Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Plaats reactie
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Montecito08 »

N.B.: Dit topic is gesplitst uit het topic over de nieuwe U-OV dienstregeling.

Misschien zou de introductie van de tram ook een mooi moment zijn de lijnnummering meer consequent te maken. Een idee zou zijn om bijvoorbeeld alle trams en bussen naar de Uithof van een lijnnummer beginnend met "U" (Uithof/Universiteit) te geven. Om een beginnetje te maken:
  • U1 - Tram Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - De Uithof (belangrijkste lijn, daarom nummer 1)
  • U2 - Bus Vleuten - Leidsche Rijn - Utrecht Centraal - Binnenstad - Rijnsweerd - De Uithof (HOV-buslijn, huidige lijn 28)
  • U3 - Bus Utrecht Overvecht - Kardinaal de Jongweg - Rijnsweerd - De Uithof (huidige lijn 30)
  • U4 - Bus Zuilen - Binnenstad - Rijnsweerd - De Uithof (huidige lijn 27, volgt grotendeels het traject van lijn 4 in Zuilen)
  • U5 - Bus Station Driebergen/Zeist - De Uithof - Nieuwegein (huidige lijn 71)
  • U7 - Bus Station Bilthoven - De Uithof - Rijnsweerd - Lunetten (huidige lijn 31, lijnen in Bilthoven zijn genummerd in de 70)
  • U9 - Bus De Meern Oost - Papendorp - Kanaleneiland - Vaartsche Rijn - De Uithof (huidige lijn 29, volgt deel van het traject van lijn 9 in Kanaleneiland)
  • U41 - Bus Wijk bij Duurstede - Bunnik - De Uithof (huidige lijn 242)
Een andere optie zou zijn de huidige nummering in de 20 en 200 verder door te voeren.
Laatst gewijzigd door Montecito08 op wo 24 mei 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Zugführer »

Ik meen gelezen te hebben dat de bedoeling van U-OV nu is dat alle lijnen naar de Uithof een nummer in de 20 krijgen.
Je kunt natuurlijk je vraagtekens er bij zetten of dat nu het meest logisch is.
Maar een U prefix gaat waarschijnlijk ook voor veel verwarring zorgen wegens overlap met andere buslijnen.

Overigens wordt lijn 31 volgens het vervoersplan zoals het er nu ligt opgeheven tussen Lunetten en de Uithof als de Uithoftram gaat rijden.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Jef400 »

Wat zou het helpen die prefix te generen? Dan zou ik er nog eerder aan denken om de trams de nummers T1, T2 en T3 te geven omdat het om een aparte modaliteit gaat dan voor iedere belangrijke bestemming een prefix te generen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door n-evo »

Is het definitief dat de Uithoflijn lijnnummer 22 krijgt? En ik denken dat Amsterdam erg was met haar metrolijnen in de 50-reeks. Utrecht met tram 22, 60 en 61 kan er ook wat van. :P
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Gekko123 »

Het is in Utrecht alleen nog even afwachten of die lijnnummers ook daadwerkelijk gecommuniceerd worden op de voertuigen. In ieder geval bij de huidige sneltrams naar Nieuwegein/IJsselstein gebeurt dit niet.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door BrengMe »

Ik dacht in een van de eerdere vervoerplannen gelezen te hebben dat de trams een nummer in de 60-serie zouden krijgen en dat de Uithoflijn daarom het nummer 62 zou krijgen.
n-evo
Berichten: 3373
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door n-evo »

Gekko123 schreef:Het is in Utrecht alleen nog even afwachten of die lijnnummers ook daadwerkelijk gecommuniceerd worden op de voertuigen. In ieder geval bij de huidige sneltrams naar Nieuwegein/IJsselstein gebeurt dit niet.
Klopt. Alleen de nieuwe trams hebben wel een aparte kleuren-LED voor het lijnnummer net als de bussen toch? Beetje onzinnige toevoeging als je er geen gebruik van maakt.
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Montecito08 »

Jef400 schreef:Wat zou het helpen die prefix te generen? Dan zou ik er nog eerder aan denken om de trams de nummers T1, T2 en T3 te geven omdat het om een aparte modaliteit gaat dan voor iedere belangrijke bestemming een prefix te generen.
Voornamelijk herkenbaarheid. Veel reizigers reizen nu naar Utrecht Centraal in plaats van uit te stappen bij een Sprinterstation met een busverbinding naar de Uithof. U-OV probeert al tijden de druk op lijn 12 en 28 te verleggen op andere lijnen en steekt bijvoorbeeld moeite in het produceren van dit soort kaarten.

Het gebruik van prefixen is vrij gebruikelijk in Engeland (kijk bijvoorbeeld naar Londen).

Een mogelijk probleem is inderdaad als er een overlap is, bijv. een lijn 4 en een lijn U4. Mogelijke oplossing: geef ze een consistente nummering in de 20 serie en mogelijk ook een U-prefix? Bijv. U20, U21, etc. Maar mogelijk worden de lijnnummers dan te lang!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door reisthijs »

De U als prefix lijkt me niet zo handig, veel mensen zullen denken dat die U voor Utrecht staat (net als in U-OV).

De lijnen naar de Uithof zijn nu al te herkennen aan een eigen kleur en symbool, het lijkt me dat een letter dan weinig toevoegt.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Jef400 »

Inderdaad ja. Een kleur zegt meer dan een letter lijkt mij.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
dnmw2705
Berichten: 1548
Lid geworden op: wo 23 nov 2016, 16:12
Locatie: Zeist

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door dnmw2705 »

Hier het antwoord. Lijn 71/72 gaan over De Uithof en niet Utrecht CS.
Alle lijnen die naar of via De Uithof gaan, zullen uiteindelijk een nummer in de 20- en 30-serie krijgen.
http://watzithierachter.nl/lijnnummers/
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door wouter15 »

Uiteindelijk wil U-OV de volgende wijzigen nog doorvoeren om alle Uithoflijnen in de 2x serie te krijgen:
242 -> 21 Uithof – Wijk bij Duurstede
283 -> 22 Uithof – IJsselstein
287 -> 23 Uithof – Vianen
71 en 72 -> 24 Nieuwegein – De Uithof – Zeist-Oost
71 en 72 -> 25 Nieuwegein - Uithof – Zeist-Centrum – Driebergen-Zeist NS
281 -> 26 Uithof - Houten
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21362
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Meltrain »

Al zal dat niet helemaal gebeuren omdat de Uithoflijn het lijnnummer 22 krijgt.
Daar zit ergens wel een logica achter: de eerste 2 valt onder de "Uithof-logica" en de tweede 2 verwijst naar de op te heffen buslijn 12.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Montecito08 »

dnmw2705 schreef:Hier het antwoord. Lijn 71/72 gaan over De Uithof en niet Utrecht CS.
http://watzithierachter.nl/lijnnummers/
Dank voor de link. Goed dat er een bepaalde logica achterzit.

Wel vraag ik me af waarom ze niet een bepaalde hierarchie in de lijnvoering doen, net zoals luchtvaartmaatschappijen die hun belangrijkste verbinding een laag nummer geven. De twee belangrijkste verbindingen zijn lijn 12 (en straks de tram) en lijn 28. Lijnnrs 20 en 21 zou misschien het beste passen, maar om lijn 28 nu wéér om te gaan nummeren is wellicht te veel van het goede.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39193
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lijnnummering U-OV na ingebruikname Uithoflijn

Bericht door Daniel »

Nouja, het is gelukkig niet zo erg meer als in de GVU-tijd (toen kende Utrecht zelfs een lijn die in de spits een ander nummer had dan in het dal, terwijl de route exact gelijk was :P )

Overigens houdt de logica op zodra er ergens een route wijzigt. Nu is lijn 18 nog de versterking van 28, maar komend jaar deels van lijn 4 (maarja, lijn 14 was al bezet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten