Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Uit dit artikel (met dank aan n-evo):
Het Parool schreef:De vooronderzoeken op het gebied van het ov leveren al voldoende argumenten om te starten met de voorbereidingen van zo'n tweede verbinding vanaf IJburg en Zeeburg naar Oost. Ook wordt al gestart met dergelijke voorbereidingen voor de aanleg van een derde verbinding vanaf IJburg naar Zuidoost.
Zou lijn 50 dan toch nog eens richting IJburg gestuurd worden?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Het gaat om het doortrekken van de tram - waarschijnlijk lijn 3 - van Flevopark naar Zeeburgereiland/IJburg en de Zuidtangent (bus) van Bijlmer ArenA naar IJburg Centrumeiland. Met de metro heeft het niks te maken.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Die stellige afwijzing mag je wat mij betreft wat steviger onderbouwen. Zoals je waarschijnlijk weet, zal bij de bouw van de trambrug naast de Amsterdamsebrug rekening worden gehouden met de mogelijkheid, die later als metrobrug te gebruiken. Het artikel gaat verder over tramverbindingen, en heeft het niet alleen over een verbinding naar Zuid-Oost, maar ook over reizigers naar Zuid. Daarnaast hoeft voor het doortrekken van de Zuidtangent niet enorm veel te worden gebouwd, langs een groot deel van dat traject liggen al busbanen.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JWM »

Het probleem met de busverbinding Bijlmer - IJburg is de Bijlmerdreef. Slechte doorstroming met veel rotondes en veel haltes maar die genereren ook weer veel passagiers. In toekomstvisies zie ik wel eens een route via de Karspeldreef met een halte bij metrostation Kraaiennest en vanaf daar een stukje A9 naar de Uyllanderbrug.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Klaasje »

Of je rijdt gewoon de route van de streekbussen van/naar Almere/Purmerend/Huizen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JWM »

Dat is nog simpeler inderdaad :P
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Zoals je waarschijnlijk weet, zal bij de bouw van de trambrug naast de Amsterdamsebrug rekening worden gehouden met de mogelijkheid, die later als metrobrug te gebruiken.
Wat heeft die brug te maken met een metrolijn IJburg-Zuidoost waar je over sprak? Gebruik van een trambrug (of tramtunnel?) door een metro zou om de Oost/Westlijn gaan waarvan mij geen varianten bekend zijn die via Zeeburg naar Zuidoost gaan.
trolly schreef:Het artikel gaat verder over tramverbindingen, en heeft het niet alleen over een verbinding naar Zuid-Oost, maar ook over reizigers naar Zuid. Daarnaast hoeft voor het doortrekken van de Zuidtangent niet enorm veel te worden gebouwd, langs een groot deel van dat traject liggen al busbanen.
De enige verbinding tussen IJburg en Zuidoost (niet het zuiden van Oost) is naar mijn weten de doorgetrokken Zuidtangent. Daar wordt ook telkens naar gerefereerd in het Stedenbouwkundig Plan Centrumeiland. In het artikel staat niks over een metro of tram naar Zuidoost. Ze hebben het puur over een "derde verbinding" en niet over een "derde tramverbinding". Gezien de informatie in het onderstaande PDF-document lijkt mij het erg voor de hand liggend dat het gewoon om een bus gaat. Verder maak ik niet uit het artikel op of ze met "Zuid" station Amsterdam Zuid bedoelen of het stadsdeel Zuid. Als je tram 3 vanaf z'n toekomstige eindpunt Flevopark naar Zeeburgereiland/IJburg doortrekt voorzie je de mensen in ieder geval van een directe verbinding met stadsdeel Zuid.

https://www.amsterdam.nl/publish/pages/ ... versie.pdf
Laatst gewijzigd door n-evo op za 09 sep 2017, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dank voor het linkje. In onderstaand plaatje (te vinden op pagina 9 van dat document) zie je van links naar rechts de volgende verbindingen over het Amsterdam-Rijnkanaal naar het Zeeburgereiland en IJburg lopen: de Piet Heintunnel (met railtunnel), de Amsterdamse brug (met aan te leggen railbrug), de A10, de Nesciobrug (fietsers en voetgangers), de geplande railverbinding waar ik het over heb (zwart/wit geblokt), en de route naar Muiden, waarlangs de busbanen voor de Zuidtangent klaarliggen. Afbeelding
De volgende vraag is, of er in het Parool daadwerkelijk op die verbining gedoeld wordt, want onze discussie geeft al aan, dat zulks niet geheel evident is...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

Even een nieuw dingetje voor de metro. Is het een idee om vanaf de lijn richting Gein een aftakking te maken richting Abcoude. Wellicht kan de metro in dat gedeelte de sprinter vervangen. Vanaf Utrecht stopt de sprinter dan na Abcoude alleen op Bijlmer ArenA en Amstel. Op die manier maak je de reistijd voor de sprinter ook wat korter en met de komst van de 10-minuten dienstregeling van de IC betekent dat de sprinter op sommige momenten in een 39-21 cadans komt te liggen. Dat lijkt mij nou niet heel erg optimaal. Met het schrappen van een aantal stops kan dat weer worden teruggebracht naar een mooie halfuursdienst.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door SuperGhost »

Binnen een 10-minutendienst per IC past prima een strakke halfuursdienst per sprinter hoor. Het is juist een strakke kwartiersdienst die dan niet past :wink:

En het deel waar sprinter en IC samen vallen is alleen tussen Bijlmer ArenA en Amsterdam C (dus Abcoude en Holendrecht kunnen ten alle tijden keurig bediend worden). Daar zitten slechts 2 sprinterstations tussen: Duivendrecht en Muiderpoort. De sprinter past daardoor prima tussen de IC's door.
Daarnaast wil jij Muiderpoort overslaan, terwijl de metro daar helemaal niet komt en de verbinding Muiderpoort<->Amstel dus zal verdwijnen. Dat lijkt me onwenselijk.

Daarnaast kun je de sprinter Amsterdam-Woerden-Rotterdam natuurlijk al prima versnellen zoals jij dat wilt door dan de sprinter Rhenen-Breukelen altijd door te sturen naar Amsterdam Centraal (en dan direct voor die sprinter in Breukelen te laten aankomen i.p.v. erna). De 3e/4e sprinter in de spits kan dan gevormd worden door de spitssprinter Veenendaal - Breukelen door te trekken. Deze zou dan vanaf Bijlmer eventueel nog af kunnen buigen naar de Zuidas (wellicht dan bij Holendrecht wel een langere stop nodig om achter de IC te belanden, aangezien je dan op het IC-perron moet halteren).
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:De volgende vraag is, of er in het Parool daadwerkelijk op die verbining gedoeld wordt, want onze discussie geeft al aan, dat zulks niet geheel evident is...
Het artikel laat inderdaad het nodige aan vrije interpretatie over.

De blokjes waaraan jij refereert is - neem ik aan - een eventuele metro naar Almere. Ik heb al eens de vraag uitgezet waarom die lijn nergens meer in recente metrostudies terug komt. Ze zouden er makkelijk voor kunnen kiezen om die in fase 1 tot IJburg te laten lopen en later door te trekken naar Almere.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Dat dus. Mijn hoop is, dat die optie met het oog op de uitbreiding van IJburg nader bekeken wordt — al is het alleen maar om het te verlengen tracé van de 26 niet bij voorbaat ongeschikt te maken voor eventuele metro-exploitatie.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Western Soldier »

SuperGhost schreef:Binnen een 10-minutendienst per IC past prima een strakke halfuursdienst per sprinter hoor. Het is juist een strakke kwartiersdienst die dan niet past :wink:

En het deel waar sprinter en IC samen vallen is alleen tussen Bijlmer ArenA en Amsterdam C (dus Abcoude en Holendrecht kunnen ten alle tijden keurig bediend worden). Daar zitten slechts 2 sprinterstations tussen: Duivendrecht en Muiderpoort. De sprinter past daardoor prima tussen de IC's door.
Daarnaast wil jij Muiderpoort overslaan, terwijl de metro daar helemaal niet komt en de verbinding Muiderpoort<->Amstel dus zal verdwijnen. Dat lijkt me onwenselijk.

Daarnaast kun je de sprinter Amsterdam-Woerden-Rotterdam natuurlijk al prima versnellen zoals jij dat wilt door dan de sprinter Rhenen-Breukelen altijd door te sturen naar Amsterdam Centraal (en dan direct voor die sprinter in Breukelen te laten aankomen i.p.v. erna). De 3e/4e sprinter in de spits kan dan gevormd worden door de spitssprinter Veenendaal - Breukelen door te trekken. Deze zou dan vanaf Bijlmer eventueel nog af kunnen buigen naar de Zuidas (wellicht dan bij Holendrecht wel een langere stop nodig om achter de IC te belanden, aangezien je dan op het IC-perron moet halteren).
Muiderpoort moet inderdaad een stop zijn, maar ging er vanuit dat dat duidelijk is. En de strakke halfuursdienst is er niet. Als de 10-minuten dienst van kracht is rijdt een van de sprinters in een 39-21 minuten dienst als gevolg van de ICE. Hiervoor heb ik onderstaande tekst gekopieerd van deze link.
http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Dienstregeling_2018

De reistijd van de ICE vanuit Amsterdam Centraal richting Duitsland wordt in het dal drie minuten korter. Daar staat tegenover dat vijfmaal per dag de Sprinter tussen Amsterdam Centraal en Breukelen elf minuten eerder te Amsterdam Centraal moet vertrekken om vervolgens twaalf minuten stil te staan te Amsterdam Bijlmer ArenA. Op deze momenten is er geen doorgaande Sprinter tussen Uitgeest en Breukelen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Wubbo »

Er rijdt 4x per uur een Sprinter tussen Amsterdam en Breukelen in 2018. Als er geen ICE rijdt is dat ongeveer in 20/10/20/10-ligging, als er wel een ICE rijdt is het 20/10/10/20.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Dat dus. Mijn hoop is, dat die optie met het oog op de uitbreiding van IJburg nader bekeken wordt — al is het alleen maar om het te verlengen tracé van de 26 niet bij voorbaat ongeschikt te maken voor eventuele metro-exploitatie.
Wat mij ook niet helemaal duidelijk is wat ze precies willen doen met het doortrekken van de tram vanaf Flevopark. Is het de bedoeling dat zo'n lijn de 26 kruist en z'n eindpunt in de Sluisbuurt krijgt? Of takt ie aan op de 26 en rijdt ie daarmee samen verder IJburg op? Enerzijds zou een tweede tramlijn naar IJburg niet gek zijn, anderzijds de hele Sluisbuurt naar halte Zuiderzeeweg laten lopen is ook niks.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door trolly »

Wat dacht je van beide Flevoparklijnen doortrekken? Dan kan er eentje rechtdoor naar de Sluisbuurt, en de andere naar IJburg.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Natorious »

Is het wel zo slim om een tweede tram op IJburg te laten rijden? Krijg je weer meer vervlechting van tramlijnen. Nou vind ik dat niet zo'n probleem, het is echter al vaker aangegeven dat een vervlochten tramnet storingsgevoeliger is dan een niet vervlochten tramnet.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

trolly schreef:Wat dacht je van beide Flevoparklijnen doortrekken? Dan kan er eentje rechtdoor naar de Sluisbuurt, en de andere naar IJburg.
Ik zet vraagtekens bij de toegevoegde waarde van de nieuwe gehalveerde lijn 14 voor bewoners van de Sluisbuurt of IJburg.
Natorious schreef:Is het wel zo slim om een tweede tram op IJburg te laten rijden? Krijg je weer meer vervlechting van tramlijnen. Nou vind ik dat niet zo'n probleem, het is echter al vaker aangegeven dat een vervlochten tramnet storingsgevoeliger is dan een niet vervlochten tramnet.
Ging het daar niet over metro's? Iedere tramlijn in Amsterdam is in meer of mindere mate vervlochten. Geen één lijn die 100% op eigen baan rijdt.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

We gaan een beetje off topic, maar ik had wel eens bedacht dat het er zo uit zou kunnen zien. De extra lijn naar IJburg als tram 6. Ook nog wat andere geplande en gewenste uitbreidingen, zoals lijn 15 en 21:

Afbeelding
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Zoals ik al zei: het lijkt mij niet handig om tramhalte Zuiderzeeweg de hele Sluisbuurt te laten bedienen. Als je achterin woont is het ook meer dan 800 meter lopen naar de tram (hemelsbreed).

Verder leuk om nieuwe tramlijnen te zien i.p.v. dat ze voornamelijk geschrapt worden. Van 17 tramlijnen in 2005 naar 14 in 2018.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 11 sep 2017, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Er is nog een halte Bob Haarmslaan en er rijdt ook nog een bus. Lijken mij opties genoeg.

In de schetsen en op de plattegronden voor de Sluisbuurt heb ik ook geen tramlijn de buurt in gezien. Kan nog komen natuurlijk, maar de meest recente studie naar een extra tram naar IJburg gaat uit van een aansluiting op de bestaande trambaan richting IJburg.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Denk niet dat je als toekomstige bewoner van de Sluisbuurt echt blij wordt van halte Bob Haarmslaan. Die halte ligt totaal niet gunstig. Als je helemaal achterin de Sluisbuurt woont en ook nog eens in zo'n toren zit wordt het nog een uitdaging iedere dag naar de tram.


Afbeelding
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door JWM »

Maar vanaf dat punt naar de halte Zuiderzeeweg is toch een acceptabele loopafstand? Wat gaat er gebeuren met het tramopstelterrein op het Zeeburgereiland? Ik had begrepen dat het tijdelijk is.
Alargule

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door Alargule »

Op zich zou je een tramlijn de toekomstige Sluisbuurt in kunnen trekken. Je zou de sporen tot aan het bassin waar de toekomstige fietsbrug aanlandt kunnen doortrekken (vraag is wel even waar de keerlus nog in te passen valt):

Afbeelding

De groep die je hiermee bevoordeelt ten opzichte van het nul-alternatief (geen tram of bus de Sluisbuurt in) is echter vrij beperkt - ik denk dat je er niet meer dan 2000 reizigers per dag mee zult helpen. De noodzaak voor extra capaciteit is vanuit IJburg veel groter, en zal alleen maar groter worden met de geplande uitbreidingen van IJburg.

Ik vraag me daarnaast af hoe uitzonderlijk een loopafstand van 800 meter is in de Amsterdamse regio. Vooral in de (zuid)oostelijke lob (Diemen, Duivendrecht, Bijlmer) is er vaak sprake van vrij grote loopafstanden naar het hoofdnet. Ontsluiting wordt hier geboden middels aanvullende buslijnen. Men zet voor de Sluisbuurt in op een hoog aandeel fietsgebruik - je zou je dus kunnen voorstellen dat toekomstige bewoners die aan de buitenranden van de nieuwe wijk wonen met de fiets naar de halte Zuiderzeeweg fietsen en daar verder het OV pakken.
n-evo
Berichten: 3366
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Bericht door n-evo »

Wat ik al eerder zei: ik vraag me af of het handig is om een dichtbebouwde woonwijk met 25 torens gebruik te laten maken van één enkele tramhalte. De wijk is autoluw, maar je krijgt nooit iedereen aan het fietsen. Ik hoop dus dat de boel niet weer onderschat wordt. Halte Zuiderzeeweg moet ook nog eens naar de andere kant verlegd worden anders kan een tram vanuit Oost er niet stoppen. Ben het verder wel eens met je dat IJburg erg gebaat zou zijn bij een tweede directe tramlijn. Anderzijds delen ze wel hetzelfde spoor en liggen beide lijnen eruit bij een stremming op een van de eilanden. Daar wordt helaas niks aan veranderd.

Hoeveel inwoners zijn er ongeveer voor de Sluisbuurt geraamd? Kan het niet direct vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten