Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Gewoon even om een balletje op te gooien. Volgens mij is dit onderwerp nog nooit eerder ter sprake gekomen op dit forum, maar ik vind het wel interessant om hierover te discussiëren.

Denken jullie dat er potentie zou zijn om de Uithoflijn door te trekken met een tak naar Bilthoven (station) en/of een tak naar Zeist? Het voordeel is dat je hiermee ook een reizigersstroom in de tegenspitsrichting (en in dal/weekend) zou krijgen: nu is mijn verwachting dat de Uithoflijn in de ochtendspits vooral gebruikt wordt voor reizigers naar de Uithof en in de avondspits vooral gebruikt wordt voor reizigers naar Utrecht Centraal. Maar door de tram door te trekken naar Bilthoven en/of Zeist kan de tram ook gebruikt worden voor reizigers die juist de andere kant op reizen. Bijvoorbeeld: De Bilt <-> Utrecht Centraal (en verder), Zeist <-> Utrecht Centraal (en verder). Daarnaast kun je ook de campus beter ontsluiten. Reizigers vanuit het (noord)oosten (bijv. Amersfoort) kunnen dan overstappen op Bilthoven en zijn zo relatief snel op de Uithof. Een nadeel is wel dat de Uithoflijn niet het centrum van Utrecht ontsluit en dat voor de reisrelaties Zeist/Bilthoven <-> Utrecht Centrum, de bus nog altijd aantrekkelijker blijft.

En stel dat we de Uithoflijn door willen trekken, welke route zouden we de tram dan willen geven? Naar Bilthoven lijkt me relatief eenvoudig: langs de Soestdijkseweg kan de tram in een kaarsrechte lijn naar het station van Bilthoven rijden. Naar Zeist is lastiger omdat er meerdere opties zijn te bedenken met elk hun voor- en nadelen, hierbij even een greep van een aantal opties die ik bedacht had:
1. Een traject over de Griftlaan/Schaerwijdeweg/Bergweg door het midden van Zeist: er is daar veel ruimte voor een tram, maar weinig hoogbouw in de directe omgeving.
2. Een traject via de (Verlengde) Slotlaan aan de zuidrand van Zeist: de tram zou dan langs het centrum en busstation van Zeist komen, maar minder ruimte voor de tram en om bij de Slotlaan uit te komen moet de tram vanaf Uithof gezien eerst een hele slinger richting het zuiden maken.
3. Een traject via de Kromme-Rijnlaan en De Dreef aan de noordrand van Zeist: her en der wat hoogbouw en nog veel ruimte zowel voor de tram als voor stedelijke verdichting maar de tram laat een groot deel van Zeist 'links' liggen en loopt langs veel groengebied.
4. Een traject naar station Driebergen-Zeist zou ook nog een optie zijn, maar daar ben ik minder voorstander van omdat de tram dan in een soort U-vorm zou lopen tussen de stations Driebergen-Zeist en Vaartsche Rijn en de trein zou dan in de meeste gevallen een sneller alternatief blijven.

Zelf ben ik nog niet helemaal overtuigd van het plan, maar ik ben wel benieuwd naar jullie mening. Dus, wat denken jullie?
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door nvdw »

Voor een nuttigere exploitatie van de tramlijn zou dat inderdaad beter zijn, maar dat is even vanuit de vervoerder c.q. de opdrachtgever bekeken. Aan de andere kant: daar is ook al in voorzien door die P+R-locatie bij de Uithof. Het zal geen Japanse taferelen opleveren maar leeg terug naar het station rijdt die tram straks vast niet.

Kijk ik vanuit de reiziger, dan is het vervoersaanbod naar Utrecht en de Uithof vanuit alle omringende plaatsen al best goed op orde. Als ik even de Griftlaan als 'centraal punt' in Zeist neem, dan kun je vanaf daar in een minuut of twintig met een hoge frequentie aan bussen via een behoorlijk rechte en snelle route op Utrecht Centraal komen. Voor de tram is tussen CS en halte UMC al met 14 minuten gerekend.

Bilthoven heeft al een treinverbinding met Utrecht en voor wie het station te excentrisch ligt, en dus helemaal voor inwoners van De Bilt, zijn er ook al talloze bussen beschikbaar naar zowel centrum/CS als de Uithof. Ook die verbindingen zijn relatief snel, mede met dank aan de doorgaande wegen die naar de (vrijwel kaarsrechte) busroute richting CS leiden. Aanknopen aan de tramlijn betekent voor die reizigers een omweg, zowel in kilometers als in tijd.

Om eventuele tijdswinst voor je reizigers hoef je het in Zeist dus al niet te doen, of je moet er een punt van maken dat mensen liever in een tram dan in een bus zitten. Misschien wel, maar de vraag is of dat zo blijft als je een kilometer naar je halte moet lopen en dan vervolgens langer onderweg bent dan toen je bus nog reed. Kijk maar eens naar de huidige SUNIJ-tram: de bus biedt voor heel veel reisrelaties (zeker naar de hotspots CS en Uithof) vanuit Nieuwegein en IJsselstein de snelste verbinding, ook als die tram over een paar jaar door zou rijden naar de Uithof.

Als Utrecht serieus werk zou willen maken van een tramverbinding naar Zeist, dan moet er een tweede lijn bij via de Biltstraat en de N237.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Rechtstreeks naar de herkomst van reizigers rijden is natuurlijk altijd beter dan de tram laten eindigen op een P+R, want dat betekent dat de reiziger voor een deel van de reis als nog de auto neemt.

Maar verder heb je helemaal gelijk.

Stel dat besloten was om de Uithoflijn aan te leggen over de route van de huidige lijn 28, hoe stond je dan tegenover het doortrekken van de tramlijn naar Bilthoven en Zeist? Was het dan wel een goed idee geweest? Ook al zou de tram 'omrijden' over de Uithof t.o.v. de huidige buslijnen naar Bilthoven en Zeist.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door SuperGhost »

Ik zou die tak naar Zeist sowieso doortrekken naar station Driebergen-Zeist.
Je kritiek op de 'U'-figuur die je dan krijgt deel ik niet. Door door te rijden naar station D-Z kun je immers de tram ook gebruiken voor reizigers vanuit Zeist naar het station.
Daarnaast kan station Driebergen-Zeist uitstekend als P+R-locatie gebruikt worden, waarbij dan op de trein naar Utrecht C en de tram naar de Uithof gestapt kan worden. Daarbij hoef je vanaf dat station dan geen buslijn op te zetten die moet concurreren met de tram. Utrecht Vaartsche Rijn is totaal ongeschikt als P+R-locatie, dus voor automobilisten die de files rond de Uithof willen vermijden zou de tram dan ook een alternatief zijn.
Doordat je tussen Zeist en De Uithof deels kan afsnijden kun je al wat tijd winnen. Als je in Zeist zelf de infra ook goed aanlegt, waardoor je sneller door de plaats kan rijden (denk bijv. aan een vrijliggende bus/trambaan + evt. verdiepte ligging waar mogelijk om onder kruisingen door te kunnen steken), kun je wellicht genoeg tijd winnen om met een kleine slinger door Zeist te kunnen rijden zonder dat de verbinding tussen Station D-Z en de Uithof (veel) langzamer hoeft te worden.

Die tak naar station Bilthoven zou je evt. nog door kunnen trekken naar Bilthoven-Noord (zodat je die hele plaats mee kan nemen).

Uitgangspunt van zo'n doortrekking moet wel zijn dat je ook bus-DRU's kunt vervangen. Wellicht dus handig om ook te kijken hoe je het naastliggende busnet dan gaat aanpassen op de komst van de tram. Welke diensten ga je uitsparen, hoe en waar ga je resterende delen van zulke buslijnen op de tram aan laten sluiten, etc.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Gekko123 »

Wat mij betreft had de tramlijn ook via het centrum (route lijn 28) aangelegd moeten worden. Nu is er voor miljoenen een vrijliggende (!) trambaan aangelegd die 's avonds laat en in het weekend niet gebruikt gaat worden. De tram krijgt namelijk dezelfde bedieningsperiode als de huidige lijn 12...

En verder schijnt er geen keermogelijkheid te zijn bij het stadion, terwijl de tram daar wel langs komt. Dat vind ik ook wel een (klein) gemis. Beter was als dat ook was aangelegd, want dan had men de tram nog kunnen gebruiken voor het voetbalvervoer.

Terug naar de vraag of ik het een goed idee zou vinden om de tram door te trekken naar Bilthoven en/of Zeist? Om eerlijk te zijn denk ik dat Zeist nog wel nuttig zou kunnen zijn, maar Bilthoven niet. Komt omdat er naar Bilthoven al 4x/uur een trein rijdt, terwijl er naar Zeist iets van 8 - 10 bussen per uur rijden (Syntus en U-OV samen), die zeker niet leeg rondrijden. Het enige minpunt wat ik zie is het ontsluitende karakter wat de bussen nu aanbieden, die bij een tram niet mogelijk is. Verder eens met SuperGhost dat aanleggen tot Zeist niet echt zinvol is, leg hem dan meteen aan tot Driebergen-Zeist.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

SuperGhost schreef:Ik zou die tak naar Zeist sowieso doortrekken naar station Driebergen-Zeist. [...]
Als je de tram doortrekt naar Driebergen-Zeist is het aantal doorgaande reizigers over de Uithof klein. Alleen reizigers tussen Zeist en Utrecht Centraal reizen dan over de Uithof heen, in andere gevallen is de trein sneller. Maar doordat je Zeist over de breedte (NW - ZO) bediend i.p.v. over de lengte (ZW - NO) zoals in mijn andere voorstellen is juist de groep reizigers uit Zeist kleiner want je bediend bijvoorbeeld niet het noorden/oosten van Zeist en hebt daar waarschijnlijk toch nog een aparte buslijn voor nodig.
SuperGhost schreef:Die tak naar station Bilthoven zou je evt. nog door kunnen trekken naar Bilthoven-Noord (zodat je die hele plaats mee kan nemen).
Doortrekken van de tram naar Bilthoven-Noord lijkt me ook niet handig. Je hebt dan veel extra kosten vanwege het kruisen van de spoorlijn, voor slechts een paar extra haltes/reizigers.
Gekko123 schreef:Wat mij betreft had de tramlijn ook via het centrum (route lijn 28) aangelegd moeten worden. Nu is er voor miljoenen een vrijliggende (!) trambaan aangelegd die 's avonds laat en in het weekend niet gebruikt gaat worden. De tram krijgt namelijk dezelfde bedieningsperiode als de huidige lijn 12...
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar om nu als nog toch nog (of ook) een tram aanleggen via het centrum is in mijn ogen kapitaalvernietiging/overbediening. Vandaar mijn voorstel om de tram door te trekken zodat de tram ook een functie zou kunnen hebben in de tegenspitsrichting en avond/weekend-periode.
Laatst gewijzigd door Yanaike op vr 18 aug 2017, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door nvdw »

Yanaike schreef:Rechtstreeks naar de herkomst van reizigers rijden is natuurlijk altijd beter dan de tram laten eindigen op een P+R, want dat betekent dat de reiziger voor een deel van de reis als nog de auto neemt.
Dat ben ik niet met je eens. Niet iedere plaats heeft een goede verbinding met Utrecht. Iemand uit Amersfoort of Zeist koopt weinig voor die P+R maar iemand uit bijvoorbeeld Achterveld (zes kilometer ten oosten van Amersfoort) wel degelijk. Tegen de tijd dat die de buurtbus naar station Amersfoort heeft staat zijn auto al in de parkeergarage bij de Uithof. Het is dan weliswaar geen auto minder op de A28 maar wel een auto minder in de Utrechtse binnenstad.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Klopt. Maar zo'n P+R heeft twee kanten. Aan de ene kant, zoals je zegt, hoeft die ene reiziger uit Achterveld nu niet meer met de auto de binnenstad van Utrecht in. Aan de andere kant kan zo'n P+R ook juist reizigers trekken uit bijvoorbeeld Amersfoort, Apeldoorn of Zwolle die normaal voor het OV hadden gekozen vanwege drukte in de Utrechtse binnenstad, maar die nu ineens een alternatief hebben waarbij ze voor een groot deel van hun reis toch nog die snelle en comfortabele auto kunnen nemen en maar voor een klein stukje in dat onbetrouwbare, oncomfortabele, dure OV hoeven te zitten.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3028
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door nvdw »

Op het gevaar van off-topic af: dat je voor een euro of zes een dag kunt parkeren en dan ook nog met maximaal vijf personen met bus/tram naar de binnenstad kan, scheelt natuurlijk ook... vergelijk dat eens met vijf keer een retourtje Amersfoort-Utrecht met de trein.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door reisthijs »

Yanaike schreef:
Gekko123 schreef:Wat mij betreft had de tramlijn ook via het centrum (route lijn 28) aangelegd moeten worden. Nu is er voor miljoenen een vrijliggende (!) trambaan aangelegd die 's avonds laat en in het weekend niet gebruikt gaat worden. De tram krijgt namelijk dezelfde bedieningsperiode als de huidige lijn 12...
Dit ben ik helemaal met je eens. Maar om nu als nog toch nog (of ook) een tram aanleggen via het centrum is in mijn ogen kapitaalvernietiging/overbediening. Vandaar mijn voorstel om de tram door te trekken zodat de tram ook een functie zou kunnen hebben in de tegenspitsrichting en avond/weekend-periode.
Het lijkt nu misschien overbediening, maar er is al voorspeld dat de Uithoflijn de vervoersvraag na 2030 niet meer aankan. Dan zou een tweede route uitkomst bieden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Nog twee aanvullingen op wel/niet de tram doortrekken naar station Driebergen-Zeist:
Stel je trekt de tram door naar station Driebergen-Zeist, hoe ga je dan om met de reizigers uit Driebergen? Laat je de tram nét voor hun neus eindigen en knip je voor hun de doorgaande verbinding met Zeist en het centrum van Utrecht? Of laat je een andere buslijn parallel rijden? En zo ja, is er wel genoeg vraag op het stukje Zeist - Driebergen-Zeist voor een tram- én een busverbinding.

Daarnaast loopt de Uithoflijn juist via station Vaartsche Rijn om een overstap te bieden naar Uithof. Als je de Uithoflijn door zou trekken naar Driebergen-Zeist en Driebergen-Zeist die overstapfunctie gedeeltelijk over zou nemen, verlies je een van de reden waarom de Uithoflijn in de eerste plaats (op deze manier) is aangelegd.

Als de Uithoflijn via het centrum van Utrecht had gelopen was de discussie een stuk eenvoudiger geweest en dan was doortrekken naar Driebergen-Zeist in mijn ogen een stuk logischer geweest.
nvdw schreef:Op het gevaar van off-topic af: dat je voor een euro of zes een dag kunt parkeren en dan ook nog met maximaal vijf personen met bus/tram naar de binnenstad kan, scheelt natuurlijk ook... vergelijk dat eens met vijf keer een retourtje Amersfoort-Utrecht met de trein.
Ja, maar dat lijkt me dan inderdaad iets voor een ander topic "De voor- en nadelen van een P+R", of zoiets.
reisthijs schreef:Het lijkt nu misschien overbediening, maar er is al voorspeld dat de Uithoflijn de vervoersvraag na 2030 niet meer aankan. Dan zou een tweede route uitkomst bieden.
Hmm... oké... nieuw voorstel dan: Stel het is 2030 en de Uithoflijn kan de vervoersvraag inderdaad niet meer aan. Ik stel dan de volgende tramlijnen voor:
- Utrecht Centraal - Vaartsche Rijn - Uithof, als losse pendellijn of eventueel door naar een nieuwe bestemming in het noorden/westen van Utrecht.
- IJsselstein - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Bilthoven
- Nieuwegein Zuid - Nieuwegein - Utrecht Centraal - Centrum - Uithof - Zeist (- Driebergen-Zeist)
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door OV-Hobbyist »

Yanaike schreef:Daarnaast loopt de Uithoflijn juist via station Vaartsche Rijn om een overstap te bieden naar Uithof. Als je de Uithoflijn door zou trekken naar Driebergen-Zeist en Driebergen-Zeist die overstapfunctie gedeeltelijk over zou nemen, verlies je een van de reden waarom de Uithoflijn in de eerste plaats (op deze manier) is aangelegd.
Op station Vaartsche Rijn stoppen ook de sprinters uit Tiel en 's Hertogenbosch. Als reizigers uit de richting Veenendaal en Maarn al in Driebergen kunnen overstappen voor de richting Uithof scheelt dat al wat aan het overstappers op station Vaartsche Rijn.

Wat ik zo snel kon zien bij het passeren lijkt het er op dat de perrons van de tramhalte op station Vaartsche Rijn niet al te breed zijn waardoor er niet heel veel reizigers tegelijk kunnen wachten. In mijn opzicht zou het gunstiger zijn als de reizigers uit de richting Veenendaal/Maarn in Driebergen kunnen overstappen.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Klopt, maar op Driebergen-Zeist stopt er ook nog een IC en die stopt dan weer niet in Utrecht Vaartsche Rijn. En de SPRs uit Tiel en 's Hertogenbosch stoppen ook altijd nog op Utrecht Centraal. Ik blijf bij mijn standpunt dat een parallelle tram-verbinding echt niet op Utrecht Vaartsche Rijn én Driebergen-Zeist hoeft te stoppen, anders heeft de tram gewoon te weinig toegevoegde waarde om naast de trein te bestaan.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door SuperGhost »

Yanaike schreef:Nog twee aanvullingen op wel/niet de tram doortrekken naar station Driebergen-Zeist:
Stel je trekt de tram door naar station Driebergen-Zeist, hoe ga je dan om met de reizigers uit Driebergen? Laat je de tram nét voor hun neus eindigen en knip je voor hun de doorgaande verbinding met Zeist en het centrum van Utrecht? Of laat je een andere buslijn parallel rijden? En zo ja, is er wel genoeg vraag op het stukje Zeist - Driebergen-Zeist voor een tram- én een busverbinding.
Als je perse een rechtstreekse buslijn Driebergen - Utrecht Centrum wilt behouden zou je wellicht eraan kunnen denken om lijn 50 na station Driebergen-Zeist dan af te laten buigen via Odijk en Bunnik naar het centrum in Utrecht. Lijn 43 kan dan vervallen. Maar je kunt je afvragen of straks met 6 sprinters per uur het niet sneller kan zijn om op de sprinter naar Utrecht Centraal te stappen en daar op een van de vele buslijnen over te stappen (voor zover Utrecht C zelf niet dichtbij genoeg ligt).
De rechtstreekse verbinding tussen Driebergen en Zeist blijft sowieso wel bestaan middels lijn 56 (Amersfoort - Wijk bij Duurstede)
Yanaike schreef:Daarnaast loopt de Uithoflijn juist via station Vaartsche Rijn om een overstap te bieden naar Uithof. Als je de Uithoflijn door zou trekken naar Driebergen-Zeist en Driebergen-Zeist die overstapfunctie gedeeltelijk over zou nemen, verlies je een van de reden waarom de Uithoflijn in de eerste plaats (op deze manier) is aangelegd.
Vaartsche Rijn was nooit echt bedoeld voor reizigers vanuit Rhenen/Ede, maar juist voor reizigers vanuit Geldermalsen.

Voor reizigers vanuit Rhenen/Ede zou Driebergen-Zeist sowieso interessanter blijven lijkt me, aangezien de sprinters daar minutenlang gaan halteren i.v.m. inhaling door de intercity's (en als de tram daarvoor al af is, omdat de intercity zelf er stopt).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Daniel »

Gekko123 schreef:Terug naar de vraag of ik het een goed idee zou vinden om de tram door te trekken naar Bilthoven en/of Zeist? Om eerlijk te zijn denk ik dat Zeist nog wel nuttig zou kunnen zijn, maar Bilthoven niet. Komt omdat er naar Bilthoven al 4x/uur een trein rijdt, terwijl er naar Zeist iets van 8 - 10 bussen per uur rijden (Syntus en U-OV samen), die zeker niet leeg rondrijden.
Ik vindt het eerlijk gezegd een wat rare gedachte om de tram niet naar Bilthoven door te trekken omdat daar al 4x/uur een trein rijdt, want sowieso zou die tram niet echt als logisch alternatief naar Utrecht Centraal functioneren. Ook zou de tram vooralsnog alleen doordeweeks gaan rijden, gezien de beperkte reizigersvraag naar De Uithof in het weekend, waardoor doortrekken naar Zeist ook niet persé handig is: je hebt dan immers alsnog een bus nodig voor een deel van de ontsluiting of moet in het weekend met trams gaan rijden over een route met minder reizigersvraag (want niet via het centrum).

In combinatie met de bedieningsperiode van de tram vindt ik het daarom juist wel logisch om deze door te trekken naar Bilthoven. In je tegenspitsrichting kan je dan immers juist de reizigers vanaf station Bilthoven die nu nog met lijn 31 reizen vervoeren. Dat is zeker in de spits een behoorlijk overbelaste verbinding die tijdens de piek met een gelede + 12 meter bus achter elkaar rijdt, een doorrijdende tram speelt dus gelijk twee bussen vrij die elders in het uit z'n voegen barstende U-OV vervoersgebied goed van pas komen rond datzelfde tijdstip.
Zodra de tram rijdt zou 31 niet meer tussen Rijnsweerd en Lunetten rijden omdat die reizigers dan met de tram naar Vaartsche Rijn kunnen, dus je kunt gelijk een hele lijn overnemen die qua bedieningsperiode al vrij goed overeen komt met de Uithoflijn.
SuperGhost schreef:Die tak naar station Bilthoven zou je evt. nog door kunnen trekken naar Bilthoven-Noord (zodat je die hele plaats mee kan nemen).
Doortrekken van de tram naar Bilthoven-Noord lijkt me ook niet handig. Je hebt dan veel extra kosten vanwege het kruisen van de spoorlijn, voor slechts een paar extra haltes/reizigers.
Mits er een tram door past: onder de spoorlijn door ligt al een tunnel :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Yanaike »

Daniel schreef:Mits er een tram door past: onder de spoorlijn door ligt al een tunnel :wink:
Bedoel je die voor auto's of die voor fietsers? Die van de auto's lijkt me een ramp voor trams met de wel hele scherpe bocht in de tunnel en een redelijk steile hellingshoek. Die van de fietsers heb ik via Google Maps niet echt goed zicht op.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Daniel »

Ik bedoel die voor auto's, leek mij inderdaad ook wel een vervelende bocht. De fietstunnel is lager dacht ik (maar ben er vorig jaar voor het laatst geweest), dat zal sowieso niet passen.
Je kunt eventueel nog wel via de Leijenseweg, die tunnel ligt wel gewoon recht, maar dan kom je verder van het station vandaan langs met je tram en daar heb je niks aan wil je de stroom naar de Uithof ermee vervoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10531
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door trolly »

Even voor de goede orde: het volgende plannetje voor het Utrechtse tramnet is, volgens mij, een lijn via het centrum naar de Uithof. Als die lijn er ligt is verlenging naar het oosten ook wat zinvoller. Maar 't zal niet voor morgen zijn...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Widejo »

Een Uithoflijn via Zeist naar station Driebergen-Zeist lijkt mij voor reizigers vanuit Arnhem/Nijmegen een snellere manier om de Uithof te bereiken als via Utrecht Centraal. Of lijkt dat maar zo?
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Littlebusdriver »

Widejo schreef:Een Uithoflijn via Zeist naar station Driebergen-Zeist lijkt mij voor reizigers vanuit Arnhem/Nijmegen een snellere manier om de Uithof te bereiken als via Utrecht Centraal. Of lijkt dat maar zo?
Op dit moment kunnen zij met lijn 371 die non-stop van Driebergen-Zeist naar de Uithof en Rijnsweerd rijdt. Een tram zal niet sneller zijn.
Littlebusdriver
Berichten: 427
Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Littlebusdriver »

Yanaike schreef:Denken jullie dat er potentie zou zijn om de Uithoflijn door te trekken met een tak naar Bilthoven (station) en/of een tak naar Zeist? Het voordeel is dat je hiermee ook een reizigersstroom in de tegenspitsrichting (en in dal/weekend) zou krijgen: nu is mijn verwachting dat de Uithoflijn in de ochtendspits vooral gebruikt wordt voor reizigers naar de Uithof en in de avondspits vooral gebruikt wordt voor reizigers naar Utrecht Centraal. Maar door de tram door te trekken naar Bilthoven en/of Zeist kan de tram ook gebruikt worden voor reizigers die juist de andere kant op reizen.
Dat de tegenspits een probleem kan zijn in de zin van lege trams ben ik met je eens. In Utrecht is het zo dat alle streekbussen vanuit alle richtingen allemaal door rijden naar het centraal station midden in de stad. Dit is historisch zo gegroeid en er was ook nooit echt een reden om dat aan te passen, er was eigenlijk maar één belangrijk station in de stad. Verder konden de bussen vanuit alle richtingen goed doorrijden de binnenstad over redelijk doorgaande wegen zoals de Weg der Verenigde Naties en de Biltstraat waar zelfs een vrije busbaan werd aangelegd. Kijk je naar steden als Rotterdam en Amsterdam en tegenwoordig ook Den Haag dan is dat anders. Daar zijn ten eerste veel meer stations in de uithoeken die ook nog eens met metroverbindingen met elkaar en met de binnenstad zijn verbonden. Daarnaast kun je in deze steden veel minder makkelijk met de bus naar het centrale station in het centrum rijden, want de wegen zoals in Utrecht ontbreken.

Terugkijken in de geschiedenis zie je in Rotterdam dat de bussen vroeger naar het centrale station reden, vanuit vrijwel alle kanten. Toen de metro kwam en tot Zuidplein reed werden de lijnen vanuit het zuiden ingekort tot Zuidplein. Voor de lijnen vanuit Voorne Putten werden deze later weer ingekort tot Hoogvliet en daarna weer tot Spijkenisse. In Amsterdam zijn zo ook wat voorbeelden te noemen.

Inmiddels is de situatie in Utrecht anders. Enerzijds wordt de bereikbaarheid van de binnenstad en het centrale station lastiger. Anderzijds is er straks een tramverbinding naar de Uithof. Bussen vanuit Zeist eo zouden best af kunnen buigen naar de Uithof P+R en daar hun eindhalte krijgen. Reizigers stappen daar over op de tram naar het centrum en het centrale station. Daarmee vul je lege stoelen op de tegenspitsritten van de tram. Daarmee heb je geen lege stoelen in de tegenspits ritten vanuit Utrecht richting Zeist eo. Daarmee houd je bussen en dus DRU's over. Daarmee maak je de tram rendabeler en kun je deze gewoon altijd laten rijden en niet tot 19 uur of zoiets vreemds.

Vanuit Zeist heb je vanuit elke wijk een directe busverbinding met Utrecht. Als je de tram doortrekt naar Zeist zal deze een route door deze plaats rijden. Vanuit de andere wijken zul je een soort feederlijnen moeten maken of een stadsdienst creeëren om mensen met de bus naar de tramhalte te vervoeren. Een deel gaat dat doen, een deel gaat fietsen, scooteren of lopen of met de auto naar zo'n halte. De feeder busjes zitten niet vol genoeg, gaan minder rijden, etc. Al snel zit je dan in een negatieve spiraal. Het lijkt me dan ook niet rendabel om de tram naar Zeist door te trekken.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Wubbo »

Je kan in Zeist juist prima de stad ontsluiten met bussen die uit nabijgelegen plaatsen komen en die dan bij een halte aan kunnen takken op de tram. Met een bus uit Odijk, Bunnik, Amersfoort en eventueel iets uit Driebergen kun je een flink deel van Zeist ontsluiten zonder dat je gigantisch hoeft om te rijden.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Daniel »

Littlebusdriver schreef:Inmiddels is de situatie in Utrecht anders. Enerzijds wordt de bereikbaarheid van de binnenstad en het centrale station lastiger.
Hoezo lastiger? Vanuit De Uithof/Zeist ligt er al een busbaan, vanuit Papendorp (voor de aanvoer uit westelijke richting) is 'ie in aanbouw. Die laatste wordt ook al voorbereid op ombouw naar trambaan. En vanuit zuidelijke richting is er ook grotendeels een busbaan door de stad, daar hoeven de bussen alleen even af om het Europaplein en Anne Frankplein over te komen. Daarna komen ze weer op die vanuit Papendorp uit.
Anderzijds is er straks een tramverbinding naar de Uithof. Bussen vanuit Zeist eo zouden best af kunnen buigen naar de Uithof P+R en daar hun eindhalte krijgen. Reizigers stappen daar over op de tram naar het centrum en het centrale station. Daarmee vul je lege stoelen op de tegenspitsritten van de tram. Daarmee heb je geen lege stoelen in de tegenspits ritten vanuit Utrecht richting Zeist eo. Daarmee houd je bussen en dus DRU's over. Daarmee maak je de tram rendabeler en kun je deze gewoon altijd laten rijden en niet tot 19 uur of zoiets vreemds.
Dat tot 19.00 uur rijden heeft puur met de route te maken. Ik zie daardoor ook nog geen meerwaarde in het afbuigen van een bus uit Zeist naar De Uithof, dan verlies je nu nog de verbinding met het centrum immers. Als er in de toekomst een tram door de binnenstad naar De Uithof gaat rijden wordt dat wel anders natuurlijk.
Wubbo schreef:Je kan in Zeist juist prima de stad ontsluiten met bussen die uit nabijgelegen plaatsen komen en die dan bij een halte aan kunnen takken op de tram. Met een bus uit Odijk, Bunnik, Amersfoort en eventueel iets uit Driebergen kun je een flink deel van Zeist ontsluiten zonder dat je gigantisch hoeft om te rijden.
Nou zal er ook wel een reden zijn waarom er nu nog geen bus van Bunnik naar Zeist rijdt, ondanks dat de plaatsen vlakbij elkaar liggen. Maargoed, de westelijke wijken die zo'n bus zou kunnen bedienen kan je natuurlijk ook met de bus vanuit de richting De Bilt (die rijdt er nu al wel) laten bedienen. Die kan dan op het gemeenschappelijke stuk over de Utrechtseweg mooi de overstapmogelijkheid op de tram bieden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door matti93 »

Gekko123 schreef:Wat mij betreft had de tramlijn ook via het centrum (route lijn 28) aangelegd moeten worden. Nu is er voor miljoenen een vrijliggende (!) trambaan aangelegd die 's avonds laat en in het weekend niet gebruikt gaat worden. De tram krijgt namelijk dezelfde bedieningsperiode als de huidige lijn 12...
Er is een goede reden waarom de tram niet aangelegd kon worden via de binnenstadsas (route 28): er was verreweg onvoldoende capaciteit om alle reizigers naar De Uithof te vervoeren als de binnenstadsas jaren niet beschikbaar zou zijn. Zowel lijn 11 (de huidige 28) als lijn 12 hadden nauwelijks capaciteit over richting De Uithof - een tram via één van die routes had jaren lang voor een groot probleem in het vervoer naar De Uithof gezorgd. Dankzij de huidige route van de uithoflijn is het nu wel mogelijk om de binnenstadsas te vertrammen en tegelijkertijd reizigers naar hun bestemming te brengen. Wat mij betreft is het nu hoog tijd voor een tram over de binnenstadsas, zodat deze klaar is voordat de uithoflijn in 2030 weer capaciteitsproblemen krijgt. Nu is er nog de capaciteit om de binnenstadsas om te bouwen en tegelijkertijd De Uithof voldoende te bedienen.

Er ligt een grote uitdaging in de opzet van een lijnennet als de binnenstadsas wordt vertramd, maar we ontkomen er niet aan om af te stappen van CS als de bestemming van de meeste buslijnen. CS is voor veel reizigers niet de eindbestemming en daarom zal een goed lijnennet reizigers ook van deur naar deur kunnen brengen met een overstap op een ander station. Randstadspoor, en in de toekomst in het bijzonder de sprinterstatus van Driebergen, zou de mogelijkheid moeten bieden om veel meer bestemmingen goed te ontsluiten via tangentiële routes. De Uithof is momenteel vanaf veel kleinere stations goed bereikbaar, maar die stap zal ook in de andere richting gemaakt moeten worden: de meest gebruikte bestemmingen van reizigers die vanaf Utrecht Centraal vertrekken moeten sneller bereikbaar worden vanaf de randstadspoorstations dan vanaf Utrecht Centraal, zodat reizen via een tangentiële lijn echt aantrekkelijker wordt dan via centraal.
Een ander vraagstuk ligt in het lijnennet in/vanuit de steden en dorpen rondom Utrecht. Als directe lijnen worden omgevormd in tangentiële lijnen dreigt het gevaar dat deze lijnen uiteindelijk afsterven omdat men snellere of comfortabelere manieren gaat vinden om de eindbestemming te bereiken (auto/fiets). Als voorbeeld zou ik lijn 41 aan willen halen, die nu vanuit Wijk bij Duurstede zowel het gebied rond Galgenwaard/Rubenslaan, het centraal station als het centrum ontsluit (via een doorkoppeling die via de reisinformatie duidelijk wordt gecommuniceerd). De reizigers naar het centrum zullen liever niet via centraal reizen, en de reizigers die op centraal een trein willen pakken, willen zeker niet een omweg via de binnenstad. Als er vanuit Bunnik meer en directere treinen naar de bestemming van deze reizigers zouden rijden, kan je mensen die nu nog naar centraal willen, verleiden om al eerder de overstap naar de trein te maken. Lijn 41 zou dan in Utrecht beter het centrum kunnen bedienen.

Mijn voorstel zou zijn om vanuit de beperkingen van dssu en de beperkingen van de vertramming van de binnenstadsas (en in de toekomst de vertramming van meer drukke buslijnen) een nieuw plan te ontwikkelen dat een antwoord geeft op de vervoersvragen van en naar Utrecht en de bestemmingen daaromheen. Een eerste stap is gemaakt met het project randstadspoor, nu is het tijd om op een dergelijke schaal nieuwe plannen te ontwikkelen, voordat gebieden zoals De Uithof wederom slecht bereikbaar zullen raken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39165
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Uithoflijn doortrekken naar Bilthoven/Zeist

Bericht door Daniel »

Het lastige aan Utrecht, ten opzichte van andere steden die wel meer tangentiële verbindingen hebben, is echter wel dat ook het railnetwerk heel erg op Utrecht Centraal gericht is: dat heeft immers meer een stervorm. Veel reizen van een station ergens rondom de stad naar een ander station ergens anders rondom de stad zouden de reiziger alsnog via Utrecht Centraal leiden, zo ontlast je het station natuurlijk nogsteeds niet maar heb je een reiziger die simpelweg van trein op trein i.p.v. bus op trein overstapt.
Ook heb je in Utrecht niet het voordeel dat je reizigers uit veel bussen op een railverbinding naar de binnenstad kunt laten overstappen: infrastructurele beperkingen (bv. afwezige bruggen) zorgen ervoor dat je niet één handig overstappunt hebt: vanuit De Bilt/Zeist/Amersfoort kan je nog wel goed op De Uithof aantakken als je een tram via de binnenstad hebt, maar vanuit Wijk bij Duurstede of De Meern/Maarssen/Woerden is dat weer minder logisch.
Afkomstig uit Nieuwegein zou het wel weer goed kunnen door bijvoorbeeld de bestaande tram vanaf het Jaarbeursplein door te koppelen op een tram door de binnenstad. Dan moet je echter wel wat versnellingsmaatregelen nemen denk ik zo: nu ben je vanaf Kanaleneiland Zuid nog sneller op het station en in het centrum per bus dan met de tram.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten