Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Waarom niet de zuidtangent ombouwen tot trambaan, eventueel met 60-meter materieel? Dat lijkt me veel kosteneffectiever voor Hoofddorp?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Waarom dan niet gewoon de frequentie van bussen verhogen op de zuidtangent? Dat lijkt me veel kosteneffectiever voor Hoofddorp dan een geheel nieuwe trambaan?
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
🍉
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Natuurlijk weet ik dat, maar dat maakt de tram nog niet gratis. Hoezo ontkom je vroeg of laat niet aan een tram?Hainje schreef:De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Als je op langere termijn alle passagiers met bussen wilt blijven vervoeren heb je elke minuut een bus nodig om iedereen te vervoeren. Bovendien is een tram toch vaak sneller dan een bus over een langere afstand. Je hebt dus minder trams nodig dan dat je bussen nodig hebt om alle mensen te vervoeren. Niet alleen vanwege de capaciteit, maar ook vanwege de snelheid. Een metro heeft een nog hogere snelheid en capaciteit, maar dan moet er wel genoeg afstand zijn tussen haltes. Ik kan mij voorstellen dat een tram in deze ook een goede keuze kan zijn, omdat een tram fijnmaziger is dan de metro en bovendien ook makkelijker bochten kan maken. Daarmee kan een tram makkelijker op meer plekken op de luchthaven komen en daarmee een groter deel bedienen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De Uithoflijn zijn ze pas gaan ombouwen naar een tramlijn bij een maximum van 30 dubbelgelede bussen per uur. Lijn 300 rijdt op dit moment pas 12x/uur (en niet dubbelgeleed), dus voorlopig kan de Zuidtangent nog wel even verder met alleen frequentieverhogingen.
Voor zo ver ik kan zien zijn alle trams in Nederland begrenst op 80 km/h of lager. Bussen kunnen in theorie tot 100 km/h. Misschien dat een tram wel iets sneller kan optrekken dan een bus? Halteafstand doet er niet toe: een bus zou je net zo'n grote of kleine halteafstand kunnen geven als de tram.
Ik zie de noodzaak nu nog niet echt om de Zuidtangent op korte termijn te vertrammen (en dus al helemaal niet om een metro naar Hoofddorp aan te leggen).
Voor zo ver ik kan zien zijn alle trams in Nederland begrenst op 80 km/h of lager. Bussen kunnen in theorie tot 100 km/h. Misschien dat een tram wel iets sneller kan optrekken dan een bus? Halteafstand doet er niet toe: een bus zou je net zo'n grote of kleine halteafstand kunnen geven als de tram.
Ik zie de noodzaak nu nog niet echt om de Zuidtangent op korte termijn te vertrammen (en dus al helemaal niet om een metro naar Hoofddorp aan te leggen).
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
hoe zit het eigenlijk met de bochten op de zuidtangent, zijn die geschikt voor dubbelgeledes?
(lijkt me wel gezien het traject is gebouwd met vertramming in het achterhoofd, maar toch)
(lijkt me wel gezien het traject is gebouwd met vertramming in het achterhoofd, maar toch)
Bij twijfel altijd klagen
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Bussen kunnen 100, maar zijn de wegen daarvoor geschikt? Een eventuele trambaan hoeft niet per definitie de weg te volgen, want een trambaan kan ook over andere ondergrond, bijvoorbeeld lijn 1 in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam. Ja Utrecht heeft dubbel gelede bussen. Amsterdam heeft die niet. Lijn 300 rijdt 12x per uur, maar er zijn meerdere bussen die vanaf Amsterdam naar Schiphol gaan. Namelijk: lijn 69, 194, 195, 245, 246, 247, 300, 341, 397. Niet allemaal bedienen ze dezelfde delen van Amsterdam maar je kan de hele stroom naar Schiphol wel bundelen door tramlijn 2 door te trekken. Voor de delen van Amsterdam die de tram niet bediend kunnen de bussen behouden blijven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Lijkt me bijzonder knap om met trams over de A 9 te rijdenHainje schreef:De baan is voorbereid op een tram, ik neem aan dat je dat weet? Maar goed, vroeg of laat ontkom je niet aan die tram. Dus beter bijtijds beginnen met het juridisch circus, dan straks alles op stel en sprong moeten doen.
Eigenlijk is alleen het trajectgedeelte door de Haarlemmermeer geschikt voor trams. Eventueel zou je de brug in de Oude Haagseweg kunnen vervangen door een nieuwe die ook geschikt is voor railvervoer. In zo'n geval kun je een tramlijn vanaf Amsterdam Zuid via de VU en Schiphol richting Hoofddorp laten rijden. Ik zie meer in een opwaardering van het busvervoer of eventueel een nieuwe metrolijn Hoofddorp-Schiphol-Badhoevedorp-Amsterdam West-Amsterdam Centrum-Amsterdam Centraal. Een soort combinatie van de huidige plannen van de Oost-Westlijn en de doorgetrokken Noord-Zuidlijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Lijn 300 rijdt met CapaCity’s, die zijn aan capaciteit bijna identiek aan dubbelgeledes met capaciteit voor meer dan 200 reizigers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Dan nog, zijn er met al die lijnen zodanig veel bussen nodig om alle reizigers te vervoeren, dat ik denk dat het goed is dat er trams of metro's gaan rijden.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
@suus
Met staanplaatsen meegerekend? Want zoals iedereen weet worden die plekken in utrecht goed benut.
Met staanplaatsen meegerekend? Want zoals iedereen weet worden die plekken in utrecht goed benut.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ja, met staanplaatsen meegerekend. Ik geloof dat zo’n CapaCity maar 50 zitplaatsen heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De Uithoflijn komt minstens tien jaar te laat. Als de ombouw van de Zuidtangent niet al te lang op zich laat wachten zijn zulke idiote frequenties daar helemaal niet nodig.Yanaike schreef:De Uithoflijn zijn ze pas gaan ombouwen naar een tramlijn bij een maximum van 30 dubbelgelede bussen per uur. Lijn 300 rijdt op dit moment pas 12x/uur (en niet dubbelgeleed), dus voorlopig kan de Zuidtangent nog wel even verder met alleen frequentieverhogingen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Maximaal 191 passagiers gaan er in een CapaCity, maar wel met een passagiersdichtheid van 7,4 mensen per m2 als je bij Mercedes op de website kijkt. Wat een erg hoge dichtheid is. Ter vergelijking: GVB houdt maar 4 passagiers per m2 aan en CAF 6 passagiers m2. Ik neem het dus een beetje met een korrel zout.Suus schreef:Lijn 300 rijdt met CapaCity’s, die zijn aan capaciteit bijna identiek aan dubbelgeledes met capaciteit voor meer dan 200 reizigers.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Bussen mogen alleen 100 met gordels en zonder staanplaatsen, dat is nogal onhandig op een lijn als de 300. Er zijn ook prima trams die 100 kunnen. Ze moeten dan alleen andere draaistellen hebben en een volledig vrije baan. Je ziet ze niet zoveel omdat er weinig trams zijn die afstanden rijden waar 100 echt zinvol is, maar zeker op stukken als Vijfhuizen - Hoofddorp lijkt mij dat een prima snelheid.Western Soldier schreef:Bussen kunnen 100, maar zijn de wegen daarvoor geschikt? Een eventuele trambaan hoeft niet per definitie de weg te volgen, want een trambaan kan ook over andere ondergrond, bijvoorbeeld lijn 1 in Den Haag en lijn 26 in Amsterdam. Ja Utrecht heeft dubbel gelede bussen. Amsterdam heeft die niet. Lijn 300 rijdt 12x per uur, maar er zijn meerdere bussen die vanaf Amsterdam naar Schiphol gaan. Namelijk: lijn 69, 194, 195, 245, 246, 247, 300, 341, 397. Niet allemaal bedienen ze dezelfde delen van Amsterdam maar je kan de hele stroom naar Schiphol wel bundelen door tramlijn 2 door te trekken. Voor de delen van Amsterdam die de tram niet bediend kunnen de bussen behouden blijven.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Metro's halen die snelheid vaker, althans, kijkend naar Rotterdam zijn een aantal stukken waar metro's 100 mogen, al is dat ook gebaseerd op het feit dat treinen vroeger daar ook 100 mochten. De trams van RR hebben een lang stuk maar halen ondanks de afstand Leidschenveen-Voorweg geen hoge snelheden door van bovenaf opgelegde beperkingen, niet eens zozeer technisch. Dit betekent wel dat de maximumsnelheid van een Zuidtangenttram moet gaan afwijken van de lage maximumsnelheden in het Amsterdamse OV, waarin ook de metro's vrij langzaam rijden (wat, 70?)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
De metro's rijden inderdaad 70 in Amsterdam. Alleen de tramlijnen 5 en 26 hebben ook stukken waar ze die snelheid mogen halen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Die 70 km/u is de dienstsnelheid. De M5's schijnen 90 km/u te kunnen halen.
Verschillende maximumsnelheden op verschillende baanvakken binnen één netwerk zijn eerder regel dan uitzondering, afhankelijk van de eigenaardigheden van het tracé, zoals halteafstand en bogen. Geen probleem dus.SLToilet schreef:Dit betekent wel dat de maximumsnelheid van een Zuidtangenttram moet gaan afwijken van de lage maximumsnelheden in het Amsterdamse OV, waarin ook de metro's vrij langzaam rijden (wat, 70?)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 77
- Lid geworden op: ma 20 nov 2017, 11:44
- Contacteer:
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ik heb ook gehoord dat er een nieuwe buurt komt bij westhaven in de buurt.
Daar zou in principe ook een tram of metro naar toe kunnen.
Daar zou in principe ook een tram of metro naar toe kunnen.
Weet veel van busnet in Haarlem-IJmond
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Alargule schreef:AT5 is met een aardige artikelenserie over Haven-Stad bezig, waar 40.000 tot 70.000 woningen tot 2045 gerealiseerd moeten gaan worden. GVB pleit er bij monde van Alexandra van Huffelen nu voor om die wijk per metro te ontsluiten, en met de besluitvorming daarvoor nog liever gisteren dan vandaag te beginnen:
http://www.at5.nl/artikelen/175268/gvb- ... haven-stad
Concreet zou het een sluiting van de Ringlijn en een aftakking van de Noord/Zuidlijn richting Zaanstad betreffen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Hoe zal die ringlijn dan gesloten worden, a la Brussel lijn 2 met station Simonis/Elisabeth, of dat er echt een verbonden cirkel is waar ook daadwerkelijk een rondje kan worden gereden?
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Ach ja, de lieve schat voorzag ook vanaf 2017 trolleybussen in Amsterdam. Kijk wat daar van terecht is gekomen. Alexandra van Huffelen roept ook maar van alles om media-aandacht te krijgen. Overigens lijkt de RET-directeur hetzelfde trucje door te hebben. :X
Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam
Nu past iets roepen om geld te krijgen heel goed in de Amsterdamse metrotraditie. In die zin is het niet zo raar. Tegelijkertijd is het natuurlijk wel raar dat er een nieuwe wijk gemaakt wordt waarbij kennelijk iedereen gebruik moet maken van het OV of de fiets terwijl een groot deel van het gebied buiten de bestaande verbindingen én geplande ov-investeringen valt. Eigenlijk had een deugdelijke uitbreiding van het OV grotendeels binnen de gebiedsexploitatie moeten vallen en niet volledig afhankelijk moeten zijn van een losse investering.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten