Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mojito »

Dit citaat:
hidihi schreef: Ik vindt het hele idee van de noord zuid lijn heel erg slecht. De nieuwe noord zuidlijn en de metrolijnen die in de jaren 80 ’70 gebouwd zijn liggen eigenlijk relatief dicht bij elkaar. Ik kan er dan niet bij dat de raad ooit heeft besloten dat de noord zuidlijn er moest komen.


is behoorlijk in tegenspraak met dit citaat:
hidihi schreef:…en in een ideale wereld moeten er eigenlijk 2/3 metrolijnen komen om de binnenstad goed te bedienen.


Welnu, de teller staat sinds 22 juli op twee! Dat is een enorme stap dichterbij jouw ideale wereld! Nog maar één te gaan, dus.
hidihi schreef:De problemen met de bouw van de nieuwe noord zuidlijn heeft hebben aangetoontd dat we nooit meer een metrolijn door de stad moeten aanleggen. Dus Amsterdam is afhankelijk van een goed tramnet om het centrum te bedienen.
Dat riep men ook in 1980, toen de Oostlijnbuis voltooid werd. In de bijna vier decennia die volgden werd duidelijk dat de grenzen van de capaciteit van het tramnet in zicht kwamen. Gelukkig is het taboe op het discussiëren over nieuwe metrolijnen langzaam maar zeker weggesleten en durfde men weer voorzichtig vooruit in plaats van achterom te kijken. Met, na bijna drie decennia sinds die aarzelend op de agenda verscheen, de Noord/Zuidlijn als prachtige resultaat.
足元にご注意下さい
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door erjeebee »

prachtige

Als je en plein public andermans spel/taal/stijlfouten corrigeert, dan gaarne zelf perfect Nederlands schrijven.
Als je daar niet toe in staat bent, dan niet doen.
Overigens is er een speciaal pek-en-veren topic om dit soort fouten te belichten.
Het is buitengewoon irritant als je dit soort correcties in een reactie in het originele topic doet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Als je denkt dat het er om gaat om spellingsfouten te verbeteren, dan heb je 90% van Mojito's punt totaal gemist.
Laatst gewijzigd door Yanaike op wo 03 okt 2018, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Chrysa »

Net als de report-knop. :P
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door erjeebee »

Yanaike schreef:Als je denk dat het er om gaat om spellingsfouten te verbeteren, dan heb je 90% van Mojito's punt totaal gemist.
Dat denk ik dus niet :)
Ik geef alleen aan dat het irritant is (en afleidt van de eigenlijke inhoud), maar niet irritant genoeg voor de reportknop.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zoals je zelf ook al aangeeft, is er een speciaal topic voor dit soort correcties. Ook als ze onterecht zijn. Maar meer daarover in het eerder vermelde speciale topic.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

erjeebee schreef:Als je en plein public andermans spel/taal/stijlfouten corrigeert, dan gaarne zelf perfect Nederlands schrijven.
Vreemde redenering. Perfect Nederlands bestaat niet, en Iedereen maaakt wel eens een typo. Dat is iets totaal anders dan de letterbrei die hidihi serveert. Mojito vindt een elegante manier om met de inhoud ook dat punt helder over het voetlicht te brengen, maar blijft niet hangen in kommaneukerij. Kennelijk realiseer je je niet, dat je gevit op Mojito hier juist de off-topic veroorzaakt.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
erjeebee
Berichten: 1334
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door erjeebee »

*trekt boetekleed aan*
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mojito »

Als een post van weinig realiteitszin getuigt wordt het m.i. nog moeilijker om die serieus te nemen wanneer er spelfouten in staan.

Dan kan ik het soms niet laten om de citaten die ik uitlicht even te verbeteren.

Want behalve recht op een eigen mening heeft iedereen ook recht op zijn eigen onhebbelijkheden. Geen nood, ik zal me voortaan weer inhouden op dat vlak, want dat het van de inhoud kan afleiden, daar ben ik mij wel bewust van!
足元にご注意下さい
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Meltrain »

hidihi schreef: De metroverbinding Diemen zuid, Amsterdam universiteit,Amsterdam CS is nog belangrijker. De universiteit krijgt een snelle verbinding met Amsterdam zuid(belangrijk voor scholieren) en de Indische buurt krijgt een directe verbinding met CS. Dit is belangrijk omdat de trams in deze buurt het centrum wel aandoet maar Amsterdam CS veel al niet(of met een omweg).
Welke (vestiging van de) universiteit bedoel je precies? En hoe zie je zo'n metrolijn dan voor je?
Daarnaast heeft de Indische Buurt middels tramlijn 14 en buslijn 22 al een prima verbinding met het Centraal Station.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef:
hidihi schreef: De metroverbinding Diemen zuid, Amsterdam universiteit,Amsterdam CS is nog belangrijker. De universiteit krijgt een snelle verbinding met Amsterdam zuid(belangrijk voor scholieren) en de Indische buurt krijgt een directe verbinding met CS. Dit is belangrijk omdat de trams in deze buurt het centrum wel aandoet maar Amsterdam CS veel al niet(of met een omweg).
Welke (vestiging van de) universiteit bedoel je precies? En hoe zie je zo'n metrolijn dan voor je?
Daarnaast heeft de Indische Buurt middels tramlijn 14 en buslijn 22 al een prima verbinding met het Centraal Station.
en vergeet de trein niet; de Indische buurt heeft met station Muiderpoort al een uitstekende verbinding met CS (en met een heleboel andere treinstations). Dus ik zou niet weten wat een metrolijntje daar nog aan toe zou moeten voegen?
Hensepens
Berichten: 103
Lid geworden op: do 12 nov 2015, 23:31

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hensepens »

^^^ kostenaspect en gemak? Is trein per km niet duurder?. En wanneer je een GVB kaart hebt is trein weer extra geld.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

:Y

Laat ons een paar honderd miljoen uitgeven zodat we een dubbelje per rit kunnen besparen!
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

We hoeven dus alleen maar even het GVB-tarief geldig te maken in de trein. Hoppa, in één klap honderden miljoenen bespaard! *O*
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat, en een stationnetje bouwen, en vooral: plek in de dienstregeling vinden om er ook nog te stoppen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

reisthijs schreef:We hoeven dus alleen maar even het GVB-tarief geldig te maken in de trein. Hoppa, in één klap honderden miljoenen bespaard! *O*
Dat zal dan de stadsregio moeten voorschrijven aan de NS. Iets in me zegt dat dat niet zo makkelijk zal gaan. Aan de andere kant, er zijn best wel wat sprinterverbindingen in Amsterdam die best de rol van metro zouden kunnen vervullen, als er iets aan de infrastructuur wordt gedaan zie ik wel degelijk mogelijkheden om dat te doen. Ik denk wel dat het spoor tussen Amsterdam Muiderpoort en Diemen gedeeltelijk verdubbeld moet worden als de frequentie van sprinters omhoog gaat. Die plannen zijn er wel geweest, maar vervolgens terzijde geschoven.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

De sprinters naar Weesp ev. zitten in de spits overvol. Er moet daar in elk geval ruimte gemaakt worden. Een metro kan die ruimte prima bieden mits goed uitgevoerd. Ik ben zoals men al weet sowieso een groot voorstander om het sprinter netwerk in en rond Amsterdam deels te vervangen, zodat de intercity's meer ruimte krijgen. De metro's gaan dan over eigen sporen en omdat die vaker kunnen rijden is het aanbod aan zitplaatsen gelijk. In mijn ogen is het stuk tussen Bijlmer ArenA en Muiderpoort het eerste stuk waar de metro's de sprinters moeten vervangen, omdat daar voor een groot deel al infrastructuur voor de metro ligt en bovendien het aantal treinen daar ontzettend hoog is en in tijden van de ICE al een ingreep moet worden gedaan om het allemaal te laten passen.

Op die momenten wordt de sprinter Uitgeest<->Rhenen geknipt in Amsterdam Centraal, zodat de sprinter aldaar eerder kan vertrekken om een lange stop te Bijlmer ArenA te maken. Ja er moet tussen Amstel en Muiderpoort infrastructuur bij, maar daarna heb je vanaf Holendrecht alle sprinterstations met de metro verbonden. Het is nu pas net dat de intercity's elke 10 minuten rijden, maar de drukste treinen hebben al moeite om iedereen een zitplaats te bieden. Er is nog wel wat ruimte, maar heel ruim is het niet en tot 2030 houdt de situatie niet stand. Er moet dus nu al naar oplossingen worden gekeken om te kijken hoe de intercity's voldoende ruimte kunnen blijven bieden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Die treinen zijn op Weesp - Amsterdam Centraal een heel kort stukje echt vol, betere spreiding over de volledige trein kan daar echt nog wat verlichting geven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Gezien de groei van het aantal inwoners in en rond Amsterdam kan je daar niet op blijven vertrouwen, en een as als Weesp - Amsterdam C zou veel baat hebben bij een tienminutendienst, maar dat gaat niet op de huidige infra.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Oh jee! De zoveelste keer dat er wordt voorgesteld om de SPRs rondom Amsterdam te vervangen door metro...

Wat is er nu anders ten opzichte van de vorige keer dat dit plan werd voorgesteld?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door reisthijs »

Z2N schreef:Gezien de groei van het aantal inwoners in en rond Amsterdam kan je daar niet op blijven vertrouwen, en een as als Weesp - Amsterdam C zou veel baat hebben bij een tienminutendienst, maar dat gaat niet op de huidige infra.
Dat gaat wel als je (een deel van) het traject viersporig maakt. Daar hoef je dan geen metro voor aan te leggen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Western Soldier schreef:Op die momenten wordt de sprinter Uitgeest<->Rhenen geknipt in Amsterdam Centraal, zodat de sprinter aldaar eerder kan vertrekken om een lange stop te Bijlmer ArenA te maken.
Dat is vanaf de komende dienstregeling opgelost.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik ben dan wel benieuwd hoe het er dan uitziet?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

1 IC een minuutje eerder, de volgende IC een minuutje later en dan de ICE en een Sprinter samen er tussendoor.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dan krijg je dus 9/9/12. Met de ICE daar nog tussendoor krijg je nog moeite met de IC van/naar Schiphol Airport. Zeker omdat de treinen minimaal 3 minuten stil moeten staan te Utrecht Centraal en de ICE ook nog eens niet te dicht op de IC uit Den Helder moet komen. Ik ben benieuwd of dat mogelijk is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten