Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Misschien zou de introductie van de tram ook een mooi moment zijn de lijnnummering meer consequent te maken. Een idee zou zijn om bijvoorbeeld alle trams en bussen naar de Uithof van een lijnnummer beginnend met "U" (Uithof/Universiteit) te geven. Om een beginnetje te maken:
U1 - Tram Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - De Uithof (belangrijkste lijn, daarom nummer 1)
U2 - Bus Vleuten - Leidsche Rijn - Utrecht Centraal - Binnenstad - Rijnsweerd - De Uithof (HOV-buslijn, huidige lijn 28)
U3 - Bus Utrecht Overvecht - Kardinaal de Jongweg - Rijnsweerd - De Uithof (huidige lijn 30)
U4 - Bus Zuilen - Binnenstad - Rijnsweerd - De Uithof (huidige lijn 27, volgt grotendeels het traject van lijn 4 in Zuilen)
U5 - Bus Station Driebergen/Zeist - De Uithof - Nieuwegein (huidige lijn 71)
U7 - Bus Station Bilthoven - De Uithof - Rijnsweerd - Lunetten (huidige lijn 31, lijnen in Bilthoven zijn genummerd in de 70)
U9 - Bus De Meern Oost - Papendorp - Kanaleneiland - Vaartsche Rijn - De Uithof (huidige lijn 29, volgt deel van het traject van lijn 9 in Kanaleneiland)
U41 - Bus Wijk bij Duurstede - Bunnik - De Uithof (huidige lijn 242)
Een andere optie zou zijn de huidige nummering in de 20 en 200 verder door te voeren.
Laatst gewijzigd door Montecito08 op wo 24 mei 2017, 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik meen gelezen te hebben dat de bedoeling van U-OV nu is dat alle lijnen naar de Uithof een nummer in de 20 krijgen.
Je kunt natuurlijk je vraagtekens er bij zetten of dat nu het meest logisch is.
Maar een U prefix gaat waarschijnlijk ook voor veel verwarring zorgen wegens overlap met andere buslijnen.
Overigens wordt lijn 31 volgens het vervoersplan zoals het er nu ligt opgeheven tussen Lunetten en de Uithof als de Uithoftram gaat rijden.
Wat zou het helpen die prefix te generen? Dan zou ik er nog eerder aan denken om de trams de nummers T1, T2 en T3 te geven omdat het om een aparte modaliteit gaat dan voor iedere belangrijke bestemming een prefix te generen.
Is het definitief dat de Uithoflijn lijnnummer 22 krijgt? En ik denken dat Amsterdam erg was met haar metrolijnen in de 50-reeks. Utrecht met tram 22, 60 en 61 kan er ook wat van.
Het is in Utrecht alleen nog even afwachten of die lijnnummers ook daadwerkelijk gecommuniceerd worden op de voertuigen. In ieder geval bij de huidige sneltrams naar Nieuwegein/IJsselstein gebeurt dit niet.
Ik dacht in een van de eerdere vervoerplannen gelezen te hebben dat de trams een nummer in de 60-serie zouden krijgen en dat de Uithoflijn daarom het nummer 62 zou krijgen.
Gekko123 schreef:Het is in Utrecht alleen nog even afwachten of die lijnnummers ook daadwerkelijk gecommuniceerd worden op de voertuigen. In ieder geval bij de huidige sneltrams naar Nieuwegein/IJsselstein gebeurt dit niet.
Klopt. Alleen de nieuwe trams hebben wel een aparte kleuren-LED voor het lijnnummer net als de bussen toch? Beetje onzinnige toevoeging als je er geen gebruik van maakt.
Jef400 schreef:Wat zou het helpen die prefix te generen? Dan zou ik er nog eerder aan denken om de trams de nummers T1, T2 en T3 te geven omdat het om een aparte modaliteit gaat dan voor iedere belangrijke bestemming een prefix te generen.
Voornamelijk herkenbaarheid. Veel reizigers reizen nu naar Utrecht Centraal in plaats van uit te stappen bij een Sprinterstation met een busverbinding naar de Uithof. U-OV probeert al tijden de druk op lijn 12 en 28 te verleggen op andere lijnen en steekt bijvoorbeeld moeite in het produceren van dit soort kaarten.
Het gebruik van prefixen is vrij gebruikelijk in Engeland (kijk bijvoorbeeld naar Londen).
Een mogelijk probleem is inderdaad als er een overlap is, bijv. een lijn 4 en een lijn U4. Mogelijke oplossing: geef ze een consistente nummering in de 20 serie en mogelijk ook een U-prefix? Bijv. U20, U21, etc. Maar mogelijk worden de lijnnummers dan te lang!
Al zal dat niet helemaal gebeuren omdat de Uithoflijn het lijnnummer 22 krijgt.
Daar zit ergens wel een logica achter: de eerste 2 valt onder de "Uithof-logica" en de tweede 2 verwijst naar de op te heffen buslijn 12.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Dank voor de link. Goed dat er een bepaalde logica achterzit.
Wel vraag ik me af waarom ze niet een bepaalde hierarchie in de lijnvoering doen, net zoals luchtvaartmaatschappijen die hun belangrijkste verbinding een laag nummer geven. De twee belangrijkste verbindingen zijn lijn 12 (en straks de tram) en lijn 28. Lijnnrs 20 en 21 zou misschien het beste passen, maar om lijn 28 nu wéér om te gaan nummeren is wellicht te veel van het goede.
Nouja, het is gelukkig niet zo erg meer als in de GVU-tijd (toen kende Utrecht zelfs een lijn die in de spits een ander nummer had dan in het dal, terwijl de route exact gelijk was )
Overigens houdt de logica op zodra er ergens een route wijzigt. Nu is lijn 18 nog de versterking van 28, maar komend jaar deels van lijn 4 (maarja, lijn 14 was al bezet)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...