Hyperloop

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2144
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Hyperloop

Berichtdoor trolly » Vr 09 Jun 2017, 16:33

Teletransportatie en tijdmachines zijn op den duur ook verschrikkelijk handig. Eigenlijk nu al. De overeenkomst is het haalbaarheidsissue.
È pericoloso sporgersi.

sirvinniei
Berichten: 1769
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Hyperloop

Berichtdoor sirvinniei » Za 10 Jun 2017, 00:04

Ronaldussen schreef:Zoals eerder is gezegd zit het verschil in het feit dat ongelukken bij vliegtuigen e.d. zich (meestal) beperken tot 1 voertuig en de schade daardoor relatief beperkt blijft. Bij een ongeluk bij een Hyperloop heb je schade aan de hele sectie, inclusief alle voertuigen erin.

Die voertuigen die komen dan toch gewoon tot stilstand? alles ligt inderdaad plat, maar dat is met treinvervoer ook zo

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11612
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hyperloop

Berichtdoor Vinny » Za 10 Jun 2017, 07:17

trolly schreef:Teletransportatie en tijdmachines zijn op den duur ook verschrikkelijk handig. Eigenlijk nu al. De overeenkomst is het haalbaarheidsissue.
Daarvoor hebben ze internet uitgevonden. Je hoeft niet fysiek op een plek aanwezig te zijn om te profiteren van de dienstverlening die ze daar aanbieden *O*
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2144
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Hyperloop

Berichtdoor trolly » Za 10 Jun 2017, 07:46

Goedemorgen Vinny! Misschien even de laatste post op de voorgaande pagina lezen. Daar heeft Hainje het over forensen, en ik denk dat hij dat fysiek bedoelt.

Goedemorgen sirvinniei! Als zo'n buis lek gaat, dan knalt de buitenlucht daar als een kanonschot in, met hetzelfde effect als een explosie over de lengte van de buis. Dus ongeveer hetzelfde effect als waneer de spoorlijn opeens vertikaal zou staan als er één trein ontspoort.
È pericoloso sporgersi.

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1198
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Hyperloop

Berichtdoor Yanaike » Za 10 Jun 2017, 09:56

De tijd veranderd.

Wie zegt dat forensen straks nog fysiek op hun werk of op een afspraak moeten zijn. Nu zie je al dat er veel via thuiswerken/skype kan gebeuren, straks kan werk/meetings misschien in een virtuele wereld. In wezen is dat dan een soort teleportmachine, maar op een veel realistische en minder kostbare manier.

Wat betreft de hyperloop. Nu zitten daar natuurlijk nog allemaal haken en ogen aan wat betreft de veiligheid. Maar als de techniek van de Hyperloop daadwerkelijk op de markt komt komen er sowieso ook oplossingen voor die veiligheid. Denk ook aan de auto en trein en aan veiligheidsgordels, airbags, treinbeveiligingssystemen. Natuurlijk gaat het nog af en toe mis, en ook met de Hyperloop kun je dat niet voorkomen, maar als er maar genoeg vraag is naar een steeds snellere en snellere verbinding dan gaat de veiligheid vanzelf mee, ook al hangt daar misschien in eerste instantie nog een behoorlijk prijskaartje aan.

Hainje
Berichten: 7347
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Hyperloop

Berichtdoor Hainje » Za 10 Jun 2017, 10:00

Ik bedoelde forensen inderdaad in fysieke zin. Al is wat Yanaike stelt over telewerken ook niet onrealistisch.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10935,5 km * Bus: 3180,07 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Za 10 Jun 2017, 10:46

Yanaike schreef:Wat betreft de hyperloop. Nu zitten daar natuurlijk nog allemaal haken en ogen aan wat betreft de veiligheid. Maar als de techniek van de Hyperloop daadwerkelijk op de markt komt komen er sowieso ook oplossingen voor die veiligheid. Denk ook aan de auto en trein en aan veiligheidsgordels, airbags, treinbeveiligingssystemen. Natuurlijk gaat het nog af en toe mis, en ook met de Hyperloop kun je dat niet voorkomen, maar als er maar genoeg vraag is naar een steeds snellere en snellere verbinding dan gaat de veiligheid vanzelf mee, ook al hangt daar misschien in eerste instantie nog een behoorlijk prijskaartje aan.


(tl;dr? Die Hyperloop komt er niet)

Ik denk eerlijk gezegd niet dat de Hyperloop daar de kans toe gaat krijgen, vanwege de huidige veiligheidscultuur. Eén keer een misser bij de Hyperloop (wat volgens de critici meteen een systeemwijde ramp zou worden - zie ook wat trolly eerder schreef) en het hele systeem wordt waarschijnlijk de rug toe gekeerd als 'te gevaarlijk'. Dat dat bij trein, auto en vliegtuig niet gebeurde is omdat deze modaliteiten nog de relatieve luxe hadden op te groeien in een tijd waarin ongelukken 'er nu eenmaal bij hoorden' - het ging uiteindelijk om de vooruitgang en daar mocht best een prijs voor betaald worden. Pas tegen de tijd dat men zich druk begon te maken over veiligheid, waren deze modaliteiten al zodanig in ons leven ingebed geraakt dat we ook niet meer de keuze hadden om ze de rug toe te keren. Dus werd - en wordt - er geïnvesteerd in steeds veiliger transport, waardoor het aantal doden per afgelegde kilometer grosso modo blijft dalen.

Op die gedachte voortbordurend: misschien dat de roep om meer veiligheid wel toenam juist omdat we steeds afhankelijker van deze modaliteiten aan het worden waren. Kip of ei. Dan is de vraag interessant: waarom werden deze modaliteiten überhaupt zo succesvol? Dat zal wel meerdere oorzaken hebben, maar één van die oorzaken zal wel zijn de impact die ieder vervoersmiddel op de economie, ruimtelijke ordening en onze manier van leven had.

De trein zorgde er met zijn veel hogere gemiddelde snelheid voor dat verschillende centra op een economisch interessante afstand van elkaar kwamen te liggen: het werd nu rendabel kolen uit een kolenbekken een paar honderd kilometer verder naar industriesteden te transporteren. Dat zette weer een ontwikkeling in gang waarbij nieuwe economische afhankelijkheden ontstonden, die weer leidde tot nieuwe spoorwegen etc.

De auto maakt het point-to-point-vervoer veel eenvoudiger. Dat had vooral impact op de ruimtelijke ordening - kijk maar eens naar de urban sprawl in de VS voor een voorbeeld in extremis - maar veroorzaakte ook een gigantische modal shift voor goederenvervoer van het spoor naar de weg. De auto maakte het huidige forensisme mogelijk, maar ook een fenomeen als op vakantie gaan met de caravan naar Zuid-Frankrijk.

Het vliegtuig zorgde er tenslotte voor dat de wereld als geheel een stuk kleiner werd, en maakte verbindingen tussen plaatsen mogelijk waar je voorheen slechts met dagen reizen (per boot) of grote moeite (omdat ze bijvoorbeeld in een bergachtige streek lagen) kon komen. Het vliegtuig vliegt immers overal overheen, en met grote snelheid bovendien. Sindsdien kunnen goederen met grote snelheid van de ene naar de andere kant van de wereld worden vervoerd en is het voor grote multinationals mogelijk geworden hun CEO's binnen een dag tijd van het hoofdkantoor in New York naar een nevenvestiging in Hong Kong te vliegen. Om nog maar te zwijgen over de enorme toename van het aantal budgetvluchten die het internationale toerisme een nieuwe boost hebben gegeven.

Hoe past de Hyperloop in dat plaatje? Ik zie dat zo 1-2-3 niet. Ja, er wordt gesteld dat het sneller zal zijn dan het vliegtuig, maar volgens mij niet heel veel sneller (1000 kmh voor vliegtuig vs 1200 kmh voor Hyperloop, heb ik wel eens gelezen). Bovendien heeft de Hyperloop bij het inlossen van die belofte wel een probleem: er moet wel eerst een buis van het vertrek- naar het aankomstpunt aangelegd worden. Voor een nieuwe vliegroute is slechts de vraag of aan beide kanten een start- en landingsbaan aanwezig is van belang. Bovendien zijn de technische uitdagingen die bij zo'n baantje en het bouwen van een vertrek- en ontvangstterminal komen kijken niet zo groot - veiligheidsmaatregelen om die enkele terrorist te ontmoedigen zijn wel de grootste uitdaging.

Het zou ook een alternatief op het huidige autogebruik zijn, maar ook dat zie ik niet. Alleen als je een manier weet te bedenken om de huidige automobielen door zo'n vacuümgetrokken buis te transporteren zou het een mooi alternatief voor snelwegen kunnen worden. Maar voorzover ik tot nu toe heb gezien is ook het Hyperloopvoertuig een compleet nieuw te ontwikkelen concept. Dat zal in de praktijk dus toch weer neerkomen op vaste stations (hoe traditioneel) waar je afhankelijk bent van voor- en natransport voor een deur-tot-deurreis.

Het zou veiliger zijn, maar dat is vooralsnog een onbewezen claim en eentje waar veel kritiek op is gekomen bovendien. Het zou energiezuiniger zijn, maar ook dat valt nog te bewijzen. Natuurlijk zal een voertuig dat in een magneetveld 'zweeft' door een vacuümbuis minder energie verbruiken dan een voertuig op wielen dat zich door de aardatmosfeer voortbeweegt. Maar het vacuümtrekken en -houden van die buis gebeurt ook niet voor niets.

Dus tja, de vervoersmarkt is sterk verzadigd, waarbij voor vrijwel ieder mobiliteitsvraagstuk inmiddels wel een passend antwoord bestaat. Of dat ook het meest gewenste antwoord is is natuurlijk de vraag, en daar gaan ook heel veel discussies op dit forum over. De Hyperloop is als concept ook uit die vraag naar voren gekomen. Maar ik zie het er gelet op bovenstaande niet van komen dat we ons ooit nog eens massaal per Hyperloop van Arnhem naar Lelystad begeven.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Hyperloop

Berichtdoor Wubbo » Za 10 Jun 2017, 10:50

Telewerken gaat het "klassieke" kantoor nooit helemaal vervangen. Diverse onderzoeken wijzen al uit dat mensen ook het praatje-bij-het-koffiezetapparaat nodig hebben om goed te kunnen functioneren en om lol te hebben in hun werk. Daarnaast kan lang niet al het werk op afstand gebeuren: het is toch anders of je fysiek langsgaat bij je huisarts of dat je hem via Skype spreekt terwijl hij thuis zit.

Ik zie in telewerken vooral de oplossing voor de pieken reizigers in de spits (eerst een uurtje thuiswerken, dan naar kantoor), maar het zal het forensen niet vervangen.

Bemined
Berichten: 1307
Lid geworden op: Vr 14 Aug 2015, 19:45

Re: Hyperloop

Berichtdoor Bemined » Za 10 Jun 2017, 11:40

Het is natuurlijk wel een verschil of iemand 5 of 50 kilometer van zijn werkplek woont. Nu zijn veel bedrijven gecentraliseerd op één locatie, maar men kan ook voor meerdere kleinere locaties gaan in verzamelgebouwen. Scheelt ook flink in het aantal woon-werkkilometers, maar je werkt nog wel samen met collega's in een kantoor.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Za 10 Jun 2017, 11:49

Dat zal alleen werken bij een bedrijfsvoering met een sterk regionale oriëntatie. Denk aan vestigingen van banken of uitzendbureaus. Maar niet voor niets zie je juist die verdwijnen: steeds meer klantcontact gebeurt online, waardoor fysiek bemande vestigingen te duur worden om nog open te houden. Wat aan personeel overblijft wordt dan naar gecentraliseerde vestigingen overgeplaatst, want meer mensen op één plek biedt nou eenmaal schaalvoordelen en daarmee kostenreducties. Dat die dan vervolgens allemaal met hun ootootje in de fiellu staan...ach, met gunstige fiscale bijtellingen valt dat nog te overzien.

Maar goed, nu vorkt de discussie opnieuw af. Vind ik niet erg, maar de Ardannen en Zugführer van deze wereld blijven zo wel bezig.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 798
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Hyperloop

Berichtdoor SLToilet » Zo 11 Jun 2017, 13:31

Alargule schreef:Wat een stropop. Hyperloop verkeert nog in een conceptuele fase; over hoe het onderhoud geregeld moet gaan worden is nog helemaal niets vastgelegd. En de HSL Brussel-Parijs loopt toch ook door Wallonië heen? Voorzover mij bekend doen zich daar geen problemen met achterstallig onderhoud voor.


De HSL en hyperloop zijn van een heel andere orde. Een beetje achterstallig onderhoud op de HSL wordt niet alleen makkelijker gedetecteerd en levert nog niet zo snel een ongeval op tenzij het heel ernstig is. Bij een hyperloop hoeft maar een klein duwtje te worden gegeven aan de buis en BAM! Vergeet ook niet dat een internationale hyperloop naar Australië een weg vereist door onherbergzame gebergten, voor de snelste route krijg je een hele zooi landen voor wie het al moeilijk is om uberhaupt een weg te onderhouden. En wat dachten we van Congo onderweg naar Johannesburg, dat wordt nog eens wat :Y !

De lucht hoeft niet onderhouden te worden voor vliegtuigen, hoogstens een paar aanwijzingen geven is voldoende (en dat verkeert ook weleens daar). De hyperloop is wat dat betreft echt een lastig ding.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Ma 12 Jun 2017, 07:59

Dat soort routes worden (vooralsnog) nergens voorgesteld. En dat ook een HSL een erg kleine foutmarge heeft is wel bewezen in Eschede...
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
n-evo
Berichten: 2000
Lid geworden op: Di 27 Mei 2014, 23:33

Re: Hyperloop

Berichtdoor n-evo » Ma 12 Jun 2017, 16:13

Pooh schreef:Dat maakt niet uit. Het is inderdaad 10 keer zo moeilijk om 99% weg te pompen als om 90% weg te pompen, en nog eens 10 keer zo moeilijk om 99.9% weg te pompen. Echt vacuum halen ze dus zeker niet, ik geloof dat ze zich op 95% ofzo richten. Maar de risico's zijn gewoon lineair: Van 95 naar 99% neemt de verwoestende kracht van een implosie maar met 4% toe :) Of je nu vacuum, bijna-vacuum of gewoon 'best wel lage druk' hebt, het blijft gewoon een drukvat dat zodra het scheurt volstroomt met lucht. En tenzij je dat ding van pantserstaal maakt gaat hij daarbij stuk, en komt er meer lucht binnen, en gaat de volgende sectie stuk. Tot je bij een airlock komt.

Ben vandaag uit verveling beetje aan het lezen geslagen over de Hyperloop en het probleem van explosieve decompressie. De schokgolf die in de tunnel zou vrijkomen wordt in sommige artikelen vergeleken met de drukgolf die een nucleaire bom produceert. Hoe ze dat risico denken te verminderen of in ieder geval ervoor te zorgen dat niet kilometers baan - mensen inclusief - verloren gaan lees je nergens terug. Dat is toch best raar voor een concept waar meerdere testbanen voor worden aangelegd. :?

SuperGhost
Berichten: 2267
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Hyperloop

Berichtdoor SuperGhost » Ma 12 Jun 2017, 17:28

Wellicht dat die testbanen o.a. dat gaan uittesten? :wink:

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Ma 12 Jun 2017, 17:42

Niet voor niets heten het testbanen. Daar kunnen allerlei veiligheidssystemen worden getest.

Het zou pas wat zijn als ze nu al een traject aan het aanleggen waren voor echt reizigersvervoer...
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Pooh
Berichten: 96
Lid geworden op: Ma 17 Okt 2016, 12:27

Re: Hyperloop

Berichtdoor Pooh » Ma 12 Jun 2017, 18:04

Nogmaals: Er zit een heel andere agenda achter het aanleggen van die testbanen. Er zijn 2 hyperloop-bedrijven, en geen van beide hebben als doel om een hyperloop te bouwen. Ze hebben beide als doel om wetenschappelijk onderzoek uit te voeren dat deelproblemen oplost die sowieso opgelost moeten worden voor misschien ooit, ergens in de heel verre toekomst, een hyperloop mogelijk wordt.

Daar is niets mis mee, maar het is dus vrij logisch dat ze op dit moment zich niet druk maken om de onoverkomelijke problemen, omdat ze daarmee het sappige verhaal, wat de grondslag voor hun inkomstenbronnen is, onderuit halen.

Stel dat je onderzoek wil doen naar materiaaltechniek. Dan kun je vertellen dat je graag beton uit wil vinden dat 10% sterker is dan het sterkste beton dat er nu is. Leuk voor je, maar zie maar eens financierders te vinden. Je kunt ook vertellen dat je een toren wil bouwen van 5 kilometer hoog, die als hij af is wereldvrede gaat brengen. Niet dat met jouw beton zo'n toren ineens haalbaar is, of dat je daadwerkelijk kunt aantonen dat wereldvrede en de bouw van jouw toren ook maar iets met elkaar te maken hebben, maar als je het in een leuk jasje stopt, en je hebt een figuur als Elon Musk om de promotiepraatjes te houden, dan heb je grote kans dat je over een paar jaar wel sterker beton hebt. Met dank aan wat financierders die je anders nooit bereikt had.

Is dat immoreel? Ik weet het niet. Bij goed doorlezen en een beetje navragen blijkt dat ze hier helemaal niet geheimzinnig over doen. Het is vooral het grote publiek dat blijft geloven dat het eindproduct daadwerkelijk 'binnen bereik' is. De financierders hebben ook zo hun eigen agenda's.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Ma 12 Jun 2017, 18:09

Het onderzoek zal zeker de nodige patenten opleveren die voortvloeien uit de deelvragen. Een hyperloop zelf acht ik ook heel onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk, als ik sommige bronnen moet geloven.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Pooh
Berichten: 96
Lid geworden op: Ma 17 Okt 2016, 12:27

Re: Hyperloop

Berichtdoor Pooh » Ma 12 Jun 2017, 18:11

Patenten, naamsbekenheid, nieuwe technieken en materialen, er is echt genoeg dat dat onderzoek kan opleveren. Of het daarmee meer waard is dan ander onderzoek dat zichzelf niet zo'n grote jas aanmeet betwijfel ik, maar blijkbaar helpt het.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11612
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Hyperloop

Berichtdoor Vinny » Ma 12 Jun 2017, 19:58

De mens is een lerend wezen. Tot het begin van de 20e eeuw leek vliegen ook wel science fiction en vandaag gaan honderduizenden reizen per dag door de lucht. Als je de luchtvaartwereld een beetje kent dan weet je dat veiligheid topprioriteit is en dat grootschalige ongevallen betrekkelijk uitzonderlijk zijn (maar in de regel wel dodelijk).
Voor de Hyperloop geldt in wezen hetzelfde. Ik denk dat er veelbelovende technieken bestaan, maar of dat betekent of de vervoerswijze zodanig ingekleed kan worden dat het een zinvolle uitbreiding van het bestaande aanbod betekent zal de tijd moeten leren.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5457
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Hyperloop

Berichtdoor regenmaker » Ma 12 Jun 2017, 20:10

Alargule schreef:Het onderzoek zal zeker de nodige patenten opleveren die voortvloeien uit de deelvragen. Een hyperloop zelf acht ik ook heel onwaarschijnlijk, zo niet onmogelijk, als ik sommige bronnen moet geloven.


Als je aan iemand uit 1900 had verteld dat we allemaal met een apparaat dat reageert op je vingers zouden rondlopen en op elke plek kunnen kijken wat het weer wordt dan hadden ze je ook voor gek verklaard.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Pooh
Berichten: 96
Lid geworden op: Ma 17 Okt 2016, 12:27

Re: Hyperloop

Berichtdoor Pooh » Ma 12 Jun 2017, 20:32

regenmaker schreef:Als je aan iemand uit 1900 had verteld dat we allemaal met een apparaat dat reageert op je vingers zouden rondlopen en op elke plek kunnen kijken wat het weer wordt dan hadden ze je ook voor gek verklaard.

Ja, maar als je iemand uit 1960 had verteld dat we in 2017 nog steeds geen vliegende auto's hebben hadden ze je ook voor gek verklaard.

sirvinniei
Berichten: 1769
Lid geworden op: Vr 04 Okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Hyperloop

Berichtdoor sirvinniei » Di 13 Jun 2017, 09:06

Vinny schreef:De mens is een lerend wezen. Tot het begin van de 20e eeuw leek vliegen ook wel science fiction en vandaag gaan honderduizenden reizen per dag door de lucht. Als je de luchtvaartwereld een beetje kent dan weet je dat veiligheid topprioriteit is en dat grootschalige ongevallen betrekkelijk uitzonderlijk zijn (maar in de regel wel dodelijk).
Voor de Hyperloop geldt in wezen hetzelfde. Ik denk dat er veelbelovende technieken bestaan, maar of dat betekent of de vervoerswijze zodanig ingekleed kan worden dat het een zinvolle uitbreiding van het bestaande aanbod betekent zal de tijd moeten leren.

Ik krijg door het sterk commerciële karakter van vliegtuigen wel steeds meer mijn twijfels over die veiligheid. Bij easyJet worden bijvoorbeeld piloten aangemoedigd o met zo weinig mogelijk brandstof te vliegen om de kosten te drukken en wordt er weinig verantwoordelijkheid genomen op het gebied van uitstoot (wat overigens ook de schuld is van de politiek). Een universeler vervoersmiddel wat minder gedreven is door de vrije markt (de lucht is overigens van niemand) lijkt me in die zin makkelijker te controleren en dus veiliger.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Di 13 Jun 2017, 09:20

De luchtvaartindustrie is enorm risk averse. Immers: een ongeluk met een vliegtuig heeft in de regel rampzalige gevolgen en krijgt heel veel media-aandacht. Je wilt als vliegmaatschappij niet te boek komen te staan als gevaarlijk; dat kost je klanten. Verhalen over lowcostcarriers die hun personeel onder druk zetten zijn bij mij bekend, en het lijkt me voor de controlerende instanties ook zeker een goede zaak om deze partijen goed in te gaten te houden. Gelukkig hebben overheden vaak goede instrumenten om vliegmaatschappijen die hun boekje toch te buiten gaan te beteugelen: die krijgen gewoon een vliegverbod opgelegd. Ook dat kost ze klanten, dus men zal wel oppassen die grenzen al te grof te overschrijden.

Wat ik me moet voorstellen bij 'een universeler vervoersmiddel wat minder gedreven is door de vrije markt' is mij overigens geheel onduidelijk. Daarom zie ik ook niet in hoe dat 'makkelijker te controleren en dus veiliger' zou zijn, ook gelet op bovenstaande punten. Vliegen ís al heel veilig, en dat is voor een groot deel voortgekomen uit de schade en schande van rampen uit het verleden.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Frank93
Berichten: 169
Lid geworden op: Zo 28 Sep 2014, 16:31
Locatie: Alkmaar

Re: Hyperloop

Berichtdoor Frank93 » Di 27 Jun 2017, 16:07

Noord-Nederland moet de testregio worden voor de Hyperloop-trein. Dit supersnelle voertuig dat zich in een buis verplaatst, moet worden getest op een traject tussen Groningen en Drachten. Dat wil de ChristenUnie in de Friese Staten.

De testbaan zou in 2019 gerealiseerd moeten worden. De Friese afdeling van de ChristenUnie dient woensdag een voorstel in tijdens een vergadering van de Provinciale Staten.


Hele bericht bij RTV Noord >>

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2418
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Hyperloop

Berichtdoor Alargule » Wo 28 Jun 2017, 08:54

Die Zuiderzeelijn moet en zal er komen. HSL, magneetzweefbaan, desnoods Hyperloop.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten