Sneltrein MerwedeLingelijn
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Is mij bekend, ik dacht dat hidihi de omweg Dordrecht ook wou elimineren voor die sneltrein Rotterdam - Nijmegen.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Dit zou ook ideaal zijn maar als het onveilig is om een personen trein te ontruimen in de Sofia tunnel moet je er niet aan beginnen.JWM schreef:Is mij bekend, ik dacht dat hidihi de omweg Dordrecht ook wou elimineren voor die sneltrein Rotterdam - Nijmegen.
Als de Betuwe route echt vol zou zijn dan ben ik het er wel mee eens dat je geen reizigerstreinen dient in te leggen. De route zit lang nog niet vol. Dit kan in theorie pas gebeuren als het derde spoor gebouwd is in Duitsland. Ik ben nog niet zo zeker van het feit dat de route daadwerkelijk vol gaat raken. Mocht het toch gebeuren dan kan je eventuele reizigerstreinen er altijd nog uit halen.SuperGhost schreef:Die ICE rijdt dan alleen tussen Elst en Meteren, waar geen tunnels zijn. Daarnaast mag de ICE dat ook alleen bij wijze van uitzondering en dus niet structureel en rijdt die ook slechts 1x p/2u.
Als laatste ga je natuurlijk wellicht goederentreinen in de weg rijden als je er structureel met reizigerstreinen overheen gaat rijden. De Betuweroute was natuurlijk als goederenspoorlijn bedoeld.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Bedenk wel dat wanneer die reizigerstreinen dan van de Betuweroute gehaald gaan worden je gegarandeerd commentaar gaat krijgen. Immers moeten mensen dan ineens over conventioneel spoor gaan reizen en geen twijfel dat mensen dan langer onderweg gaan zijn.hidihi schreef:Mocht het toch gebeuren dan kan je eventuele reizigerstreinen er altijd nog uit halen.
🍉
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Ik snap ook niet helemaal niet waarom je treinen via de Betuweroute wil leiden als er parallel weinig gebruikt reizigersspoor ligt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Pas vanaf Tiel is het spoor echt weinig genoeg gebruikt en ruim genoeg (met deels dubbelspoor) om er een extra trein aan toe te voegen. Tussen Dordrecht en Geldermalsen wordt het dusdanig intensief gebruikt dat bijna alle kruisingsmogelijkheden al vol zitten. En degenen die nog niet gebruikt worden heb je niks aan om een extra trein toe te voegen.
Overigens kan je volgens mij in de geplande nieuwe infrastructuur te station Geldermalsen überhaupt niet meer doorgaand vanuit Dordrecht richting Tiel en verder rijden.
Overigens kan je volgens mij in de geplande nieuwe infrastructuur te station Geldermalsen überhaupt niet meer doorgaand vanuit Dordrecht richting Tiel en verder rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Je zou Hardinxveld Blauwe Zoom dan prima kunnen verdubbelen om de passage daar mogelijk te maken. Het is de enige aanpassing die gedaan moet worden en het helpt niet alleen voor reizigers op de lijn zelf, maar het kan ook wat toevoegen voor de omgeving als de sneltrein goed in de dienstregeling past. Een sneltrein maakt, zoals ik al eerder schetste dat er vele extra verbindingen mogelijk zijn. Zo is Dordrecht vanaf Den Bosch sneller dan met de sprinter via Tilburg en Breda. Ook vanaf Utrecht Centraal is het met een goede dienstregeling sneller om via Geldermalsen te rijden dan via Rotterdam. Het zijn geen heel grote verschillen, maar op deze manier kan je de wellicht wat belangrijke aders iets verlichten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Als je echt iets wil verbeteren zou ik eerder een sneltrein (of intercity) Utrecht-Tiel-Nijmegen inleggen en die gedeeltelijk over de Betuweroute leiden. Dat moet capaciteitstechnisch kunnen lukken omdat de boog van de Betuweroute naar de spoorlijn Arnhem-Nijmegen nauwelijks gebruikt wordt. Qua infrastructuur heb je tussen Zetten en Valburg een uitwisselingsspoor nodig, maar dat lijkt me wel inpasbaar.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Het is wel driesporig daar en bij Nijmegen heb je een enorm emplacement liggen. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet past, al zal er natuurlijk wel wat geschoven moeten worden met treintijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Dan rij je dus alleen over de Betuweroute vanwege die ene boog? Je zou ook in Elst kop kunnen maken, dan heb je die hele Betuweroute niet nodig.
Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Hoho... Treinen rijden in de Nederlandse dienstregelingsplanning altijd de maximum snelheid.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Je wilt de treintijden verschuiven van treinen die al zeer krap ingepland staan volgens NS zelf, omdat er geen andere dienstregeling mogelijk was op het beschikbare spoor? :')Vinny schreef:Het is wel driesporig daar en bij Nijmegen heb je een enorm emplacement liggen. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet past, al zal er natuurlijk wel wat geschoven moeten worden met treintijden.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Nijmegen heeft inderdaad een enorm emplacement, maar met slechts drie perronsporen. Dat is nu al een flinke puzzel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Dat kan, maar dan daalt wel de attractiviteit van de verbinding (lees: dan zou het via de huidige route wel eens sneller kunnen zijn).reisthijs schreef:Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Correct. De lijn vanuit Beesd wordt vrijgelegd van de rest. Doorsteken naar Tiel zou nog wel kunnen, maar de andere kant op lijkt me lastig.Daniel schreef: Overigens kan je volgens mij in de geplande nieuwe infrastructuur te station Geldermalsen überhaupt niet meer doorgaand vanuit Dordrecht richting Tiel en verder rijden.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Uhm... Als je kan doorsteken naar Tiel kun je dus ook naar Den Bosch toe... Ik denk eerder dat er hoogstens een verbindingswissel komt, maar met de saneringsdrang bij ProRail zal het me niets verbazen als die ontbreekt onder het mom van onnodig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Onnodig is 'ie niet, het is een officiële omleidingsroute om bij bv. werkzaamheden MLL-stellen terug in Dordrecht te krijgen via Utrecht of Den Bosch. Daar hebben de Arriva-machinisten ook met een GTW wegleerritten gereden zodat bij een stremming geen stellen een heel weekend in Geldermalsen opgesloten staan bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Het lijkt me, zelfs als je de passagierstrein met de laagst mogelijke snelheid inlegt nog altijd én sneller én attractiever dan een overstap of kopmaken te Elst.Wubbo schreef:Dat kan, maar dan daalt wel de attractiviteit van de verbinding (lees: dan zou het via de huidige route wel eens sneller kunnen zijn).reisthijs schreef:Als er al grote snelheidsverschillen zouden zijn (veel sneller dan de lichte goederentreinen kan je toch niet), kan je toch gewoon de snelheid aanpassen aan het goederenvervoer?Wubbo schreef:Dat waag ik te betwijfelen. Tussen het goederenvervoer pas je waarschijnlijk al niet door de snelheidsverschillen, en in Nijmegen past een extra trein ook niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Het gaat hier om de verbinding Utrecht - Nijmegen die normaal via Arnhem gaat.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Tiel-Nijmegen gaat via Elst, Utrecht-Nijmegen gaat via Arnhem. Beide routes zijn alleen nu mogelijk met overstap of kopmaken :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Ja dus? Het gaat erom of het alternatief sneller is, en als je tussen de goederentreinen gaat rijden vraag ik me dat erg af.
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
De verbinding Nijmegen - Utrecht is inderdaad wat langzaam door het keren in Arnhem maar is wel 4x/u. Ga je de route verleggen dan ga je al snel terug naar 2x/u en het haalt ook passagiers weg op Arnhem - Utrecht waardoor daar de basis voor 6 treinen waarschijnlijk ook wegvalt.
-
- Berichten: 1236
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Maar is het dan niet een betere oplossing om de sneltrein in Elst te laten eindigen. Nu wordt spoor 3 toch enkel tussen de beide spitsen gebruikt en als je een sneltrein inlegt van Dordrecht naar Elst dan wordt dat spoor in elk geval beter gebruikt. Dan moet alleen het gedeelte tussen Tiel en Tiel Passewaaij volledig worden verdubbeld. En ook moeten er dan vanuit Arnhem 2 sporen beschikbaar zijn. Vanaf Arnhem komende kan je nu enkel naar spoor 2. Terwijl je uit Utrecht enkel naar spoor 3 kan. Spoor 1 ligt er nutteloos naast, maar daar kan een perron worden naast gebouwd. Dan kan je spoor 1 gebruiken voor de sneltrein richting Elst. Spoor 2 blijft dan gebruikt worden door de stoptrein (Arnhem)-Elst-Tiel en spoor 3 door de sprinter naar Utrecht. De sneltrein naar Dordrecht zou in Tiel dan ook van spoor 2 gebruik kunnen maken. Tussen het stedelijk gebied Arnhem/Nijmegen en Dordrecht is de sneltrein dan de snelste optie. De sprinter vanuit Den Bosch hoeft dan ook niet meer naar Dordrecht te rijden. Deze kan dan vanuit Breda doorrijden naar Bergen Op Zoom, om dat station beter te bedienen. Dat station kan namelijk wel een extra verbinding gebruiken. Vanuit Den Bosch is dan via Geldermalsen ook de snelste optie namelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Ehm, en je gaat nu vliegende treinen inzetten zodat ze ook nog in Geldermalsen kunnen komen zonder dwars door andere treinen heen te hoeven rijden vanuit Dordrecht?
De sprinter vanuit Den Bosch na Breda naar Bergen op Zoom sturen lijkt me trouwens ook geen heel goed idee: dat is nu al de enige rechtstreekse verbinding van Dordrecht naar Tilburg wat nog een redelijk forensbare afstand betreft, naast dat Breda Prinsenbeek nu door een verbinding met Tilburg ook is gaan groeien in aantal reizigers.
De sprinter vanuit Den Bosch na Breda naar Bergen op Zoom sturen lijkt me trouwens ook geen heel goed idee: dat is nu al de enige rechtstreekse verbinding van Dordrecht naar Tilburg wat nog een redelijk forensbare afstand betreft, naast dat Breda Prinsenbeek nu door een verbinding met Tilburg ook is gaan groeien in aantal reizigers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Sneltrein MerwedeLingelijn
Ik mis in dit forumonderdeel vaak het antwoord op de waarom-vraag. Zo ook bij het voorstel van een Sneltrein vanuit Dordrecht naar Arnhem of Nijmegen. Zoals Daniel terecht opmerkt is Tilburg vanuit Dordrecht nog redelijk forensbaar, Arnhem of Nijmegen gaan dat door de afstand nooit worden. Zo'n trein zal dus ook nooit in een grote vervoersbehoefte voorzien.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten