Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Er wordt hier een vergelijking gemaakt met de Uithoflijn in Utrecht. De Uithoflijn is een tram en gaat nergens ondergronds. Om die reden is de tram dan ook een stuk goedkoper dan een metroverbinding. Een valide argument dus om geen metrolijn aan te leggen naar de Waalhaven.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Jef400 »

En een ombouwbare busbaan aan leggen?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door JWM »

Als ik het zo lees is het vervoer naar de Waalhaven vooral een capaciteitsprobleem en het gaat het niet zozeer om de reissnelheid. Dan heeft een busbaan niet echt veel meerwaarde. Maargoed, als er daadwerkelijk een metrolijn Kralingse Zoom - Zuidplein komt mag je je handjes dicht knijpen als die er voor 2030 ligt. Op het moment dat die in aanbouw gaat eens serieus onderzoeken hoe deze verlengd kan worden vanaf het Zuidplein richting Waalhaven lijkt mij vroeg zat.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Chauf21 »

dylanwild94 schreef:Of de RET moet gewoon stoppen met alles in een 12 meter bus proberen te stoppen. Want 21x per uur in de spits zou best voldoende zijn met 18 meter bussen op alleen de verbinding Anthony fokkerweg - zuidplein. Maar dan krijg je een deelwagenpark en dat kost te veel geld voor de RET.
Een deelwagenpark zal het grootste probleem niet zijn, er rijden nu immers ook al setjes gelede bussen, Ebuszen en waterstofbussen. Het lijkt mij aannemelijker dat de RET nog 12 meterbussen beschikbaar heeft en die ook kan inzetten. Dat is waarschijnlijk goedkoper dan aanschaf van nieuwe gelede bussen.
Wubbo schreef:Volgens mij zijn we nu een niet-bestaand probleem aan het oplossen. Het ging er helemaal niet over of de RET deze busaantallen heeft of wil hebben, dus of ze een onderaannemer nodig zouden hebben is helemaal nog niet aan de orde.

Als je een gebied verder wil gaan ontwikkelen is het slim om te kijken naar je OV. Een tramverbinding trekt sowieso meer reizigers dan een busverbinding.
Het Waalhaven-gebied staat nu niet op de planning om getransformeerd te worden naar een woonlocatie (zie: http://stadshavensrotterdam.nl/deelgebi ... haven/?t=7). Het zou wel een goede gedachte zijn om de aanleg van een tram- of metrolijn én de herontwikkeling van het gebied als één opgave te zien. Dan wordt de investeringsbeslissing ineens heel anders. Wel erg interessant!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

Er wordt nog volop industrie ontwikkelt in de Waalhaven-Zuid, het gebied veranderd echter van pure containeroverslag (dat is verhuisd naar de Maasvlaktes) naar een gebied voor logistieke en containerdiensten: fruitdistributie, containerkeuring en -reparatie, railservicecenter.

Mede doordat het fruit nu vanuit de Merwe-Vierhavens naar zuid gaat door de veranderde transportvorm (van bulk naar gekoelde containers) ontstaat er op de noordoever een gebied waar het stadsbestuur graag een aanzienlijk deel van hun 50.000 nieuwe woningen wil realiseren (het havenbedrijf is minder happig) en waar je al meer functies ziet die niet havengerelateerd zijn: detailhandel, uitgaan, creatieve hotspots en straks ook woningbouw (te beginnen met de Lee Towers).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Ja, dat is waar, maar ik weet niet of je goed geld investeert in een ombouwbare busbaan. Dat lijkt me niet reeël.
Het gebied is grotendeels al bebouwd.

Daarnaast moet je funderingen leggen voor de tramverbinding. En wat als waalhaven uitsterft?
Dan heb je een lullig verlaten busbaan.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door busfanNL »

OmniLezer schreef:Kijk naar Arriva. Gebruik TCR en ga!!!
Precies. Die kunnen vast nog wel wat Lion's city's overnemen.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Gekko123 »

Enkele berichten verwijderd. Zullen we hier gewoon on-topic blijven?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten