Sneltrein MerwedeLingelijn

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Mikos »

En je hoeft er alleen maar multicourant materieel voor te hebben om in een half uur van Nijmegen naar Dordrecht te kunnen rijden! Ik zeg: Wanneer beginnen we? Trololololo...
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SLToilet »

Yanaike schreef:En waarom zou je dat willen? Elst - Meteren als omleidingsroute kan ik begrijpen. Maar Meteren - Boven-Hardinxveld - Dordrecht?

Stel dat je een ICE naar Rotterdam wil, is het dan niet veel handiger om via Utrecht (en Gouda) te rijden?
Waarom zouden we daar een ICE willen? Als al een Duitse trein naar Rotterdam gaat dan is dat eentje via Eindhoven, Tilburg en Breda en daarna over de HSL. Een afsplitsing van de trein uit Arnhem zou natuurlijk leuke differentiatie bieden op de bestaande route maar dan zou je Brabant, maar vooral Eindhoven tekort doen.

Over de vraag en het kip-eiverhaal bij Tiel: op zich geen gek idee om voor Geldermalsen-Tiel 4 treinen per uur te realiseren maar je zult wel een strakke kwartierplanning en bogen moeten hebben. Tiel heeft 40.000 man in de stad. In verre uithoeken van ons land bestaan zoveel treinen ook voor minder. Met een goede sneltrein die stopt op Geldermalsen, Gorinchem en Sliedrecht heb je algauw een kortere reistijd naar Rotterdam te pakken dan de lompe route via Utrecht

In de avond en in het weekend zit dat ietwat anders, op maandag tussen 21 en 0 hoeft die niet te rijden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door waldo79 »

Sinds wanneer is het inwonertal een criterium om 4 treinen per uur aan te bieden? Ik heb niks tegen 4 treinen per uur, maar er zal wat extra spoor nodig zijn om het mogelijk te maken :)

En ik gok dat de route via Gorinchem nog steeds niet veel sneller gaat zijn dan die via Utrecht. Dus waar doe je het voor?
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door regenmaker »

Als je een betrouwbare sneltreinverbinding tussen de Regio Arnhem-Nijmegen en Drechtsteden kan construeren dan lijkt me dat een stuk sneller dan via Utrecht.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Ah, daar is de verbinding Nijmegen <-> Dordrecht weer. Daar hebben we volgens mij al een paar topics over volgeschreven.

Wat mij betreft valt elke optie die iets met 1x per uur doet af. Het succes van de MerwedeLingeLijn is juist de hoge frequenties. Echter is door de opening van al die haltes de reistijd tussen Gorinchem en Dordrecht nu 26 minuten, waar die in 1970 (toen er nog dieseltreinen reden) nog 23 minuten was. Ik kan me voorstellen dat er wel vraag is naar een snellere verbinding tussen Gorinchem en Dordrecht. Je zou dan aan zoiets kunnen denken:

2x per uur sneltrein Geldermalsen - alle stations - Gorinchem - Hardinxveld-Giessendam - Sliedrecht - Dordrecht
2x per uur stoptrein Gorinchem - Dordrecht
2x per uur stoptrein Sliedrecht - Dordrecht

Ten opzichte van nu verliest dan alleen Boven-Hardinxveld 2x per uur een trein, maar wordt de verbinding tussen Dordrecht en Gorinchem wel beduidend sneller.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8799
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door ArrivaBas »

Volgens mij komt Arriva dan net treinstellen tekort. Met de kwartierdienst en enkele koppelstellen zijn ze vrijwel allemaal in gebruik tijdens de spitsuren. Losse stellen puilen eigenlijk altijd uit in het staartje van de spits, dus er is zeker vraag naar meer treinen. Het inpassen van de sneltrein lijkt mij alleen extra kosten met zich mee te brengen, wegens het enkelspoor. Dit zou bij 6 treinen per uur op Ddr - Gr vrijwel overal verdubbeld moeten worden.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Je zegt dat het naar Rotterdam sneller is om te reizen via Utrecht dan via de MLL, dat is natuurlijk waar. Vanuit Arnhem naar Rotterdam is de reistijd ongeveer 1.30 uur. Vanaf Nijmegen dus ongeveer 1.45 uur. Via Dordrecht is dat met een sneltrein vanaf Elst iets langer, maar voor stations tussen Dordrecht en Rotterdam is Dordrecht dan ook sneller. Met stops in Leerdam en Sliedrecht (Gorinchem spreekt voor zich lijkt mij) is de sneltrein ook gewoon inpasbaar lijkt mij. Je zorgt ervoor dat de sneltrein de stoptreinen kruist op de dubbelsporige stations. De sneltrein rijdt maar 1x per uur en dus hoeft hij op de hele MLL maar 1x een tegemoetkomende sneltrein te kruisen. Dat zal dan in Leerdam, Gorinchem of Sliedrecht moeten. Tussen Geldermalsen en Gorinchem komt de trein maar 1x een tegemoet komende trein tegen, dat zal dan in Leerdam zijn aangezien daar dan ook de sneltrein kan stoppen. De sneltrein richting Dordrecht kruist daar dus de stoptrein richting Geldermalsen. De sneltrein richting Geldermalsen kruist daar de stoptrein richting Dordrecht. Leerdam valt dus af als kruisstation voor de sneltreinen. Gorinchem is dan het volgende station waar de treinen uit Geldermalsen elkaar moeten kruisen. Dat moet dan dus het kruisstation van de sneltreinen zijn. De sneltrein moet daar dan helaas wel even blijven staan. Bij volledige verdubbeling tussen Boven Hardinxveld en Hardinxveld-Giessendam kan de kruising ook daar plaatsvinden en is bovendien voor de sneltreinen de lange stop niet meer nodig (wellicht zelfs ook voor de stoptreinen). In 28 minuten is de sneltrein dan ter hoogte van Hardinxveld-Giessendam, terwijl de stoptrein in de huidige situatie nog op Gorinchem staat te wachten. Op Gorinchem zelf passeert de sneltrein dan een van de kerende in Gorinchem kerende treinen. De volgende kruising is dan uiteraard Sliedrecht. De laatste kruising kan op het dubbelsporige gedeelte tussen Dordrecht Stadspolders en Dordrecht plaatsvinden. Je zou in plaats van verdubbeling er ook voor kunnen kiezen om de sneltrein bij Hardinxveld-Giessendam te laten stoppen. Het is echter mogelijk om zonder al te veel tijdverlies de sneltrein in te passen. Ik schat in dat de sneltrein de hele lijn binnen 45 minuten kan afleggen. Dat is 15 minuten sneller dan de huidige verbinding.

Ik ken de reizigers aantallen op de stations tussen Dordrecht en Gorinchem niet, maar het lijkt mij niet dat die stations de kwartierdienst maken. Ik denk dat de combinatie van het gehele traject de kwartierdienst rechtvaardigt. De stations die erop achteruit gaan zullen nu niet die stations zijn die de kwartierdienst maken. In mijn voorstel zal er bovendien slechts 1x per uur een sneltrein rijden, waardoor er nog altijd 3x per uur een stoptreinverbinding blijft bestaan tussen Gorinchem en Dordrecht.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Ehm, ergens maak je hier een denkfout want je laat in Leerdam in beide richtingen een sneltrein en stoptrein kruisen terwijl nu de stoptreinen al in Leerdam kruisen.
Sowieso is je voorstelling van zaken wat te simplistisch gedacht en zou ik het graag op papier zien met wat tijden erbij. Feit is namelijk dat er in de huidige situatie op de MerwedeLingeLijn slechts twee plekken met dubbelspoor zijn waar niet gekruist wordt: Hardinxveld-Giessendam en Beesd. Echter heb je daar voor je sneltrein niet zoveel aan want stel dat je die in Beesd met de stoptrein naar Geldermalsen laat kruisen dan kom je ergens bij Arkel (op enkelspoor) de volgende stoptrein naar Geldermalsen weer tegen (die stoptreinen kruisen elkaar immers in Gorinchem en Leerdam al).

Iets soortgelijks speelt op het westelijk deel van de lijn: in theorie zou je een extra kruising kunnen maken op het dubbelspoor tussen Stadspolders en Dordrecht. Dan ga je dus achter de stoptrein aan, maar kom je vervolgens ergens bij Baanhoek (wederom op enkelspoor) de stoptrein naar Dordrecht tegen die de voor je uit rijdende stoptrein dan net in Sliedrecht gekruist heeft.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door waldo79 »

Extra treinen gaat alleen maar werken als er wat dubbelspoor komt te liggen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

Daniel schreef:Ehm, ergens maak je hier een denkfout want je laat in Leerdam in beide richtingen een sneltrein en stoptrein kruisen terwijl nu de stoptreinen al in Leerdam kruisen.
Sowieso is je voorstelling van zaken wat te simplistisch gedacht en zou ik het graag op papier zien met wat tijden erbij. Feit is namelijk dat er in de huidige situatie op de MerwedeLingeLijn slechts twee plekken met dubbelspoor zijn waar niet gekruist wordt: Hardinxveld-Giessendam en Beesd. Echter heb je daar voor je sneltrein niet zoveel aan want stel dat je die in Beesd met de stoptrein naar Geldermalsen laat kruisen dan kom je ergens bij Arkel (op enkelspoor) de volgende stoptrein naar Geldermalsen weer tegen (die stoptreinen kruisen elkaar immers in Gorinchem en Leerdam al).

Iets soortgelijks speelt op het westelijk deel van de lijn: in theorie zou je een extra kruising kunnen maken op het dubbelspoor tussen Stadspolders en Dordrecht. Dan ga je dus achter de stoptrein aan, maar kom je vervolgens ergens bij Baanhoek (wederom op enkelspoor) de stoptrein naar Dordrecht tegen die de voor je uit rijdende stoptrein dan net in Sliedrecht gekruist heeft.
In mijn voorstel komt de sneltrein dan ook in plaats van een van de stoptreinen over het gehele traject. De problemen die je schetst zijn er dan dus uitgehaald. Het aantal treinen over de route blijft gelijk, er is er alleen een die een sneltrein gaat heten.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Jef400 »

Dus je wilt zeggen dat de snetrein hetzelfde pad krijgt als de stoptrein?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
W0rteltje
Berichten: 194
Lid geworden op: wo 12 jun 2013, 07:09
Locatie: Dordrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door W0rteltje »

Als de stoptrein nog maar twee keer per uur zou gaan zou je de mensen van Stadspolders en Baanhoek zeer pissig maken.
Lijkt me niet waarschijnlijk dat dit zonder protest kan worden doorgevoerd
bon jour
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door nvdw »

Zoals Daniel terecht al vroeg:
Daniel schreef:Sowieso is je voorstelling van zaken wat te simplistisch gedacht en zou ik het graag op papier zien met wat tijden erbij.
Daarbij kun je er in elk geval van op aan dat het aantal treinen op het totale traject niet meer kan worden, dus zal een eventuele sneltrein altijd een bestaande stoptrein vervangen, maar daar was je zelf al achter. Dat betekent sowieso teruggang naar een uurdienst voor de stations Arkel en Beesd. Dat zijn zeker geen goudmijntjes (zeker niet gezien de ongunstige ligging) maar de huidige ruime bediening maakt het in elk geval de moeite waard om er naar toe te fietsen, in plaats van meteen naar Gorinchem of Geldermalsen uit te wijken. Idem voor Blauwe Zoom. Op het traject Gorinchem-Dordrecht krijg je een gat in de bediening op de tussenhaltes die nu wel strak elk kwartier een trein in beide richtingen hebben.

Verder is je tijdwinst compleet afhankelijk van een vlotte kruising met de stoptreinen en zo je al tijd wint, wat is dan de winst: vijf minuten extra wachttijd op Dordrecht als je wilt overstappen naar Rotterdam?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

De tijdsligging op Dordrecht - Geldermalsen wordt nu deels bepaald door de mogelijkheden van Geldermalsen. Over een paar jaar wordt het spoor uit Beesd daar vrijgelegd van de sporen uit Utrecht, waarmee er meer mogelijkheden ontstaan voor de tijdsligging van de treindienst op de MerwedeLingeLijn. Een reistijdverkorting van 5 minuten kan dan uitmonden in een kwartier minder reistijd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Dat vrij liggen zal ongetwijfeld schelen, maar je blijft beperkingen hebben in aantallen treinen: het kunnen er eigenlijk nooit meer worden dus het gaat altijd ten koste van een bestaande stoptrein.

Ik heb net eens zitten puzzelen met een sneltrein die tussen Gorinchem en Geldermalsen alleen in Leerdam stopt, maar die krijg je er daar gewoon vrijwel niet bij gepropt. Sowieso heb je op Gorinchem - Leerdam geen kruisingsstations en is van elk half uur 22 minuten een trein onderweg op dat baanvak. Je kunt dus als je iets extra wilt gaan rijden alleen kort voor de bestaande trein uit rijden, een kwartierligging past niet.
Maar dan nog is het met de huidige ligging van de stoptreinen op het oostelijk deel van de lijn niet mogelijk om op tijd Beesd te bereiken om met je sneltrein de stoptrein te kruisen. Laat staan dat het op de twee sporen in Gorinchem past want de sneltrein zou daar alleen 4 minuten voor de stoptrein uit weg kunnen, maar dan zijn je perrons al vol want beide stoptreinen staan 6 minuten in Gorinchem stil.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Western Soldier »

W0rteltje schreef:Als de stoptrein nog maar twee keer per uur zou gaan zou je de mensen van Stadspolders en Baanhoek zeer pissig maken.
Lijkt me niet waarschijnlijk dat dit zonder protest kan worden doorgevoerd
Nog even een overzicht van de treinen zoals ik in gedachte heb:
1x per uur sneltrein Geldermalsen-Dordrecht
1x per uur stoptrein Geldermalsen-Dordrecht
2x per uur stoptrein Gorinchem-Dordrecht

In de huidige situatie kruisen de stoptreinen elkaar in Leerdam. In mijn voorstel wordt een van de twee treinen een sneltrein en die kunnen daar prima kruisen. De sneltrein vertrekt dan enkele minuten later vanaf Geldermalsen richting Dordrecht.

Dienstregeling sneltrein in tijden:

Geldermalsen-Dordrecht

Geldermalsen: .11
Leerdam: .22 (kruising stoptrein Geldermalsen)
Gorinchem: .32
Sliedrecht: .44
Dordrecht: .54

Dordrecht-Geldermalsen

Dordrecht: .20
Sliedrecht: .30
Gorinchem: .41
Leerdam: .51 (kruising stoptrein Dordrecht)
Geldermalsen: .02

Stoptreinen:

Geldermalsen-Dordrecht

Geldermalsen: .39
Leerdam: .52 (kruising sneltrein Geldermalsen)
Gorinchem: .09
Sliedrecht: .23
Dordrecht Stadspolders: .30 (kruising stoptrein Gorinchem)
Dordrecht: .35

Dordrecht-Geldermalsen

Dordrecht: .41
Dordrecht Stadspolders: .45 (kruising stoptrein Dordrecht)
Sliedrecht: .53
Gorinchem: .08
Leerdam: .21 (kruising sneltrein Dordrecht)
Geldermalsen: .34

Gorinchem-Dordrecht

Gorinchem: .24/54
Hardinxveld Blauwe Zoom: .04/34 (kruising sneltrein Geldermalsen)
Sliedrecht: .08/.38 (kruising stoptrein Gorinchem)
Dordrecht Stadspolders: .15/.45 (kruising stoptrein Geldermalsen)
Dordrecht: .20/50

Dordrecht-Gorinchem

Dordrecht: .26/56
Dordrecht Stadspolders: .01 (kruising stoptrein Dordrecht)
Sliedrecht: .08/38 (kruising stoptrein Dordrecht)
Hardinxveld Blauwe Zoom: .11/41 (kruising sneltrein Dordrecht)
Gorinchem: .23/53

Het is dus allemaal in te passen met de passeermogelijkheden op de diverse stations.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8799
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door ArrivaBas »

Alleen is Hardinxveld Blauwe Zoom geen kruisingsmogelijkheid... (A)
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Wubbo »

Waar laat je de sneltreinen kruisen tussen Gorinchem en Sliedrecht?
Je hebt zo te zien ook een extra perronspoor nodig op Dordrecht (kering van .50 tot .56 maar ook een aankomende trein om .54).
PHS

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

Een perron langs spoor 16 zou je dan wel alleen buitenlangs kunnen verlaten (anders staat de Broodzaak in de weg) en dat fietspad zie ik niet gauw opgeofferd worden want dan zou je weer de onveilige situatie met een fietspad tussen rijbaan en haltes op het busstation krijgen als enige alternatief.
Gebruiken van spoor 1b wordt ook wel krapjes, dat heb je sowieso nodig op tijden dat er dubbele stellen in de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] rijden en met al die kerende treinen in Dordrecht tegenwoordig staat het station sowieso al behoorlijk vol.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door hidihi »

Ik was altijd een voorstander voor een sneltrein naar Gorinchem omdat ik dacht dat Gorinchem veel groter is dan andere steden. Maar dit valt wel mee. Hardinxveld heeft 15.000 inwoners, Sliedrecht 25.000 inwoners en Gorinchem 35.000 inwoners. Dit laatste had ik eigenlijk niet verwacht en met deze informatie kan je het niet maken om een sneltrein naar Gorinchem aan te bieden. Je kunt proberen tijd te winnen door de overstap in Dordrecht weg te halen maar het reizigers verschillen tussen de Merwede Linge lijn en het hoofdspoor is zo groot dat dit betekend dat je nooit de juiste treincapiciteit kan aanbieden.

Een sneltrein Dordrecht Nijmegen aanbieden zorgt voor veel tijdsbesparing maar dit is gewoon weg niet toepasbaar op de Merwede Linge lijn. Ik vrees dat alleen de Betuwelijn deze route kan verzorgen. Om het tunnel probleem te omzeilen dan moet je inderdaad zoals eerder gezegd tussen Sliedrecht baanhoek en Sliedrecht station een verbinding tussen de Merwede Linge lijn en de Betuwe route maken. Het zal krap worden maar je zal tussen Dordrecht en Sliedrecht 6 treinen kwijt kunnen. De 4 stoptreinen en de 2 IC's Rotterdam, Dordrecht en Nijmegen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door JWM »

De Sophiaspoortunnel in de Betuweroute is puur aangelegd voor goederenverkeer. Dat betekent dat er bijvoorbeeld geen evacuatievoorzieningen zijn in geval van calamiteiten en passagierstreinen er niet doorheen mogen.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door hidihi »

Dan snap ik er niets meer van. Je kunt wel een ICE omleiden via de Betuwe route maar een andere passagiers trein mag je niet over de route laten rijden. Wat maakt die ICE zo speciaal dat je daar wel veilig passagiers kunt evacueren en uit andere reizigers treinen niet?
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 26 jul 2017, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door SuperGhost »

Die ICE rijdt dan alleen tussen Elst en Meteren, waar geen tunnels zijn. Daarnaast mag de ICE dat ook alleen bij wijze van uitzondering en dus niet structureel en rijdt die ook slechts 1x p/2u.
Als laatste ga je natuurlijk wellicht goederentreinen in de weg rijden als je er structureel met reizigerstreinen overheen gaat rijden. De Betuweroute was natuurlijk als goederenspoorlijn bedoeld.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39116
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Sneltrein MerwedeLingelijn

Bericht door Daniel »

JWM schreef:De Sophiaspoortunnel in de Betuweroute is puur aangelegd voor goederenverkeer.
Ook ligt de Sophiaspoortunnel bij Hendrik-Ido-Ambacht en niet tussen Sliedrecht en Nijmegen :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten