Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik denk dat die "Gleisdreieck" norm wat te streng is, dat is een Duitse norm die hoeft in Nederland niet gevolgd te worden. Ik vraag me wel af of het allemaal binnen het PvR past. Ik hoor wel weer iemand iets mompelen over "ja maar wat nou als er een calamiteit is en er problemen zijn want dan is het echt Heel Erg Onveilig en kunnen er misschien wel DODEN vallen en dat moet je niet op je geweten willen hebben" en meer van dat soort dingen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat is best een aardige discussie als zich eens een situatie voordoet waarin niet aan die — al dan niet bestaande — norm voldaan wordt, maar vooralsnog lijkt daar geen sprake van.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JWM »

Hainje schreef:Nooit geschoten is altijd mis. En het is geen theorie waar het halve forum al mee vol staat.
Het plan van Suus betreft in feite alleen een aanpassing van de manier waarop metro's kunnen keren bij Spaklerweg. Dat kan dus nu ook al maar er is door een vervoerskundige afweging politiek gedraai besloten daar geen gebruik van te maken. Zie de meerwaarde dan ook niet om hier in te investeren.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik wel - het houdt meerdere opties voor de toekomst open. Ja, dat kan als een vrijbrief voor politieke draaikonterij worden opgevat, maar ik moet het eerste beleidskader dat tien-twintig jaar later nog steeds ongewijzigd stand hield nog tegenkomen. Het is al lastig om te zeggen hoe vervoersstromen zich over vijf jaar zullen verhouden, laat staan over de langere termijn. Hangt ook van veel af, zoals bouwplannen, economische situatie en demografie.

Als Spaklerweg niet wordt aangepakt (en daarbij hou ik voor wat betreft een keervoorziening zowel de 'dure' optie met verlenging van het keerspoor tot over de Weespertrekvaart als de 'goedkopere' Suus-variant open), beperk je je op de langere termijn in het aantal mogelijke lijnvoeringen en vooral in je materieelinzet. Lijn 51 kan dan feitelijk alleen met kort (M7) materieel worden bereden. Misschien blijkt dat genoeg te zijn, in welk geval verder investeren in Spaklerweg inderdaad overbodig zal zijn. Maar misschien groeit de vraag op delen van de lijn toch wel zodanig dat langer materieel nodig zal zijn. Dat hoeft echt niet per se het vervoer over de verbindingsboog Overamstel-Spaklerweg te zijn - het is waarschijnlijker dat het deel tussen Sloterdijk en Zuid de grootste (stijging van de) vervoersvraag zal laten zien.

Met verlenging van de perrons bij Spaklerweg en de aanleg van een keervoorziening blijf je dan flexibel in je lijnvoering ten oosten van Zuid: of volledig ontvlochten en dus doorrijden naar Gaasperplas, of vervlochten, waarbij lijn 50 naar Gaasperplas of Gein kan gaan en lijn 51 naar CS of Spaklerweg. En het laten keren van de 51 bij Spaklerweg kan weer voordeel hebben voor lijn 54, die dan vaker kan rijden. Vooral handig als de vervoersvraag op de Geintak hogere frequenties en lange treinen rechtvaardigt.
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Statler Rail »

Voor de lange termijn zie ik nog wel een verbindingsboogje bij RAI aangelegd zodat je van de NZ-lijn richting Overamstel kan rijden, en dan verder door naar Gein of Gaasperplas (of IJburg?). De NZ-lijn wordt dan ook een alternatief voor de Oostlijn, waardoor de druk op de Oostlijn zal afnemen.

Een verbindingsboog bij RAI vraagt natuurlijk behoorlijke investeringen, maar het is anderzijds een relatief goedkope manier om een nieuwe metrolijn Noord-Zuidoost te realiseren, voor 95% op bestaande infrastructuur.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Jaaaa vast... Geloof je het zelf? Wat is het voordeel van een lijn naar Zuidoost via de Noord-Zuidlijn t.o.v. lijn 53/54 nu?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zegt Statler Rail toch?
Statler Rail schreef:[...] een relatief goedkope manier om een nieuwe metrolijn Noord-Zuidoost te realiseren, voor 95% op bestaande infrastructuur.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Dat vraag ik toch niet?
Yanaike schreef:[...] Wat is het voordeel van een lijn naar Zuidoost via de Noord-Zuidlijn t.o.v. lijn 53/54 nu?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Dat boogje komt er niet, want die krijg je er alleen in met heel veel overlast en de Amstel zit ook nog eens in de weg voor zoiets.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

@Yanaike: Lijn 53 en 54 rijden nu niet naar Noord, en Statler Rail ziet veel in een directe verbinding. @Suus: Ik niet.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Statler Rail
Berichten: 1054
Lid geworden op: za 04 feb 2012, 00:18
Locatie: Europa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Statler Rail »

Het gaat niet alleen om de verbinding Noord-Zuidoost, maar ook om de verbinding vanaf de andere NZ-lijnhaltes naar Zuidoost. Bijvoorbeeld Vijzelsgracht-Zuidoost, Rokin-Zuidoost, Ceintuurbaan-Zuidoost. Je maakt daarmee een hoop nieuwe verbindingen mogelijk. Zeker als je in Noord nog eens een aftakking maakt richting Zaandam. Dan kan je een metrolijn Zaandam - Oostzaan - Sixhaven - CS - NZ-lijn - Overamstel - Zuidoost rijden.

Zo´n boogje bij RAI kost natuurlijk wel iets, maar die kosten vallen waarschijnlijk in het niets bij de kosten voor Oost-Westlijnen of een nieuwe metrolijn (met eigen tunnel) naar Schiphol.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Het boogje bij RAI kost natuurlijk minder dan een metro naar Schiphol. Echter vergeet niet dat er op termijn hoe dan ook extra verbindingen met Schiphol moeten komen. Voor de OWL geldt hetzelfde. Het kiezen voor die boog maakt dus niet dat de andere metro's niet meer nodig zijn.

En ja het is goedkoper dan de andere 2 projecten, maar of het naar verhouding ook goedkoper is waag ik te betwijfelen. Je zult immers zeer ingewikkelde infrastructuur moeten aanleggen om een dergelijke aftakking mogelijk te maken. Die aftakking zal vanaf de NZL ondergronds moeten gebouwd. Dit betekent dat 2 aparte tunnelbuizen moeten worden aangelegd, die elk afzonderlijk bovenkomen en aansluiten op sporen richting Overamstel wat op zichzelf ook al niet makkelijk is. Het spoor vanaf Overamstel naar de NZL zal het nog wel meevallen. Echter het andere spoor moet tussen de trein en metrosporen aantakken, waar al weinig ruimte is. Dit betekent dat het spoor richting Overamstel pas kan aantakken ter hoogte van het knooppunt van de A10. Bovendien moet dit spoor hierdoor veel dieper onder de grond komen te liggen, omdat ook de A10 ondergronds komt te liggen daar. Hiermee lopen de kosten toch hoger op dan dat je zou denken. Voor welke mensen levert het significant veel reistijd op. Volgens mij enkel die heel dicht bij de genoemde haltes moeten zijn. Indien je namelijk met de tram eerst naar Vijzelgracht moet reizen kan je net zo goed doorreizen naar Weesperplein en ter hoogte van Ceintuurbaan kan je als je toch al in de tram zit doorrijden naar Wibautstraat. Alleen voor Rokin gaat die vlieger niet op. Maar ook dan vraag ik me heel erg af hoeveel de tijdwinst daadwerkelijk is, want ik denk dat de Oostlijn in veel gevallen gewoon een prima alternatief is richting Zuid-Oost. Bovendien beperk je de capaciteit die naar de Zuidas kan.

Dus ja, het is voor wat reizigers een verbetering, alleen de kosten hiervoor zijn naar verhouding veel hoger dan de andere projecten. Ik zeg niet doen dus.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Statler Rail schreef:Het gaat niet alleen om de verbinding Noord-Zuidoost, maar ook om de verbinding vanaf de andere NZ-lijnhaltes naar Zuidoost. Bijvoorbeeld Vijzelsgracht-Zuidoost, Rokin-Zuidoost, Ceintuurbaan-Zuidoost. Je maakt daarmee een hoop nieuwe verbindingen mogelijk. Zeker als je in Noord nog eens een aftakking maakt richting Zaandam. Dan kan je een metrolijn Zaandam - Oostzaan - Sixhaven - CS - NZ-lijn - Overamstel - Zuidoost rijden.

Zo´n boogje bij RAI kost natuurlijk wel iets, maar die kosten vallen waarschijnlijk in het niets bij de kosten voor Oost-Westlijnen of een nieuwe metrolijn (met eigen tunnel) naar Schiphol.
Het scheelt een overstap. Maar ik waag te betwijfelen of het reistijd scheelt, het zal niet meer dan enkele minuten zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Verrassend nieuws:
Aansluitend op het besluit de Amsterdamse Noord-Zuid metrolijn, die in juli 2018 in dienst moet gaan, op korte termijn te verlengen naar Schiphol, is de volledige realisatie van een Oost-West metrolijn met het voornemen van de bouw van een eerste traject een stap dichterbij gekomen. Voorzitter Verbeek-Nijhof van de commissie die de planvorming begeleidde spreekt van een doorbraak. "Afgaand op mijn ervaring is er geen enkele reden om aan te nemen dat het eerste deel van deze lijn niet in 2026 in bedrijf zal zijn."
In eerste instantie zal een deeltraject tussen Weesperplein en het nieuwe Noord-Zuidlijn metrostation Vijzelgracht worden aangelegd. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het reeds sinds 1978 in ruwbouw aanwezige station onder de Sarphatistraat, en kan daarnaast ervaring worden opgedaan met nieuwe bouwtechnieken, zoals eerder toegepast op o.a. de Eindhovense luchthaven. Commissielid en voormalig burgemeester van Leeuwarden Geert Dales meent dat Amsterdam deze kans met beide handen moet aangrijpen, en ziet deze nieuwe lijn, die waarschijnlijk hetzelfde nummer zal krijgen als de Berlijnse U55, als een prachtige mogelijkheid Oost een directe verbinding met de Noord-Zuidlijn te geven. "It giet oan", aldus Dales.
meer
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 791
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door katvis »

Was het maar waar.
PSA: Links gaan, rechts staan
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mikos »

Na lang uitstel rijdt de Noord-Zuidlijn op 22 juli

5 april 2018

De eerste reizigers kunnen in Amsterdam vanaf 22 juli definitief gebruik maken van de Noord-Zuidlijn. De metro pendelt tussen het noorden van de stad en de Zuidas.

Gebruikers worden gewaarschuwd voor kinderziektes, zeker in het eerste half jaar. In het ergste geval kan de hele metrolijn uitvallen of reisinformatie niet up-to-date zijn. Vorige maand zetten veiligheidsonderzoekers volgens NH Nieuws nog kanttekeningen bij de opleverdatum van 22 juli. De afstemming tussen de verschillende vervoerders zou niet goed zijn. Ook de aansluitingen rond de Zuidas waren niet ideaal. De dienstregeling wordt daarom aangepast.

Bron en meer...
Roeland
Berichten: 2257
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Mikos schreef:Na lang uitstel rijdt de Noord-Zuidlijn op 22 juli

5 april 2018

De eerste reizigers kunnen in Amsterdam vanaf 22 juli definitief gebruik maken van de Noord-Zuidlijn. De metro pendelt tussen het noorden van de stad en de Zuidas.
Is 5 april niet een beetje vroeg voor dit nieuwsbericht? Ik had zo'n bericht eerder rond 23 juli verwacht...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik heb filmpjes gezien van het overstappen van de NZL op de Oostlijn. Voor mijn gevoel lijkt het erop dat dat gebeurd in het verlengde van de Oostlijn. Klopt dit? In hoeverre heeft dat dan gevolgen voor het onmogelijk maken van het maken van keersporen achter Centraal Station?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zou geen probleem moeten zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dat betekent dat bij het uitrijden van het station de metro langs het pad naar de keersporen rijdt? Hoe zit het dan met het noordelijke spoor? Die gaat volgens mij dan precies over de trap heen? Of gaat dat spoor dan met een brug over de trappen heen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat staat allemaal in het artikel achter het linkje. Gewoon even lezen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Deze vragen worden niet specifiek beantwoord. Er staat dat de sporen worden doorgetrokken, maar het is mij niet duidelijk of het noordelijke spoor over de trap gaat, of juist nog iets opgeschoven naar het noorden achter waar je nu een wand hebt? Van het zuidelijke spoor is mij niet duidelijk of er dan een wand wordt geplaatst tussen het spoor en de loopruimte of niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

Dit plaatje lijkt me vrij duidelijk. De spoorbak gaat inderdaad precies over de roltrap heen. Dit staat ook met zoveel woorden in de tekst:
Veel ingrijpender zal de verlenging van de (al half gebouwde) spoorbak voor het noordelijke spoor zijn: die zou dan dwàrs door de kathedraal moeten lopen, de hoge ruimte bij de zuidkant van het Noord/Zuidlijn-perron. Mocht dit ooit gebeuren, dan zal deze waarschijnlijk de vorm krijgen van een stalen brugconstructie. In de kathedraal is hiervoor bewust ruimte vrijgelaten.
Of er een wand komt tussen het spoor en de loopruimte of dat de paaltjes die er nu staan worden doorgetrokken lijkt me niet iets dat in dit stadium al ontworpen moet worden. Er is een reservering, dus het blijft mogelijk de Oostlijn in de toekomst door te trekken. Tegen de tijd dat dat actueel wordt kan er over de plaatsing van wandjes nagedacht worden.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er is bouwkundig rekening gehouden met een doorgetrokken Oostlijn, maar men heeft geen voorinvesteringen gedaan, zoals dat dan zo mooi heet. Oftewel: alvast investeren in bouwkundige maatregelen die slechts gebruikt zouden worden bij een doorgetrokken Oostlijn. Had men dat wel gedaan, dan waren de noordelijke en zuidelijke spoorbak bijvoorbeeld al gerealiseerd. Dat zou een latere doortrekking eenvoudiger en goedkoper hebben gemaakt, maar het huidige project duurder. Zolang geen enkel concreet plan bestaat de lijn op afzienbare termijn door te trekken, is dat zonde.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten