Volkomen mee eens dat je de beide Nieuwegeinlijnen laat vertakken op zowel Bilthoven als Zeist. De vraag is er zeker, de vraag op de trajecten is ongeveer even hoog, zo'n 18-20 uur per dag maar hoewel ook met een hoge frequentie, op de losse takken niet op een uberfrequentie. Op basis van een eventuele dienstregeling zeg ik ja. Op basis van de afstanden ook, de ontlasting van de Uithofas en Utrecht Centraal ook.Yanaike schreef:Nog twee aanvullingen op wel/niet de tram doortrekken naar station Driebergen-Zeist:
Stel je trekt de tram door naar station Driebergen-Zeist, hoe ga je dan om met de reizigers uit Driebergen? Laat je de tram nét voor hun neus eindigen en knip je voor hun de doorgaande verbinding met Zeist en het centrum van Utrecht? Of laat je een andere buslijn parallel rijden? En zo ja, is er wel genoeg vraag op het stukje Zeist - Driebergen-Zeist voor een tram- én een busverbinding.
Daarnaast loopt de Uithoflijn juist via station Vaartsche Rijn om een overstap te bieden naar Uithof. Als je de Uithoflijn door zou trekken naar Driebergen-Zeist en Driebergen-Zeist die overstapfunctie gedeeltelijk over zou nemen, verlies je een van de reden waarom de Uithoflijn in de eerste plaats (op deze manier) is aangelegd.
Als de Uithoflijn via het centrum van Utrecht had gelopen was de discussie een stuk eenvoudiger geweest en dan was doortrekken naar Driebergen-Zeist in mijn ogen een stuk logischer geweest.
Ja, maar dat lijkt me dan inderdaad iets voor een ander topic "De voor- en nadelen van een P+R", of zoiets.nvdw schreef:Op het gevaar van off-topic af: dat je voor een euro of zes een dag kunt parkeren en dan ook nog met maximaal vijf personen met bus/tram naar de binnenstad kan, scheelt natuurlijk ook... vergelijk dat eens met vijf keer een retourtje Amersfoort-Utrecht met de trein.
Hmm... oké... nieuw voorstel dan: Stel het is 2030 en de Uithoflijn kan de vervoersvraag inderdaad niet meer aan. Ik stel dan de volgende tramlijnen voor:reisthijs schreef:Het lijkt nu misschien overbediening, maar er is al voorspeld dat de Uithoflijn de vervoersvraag na 2030 niet meer aankan. Dan zou een tweede route uitkomst bieden.
- Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Uithof, als losse pendellijn of eventueel door naar een nieuwe bestemming in het noorden/westen van Utrecht.
- IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Bilthoven
- Nieuwegein Zuid - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Zeist (- Driebergen-Zeist)
Alleen de inpasbaarheid in Zeist en Bilthoven leidt niet echt tot een hoogwaardig traject en ook zit je met andere buslijnen, hoewel je net als in andere steden de dunnere lijnen best nog kan laten rijden, hetzij vooral overdag. Want eerlijk gezegd denk ik dat die extra buslijn laat in de avond niet hard nodig is, althans, 1x/uur is wellicht zelfs voldoende. De bulk neemt de tram, gebundeld minstens 4x/uur, misschien zelfs op de takken 4x/uur tot diep in de avond.