Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door CamilleKreemers »

Ik heb een paar ideeën, maar hoor graag wat jullie ervan vinden:

- Lijn 108 via Ughelen voeren
- Lijn 91 via Gelre Ziekenhuis (kan eventueel lijn 1 worden ingeperkt)
- Lijnen 6 en 7 gelijke route
- Lijnen 18 en 19 gelijke route
- Lijnen 8 en 9 samenvoegen via route lijn 8 (bediening industrie via 202 en 203)

HOV-net zou ik dan de volgende verbindingen van maken:
- Zwolle - Apeldoorn (kwartiersdiensten in spitsuren)
- Apeldoorn - Arnhem (kwartiersdiensten in spitsuren)
- Wageningen - Ede
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door MdJ »

Buiten ideeen: Waarom wil je dat?

108 via Ugchelen is juist weer eruit gehaald een paar jaar geleden.
91 via Gelre Ziekenhuis levert veel extra rijtijd op. Dus liever niet. En dan HOV maken?
6/7 gelijke route zou ik niet doen: Lijn 6 versterkt juist lijn 2 naar Rijkskantoren en snelle route vanuit Driehuizen naar Station.
18/19 gelijke route kost a) veel rijtijd, dus DRU en bedient de lokale buurten minder door de snelle route niet via de wijken.
8/9 gelijke is juist een paar jaar geleden teruggedraaid.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door SuperGhost »

MdJ schreef:91 via Gelre Ziekenhuis levert veel extra rijtijd op. Dus liever niet. En dan HOV maken?
Nee, de 231 wordt dan HOV.
En voor wie kost dat extra rijtijd? Voor reizigers uit Arnhem heb je immers de 231 al (die dan HOV moet worden volgens hem) en voor reizigers uit Beekbergen de 43. Niemand hoeft dus extra reistijd te krijgen.

Met de 91 kun je dan juist een extra verbinding leveren, zodat het de verbindingen Beekbergen<->Gelre Ziekenhuis en Apeldoorn-Zuidwest<->Arnhem juist een aanzienlijk kortere reistijd oplevert.

Daarnaast rijdt de 91 's avonds al via het ziekenhuis, omdat lijn 1 dan niet rijdt. Als je hierdoor dus lijn 1 kan schrappen, bespaar je weer DRU's die je elders kan inzetten (bijv. voor extra ritten op de 231). Lijkt mij dus een win-win-situatie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9160
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door regenmaker »

CamilleKreemers schreef:Lijnen 8 en 9 samenvoegen via route lijn 8 (bediening industrie via 202 en 203)
Dat gaat waarschijnlijk ook weer gebeuren, maar pas als het nieuwe wkc anklaar is geopend. Lijn 9 bediend op dit moment het tijdelijke wkc bij de halte fauststraat.

@lijn 108: slecht plan om deze via Ugchelen te laten lopen, is grotendeels 30 km zone.

Verder zou ik eerder de 231 schrappen/vertragen dan de 91, aangezien de 91 veel meer volk trekt. Voornamelijk in de daluren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Concessie Veluwe (Syntus)

Bericht door OmniLezer »

Ik heb een paar punten voor dat stuk Arnhem- Apeldoorn:

#1- Lijn 109 kan sowieso weg. Vanaf begin tot eindpunt duurt deze even lang als lijn 43. (Ik spreek over reistijd in spitsuren)
#2- Lijn 43 kan 4x/uur rijden tussen Eerbeek- Apeldoorn in de spits/overdag.
#3- Lijn 1 kan weg, want lijn 91 rijdt vast via Gelre Ziekenhuis (Toekomst halte Randerode is een mysterie)
#4- Lijn 231 rijdt via Heemradenlaan en vangt lijn 109 op dat stuk op.
#5- Lijn 3 en 4 kunnen elk 3x/uur in de spits rijden als lijn 231 niet via Laan van Erica rijdt.
#6- Lijn 293 kan ook vaker rijden tussen Golflinks/Geitenkamp- Apeldoorn station. Deze rijdt de oude route van lijn 231 via Laan van Erica.

Alternatieven:
#1- Lijn 231 kan ook via Zuthpensestraat en De Maten aangezien de reistijd via Laan van Erica en Heemradenlaan gelijk is.
#2- Lijn 231 kan een paar haltes in Arnhem kwijt en van Golflinks overstapspunt op lijn 91 maken.
#3- Lijn 91 kan via Geitenkamp als overstap op lijn 231 niet gegarandeerd is.
#4- Lijn 231 kan ook als lijn 92 door het leven. Het is meer een streeklijn dan een spitslijn.

Zelf denk ik dat:
- Alternatief 2 weinig zin heeft omdat in Arnhem lijn 91 en 231 letterlijk dezelfde haltes hebben.
- Punten 1, 2 en 4 DRU's kunnen besparen.

Daarnaast kan je een waterstofbus inzetten, maar de bus zelf moet ook goed ingericht zijn. Als dit in feite een stadsbus op waterstof is, kan je beter een "iets betere" Citea LLE laten rijden met een ZF. Die zijn echt heel stil.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

Nu ga ik eens een heel gek (extreem?) idee opgooien voor alle bussen tussen Arnhem en Apeldoorn

Hierbij ga ik even uit van de plannen die Gelderland opgegooid heeft, namelijk:
- het opwaarderen van lijn 231 tot een HOV-lijn (Gelderland eist voor een HOV-lijn minimaal 4x p/u overdag en 2x 's avonds en zondags)
- een doorgaande trein Winterswijk - Zutphen, waarbij de overstapmogelijkheid Arnhem<->Apeldoorn te Zutphen vervalt (mede daarom wil men ook een volwaardige HOV-lijn Arnhem-Apeldoorn).

Mijn idee is dan om lijnen 91 en 293 anders in te zetten.
- Maak van Golflinks een volwaardige P+R-locatie, waar je met makkelijk vanuit de huidige carpoolplaats de bussen op kan en ook droog kan wachten op de bus en waar een DRIS is. Verplaats de bushaltes iets zuidelijker (zodat ze ter hoogte van het parkeerterrein komen te liggen en een bus uit Arnhem er ook kan keren via het doorsteekje om bij de carpoolplaats te komen). Leg ook een voetgangersbrug aan, zodat ongelijkvloers de drukke weg overgestoken kan worden.
- Laat lijn 91 in Apeldoorn via het ziekenhuis rijden (zodat ook Apeldoorn Zuidwest met Arnhem verbonden wordt). Voor een snelle route Beekbergen-Apeldoorn CS heb je immers ook al lijn 43.
- Laat lijn 231 dan de huidige route rijden, maar kijk hoe je hem versnellende maatregelen kan geven in Arnhem en Apeldoorn (gebruik V100-bussen overigens verplichten).
- Schrap lijn 293 en vervang die door een nieuwe reguliere stadsbus die rijdt van Golflinks via CIOS, Geitenkamp, Paasberg, Elsweide/HAN, Presikhaaf (kan daarna evt. verder via het havengebied naar Arnhem CS of Westervoort) om Arnhem-Oost van/naar Apeldoorn te verbinden. Immers: liever een reguliere halfuursdienst met overstap dan 3-4 rechtstreekse ritjes per dag en daarbuiten helemaal niets (zeker als de overstap in Zutphen zou verdwijnen.

Laat deze 3 lijnen op Golflinks dan verknoopt liggen, waarbij die nieuwe stadslijn een aansluitingsgarantie heeft van/naar lijnen 91 en 231. Richting Apeldoorn laat je die stadslijn bijv. 3-5 minuutjes eerder aankomen, zodat lichte vertragingen nog geen effect hebben op de lijnen naar Apeldoorn, maar andersom kun je hem dan evt. wel dezelfde vertrektijd geven, waarbij hij wacht totdat 91 en 231 binnen zijn.
(aansluiting tussen 91 en 231 is minder van belang uiteraard, aangezien ze in Arnhem weinig anders bedienen)
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door BrengMe »

SuperGhost schreef:Creëer en doorgaande trein Winterswijk - Zutphen, waarbij de overstapmogelijkheid Arnhem<->Apeldoorn te Zutphen vervalt (mede daarom wil men ook een volwaardige HOV-lijn Arnhem-Apeldoorn).
Bedoel je niet een doorgaande trein Winterswijk - Apeldoorn? De verbinding Winterswijk - Zutphen bestaat immers al.
En hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Kan je dat even uitwerken?
SuperGhost schreef:Schrap lijn 293 en vervang die door een nieuwe reguliere stadsbus die rijdt van Golflinks via CIOS, Geitenkamp, Paasberg, Elsweide/HAN, Presikhaaf (kan daarna evt. verder via het havengebied naar Arnhem CS of Westervoort) om Arnhem-Oost van/naar Apeldoorn te verbinden. Immers: liever een reguliere halfuursdienst met overstap dan 3-4 rechtstreekse ritjes per dag en daarbuiten helemaal niets (zeker als de overstap in Zutphen zou verdwijnen.
Ik zie niks in dit idee. Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? De verbinding tussen Arnhem Presikhaaf en Apeldoorn is sterk verspitst, daarbuiten zal deze verbinding niet zoveel nut hebben. Bovendien zal deze lijn dan waarschijnlijk door Breng gereden moeten worden, en die moet al bezuinigen om de financiering rond BrengFLex rond te krijgen. Geld voor zo'n uitbreiding is er dus ook niet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Yanaike »

BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:Creëer en doorgaande trein Winterswijk - Zutphen, waarbij de overstapmogelijkheid Arnhem<->Apeldoorn te Zutphen vervalt (mede daarom wil men ook een volwaardige HOV-lijn Arnhem-Apeldoorn).
Bedoel je niet een doorgaande trein Winterswijk - Apeldoorn? De verbinding Winterswijk - Zutphen bestaat immers al.
En hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Kan je dat even uitwerken?
Het is wat raar uitgelegd. Maar dit is al een van de plannen van de provincie. Als ik me niet vergis komt het neer op:
- Verhogen van de baanvaksnelheid tussen Vorden en Zutphen, daardoor komt de trein uit Winterswijk iets eerder aan in Zutphen en wordt de overstap naar Deventer en Arnhem iets ruimer.
- De doorgaande stoptrein Winterswijk-Apeldoorn wacht niet meer tot de ICs aangekomen/vertrokken zijn, maar rijdt direct door naar Apeldoorn, de overstapmogelijkheden vanuit Hengelo naar Apeldoorn, vanuit Deventer naar Apeldoorn en vanuit Arnhem naar Apeldoorn komen daarmee te vervallen.
- De treinen kruisen elkaar dan niet meer in Klarenbeek, maar al bij Voorst-Empe, waar een passeermogelijkheid aangelegd moet worden.
- De baanvaksnelheid tussen Zutphen en Apeldoorn wordt verhoogd.
- De doorgaande STP Winterswijk-Apeldoorn zou dan een kwartier eerder aankomen op Apeldoorn, daardoor kan de STP aansluiting geven op de IC uit Enschede i.p.v. de Spits-IC uit Deventer/de internationale IC uit Berlijn.
- Kortom, de reistijd vanuit Winterswijk t/m Zutphen naar Apeldoorn zou met 15 minuten verkort kunnen worden en de reistijd vanuit Winterswijk t/m Zutphen naar Amersfoort en verder zou zelfs tot 30 minuten korter kunnen worden afhankelijk van het moment waarop je reist.

Doordat de overstapmogelijkheid Apeldoorn <-> Arnhem in Zutphen vervalt, is het wel noodzakelijk dat er een goede HOV-busverbinding tussen Arnhem en Apeldoorn komt.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door BrengMe »

Bedankt voor je uitleg!
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Zugführer »

Enkele eerdere berichten uit het orginele topic ook hierheen verplaatst.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:Creëer en doorgaande trein Winterswijk - Zutphen, waarbij de overstapmogelijkheid Arnhem<->Apeldoorn te Zutphen vervalt (mede daarom wil men ook een volwaardige HOV-lijn Arnhem-Apeldoorn).
Bedoel je niet een doorgaande trein Winterswijk - Apeldoorn? De verbinding Winterswijk - Zutphen bestaat immers al.
En hoe wil je dat voor elkaar krijgen? Kan je dat even uitwerken?
Oeps, ik bedoelde inderdaad Winterswijk - Apeldoorn :oops:
Verder uitleg heeft Yanaike al gegeven zag ik :wink:
BrengMe schreef:
SuperGhost schreef:Schrap lijn 293 en vervang die door een nieuwe reguliere stadsbus die rijdt van Golflinks via CIOS, Geitenkamp, Paasberg, Elsweide/HAN, Presikhaaf (kan daarna evt. verder via het havengebied naar Arnhem CS of Westervoort) om Arnhem-Oost van/naar Apeldoorn te verbinden. Immers: liever een reguliere halfuursdienst met overstap dan 3-4 rechtstreekse ritjes per dag en daarbuiten helemaal niets (zeker als de overstap in Zutphen zou verdwijnen.
Ik zie niks in dit idee. Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken? De verbinding tussen Arnhem Presikhaaf en Apeldoorn is sterk verspitst, daarbuiten zal deze verbinding niet zoveel nut hebben. Bovendien zal deze lijn dan waarschijnlijk door Breng gereden moeten worden, en die moet al bezuinigen om de financiering rond BrengFLex rond te krijgen. Geld voor zo'n uitbreiding is er dus ook niet.
Vergeet niet dat Presikhaaf-Apeldoorn nu nog via het spoor kan en als de plannen van Gelderland (zie Yanaike's post) doorgaan niet meer. Dan wordt het natuurlijk alweer een ander verhaal.

Daarnaast zou je op een andere manier nog kunnen bezuinigen. Als je zo'n lijn door zou trekken naar het IPC en je zou lijn 105 (Veluwe) iets aanpassen, zodat die door Schaarsbergen zelf gaat (en dan vanaf daar de route van lijn 9 naar Arnhem C rijdt), dan kun je stadslijn 9 wegbezuinigen. Dan kun je die DRU's weer inzetten voor deze nieuwe lijn. Daarmee zou het IPC ook veel beter/sneller vanuit Apeldoorn bereikbaar zijn (vanaf Arnhem CS dan wel iets langzamer of je moet op Golflinks extra overstappen).
Maar wellicht kun je ook wat DRU's elders vinden, die vraag wilde ik eigenlijk nog neutraal houden. Het ging me in dit geval alleen om hoe je de verbinding Arnhem-Apeldoorn kunt optimaliseren.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door BrengMe »

Nog steeds is het nut van zo'n lijn mij niet duidelijk. Welke stromen wil je daarmee bedienen? Welke ontbrekende schakel in het netwerk vult deze lijn in? Ik zou graag iets meer uitleg willen.

Zoals ik al zei wordt de relatie Presikhaaf - Apeldoorn vooral tijdens de spitsuren gebruikt. Daarbuiten is er amper vraag naar deze verbinding. Om daarvoor dus een hele lijn in het leven te roepen vind ik te veel.
SuperGhost schreef:Vergeet niet dat Presikhaaf-Apeldoorn nu nog via het spoor kan en als de plannen van Gelderland (zie Yanaike's post) doorgaan niet meer. Dan wordt het natuurlijk alweer een ander verhaal.

Dat valt wel mee. Van Presikhaaf naar Apeldoorn kan je ook via Arnhem Centrum reizen. Dat is nu bijna even snel, en met de komst van HOV tussen Arnhem en Apeldoorn kan dat misschien straks nog sneller.
SuperGhost schreef:Daarnaast zou je op een andere manier nog kunnen bezuinigen. Als je zo'n lijn door zou trekken naar het IPC en je zou lijn 105 (Veluwe) iets aanpassen, zodat die door Schaarsbergen zelf gaat (en dan vanaf daar de route van lijn 9 naar Arnhem C rijdt), dan kun je stadslijn 9 wegbezuinigen. Dan kun je die DRU's weer inzetten voor deze nieuwe lijn.
Slecht idee. Op deze manier verliezen Revalisatiecentrum BIO en Siza 's Koonings Jacht hun busverbinding. Ook verdwijnt de directe verbinding tussen Arnhem CS en het IPC. Ik zou het niet op deze manier doen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

Welke stroom? Arnhem-Oost (HAN, CIOS, maar ook woonwijken Elsweide, Geitenkamp en Paasberg) <-> Apeldoorn.
Nu is er alleen een zeer beperkte dienstregeling 's ochtends van Apeldoorn naar Arnhem (3 ritten) en 's middags van Arnhem naar Apeldoorn (4 ritten). Als je die inkort tot Golflinks en goed laat aansluiten op lijn 231, dan kun je alleen al met hetzelfde aantal DRU's voor lijn 293 meer ritten aanbieden lijkt me. Mij lijkt me ten eerste dus al beter om dan van die ritten een 'reguliere spitsdienst' te maken en wellicht kun je kijken of er interesse is om ook tussen de spitsen in te gaan rijden. Mij lijkt aantrekkelijker voor reizigers (zowel forenzen als studenten) om de hele ochtendspits maar dan met overstap te kunnen reizen, dan dat je slechts 3-4 rechtstreekse ritten heb. Je zou dan ook bij wijze van proef kunnen kijken of je ook tussen de spitsen in kan rijden (vaak zie je bijv. ook een studentenpiek rond het middaguur), als dat geen succes is, kun je het inperken tot alleen de spits.

Pas als je als reguliere lijn wilt rijden (dus ook buiten de spits) en daarvoor DRU's zoekt, zou je evt. DRU's kunnen verschuiven door lijn 9 te schrappen (en die nieuwe lijn via IPC te laten rijden) en 105 via Schaarsbergen te rijden. Nadeel is dan dat je voor Arnhem C-IPC 1x moet overstappen (op Golflinks, wat overigens wel sneller kan zijn dan de huidige verbinding) of je moet omreizen via de HAN (indien je die nieuwe lijn ook op Arnhem C laat beginnen). Voordeel is de veel betere bereikbaarheid vanaf Apeldoorn (nu moet je helemaal via Arnhem C omreizen, terwijl lijnen 91 en 231 er slechts een paar honderd meter langs rijden).

Een ander alternatief om het IPC beter vanuit Apeldoorn bereikbaar te maken (en evt. lijn 9 weg te kunnen bezuinigen) zou kunnen zijn om 91 via het IPC-Burgers' Zoo-Rijnstate te sturen (via N311-N803), voordeel is dan natuurlijk ook een rechtstreekse verbinding vanuit Apeldoorn naar de dierentuin, nadeel is echter dat Beekbergers dan enkele minuten langer onderweg zijn.

Voor dat wijzigen van lijn 105 gaf je 2 haltes/bestemmingen aan waar je problemen mee zag:
Siza's Kooningsjacht kan dan een vervangende halte krijgen aan de kruising N311/N310, dat is dan inderdaad wel 500 meter verder i.p.v. voor de deur, maar dat lijkt me niet onoverkomelijk.
De BIO ligt op de hoek Wekeromseweg/Maarsbergseweg en dus dichter bij halte 'Maasbergseweg' dan bij de naar de BIO genoemde halte. Op halte Maasbergseweg stopt naast lijn 105 ook nog lijn 10, dus die halte blijft bediend, dus hier zie ik sowieso geen probleem.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door MdJ »

Lijn 109 rijdt voor de verbinding Loenen/Eerbeek-Apdoorn de Maten. Daar staan namelijk twee scholen die nogal wat scholieren trekken. De bus is niet voor niets een scholieren lijn.

Met de hervormingen van de buslijnen in De Maten heeft de 109 nog een extra functie gekregen: versterken van de stadsdienst daar. Daardoor kon juist de stadsdienst omlaag. Netzoals lijm 231 die stoppend ging rijden: ook daardoor kon een buslijn vervallen.

Ik kan me ook niet vinden om buslijnen maar meer ommetjes te laten rijden om maar te ontsluiten en andere buslijnen op te heffen. Juist snelle verbindingen tussen steden moet je prevaleren boven o tsluiten van speciale dingen. Lijn 9/91 is zo'n ding. Netzoals lijm 91/1. Lijn 91 wordt zo weer een buslijn die enorm lang van station tot station gaat rijden via allemaal kleine ommetjes, waar niemand op zit te wachten. Dan is lijm 43 een veel betere optie, die rijdt al via alle kleine dorpjes.
Bij twijfel: gebruik beton.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

Voor de snelle verbinding station-station moet lijn 231 ook al gaan dienen, daarvoor heb je 91 dus niet. :wink:
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door CamilleKreemers »

Ik denk dat de 91 beter dient als sneldienst. Die lijn is namelijk korter.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Vergeet niet dat Presikhaaf-Apeldoorn nu nog via het spoor kan en als de plannen van Gelderland (zie Yanaike's post) doorgaan niet meer. Dan wordt het natuurlijk alweer een ander verhaal.
Mwoh, ik zie hier meer een voorbeeldje van selectief in je eigen voordeel lezen: in Yanaike's post staat namelijk dat de trein naar Apeldoorn niet meer op de IC's wacht, maar die stoppen toch al niet niet in Presikhaaf :wink: Het is meer van belang voor die verbinding of er wel een aansluiting vanaf de Sprinter is, maar dat staat er niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

De trein uit Winterswijk komt nu al 2 minuten eerder aan in Zutphen (.23/.53) dan de sprinter uit Arnhem (.25/.55). Als die trein uit Winterswijk na een korte stop direct door gaat rijden naar Apeldoorn, waarbij de trein uit Oldenzaal (die om .23/.53 aankomt) er al niet meer op kan aansluiten volgens Yanaike, hoe moet de sprinter uit Arnhem die 2 minuten later pas aankomt er dan ooit op kunnen aansluiten? Die overstap vervalt dus ook. :wink:
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Yanaike »

Aangezien de doorgaande stoptrein Winterswijk -> Apeldoorn om :30 in Voorst-Empe moet zijn om de tegentrein te kruisen en dus rond :26 uit Zutphen moet vertrekken. En aangezien de SPR uit Arnhem nu om :25 aankomt in Zutphen, vrees ik dat het krap gaat worden om een overstap tussen die treinen te realiseren.

Maar los van de vraag of die overstap haalbaar is of niet, volg ik de discussie niet helemaal?

Wat is nou precies het voorstel en waarom?
Laatst gewijzigd door Yanaike op wo 19 jul 2017, 19:31, 1 keer totaal gewijzigd.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door CamilleKreemers »

ik denk een doorgetrokken trein Apeldoorn - Zutphen - Winterswijk - Arnhem als idee?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Nitein-Repart »

Doorrijden door Winterswijk kan alleen als Zutphen-Winterswijk en (Doetinchem-)Varsseveld-Winterswijk beide een uursdienst rijden en de symmetrie-tijd op 00/30 wordt gezet, dus dan alleen 's avonds en in het weekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Daniel »

Yanaike schreef:Aangezien de doorgaande stoptrein Winterswijk -> Apeldoorn om :30 in Voorst-Empe moet zijn om de tegentrein te kruisen en dus rond :26 uit Zutphen moet vertrekken. En aangezien de SPR uit Arnhem nu om :25 aankomt in Zutphen, vrees ik dat het krap gaat worden om een overstap tussen die treinen te realiseren.
Maarja, kan om .26 uit Zutphen vertrekken überhaupt wel? De [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] naar Roosendaal moet dan 2 minuten later over hetzelfde spoor, volgens mij is die opvolgtijd te kort. En die IC naar Roosendaal kan niet later weg omdat om .32 de IC uit Roosendaal weer moet binnenkomen, er zal dus hoe dan ook meer aangepast moeten worden daar. Allicht ook de ligging van de Sprinter dus.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door Yanaike »

Ik zeg 'uiterlijk' :26. Maar aangezien de trein vanuit Winterswijk al om :22/:23 aankomt (één minuut sneller door verhoging baanvaksnelheid tussen Zwolle en Vorden, lijkt het me een stuk logischer dat ie al weer rond :24 vertrekt.

Volgens mij is er al ooit eerder een discussie geweest of het paste op het emplacement van Zwolle, en volgens mij kwam daaruit dat het paste maar dat er wel wat geschoven moest worden met op welke sporen bepaalde treinen aankwamen. En ik geloof dat er in theorie nog ergens één extra wissel zou moeten komen om ervoor te zorgen dat de dienstregeling ook robuust blijft bij vertragingen. Maar als je precies alle in's en out's wil weten zou je die discussie even terug moeten zoeken.
cassie127
Berichten: 6584
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door cassie127 »

Zwolle - Vorden? :X (A)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SuperGhost »

Het emplacement van Zutphen bedoel je neem ik aan? :wink:

De beste optie is natuurlijk om een dive-under of fly-over aan te leggen vanaf Winterswijk naar spoor 4b. De treinen Apeldoorn<->Winterswijk dan op 3a, de Oldenzaler op 3b, de IC op 2 en de sprinter kan dan heel spoor 1 gebruiken (gunstiger bij de trappen stoppen).
De IC uit Arnhem kan dan immers geheel kruisingsvrij met de trein Apeldoorn<->Winterswijk liggen en ook de IC naar Arnhem zou bij vertraging van de trein uit Winterswijk dan tegelijk op Zutphen afgehandeld worden, aangezien hij dan altijd nog linkerspoor over de brug zou kunnen. (de IC uit Arnhem moet dan weliswaar iets eerder wachten, maar dat kost nog altijd minder tijd dan dat de IC naar Arnhem eerst nog moet wachten tot de trein naar Apeldoorn weg is). De IC's kruisen dan nog wel de treinen van/naar Oldenzaal, maar dat is momenteel ook al het geval.
Helaas is dat ook de duurste optie, dus daar zullen ze wel niet voor gaan vrees ik.

Een andere (goedkopere) optie is dat je het kruiswissel tussen sporen 1 en 2 verplaatst. Spoor 2b kan best wel iets korter zonder dat de trein naar Oldenzaal in lengte wordt beperkt. Spoor 2b (186 meter) is namelijk veel langer dan de andere perrons langs de route Zutphen - Oldenzaal, die allen 110 tot 156 meter lang zijn. Langere treinen dan 110 meter kunnen dus momenteel niet op die treindienst, waardoor je 70 meter onbenut laat.

Als je het kruiswissel dan met 50 meter verplaatst, dan houdt je nog altijd 156 meter over op 2b en wordt 1a (waar de sprinter uit Arnhem keert) opeens 180 meter en kan die al met gemak gekoppelde treinen terecht op 1a zonder het kruiswissel te bezetten (nu kan dat nog niet). Hierdoor kun je dan altijd de trein uit Winterswijk via spoor 1b naar 2a brengen (en v.v.) waardoor zo'n doorgaande trein al mogelijk wordt zonder dat het een lengtebeperking voor de sprinter Zutphen - Wijchen oplegt. Wil je de trein van/naar Winterswijk dan sneller over de sporenstraat laten gaan, dan kun je spoor 1c nog verlengen tot de aansluiting en de maximale snelheid op dat spoor verhogen (je hoeft dan namelijk niet meer via een langzame wissel van/naar het hoofdspoor)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten