Pagina 48 van 50

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 15:57
door trolly
:Y

(Maar dat had ik geloof ik al gezegd.)

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 16:03
door Alargule
Nee, je citeerde iemand, plaatste daar een multi-interprebellelatabele :N bij, en liet ons gewone mannen vervolgens maar gissen naar wat je daar in godesnaam mee had kunnen bedoelen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 16:06
door Suus
Toen ik het bericht schreef stond het er ook nog niet.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 16:18
door Z2N
Suus schreef:De ICD en Internationale treinen wil men verbannen van Amsterdam Centraal.

En als er geen sprinters rijden tussen Amsterdam C en Schiphol hoeft dat niet, en sluit je aanbod beter aan op de vraag als je treinen van de HSL naar Amsterdam C kan sturen. Al denk ik dat, door de groei van Amsterdam en de verbinding over de HSL, er in 2030 naast 4x/uur een ICD tussen Amsterdam C en Rotterdam ook 4x/uur een ICD tussen Amsterdam Z en Rotterdam gevuld kan worden.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 16:48
door sirvinniei
Alargule schreef:En dat gaat allemaal naar CS?

Waar ze ook naar toe gaan 4 van de 6 treinen schrappen gaat resoluut tot capactieitsproblemen lijden, terwijl je 2 aantrekkelijke bestemmingen (Leiden/Den Haag en Centraal) niet meer direct aandoet.

Als je zonder miljarden te pompen in infrastructuur een hogere capaciteit wilt op Centraal-Schiphol lijkt het mij het handigst om de 3300 te splitsen in een trein Centraal-Hoorn en een trein Centraal-Hoofddorp(-Leiden). Daarnaast kunnen de 4300 en 5700 ook nog ingekort worden tot Schiphol als er ETMET schiphol-zuid rijdt.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 17:25
door trolly
Alargule schreef:Nee, je citeerde iemand, plaatste daar een multi-interprebellelatabele :N bij, en liet ons gewone mannen vervolgens maar gissen naar wat je daar in godesnaam mee had kunnen bedoelen.

Suus schreef:Toen ik het bericht schreef stond het er ook nog niet.

Schande, inderdaad.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 18:05
door Vinny
Gaan er echt zo veel mensen vanaf Lelylaan (het enige station waar we dan over praten) naar CS dan?
Kort antwoord op de vraag: "Ja".
Er stappen best wel wat reizigers op de trein daar die als eindbestemming Centraal heeft, en ik ga er niet vanuit dat die massaal op Sloterdijk uitstappen. De vraag is natuurlijk wat ze verder doen: het is best aannemelijk dat ze verder reizen richting Utrecht, Hilversum of Almere. Of gewoon iets sneller in het centrum willen zijn dan met het bestaande stadsvervoer.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: di 29 jan 2019, 18:20
door trolly
Voor richting Utrecht, Hilversum of Almere biedt lijn 50 tot station Zuid een prima alternatief, en als je "iets sneller naar het centrum" wil, hangt het er wel erg vanaf waar je moet zijn. Als dat het Damrak is, dan is de trein vlotter, maar in alle andere gevallen gaat het sneller met de tram of metro.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:04
door Statler Rail
2,7 miljard voor een verlenging van de Noordzuidlijn naar Schiphol. Dat is ongeveer evenveel als een Zuiderzeelijn voor 200 km/h kost. Om het even in proporties te plaatsen...

Als de gemeente Amsterdam, Schiphol en het GVB dat zo graag willen, dan betalen ze het maar zélf, zonder rijksbijdrage. Goedkoop alternatief: we plakken wat stickers met "AIRPORT METRO" op de zijkant van de Sprinters die er nu rijden. Scheelt toch weer bijna 2,7 miljard euro. Dat is snel bespaard!

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:41
door Z2N
Krijg je alleen geen enkele stoel extra capaciteit mee, en dat was nou net de bedoeling.

Nota bene: dat bedrag van 2,7 miljard stamt uit 2003, verrekend voor inflatie is dat nu 3,7 miljard euro. Of dat voldoende is valt te betwijfelen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 19:49
door trolly
In die Zuiderzeelijn zitten ongeveer evenveel kunstwerken, dat kan iets verklaren. Overigens vind ik de opmerking van een hartverwarmend provincialisme getuigen, met een romantische hunkering naar tolheffing bij de Amsterdamse gemeentegrens.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 22:37
door IC140
Statler Rail schreef:2,7 miljard voor een verlenging van de Noordzuidlijn naar Schiphol. Dat is ongeveer evenveel als een Zuiderzeelijn voor 200 km/h kost. Om het even in proporties te plaatsen...


Het aantal reizigers dat profiteert van een Noord Zuidlijn naar Schiphol zal ook zeker niet kleiner zijn dan het aantal reizigers tussen Noord Nederland en de Randstad...

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 23:03
door Statler Rail
Is dat zo? Waarschijnlijk zijn die Noordzuidlijn-reizigers nog steeds sneller met de trein dan met de metro op Schiphol. Het enige meerwaarde is dat je voor de haltes Europaplein, De Pijp, Vijzelsgracht, Rokin en Noord niet hoeft over te stappen. Vanuit CS en Zuid is er immers al een rechtstreekse verbinding, dus voegt de metro niets toe. Het is puur de tussenstationnetjes die erop vooruit gaan. En misschien een nieuwe halte in Riekerpolder-of-all-places. Om daar nou 2,7 miljard in te investeren verbranden...

Laat ik het anders zeggen: die Noordzuidlijn naar Schiphol gaat er nooit komen, simpelweg omdat de toegevoegde waarde parallel aan een viersporige spoorlijn veel te klein is voor zo´n grote investering. Er zijn tig spoorprojecten te verzinnen die een zinvollere besteding van het geld zouden zijn.

Als de capaciteit van de Schipholtunnel te krap wordt, dan kan je beter een nieuwe tunnel bijbouwen voor HSL-treinen en een apart treinstation "Schiphol HSL" bouwen, inclusief fatsoenlijke terminalfaciliteiten voor HSL-reizigers en veiligheidsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld voor de Eurostar noodzakelijk zijn. Daar heb je veel meer aan.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: zo 03 feb 2019, 23:15
door trolly
Statler Rail schreef:Laat ik het anders zeggen: die Noordzuidlijn naar Schiphol gaat er nooit komen, simpelweg omdat de toegevoegde waarde parallel aan een viersporige spoorlijn veel te klein is voor zo´n grote investering.


Daar sluit ik graag een weddenschap over af *O*

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 00:12
door Z2N
Ik denk dat je het 'parallel aan het spoor' iets ruimer kan nemen, omdat je metrotunnel natuurlijk niet per sé overal langs het spoor gebouwd hoeft te worden kan je de tunnel bijvoorbeeld via Schiphol Noord laten lopen (wat een heel efficiente verbinding naar alle delen van Schiphol kan bieden). En dan alsnog: we hebben het over een verlenging van 9 kilometer, afhankelijk van je stops (ik zou zelf kiezen voor Schiphol Noord (aansluiting bussen), Badhoevedorp Zuid (aanvulling busnetwerk), Riekerpolder en Amsterdamsestraatweg) kom je dan op circa 13 minuten ritrijd van Schiphol naar Zuid. Zelfs met de extra haltes ben je dan door de missende overstap sneller dan met overstap van trein op metro, en tegelijkertijd biedt je veel meer capaciteit én veel nieuwe verbindingen.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 06:49
door IC140
Statler Rail schreef:Als de capaciteit van de Schipholtunnel te krap wordt, dan kan je beter een nieuwe tunnel bijbouwen voor HSL-treinen en een apart treinstation "Schiphol HSL" bouwen, inclusief fatsoenlijke terminalfaciliteiten voor HSL-reizigers en veiligheidsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld voor de Eurostar noodzakelijk zijn. Daar heb je veel meer aan.


Dat zal nog veel meer kosten dan een metrolijn. Een spoortunnel is stukken duurder dan een metrotunnel. Als je er capaciteit bij moet bouwen is een metrolijn de goedkoopste optie.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 07:43
door Suus
Oh, dat geloof ik wel. Maar kies dan een tracé wat geen grote raakvlakken heeft met een bestaande spoorlijn en eentje waar de bestaande OV-dienst wel mateloos slecht is.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 08:49
door trolly
Is dat een pleidooi voor een metro in Zeeuws-Vlaanderen, Suus? In de Amsterdamse regio is het OV eigenlijk nergens absurd slecht, en mocht dat wel zo zijn, dan zijn er wellicht nog een paar maatregelen te nemen voordat naar een metrolijn gegrepen wordt.

Maar inderdaad, ik zou veel liever een Oost-Westlijn gebouwd zien worden dan het hiidige plan voor een doorgetrokken NZL. De kosten daarvoor zijn uiteraard draconisch, maar de vervoerswaarde van zo'n lijn is ook duidelijk groter.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 08:51
door Suus
Het woord absurd heb ik dan ook niet gebruikt ;-)

En Zeeuws-Vlaanderen heeft wat mij betreft ook recht op een spoorverbinding, maar dat lijkt mij een ideaal onderwerp voor een ander topic.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 08:56
door trolly
Vooruit dan, mateloos.

En dat met Zeeuws-Vlaanderen: moet daar niet eerst gerotzooid worden met een bandentram of een monorail of zoiets, voordat er daar gewoon een railverbinding komt?

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 08:57
door Suus
Er ligt al een spoorlijn klaar voor gebruik in Z-V, dat scheelt :)

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 11:49
door sirvinniei
IC140 schreef:
Statler Rail schreef:Als de capaciteit van de Schipholtunnel te krap wordt, dan kan je beter een nieuwe tunnel bijbouwen voor HSL-treinen en een apart treinstation "Schiphol HSL" bouwen, inclusief fatsoenlijke terminalfaciliteiten voor HSL-reizigers en veiligheidsvoorzieningen zoals bijvoorbeeld voor de Eurostar noodzakelijk zijn. Daar heb je veel meer aan.


Dat zal nog veel meer kosten dan een metrolijn. Een spoortunnel is stukken duurder dan een metrotunnel. Als je er capaciteit bij moet bouwen is een metrolijn de goedkoopste optie.

Je kan toch een paar bakken aan de huidige sprinters pleuren? Heb je ook meer capaciteit

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 18:16
door Western Soldier
Ze rijden zeer regelmatig met maximale lengte, dus dat gaat hem niet worden. Nog even de voordelen en nadelen van de doorgetrokken Noord-Zuidlijn

De voordelen:
-Rechtstreekse verbinding tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centrum, waarbij de reistijd hooguit nauwelijks achteruit gaat, maar misschien gewoon vooruit
-Er ontstaat ruimte om het merendeel van de sprinters naar Schiphol Airport vanuit Amsterdam te schrappen, je hebt enkel nog 2 sprinters per uur nodig naar Leiden en naar Zaandam, de rest van de sprinters kunnen er allemaal uit. Hiermee kunnen er zowel meer intercity's en internationale treinen naar Schiphol Airport rijden, waardoor ook andere delen van Nederland kunnen profiteren.
-Er komt hierdoor voor de lange afstandsreizigers meer ruimte in de soms overvolle intercity's, waardoor mensen die verder moeten dan Amsterdam Centraal of Amsterdam Zuid niet meer op een volgende trein hoeven te wachten.
-Ook tussengelegen plaatsen Badhoevedorp

De nadelen:
-Rechtstreekse sprinterverbindingen over Amsterdam en Schiphol heen zullen veel vaker met overstap gedaan moeten worden
-Er zijn hoge kosten voor verbonden aan het project

De argumentaties dat het enkel een voordeel voor de stad Amsterdam is gaan mank. Het is bovendien een mooie maatregel om vliegverbindingen te kunnen vervangen voor treinverbindingen. Hierdoor ontstaat er ook ruimte op Schiphol en hoeft Lelystad Airport er niet te komen wat ook fijn is voor Overijssel en Gelderland.

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 18:59
door Mdk
Western Soldier schreef:en hoeft Lelystad Airport er niet te komen wat ook fijn is voor Overijssel en Gelderland.

_O- _O-

Re: Uitbreidingen metronetwerk Amsterdam

Geplaatst: ma 04 feb 2019, 19:09
door Yanaike
Je mist het nadeel dat er geen vervoerskundige meerwaarde is. De verbinding Amsterdam Zuid - Schiphol bestaat al: als intercity, als sprinter en als HOV-bus, waarom moet daar nog een extra modaliteit bij komen?

En al jouw voordelen zijn niet uniek voor een Noord/Zuidlijn naar Schiphol, alle voordelen zou je één op één ook onder een Oost/Westlijn kunnen schuiven, beter zelfs:
- O/W-lijn is sneller tussen Schiphol Airport en Amsterdam Centrum want de route is meer rechtstreeks.
- Ook bij een O/W-lijn ontstaat er ruimte om voor extra intercity's of internationale treinen.
- En ook de O/W-lijn bedient tussengelegen plaatsen als Badhoevedorp, niet alleen aan de rand, maar gewoon midden in het centrum van de plaats. Bovendien doet de O/W-lijn belangrijke locaties aan die de N/Z-lijn rechts laat liggen: o.a. Leidseplein, Lelylaan en Osdorp.

En leg eens uit hoe je alle SPR's behalve 2x/u Zaandam en 2x/u Leiden wil laten vervallen? Wat doe je met de sprinters uit Weesp? En de 3e en 4e SPR die momenteel in de spits naar Leiden rijden? En denk je niet dat, tegen de tijd dat zo'n N/Z-lijn klaar is, er al lang weer extra SPR's nodig zijn naar bijv. Zaandam?