Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

DingeZ schreef:Als er echt hogere frequenties dan 22,5-24x/uur nodig zijn in de oostbuis zie ik drie mogelijkheden:
1. Keren op Spaklerweg. Nadeel: je beperkt lijn 51 permanent tot 60m, dat terwijl het de bedoeling is om deze juist te verlengen naar 90m.
2. Keren bij Weesperplein. Nadeel: het is maar de vraag of het looppad langs het keerspoor veilig genoeg is voor de bestuurder om over te lopen als de naastgelegen sporen in dienst zijn. Een oplossing zou zijn om alleen met M5 te rijden (of losse M7) óf om de keerbeweging automatisch te doen, zoals ook in Noord gaat gebeuren, maar dan moet de bestuurder wel even snel van perron wisselen.
3. Keren achter CS. Nadeel: er is een grote investering nodig om dit te realiseren en de exploitatie van de Noord/Zuidlijn wordt waarschijnlijk gehinderd. Voordeel: deze investering is ook nodig voor het sluiten van de ring.
Keren op Amstel:
Moeilijk want rijksmonument: ik zeg - sloopkogel er in en van de monumentenlijst afhalen. Mensen die het station als "hoogwaardige architectuur" willen behouden gewoon permanent verbannen naar Ransdorp. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Ik weet niet of ik het complete zou slopen maar man, man, man, we zijn onderhand zo zuunig op ouwe meuk dat het onze economie of zelfs straatbeeld schaadt. Er is best ruimte voor een extra spoor die er nog tussen te proppen valt, al zouden bomen aan de westkant moeten wijken. Jammer maar helaas, zolang er geen sprietjes voor terugkomen maar grote knoesten. Trouwens, ten noorden van station Amstel is nog een lege vlek tussen de twee hoofdsporen met een mooie ruimte waar je zou kunnen keren indien nodig.

Hier in mijn eigen stad zie ik trouwens het blauwe gebouw (iedere Tilburg weet inmiddels over dit voormalige UWV-gebouw) liever in een zinkgat verdwijnen dan dat het er nog één seconde blijft staan. Om maar eens een voorbeeld te noemen van overprotectionisme. En in het kader van OV: de baileybruggedrochten in Eindhoven.
Laatst gewijzigd door SLToilet op wo 31 jan 2018, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Het Amstelstation is terecht een rijksmonument omdat het een van de vroegste voorbeelden is van een station waar aan de overstappende reizigers werd gedacht en verkeersstromen werden gescheiden. Bovendien is de stationshal voorzien van grote kunstwerken. Het is een leidend voorbeeld geweest voor bijna alle naoorlogse stationsprojecten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Of het terecht is of niet. Op korte of lange termijn zal er echt iets moeten gebeuren op dat stuk. Anders kan je er vergif op innemen dat de spoorlijn Utrecht-Amsterdam vastloopt. Want daar kan nu ook nog maar weinig bij.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Er is geen enkele reden al dat verkeer door het Amstelstation te proberen te persen. Met het groeiende belang van Zuid zal een steeds groter deel van de treinen ruim voor Amstel afbuigen, en mocht dat niet toereikend zijn, dan is het te overwegen de treinen naar Amsterdam Centraal via Diemen Zuid en Diemen Centraal te laten rijden. En om terug te keren bij het onderwerp: het moet zelfs mogelijk zijn het hele treinenspul via die route te sturen, en de 51 over het treinspoor tot Muiderpoort door te trekken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik vind het bij dit soort uitspraken altijd handig om er het PHS-beeld van 2030 bij te pakken. Dat is voor mij doorgaans de leidraad als ik toekomstplannen voor het spoor bedenk. Onderstaande uitsnede laat zien hoe het er in Amsterdam rond 2030 uit moet zien. Rood is sprinter, blauw intercity en groen hogesnelheidsspul. Iedere lijn staat voor één trein per uur per richting.

De lijnbundel die oostelijk van Asd naar het oosten gaat, gaat via Diemen ('Centraal'). De bundel van 8 intercity's en 6 sprinters die oostelijk van Shl naar het oosten gaat, zijn de treinen via Diemen Zuid. En de bundel van 4 sprinters en 6 intercity's die Asa passeert, betreft de lijnen die ook in 2030 nog vanuit Breukelen/Utrecht naar Amsterdam Centraal (e.v.) zullen rijden. De enige extra treinen uit de richting Utrecht die er tot 2030 nog bij gaan komen zijn twee extra intercity's naar Schiphol, zoals gisteren nog in het nieuws werd aangekondigd. Zou al in 2021 moeten gaan gebeuren.

Er is dus geen sprake van 'een steeds groter deel van de treinen [die] ruim voor Amstel afbuigen': het aantal treinen via Amstel blijft gelijk aan nu en eenmalig komen er twee extra treinen per uur bij die voor Amstel afbuigen. Wil je de treinen die via Amstel blijven rijden over Diemen Zuid en Diemen sturen, dan kan dat. Nu zelfs al, want de bogen liggen er al. Of die infastructuur ook geschikt is voor 10 extra treinen per uur waag ik te betwijfelen. De aansluiting tussen Bijlmer en Diemen Zuid is deels gelijkvloers en het spoor naar emplacement Watergraafsmeer (dat station Diemen passeert) is enkelsporig. Verder zijn de trajecten waarover die 10 treinen moeten gaan rijden tweesporig. Ik verwacht niet dat die 10 extra treinen gaan passen.

Natuurlijk, de oplossing ligt voor de hand: breid de infrastructuur dan uit. Ongelijkvloerse aansluitingen, spoorverdubbelingen. Als de spooruitbreiding tussen Riekerpolder en Duivendrecht als leidraad mag fungeren, zullen de kosten hiervoor wel rond het miljard liggen. De vraag is dan wat je daarmee opschiet? Ik zie er op zich wel wat in om lijn 51 vanaf Amstel door te trekken naar Muiderpoort, zodat het oosten van de stad ook een directe aansluiting op de metro krijgt. De aanzet tot een verdere doortrekking naar Zeeburgereiland (overstap op lijn 26) ligt dan ook voor de hand.

Maar of het al die moeite waard is?

Afbeelding
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Oeps! Ik ben er impliciet vanuit gegaan dat de wereld niet vergaat op 31 december 2030, dus dat er later misschien nog wel een paar treintjes die kant uit nodig zijn. Sorry :oops:

En inderdaad, hoewel het nu al mogelijk is treinen langs de oostelijke ringbaan naar CS te sturen, is om de hele bundel te verleggen een aardige verbouwing nodig. Dat zal 'm voor het doortrekken van de 51 naar Muiderpoort dus niet gaan worden. Zie het maar als een gedachtenexperiment, lightrail enzo.

Qua ruimtelijke inpassing moet metrospoor over het spoortalud in Oost mogelijk zijn, waarbij de twee viaducten dan verdubbeld zouden moeten worden, en verdere verlenging laatig wordt. Dat wordt al beter als die sporen vóór de Beukenweg de grond induiken, waarbij via de Insulindeweg naar de Sluisbuurt verlengd zou kunnen worden. Maar kost dúúr, en je blijft met een vervlechting op Amstel zitten.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Metro's naar Muiderpoort. Dat heb ik vaker gehoord. Tot nog toe echter iedere keer afgeschoten op dit forum. Ik ben uiteraard voor. Als je metro's vanuit Amstel naar Muiderpoort laat rijden zijn alle stations tussen Centraal en Holendrecht met metro's te bereiken zonder overstap. Op die manier kunnen de sprinters dus afbuigen naar Zuid en heb je die niet meer nodig over het spoor tussen Muiderpoort en Bijlmer. Vanaf Spaklerweg tot de Muiderpoort 2 sporen extra is het enige wat nodig is. Of de metrosporen daarbij parallel aan het spoor of via een andere route rijden maakt daarbij niet uit.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

De huidige sprinterverbinding Zaandam-Breukelen knippen lijkt mij een slecht idee. Het biedt reizigers vanaf de sprinterstations tussen Utrecht en Amsterdam Amstel de gelegenheid om direct naar Amsterdam Centraal (centrum van de wereld stad) en Amsterdam Sloterdijk (kantoren) te reizen. En andersom biedt het reizigers uit Zaandam e.v. een directe verbinding met de stations Amstel (scholen, kantoren), Bijlmer (idem) en Holendrecht (idem + ziekenhuis). In die zin speelt deze verbinding dus wel een cruciale rol in het Amsterdam 'S-bahn'-netwerk. Dat gaan verbreken om wat reizigers uit de omgeving van station Muiderpoort een crossplatformoverstap op Amstel uit te sparen lijkt mij niet helemaal juist.

Maar als je Muiderpoort zonodig op het metronet wilt aansluiten, is misschien ook een andere verbinding nog wel interessant om te onderzoeken: een aftakking van de Gaasperplaslijn vanaf Diemen Zuid. Die zou je nog wat extra haltes kunnen geven, bijvoorbeeld aan de Muiderstraatweg voor een overstap op lijn 19, wat streekbussen en natuurlijk de ontsluiting van de woonwijk De Sniep. Verder zou de functie van station Diemen kunnen worden overgenomen en idem voor Science Park, al lijkt een sprinterstop me daar nog wel gerechtvaardigd om voor reizigers uit de richting Weesp e.v. een directe verbinding met het Science Park te behouden.

Voordeel van deze tak zou zijn dat het oosten van de stad een directe verbinding met de zuid- en westtak krijgt. Inpassing van twee extra metrosporen parallel aan de bestaande treinsporen lijkt me hier minder problematisch, al blijft de ruimte rond Muiderpoort beperkt. Maar wellicht dat je het oostelijke perron daar voor de metro kunt gebruiken. Wie in Weesp e.v. wil zijn kan op Science Park (of Diemen Zuid) op de sprinter overstappen, en wie richting Amsterdam Centraal wil kan van de overgebleven sprinters op het westelijke perron gebruik maken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ja sprinterverbindingen zijn belangrijk in de regio, maar ondertussen zijn er geen sprinterverbindingen met de Zuidas vanaf die lijn. Vanuit Zaandam overigens stopt de IC ook op Amstel, dus als je een stop in de Bijlmer zou toevoegen dan heb je die sprinters al overbodig gemaakt. Als je de sprinters bij vanuit Utrecht laat afgebuigen richting de Zuidas, dan heb je de sprintersporen 3 en 6 op Bijlmer niet meer nodig. Daar kan je dan metrosporen van maken, om op die manier een crossplatform bieden. Overigens weet ik niet of de sprinter sneller is dan de metro. De metro (6 minuten) is tussen Amstel en Centraal namelijk al sneller dan de IC (8 minuten). Als ik vanuit de richting Utrecht naar Amsterdam Centraal reis stap ik (als ik niet verder naar het noorden hoef) op Amstel altijd over op de metro.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Wat is nou precies het probleem?

De capaciteit van de spoorlijn Amsterdam Centraal - Bijlmer is ongeveer 12 treinen per uur (6x IC + 6x SPR of 6x IC + 2x ICE + 4x SPR). De capaciteit van de Oostbuis is 24 metro's per uur.

Als de capaciteit van Spoorlijn + Oostbuis onvoldoende is voor de toenemende drukte van/naar Zuid-Oost zit de oplossing waarschijnlijk in de deels parallel lopende, gloednieuwe Noord-Zuidlijn. De Noord-Zuidlijn neemt de relatie Centraal - Zuid over. M51 is dan eigenlijk alleen nog maar nodig voor de relatie Amstel - Zuid die geëist wordt.

Wat ik dan niet helemaal kan begrijpen is waarom er bijna een hele cirkel nodig is Isolatorweg - Zuid - Centraal, voor alleen de relatie Zuid - Amstel.

Is het niet handiger om de oplossing voor Zuid - Amstel vanaf onderop te zoeken en bijvoorbeeld een vrije trambaan aan te leggen voor de relatie Amstel - Zuid (- Amstelveen). Op die manier voorkom je ingewikkelde oplossingen met keersporen of een 4-sporige metrobaan bij Amstel.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Volgens mij heb je gelijk maar ik denk dat een tramverbinding laten rijden die een beetje vlot moet zijn ook flink wat investeringen vraagt. De kortste route zou namelijk over de Rooseveltlaan gaan maar vanaf daar is er geen snelle verbinding naar station Zuid. Afgezien van de wenselijkheid om door het Beatrixpark te gaan zijn de investeringskosten waarschijnlijk groter dan voor een optie waarbij een metropendel tot Spaklerweg rijdt en dan kopmaakt op een (extra) perronspoor op station Amstel. Hoe dan ook.. Het lijkt erop dat een aantal keuzes uit het verleden op uit het "Poortenbeleid" en betreffende het metronetwerk nu tot een punt leiden dat er een keuze gemaakt zal moeten worden. Dan is een losse exploitatie van Amstel-Zuid los van de rest van het netwerk denk ik de makkelijkste optie. Trams of integreren in het grotere metronetwerk levert beiden hoge kosten of negatieve effecten voor andere delen van het netwerk op.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

En als je nu met lijn 51 na halte Overamstel al direct ondergronds naar Amstel gaat. Is dat geen optie? Vanaf Spaklerweg is dan misschien geen optie, maar van te voren al ondergronds gaan misschien wel. Voor metrolijn 51 komt er dan een halte Spaklerweg ondergronds en een halte Amstelstation ondergronds, maar dan wel direct onder waar de huidige lijn 12 stopt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Maar wat wil je daarmee dan bereiken?
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Technisch kan alles, maar het heeft natuurlijk altijd zijn kostenplaatje. Een ondergronds tracé Overamstel-Amstel zal al snel 1,5 km lang zijn. In combinatie met twee nieuw te bouwen ondergrondse stations op een krappe locatie - dat zal al snel in de papieren lopen. Een kostprijs >1 miljard lijkt mij hier niet overdreven, gelet op de kosten die men al voor een sluiting van de ringlijn heeft berekend.

Dan ben ik geneigd met Yanaike mee te gaan en eerst te kijken wat nu precies het probleem is? Die verbinding tussen Zuid en Amstel is niet heilig, maar mijns inziens vooral het resultaat van afspraken in de Vervoerregio. Een soort 'voor-wat-hoort-wat' vanuit Amstelveen om akkoord te gaan met het inkorten van de huidige lijn 51 tot Zuid. Alleen al het feit dat GVB en Vervoerregio alternatieve lijnvoeringen zonder deze directe verbinding nog steeds overwegen hint in die richting.

Maar de verbinding heeft natuurlijk meer nut. Amstel is een belangrijk knooppunt en een directe verbinding met het steeds belangrijker wordende Zuid ligt dan voor de hand. Daarnaast kan deze directe verbinding een aanzuigende werking op reizigers uit West hebben die hiermee een directe verbinding met de oostkant van de stad krijgen. En tot slot gebeurt er rond het station Spaklerweg van alles, waardoor een directe verbinding met de zuid- en westtak te rechtvaardigen is.

Ik denk dat veel zal afhangen van hoe het metrovervoer zich de komende 5 tot 10 jaar gaat ontwikkelen. Als nu blijkt de de Noord/Zuidlijn heel veel reizigers van het traject Zuid-CS via Amstel gaat wegtrekken en er op deze verbinding nauwelijks nieuwe reizigers voor in de plaats komen, zou een opheffing icm ontvlechting voor de hand liggen. Maar als die aanzuigende werking minder groot blijkt, en/of deze verbinding veel nieuwe reizigers trekt, ligt het behouden ervan voor de hand.

In het laatste geval zal onderzocht moeten worden hoeveel doorgaande reizigers er op deze verbinding er zijn. Dat zal moeten worden afgezet tegen het aantal (doorgaande) reizigers vanuit de Bijlmer en dan met name vanaf de Gaasperplaslijn. De uitkomst van deze verhouding zal dan gaan bepalen hoe het netwerk er in de toekomst uit komt te zien:
  • Variant 1: lijnen 50, 51 en 54 blijven rijden zoals vanaf 2019; lijn 53 wordt tot Van der Madeweg ingekort.
  • Variant 2: a) lijnen 50, 53 en 54 blijven rijden zoals vanaf 2019 óf b) lijn 50 rijdt Isolatorweg-Gaasperplas, lijn 54 CS-Gein en lijn 53 verdwijnt; en in zowel a) als b) wordt lijn 51 ingekort tot Spaklerweg.
  • Aanvulling: Variant 3: hetzelfde als de volledig ontvlochten variant, maar met lijn 51 Isolatorweg-Zuid-CS. Alle drie de lijnen rijden 10 keer per uur in de spits. Voordelen: je behoudt de directe verbinding Zuid-Amstel zonder dat bouwkundige ingrepen nodig zijn; de frequentie in de Oostbuis gaat iets omlaag waardoor de veiligheidsmarges groter worden; de ringlijn wordt zeer frequent bediend; de Gaasperplaslijn gaat er in frequentie op vooruit. Nadeel: de frequentie op het lijndeel Van der Madeweg-Gein gaat flink omlaag, van 15 naar 10 in de spits. De vraag is of die frequentieverlaging de vervoersvraag kan opvangen.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

En als je nou, direct ten noorden van de overkapping van het Amstelstation (tot waar de Oostlijn de tunnel in gaat), het westelijke metrospoor zo'n 6 meter naar het westen afbuigt?
Misschien heb je dan (netaan) genoeg ruimte voor een keerspoortje voor de 51 ten noorden van de overkapping van het Amstelstation?

Ideaal zou natuurlijk zijn, dat de 51 keert op het bestaande ondergrondse keerspoor ten noorden van Weesperplein, lijkt mij.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Bedoel je zoiets?

Afbeelding

Die komt uit dit document (pdf) over de aanlandingen op het Amstelstation. Met achterin het nodige tekenwerk, zijnde een ruime variatie aan keersporen aan de noord- en zuidzijde. Deze variant is overigens afgewezen omdat er geen calamiteitenspoor is. Variant trolly is zo'n beetje de enige optie die er niet bij staat :wink:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Roeland schreef:Ideaal zou natuurlijk zijn, dat de 51 keert op het bestaande ondergrondse keerspoor ten noorden van Weesperplein, lijkt mij.
Ja, ik snap die voorkeur die hier leeft eerlijk gezegd niet. Je blijft zitten met extra vervlechting en met het gegeven dat de opvolgingstijden in de tunnel te kort worden voor goede toepassing van het safe haven-principe. Zeker omdat op Weesperplein geen apart spoor beschikbaar is om reizigers op te laten uitstappen: alle reizigers moeten hier immers de trein uit, en er zal een controleslag gemaakt moeten worden of iedereen er ook echt uit is voor de trein naar het keerspoor kan rijden. Waardoor de trein langer stilstaat en de frequentie nog verder omlaag moet voor veilige opvolgingstijden...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dat en hierdoor beperk je ook de ruimte voor metro's die wel moeten doorrijden naar Centraal Station. Het aantal metro's dat naar Centraal Station doorrijdt mag niet omlaag, toch wil je lijn 51 het liefst naar Amstel door laten rijden. Daarom ook dat ik zit te kijken naar mogelijkheden om de metro ondergronds naar Amstel (misschien verder naar Indische Buurt) te kunnen krijgen. Op die manier houd je je aan de afspraken en kan je toch ook 53 in de toekomst naar Centraal door laten rijden. Als lijn 51 doorrijdt naar Amstel zal het aantal overstappers al heel gauw minder worden, omdat verder dan Amstel al gauw ook de 52 een alternatief wordt voor reizigers met lijn 51. Afgezonderd van halte Overamstel dan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat klinkt prachtig, en ik ben helemaal niet tegen een beetje luchtfietsen, maar "lijn 51 ondergronds naar Amstel" gaat over bedragen die je ook aan andere oplossingen voor dat probleem zou kunnen uitgeven, zoals bijvoorbeeld een keervoorziening achter oostlijnstation CS of een bijdrage aan een oost-westlijn. Dat zijn investeringen die voor een veel grotere groep reizigers relevant zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

En misschien nog iets om dat Haven-Stad beetje bereikbaar te maken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

trolly schreef:Dat klinkt prachtig, en ik ben helemaal niet tegen een beetje luchtfietsen, maar "lijn 51 ondergronds naar Amstel" gaat over bedragen die je ook aan andere oplossingen voor dat probleem zou kunnen uitgeven, zoals bijvoorbeeld een keervoorziening achter oostlijnstation CS of een bijdrage aan een oost-westlijn. Dat zijn investeringen die voor een veel grotere groep reizigers relevant zijn.
Snap ik, maar aan de andere kant heeft het weinig nut om de 51 helemaal door te laten rijden naar CS, aangezien de 52 ook tussen Zuid en Centraal rijdt en een stuk sneller. Dus het kost veel, maar het scheelt een stuk of 3 omlopen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

:shock:

WTF!?! De vervoersregio vindt alle bovengrondse keermogelijkheden bij het Amstelstation eigenlijk te duur, en jij wil tenminste een half miljard investeren om drie omlopen uit te sparen? Serieus?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

trolly schreef:Bedoel je zoiets?

Afbeelding

Die komt uit dit document (pdf) over de aanlandingen op het Amstelstation. Met achterin het nodige tekenwerk, zijnde een ruime variatie aan keersporen aan de noord- en zuidzijde. Deze variant is overigens afgewezen omdat er geen calamiteitenspoor is. Variant trolly is zo'n beetje de enige optie die er niet bij staat :wink:
Dat laatste vind ik een heel wonderlijk argument. Waarschijnlijk een of andere rare pief die zichzelf belangrijker vind dan de 1,5 miljard euro die hij wil uitgeven. Maar goed, mensen die er wél verstand van hebben zeggen dat zo'n keerspoor net te krap is voor comfortabel, conform de dienstregeling keren en dat het relatief veel geld kost, omdat er wat betonnen kunstwerken vervangen dienen te worden. Waarvan akte.
Dat klinkt prachtig, en ik ben helemaal niet tegen een beetje luchtfietsen, maar "lijn 51 ondergronds naar Amstel" gaat over bedragen die je ook aan andere oplossingen voor dat probleem zou kunnen uitgeven, zoals bijvoorbeeld een keervoorziening achter oostlijnstation CS of een bijdrage aan een oost-westlijn. Dat zijn investeringen die voor een veel grotere groep reizigers relevant zijn.
Als je dat gaat doen, maak dan de metrolijn zinnig en trek hem na Amstel door naar Muiderpoort, de Indische Buurt, Zeeburg en IJburg.

Ik heb even een heel ruw schetsje gemaakt:
Afbeelding

Als je toch veel geld uitgeeft aan een nieuwe metrolijn, doe het dan goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Met die laatste zin ben ik het helemaal eens. En binnen het idee dat de 51-boog bereden moet blijven is je plan best aardig. Het grootste gat in het Amsterdamse metronet zit echter niet in Oost, maar in (Nieuw-) West. Als je het hypothetische bedrag dat je in kunstwerken rond Amstel en Muiderpoort zou moeten steken in een Oost-Westlijn investeert (of desnoods in het sluiten van de kleine ring), dan heb je met dezelfde klap meer vliegen te pakken.
Vinny schreef:Dat laatste vind ik een heel wonderlijk argument.
Aannemend dat je doelt op de afwijzing vanwege het ontbreken van een calmiteitenspoor: no worries, een variant mèt zo'n spoor is wel uitgebreid besnuffeld voordat het hele rapport in een stille la verdween. Bij geen van de opties in het raport is er overigens in de verste verte sprake van het uitgeven van 1,5 miljard, om je gerust te stellen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten