel in de Stadhouderskade.

Als lijnvoering ligt het voor de hand om met twee lijnen te werken, door de twee eindpunten in Nieuw-West. In Oost is het logisch om één van de twee lijnen naar Zeeburgereiland, of door naar IJburg te laten rijden. Voor de andere lijn zou ik zeggen dat Azartplein een logisch eindpunt is om te voorkomen dat er dubbele trams over de Middenweg hoeven te rijden (met allerlei infrastructurele maatregelen tot gevolg) en omdat Azartplein - CS geen logische alternatieve verbinding is voor Azartplein. Lijn 9 zou weer worden geïntroduceerd om samen met lijn 14 de verbinding CS - Alexanderplein te bedienen.

In West wordt de lijnvoering ingewikkelder omdat lijn 19 en 7 als stompje tot Leidseplein overblijven. Deze zouden met een kleine routewijziging op elkaar door kunnen rijden. De lijnvoering zou dan bijvoorbeeld zoals hieronder kunnen worden.

Afbeelding

Oost Westlijn 1: De Aker - IJburg
Oost Westlijn 10: Dijkgraafplein - Azartplein

Tram 2: CS - VU via Leidseplein
Tram 3: Zoutkeetsgracht - Muiderpoort
Tram 4: CS - Rai
Tram 5: Westerpark - Amstelveen Binnenhof
Tram 7: Slotermeer - Leidseplein - Sloterdijk
Tram 9: CS - Diemen Sniep
Tram 12: CS - Amstelstation via Leidseplein
Tram 13: CS - Geuzenveld
Tram 14: CS - Indische Buurt
Tram 15: Sloterdijk - Zuid
Tram 17: CS - Nieuw Sloten via Surinameplein
Tram 24: CS - Vu via Vijzelgracht
Tram 26: CS - IJburg
Laatst gewijzigd door IC140 op Za 13 Jan 2018, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Za 13 Jan 2018, 14:05

Goed idee!

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2501
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Ma 15 Jan 2018, 12:36

Ik mis de meerwaarde een beetje. De trams rijden al voor het gros op vrije baan en het stuk hele stuk Leidseplein - Weteringsschans - Sarphatistraat tot in Oost/Zeeburg is dusdanig rustig qua autoverkeer dat trams eigenlijk altijd goed kunnen doorrijden. Een tramtunnel voegt hoe ik het zie niet heel veel toe omdat bovengronds op het oostelijke gedeelte de drukte ontbreekt.

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Ma 15 Jan 2018, 12:51

Maar dan is de Oost-Westlijn dus eigenlijk ook niet nodig. Goed, weten we dat ook weer.

IC140
Berichten: 343
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor IC140 » Ma 15 Jan 2018, 19:22

Dat doorrijden vind ik toch tegenvallen. Bij het Weteringcircuit, Frederiksplein en vooral de Wibautstraat sta je meestal toch wel even te wachten. Om over de Overtoom maar te zwijgen. Maar zelfs als de tram nu redelijk door kan rijden is een ‘pre-metro’ toch een stuk sneller. De huidige stadstrams kunnen in een tunnel als dit gewoon 70 rijden, terwijl ze bovengronds niet harder dan 50 mogen.

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 3476
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor trolly » Ma 15 Jan 2018, 22:07

Niet doen. Trams in tunnels kosten maar een klein beetje minder dan een echte metro (want de maatvoering moet wèl op een metro voorbereid zijn) en de tunnel wordt lang of ondiep (anders kosten de opritten duur en veel ruimte). Een lange tunnel is — jawel — duur, een ondiepe is veel slopen, en uiteindelijk worden capaciteit en betrouwbaarheid beperkt door het bovengrondse tracé. Neem een metro.
Non oltrepassare la linea gialla
____________________________________________________________________________________________

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2501
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jan 2018, 09:52

Klaasje schreef:Maar dan is de Oost-Westlijn dus eigenlijk ook niet nodig. Goed, weten we dat ook weer.

Op dit moment in tijd zet ik daar inderdaad ook grote vraagtekens bij, helemaal gezien de extreem hoge kosten. Maar goed, die O/W-lijn komt er dan ook voorlopig niet. Denk dat andere delen van Amsterdam *kuch* Haven-Stad *kuch* een stuk meer prioriteit hebben wat betreft betere ontsluiting dan delen die al van vrije trambaan zijn voorzien.

IC140 schreef:Dat doorrijden vind ik toch tegenvallen. Bij het Weteringcircuit, Frederiksplein en vooral de Wibautstraat sta je meestal toch wel even te wachten. Om over de Overtoom maar te zwijgen. Maar zelfs als de tram nu redelijk door kan rijden is een ‘pre-metro’ toch een stuk sneller. De huidige stadstrams kunnen in een tunnel als dit gewoon 70 rijden, terwijl ze bovengronds niet harder dan 50 mogen.

Dat valt ook te verbeteren met een geoptimaliseerde verkeerslichtbeïnvloeding en betere inrichting van kruispunten en verkeerspleinen. Lijkt mij zinniger om eerst in die hoek te kijken i.p.v. direct over te gaan tot extreme prijzige ondertunneling. Juist omdat het qua overig verkeer gewoon niet echt druk is op het gros van de oostelijke tak.

Ik zit met enige regelmaat in lijn 1 en vind het - zelfs in de spits - reuze meevallen op de Overtoom. Je staat relatief kort bij haltes in mijn beleving en verder kart dat ding gewoon door op vrije baan.
Laatst gewijzigd door n-evo op Di 16 Jan 2018, 10:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2810
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Alargule » Di 16 Jan 2018, 10:05

IC140 schreef:[...]In het centrum kan echter een hoop bovengrondse ruimte worden vrijgespeeld, zeker als de metrotunnel gecombineerd wordt met de eerder door Alargule voorgestelde auto-tunnel in de Stadhouderskade.[...]


Meer daarover hier (op mijn blog). Waarin ik ook tot de slotsom kom:

[...]moeten tunnel en stations voorbereid worden op toekomstige metro-exploitatie? Dergelijke voorbereidingen zullen voor een hoge meerprijs zorgen. Zonder concrete plannen voor ombouw tot metro zal dat weggegooid geld zijn. De ervaring in steden die delen van hun tramnet ondergronds hebben gebracht (Antwerpen, verschillende Duitse steden) leert bovendien dat de bestaande oplossingen goed genoeg werken en verdere uitbouw naar metro zelden nodig is.


Evenwel geloof ik dat een ondertunneling ter hoogte van het Leidseplein de verkeersdoorstroming, maar vooral de verblijfskwaliteit van het gebied, zal verbeteren. Of kosten in verhouding tot baten staan is - evenals dat voor metroprojecten geldt - niet met een objectieve maatstaf uit te drukken waarmee iedereen het eens zal zijn. Uiteindelijk is de afweging politiek van aard.
Volg Rails in Amsterdam op WordPress en op Twitter

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1496
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Yanaike » Di 16 Jan 2018, 10:18

De discussie over de Oost-Westlijn blijft wat mij betreft een raar geval. Ik zie Oost-Westlijn vooral als een alternatief van het doortrekken van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Wat mij betreft zitten de voordelen hem vooral in het stuk Leidseplein - Schiphol. Badhoevedorp en Osdorp krijgen door de OW-lijn een sterke snelle OV-ontsluiting met Amsterdam enerzijds en Schiphol anderzijds. En er ontstaat een écht nieuwe verbinding met Schiphol door het 'midden' van Amsterdam, en die niet zomaar een bestaande spoorlijn dupliceert.

De oostkant van de Oost-Westlijn is wat mij betreft vrij onzeker. Aan de ene kant komt dat omdat er een logisch eindpunt mist in het oosten van Amsterdam. Aan de andere kant omdat zoals al aangegeven is, de tram daar sowieso al beter kan doorstromen. En de tramlijnen lijken ook rustiger aan de oostzijde van Amsterdam.

Klaasje
Berichten: 6532
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor Klaasje » Di 16 Jan 2018, 12:54

Naar mijn idee sluit een Oost-Westlijn ook aan op de ontzettend trage ov-verbindingen van (oud-)Oost naar Nieuw-West en van (oud-)West naar Diemen en Zuidoost. Die verbindingen kennen momenteel meer reistijd per OV dan vanaf bijvoorbeeld station Zaandam of Almere Muziekwijk. Je kan kiezen voor nachtmerrie in de vorm van een trage tram of heel vaak overstappen en omrijden als je de metro wilt gebruiken. De Oost-Westlijn sluit denk ik niet aan op een bestaande vervoervraag omdat de stad zich om de andere bestaande vervoerassen en het centrum heeft ontwikkeld.

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2501
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Berichtdoor n-evo » Di 16 Jan 2018, 13:19

Ik zie totaal niet in hoe ik met een Oost/Westlijn sneller vanuit Geuzenveld, Nieuw Sloten of Bos en Lommerplein in Diemen of Zuidoost kom t.o.v. tram > M50 nu. De snelheid van de trams in (Nieuw-)West zelf is namelijk in orde, ze worden pas in de echte binnenstad traag. En met de M50 is ook niks mis qua snelheid. Ik zou dus erg oppassen met heel (Nieuw-)West op één hoop te gooien en net doen alsof het hele stadsdeel gebaat is bij die lijn wanneer in werkelijkheid maar een hele dunne strook bediend wordt. Het is hooguit een deel van Osdorp en Slotervaart wat hier wijzer van wordt. Zelfde geldt voor de rest van de route.

Schiet de relatie Belgiëplein (Nieuw Sloten) > Krugerplein (Transvaalbuurt) bijvoorbeeld wat op met een Oost/Westlijn? De metro bedient beide gebieden immers niet direct en moet je twee keer overstappen om op locatie te komen. En zo kan je nog legio voorbeelden noemen van willekeurige locaties in (Nieuw-)West en Oost die waarschijnlijk niks of vrij weinig opschieten met zo'n metro. Plein '40-'45 > Middenweg bijvoorbeeld. Maar ook Bos en Lommerweg > Diemen-Zuid.

En toch wordt steeds heel Oost en heel (Nieuw-)West in de mond genomen als grote winnaars zijnde.


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast