Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door Ardan »

Tot voor kort was het 120.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe

Bericht door SLToilet »

Yanaike schreef:Fly-over voor een max. 2x/uur rijdende stoptrein. Haha, nee, ik dacht het niet. Er zijn plekken in Nederland waar zo'n fly-over een stuk harder nodig is.

Kan ik ergens vinden welk perron welk nummer heeft? Staat niet op sporenplan en er is ook geen NS-plattegrond beschikbaar van station Zupthen. Dus als jullie het hebben over 'het verplaatsen van de kruiswissel tussen spoor 1 en spoor 2 zodat spoor 2b iets korter wordt' is dat behoorlijke abracadabra voor mij.
De Gooiboog (2003) en Hemboog (2009) zijn twee goede voorbeelden van bogen waar ook slechts tweemaal per uur een sprinter overheen gaat. En eerstgenoemde op nogal wat uren zelfs minder, alsof dat geen geldverspilling is vergeleken met een Apeldoornboog :') .

We staan er bovendien economisch helemaal niet slecht voor en betekent het einde van een wel heel bizarre situatie waarin twee grote steden op slechts 30 kilometer worden verbonden door een pruttelende diesel op asfalt. We zijn hier niet in Amerika toch? :')
Ik zou het wel weten: als je een plaats als Eerbeek nooit overtuigd krijgt van een grondige reactivatie dan is een boog bij Hoven een makkelijk en eigenlijk best goedkoop alternatief. En zelfs een paarhonderd miljoen is echt niet duur voor een boog waar je dagelijks >10000 reizigers over mag vervoeren (want de vraag trekt aan als je eindelijk rechtstreeks naar Apeldoorn kan, en de A50 behoeft geen capaciteitsuitbreiding meer, wat een gotspe dat die daar eigenlijk dwars over de Veluwe ligt!)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door Yanaike »

Over welke boog heb jij het met je 'Apeldoornboog'?

Mijn reactie ging over het voorstel van SuperGhost om een fly-over aan te leggen bij Zutphen waardoor de trein uit Winterswijk en de trein uit Oldenzaal elkaar ongelijkvloers kunnen kruisen. In tegenstelling tot de Gooi- en Hemboog zorgt dat niet voor een nieuwe verbinding.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door SLToilet »

Oeps :oops: dan heb ik niks gezegd hierover. Nee die boog is idd niet erg nuttig
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door SuperGhost »

Correctie: hij is wel nuttig, maar totaal niet realistisch (wat ik overigens toen zelf ook al zei) :wink:

En een boog bij De Hoven lijkt me ook niet realistisch, je gaat niet vlak voor een grote bestemming opeens afwijken...
Dan kun je veel beter Dieren-Apeldoorn reactiveren. Dat lijkt me allereerst al sneller én je kunt dan ook nieuwe kernen bedienen per spoor.

Maar ik geloof dat Gelderland beide opties al te duur vond en te weinig vond bijdragen...
Roeland
Berichten: 2281
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door Roeland »

Wat voor zin heeft het om 2x/uur een dieseltje Arnhem - Apeldoorn te laten boemelen via een omweg, terwijl er al een even snelle buslijn over de A50 rijdt, en er marktpotentie is om die op te hogen naar een HOV-frequentie (overdag 4x/uur, spits 8x)?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door OmniLezer »

Volgens mij willen ze die twee boten gewoon gebruiken. Meer is het niet.
Daarnaast kan een trein veel meer passagiers hebben (Stadler gtw; 172 zitjes VS een ambassador; 40 zitjes)

Maar het nut snap ik ook niet omdat de bus even snel is, zoals jij zegt.
- Daarnaast kan je op een bus altijd makkelijker extra bussen inzetten.
- De bus stopt op meer plekken(bereikbaarheid is hoger dan dat van een trein)
- Frequentie is hoog en gaat hoger en dat is in zekere zin aantrekkelijker voor de reiziger.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door regenmaker »

Roeland schreef:Wat voor zin heeft het om 2x/uur een dieseltje Arnhem - Apeldoorn te laten boemelen via een omweg, terwijl er al een even snelle buslijn over de A50 rijdt, en er marktpotentie is om die op te hogen naar een HOV-frequentie (overdag 4x/uur, spits 8x)?
De provincie Gelderland vindt het nu nog niet nodig om de verbinding Apeldoorn - Apeldoorn op te waarderen tot een HOV-as. Mogelijk bij ingang van de nieuwe concessie in combinatie met nieuw comfortabel materieel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door SuperGhost »

Die 2e Apeldoorn moet Arnhem zijn neem ik aan :wink:
Maar ik dacht dat het aan de gemeentes was om wegen in de stad zodanig aan te passen dat bussen sneller door kunnen rijden en dat zowel Arnhem als Apeldoorn willen daar nu (nog) niet in investeren geloof ik.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door regenmaker »

De provincie ziet de Apeldoornse weg in Arnhem als grootste knelpunt. Echter zeggen ze dat er te weinig ruimte is om deze aan te pakken. Dat ben ik met ze oneens, aangezien je best aan één kant een fietspad kan schrappen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door SuperGhost »

Die fietspaden zijn niet breed genoeg om fietsers in twee richtingen te verwerken. :wink:

Maar volgens mij is langs bijna die gehele weg altijd wel aan minimaal één kant geen bebouwing en kun je uitbreiden (alleen direct ten noorden van de Caterpoelseweg niet, daar zul je minimaal 1 huis moeten slopen). Je moet dan vooral een heel aantal boompjes kappen en dat zal op veel verzet stuiten, want dan gaat er een klein stukje van het Sonsbeekpark af.

Al hoop ik (ijdele hoop, ik weet het) dat men de Apeldoornseweg dan meteen in zijn geheel aan zou pakken en totaal vernieuwen. Niet alleen vanwege het busverkeer, maar ook vanwege de filedruk die alleen maar zal toenemen rond Arnhem. Zo kun je wellicht 2 vliegen in één klap slaan.
Hierbij dan o.a. extra rijstroken en busbanen waar nodig, de Apeldoornseweg direct op knooppunt Waterberg aansluiten (constructie naar voorbeeld knooppunt Ewijk), minder directe aansluitende wegen en een afritconstructie (desnoods alleen voor bus) naar de Caterpoelseweg zodat de bus ook op het ziekenhuis kan stoppen. Ook kun je tussen Waterberg en de Wagnerlaan de Apeldoornseweg dan een autoweg maken met 70 (ten zuiden van Weg achter het Bos) en 100 km/h (ten noorden daarvan), dat scheelt ook weer ietsjes aan tijd.

Die stop bij het ziekenhuis kost weliswaar extra tijd (1-2 minuten schat ik), maar die stop lijkt me als enige wel de moeite waard om een klein beetje extra tijd voor uit te trekken. Dit levert namelijk een aanzienlijk kortere reistijd (zo'n 15 minuten) op naar zowel het ziekenhuis, dierentuin Burgers' Zoo én het Nederlands Openluchtmuseum, wat aantrekkelijke bestemmingen zijn. Dit lijkt me meer dan de moeite waard.
Als je dan die overige tijdbesparende maatregelen door voert, kun je alsnog sneller zijn dan nu het geval is. Haltes Golflinks, Valkenhuizen (die is er sowieso nu alleen ri. Arnhem), Moscowa, De Braamberg en Dalweg kunnen dan wat mij betreft weg. Dan stop je met de bus alleen nog bij Rijnstate, Sonsbeek en Willemsplein. Ook dat scheelt tijd.
CamilleKreemers
Berichten: 4391
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door CamilleKreemers »

Wat is eigenlijk de gedachten achter geleed rijden op veluwelijn? Ik zou 15m beter en goedkoper vinden. Ook heb je dan meer zitplaatsen in de bus.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9169
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Ideeëntopic Concessie Veluwe / Treinen rond Zutphen

Bericht door regenmaker »

Dat was ooit een inschattingsfout van de provincie. Nu rijdt er voornamelijk enkel materieel buiten doordeweeks overdag en staan de geledes meestal netjes op de stalling in Apeldoorn (of Zwolle). Mochten de geledes zijn afgeschreven denk ik niet dat er nog een rits komt voor de Veluwelijn.
SuperGhost schreef:Die fietspaden zijn niet breed genoeg om fietsers in twee richtingen te verwerken. :wink:
Er fietst bijna nooit iemand langs de Apeldoornse weg met uitzondering van een enkele wielrenner, want het is een behoorlijk stijl stuk.
Die stop bij het ziekenhuis kost weliswaar extra tijd (1-2 minuten schat ik), maar die stop lijkt me als enige wel de moeite waard om een klein beetje extra tijd voor uit te trekken. Dit levert namelijk een aanzienlijk kortere reistijd (zo'n 15 minuten) op naar zowel het ziekenhuis, dierentuin Burgers' Zoo én het Nederlands Openluchtmuseum, wat aantrekkelijke bestemmingen zijn. Dit lijkt me meer dan de moeite waard.
Als je dan die overige tijdbesparende maatregelen door voert, kun je alsnog sneller zijn dan nu het geval is. Haltes Golflinks, Valkenhuizen (die is er sowieso nu alleen ri. Arnhem), Moscowa, De Braamberg en Dalweg kunnen dan wat mij betreft weg. Dan stop je met de bus alleen nog bij Rijnstate, Sonsbeek en Willemsplein. Ook dat scheelt tijd.
Verder zou ik wel de halte Moscowa houden, aangezien de nieuwbouwwijk Saksen Weimar goed gebruik maakt van deze halte. De afgelopen jaren heb ik het gebruik van de halte fors zien toenemen. Meestal moet er wel iemand in of uit. Van mij mag de halte Sonsbeek eruit, die wordt al bediend door lijn 8.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten