Politiek wisselgeld blijft wat mij betreft iets onzinnigs. Zo kun je aan de gang blijven: je knipt de ene lijn, je gaat vervolgens een andere lijn (53) lopen verprutsen om Amstelveen tevreden te houden. What's next? Lijn 54 óók maar meteen verprutsen zodat Gaasperplas tevreden blijft? Voor je het weet heb je een netwerk van allemaal sub-optimale dit-is-het-nét-niet-oplossingen waar geen enkele reiziger blij van wordt.Gekko123 schreef:Plus dat er nog iets speelt wat politiek wisselgeld heet. Ik meen dat die verbinding Zuid - Amstel verplicht rechtstreeks moest blijven in ruil voor het vertrammen (en inkorten) van de huidige lijn 51...
Ook dat is eigenlijk geen probleem maar een oplossing.Alargule schreef:Het werkelijke werkelijke probleem is natuurlijk de botte weigering de Amstelveen te vermetroën en direct op de Noord/Zuidlijn aan te sluiten,[...]
Zoals ik het zie is het probleem/vraagstuk: Amstelveen moet een goede verbinding houden met de stations aan de Oostlijn met maximaal 1 overstap.
Oplossing 1: Noord-Zuidlijn doortrekken tot Amstelveen (overstap op tangentiële trams om de stations op de Oostlijn te bereiken), wat jij zegt.
Oplossing 2: Amstelveenlijn (als tram) doortrekken naar Amsterdam Amstel.
Oplossing 3: Metroverbinding Zuid - Amstel (lijn 51) in tact houden.
Misschien nog wel meer oplossingen?
Tot nu toe hebben we vooral naar oplossing 3 gekeken, maar daarbij stuiten we weer op nieuwe problemen:
- Weinig keer capaciteit op Zuid; dat probleem is relatief eenvoudig opgelost door M51 door te trekken naar Isolatorweg.
- Door laten rijden van M51 naar CS betekent dat je minder capaciteit hebt voor Gein/Gaasperplas. Is dat wenselijk? Is de vraag naar de verbinding Zuid - Amstel - CS (na ingebruikname van de Noord-Zuidlijn) groter dan CS - Gein of CS - Gaasperplas
- Door laten rijden van M51 tot Amstel over eigen infrastructuur (niet gedeeld met M54). Los van de kosten/baten en de vraag hoe je dit precies wilt gaan doen lijkt dit de beste oplossing.
Nu, terug naar het oorspronkelijke probleem. Stel het lukt inderdaad om die M51 Isolatorweg - Amstel in te passen, welk effect heeft dit op de reizigers vanuit Amstelveen?
Amstelveen <-> Amstel: moet nog altijd 1x overstappen t.o.v. 0x nu.
Amstelveen <-> Wibautstraat en verder (behalve CS): moet zelfs 2x overstappen t.o.v. 0x nu.
Amstelveen <-> CS: moet 1x overstappen t.o.v. 0x nu.
Misschien dat zo'n lijn Isolatorweg - Amstel leuk is, veel reizigers oplevert en ergens andere problemen oplost, maar ik zie niet hoe de reizigers uit Amstelveen (waar het oorspronkelijk om ging) hier zo veel beter van worden?