Sneltrein Zwolle-Enschede
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Sneltrein Zwolle-Enschede
Regelmatig kijk ik op de website van NS Reizigers. Daar komt nu naar voren dat NS niet blij is met de komst van de sneltrein en daarvoor compensatie wil. Maar NS heeft het stuk tussen Almelo en Enschede buiten de spits al afgestoten. Is het niet een optie om te zeggen dat de sprinter ook in de spits niet meer doortrekt zou heb je nog altijd voldoende treinen over op de corridor Almelo-Enschede. Als de sneltrein nu ook stopt op Enschede Kennispark dan is een kwartierdienst van de sprinter ook in de spits niet nodig. Om de stations Borne en Almelo de Riet hoef je het namelijk niet te doen. Als je de sneltrein 2x per uur laat rijden heb je tussen Enschede en Almelo genoeg treinen om de reizigers te vervoeren als ik kijk naar de reizigers per station. Vergelijkbare stations in andere delen van het land hebben ook 2x per uur een sprinter, dus lijkt mij het hier ook genoeg te zijn.
Overzicht treinen op de corridor Almelo-Enschede
2x IC Randstad-Twente met stop in Hengelo.
2x SN Zwolle-Twente met stops in Hengelo en Kennispark
2x ST Zwolle-Twente
Tussen Almelo en Hengelo heb je bovendien 1x per 2 uur de IC naar Berlijn.
Ik ben benieuwd wat jullie idee is bij dit plan.
Overzicht treinen op de corridor Almelo-Enschede
2x IC Randstad-Twente met stop in Hengelo.
2x SN Zwolle-Twente met stops in Hengelo en Kennispark
2x ST Zwolle-Twente
Tussen Almelo en Hengelo heb je bovendien 1x per 2 uur de IC naar Berlijn.
Ik ben benieuwd wat jullie idee is bij dit plan.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Ik heb al vaker lopen puzzelen op een dienstregeling voor het gebied Apeldoorn/Zwolle - Enschede en ben toen tot de conclusie gekomen dat het enkelspoor tussen Zwolle en Wierden best veel beperkingen oplegt aan de dienstregeling die je kunt hanteren.
Wat mij betreft zou, los van de vraag of het ook past, (in ieder geval in de spits) de meest ideale oplossing zijn om een S-Baan-achtig systeem te creëren met 4 SPRs per uur tussen Almelo en Enschede in een strakke kwartierligging waarvan 2 van/naar Zwolle en 2 van/naar Apeldoorn. En daarnaast dan nog 4 ICs per uur, bij voorkeur ook in een strakke kwartiersligging, waarvan 2 van/naar Zwolle en 2 van/naar Apeldoorn. De incidentele IC naar Berlijn en eventuele goederentreinen zouden dan rijden i.p.v. de IC uit Zwolle. Of nog beter, de IC Berlijn zou via Lelystad en Zwolle gaan rijden.
In de praktijk komt dit er waarschijnlijk op neer dat (delen van) de spoorlijn Zwolle - Wierden dubbelsporig uitgevoerd moeten worden.
Ik ben sowieso geen fan van een drie-treinensysteem. Het maakt de dienstregeling onnodig complex, al helemaal in het geval van bijsturing. Bovendien zie ik in de reizigersaantallen geen significant groot verschil dat zou verklaren waarom er in Enschede Kennispark vaker gestopt zou moeten worden dan in bijv. Borne.
Wat mij betreft zou, los van de vraag of het ook past, (in ieder geval in de spits) de meest ideale oplossing zijn om een S-Baan-achtig systeem te creëren met 4 SPRs per uur tussen Almelo en Enschede in een strakke kwartierligging waarvan 2 van/naar Zwolle en 2 van/naar Apeldoorn. En daarnaast dan nog 4 ICs per uur, bij voorkeur ook in een strakke kwartiersligging, waarvan 2 van/naar Zwolle en 2 van/naar Apeldoorn. De incidentele IC naar Berlijn en eventuele goederentreinen zouden dan rijden i.p.v. de IC uit Zwolle. Of nog beter, de IC Berlijn zou via Lelystad en Zwolle gaan rijden.
In de praktijk komt dit er waarschijnlijk op neer dat (delen van) de spoorlijn Zwolle - Wierden dubbelsporig uitgevoerd moeten worden.
Ik ben sowieso geen fan van een drie-treinensysteem. Het maakt de dienstregeling onnodig complex, al helemaal in het geval van bijsturing. Bovendien zie ik in de reizigersaantallen geen significant groot verschil dat zou verklaren waarom er in Enschede Kennispark vaker gestopt zou moeten worden dan in bijv. Borne.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Bij Enschede Kennispark is het vooral muttig om bij start van universiteit treinen daar stoppen, rond een uur of 12 lijkt me daar ook heel rustig?
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Denk dat de meeste studenten toch lijn 9 pakken. Die rijdt niet voor niets een korte periode elke 5 min. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Nijmegen Heyendaal. Het station ligt net iets te ver weg van de campus.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Het gaat over Enschede, niet over Zwolle (A)
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9174
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Lijn 9 rijdt ook tussen Hengelo CS - UT - Enschede CS. Er zijn meer lijnen 9 in Nederland dan die in Zwolle. ;)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Kennispark->Universiteitsterrein is al snel 15-20 min lopen.
Indien je een fiets in Enschede had, maakte het qua tijd niets uit:
IC-> Enschede->Fiets
IC-> Sprinter Kennispark->Fiets
IC-> lijn 9->Lopen
(Praktijk ervaring: We kwamen met drie dezelfden uit de IC en ieder zijn eigen route.)
Indien je een fiets in Enschede had, maakte het qua tijd niets uit:
IC-> Enschede->Fiets
IC-> Sprinter Kennispark->Fiets
IC-> lijn 9->Lopen
(Praktijk ervaring: We kwamen met drie dezelfden uit de IC en ieder zijn eigen route.)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Vergeten... :Xregenmaker schreef:Lijn 9 rijdt ook tussen Hengelo CS - UT - Enschede CS. Er zijn meer lijnen 9 in Nederland dan die in Zwolle. ;)
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Station Heyendaal ligt toch echt direct naast de campus. De belangrijkste collegezalen van de universiteit liggen weliswaar wat verder af, maar die van de hogeschool liggen er gewoon naast en ook het technovium (mbo) staat er direct naast. Dat maakt het toch al compleet anders dan Enschede Kennispark.regenmaker schreef:Denk dat de meeste studenten toch lijn 9 pakken. Die rijdt niet voor niets een korte periode elke 5 min. Hetzelfde geldt eigenlijk voor Nijmegen Heyendaal. Het station ligt net iets te ver weg van de campus.
Kan, maar ik denk dat men ook niet lang op Almelo wil wachten op een overstap naar Enschede en dat NS vandaar in de spits door blijft rijden.Western Soldier schreef:Regelmatig kijk ik op de website van NS Reizigers. Daar komt nu naar voren dat NS niet blij is met de komst van de sneltrein en daarvoor compensatie wil. Maar NS heeft het stuk tussen Almelo en Enschede buiten de spits al afgestoten. Is het niet een optie om te zeggen dat de sprinter ook in de spits niet meer doortrekt zou heb je nog altijd voldoende treinen over op de corridor Almelo-Enschede.
...
Ik ben benieuwd wat jullie idee is bij dit plan.
Dat kun je natuurlijk ook oplossen door die sprinter een kwartier te verschuiven en dan in Deventer/Apeldoorn aan te sluiten op de 'spits'IC Amsterdam C - Amersfoort (- Deventer). Dan kun je zowel in Apeldoorn als in Almelo goed op de intercity aansluiten, moet je echter wel die IC ook tussen de spitsen door 2x p/u door laten rijden naar Deventer (en 's avonds/zondags 1x p/u door naar Deventer).
Maar in principe ben ik wel voorstander van dat NS in zijn geheel niet meer verder dan Almelo rijdt met de stoppers. Laat de bediening van de sprinterstations tussen Almelo en Enschede dan volledig aan de provincie Overijssel.
Mijn idee zou zijn:
- sprinter Apeldoorn-Almelo(-Enschede) inkorten tot Apeldoorn - Deventer en decentraliseren (naar prov. Gelderland)
- intercity Amsterdam Centraal - Amersfoort (- Deventer) door laten rijden naar Almelo (stoptrein tussen Deventer en Almelo). Hiermee kun je dan weer de knoop in Deventer herstellen (alleen in van/naar Almelo dan wel als stoppende trein). Bij een IC-Berlijn rijdt dan een losse sprinter Deventer-Almelo.
- In de spits de stoptrein Hardenberg - Almelo verlengen naar Enschede, die zit al mooi in het andere kwartier t.o.v. Zwolle - Enschede
In Almelo dan spoor 1 een perron geven. De treinen ri. Hengelo kunnen dan daar vertrekken. Spoor 2 kan dan gebruikt worden voor de kerende stoppende trein uit Deventer.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Zou Arriva hier wel brood in zien? Ze hebben dan immers een extra (2 misschien?) stel(len) nodig, die ook weer ergens vandaan getoverd moet worden. Oja en je komt over de concessiegrens wat natuurlijk not done isSuperGhost schreef: - In de spits de stoptrein Hardenberg - Almelo verlengen naar Enschede, die zit al mooi in het andere kwartier t.o.v. Zwolle - Enschede
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Op termijn he ;-) Overijssel kan later nog beslissen om beide lijnen in dezelfde concessie te plaatsen bij een nieuwe concessie (zou ik ook voorstander van zijn).
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Leuke ideeën komen hier wel. Maar de sprinter inkorten tot Apeldoorn-Deventer is niet handig gezien de beperkte ruimte op Deventer voor kerende treinen. De IC Zwolle>Roosendaal kan volgens mij immers niet op spoor 1 aankomen daar. De trein moet dus wel doorrijden naar Almelo. En dan is het bovendien overbodig om de spits IC verder dan Deventer te laten rijden. Maar op het moment dat de sprinter op die corridor definitief verdwijnt kan de stoptrein Zwolle-Enschede op het tijdpad van de sprinter komen te rijden. Hij rijdt dan bij Wierden pal achter de sprinter uit Apeldoorn aan.
Huidige vertrektijden Almelo
Sprinter Zwolle>Enschede x.00/x.30
Sprinter Apeldoorn>Enschede x.08/x.38
IC Randstad>Enschede x.25/x.55
De gegeven argumenten om de sneltrein niet te laten stoppen op Enschede Kennispark overtuigen mij om de sneltrein inderdaad geen stop te geven op het genoemde station. Aangezien deze dus enkel nog op Hengelo stopt zou ik zeggen dat deze een kwartierdienst vormt met de IC, waarbij de tijden van de IC gelijk blijven aan de huidige situatie. Dit maakt dat de tijden van de sneltrein dus x.10/x.40. De stoptrein uit Zwolle kan denk ik wel 1 minuut eerder, maar meer niet gezien hij in Wierden 3 minuten achter de IC moet zitten. Dit houdt in dat de sprinter uit Apeldoorn vlak voor de IC moet binnenkomen. Ik zou denken dat x.21/x.51 een geschikte tijd is. Dit kan bovendien omdat de stoptrein naar Hardenberg om x.18/x.48 vertrokken is. De IC naar Berlijn kan passeren door middel van het passeerspoor in Rijssen. In de tegenrichting kan het ook als de sprinter even naar het middelste spoor gaat. Dan kan de IC naar Berlijn er ook langs. Dan moet de sprinter bij de trein naar Berlijn dus eerder vertrekken uit Apeldoorn. Als de sprinter 1x per uur rijdt is het uiteraard verstandig om het tijdpad te kiezen wat niet in het pad van de IC van/naar Berlijn zit.
Nog even een overzicht van de tijden in de nieuwe situatie zoals ik het zou doen:
Sneltrein Zwolle>Enschede x.10/x.40
Aankomst Sprinter Apeldoorn>Almelo x.21/x.51
IC Randstad>Enschede x.25/x.55
Stoptrein Zwolle>Enschede x.29/x.59
IC Amsterdam Centraal>Berlijn x.46
Huidige vertrektijden Almelo
Sprinter Zwolle>Enschede x.00/x.30
Sprinter Apeldoorn>Enschede x.08/x.38
IC Randstad>Enschede x.25/x.55
De gegeven argumenten om de sneltrein niet te laten stoppen op Enschede Kennispark overtuigen mij om de sneltrein inderdaad geen stop te geven op het genoemde station. Aangezien deze dus enkel nog op Hengelo stopt zou ik zeggen dat deze een kwartierdienst vormt met de IC, waarbij de tijden van de IC gelijk blijven aan de huidige situatie. Dit maakt dat de tijden van de sneltrein dus x.10/x.40. De stoptrein uit Zwolle kan denk ik wel 1 minuut eerder, maar meer niet gezien hij in Wierden 3 minuten achter de IC moet zitten. Dit houdt in dat de sprinter uit Apeldoorn vlak voor de IC moet binnenkomen. Ik zou denken dat x.21/x.51 een geschikte tijd is. Dit kan bovendien omdat de stoptrein naar Hardenberg om x.18/x.48 vertrokken is. De IC naar Berlijn kan passeren door middel van het passeerspoor in Rijssen. In de tegenrichting kan het ook als de sprinter even naar het middelste spoor gaat. Dan kan de IC naar Berlijn er ook langs. Dan moet de sprinter bij de trein naar Berlijn dus eerder vertrekken uit Apeldoorn. Als de sprinter 1x per uur rijdt is het uiteraard verstandig om het tijdpad te kiezen wat niet in het pad van de IC van/naar Berlijn zit.
Nog even een overzicht van de tijden in de nieuwe situatie zoals ik het zou doen:
Sneltrein Zwolle>Enschede x.10/x.40
Aankomst Sprinter Apeldoorn>Almelo x.21/x.51
IC Randstad>Enschede x.25/x.55
Stoptrein Zwolle>Enschede x.29/x.59
IC Amsterdam Centraal>Berlijn x.46
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Dat kan welWestern Soldier schreef:De IC Zwolle>Roosendaal kan volgens mij immers niet op spoor 1 aankomen daar.
En aangezien dat dan de enige kerende trein is, vormt dat dan geen probleemWestern Soldier schreef:Leuke ideeën komen hier wel. Maar de sprinter inkorten tot Apeldoorn-Deventer is niet handig gezien de beperkte ruimte op Deventer voor kerende treinen.
Vergeet immers niet dat ik tegelijk voorstelde om de IC Amsterdam C - Deventer (de huidige kerende trein) dan door te trekken naar Almelo als stoptrein. Het aantal kerende treinseries in Deventer blijft daardoor 1.
In Deventer krijg je volgens mijn idee dan:
.00-.03 IC Schiphol Airport (spoor 4)
.12-.14 IC Roosendaal (spoor 3)
.12-.14 IC Amsterdam Centraal (spoor 4)
.16-.18 IC Almelo (spoor 3) stopt op alle tussengelegen stations
.16-.18 IC Zwolle (spoor 4) stopt op alle tussengelegen stations
.05-.23 SPR Apeldoorn (spoor 1)
.27-.30 IC Enschede (spoor 3)
.30-.33 IC Den Haag Centraal (spoor 4)
Je krijgt dan dus de oude knoop weer terug in Deventer, maar dan met de zonetrein Amsterdam C - Almelo.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Krijg je dan geen conflict met de IC? Naar mijn weten vertrekt ie exact 3 minuten eerder uit ApeldoornWestern Soldier schreef:Dan moet de sprinter bij de trein naar Berlijn dus eerder vertrekken uit Apeldoorn.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Sterker nog, dat gebeurt regelmatig ook nog eens.SuperGhost schreef:Dat kan welWestern Soldier schreef:De IC Zwolle>Roosendaal kan volgens mij immers niet op spoor 1 aankomen daar.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Ik heb regelmatig op Deventer de IC naar Roosendaal genomen. Nog nooit op spoor 1 vertrokken. Maar dan nog is een IC Amsterdam Centraal-Deventer niet te lang om als sprinter door te rijden naar Almelo. En waar moet deze in Almelo keren. Ik vrees dat spoor 3 daarvoor te kort is. Of wil je in Deventer splitsen? Wordt het dan niet te ingewikkeld? En dan moet hij wat je zegt standaard doorrijden naar Deventer en niet alleen in de spits. Dat is dus net iets te duur lijkt mij. Van Amersfoort naar Deventer is nog een heel eind.
Over de sprinter die 3 minuten voor de IC naar Enschede vertrekt. In mijn voorstel komt de sprinter in een heel ander tijdpad te liggen. Nu is de aankomst in Almelo om .08/.38. In mijn voorstel komt hij aan om .21/.51 en is het probleem met de IC naar Enschede totaal niet meer aan de orde. Dan komt hij dus zoals gezegd tussen Deventer en Almelo in conflict met de IC naar Berlijn, maar zoals gezegd kan dat in Rijssen worden opgelost door het extra spoor daar.
Over de sprinter die 3 minuten voor de IC naar Enschede vertrekt. In mijn voorstel komt de sprinter in een heel ander tijdpad te liggen. Nu is de aankomst in Almelo om .08/.38. In mijn voorstel komt hij aan om .21/.51 en is het probleem met de IC naar Enschede totaal niet meer aan de orde. Dan komt hij dus zoals gezegd tussen Deventer en Almelo in conflict met de IC naar Berlijn, maar zoals gezegd kan dat in Rijssen worden opgelost door het extra spoor daar.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Meestal rijdt die Intercity met maximaal 6 bakken dus dat lukt prima als die dan door moet rijden.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Maar dat neemt niet weg dat het gedeelte Amersfoort-Deventer een erg groot stuk is om te overbruggen. Als dat enkel moet gebeuren om als sprinter naar Almelo vind ik dat niet helemaal een logische maatregel. De sprinter is toch al standaard in Deventer, dus ik vraag mij af in hoeverre het waard is om de IC door te trekken als het niet nodig is. Bovendien wat doe je als de IC naar Berlijn rijdt. Deze rijdt tegenwoordig in het pad van de IC die niet verder dan Deventer rijdt. Wil je die op alle stations tussen Deventer en Almelo laten stoppen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Re: Sneltrein Zwolle-Enschede
Ik snap ook niet helemaal wat de toevoeging van een zonetrein Amsterdam - Deventer en dan stoppend naar Almelo zou zijn? Je hebt sowieso nog het stuk Apeldoorn - Deventer wat dan een los sprinter-boemeltje zou worden, verder lijken mij de plaatsen tussen Deventer en Almelo niet groot genoeg om een IC-stop/Zonetrein-stop te verantwoorden.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten