Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Pooh
Berichten: 151
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 12:27

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Pooh »

Waarom niet de zuidtangent ombouwen tot trambaan, eventueel met 60-meter materieel? Dat lijkt me veel kosteneffectiever voor Hoofddorp?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Waarom dan niet gewoon de frequentie van bussen verhogen op de zuidtangent? Dat lijkt me veel kosteneffectiever voor Hoofddorp dan een geheel nieuwe trambaan?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12799
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Hainje »

De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
🍉
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Van 50 Hz naar 100 Hz? Werkte voor tv's ook prima.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Hainje schreef:De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
Natuurlijk weet ik dat, maar dat maakt de tram nog niet gratis. Hoezo ontkom je vroeg of laat niet aan een tram?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Als je op langere termijn alle passagiers met bussen wilt blijven vervoeren heb je elke minuut een bus nodig om iedereen te vervoeren. Bovendien is een tram toch vaak sneller dan een bus over een langere afstand. Je hebt dus minder trams nodig dan dat je bussen nodig hebt om alle mensen te vervoeren. Niet alleen vanwege de capaciteit, maar ook vanwege de snelheid. Een metro heeft een nog hogere snelheid en capaciteit, maar dan moet er wel genoeg afstand zijn tussen haltes. Ik kan mij voorstellen dat een tram in deze ook een goede keuze kan zijn, omdat een tram fijnmaziger is dan de metro en bovendien ook makkelijker bochten kan maken. Daarmee kan een tram makkelijker op meer plekken op de luchthaven komen en daarmee een groter deel bedienen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

De Uithoflijn zijn ze pas gaan ombouwen naar een tramlijn bij een maximum van 30 dubbelgelede bussen per uur. Lijn 300 rijdt op dit moment pas 12x/uur (en niet dubbelgeleed), dus voorlopig kan de Zuidtangent nog wel even verder met alleen frequentieverhogingen.

Voor zo ver ik kan zien zijn alle trams in Nederland begrenst op 80 km/h of lager. Bussen kunnen in theorie tot 100 km/h. Misschien dat een tram wel iets sneller kan optrekken dan een bus? Halteafstand doet er niet toe: een bus zou je net zo'n grote of kleine halteafstand kunnen geven als de tram.

Ik zie de noodzaak nu nog niet echt om de Zuidtangent op korte termijn te vertrammen (en dus al helemaal niet om een metro naar Hoofddorp aan te leggen).
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mdk »

hoe zit het eigenlijk met de bochten op de zuidtangent, zijn die geschikt voor dubbelgeledes?
(lijkt me wel gezien het traject is gebouwd met vertramming in het achterhoofd, maar toch)
Bij twijfel altijd klagen
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Bussen kunnen 100, maar zijn de wegen daarvoor geschikt? Een eventuele trambaan hoeft niet per definitie de weg te volgen, want een trambaan kan ook over andere ondergrond, bijvoorbeeld lijn 1 in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam. Ja Utrecht heeft dubbel gelede bussen. Amsterdam heeft die niet. Lijn 300 rijdt 12x per uur, maar er zijn meerdere bussen die vanaf Amsterdam naar Schiphol gaan. Namelijk: lijn 69, 194, 195, 245, 246, 247, 300, 341, 397. Niet allemaal bedienen ze dezelfde delen van Amsterdam maar je kan de hele stroom naar Schiphol wel bundelen door tramlijn 2 door te trekken. Voor de delen van Amsterdam die de tram niet bediend kunnen de bussen behouden blijven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13654
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Hainje schreef:De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
Lijkt me bijzonder knap om met trams over de A 9 te rijden :evil:

Eigenlijk is alleen het trajectgedeelte door de Haarlemmermeer geschikt voor trams. Eventueel zou je de brug in de Oude Haagseweg kunnen vervangen door een nieuwe die ook geschikt is voor railvervoer. In zo'n geval kun je een tramlijn vanaf Amsterdam Zuid via de VU en Schiphol richting Hoofddorp laten rijden. Ik zie meer in een opwaardering van het busvervoer of eventueel een nieuwe metrolijn Hoofddorp-Schiphol-Badhoevedorp-Amsterdam West-Amsterdam Centrum-Amsterdam Centraal. Een soort combinatie van de huidige plannen van de Oost-Westlijn en de doorgetrokken Noord-Zuidlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Lijn 300 rijdt met CapaCity’s, die zijn aan capaciteit bijna identiek aan dubbelgeledes met capaciteit voor meer dan 200 reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Dan nog, zijn er met al die lijnen zodanig veel bussen nodig om alle reizigers te vervoeren, dat ik denk dat het goed is dat er trams of metro's gaan rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Mdk
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Mdk »

@suus
Met staanplaatsen meegerekend? Want zoals iedereen weet worden die plekken in utrecht goed benut.
Bij twijfel altijd klagen
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Suus »

Ja, met staanplaatsen meegerekend. Ik geloof dat zo’n CapaCity maar 50 zitplaatsen heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Yanaike schreef:De Uithoflijn zijn ze pas gaan ombouwen naar een tramlijn bij een maximum van 30 dubbelgelede bussen per uur. Lijn 300 rijdt op dit moment pas 12x/uur (en niet dubbelgeleed), dus voorlopig kan de Zuidtangent nog wel even verder met alleen frequentieverhogingen.
De Uithoflijn komt minstens tien jaar te laat. Als de ombouw van de Zuidtangent niet al te lang op zich laat wachten zijn zulke idiote frequenties daar helemaal niet nodig.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Suus schreef:Lijn 300 rijdt met CapaCity’s, die zijn aan capaciteit bijna identiek aan dubbelgeledes met capaciteit voor meer dan 200 reizigers.
Maximaal 191 passagiers gaan er in een CapaCity, maar wel met een passagiersdichtheid van 7,4 mensen per m2 als je bij Mercedes op de website kijkt. Wat een erg hoge dichtheid is. Ter vergelijking: GVB houdt maar 4 passagiers per m2 aan en CAF 6 passagiers m2. Ik neem het dus een beetje met een korrel zout.
DingeZ
Berichten: 454
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door DingeZ »

Western Soldier schreef:Bussen kunnen 100, maar zijn de wegen daarvoor geschikt? Een eventuele trambaan hoeft niet per definitie de weg te volgen, want een trambaan kan ook over andere ondergrond, bijvoorbeeld lijn 1 in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam. Ja Utrecht heeft dubbel gelede bussen. Amsterdam heeft die niet. Lijn 300 rijdt 12x per uur, maar er zijn meerdere bussen die vanaf Amsterdam naar Schiphol gaan. Namelijk: lijn 69, 194, 195, 245, 246, 247, 300, 341, 397. Niet allemaal bedienen ze dezelfde delen van Amsterdam maar je kan de hele stroom naar Schiphol wel bundelen door tramlijn 2 door te trekken. Voor de delen van Amsterdam die de tram niet bediend kunnen de bussen behouden blijven.
Bussen mogen alleen 100 met gordels en zonder staanplaatsen, dat is nogal onhandig op een lijn als de 300. Er zijn ook prima trams die 100 kunnen. Ze moeten dan alleen andere draaistellen hebben en een volledig vrije baan. Je ziet ze niet zoveel omdat er weinig trams zijn die afstanden rijden waar 100 echt zinvol is, maar zeker op stukken als Vijfhuizen - Hoofddorp lijkt mij dat een prima snelheid.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SLToilet »

Metro's halen die snelheid vaker, althans, kijkend naar Rotterdam zijn een aantal stukken waar metro's 100 mogen, al is dat ook gebaseerd op het feit dat treinen vroeger daar ook 100 mochten. De trams van RR hebben een lang stuk maar halen ondanks de afstand Leidschenveen-Voorweg geen hoge snelheden door van bovenaf opgelegde beperkingen, niet eens zozeer technisch. Dit betekent wel dat de maximumsnelheid van een Zuidtangenttram moet gaan afwijken van de lage maximumsnelheden in het Amsterdamse OV, waarin ook de metro's vrij langzaam rijden (wat, 70?)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

De metro's rijden inderdaad 70 in Amsterdam. Alleen de tramlijnen 5 en 26 hebben ook stukken waar ze die snelheid mogen halen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Die 70 km/u is de dienstsnelheid. De M5's schijnen 90 km/u te kunnen halen.
SLToilet schreef:Dit betekent wel dat de maximumsnelheid van een Zuidtangenttram moet gaan afwijken van de lage maximumsnelheden in het Amsterdamse OV, waarin ook de metro's vrij langzaam rijden (wat, 70?)
Verschillende maximumsnelheden op verschillende baanvakken binnen één netwerk zijn eerder regel dan uitzondering, afhankelijk van de eigenaardigheden van het tracé, zoals halteafstand en bogen. Geen probleem dus.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
cxx3219 op lijn 382
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
Contacteer:

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door cxx3219 op lijn 382 »

Ik heb ook gehoord dat er een nieuwe buurt komt bij westhaven in de buurt.
Daar zou in principe ook een tram of metro naar toe kunnen.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10486
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Alargule schreef:AT5 is met een aardige artikelenserie over Haven-Stad bezig, waar 40.000 tot 70.000 woningen tot 2045 gerealiseerd moeten gaan worden. GVB pleit er bij monde van Alexandra van Huffelen nu voor om die wijk per metro te ontsluiten, en met de besluitvorming daarvoor nog liever gisteren dan vandaag te beginnen:

http://www.at5.nl/artikelen/175268/gvb- ... haven-stad

Concreet zou het een sluiting van de Ringlijn en een aftakking van de Noord/Zuidlijn richting Zaanstad betreffen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
katvis
Berichten: 788
Lid geworden op: do 14 dec 2017, 15:06
Locatie: Roffa

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door katvis »

Hoe zal die ringlijn dan gesloten worden, a la Brussel lijn 2 met station Simonis/Elisabeth, of dat er echt een verbonden cirkel is waar ook daadwerkelijk een rondje kan worden gereden?
PSA: Links gaan, rechts staan
n-evo
Berichten: 3365
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Ach ja, de lieve schat voorzag ook vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam. Kijk wat daar van terecht is gekomen. Alexandra van Huffelen roept ook maar van alles om media-aandacht te krijgen. Overigens lijkt de RET-directeur hetzelfde trucje door te hebben. :X
Klaasje
Berichten: 7124
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Nu past iets roepen om geld te krijgen heel goed in de Amsterdamse metrotraditie. In die zin is het niet zo raar. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel raar dat er een nieuwe wijk gemaakt wordt waarbij kennelijk iedereen gebruik moet maken van het OV of de fiets terwijl een groot deel van het gebied buiten de bestaande verbindingen én geplande ov-investeringen valt. Eigenlijk had een deugdelijke uitbreiding van het OV grotendeels binnen de gebiedsexploitatie moeten vallen en niet volledig afhankelijk moeten zijn van een losse investering.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten