Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Roeland schreef:
Klaasje schreef:IJburg moet gewoon een fatsoenlijke verbinding krijgen naar het gebied rondom station Bijlmer=Arena en station Zuid. Het huidige gepruts met die tweede ontsluiting maakt van IJburg het meest autoafhankelijke deel van de hele regio. De OV-bereikbaarheid is nog minder dan in Oudekerk aan de Amstel. Dat kan toch niet bij een van de laatste plekken met serieuze groei bij Amsterdam?
Ik lees hier tussen de regels door een pleidooi voor het doortrekken van de Ringlijnmetro vanaf Diemen-Zuid naar IJburg 2 (via het destijds geschetste IJmeerlijn-tracé)?
Ja, want laten we wel wezen: Een heel groot deel van de werkplekken zit langs de ringlijn en in het ArenA-gebied. Tevens zijn de verbindingen uit de ringzone met Schiphol, Utrecht, Almere, Amersfoort en de zuidelijke Randstad veel sneller dan via CS. Als je IJburg als belangrijk uitbreidingsgebied van Amsterdam beschouwd moet je het ook aantrekkelijk maken. Bereikbaarheid is een van de belangrijke aspecten van aantrekkelijk.
Roeland
Berichten: 2248
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Roeland »

Dan zitten we helemaal op één lijn over Ijburg :D
Laatst gewijzigd door Ardan op do 14 sep 2017, 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Vorige post hoef je niet te quoten
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Roeland schreef:[...] één lijn over Ijburg :D
De 26, toch? (A)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:
Roeland schreef:[...] één lijn over Ijburg :D
De 26, toch? (A)
Je ziet ze vliegen.

Afbeelding
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Ik heb een selectie uit de recente plannen voor metro-uitbreidingen eens bij elkaar geveegd. In het kader van 40 jaar metro (morgen de 14e of maandag de 16e, afhankelijk van je vertrekpunt): een blik 40 jaar in de toekomst. Nieuwe lijnen en stationsnamen heb ik zoveel mogelijk uit officiële documenten gehaald; lijnvoering en -letters heb ik er zelf bij verzonnen.

Realistisch? Dat zien we in 2057 wel weer ;)

(klik voor vergroting)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Ardan »

Nieuwe huisstijl Alargule? :P
Ik doe ook maar wat
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Niet per se, maar het lettertype Futura leek me wel van toepassing op een kaartje van de toekomst.
verfmeer
Berichten: 776
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door verfmeer »

Geen metro Diemen-Zuid - IJburg?
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Nope. Ik heb me beperkt tot de plannen uit de recente metrostudies en de ideeën voor metro-ontsluiting van Haven-Stad. Ook de Uithoornlijn (die er waarschijnlijk gaat komen) en een verlenging van de IJtram (die te verwachten valt als IJburg verder wordt uitgebreid) heb ik er voor de volledigheid op vermeld.

En ook dan heb ik nog keuzes moeten maken: de Noord/Zuidlijn naar Schiphol, de Ringlijn naar Noord en de als Westlijn doorgetrokken Oostlijn staan er niet op.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Alargule schreef:Ik heb een selectie uit de recente plannen voor metro-uitbreidingen eens bij elkaar geveegd. In het kader van 40 jaar metro (morgen de 14e of maandag de 16e, afhankelijk van je vertrekpunt): een blik 40 jaar in de toekomst. Nieuwe lijnen en stationsnamen heb ik zoveel mogelijk uit officiële documenten gehaald; lijnvoering en -letters heb ik er zelf bij verzonnen.

Realistisch? Dat zien we in 2057 wel weer ;)
Zeer zeker realistisch. Enige wat ik mis is de verbinding met Almere. Ook zou ik het als we over 2057 praten niet verkeerd vinden als er vanaf Schiphol dan ook een lijn over de Zuidtak rijdt. Die kan dan eindigen op Spaklerweg. Alleen voor de Zuidtak is Spaklerweg echt interessant. Vanaf de Westtak wordt waarschijnlijk Weesperplein interessanter en vanaf de Noordtak zal via Centraal Station het snelste zijn. Wat ik ook nog zou doen is de Ringlijn verleggen via Zaandam naar halte Sixhaven, om vanaf daaruit naar de Oostbuis te gaan. Dan hoeft de capaciteit naar Noord ook niet omlaag. Is allemaal heel duur, maar omdat het 2057 is als het gerealiseerd zou moeten zijn, is het tegen die tijd echt wel mogelijk dat het er ligt.
Laatst gewijzigd door Ardan op za 14 okt 2017, 00:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Afbeelding uit quote gehaald.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Ardan »

De Ringlijn via Zaandam en Sixhaven naar de Oostbuis sturen? Hoe zie je dat in hemelsnaam voor je?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Het grappige van het tekeningetje dat Alargule maakt is dat de Ringlijn en de Gaasperplas/Geinlijn gewoon als één lijn aan elkaar gekoppeld kan worden als een soort strik. De route wordt dan: Gaasperplas-Amstelstation-Centraal-Sloterdijk-Zuid-Bijlmer-Gein. Op de drukste delen van de route kun je dan versterkingsritten bieden (Isolatorweg-Amstelveenseweg en Spaklerweg-Gein).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Ik heb het al vaker geopperd. Maar ik denk oprecht dat het slim is om de sprinters deels weg te werken in Amsterdam en die vervangen door metro's. Over de Oostlijn zijn er zoveel stations dat het voor sprinters erg lang duurt om daar overal te stoppen. Wat ik zou doen, is tussen Spaklerweg en iets voorbij Muiderpoort 2 nieuwe sporen aanleggen. De metro's gaan dan rijden over de huidige treinsporen en de trein over de nieuwe sporen.

De IC stop wordt verplaats naar Duivendrecht om daar voortaan de cross-platform te bieden op de metro en de sprinters bieden op Bijlmer ArenA een Cross-platform op de metro en de sprinter uit Rhenen rijdt voortaan naar Schiphol en de sprinter uit Rotterdam Centraal rijdt door naar Weesp en Almere.

De belangrijkste reden hiervoor is dat er momenteel slechts 2 sporen zijn tussen Bijlmer ArenA en Amsterdam Centraal. Daarover rijt in de nieuwe dienstregeling: 6x per uur een IC, 4x per uur een sprinter, 1x per 2 uur een ICE en bij omleidingen ook de Thalys en Eurostar. Ik voorzie dat dat heel veel problemen gaat opleveren. Als er nu uitbreidingen met de trein worden gedaan moet je het hele stuk tussen Amsterdam Bijlmer ArenA en Centraal Station verdubbelen (pas bij Centraal Station is het mogelijk om op de sporen uit Amersfoort te komen). Met mijn oplossing is wat er over de treinsporen rijdt nog slechts: 6x per uur een IC en 1x per 2 uur een ICE en de omgeleide Thalys en Eurostar en je hoeft alleen extra sporen aan te leggen tussen Spaklerweg en voorbij Muiderpoort.

Vanaf Muiderpoort buigt de metro af en gaat dan via de sporen van de huidige lijn 26 naar Centraal Station. Het enige verschil is dat hij in dit geval ondergronds naar Centraal Station gaat, waarna hij afbuigt richting de sporen van de NZL en dan bij Sixhaven kruist en daarna verder gaat richting Zaandam en Isolatorweg.

Wat nog wel even vermeld dient te worden is dat in mijn plan de sporen 3 en 6 op station Bijlmer ArenA naar de metro gaan. Om de trein voldoende capaciteit te bieden zullen er daar wel 2 extra sporen moeten komen. Dan zijn er weer 6 sporen voor de trein. 2 ervan zijn de sporen naar de Zuidtak, 2 ervan zijn sporen richting Amsterdam Centraal en 2 sporen richting Weesp.

Om dan ook nog even een lijnvoering mee te geven. Tussen Gein en Spaklerweg gaan in mijn geval 2 lijnen rijden, 54 en voor nu even 55. 54 gaat via de Oostbuis naar Centraal Station. 55 gaat richting Zaandam. De metro vanuit Isolatorweg naar Sixhaven gaat daarna via de route van lijn 55 en daar waar lijn 55 aftakt richting de huidige treinsporen gaat de metro uit Isolatorweg verder over de route van de huidige tram 26 en takt vervolgens aan bij de OWL. Omdat er 4 sporen zijn tussen Spaklerweg en Amstel is het ook weer makkelijker om een metro vanaf de Zuidtak de Oostbuis in te sturen. In de Oostbuis rijden dan dus lijn 51 en 54. Gaasperplas heeft een verbinding met de Zuidtak.

Het is heel ingewikkeld en het gaat veel kosten, maar ik denk wel echt noodzakelijk om grondige aanpassingen te doen. Er gaan anders echt op diverse plekken problemen ontstaan wat betreft capaciteit over de Oostlijn. In de nieuwe situatie kan je vanaf Holendrecht met de metro richting elk station wat nu de sprinters ook aandoen. Station Amsterdam Amstel verliest helemaal de treinfunctie, maar de metro is nu al sneller dan de IC op Centraal Station en anders krijg je de situatie dat de IC ineens 2 stations moet bedienen en aangezien hij op Amstel met 2 nieuwe sporen geen cross-platform kan bieden en wel op Duivendrecht lijkt het mij verstandiger om op Duivendrecht te stoppen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Heel ingewikkeld en ook vrij onnodig. De sporen tussen Amstel en CS lijken mij wel berekend op het toekomstige treinenaantal, omdat er maar één tussenliggend station is dat IC's overslaan (Muiderpoort). Zeker als de frequentie van de sprinter naar 6 per uur gaat is dat vooral een kwestie van een strakke dienstregeling rijden. ERTMS zal in de toekomst ook kunnen helpen.

Over een metrolijn parallel aan het spoor via Amstel, Muiderpoort en CS heb ik ook wel eens zitten denken. Je zou er het oosten van de stad een goede metroverbinding mee geven. Ik denk echter dat de huidige plannen voor een Oost/Westlijn die behoefte ook zullen dekken.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Je vergeet dat het al bij ArenA is dat die situatie zich voordoet. En ook op Duivendrecht stoppen de sprinters en de IC niet. Als in de nieuwe dienstregeling de ICE rijdt, wordt de sprinter nu al verschoven. Elke 10 minuten een sprinter en elke 10 minuten een IC past gewoon niet.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Alargule schreef:Heel ingewikkeld en ook vrij onnodig. De sporen tussen Amstel en CS lijken mij wel berekend op het toekomstige treinenaantal, omdat er maar één tussenliggend station is dat IC's overslaan (Muiderpoort).
Het stuk is wel overbelast (link, pdf) verklaard, dus kennelijk past het niet.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Gelukkig hebben sprinter en IC op Bijlmer ieder hun eigen spoor, want het viersporige deel begint net ten noorden van het station (de sporen uit Zuid vorken er tussen, waardoor de spoorbaan tijdelijk zessporig door Bijlmer loopt). Duivendrecht wordt inderdaad ook overgeslagen door IC's, maar maakt dat het onmogelijk? Volgens de planners van de komende dienstregeling niet. En vergeet niet dat een vergelijkbare intensiteit er nu al is op de Westtak, waar IC direct en internationale treinen Lelylaan en Sloterdijk overslaan, tussen 6 sprinters door. Het is passen en meten, toegegeven. Maar ik ben altijd voor het zo maximaal mogelijk benutten van bestaande infrastructuur voordat er een schop de grond in moet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Die Westtak is ook overbelast verklaard (NS is niet akkoord met de 10-20 ligging van de sprinters). Probleem hier is dat het op Amsterdam C - Amsterdam Bijlmer op zich wel past, maar als je dat verder over het netwerk uit gaat rollen je ergens in de problemen komt. Die ICE laat zich niet makkelijk schuiven want die moet op tijd bij de grens zijn, goederen laat zich niet makkelijk schuiven want die moet ook gebruik maken van de sporen van/naar Haarlem (voor de treinen met bestemming Beverwijk), Zaandam (voor Houtrakpolder) en Schiphol (voor Westhaven) en sprinters liggen vast door de tijdsligging rond Gouda en rond Driebergen-Zeist. Al die dingen samen maken dat je ergens knel komt te zitten.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Men rept al jaren over station Zuid als het tweede CS van de stad. De overbelastverklaring van het baanvak Bijlmer-CS zou je kunnen verhelpen door de ICE voortaan daarheen te sturen. Met een viersporige Zuidtak zou dat toch moeten kunnen...
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dat is zeker een plan, maar ik denk dat op termijn dus eigenlijk de situatie moet ontstaan vergelijkbaar met Parijs. Alleen denk ik wel dat het noodzakelijk is om IC uit Utrecht naar Amsterdam Centraal door te laten rijden, omdat je wel doorgaande IC nodig hebt naar Alkmaar/Den Helder/Enkhuizen. Om alleen maar IC te hebben die Kop van Noord-Holland naar Amsterdam rijden is ook zinloos. Die moet je toch aan een doorgaande IC koppelen. En allemaal naar Amersfoort is overcapaciteit. Bovendien de Utrechtboog zal ook niet alle IC aankunnen als die uit Utrecht allemaal naar Zuid moeten, maar om die reden moeten de metro's de sprinters vervangen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Jef400 »

Nou heb ik geen cijfers paraat. Maar wat ik merk is dat het aantal reizigers tussen de noordkop en Amsterdam Centraal toch vrij substantieel is. Dus dat zal dan voornamelijk op materieelvlak en perroncapaciteit gebaseerd zijn.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Alargule schreef:Men rept al jaren over station Zuid als het tweede CS van de stad. De overbelastverklaring van het baanvak Bijlmer-CS zou je kunnen verhelpen door de ICE voortaan daarheen te sturen. Met een viersporige Zuidtak zou dat toch moeten kunnen...
Die Zuidtak is het probleem niet. Station Amsterdam zuid en de (on)mogelijkheid om daar te keren wel. Om te keren moet je dan naar Hoofddorp, via Schiphol... Het keerspoor bij Amsterdam Zuid is daarvoor nu niet ingericht en bovendien wil je dat niet overdag continu bezet houden omdat je het bij calamiteiten wil gebruiken. Kortom: dan zul je echt nog wat moeten investeren rond Amsterdam Zuid.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Goed, als het probleem dat we willen oplossen het capaciteitsgebrek op het baanvak Bijlmer-CS is, en we willen dat oplossen door de sprinters daar weg te halen, zijn er ook eenvoudiger ingrepen te bedenken. In essentie zou je kunnen volstaan met een spoorverbinding van de sprintersporen naar de metrosporen ten noorden van Bijlmer. Sprinters uit Breukelen e.v. voegen dan in op het metrospoor ten zuiden van Strandvliet. De restcapaciteit op het metronet is er: alle metrostations ten zuiden van Strandvliet blijven bediend worden met uitzondering van Bullewijk, omdat Bijlmer en Holendrecht ook sprinterstations zijn. Reigersbos en Gein alleen trekken te weinig reizigers om de huidige frequenties mee nodig te maken, dus een deel zou kunnen aftakken richting Abcoude en Breukelen. Ten noorden van Strandvliet kunnen de metrosprinters naar de Oostlijn of de Ringlijn worden geleid.

Blijven de vragen of je met bicourant materieel wilt gaan werken, zodat je een flexibeler lijnvoering mogelijk maakt, of de baan tussen Bijlmer en Breukelen naar metrostandaard wilt ombouwen, wat een betrouwbaarder netwerk zou opleveren, maar waarschijnlijk betekent dat doorgaande verbindingen naar Utrecht, Rhenen, Gouda en Rotterdam komen te vervallen.

Maar het zou een stuk voor de hand liggender zijn dan de plannen van Western Soldier, en hetzelfde effect hebben: meer ruimte voor IC's en ICE op het baanvak Bijlmer-CS.

Rood: IC, ICE; oranje en groen vormen een mogelijke lijnvoering van de metro en metrosprinter (alternatieve lijnvoeringen zijn denkbaar):

Afbeelding
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Ik weet dat de huidige Gaasperplas en Geinlijn zo robuust zijn aangelegd dat zelfs IC-treinen op het spoor kunnen rijden (als er bovenleiding zou hangen). Ik vrees dat de ringlijn echter gedimensioneerd is op sneltrammaterieel en dat sprinters al te veel zijn voor de baan. Ik heb ook het vermoeden dat de spoorbogen te krap zijn voor treinmaterieel (bij Riekerpolder en bij Overamstel).
Alargule schreef: Maar ik ben altijd voor het zo maximaal mogelijk benutten van bestaande infrastructuur voordat er een schop de grond in moet.
Mee eens, en het helpt als er een degelijke toekomstvisie wordt geschreven vanwaaruit de vervoersvraag in 2030 wordt bezien en afgewogen welke modaliteit daar het beste in kan voorzien. Neem bijvoorbeeld Amstel-Zuid. Dat kan (met investeringen) per trein, metro, tram of bus. Maar kies dan wel voor één en werk het goed uit en bed de verbinding goed in in het netwerk. Dat laatste, daar zijn ze slecht in te Amsterdam...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Maar in de beide situaties zul je hele kilometers aan spoor moeten vervangen, zeker als je dat helemaal naar Breukelen wil doen. Zoals ik al zei kan je ook eerst mijn plan uitvoeren tot aan Muiderpoort, dan hoef je slechts 2,5 km per richting te vervangen. Breukelen naar Amsterdam Holendrecht is al 14 kilometer en van Bijlmer ArenA tot aan Amstel is ook 4. En anders moet er op termijn zeker spoor bij, want ik geloof niet dat het mogelijk is om op het drukke metrospoor nog sprinters te laten rijden. In alle situaties zullen er 2 lijnen blijven rijden over de Geinlijn, met frequenties van in elk geval 8x per uur wat neerkomt op elke 4 minuten. Daar kan geen sprinter bij.

Wat maakt het uit of daar een metro of een trein rijdt? De meeste mensen die vanuit buiten Amsterdam naar plekken in Amsterdam zullen voor een heel groot deel van de tijd nog gebruik moeten maken van metro of tram voordat ze bij hun bestemming zijn. En het aantal reizigers dat de gehele rit door Amsterdam blijft zitten is beperkt. Zoals gezegd is de metro tussen Amstel en Centraal al sneller dan de IC en op de rest van het gedeelte maakt het ook weinig uit of je een sprinter of een metro gebruikt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten