Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Als ik AT5 moet geloven, gaat de gemeente nu echt werk maken van metrostation Sixhaven, in ieder geval is er geld uitgetrokken ter voorbereiding van de bouw.
http://www.at5.nl/artikelen/169103/geme ... en-scholen
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ja, dit begint steeds serieuzer te worden. Maar het zal nog wel een heel karwei worden om een nieuw station rondom een operationele lijn te gaan bouwen. Ik gok dat als alles door blijft gaan we niet eerder dan 2025-2030 bij Sixhaven kunnen instappen.
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Er schijnt bij de aanleg van de NZL al bouwkundig rekening gehouden te zijn met een toekomstig station Sixhaven. Het zal nog een flinke klus zijn, maar de voorbereidingen liggen er al. De vraag is alleen in hoeverre de dienstregeling beinvloed gaat worden tijdens de verschillende bouwstadia.....
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Plan is nu om in 2020 een definitief go/nogo-besluit te nemen. Dat duurt dus nog wel 3 jaar. Daarna moet weer de hele voorbereidings- en aanbestedingscarrousel doorlopen worden, waardoor je zo weer 2 jaar verder bent. Dus op zijn vroegst vanaf 2022 zullen er bouwactiviteiten zijn. En weliswaar is het station bouwkundig voorbereid, dat wil niet zeggen dat je even een tegelvloertje hoeft te leggen en een trappetje omhoog hoeft in te bouwen en klaar.

Er zal van alles aangepast moeten worden, zowel binnen de tunnel waar het eigenlijke station moet komen als daarbuiten (trappen, roltrappen, liften, herinrichting van de omgeving). En dat moet allemaal rondom een operationele lijn gebeuren: waar de aannemer bij de huidige stations nog de 'luxe' heeft dat er geen treinen rijden en hij in principe 24/7 aan dat station kan werken, zullen bij Sixhaven alle werkzaamheden rondom de dagelijkse operatie van de lijn moeten worden gepland. Dat wordt dus nachtwerk (duurder) en buitendienststellingen in weekenden - wat waarschijnlijk alleen in de zomer toelaatbaar is.

Dat alles in drie jaar tijd gereed krijgen lijkt mij erg optimistisch; meer dan zes jaar dan weer wat pessimistisch. Omdat ik in de besluitvormings- en aanbestedingsprocedures ook nog wel wat vertraging verwacht, is 2025-2030 volgens mij wel reëel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Suus »

Het is te hopen dat de besluitvorming sneller gaat zodra de Amsterdamse politiek eindelijk doorheeft dat hun fietsbrug over het IJ geen kans van slagen heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Alargule schreef:[...] Dat alles in drie jaar tijd gereed krijgen lijkt mij erg optimistisch; meer dan zes jaar dan weer wat pessimistisch. Omdat ik in de besluitvormings- en aanbestedingsprocedures ook nog wel wat vertraging verwacht, is 2025-2030 volgens mij wel reëel.
Op z'n vroegst wordt het inderdaad grofweg 2027. Station Sixhaven bouwen ná in dienststelling van de N/Z-lijn gaat zo'n 7 jaar duren aldus de kenners. Ik citeer: "2 jaar ontwerpwerkzaamheden, vergunningenprocedures en contractvorming, 4 jaar bouwen, 1 jaar testen en in bedrijf stellen." Als je de besluitvorming 2017-2020 er nog bij neemt zit je rustig op tien jaar. Dan is die zes jaar die jij noemt opeens weer heel erg optimistisch. :P

http://wijnemenjemee.nl/nieuws/hoe-dich ... haven-echt
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik rekende ook vanaf de eerste schop in de grond ;)
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door n-evo »

Is voor het idee ook maar beter. Haha

Zonde eigenlijk dat pas in zo'n laat stadium weer serieus gekeken is naar Sixhaven, maar ja...
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:Ik rekende ook vanaf de eerste schop in de grond ;)
Mij bekruipt soms het idee, dat de voortgang van zulke projecten gebaat zou zijn bij een alternatief gebruik van die eerste schop (A)

Maar anywoozle, wat houden die voorbereidende werkzaamheden nu dan eigenlijk in? In verband met het plaatsen van het roemruchte glas zal het testprogramma in de tweede helft van '17 waarschijnlijk toch aangepast worden. Het zal toch niet dat ze dan al iets concreets gaan doen?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
MarkNL
Berichten: 478
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door MarkNL »

Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat als station Sixhaven gebouwd zou worden, een aftakking van de N/Z richting Zaandam bijvoorbeeld een stuk lastiger in te passen zou zijn. Klopt dat? (Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden...)
Alargule

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Afgesplitst van Alledaagse eigenaardigheden Amsterdam
MarkNL schreef:Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat als station Sixhaven gebouwd zou worden, een aftakking van de N/Z richting Zaandam bijvoorbeeld een stuk lastiger in te passen zou zijn. Klopt dat? (Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden...)
Ja, want daarvoor zou het station omgebouwd moeten worden naar vier sporen (twee richting station Noord aan de binnenzijde en twee richting Zaandam aan de buitenzijde). Maar ja: hoe waarschijnlijk is die aftakking naar Zaandam?

Afbeelding

Het achteraf uitbouwen of wijzigen van stations is overigens een bekend fenomeen wereldwijd. In Londen, Parijs en New York zijn diverse stations meer dan eens gereconfigureerd of werden de perrons verlengd. Soms werd een station zelfs geheel nieuw gebouwd op een andere plek (Les Halles aan Ligne 4 in Parijs, bij de bouw van het RER-complex). Doorgaans het gevolg van gewijzigde inzichten - of als je het cynischer wilt stellen: omdat ze bij de oorspronkelijke bouw niet ver vooruit keken. Bij Sixhaven is evenwel bekend dat hier ooit een aftakking naar Zaandam gerealiseerd zou kunnen worden. Het valt dan ook te hopen dat men nu bereid is de extra effort en kosten te investeren in het treffen van voorbereidingen die zo'n inpassing in de toekomst in ieder geval niet onmogelijk maken, en bovendien eenvoudiger in te passen. In zekere zin wat men met de tunnelbouw op de plek van het huidige station Sixhaven dus ook al heeft gedaan, maar dan voor een eenvoudig station met middenperron.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

MarkNL schreef:Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat als station Sixhaven gebouwd zou worden, een aftakking van de N/Z richting Zaandam bijvoorbeeld een stuk lastiger in te passen zou zijn. Klopt dat? (Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden...)
Dat past dan goed in de trend om station Zuid zo te bouwen, dat de aftakking naar Amstelveen een stuk lastiger in te passen wordt :(
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat zou er ongeveer zo uit moeten zien. De Zaanlijn berijdt de buitenste sporen, en het spoor richting Zaandam duikt onder de NZL-tunnel door. Ter plekke van die onderdoorgang zou zuinig zijn omgesprongen met de heipalen op dit mogelijk te maken.
Afbeelding
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
fred1954
Berichten: 3456
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door fred1954 »

Roeland schreef:
MarkNL schreef:Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat als station Sixhaven gebouwd zou worden, een aftakking van de N/Z richting Zaandam bijvoorbeeld een stuk lastiger in te passen zou zijn. Klopt dat? (Ik kan het zo 1-2-3 niet meer vinden...)
Dat past dan goed in de trend om station Zuid zo te bouwen, dat de aftakking naar Amstelveen een stuk lastiger in te passen wordt :(
Bij de bouwplannen van het Zuidasdok is/wordt rekening gehouden met doortrekking van metro naar Amstelveen..........of en wanneer dat ooit zal zijn......
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Zo kom je nog eens wat tegen: een overzicht van metrostudies tussen 1991 en 2014. In de drie jaar die sinds het uitkomen van deze studie zijn verschenen is alweer het nodige gebeurd, waardoor lijnen die in deze studie kansloos werden geacht dat nu misschien wel zijn, en andersom. Niets zo veranderlijk als het Amsterdamse metroweer, zullen we maar zeggen.
Wievank
Berichten: 294
Lid geworden op: di 04 mei 2010, 16:19

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Wievank »

Voorlopig is de vervoersvraag van/naar Zaandam niet dusdanig dat het om een metro vraagt. Er rijden in de spits nog geen 16 bussen per uur richting Amsterdam Centraal (391/394: 8 via de Klaprozenweg / en 392: 4 tot 8 via de IJdoornlaan). Richting Purmerend zijn het er in de spits tot 66 bussen per uur, richting Monnickendam en verder tot 38 bussen per uur. Dat zijn eerder aantallen waarbij er aan een metro gedacht kan worden.

Tegelijkertijd is de vervoersvraag rondom de Sixhaven dusdanig dat het zelfs met 3 IJveren op de Buiksloterwegveer het eigenlijk niet goed meer kunnen verwerken (nog los van de IJpleinveer). Dat betekent dat er op dit punt een vervoersvraag van meer dan 4200 mensen per uur is. Nou zullen deze niet allemaal in de metro stappen als hier een halte wordt aangelegd (dat zou meer dan 4 volle metro's per uur betekenen), maar het geeft wel aan dat bij het moeten kiezen het logischer is om te kiezen voor een station bij de Sixhaven dan het vrij te houden voor een eventuele splitsing richting Zaandam.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Ik mis in al die studies best nog wel een paar mogelijke kansrijke opties.
Bijvoorbeeld doortrekken metro vanaf Diemen-Zuid naar IJburg I en IJburg II.
Als mogelijke oplossing voor dit probleem:
http://www.parool.nl/4494439/?utm_sourc ... 0162980246
Geen idee of het rendabel is, maar als je die klachten over tram 26 hoort, dan krijg je toch wel de indruk dat er iets moet gebeuren met het OV in IJburg...
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

...door een verbinding aan te leggen die een heel andere kant op gaat?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door trolly »

Wievank schreef:Voorlopig is de vervoersvraag van/naar Zaandam niet dusdanig dat het om een metro vraagt. Er rijden in de spits nog geen 16 bussen per uur richting Amsterdam Centraal (391/394: 8 via de Klaprozenweg / en 392: 4 tot 8 via de IJdoornlaan). Richting Purmerend zijn het er in de spits tot 66 bussen per uur, richting Monnickendam en verder tot 38 bussen per uur. Dat zijn eerder aantallen waarbij er aan een metro gedacht kan worden.

Tegelijkertijd is de vervoersvraag rondom de Sixhaven dusdanig dat het zelfs met 3 IJveren op de Buiksloterwegveer het eigenlijk niet goed meer kunnen verwerken (nog los van de IJpleinveer). Dat betekent dat er op dit punt een vervoersvraag van meer dan 4200 mensen per uur is. Nou zullen deze niet allemaal in de metro stappen als hier een halte wordt aangelegd (dat zou meer dan 4 volle metro's per uur betekenen), maar het geeft wel aan dat bij het moeten kiezen het logischer is om te kiezen voor een station bij de Sixhaven dan het vrij te houden voor een eventuele splitsing richting Zaandam.
Nog afgezien van dat het geen of-het-één-of-het-anderkwestie is, even een kleine denkoefening: een flink deel van het vervoer tussen Zaan- en Amsterdam verloopt nu per trein, een klein deel per bus. Afhankelijk van mogelijke tracering zal het met name voor oostzaandammers aantrekkelijk zijn om in een metro te stappen, die ze snel in Amsterdam centrum of zuid brengt. Uit de losse pols veronderstel ik, dat dit zo'n 30% van de in- en uitstappers op Zaandam betreft. Daarnaast is een lijn naar Zaandam ook van belang voor de ontsluiting van westelijke Noord, en daarmee voor iedereen die daar werkt en woont. 't Gaat dus om iets meer dan die zestien bussen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 457
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Natorious »

Maar er zijn toch meer varianten voor een metro naar Zaandam dan via een aftakking bij de Sixhaven? Ik denk zelf mocht een metro naar Zaandam móeten komen, kan je toch ook de metro doortrekken vanaf Noord via Landsmeer en Oostzaan?
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Dat traject gaat vrijwel geheel voorbij aan een groot bebouwd deel van Noord. Dat is het voordeel van de Sixhavenaftakking: een groot deel van westelijk Noord komt zo vlakbij een metrostation te liggen.

Als het je om railvervoer naar Zaanstad te doen is: pak de trein.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door JWM »

Natorious schreef:Maar er zijn toch meer varianten voor een metro naar Zaandam dan via een aftakking bij de Sixhaven? Ik denk zelf mocht een metro naar Zaandam móeten komen, kan je toch ook de metro doortrekken vanaf Noord via Landsmeer en Oostzaan?
Landsmeer en Oostzaan zijn dorpjes die absoluut niet de stedelijke dichtheid en diversiteit hebben waar een metro goed tot z'n recht komt. Amsterdam is booming en de Noordelijke IJ-oevers zijn natuurlijk een aantrekkelijke ontwikkelingslocatie dicht tegen de stad. Zie bijvoorbeeld nu al Buiksloterham en de NDSM. Een metro kan dat soort ontwikkelingen een extra boost geven. Metro naar Zaandam kan wellicht als stip op de horizon dienen, een aftakking met alleen 1 of 2 stations langs het IJ kan op dit moment ook al interessant en haalbaar zijn.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Alargule schreef:...door een verbinding aan te leggen die een heel andere kant op gaat?
Nee, door een tweede verbinding met de stad. Die tram 26 is niet druk omdat al die IJburgers zo graag op CS willen zijn. Die 26 is zo druk, omdat die IJburgers geen andere OV-verbinding hebben.
Wanneer je Metro 55 (Sloterdijk - Lelylaan - Zuid - Spaklerweg - Diemen-zuid - IJburg) laat rijden, haal je minstens de helft van de 26-reizigers uit de 26: iedereen die niet in de buurt van CS moet zijn, maar die wel de 26 neemt, bij gebrek aan beter.
Zo'n IJburg-metro zorgt er ook voor, dat voor IJburg II, het OV voor de meeste reizen sneller is dan de auto. Dat is met de huidige IJburg-OV-plannen absoluut niet het geval. Dus zo'n IJburg-metro bepaalt in hoge mate, of de toekomstige IJburg-bewoners een auto aanschaffen, of niet.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Alargule »

Geen andere OV-verbinding?

Afbeelding

8 keer per richting per uur in de spits.

Het valt op zich te verwachten dat een metro naar IJburg volgens het door jou voorgestelde tracé zal leiden tot een verschuiving in de verplaatsingen. Een metro heeft meer capaciteit, is sneller, biedt in dit geval meer directe verbindingen en zal zodoende aantrekkelijker zijn. Maar in combinatie met de te verwachten autonome groei van de reizigersaantallen als gevolg van de realisatie van de Sluisbuurt en IJburg II zal het geen panacee zijn om de huidige problemen op lijn 26 te verhelpen.

Mijns inziens moet ook hier weer naar een totaalplaatje gekeken worden, en eerst eens onderzocht worden op welke relaties nu de grootste reizigersaantallen zijn te verwachten. Vervolgens kun je eens gaan onderzoeken wat de alternatieven zijn, wat van alles kan zijn: rijden in dubbeltractie ligt als kortetermijnmaatregel voor de hand omdat de infrastructuur er al ligt. Een koppeling met het traject vanaf Flevopark zou een logische vervolgstap zijn om een robuustere ontsluiting van de Sluisbuurt en IJburg te creëren: je bent dan niet meer geheel afhankelijk van die ene verbinding via de tunnel, die storingsgevoelig is. Op de langere termijn ligt een metro-aansluiting op de ringlijn voor de hand. Ik denk echter dat die laatste optie meer kans zou maken als dat vanuit het perspectief van de metropoolregio wordt opgepakt, dus als verbinding met ten westen van Almere te bouwen nieuwe wijken.
Roeland
Berichten: 2247
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam

Bericht door Roeland »

Stel dat de reizigers vanaf IJburg de volgende bestemmingen hebben:
* 40% naar CS / Centrum
* 40% naar Zuidtak / Schiphol / Amstelstation / Westtak
* 20% naar Bijlmer / Utrecht
Dan neemt nu 80% tram 26 en 20% neemt bus 66.
Dan betekent een metro Zuidtak - IJburg, dat de helft van de 26-reizigers overstapt op de metro. Voor een deel wordt die ruimte dan weer ingenomen door toekomstige reizigers vanuit IJburg II naar CS. Hoewel, vanuit IJburg II is het misschien wel sneller, om naar CS over te stappen op Van der Madeweg (van metro 55 op metro 54) dan op IJburg-centrum over te stappen van metro 55 op tram 26.

Maar daar komt nog een effect bij: reizigers vanaf Zeeburgereiland (ZBE) nemen nu ofwel tram 26 naar CS, ofwel bus 37 naar Amstel. Met een IJburgmetro, zullen reizigers van ZBE naar de Zuidtak / Westtak, niet meer de 26/37 naar CS / Amstel nemen, maar de 26 naar IJburg, en daar de metro pakken.
Dus ook het westelijke deel (ZBE - CS) wordt ontlast door een IJburgmetro. Bijkomend voordeel is dat de (nu extreem verspitste) tram 26 hierdoor ook wat tegenspitsverkeer krijgt, en daarmee een evenwichtiger bezetting.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten