Hyperloop

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hyperloop

Bericht door trolly »

'Hub and spoke' wordt in het Nederlands meestal vertaald als hub-and-spoke (gebruikelijke uitspraak hup en spook).
erjeebee schreef: vr 29 sep 2023, 04:13 Een hyperloop in kikkerland, hoe zou dat moeten werken?
Zoals je al schrijft: niet. Elders ook niet, trouwens. En zeker niet volgens het door jou geschetste model. Het concept is alleen geschikt voor point-to-point vervoer. Voor zover mij bekend heeft nog niemand een "station" bedacht — of zelfs maar een wissel. Dat betekent dat het bereizen van de boemellijntjes die jij voorstelt geen pretje gaat zijn: telkens wordt het blik waar de passagiers inzitten naar hoge snelheid gecatapulteerd, om vervolgens direct een noodremming te maken om op tijd bij het volgede stadje de vacuumbuis te verlaten.

De enige manier waarop zo'n flitsding handig zou zijn, is over werkelijk langere afstand, dus tussen verschillende Europese centra. Maar dat gaat ook niet gebeuren, want astronomische kosten, en vooral: de techniek gaat niet werken. Als het enige kansvan slagen had zou Elon er zelf namelijk mee in de weer zijn. Dat is ie niet, want het is niet meer dan een brainfart.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Hyperloop

Bericht door Dionysusnu »

Het team wat nu in Veendam begint zegt werkende wisseltechniek te hebben.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10592
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Hyperloop

Bericht door trolly »

Dat zou dan een enorme sprong vooruit zijn. Ben erg benieuwd of dat dan ook in een vacuümbuis op redelijke snelheid zou werken. Heb je een linkje?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Dionysusnu
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: Hyperloop

Bericht door Dionysusnu »

Ik ben ook benieuwd. Ik weet verder ook niet meer, het staat alleen bij de meeste nieuwsartikelen genoemd dat wissels mogelijk zijn.
John Hill
Berichten: 116
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: Hyperloop

Bericht door John Hill »

https://archive.ph/UvPGu schreef:De testbuis die in Veendam wordt gebouwd is 2,5 meter in doorsnede, nog even op schaal om de wisseltechniek te testen. ,,Wissels worden cruciaal bij de hyperloop. Doordat we nu al die techniek ontwikkelen om van de ene buis naar de andere te gaan, voorkomen we dat we eindigen als een solitair hyperloopproject dat nergens aansluiting vindt.’’
Zoals ik dit lees (en wat ik ook uit andere interviews) hebben ze een wisseltechniek bedacht en gaan de die dus nu op schaal bouwen en testen.
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hyperloop

Bericht door Bemined »

Op het terrein van HUSA in Veendam ligt inderdaad een hyperloopwissel, zo is te zien op deze foto: https://europeanhyperloopcenter.com/nl/ ... -testbaan/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hyperloop

Bericht door Vinny »

John Hill schreef: vr 29 sep 2023, 13:05
https://archive.ph/UvPGu schreef:De testbuis die in Veendam wordt gebouwd is 2,5 meter in doorsnede, nog even op schaal om de wisseltechniek te testen. ,,Wissels worden cruciaal bij de hyperloop. Doordat we nu al die techniek ontwikkelen om van de ene buis naar de andere te gaan, voorkomen we dat we eindigen als een solitair hyperloopproject dat nergens aansluiting vindt.’’
Zoals ik dit lees (en wat ik ook uit andere interviews) hebben ze een wisseltechniek bedacht en gaan de die dus nu op schaal bouwen en testen.
Dat is op zich wel een goede vooruitgang. Het nadeel van de oude hyperloops was vooral dat er geen wisseling in lijnen mogelijk was, dus alleen een 'ontvlecht' stelsel zou worden geboden. Blijft overeind staan dat ik het meer iets voor snelle metro's vindt dan voor vliegtuigen. En dat je zoiets moet bouwen in steden/wijken die nog te ontwikkelen zijn. Dubai of Qatar ofzo.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Hyperloop

Bericht door TffpaA »

Hyperloop One stopt ermee:

https://archive.ph/vuFHZ

Heeft iemand nog eens wat van Hardt of een van die andere veelbelovende (of eigenlijk: veel belovende) startupjes gehoord?

Nee?
🗣
Bemined
Berichten: 5948
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Hyperloop

Bericht door Bemined »

Hier gaat men voorlopig nog door, in Gorinchem schijnen de eerste buizen voor de Hyperloop testbaan klaar te liggen, begin volgend jaar zouden die in Veendam gemonteerd moeten gaan worden.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 398
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: Hyperloop

Bericht door ThatPCDude »

Hoe lang gaat dit grapje nog door?? Heere Musks heeft al lang bekend dat het hele hyperloopverhaal alleen maar was on California HSR onderuit te halen en dat het - net zoals veel van zijn plannetjes - gadgetbahnerei en stierenstronterij is.
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Hyperloop

Bericht door TffpaA »

Het heeft inderdaad wel wat weg van Life of Brian, met Musk in de rol van Brian en al die Hyperloopfappertjes in de rol van wanhopige bevolking op zoek naar hun nieuwe messias om gedachtenloos achteraan te hosannaën.
🗣
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Hyperloop

Bericht door Dennenboom »

In Las Vegas heeft e.e.a. tot een wel heel bizarre vervoersoptie geleid. Er zijn buizen geboord maar omdat er hier voor geen functionerende capsules zijn, wordt vervoer aangeboden door bemande Tesla's die passagiers door deze buizen vervoeren.
https://en.wikipedia.org/wiki/Las_Vegas ... enter_Loop
erjeebee
Berichten: 1413
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hyperloop

Bericht door erjeebee »

Dennenboom schreef:hier voor geen functionerende capsules zijn
Ik lees nergens dat deze buizen oorspronkelijk bedoeld waren om capsules doorheen te schieten.
Heb je daar ook nog een linkje voor?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Hyperloop

Bericht door Vinny »

De buizen waren eigenlijk bedoeld voor tablets, maar die bleken geen compartibele software te hebben dus sturen ze er nu maar iphones doorheen :6
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3232
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: Hyperloop

Bericht door TffpaA »

Wat grappig: mijn collega noemt zijn Tesla 3 een 'iPad op wielen'. Na zijn initiële blijheid ergert hij zich inmiddels meer en meer aan dat ding. Tot zover de glorie en hosanna die Elon Musk deze wereld zou brengen :Y
🗣
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten