Sneltrein MerwedeLingelijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 130
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Western Soldier » Wo 28 Jun 2017, 08:19

Ik weet niet of het idee al ooit is aangehaald, maar graag wil ik een keer een nieuw onderwerp bespreken. Ik woon er niet echt in de buurt, maar het valt mij op dat de MerwedeLingelijn een verbinding is waar voor mijn gevoel meer uit te halen valt. De rit van Geldermalsen naar Dordrecht duurt nu 55 minuten. Dat is behoorlijk lang en ik denk dat bij een sneltrein op het traject de lijn een mooie verbinding kan zijn die kan zorgen dat de lijnen ten westen van Utrecht iets minder druk worden. Daarom wil ik weten wat jullie vinden van een mogelijke sneltrein op dit traject. De sneltrein rijdt naar mijn idee 1x per uur tussen Geldermalsen en Dordrecht. Mijn vraag is wel, moet deze dan in plaats van 1 van de 2 volledige verbindingen, of moet de sneltrein komen in plaats van een van de treinen die op slechts Gorinchem-Dordrecht rijden.

Momenteel is de frequentie op de lijn:
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
2x Stoptrein Gorinchem-Dordrecht v.v.

In mijn voorstel zou het dan worden:
Optie 1:
1x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Sneltrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.

Optie 2:
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Sneltrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Stoptrein Gorinchem-Dordrecht v.v.

De sneltrein stopt naar mijn idee onderweg in Leerdam, Gorinchem en Sliedrecht. Graag jullie mening over dit idee.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 784
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor olof » Wo 28 Jun 2017, 08:33

Dat een lijn traag is, rechtvaardigt nog niet een sneltrein. Veruit de meeste reizigers zitten tussen (Rotterdam -) Dordrecht - Gorinchem. Na Gorinchem is het vrij landelijk gebied. Bovendien zijn Leerdam e.o. volgens mij meer gericht op Utrecht dan op Rotterdam/Dordrecht. De huidige halfuursdienst is meer dan genoeg, ik zie ook geen reden om dat te verdubbelen. Een sneltrein zal weinig toegevoegde waarde hebben tussen Gorinchem en Geldermalsen. Tussen Dordrecht en Gorinchem, dat maar een halfuurtje is, kan er vooral tijdwinst behaald worden door treinen rechtstreeks naar Rotterdam te laten rijden. Daar zijn immers de meeste relaties op gericht. Bovendien zijn de meeste plaatsen hier groot genoeg voor meerdere lightrail stations. Een sneltrein past niet goed bij de opzet van deze lijn.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe je in hemelsnaam zoveel treinen over enkelspoor wil sturen.

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4404
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor reisthijs » Wo 28 Jun 2017, 11:20

Western Soldier schreef:Dat is behoorlijk lang en ik denk dat bij een sneltrein op het traject de lijn een mooie verbinding kan zijn die kan zorgen dat de lijnen ten westen van Utrecht iets minder druk worden.
Dit is vrij vaag, over welke lijnen ten westen van Utrecht heb je het dan?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Jef400
Berichten: 4215
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Jef400 » Wo 28 Jun 2017, 12:01

Je hebt in dit plan in ieder geval reizigers die er netto een reisverbinding op achteruit gaan.
Leven, en laten leven.

nvdw
Berichten: 1234
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor nvdw » Wo 28 Jun 2017, 12:22

Op de MLL is de tijdwinst van een sneltrein vrij beperkt omdat het grotendeels enkelspoor is, waarbij de treinen vaak toch al op een station op hun tegenligger moeten wachten.
"Klagen bij de gemeente"

SuperGhost
Berichten: 2265
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor SuperGhost » Wo 28 Jun 2017, 12:26

Western Soldier schreef:Ik weet niet of het idee al ooit is aangehaald, maar graag wil ik een keer een nieuw onderwerp bespreken. Ik woon er niet echt in de buurt, maar het valt mij op dat de MerwedeLingelijn een verbinding is waar voor mijn gevoel meer uit te halen valt. De rit van Geldermalsen naar Dordrecht duurt nu 55 minuten. Dat is behoorlijk lang en ik denk dat bij een sneltrein op het traject de lijn een mooie verbinding kan zijn die kan zorgen dat de lijnen ten westen van Utrecht iets minder druk worden. Daarom wil ik weten wat jullie vinden van een mogelijke sneltrein op dit traject. De sneltrein rijdt naar mijn idee 1x per uur tussen Geldermalsen en Dordrecht. Mijn vraag is wel, moet deze dan in plaats van 1 van de 2 volledige verbindingen, of moet de sneltrein komen in plaats van een van de treinen die op slechts Gorinchem-Dordrecht rijden.

Momenteel is de frequentie op de lijn:
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
2x Stoptrein Gorinchem-Dordrecht v.v.

In mijn voorstel zou het dan worden:
Optie 1:
1x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Sneltrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.

Optie 2:
2x Stoptrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Sneltrein Geldermalsen-Dordrecht v.v.
1x Stoptrein Gorinchem-Dordrecht v.v.

De sneltrein stopt naar mijn idee onderweg in Leerdam, Gorinchem en Sliedrecht. Graag jullie mening over dit idee.
Ik ben wel voor zo'n sneltrein, maar mij lijkt me 3 of 4 treinen per uur tussen Geldermalsen en Gorinchem een beetje veel. Ik zou die sneltrein dan in plaats van de stoptrein laten rijden en dus tussen Gorinchem en Geldermalsen overal laten stoppen.

Dus dan zou je krijgen 2x sneltrein Dordrecht - Geldermalsen (stoptrein tussen Gorinchem en Geldermalsen) + 2x stoptrein Dordrecht - Gorinchem, het mooiste zou dan ook zijn als die stoptrein direct na de sneltrein ri. Dordrecht vertrekt, zodat er een goede overstap is.

Ik vraag me alleen af hoe je dat wil gaan inpassen op de bestaande infra. Het enkelspoor vormt natuurlijk een behoorlijke belemmering voor zo'n sneltrein.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2417
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Alargule » Wo 28 Jun 2017, 12:43

Ik vermoed zomaar dat die frequentieverdubbeling tussen Dordt en Gorkum er niet zomaar is. Als we de beperkingen agv enkelspoor even wegdenken, blijft de vraag over hoe de nadeel/voordeelbalans uitslaat. Nadeel is dat de reizigers op de overgeslagen stoptreinstations een half uur ipv een kwartier moeten wachten op de volgende trein; voordeel is dat de reizigers die zijn ingestapt op het traject Geldermalsen-Gorinchem sneller in Dordrecht staan.

Maar zoals iemand hier al eerder opmerkte, is de lijn vooral op Dordrecht (en van daaruit waarschijnlijk op Rotterdam e.v.) gericht. Een prima voorstadslijn dus met een hoge frequentie. Ik zou dat huidige stoppatroon lekker zo laten, en pas tegen de tijd dat het doorgaand verkeer zodanig gegroeid is dat het extra verbindingen rechtvaardigt gaan kijken naar de inpassing van een sneltrein. Dan zal er ook wel links en rechts wat dubbelspoor moeten komen.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 798
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor SLToilet » Wo 28 Jun 2017, 15:46

Ik sluit mij aan als het gaat om de huidige vraag op de corridor. Een aparte sneltrein is vooralsnog behoorlijk veel voor dit traject, maar desondanks is ruimte voor uitbreiding welkom. Momenteel is daar, zoals wel meer in Nederland het geval is, de capaciteit veel te beperkt voor.

Wat je ook ziet is dat veel reizigers in Rotterdam of Utrecht moeten zijn. Geen van beiden worden rechtstreeks aangeboden en de snelste weg naar Utrecht is, met een busverbinding eigenlijk gewoon armoedig te noemen (zeker als je ook meer haalt uit de tussengelegen plaatsen op de busroute).

Het zou al heel wat zijn om rechtstreeks naar Rotterdam te gaan. Een andere snelle winkans is een boog ten noorden van Geldermalsen vanuit Beesd richting Utrecht met daarna alleen nog stops in Culemborg en Houten. Maar het zou beter zijn omwille van de robuustheid om tot die boog het spoor in viervoud uit te voeren (dat is het sowieso al, let maar op hoe slopend ETMET daar zal zijn!).

Nog beter is een aftakking die vanaf Gorinchem/Arkel meteen doorrijdt naar Utrecht via Vianen en het oosten van Nieuwegein. Gelijk een eerste stap voor een sinds 1860 veelbesproken lijn...

Western Soldier
Berichten: 130
Lid geworden op: Ma 22 Mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Western Soldier » Wo 28 Jun 2017, 22:17

Wat betreft de lijnen ten westen van Utrecht bedoel ik richting Leiden, Den Haag en Rotterdam. Die lijnen zijn momenteel behoorlijk druk en ik hoop dat een sneltrein kan zorgen dat meer mensen voor Rotterdam dan ervoor kunnen kiezen om de sneltrein te pakken, in plaats van via Utrecht. Mijn vraag is dus niet zozeer gericht op de lijn zelf, maar meer of het met een sneltrein ook in staat zou zijn om reizigers te trekken die niet op de lijn zelf hoeven te zijn.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34955
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Suus » Wo 28 Jun 2017, 22:29

Ik heb redelijk wat maanden de forens uitgehangen op de MLL. De trein zou niet rendabel zijn zonder een aantal tussenstops, vooral de stops in Sliedrecht leveren veel reizigers op. Geldermalsen is verder een punt in het niets, daar een sneltrein laten eindigen heeft ook niet zo veel meerwaarde.
Rame à l'approche

Jef400
Berichten: 4215
Lid geworden op: Ma 06 Jun 2011, 18:46
Locatie: Purmerend

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Jef400 » Wo 28 Jun 2017, 22:59

Western Soldier schreef:Wat betreft de lijnen ten westen van Utrecht bedoel ik richting Leiden, Den Haag en Rotterdam. Die lijnen zijn momenteel behoorlijk druk en ik hoop dat een sneltrein kan zorgen dat meer mensen voor Rotterdam dan ervoor kunnen kiezen om de sneltrein te pakken, in plaats van via Utrecht. Mijn vraag is dus niet zozeer gericht op de lijn zelf, maar meer of het met een sneltrein ook in staat zou zijn om reizigers te trekken die niet op de lijn zelf hoeven te zijn.

Dat scheelt maar enkele kilometers. Even serieus: Utrecht-Rotterdam is maar een half uur. Via Geldermalsen en Dordrecht is dat minstens 2x zo lang. Den Haag en Leiden idem dito.
Leven, en laten leven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28311
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Daniel » Wo 28 Jun 2017, 23:27

Pas op de langere afstanden gaan de verschillen kleiner worden: toen er nog goede aansluitingen in Geldermalsen en Tiel waren bijvoorbeeld kon Dordrecht - Arnhem via Geldermalsen in dezelfde tijd als via Utrecht of Tilburg, puur omdat de afstand flink korter is dan de omwegen die je met de IC-verbindingen maakte.
De vraag is echter of je voor de zeer kleine groep die zo'n reis maakt een sneltrein kunt rechtvaardigen, lijkt me niet.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 2265
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor SuperGhost » Do 29 Jun 2017, 02:13

Als Dordrecht-Arnhem toen al sneller was, heb je natuurlijk niet een sneltrein ervoor nodig. Als je zonder te veel extra kosten ook tussen Geldermalsen en Tiel zou kunnen rijden, dan zou je natuurlijk 1x p/u een doorgaande trein kunnen laten rijden (2x p/u zou misschien niet gaan i.v.m. het enkelspoor).
Met zo'n doorgaande trein neem je natuurlijk al de overstaptijden die je toen in Tiel en Geldermalsen had al weg en kun je dus nog sneller zijn dan destijds lijkt me.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 798
Lid geworden op: Wo 05 Nov 2014, 12:40

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor SLToilet » Do 29 Jun 2017, 07:53

Laat die twee provincies dan maar mooi samenwerken dan :pos:! Dat is nog het grootste probleem van vandaag: met al die concessies zijn die spoorlijnen allemaal een onderdeel geworden van een eilandenrijk waarbij de reiziger in z'n hempie staat.

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5452
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor regenmaker » Do 29 Jun 2017, 08:02

Het grootste probleem is dat de NS rijdt tussen Tiel en Geldermalsen. Denk niet dat zij Arriva ook graag op die lijn zien verschijnen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2417
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Alargule » Do 29 Jun 2017, 09:04

Het is natuurlijk heel wel denkbaar het traject Geldermalsen-Tiel aan Arriva over te dragen, en dan zou je zelfs een doorgaande verbinding tussen Arnhem en Dordt kunnen inleggen die 2x per uur rijdt. De vragen zijn - los van de inpasbaarheid bij Geldermalsen en op het samenloopstuk tussen Elst en Arnhem - vooral: gaan reizigers uit Tiel naar Utrecht er dan niet teveel op achteruit (mij lijkt die stroom groter dan de stroom Tiel-Dordt)? En: wie wint er iets met zo'n doorgaande verbinding? Er zullen zeker reizigers zijn tussen Arnhem/Tiel en Dordt, maar veel zullen het er niet zijn. Meer reizigers zullen naar Rotterdam en Den Haag willen, en die zijn nu eenmaal sneller met een overstap in Utrecht.
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5452
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor regenmaker » Do 29 Jun 2017, 09:06

Zou 4x/uur een trein tussen Geldermalsen en Tiel passen? Zoja dan zou je kunnen denken aan een lijn Elst - Dordrecht 2x/uur en een lijn Tiel - Utrecht 2x/uur. De verbinding van Dordrecht met de regio Arnhem-Nijmegen wordt dan wel verbeterd lijkt me. Maar de vraag is natuurlijk, hoeveel reizigers maakt gebruik van deze verbinding.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2417
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Alargule » Do 29 Jun 2017, 09:30

Met 6x per uur Eindhoven-Amsterdam lijkt me dat vrijwel onmogelijk in de huidige sporenlayout te Geldermalsen. Dan zul je toch richting ongelijkvloerse oplossingen moeten gaan, waarbij de treinen uit Dordt en die uit Tiel over/onder de sporen Utrecht-Den Bosch worden geleid om op het middenperron uit te komen. Daarnaast is Tiel Passewaaij-Tiel ook enkel spoor, dus ook dat wordt puzzelen hoe je daar 8x per uur treinen in twee richtingen overheen gaat laten rijden.

En inderdaad: is de beoogde doelgroep daarvoor groot genoeg? Het is natuurlijk altijd een beetje kip-ei: vaak zie je dat een frequentieverhoging samenvalt met een reizigersgroei - zie de Maaslijn - maar dat is natuurlijk niet per se een 1:1 causaal verband. Economische factoren, de mate van vrij reizen voor studenten en scholieren, nieuwe bouwlocaties langs de lijn etc. spelen ook een rol mee (en waarschijnlijk een doorslaggevender).
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34955
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Suus » Do 29 Jun 2017, 09:44

Ho wacht, er komt nu direct een voorstel voor een technische oplossing terwijl we niet eens wegen of er vraag is.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2417
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Alargule » Do 29 Jun 2017, 09:45

Ik weet dat niet iedereen daar hier van gediend is; maar gewoon fantaseren over hoe het technisch in elkaar gestoken zou kunnen worden, zonder ons druk te maken over hoe waarschijnlijk het is dat zo'n oplossing ooit nodig gaat zijn, vind ik gewoon een leuk tijdverdrijf :P
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4404
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor reisthijs » Do 29 Jun 2017, 11:46

Stel, je zou de stoptrein uit Arnhem kunnen koppelen aan een sneltrein Geldermalsen-Dordrecht, dan kom ik als alles meezit op een reistijd van 1,5 uur. Da's een verbetering voor reizigers Arnhem-Dordrecht, maar verder heb je er niet zo veel aan. Naar Rotterdam bijvoorbeeld blijft de route via Utrecht sneller.

Wil je dat meer reizigers ervan profiteren, dan moet je er een echte intercityverbinding van maken. Dan heb je eigenlijk een lijn nodig met bovenleiding, dubbelspoor en een baanvaksnelheid van meer dan 100km/h.
Het leuke is: zo'n lijn ligt er al! Je zou echt een stuk sneller van Arnhem naar Dordrecht kunnen via de Betuweroute :idea:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Alargule
Berichten: 2417
Lid geworden op: Ma 10 Mei 2010, 12:57

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Alargule » Do 29 Jun 2017, 11:52

Precies. Waarde voor potentiële reizigers op tussengelegen plaatsen = nihil...maar dan trein je wel direct van Arnhem/Nijmegen naar Dordt.

Gaat de ICE niet een tijdje van de Betuweroute gebruik maken?
Nu op Wordpress: Rails in Amsterdam

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 2775
Lid geworden op: Di 04 Dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Zugführer » Do 29 Jun 2017, 12:05

Het is inderdaad de bedoeling dat de ICE bij werkzaamheden over de Betuweroute gaat rijden, tussen Elst en Meteren. Volgens deze berichten gaat dat inderdaad door. Voor het stuk tussen Meteren en Rotterdam zou toestemming wel eens problematischer kunnen zijn, vanwege de tunnels die daar liggen en niet geschikt zijn voor zoveel mensen in geval van calamiteiten.
2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km
2017 (30-nov): trein 14.261 km - bus 689 km - boot 255 km - metro 9 km - tram 7 km - zweeftrein 2 km - ✈ 1557 km

Gebruikersavatar
reisthijs
Berichten: 4404
Lid geworden op: Ma 31 Mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor reisthijs » Do 29 Jun 2017, 13:06

Tussen Meteren tot Boven-Hardinxveld zijn nergens lange tunnels, dus tot daar zou je zonder bezwaar kunnen rijden. Dan hoef je alleen daar een verbindigspoortje aan te leggen om verder te rijden richting Dordrecht.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Gebruikersavatar
Yanaike
Berichten: 1194
Lid geworden op: Ma 02 Dec 2013, 22:14

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Berichtdoor Yanaike » Do 29 Jun 2017, 13:26

En waarom zou je dat willen? Elst - Meteren als omleidingsroute kan ik begrijpen. Maar Meteren - Boven-Hardinxveld - Dordrecht?

Stel dat je een ICE naar Rotterdam wil, is het dan niet veel handiger om via Utrecht (en Gouda) te rijden?


Terug naar “Ideeën OVer OV”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast