Pagina 41 van 56

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 18:02
door Western Soldier
Leuke ideeën. Dit is echt iets waar goed over nagedacht is en er zitten goede plannen tussen. Inderdaad is de Oost-Westlijn wat zuidelijker dan ideaal. Ik weet niet of het mogelijk is om ondergronds aan te takken, maar anders is het ook nog een idee om de OWL aan te laten takken tussen Weesperplein en Wibautstraat en op langer termijn ook vanaf de OWL nog een aftakking om zo de constructie op Weesperplein ook nog functioneel te laten worden, maar dat is voor veel later. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een dergelijke constructie aan te leggen hoor, maar anders zou dat nog een optie zijn. Anders is het genoemde idee ook prima.

Wat betreft lijn 56, is het niet beter om daarnaast lijn 54 deels ook naar Zaandam te sturen. Ik zou dan zeggen lijn 56 2x per uur en lijn 54 4x per uur. Daarmee kunnen de sprinters uit Rotterdam en Rhenen naar Zuid afbuigen en wordt de sprinter naar Uitgeest volledig door metro's vervangen. Hiermee zijn de sporen 3 en 6 op Amsterdam Bijlmer ArenA niet nodig en kan er cross-platform tussen metro en trein worden geboden. Dat sluit dan aan op mijn oplossingen om te zorgen dat NS dan alleen nog maar IC hoeft te laten rijden tussen Bijlmer en Centraal, waarmee de druk op die sporen wordt verlaagd.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 19:51
door mattie156
Goede ideen allemaal.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: wo 13 jun 2018, 19:58
door mattie156
Western Soldier schreef:Leuke ideeën. Dit is echt iets waar goed over nagedacht is en er zitten goede plannen tussen. Inderdaad is de Oost-Westlijn wat zuidelijker dan ideaal. Ik weet niet of het mogelijk is om ondergronds aan te takken, maar anders is het ook nog een idee om de OWL aan te laten takken tussen Weesperplein en Wibautstraat en op langer termijn ook vanaf de OWL nog een aftakking om zo de constructie op Weesperplein ook nog functioneel te laten worden, maar dat is voor veel later. Ik weet ook niet of het mogelijk is om een dergelijke constructie aan te leggen hoor, maar anders zou dat nog een optie zijn. Anders is het genoemde idee ook prima.

Wat betreft lijn 56, is het niet beter om daarnaast lijn 54 deels ook naar Zaandam te sturen. Ik zou dan zeggen lijn 56 2x per uur en lijn 54 4x per uur. Daarmee kunnen de sprinters uit Rotterdam en Rhenen naar Zuid afbuigen en wordt de sprinter naar Uitgeest volledig door metro's vervangen. Hiermee zijn de sporen 3 en 6 op Amsterdam Bijlmer ArenA niet nodig en kan er cross-platform tussen metro en trein worden geboden. Dat sluit dan aan op mijn oplossingen om te zorgen dat NS dan alleen nog maar IC hoeft te laten rijden tussen Bijlmer en Centraal, waarmee de druk op die sporen wordt verlaagd.
Goed idee! Denk dat je de 51 bedoelt? ( oude 54?)

Dan zou ik allebei naar sloterdijk 8xpu zaandam 4x pu
en dan uitgeest beide lijnen 2x p/u
Elk kwartier heb je dan een metro naar uitgeest
Elke 7,5 min sloterdijk - zaandam.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 08:12
door Roeland
Western Soldier schreef:Daarmee kunnen de sprinters uit Rotterdam en Rhenen naar Zuid afbuigen en wordt de sprinter naar Uitgeest volledig door metro's vervangen. Hiermee zijn de sporen 3 en 6 op Amsterdam Bijlmer ArenA niet nodig en kan er cross-platform tussen metro en trein worden geboden. Dat sluit dan aan op mijn oplossingen om te zorgen dat NS dan alleen nog maar IC hoeft te laten rijden tussen Bijlmer en Centraal, waarmee de druk op die sporen wordt verlaagd.
En wat doe je dan met de verbinding voor station Muiderpoort, richting Bijlmer en Utrecht?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 08:51
door Western Soldier
Dat is het enige wat je in deze situatie niet meer verbonden hebt. Maar in eerdere posts heb ik weleens aangegeven dat het geen gek idee is om een metro te hebben vanaf Amstel naar Muiderpoort. Voor Utrecht zal je dan moeten overstappen op Bijlmer op de sprinters. Omdat die vanaf Schiphol komen en spoor 3 en 6 ook in mijn eerdere posts naar de metro gingen is die overstap ook cross-platform.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 09:02
door Roeland
Western Soldier schreef:dat het geen gek idee is om een metro te hebben vanaf Amstel naar Muiderpoort
Waarom zou je een peperdure metrobaan door stedelijk gebied aanleggen op een kort trajectje waarop al een goedgebruikte spoorlijn ligt? Met dat geld kun je wel nuttigere dingen doen, zou ik zeggen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 13:32
door trolly
Hele goeie vraag. Eigenlijk mijn favoriete vraag over de Amsterdamse metro. Komt telkens weer voorbij als iemand probeert een metrolijn parallel aan een spoorlijn aan te leggen. Een kleine selectie van mogelijke antwoorden: "meer haltes onderweg", "hogere frequentie", "gaat deel uitmaken van een andere verbinding", "ontlast de treindienst". Maar eigenlijk maakt een wedervraag ook veel duidelijk: gaan we driekwart van het Amsterdamse metronet sluiten omdat dat langs spoorlijnen ligt?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 17:12
door Yanaike
Het sluiten van metrolijnen langs bestaande spoorlijnen is toch een heel ander verhaal dan het aanleggen van nieuwe metrolijnen langs bestaande spoorlijnen? :?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 19:28
door trolly
Toen die metrolijnen werden aangelegd bestonden de naastgelegen spoorlijnen ook al, en dat is in de praktijk nooit nadelig geweest,

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 21:15
door Yanaike
Dat valt natuurlijk niet te zeggen. Hoe had het netwerk van Amsterdam eruit gezien als de metrolijnen destijds op een andere plek waren aangelegd? Misschien was het netwerk dan veel slechter geweest, misschien ook veel beter. Dat zal altijd speculeren blijven...

En je moet het natuurlijk per traject apart bekijken. Dat metrolijn 50/54 succesvol is, hoeft nog niet te betekenen dat elke potentiële nieuwe metrolijn langs een bestaande spoorlijn per definitie succesvol is.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 21:21
door Western Soldier
Roeland schreef:
Western Soldier schreef:dat het geen gek idee is om een metro te hebben vanaf Amstel naar Muiderpoort
Waarom zou je een peperdure metrobaan door stedelijk gebied aanleggen op een kort trajectje waarop al een goedgebruikte spoorlijn ligt? Met dat geld kun je wel nuttigere dingen doen, zou ik zeggen.
Het punt is nu juist dat mijn oplossing goedkoper is dan wat je anders gaat krijgen. Op dit moment kan op momenten dat de ICE rijdt de sprinter al geen strakke kwartierdienst meer. Dat komt omdat er daarvoor op het spoor te weinig ruimte is. Op dit moment is er 6x per uur een IC en daarnaast 4x per uur een sprinter en de ICE. Als er op termijn een extra trein naar Keulen gaat rijden betekent dat dus dat er niet elke 2 uur een knik in de kwartierdienst is, maar zelfs elk uur.

Wil je op den duur nog meer treinen kunnen laten rijden, dan moet je daar dus het spoor uitbreiden. Op het moment dat je daar met sprinters blijft rijden zul je over het hele stuk tussen Bijlmer en Centraal extra spoor moeten aanleggen. Op het moment dat je met een metro naar Muiderpoort gaat rijden heb je enkel het stuk tussen Spaklerweg en Muiderpoort waar je extra spoor moet leggen naast dat je spoor 3 en 6 van Bijlmer ArenA naar metro moet ombouwen. Als je nog enkel IC en ICE laat rijden dan kun je nog wel even vooruit voor je over het hele stuk extra spoor moet aanleggen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: do 14 jun 2018, 22:42
door Wubbo
Vanaf komend jaar is dat gedoe met die Sprinter als de ICE rijdt weer voorbij.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 00:06
door Western Soldier
Wellicht, maar neemt niet weg dat er niets meer bij kan. Wil je extra treinen toevoegen dan zul je toch moeten overgaan naar het aanleggen van nieuw spoor. Wellicht kun je ook wachten tot het moet, maar het risico is dat het dan qua drukte uit de hand loopt. VIRM-6 is in elk geval echt te krap om nog enigszins comfortabel te kunnen reizen. Staan hoort erbij, maar ik had vandaag maar weinig ruimte om enigszins te manouvreren.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 06:54
door SLToilet
Nog beter zou zijn onder de weg die erlangs ligt de metro te graven en dan vier sporen tussen Bijlmer-Arena en Muiderpoort aan te leggen/herverdelen. Kost een grap maar scheelt een hoop ruimte. Een ICE zou dan vanaf Amstel de remmen los kunnen gooien maar dat is niet het belangrijkste: de grote stromen kunnen ondervangen met de groeiende groep reizigers naar zowel Utrecht, Amsterdam Centraal als vooral het hele gebied ten zuiden van station Amstel. Daar gebeurt een hoop op dit moment om de levenloze industriële drek te transformeren tot een mooi stedelijk stukje Amsterdam.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 08:45
door Roeland
Western Soldier schreef:Wellicht, maar neemt niet weg dat er niets meer bij kan. Wil je extra treinen toevoegen dan zul je toch moeten overgaan naar het aanleggen van nieuw spoor. Wellicht kun je ook wachten tot het moet, maar het risico is dat het dan qua drukte uit de hand loopt. VIRM-6 is in elk geval echt te krap om nog enigszins comfortabel te kunnen reizen. Staan hoort erbij, maar ik had vandaag maar weinig ruimte om enigszins te manouvreren.
Volgens mij heb je genoeg ruimte voor de gewenste op dat traject.
Wanneer de IC's iedere 10 minuten rijden, kan keurig 4x/uur een sprinter worden toegevoegd tussen de IC's, 1x/uur een ICE en 1x/uur een goederenpad. Dan rijdt er iedere 5 minuten een trein. Per halfuur dus om de 5 minuten: IC - spr - IC - ICE of goederen - IC - spr enzovoorts.
Wanneer op termijn de IC's 8x/uur zouden gaan rijden (wat ik trouwens nog niet zo snel zie gebeuren, want met 6x IC naar CS en 6x naar Schiphol is de lijn Utrecht - Amsterdam voorlopig wel voldoende bediend) zou het bovenstaande interval desnoods kunnen worden "ingedikt" naar iedere 4 minuten een trein (dus 8x IC in 7,5'interval, 4x/uur sprinter, 1x ICE en 1x goederen). Dan moet je (met bijv. seinverdichting) wellicht een opvolgtijd van 2 minuten mogelijk maken, maar dat is nog altijd veel voordeliger dan spoorverdubbeling in stedelijk gebied.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 11:38
door reisthijs
Er is niet genoeg ruimte. Het traject Amsterdam Centraal - Bijlmer Arena is overbelast verklaard omdat de op dit moment gewenste paden (4x sprinter, 2x goederen, 1x ICE) niet passen tussen 6 IC's in een strak 10-minuten interval.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 12:59
door Western Soldier
Roeland schreef:
Western Soldier schreef:Wellicht, maar neemt niet weg dat er niets meer bij kan. Wil je extra treinen toevoegen dan zul je toch moeten overgaan naar het aanleggen van nieuw spoor. Wellicht kun je ook wachten tot het moet, maar het risico is dat het dan qua drukte uit de hand loopt. VIRM-6 is in elk geval echt te krap om nog enigszins comfortabel te kunnen reizen. Staan hoort erbij, maar ik had vandaag maar weinig ruimte om enigszins te manouvreren.
Volgens mij heb je genoeg ruimte voor de gewenste op dat traject.
Wanneer de IC's iedere 10 minuten rijden, kan keurig 4x/uur een sprinter worden toegevoegd tussen de IC's, 1x/uur een ICE en 1x/uur een goederenpad. Dan rijdt er iedere 5 minuten een trein. Per halfuur dus om de 5 minuten: IC - spr - IC - ICE of goederen - IC - spr enzovoorts.
Wanneer op termijn de IC's 8x/uur zouden gaan rijden (wat ik trouwens nog niet zo snel zie gebeuren, want met 6x IC naar CS en 6x naar Schiphol is de lijn Utrecht - Amsterdam voorlopig wel voldoende bediend) zou het bovenstaande interval desnoods kunnen worden "ingedikt" naar iedere 4 minuten een trein (dus 8x IC in 7,5'interval, 4x/uur sprinter, 1x ICE en 1x goederen). Dan moet je (met bijv. seinverdichting) wellicht een opvolgtijd van 2 minuten mogelijk maken, maar dat is nog altijd veel voordeliger dan spoorverdubbeling in stedelijk gebied.
Maar vergeet niet dat de sprinter nog halteert te Muiderpoort en Duivendrecht. Halteren kost ongeveer 2 minuten. Als de sprinter 3 minuten na de IC vertrekt vanaf Centraal dan is de sprinter 3 minuten voor de volgende IC bij Bijlmer. Bij een minimale vertraging is de IC ook al vertraagd. NS geeft wel aan dat volgend jaar de sprinter weer normaal gaat rijden, maar ik ben heel benieuwd hoe vaak dat tot vertragingen gaat leiden.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: vr 15 jun 2018, 13:52
door Yanaike
Als je werkt met opvolgtijden van 2 minuten, dan vertrekt de SPR 2 minuten na de IC uit Centraal en komt die 4 minuten voor de volgende IC aan in Bijlmer. In dat gat van 4 minuten past dan nog een ICE die voor de IC uitrijdt. Ja, het is allemaal behoorlijk krap, maar het past wel.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: za 16 jun 2018, 00:08
door Western Soldier
De vraag is of je het zo krap wilt hebben. Ik ben van mening dat het beter is om de sprinters naar Zuid te laten afbuigen en om de metro het sprinterverkeer tussen Bijlmer en Centraal over te laten nemen. In het plan van mattie kan dat worden doorgetrokken naar Uitgeest en dan heb je een metro daarnaartoe.

Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 16:17
door TheAgedGamerYt
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/de-no ... lveen.html

De gemeente wilt dat de noord/zuidlijn door gaat naar Amstelveen, maar dat kan niet omdat de amstelveenlijn een tramlijn wordt! Wat Vinden jullie ervan?

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 16:19
door Aking
Wat vind je er zelf van? *O*

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 16:30
door htm_tram
Ik vind het een goed verhaal. En lekker kort. *bus*

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 16:45
door DingeZ
Rijkelijk laat om deze discussie opnieuw te starten.

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 19:40
door trolly
Het is nooit te laat voor een hoop gezwam in de ruimte. Dus: welke gemeente vindt nou precies dat de NZL moet worden doorgetrokken? Tytsjersteradiel? Peel en Maas? Berg en Dal?

Re: Noord/Zuidlijn doortrekken naar Amstelveen

Geplaatst: vr 20 jul 2018, 19:49
door Aking
De gemeente "twee hoogleraren", aldus het artikel:
Dat vinden de twee hoogleraren Coen Teulings en Zef Hemel.