Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door jelmerrr »

trolly schreef:Voor wie hier begint met lezen: dit topic begon met de mogelijk aanstaande bouw van metrostation Sixhaven, en krap twee pagina's verder zijn we nu aangeland bij een keerlus in de Haarlemmermeer :')
Ondertussen nog ff naar Ijburg gekeken toch? Of was dat ander topic die ik heb bijgelezen vandaag?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Zeker, 't was maar een korte samenvatting. Inmiddels ligt het oude dorp Nieuwendam ook plat, maar we zijn dan ook op pagina drie *O*
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wievank »

De IJdoornlaan is erg breed, en daar past prima een mooie tunnel onder. Ik zou niet weten wat je daarvoor moet slopen. Nog los van dat er voor de Noord/Zuidlijn ook nauwelijks iets gesloopt is.
Maar zoals gezegd, ik wil de Noord/Zuidlijn kruisen bij station Noord, niet Noorderpark.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Het zijn steeds een beetje dezelfde ideetjes die omhoog komen als het gaat om het uitbreiden van het metronetwerk van Amsterdam, maar ik mis steeds de argumentatie waarom.

De twee uitbreidingen die telkens maar weer genoemd worden maar die ik nog steeds niet begrijp:

- De Noord/Zuidlijn naar Schiphol. Waarom? De Schiphol-tunnel is op dit moment al een bottleneck in het spoornetwerk, ik moet er niet aan denken dat er ook nog metro's door die tunnel moeten. Bovendien zie ik de toegevoegde waarde niet: als er tussen Zuid en Schiphol al treinen rijden dan hoeft daar toch niet ook nog een metrolijn naast te lopen? Een oost-westlijn lijkt me veel beter, in een eigen tunnel en met eindpunt op Schiphol, die kan zorgen voor een nieuwe interessante relatie Leidseplein/Amsterdam Centrum/Amsterdam Oost/Amstel of Muiderpoort <-> Schiphol. Bovendien kunnen zo ook Osdorp en Badhoevedorp aangesloten worden op het metronetwerk van Amsterdam.
- Het sluiten van de ringlijn naar Amsterdam Centraal. Waarom? Ook deze lijn loopt voor een groot deel parallel aan de bestaande spoorlijn. Bovendien koppel je op deze manier een ringlijn aan een radiale lijn: alle doorgaande relaties die ik kan bedenken over deze lijn zijn per definitie een omweg. Lelylaan <-> Weesperplein? Een oost-westlijn zou beter zijn. Lelylaan <-> Amstel? Via Zuid is sneller. Sloterdijk <-> Amstel? Kan al met de trein. Qua tussengelegen stations kan een gekoppelde Gein/Ringlijn alleen Houthavens extra bedienen dat nu nog niet door de trein bediend wordt. Als je echt de Geinlijn wilt doortrekken zou ik eerder denken aan een nieuw (veel zuidelijker) traject naar de Vlugtlaan of Jan van Galenstraat en dan door naar Geuzenveld. Op die manier bedien je een veel groter deel van Amsterdam West. Als je echt de Ringlijn wilt doortrekken zou ik eerder denken aan een Ringlijn naar Noord (Buikslotermeerplein). Op die manier wordt Buikslotermeerplein écht een knooppunt in het OV-netwerk van Amsterdam (in plaats van alleen maar verbindingen naar CS) en zo bedien je Noord over de breedte in plaats van over de lengte.
Laatst gewijzigd door Yanaike op ma 22 mei 2017, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wievank »

Yanaike schreef:(..) het metronetwerk van Rotterdam (...)
Gaan we schelden? :wink:


Zoals betoogd ben ik het eens met jouw stellingname over verlenging van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol.

M.b.t. de verlenging van de Ringlijn naar het Centraal Station ligt dat iets anders en dat heeft twee redenen:
1. Dat hiermee alle westelijke tramlijnen die de Ringlijn kruisen een snellere mogelijkheid bieden naar bestemmingen rondom het Centraal geven. Doordat de trein slechts twee stations kent op de westtak en het hier niet wenselijk is meer sprinterstations te openen, is dit het beste alternatief (naast een Oost/Westlijn). De tak naar het Centraal Station zal naar verwachting wel een lagere vervoersvraag kennen dan het westelijke en zuidelijke deel van de Ringlijn, waardoor ik bij voorkeur met een halve frequentie naar het Centraal Station wil rijden, en de andere helft parallel aan de Coentunnel wil laten oversteken naar Amsterdam Noord (Sloterdijk-Molenwijk-Banne-Station Noord-Nieuwendam-IJburg-Diemen Zuid). Andersom gesteld zal mijn voorgestelde noordelijke deel van de Ringlijn ook een mindere vervoersvraag hebben ten opzichte van het westelijke en zuidelijke deel.
2. Het deel tussen Sloterdijk en Isolatorweg ligt er al qua infrastructuur en tot en met het Westerpark is het relatief makkelijk aan te leggen. Politiek gezien zal het ingewikkelder liggen om te besluiten om Isolatorweg gewoon te sluiten. Want ondanks dat de halte zelf nergens op slaat zal sluiten/sloop als kapitaalvernietiging gezien worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Wievank schreef:Politiek gezien zal het ingewikkelder liggen om te besluiten om Isolatorweg gewoon te sluiten.
Ah, je bent een liefhebber van overbodige radikale beslissingen op grond van onduidelijke aannames :Y

Bij het sluiten van de 'kleine ring' zit halte Isolatorweg helemaal niet in de weg — de sporen kunnen zo doorgetrokken worden. Bovendien mag het in vergelijking een bescheiden aantal in- en uitstappers hebben, het zijn er meer dan genoeg om een metrohalte te rechtvaardigen, en dat aantal zal met het verlengen van de lijn alleen maar toenemen — bij aansluiting op de oostbuis lijkt een verdubbeling een redelijke verwachting.
Wievank schreef:Want ondanks [...] zal sluiten/sloop als kapitaalvernietiging gezien worden.
Terecht dus. Kapitaalvernietiging is jammer, maar bij grote infraprojecten niet altijd te vermijden. Daar is hier absoluut geen sprake van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik begin steeds meer te voelen voor een echte metrolijn langs de A 4 (dus niet over het hoofdspoor) en de lijn door te trekken over het tracé van de huidige zuidtangent naar Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis. Hoofddorp is een snel groeiende stad en genereert steeds meer vervoersvraag. Doordat er een aparte lijn is zullen de bestaande treinverbindingen niet gehinderd worden, en de Schipholspoortunnel groeit anders sowieso uit zijn jasje. In exploitatie te nemen: metrolijn A: Hoofddorp-Schiphol-Amsterdam Zuid-(via Noordzuidlijn)-Amsterdam Noord.

Dit biedt ook kansen voor een nieuwe halte: Riekerpolder/Oude Haagseweg.

Overigens geldt dit natuurlijk alleen als Schiphol op zijn huidige locatie blijft groeien wat nu de verwachting is. Als ze toch een groot deel van het vliegverkeer afleiden naar Lelystad dan is er een andere situatie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb toch een vraag aangaande de Schipholtunnel - en eentje waarmee mijn hele ideetje om twee sporen aan de Noord/Zuidlijn over te geven wel bij staat of valt, toegegeven: er zit een enorme onbalans tussen het treinaanbod vanuit het noorden en het aanbod vanuit het zuiden. Komt dat aanbod vanuit het noorden nu omdat iedereen met de trein naar Schiphol wil? Of is het vooral zo ingericht omdat een alternatief eindpunt - bezien vanaf zowel de westtak als de zuidtak - ontbreekt?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Wanneer je dan zo nodig de Noord-Zuidlijn naar Schiphol wilt doortrekken, zou ik het niet parallel aan het NS-spoor doen, en zeker niet op NS-sporen. NS en Prorail willen die spoorcapaciteit gewoon niet kwijt. En vanaf CS of Zuid naar Schiphol, ach, neem dan gewoon de trein, die spoorlijn ligt er nu al, en daarvoor hoef je dus geen parallelle metrolijn aan te leggen.

Mijn voorkeursoptie zou zijn: de NZ-lijn via de Amstelveenlijn doortrekken naar Schiphol. Tussen de huidige haltes Station Zuid en A'veen Sportlaan volgt M52 het 51-tracé, en vanaf halte Sportlaan komt er een nieuw tracé via de middenberm van de Beneluxbaan, naar eindpunt Schiphol Plaza.
Nieuwe metrohaltes tussen A'veen Sportlaan en Schiphol Plaza worden dan:
* Amstelveen Startbaan (bij kruispunt Van der Hooplaan)
* Bovenkerk / Westwijk (bij viaduct Noorddammerweg)
* Schiphol Oost
Die hele Uithoorntram kan dan vervallen. Vanuit Uithoorn / Mijdrecht kan dan hoogfrequent een R-netbus rijden naar metrohalte Startbaan (en vandaar door naar Amstelveen Busstation). Voor de meeste Uithoornse reizigers wordt die overstapverbinding veel sneller dan de Uithoorntram.

De nieuwe halte Bovenkerk / Westwijk biedt heel Westwijk een goede metroverbinding (en wie niet naar die nieuwe metrohalte kan fietsen, kan bus 172 nemen naar die metrohalte).

Deze via Amstelveen naar Schiphol doorgetrokken NZ-metro biedt de volgende voordelen:
* door combi Amstelveenlijn en Schiphollijn in één metrolijn, wordt de vervoerwaarde hoger, en wordt een hoge, aantrekkelijke frequentie haalbaar
* win-win-combinatie tussen de voorstanders van doortrekken NZ-lijn naar Schiphol of naar Amstelveen
* het nu dreigende suboptimale OV-product voor Amstelveen wordt voorkómen (een langzame R-netbus op de westelijke as en een nog langzamere Uithoorntram op de oostelijke as)
* de NZ-lijn wordt toch nog dé ruggengraat voor het metropolitane OV, waarvoor hij oorspronkelijk was bedoeld
* optimale OV-ontsluiting voor Schiphol-Oost naar Amsterdam
* heel Amstelveen krijgt een optimale HOV-verbinding met zowel Amsterdam als Schiphol
* door de overstap op de metro in Amstelveen Zuid (voor bussen vanaf UIthoorn en Aalsmeer) hoeven streekbussen niet meer de stad in
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Een aparte Noord/Zuidlijn via de kortst denkbare route naar Schiphol zie ik al niet zo zitten; een aparte Noord/Zuidlijn via een gigantische omweg door Amstelveen heen al helemáál niet. Dat gaat hooguit interessant zijn voor regionale reizigers, maar de vervoersvraag vanuit die regio is nou ook weer niet zodanig dat dat om een metro schreeuwt. Doorgaande reizigers tussen Schiphol en Amsterdam zullen met deze tracering gewoon voor de trein blijven kiezen, want die is gewoon veel sneller en biedt dan op Zuid of CS wel een overstap op de Noord/Zuidlijn.

En over wat ik hier steeds hoor in de trant van 'Prorail wil die capaciteit niet kwijt': nogmaals: het was Pier Eringa zélf die vorig jaar met dat medegebruikvoorstel kwam. Tenzij die man denkt dat de metro's op magische wijze inpasbaar zijn tussen de NS-treinen zonder NS daarbij in de weg te zitten, geloof ik toch niet dat hij én voorstander kan zijn van een Noord/Zuidlijn naar Schiphol via bestaand spoor én tegenstander van een Noord/Zuidlijn naar Schiphol via bestaand spoor tegelijk...
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Ja, maar een NZ-lijn naar Schiphol via de Beneluxbaan biedt ook weer nieuwe vervoerrelaties, die nu nog nauwelijks worden bediend, bijv. Schiphol Oost - Uithoorn (met overstap in Amstelveen zuid).
Gelet op de huidige OV-bezetting (lijn 199) is die metrolijn nu inderdaad niet noodzakelijk, maar het is ook wat waard om een metrolijn te hebben met aan beide uiteinden een grote publiekstrekker, zodat je je metro in de spits in beide richtingen goed vult.
Zelf was ik ook lange tijd sceptisch over die Schiphol-metro via de Beneluxbaan, totdat ik door had, wat die lijn qua netwerk, potentie, reistijden en bespaarde bussen doet. Dan blijkt dat toch een heel kansrijke missing link te zijn.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik denk dat het publiek dat Amstelveen trekt in geen verhouding staat tot het publiek dat Schiphol trekt, dat door De Speld laatst met een flinke knipoog nog het best bezochte attractiepark van Nederland werd genoemd. Gelet op de hoge kosten die gepaard gaan met het aanleggen van metro-infrastructuur (de exploitatiekosten kunnen per reiziger lager liggen dan bij busvervoer, maar dan heb je wel heel veel reizigers nodig om de verbinding rendabel te maken) denk ik dat zo'n verbinding noch nu, noch in de toekomst ooit kans van slagen gaat hebben. Of Amstelveen moest uitgroeien tot een toeristische en economische hotspot die met Amsterdam kan wedijveren, maar dat acht ik onwaarschijnlijk.

Bovendien, wil je een metrolijn enigszins rendabel krijgen, dan is een grote vervoersvraag over de hele dag wel een voorwaarde. Uitsluitend spitsvervoer en daarbuiten een kanon kunnen afschieten is dan geen aantrekkelijk vooruitzicht. Dat is ook mijn motivatie tegen een Noord/Zuidlijn door Waterland heen naar Purmerend.

Juist vanwege dat kostenplaatje bedacht ik een uitwerking van het 'Eringavoorstel', en vandaar mijn vraag:
Ik heb toch een vraag aangaande de Schipholtunnel - en eentje waarmee mijn hele ideetje om twee sporen aan de Noord/Zuidlijn over te geven wel bij staat of valt, toegegeven: er zit een enorme onbalans tussen het treinaanbod vanuit het noorden en het aanbod vanuit het zuiden. Komt dat aanbod vanuit het noorden nu omdat iedereen met de trein naar Schiphol wil? Of is het vooral zo ingericht omdat een alternatief eindpunt - bezien vanaf zowel de westtak als de zuidtak - ontbreekt?
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

De zuidelijke as van de regio Amsterdam is het eindpunt voor veel treinen uit Gooi/Flevoland en Utrecht.
Hoofddorp Opstel geldt hierbij als het technische eindpunt.
Die treinen zitten echt niet vol met alleen maar Schiphol-bezoekers, maar worden gevuld met reizigers uit Schiphol / Zuid / Duivendrecht / Bijlmer.
Hierbij geldt Schiphol / Hoofddorp als het technische eindpunt, omdat er op de Zuidtak geen ruimte is voor omkeren, (ont)koppelen en opstellen.
Ook omdat het niet wenselijk is, om de Schiphol-reizigers (met hun koffers) vanuit bepaalde richtingen op Zuid over te laten stappen, rijden al die treinen uit verschillende richtingen door naar Schiphol / Hoofddorp.

Gelet op deze samenhang is het wel mogelijk om enkele treintjes te minderen in de tunnel, maar niet om het Schipholtunnelverkeer te halveren.
De enige reële inkorting zou zijn, dat de Gooi/Flevosprinters voortaan op Zuid omkeren (en niet meer doorrijden naar Hoofddorp), i.c.m. een toegevoegde stop voor de Utrecht-IC's op Hoofddorp. Maar daarmee maak je niet zomaar twee sporen vrij voor de NZ-lijn.
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef:Gelet op de hoge kosten die gepaard gaan met het aanleggen van metro-infrastructuur (de exploitatiekosten kunnen per reiziger lager liggen dan bij busvervoer, maar dan heb je wel heel veel reizigers nodig om de verbinding rendabel te maken) denk ik dat zo'n verbinding noch nu, noch in de toekomst ooit kans van slagen gaat hebben.
Juist vanwege dat kostenplaatje bedacht ik een uitwerking van het 'Eringavoorstel'
Een NZ-lijn in de plaats van NS-sporen is (qua treinendrukte in de Schipholtunnel) niet haalbaar. Bovendien zou onttrekken van NS-sporen enorme kapitaalvernietiging zijn, gelet op de recente SAAL-investeringen tussen Duivendrecht en Riekerpolder.
De kosten voor een NZ-lijn parallel aan het NS-spoor zullen hoog zijn, ook omdat de huidige ruimte langs de spoorlijn (te) beperkt is om zomaar even wat metrosporen aan te leggen.

De aanlegkosten van de Schipholmetro via de Beneluxbaan zijn waarschijnlijk een stuk lager, omdat:
* er tussen Uilenstede en Sportlaan al een grotendeels vrijliggende metrobaan ligt (met mar 3 gelijkvloerse kruispunten)
* er in de Beneluxbaan tussen Sportlaan en Bovenkerk een brede lege middenberm ligt te "wachten" op metrosporen
* er op het Amstelveen-tracé toch al € 300 mln dreigt te worden verspild aan een Uithoorntram, die dus beter kan worden aangewend
Bovendien voorkóm je met een Beneluxbaanmetro, dat het GVB tot in lengte van decennia zit opgescheept met een onrendabele, langzame (en dus materieel-verspillende), op het noordelijke stukje overvolle Uithoorntram, met vastlopende kruispunten in Buitenveldert.

Want voor een tram die je in 20 minuten op eindpunt Zuid brengt, laten die Westwijkers echt niet de auto staan.
Voor een metro die je in 20 minuten op de Dam brengt (en in 13 minuten op Zuid), waarschijnlijk wel.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Roeland schreef:Een NZ-lijn in de plaats van NS-sporen is (qua treinendrukte in de Schipholtunnel) niet haalbaar. Bovendien zou onttrekken van NS-sporen enorme kapitaalvernietiging zijn, gelet op de recente SAAL-investeringen tussen Duivendrecht en Riekerpolder.
Daarom dat ik het laten doorrijden van de Noord/Zuidlijn via Prorailspoor combineer met een zuidwestboog: een verbinding tussen de westtak en de zuidtak. Daarmee is die spoorverdubbeling geen kapitaalvernietiging, want alle vier de sporen blijven door NS in gebruik, alleen rijdt een deel ten westen van station Zuid niet meer naar Schiphol maar naar Lelylaan en verder. Daarmee zouden directe verbindingen tussen de Zaanstreek en de Zuidas haalbaar worden. Win-win dus.
Roeland schreef:De aanlegkosten van de Schipholmetro via de Beneluxbaan zijn waarschijnlijk een stuk lager, omdat:
* er tussen Uilenstede en Sportlaan al een grotendeels vrijliggende metrobaan ligt (met mar 3 gelijkvloerse kruispunten)
* er in de Beneluxbaan tussen Sportlaan en Bovenkerk een brede lege middenberm ligt te "wachten" op metrosporen
* er op het Amstelveen-tracé toch al € 300 mln dreigt te worden verspild aan een Uithoorntram, die dus beter kan worden aangewend
Bovendien voorkóm je met een Beneluxbaanmetro, dat het GVB tot in lengte van decennia zit opgescheept met een onrendabele, langzame (en dus materieel-verspillende), op het noordelijke stukje overvolle Uithoorntram, met vastlopende kruispunten in Buitenveldert.

Want voor een tram die je in 20 minuten op eindpunt Zuid brengt, laten die Westwijkers echt niet de auto staan.
Voor een metro die je in 20 minuten op de Dam brengt (en in 13 minuten op Zuid), waarschijnlijk wel.
Het lijkt je nu meer te doen te zijn om een vermetroïng van de sneltrambaan naar Westwijk dan om een metro naar Schiphol, waarbij je die laatste slechts als voorwendsel gebruikt. Wat mij betreft nogal een (letterlijke) omweg en helemaal nergens voor nodig: ombouw tot metro van de Amstelveenlijn tot tenminste Amstelveen Centrum zie ik namelijk ook erg zitten. Maar ja, tot die tijd blijft de olietanker die 'Amstelveenlijn' heet nog even stug koers zetten naar downgrading en inkorting tot Zuid.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ik heb toch een vraag aangaande de Schipholtunnel - en eentje waarmee mijn hele ideetje om twee sporen aan de Noord/Zuidlijn over te geven wel bij staat of valt, toegegeven: er zit een enorme onbalans tussen het treinaanbod vanuit het noorden en het aanbod vanuit het zuiden. Komt dat aanbod vanuit het noorden nu omdat iedereen met de trein naar Schiphol wil? Of is het vooral zo ingericht omdat een alternatief eindpunt - bezien vanaf zowel de westtak als de zuidtak - ontbreekt?
Dat laatste. En omdat het topic breed wordt opgevat: ik zie twee opties om dat te verbeteren, namelijk de keerlus die Suus eerder al voorstelde, maar dan niet in plaats van, maar als aanvulling op Hoofddorp opstel, en/of een spoorlijn onder Hoofddorp langs naar Haarlem, en daar wat sprinters op laten doorrijden naar Haarlem, Uitgeest of Amsterdam.

Maar inderdaad: de Schipholtunnel is daarmee nog steeds even druk. Eerlijk gezegd kan ik ook geen touw vastknopen aan die opmerking van Eringa...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

...of dus toch de boel aantakken op de Westtak (al dan niet naar vier sporen uit te breiden) en daarmee twee sporen voor de Noord/Zuidlijn de Schipholtunnel in vrijspelen...

Ik denk alleen niet dat Eringa zo ver zal zijn gegaan in zijn gedachten. Hooguit was het een politiek statement, bedoeld om NS te prikken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Wievank schreef:
Yanaike schreef:(..) het metronetwerk van Rotterdam (...)
Gaan we schelden? :wink:
Oeps! :@ Dat krijg je als ik om 23:00 na een druk weekend nog even snel een reactie wil plaatsen. Ik heb mijn post inmiddels aangepast.
Alargule schreef:En over wat ik hier steeds hoor in de trant van 'Prorail wil die capaciteit niet kwijt': nogmaals [...]
Tja. Welkom op OV in Nederland, waar niemand écht naar elkaar luistert, waarbij bijna niemand argumenten aandraagt of weerlegt en iedereen door elkaar schreeuwt alleen maar om hun eigen ideeën door te drukken (eigenlijk een mooie afspiegeling van hoe ook de politiek in elkaar zit).

Voor ProRail is het natuurlijk fantastisch als er metro's door de Schipholtunnel gaan rijden. Vanuit hun oogpunt geldt dat meer vervoerders over hetzelfde spoor = meer winst. Verder is het een mooie uitdaging voor ProRail om trein en metro over hetzelfde spoor te laten rijden (inclusief alle technische complicaties met derde rail, hoogspanning, verschillende treinbreedtes etc.) waar ProRail waarschijnlijk ook een leuk prijskaartje aan kan hangen. Of ze kunnen een overbelastverklaring aanvragen en daardoor een flinke toeslag op onderhoudskosten eisen of nog beter: het aanleggen van een nieuwe tunnel onder Schiphol. Voor ProRail is meer treinen/metro's door de Schipholtunnel gewoon het creëren van meer werk.

Vanuit het perspectief van NS is metro's door de Schipholtunnel natuurlijk wel één groot drama: ze krijgen er een concurrent bij én er moeten nog meer voertuigen door die nu al propvolle Schipholtunnel.
Alargule schreef:Ik heb toch een vraag aangaande de Schipholtunnel - en eentje waarmee mijn hele ideetje om twee sporen aan de Noord/Zuidlijn over te geven wel bij staat of valt, toegegeven: er zit een enorme onbalans tussen het treinaanbod vanuit het noorden en het aanbod vanuit het zuiden. Komt dat aanbod vanuit het noorden nu omdat iedereen met de trein naar Schiphol wil? Of is het vooral zo ingericht omdat een alternatief eindpunt - bezien vanaf zowel de westtak als de zuidtak - ontbreekt?
Nee, niet iedereen moet naar Schiphol. Maar het is wel een logisch eindpunt (door Hoofddorp Opstel) en een logisch overstappunt doordat er twee lijnen bij elkaar komen (bijv vanuit Purmerend/Zaandam naar de HSL, vanuit de zuidtak/Weesp/Almere/Gooi naar de HSL, vanuit de westtak naar Leiden/Den Haag of vanuit de zuidtak naar Nieuw-Vennep/Sassenheim etc.).
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10591
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Als ik nog een duitje in de zak mag doen voor de Beneluxlijn: de relatie Schiphol Centrum - Schiphol Oost is ook niet onbelangrijk. Als je in twee minuten vanaf station Schiphol op Oost staat, wordt het openbaar vervoer een veel aantrekkelijker optie voor veel werknemers ter plaatse. En naast de Amstelveners die de luchthaven als 'eindbestemming' hebben, is het station daar ook een aantrrekkelijke overstapmogelijkheid — zeker vanuit Amstelveen Zuid.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wievank »

Het is meer een een logistieke reden waarom de NS graag zoveel treintjes naar Schiphol stuurt. De reizigers naar Schiphol zijn vaker dan gemiddeld incidentele reizigers, die dus de volle mep betalen. Ook zijn dit vaak keuze reizigers, die dus verleid moeten worden om de trein te pakken. Het aantal overstappen zal men dan ook tot een minimum willen proberen te beperken.
Bovenstaande zijn allemaal prikkels voor NS om met zoveel mogelijk treinen Schiphol aan te willen doen.
trolly schreef:(...) Bij het sluiten van de 'kleine ring' zit halte Isolatorweg helemaal niet in de weg — de sporen kunnen zo doorgetrokken worden. Bovendien mag het in vergelijking een bescheiden aantal in- en uitstappers hebben, het zijn er meer dan genoeg om een metrohalte te rechtvaardigen, en dat aantal zal met het verlengen van de lijn alleen maar toenemen — bij aansluiting op de oostbuis lijkt een verdubbeling een redelijke verwachting. (...)
Mijn stelling was dat Isolatorweg op zichzelf nú een zinloos station is met slechts een logistieke reden. Politiek gezien is het alleen lastig om te besluiten het station te sluiten, ook als een andere verlenging zonder dat station beter te realiseren zou zijn. Op alle mogelijke manieren zie je dat alleen gedacht wordt vanaf Isolatorweg i.p.v. ook vanaf Sloterdijk.
Om het moment dat inderdaad besloten wordt om de Ringlijn naar Amsterdam Centraal te verlengen (met beperkte meerwaarde), dan heeft het station in zoverre nut dat het toch op de route ligt en dus net zo goed bediend kan blijven. In de huidige situatie valt wat mij betreft zelfs te overwegen om te gaan keren op Sloterdijk i.p.v. Isolatorweg als dat voor de omloop handiger zou zijn. Buslijn 22 en 36 zijn meer dan voldoende alternatief voor dit gebied.
Roeland schreef:Wanneer je dan zo nodig de Noord-Zuidlijn naar Schiphol wilt doortrekken, zou ik het niet parallel aan het NS-spoor doen, en zeker niet op NS-sporen. NS en Prorail willen die spoorcapaciteit gewoon niet kwijt. En vanaf CS of Zuid naar Schiphol, ach, neem dan gewoon de trein, die spoorlijn ligt er nu al, en daarvoor hoef je dus geen parallelle metrolijn aan te leggen.

Mijn voorkeursoptie zou zijn: de NZ-lijn via de Amstelveenlijn doortrekken naar Schiphol. Tussen de huidige haltes Station Zuid en A'veen Sportlaan volgt M52 het 51-tracé, en vanaf halte Sportlaan komt er een nieuw tracé via de middenberm van de Beneluxbaan, naar eindpunt Schiphol Plaza.
Nieuwe metrohaltes tussen A'veen Sportlaan en Schiphol Plaza worden dan:
* Amstelveen Startbaan (bij kruispunt Van der Hooplaan)
* Bovenkerk / Westwijk (bij viaduct Noorddammerweg)
* Schiphol Oost
Die hele Uithoorntram kan dan vervallen. Vanuit Uithoorn / Mijdrecht kan dan hoogfrequent een R-netbus rijden naar metrohalte Startbaan (en vandaar door naar Amstelveen Busstation). Voor de meeste Uithoornse reizigers wordt die overstapverbinding veel sneller dan de Uithoorntram.

De nieuwe halte Bovenkerk / Westwijk biedt heel Westwijk een goede metroverbinding (en wie niet naar die nieuwe metrohalte kan fietsen, kan bus 172 nemen naar die metrohalte).

Deze via Amstelveen naar Schiphol doorgetrokken NZ-metro biedt de volgende voordelen:
* door combi Amstelveenlijn en Schiphollijn in één metrolijn, wordt de vervoerwaarde hoger, en wordt een hoge, aantrekkelijke frequentie haalbaar
* win-win-combinatie tussen de voorstanders van doortrekken NZ-lijn naar Schiphol of naar Amstelveen
* het nu dreigende suboptimale OV-product voor Amstelveen wordt voorkómen (een langzame R-netbus op de westelijke as en een nog langzamere Uithoorntram op de oostelijke as)
* de NZ-lijn wordt toch nog dé ruggengraat voor het metropolitane OV, waarvoor hij oorspronkelijk was bedoeld
* optimale OV-ontsluiting voor Schiphol-Oost naar Amsterdam
* heel Amstelveen krijgt een optimale HOV-verbinding met zowel Amsterdam als Schiphol
* door de overstap op de metro in Amstelveen Zuid (voor bussen vanaf UIthoorn en Aalsmeer) hoeven streekbussen niet meer de stad in
Praktisch gelijk aan mijn idee, al zou ik toch ook voor een metro naar Uithoorn kiezen (aftakkend op de Beneluxbaan t.h.v. de Bovenkerkerweg), waarbij beide takken 50-50 bediend worden. Op beide takken zal de vervoersvraag namelijk niet eens de helft zijn van het centrale deel.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Wievank schreef:Het is meer een een logistieke reden waarom de NS graag zoveel treintjes naar Schiphol stuurt. De reizigers naar Schiphol zijn vaker dan gemiddeld incidentele reizigers, die dus de volle mep betalen. Ook zijn dit vaak keuze reizigers, die dus verleid moeten worden om de trein te pakken. Het aantal overstappen zal men dan ook tot een minimum willen proberen te beperken.
Bovenstaande zijn allemaal prikkels voor NS om met zoveel mogelijk treinen Schiphol aan te willen doen.
Fair enough, maar we hebben nu wel genoeg vanuit NS geredeneerd. Stel dat nu de verdeling reizigers tussen Schiphol en pak-em-beet Zuid bestaat voor 50% uit reizigers die een bestemming in de Amsterdamse binnenstad (toeristen, zakenreizigers, wat daar incidenteel nog woont) hebben en 50% doorgaande reizigers...dan maakt het vanuit dat reizigersperspectief in principe niet uit of op het treinstel nou een stickertje van NS of van GVB zit, of...?

Met andere woorden: als we de bezwaren van NS (verlies marktaandeel) nu aan de kant zetten, de keerfunctie van Schiphol (of eigenlijk Hoofddorp Opstel) oplossen met een zuidwestboog en keercapaciteit elders (te denken valt aan een punt benoorden Lelylaan) en daarvoor een directe verbinding tussen belangrijke locaties in Amsterdam en Schiphol terug krijgen...welke bezwaren zouden er nog te formuleren zijn tegen het ideetje om de Noord/Zuidlijn via Prorailspoor naar Schiphol door te laten rijden?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Dat 50/50 lijkt me wel erg optimistisch. Ik denk dat er ook veel reizigers op de Zuidas zelf moeten zijn (kantoren, universiteit) of die Zuid gebruiken als overstap naar andere delen van Amsterdam (Leiden <-> Bijlmer; Almere <-> Amstelveen). Ik denk dat alle doorgaande reizigers + alle reizigers met bestemming op Zuid zelf + alle reizigers met Zuid als overstap voor andere delen van Amsterdam een veel groter aandeel is dan het aantal reizigers Schiphol <-> Amsterdam Centrum. Ik zou eerder denken aan een verhouding 80/20 of zoiets.

& De belangrijkste vraag die wat mij betreft blijft: Waarom een metro via Zuid (wat NS ook al doet)? Waarom geen nieuwe metro via Lelylaan en Osdorp?
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nou ja...mijn hele gedachte hierachter was een reactie op de al lang woedende discussie over een Noord/Zuidlijn naar Schiphol als volledig apart aan te leggen lijn (waar ik weinig in zie zitten) en Eringa's antwoord daarop vorig jaar om die metro's dan maar via Prorailspoor naar Schiphol te sturen (wat theoretisch zou kunnen).

Ik zou daar op zich wel wat in kunnen zien: de Noord/Zuidlijn zou niet alleen de directe omgeving van de lijn, maar met een overstap ook veel andere delen van de stad veel beter aan kunnen sluiten op Schiphol. Nu is men nog aangewezen op reizen naar CS of Zuid (Lelylaan kan ook, maar is eigenlijk alleen voor West en Nieuw-West handig), terwijl de Noord/Zuidlijn straks veel meer ingangspunten (stations) gaat kennen.

Over die verdeling: lastig daar wat over te zeggen. Als echter een groot deel van de reizigers van Schiphol naar Zuid daar nu al overstapt op ander transport (bus, tram, metro, een andere spoorverbinding), dan zou de Noord/Zuidlijn die functie ook kunnen vervullen.

Maar goed, het is vooral dromerij natuurlijk. Ik waag te betwijfelen of die Noord/Zuidlijn naar Schiphol er in wat voor hoedanigheid ooit gaat komen. Dat zal alleen gebeuren als een of ander politiek zwaargewicht zich in de strijd werpt. Dan kan ineens alles.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Alargule schreef:Nou ja...mijn hele gedachte hierachter was een reactie op de al lang woedende discussie over een Noord/Zuidlijn naar Schiphol als volledig apart aan te leggen lijn (waar ik weinig in zie zitten) en Eringa's antwoord daarop vorig jaar om die metro's dan maar via Prorailspoor naar Schiphol te sturen (wat theoretisch zou kunnen).
Heb je daar een linkje van toevallig? Ik ben ook wel nieuwsgierig naar die discussie.
Alargule schreef:Ik zou daar op zich wel wat in kunnen zien: de Noord/Zuidlijn zou niet alleen de directe omgeving van de lijn, maar met een overstap ook veel andere delen van de stad veel beter aan kunnen sluiten op Schiphol. Nu is men nog aangewezen op reizen naar CS of Zuid (Lelylaan kan ook, maar is eigenlijk alleen voor West en Nieuw-West handig), terwijl de Noord/Zuidlijn straks veel meer ingangspunten (stations) gaat kennen.
Maar datzelfde geldt natuurlijk ook (en nog veel meer), voor een Oost-Westlijn. Met een doorgetrokken Noord-Zuidlijn moet je nog steeds via Zuid reizen. Het enige verschil is dat de verbinding met Schiphol direct is i.p.v. overstappen op Zuid. Verder heb je dus nieuwe 'ingangspunten' bij Rokin/Spui, Vijzelgracht, De Pijp en Noord. Een Oost-Westlijn heeft nieuwe ingangspunten bij Badhoevedorp, Osdorp, Oud-West, Leidseplein, Vijzelgracht en afhankelijk van de verdere route Amstel/Muiderpoort (overstap op trein), delen van Amsterdam Oost/Watergraafsmeer/Diemen/IJburg. Lijkt me toch wel een interessante afweging om te maken. Vooral Leidseplein en Amstel/Muiderpoort kunnen interessante ingangspunten zijn voor een metrolijn naar Schiphol.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dit was het betreffende nieuwsartikel waarin Eringa zijn proefballonnetje opliet. Let wel: meer dan dit is er niet; de man zelf noch Prorail heeft ooit verder uitgewerkt hoe dit er in de praktijk uit zou kunnen zien. Dat heb ik geprobeerd.

Verder zou een oostwestlijn inderdaad nog meer delen van de stad verbinden met Schiphol...maar dan moet het kreng nog wel eerst aangelegd worden. Die Noord/Zuidlijn ligt er daarentegen al. Dus qua nog te maken kosten is dat een voordeliger optie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten