Sneltrein MerwedeLingelijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Is mij bekend, ik dacht dat hidihi de omweg Dordrecht ook wou elimineren voor die sneltrein Rotterdam - Nijmegen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door hidihi »

JWM schreef:Is mij bekend, ik dacht dat hidihi de omweg Dordrecht ook wou elimineren voor die sneltrein Rotterdam - Nijmegen.
Dit zou ook ideaal zijn maar als het onveilig is om een personen trein te ontruimen in de Sofia tunnel moet je er niet aan beginnen.
SuperGhost schreef:Die ICE rijdt dan alleen tussen Elst en Meteren, waar geen tunnels zijn. Daarnaast mag de ICE dat ook alleen bij wijze van uitzondering en dus niet structureel en rijdt die ook slechts 1x p/2u.
Als laatste ga je natuurlijk wellicht goederentreinen in de weg rijden als je er structureel met reizigerstreinen overheen gaat rijden. De Betuweroute was natuurlijk als goederenspoorlijn bedoeld.
Als de Betuwe route echt vol zou zijn dan ben ik het er wel mee eens dat je geen reizigerstreinen dient in te leggen. De route zit lang nog niet vol. Dit kan in theorie pas gebeuren als het derde spoor gebouwd is in Duitsland. Ik ben nog niet zo zeker van het feit dat de route daadwerkelijk vol gaat raken. Mocht het toch gebeuren dan kan je eventuele reizigerstreinen er altijd nog uit halen.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Hainje »

hidihi schreef:Mocht het toch gebeuren dan kan je eventuele reizigerstreinen er altijd nog uit halen.
Bedenk wel dat wanneer die reizigerstreinen dan van de Betuweroute gehaald gaan worden je gegarandeerd commentaar gaat krijgen. Immers moeten mensen dan ineens over conventioneel spoor gaan reizen en geen twijfel dat mensen dan langer onderweg gaan zijn.
🍉
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Ik snap ook niet helemaal niet waarom je treinen via de Betuweroute wil leiden als er parallel weinig gebruikt reizigersspoor ligt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Pas vanaf Tiel is het spoor echt weinig genoeg gebruikt en ruim genoeg (met deels dubbelspoor) om er een extra trein aan toe te voegen. Tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt het dusdanig intensief gebruikt dat bijna alle kruisingsmogelijkheden al vol zitten. En degenen die nog niet gebruikt worden heb je niks aan om een extra trein toe te voegen.
Overigens kan je volgens mij in de geplande nieuwe infrastructuur te station Geldermalsen überhaupt niet meer doorgaand vanuit Dordrecht richting Tiel en verder rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Je zou Hardinxveld Blauwe Zoom dan prima kunnen verdubbelen om de passage daar mogelijk te maken. Het is de enige aanpassing die gedaan moet worden en het helpt niet alleen voor reizigers op de lijn zelf, maar het kan ook wat toevoegen voor de omgeving als de sneltrein goed in de dienstregeling past. Een sneltrein maakt, zoals ik al eerder schetste dat er vele extra verbindingen mogelijk zijn. Zo is Dordrecht vanaf Den Bosch sneller dan met de sprinter via Tilburg en Breda. Ook vanaf Utrecht Centraal is het met een goede dienstregeling sneller om via Geldermalsen te rijden dan via Rotterdam. Het zijn geen heel grote verschillen, maar op deze manier kan je de wellicht wat belangrijke aders iets verlichten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Als je echt iets wil verbeteren zou ik eerder een sneltrein (of intercity) Utrecht-Tiel-Nijmegen inleggen en die gedeeltelijk over de Betuweroute leiden. Dat moet capaciteitstechnisch kunnen lukken omdat de boog van de Betuweroute naar de spoorlijn Arnhem-Nijmegen nauwelijks gebruikt wordt. Qua infrastructuur heb je tussen Zetten en Valburg een uitwisselingsspoor nodig, maar dat lijkt me wel inpasbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Het is wel driesporig daar en bij Nijmegen heb je een enorm emplacement liggen. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet past, al zal er natuurlijk wel wat geschoven moeten worden met treintijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door reisthijs »

Dan rij je dus alleen over de Betuweroute vanwege die ene boog? Je zou ook in Elst kop kunnen maken, dan heb je die hele Betuweroute niet nodig.
Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Klaasje »

Hoho... Treinen rijden in de Nederlandse dienstregelingsplanning altijd de maximum snelheid.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SuperGhost »

Vinny schreef:Het is wel driesporig daar en bij Nijmegen heb je een enorm emplacement liggen. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet past, al zal er natuurlijk wel wat geschoven moeten worden met treintijden.
Je wilt de treintijden verschuiven van treinen die al zeer krap ingepland staan volgens NS zelf, omdat er geen andere dienstregeling mogelijk was op het beschikbare spoor? :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Suus »

Nijmegen heeft inderdaad een enorm emplacement, maar met slechts drie perronsporen. Dat is nu al een flinke puzzel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?
Dat kan, maar dan daalt wel de attractiviteit van de verbinding (lees: dan zou het via de huidige route wel eens sneller kunnen zijn).
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door waldo79 »

Daniel schreef: Overigens kan je volgens mij in de geplande nieuwe infrastructuur te station Geldermalsen überhaupt niet meer doorgaand vanuit Dordrecht richting Tiel en verder rijden.
Correct. De lijn vanuit Beesd wordt vrijgelegd van de rest. Doorsteken naar Tiel zou nog wel kunnen, maar de andere kant op lijkt me lastig.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Gekko123 »

Uhm... Als je kan doorsteken naar Tiel kun je dus ook naar Den Bosch toe... Ik denk eerder dat er hoogstens een verbindingswissel komt, maar met de saneringsdrang bij ProRail zal het me niets verbazen als die ontbreekt onder het mom van onnodig.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Onnodig is 'ie niet, het is een officiële omleidingsroute om bij bv. werkzaamheden MLL-stellen terug in Dordrecht te krijgen via Utrecht of Den Bosch. Daar hebben de Arriva-machinisten ook met een GTW wegleerritten gereden zodat bij een stremming geen stellen een heel weekend in Geldermalsen opgesloten staan bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Wubbo schreef:
reisthijs schreef:
Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?
Dat kan, maar dan daalt wel de attractiviteit van de verbinding (lees: dan zou het via de huidige route wel eens sneller kunnen zijn).
Het lijkt me, zelfs als je de passagierstrein met de laagst mogelijke snelheid inlegt nog altijd én sneller én attractiever dan een overstap of kopmaken te Elst.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Het gaat hier om de verbinding Utrecht - Nijmegen die normaal via Arnhem gaat.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Vinny »

Tiel-Nijmegen gaat via Elst, Utrecht-Nijmegen gaat via Arnhem. Beide routes zijn alleen nu mogelijk met overstap of kopmaken :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Ja dus? Het gaat erom of het alternatief sneller is, en als je tussen de goederentreinen gaat rijden vraag ik me dat erg af.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

De verbinding Nijmegen - Utrecht is inderdaad wat langzaam door het keren in Arnhem maar is wel 4x/u. Ga je de route verleggen dan ga je al snel terug naar 2x/u en het haalt ook passagiers weg op Arnhem - Utrecht waardoor daar de basis voor 6 treinen waarschijnlijk ook wegvalt.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Maar is het dan niet een betere oplossing om de sneltrein in Elst te laten eindigen. Nu wordt spoor 3 toch enkel tussen de beide spitsen gebruikt en als je een sneltrein inlegt van Dordrecht naar Elst dan wordt dat spoor in elk geval beter gebruikt. Dan moet alleen het gedeelte tussen Tiel en Tiel Passewaaij volledig worden verdubbeld. En ook moeten er dan vanuit Arnhem 2 sporen beschikbaar zijn. Vanaf Arnhem komende kan je nu enkel naar spoor 2. Terwijl je uit Utrecht enkel naar spoor 3 kan. Spoor 1 ligt er nutteloos naast, maar daar kan een perron worden naast gebouwd. Dan kan je spoor 1 gebruiken voor de sneltrein richting Elst. Spoor 2 blijft dan gebruikt worden door de stoptrein (Arnhem)-Elst-Tiel en spoor 3 door de sprinter naar Utrecht. De sneltrein naar Dordrecht zou in Tiel dan ook van spoor 2 gebruik kunnen maken. Tussen het stedelijk gebied Arnhem/Nijmegen en Dordrecht is de sneltrein dan de snelste optie. De sprinter vanuit Den Bosch hoeft dan ook niet meer naar Dordrecht te rijden. Deze kan dan vanuit Breda doorrijden naar Bergen Op Zoom, om dat station beter te bedienen. Dat station kan namelijk wel een extra verbinding gebruiken. Vanuit Den Bosch is dan via Geldermalsen ook de snelste optie namelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Ehm, en je gaat nu vliegende treinen inzetten zodat ze ook nog in Geldermalsen kunnen komen zonder dwars door andere treinen heen te hoeven rijden vanuit Dordrecht?
De sprinter vanuit Den Bosch na Breda naar Bergen op Zoom sturen lijkt me trouwens ook geen heel goed idee: dat is nu al de enige rechtstreekse verbinding van Dordrecht naar Tilburg wat nog een redelijk forensbare afstand betreft, naast dat Breda Prinsenbeek nu door een verbinding met Tilburg ook is gaan groeien in aantal reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

Ik mis in dit forumonderdeel vaak het antwoord op de waarom-vraag. Zo ook bij het voorstel van een Sneltrein vanuit Dordrecht naar Arnhem of Nijmegen. Zoals Daniel terecht opmerkt is Tilburg vanuit Dordrecht nog redelijk forensbaar, Arnhem of Nijmegen gaan dat door de afstand nooit worden. Zo'n trein zal dus ook nooit in een grote vervoersbehoefte voorzien.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten