Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

De 69 is meer dan alleen een verbinding naar Schiphol. Het is ook dé snelle verbinding tussen Nieuw Sloten, Osdorp, Geuzenveld, Slotermeer en Sloterdijk-Centrum. Door de 69 op te heffen komt ook een deel van Slotermeer/Geuzenveld zonder bus te zitten. Voorheen zigzagde bus 19 door het hele stadsdeel. De route van de 69 is destijds meer rechtgetrokken en de 61 in het leven geroepen om het gat op te vullen.

De O/W-lijn, tram 7 en bus 61 fragmenteren de boel nogal.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Dat is dan een logisch gevolg van het verlengen van tram 7 naar De Aker en de OWL naar Schiphol. Het behouden van lijn 69 parallel aan die lijnen is economisch onverantwoord.

Ik vind die verlenging van tram 7 ook niet heel kansrijk, als er een OWL zou liggen. Mijn inschatting is/was dat de overgebleven volumes in Osdorp, als er een metro ligt, zo laag zullen zijn dat bussen het meest geschikt zijn voor de oppervlakteontsluiting. Zie ook het ‘basis’ plaatje.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Daarom zou ik de 69 laten zoals het is en de 7 niet verlengen naar Osdorp. :)
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Wat zijn nu je plannen op de route parallel aan de OWL? Ben je nog steeds van plan om geen trams oost-west op Frederiksplein te laten halteren?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Ja. Ik vind het zonde van het geld en de openbare ruimte om voor één halte, op 500m (6 min) lopen van twee metrostations een tramlijn in dienst te houden. Ook een metrostation met halteafstand van 500m gaat volgens mij te veel ten kosten van de snelheid en kost snel 100 miljoen. Mensen die slecht ter been zijn, kunnen met tram 4 en overstappen. Voor het overgrote deel van de reizigers is maximaal 6 minuten langer lopen geen probleem.

OWL reizigers die willen overstappen op lijn 4 hebben ook voldoende alternatieven:
Naar Rembrandtplein met tram 14 (Alexanderplein) of 24 (Vijzelgracht)
Naar Ceintuurbaan of verder zuidelijk met lijn 3 vanaf Alexanderplein of Vondelpark.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Het mag dan maar een halte zijn, maar er zijn meerdere voorbeelden op de route die ik absoluut per tram zou maken en niet per metro. Bovendien zou ik tussen Weesperplein en Vijzelgracht de tram ook boven de metro verkiezen, aangezien dat dan een stuk sneller is. Bij Weesperplein heb je de HvA en die zouden dan allemaal moeten overstappen als ze op haltes moeten zijn die niet aan de OWL liggen of als ze op haltes zouden moeten zijn die dan door toedoen van jouw plannen zouden worden opgeheven. Die reisrelaties zijn te belangrijk om ze helemaal weg te doen. De tramsporen zul je sowieso nodig hebben voor omleidingen, dus dan kan je ze maar beter ook gewoon gebruiken. Hoeven geen hoge frequenties te zijn, maar helemaal geen trams meer op heel veel plekken vind ik toch echt een achteruitgang. Natuurlijk kosten ze geld, maar OV zou nog steeds dienstverlenend moeten zijn en je moet dan niet grote groepen mensen laten omrijden, omdat het zoveel goedkoper is.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

De grootste maatschappelijke winst van een Oost/Westlijn zit mijns inziens juist in de openbare ruimte die gewonnen wordt door bovengronds verkeer te vervangen door ondergronds verkeer. Dat kun je pas verzilveren door al het Oost-West vervoer per metro af te handelen en dat leidt tot vaker overstappen en/of verder lopen naar een metrostation. Daar staat echter een flink kortere reistijd in de metro tegenover. In mijn plan ga ik er daarom vanuit dat de volgende stukken tram/busbaan worden opgebroken:

- Haarlemmer Houttuinen, vervangen door smalle autoweg plus hoofd fietsroute (misschien fietsstraat)
- Korte ‘s Gravenzandestraat - Leidseplein, vervangen door fietsstraat zodat stoepen van met name Weteringschans verbreed kunnen worden
- Al het tramspoor in de Indische Buurt, busbaan Insulindeweg/Wijtenbachstraat moet wel blijven voor bus 37, meer ruimte op Javaplein en ruimte voor wandelboulevard langs Mauritskade
- Leidseplein - Dam (Leidsestraat), vervangen door voetgangersgebied en het Leidseplein kan weer een echt plein worden
- Leidseplein - Surinameplein, vervangen door smallere autoweg met bredere stoepen, zodat de Overtoom iets minder verkeersriool wordt
- Al het tramspoor in Osdorp, daar is geen gebrek aan openbare ruimte, maar dat spoor is gewoon niet meer nodig.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Leidseplein-Dan daar zitten meerdere tramhaltes tussen. Dat opbreken zou betekenen dat je soms een kilometer moet lopen naar tram of metro. Dat kan je zeker in het centrum niet maken.

Het leefbaarder maken door meer openbare ruimte te creëren is leuk, maar als daarmee het OV behoorlijk minder bereikbaar wordt dan vraag ik me af of de leefbaarheid er ook daadwerkelijk beter van wordt.

Ik verwacht in elk geval dat de leefbaarheid door meer openbare ruimte er minder op vooruit gaat dan dat het achteruitgaat doordat OV fors minder bereikbaar wordt. Bedenk ook dat zulke lange afstanden tot het OV ertoe leidt dat meer mensen met de auto gaan. Daarmee komt er dus ook nog meer vervuiling. GVB moet nu aan de norm voldoen dat elke plek binnen de ring binnen 500 meter OV moet hebben. Ik ben absoluut voorstander ervan dat dat zelfs naar 300 meter gaat.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

Western Soldier schreef:Bovendien zou ik tussen Weesperplein en Vijzelgracht de tram ook boven de metro verkiezen, aangezien dat dan een stuk sneller is.
Waarom is dat sneller?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Omdat de tram op straatniveau is en de metro ondergronds. Dat maakt nogal wat uit. Bovendien rijden de 3 tramlijnen op het hoogtepunt 24x per uur.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

De metro rijdt wel een stukje sneller en stopt niet op Frederiksplein. Bovendien zijn de reserveringen voor een Oost/Westlijn op zowel Weesperplein als Vijzelgracht ondiep.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Hoe kan de OWL bij Weesperplein ondiep liggen? Het lijkt mij niet dat er boven de Oostlijn genoeg ruimte is voor een tunnel. Ja de metro rijdt sneller, maar de tram blijft dichterbij. Bovendien rijden er dus zoals gezegd op het hoogtepunt 24 trams per uur. Dan kan je mij niet vertellen dat de haltes tussen Elandsgracht en Korte 's-Gravezandestraat die niet door de metro's worden bediend allemaal extra loopafstanden kunt geven. Elandsgracht is bovendien best een knooppunt. Van Korte 's-Gravezandestraat naar Elandsgracht moet al 2x worden overgestapt.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Vinny »

Sixhaven schreef:
Western Soldier schreef:Bovendien zou ik tussen Weesperplein en Vijzelgracht de tram ook boven de metro verkiezen, aangezien dat dan een stuk sneller is.
Waarom is dat sneller?
Tussen de specifieke geografische coördinaten zal het sneller zijn ja. Reizigers moeten meestal van het ene adres naar het andere. De tijdwinst van metro's wordt vaak erg overschat, juist omdat het vervoermiddel niet overal stopt moeten reizigers langer lopen naar hun halte, en is vaak de wachttijd ook iets langer dan op het onderliggend openbaar vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Z2N »

Dat de wachttijd langer is, is anno 2018 een keuze: doordat er automatische metro's zijn kan je kiezen tussen elke 6 minuten 6 bakken, of elke minuut een bak: de kosten per bak (materieel, onderhoud spoor) zijn dan wel hoger, maar niet veel. De grootste kostenpost, de bouw van de tunnnels, heb je al gemaakt, en kan je met een hogere frequentie over een grotere groep aangetrokken reizigers smeren. De metro van Lille is een goed voorbeeld: die rijdt in de spits elke minuut met korte stellen, daardoor is de wachttijd feitelijk geen factor. Een heel aantrekkelijk product, in een stad die beduidend kleiner is dan Amsterdam. :)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Western Soldier schreef:Van Korte 's-Gravezandestraat naar Elandsgracht moet al 2x worden overgestapt.
Waarom blijf je ontkennen dat mensen benen hebben? Vanaf de halte Korte ‘s Gravenzandestraat naar de Oostelijke ingang van Weesperplein (die door het perron minimaal 100m oostelijker komt te liggen dan nu) zal minder dan 400m lopen zijn. Geen enkele Reisplanner zal dus aanbevelen om met de tram terug te steken naar Alexanderplein, maar zal gewoon het volgende tonen:
- Lopen 5 min
- Metro Weesperplein - Leidseplein 2 haltes , 4 min
- overstap 3 min
- Tram 2 of 5: 2 minuten

Ja, dat is twee minuten trager dan nu met de directe tram. Ik zeg ook nergens dat niemand er op achteruit gaat. Dit is kwa loopafstand echter een worst case omdat de halte precies tussen Weesperplein en Alexanderplein in ligt. Zodra de herkomst dichter bij Weesperplein of Alexander ligt zal de looptijd afnemen en neemt die voor de tram toe.
rooddolfijn
Berichten: 727
Lid geworden op: do 11 jan 2018, 13:46
Locatie: Groot-Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door rooddolfijn »

Bij de bouw van de Noord-Zuidlijn is volgens mij bij station De Pijp rekening gehouden met een eventuele Oost-Westlijn of is dat zoals jij dat maakt op de plattegrond bij station Vijzelgracht.
Dit onderschrift is komen te vervallen wegens een noodzakelijke aanpassing in de dienstregeling, gelieve gebruik te maken van het eerst volgende onderschrift.
Sixhaven
Berichten: 52
Lid geworden op: za 15 okt 2016, 19:35

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Sixhaven »

Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

IC140 schreef:
Western Soldier schreef:Van Korte 's-Gravezandestraat naar Elandsgracht moet al 2x worden overgestapt.
Waarom blijf je ontkennen dat mensen benen hebben? Vanaf de halte Korte ‘s Gravenzandestraat naar de Oostelijke ingang van Weesperplein (die door het perron minimaal 100m oostelijker komt te liggen dan nu) zal minder dan 400m lopen zijn. Geen enkele Reisplanner zal dus aanbevelen om met de tram terug te steken naar Alexanderplein, maar zal gewoon het volgende tonen:
- Lopen 5 min
- Metro Weesperplein - Leidseplein 2 haltes , 4 min
- overstap 3 min
- Tram 2 of 5: 2 minuten

Ja, dat is twee minuten trager dan nu met de directe tram. Ik zeg ook nergens dat niemand er op achteruit gaat. Dit is kwa loopafstand echter een worst case omdat de halte precies tussen Weesperplein en Alexanderplein in ligt. Zodra de herkomst dichter bij Weesperplein of Alexander ligt zal de looptijd afnemen en neemt die voor de tram toe.
Het kost bij de metro ook gewoon tijd om naar beneden te gaan. Voor de Oostlijn heb ik ruim een minuut nodig om vanaf de ingang op het perron te staan als ik niet wil rennen. Bovendien, zoals ik al zeg zijn het 24 trams die je er in een keer uitgooit die over het stuk Leidseplein-K. 's-Gravezandestraat rijden. Ik vind dat je in jouw scenario te weinig rekening houdt met de mensen die slecht ter been zijn. De 24 bijvoorbeeld rijdt nu ook en heeft ook nog voldoende reizigers om gewoon in stand te houden naast de NZL, waarom zou dat voor de OWL dan niet gelden? Ik zou willen voorstellen om lijn 1 gewoon te behouden, zodat er ook trams blijven rijden. Bijkomstig voordeel is ook dat OLVG Oost bereikbaar blijft vanuit meerdere delen in Amsterdam, in plaats van alleen met de huidige lijn 3. Bovendien zal het ook nog regelmatig voorkomen dat de metro's niet rijden, dus dan heb je wel vervanging nodig. Bussen zijn natuurlijk een optie, maar ik denk dat trams daarvoor toch echt geschikter zijn, omdat die meer capaciteit hebben dan bussen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door IC140 »

Als er een bovengrondse tram blijft rijden zal hij inderdaad best vol zitten. Dat zijn echter wel bijna allemaal mensen die met een klein beetje extra reistijd of discomfort ook met de metro hadden gekund. Voor mij weegt dat niet op tegen de baten van herinrichting van van de Weteringschans en het Leidseplein. Voor jou wel, prima.

Overigens geloof ik voor mensen die echt slecht ter been zijn in de stad meer in via een app oproepbare taxibusjes die mensen vanaf een metrostation naar de voordeur brengen. Het OV in ‘de grote stad’ kan zich dan focussen op zo efficiënt mogelijk grote mensenmassa’s verplaatsen.

We kunnen trouwens de proef op de som nemen. Tram 24 zal vanaf ergens in 2019 gedurende 2 jaar niet rijden tussen Vijzelgracht en CS in verband met het vervangen van de bruggen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

We staan hierin inderdaad lijnrecht tegenover elkaar. Het gaat ook om grote aantallen mensen. Mensen vanuit het OLVG naar Frederiksplein moeten in jouw voorstel 2x overstappen, namelijk op Alexanderplein en Rembrandtplein. Dat is met de tram rechtstreeks 3 haltes en in 5 minuten te doen. In jouw voorstel wordt dat tussen de 20 en 30 minuten. Die mensen gaan dan waarschijnlijk met de auto. Daar neemt de leefbaarheid niet van toe.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Wie moet er van OLVG naar Frederiksplein? :?
Western Soldier schreef:Mensen vanuit het OLVG naar Frederiksplein moeten in jouw voorstel 2x overstappen, namelijk op Alexanderplein en Rembrandtplein.
En nee, volgens het kaartje dat IC140 gepost heeft zou het met 1x overstappen kunnen, via Van Woutstraat?
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Western Soldier schreef:In jouw voorstel wordt dat tussen de 20 en 30 minuten. Die mensen gaan dan waarschijnlijk met de auto. Daar neemt de leefbaarheid niet van toe.
a) Hoe lang denk je dat "die mensen" er ongeveer met de auto over gaan doen? Vergeet daarbij vooral ook niet ca. 15 minuten voor het zoeken naar een parkeerplaats te rekenen.
b) Wat denk je dat zo'n tripje mag kosten? Om je een idee te geven: kijk hier even voor een indicatie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Yanaike schreef:Wie moet er van OLVG naar Frederiksplein? :?
Western Soldier schreef:Mensen vanuit het OLVG naar Frederiksplein moeten in jouw voorstel 2x overstappen, namelijk op Alexanderplein en Rembrandtplein.
En nee, volgens het kaartje dat IC140 gepost heeft zou het met 1x overstappen kunnen, via Van Woutstraat?
Ohja, die route was ik even vergeten, maar ik kan mij niet voorstellen dat er heel weinig zijn, aangezien het nog steeds drukke plekken in Amsterdam zijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door waldo79 »

En geef je ook een reactie op de post van trolly?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:
Yanaike schreef:Wie moet er van OLVG naar Frederiksplein? :?
Western Soldier schreef:Mensen vanuit het OLVG naar Frederiksplein moeten in jouw voorstel 2x overstappen, namelijk op Alexanderplein en Rembrandtplein.
En nee, volgens het kaartje dat IC140 gepost heeft zou het met 1x overstappen kunnen, via Van Woutstraat?
Ohja, die route was ik even vergeten, maar ik kan mij niet voorstellen dat er heel weinig zijn, aangezien het nog steeds drukke plekken in Amsterdam zijn.
Dan nog is het een 'punt-tot-punt' relatie. Ik kan twee willekeurige plekken bedenken in Amsterdam, wat vast ook hele drukke plekken zijn, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat er dan meteen een grote reizigersvraag is tussen die twee plekken en dat er per se een rechtstreekse verbinding tussen die twee punten nodig is.

Als je argumentatie was geweest in de trend van "Alle reizigers van halte X t/m halte Y naar halte A t/m halte B gaan er op achteruit" of "Alle reizigers tussen stadsdeel X en stadsdeel Y" gaan erop achteruit, dan was je argumentatie veel sterker geweest. Maar nu pak je gewoon twee willekeurige (drukke) punten in Amsterdam en je gaat er zonder onderbouwing zomaar vanuit dat er veel reizigers tussen precies die twee punten zijn.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten