Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Waarom toch per se een aftakking op de meest onmogelijke plaats? :roll: De tunnel onder de 's-Gravenweg is destijds met een speciale bouwmethode aangelegd omdat er zo weinig ruimte was. De buitenste sporen laten aftakken wordt al helemaal een onmenselijke klus, de tunnels zijn onderheid, dus als je een ongelijkvloerse kruising wilt maken moet je dwars door de fundering van de bestaande tunnel heen. Natuurlijk is er altijd wel een oplossing te vinden, maar waarom zou je daar moeite voor doen als er een goedkoper en logischer alternatief voorhanden ligt. Kralingse Zoom lijkt me niet een voor de hand liggend overstapstation tussen beide metrolijnen, vanaf Zuidplein of De Kuip heb je immers rechtstreekse lijnen richting het centrum, dus de noodzaak voor de perrons om direct naast elkaar te liggen is er eigenlijk niet.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Bemined schreef:Wat is er zo bijzonder aan de noordelijke pier dat de metro daar moet komen? Via de noordelijke route kun je onmogelijk zowel RDM als M4H aandoen, wat met een zuidelijker tracé wel kan.
Wat zijn RDM en M4H? Er is niets bijzonders aan de noordelijke pier, maar het is wel de meest logische route als je de metro nog verder door wilt trekken naar Marconiplein/Schiedam. Bij een zuidelijker tracé moet je het water minstens twee keer kruisen, één keer in de Waalhaven zelf en één keer de Nieuwe Maas, dat probeerde ik met een noordelijker tracé te voorkomen.
Die boog is toch minstens een kwart ruimer dan wat je bij Kralingse Zoom zou krijgen zou je de perrons parallel leggen aan de huidige perrons.
Ik heb nooit gezegd dat ik de perrons bij Kralingse Zoom parallel wil leggen aan de huidige perrons? Het enige wat ik wil is de nieuwe perrons zo dicht mogelijk bij de huidige perrons leggen, zodat er bij Kralingse Zoom een zo compact mogelijke vervoersknoop ontstaat.
Het gaat niet alleen om het technisch passen, maar ook om het wel of niet gewenst zijn van een viaduct in zo'n omgeving.
De meest belangrijke vraag blijft natuurlijk nog of de metrolijn überhaupt haalbaar is, financieel gezien. Ik weet niet veel van kosten, maar ik weet in ieder geval dat een ondergrondse metro per strekkende meter meer kost dan een bovengrondse metro over viaduct. Als het technisch gezien haalbaar is, ben ik dan geneigd om eerder voor een bovengrondse metro te kiezen, want dat ene stukje bovengronds of ondergronds aanleggen kan net het verschil maken tussen 'net wel haalbaar qua kosten/baten' en 'absoluut niet haalbaar qua kosten/baten'. Trek ook de vergelijking met de Ridderkerklijn. Ik weet het fijne er niet van. Maar volgens mij is die er niet gekomen omdat de gemeente Ridderkerk alleen akkoord zou gaan met een ondergronds tracé en dat was gewoon niet haalbaar. De conclusie is: je kunt wel/niet willen dat de metrolijn er moet komen, maar je kunt niet al te veel pretenties veroorloven.
Of zo'n viaduct gewenst is in de omgeving, is niet zo heel belangrijk. In de omgeving liggen voornamelijk kantoren, schoolcomplexen en sportvelden, weinig woningen, dus het aantal mensen dat structurele hinder heeft van een bovengrondse metrolijn is beperkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

De RDM-campus zit op het puntje van de Heijplaat en is een technische onderwijsinstelling en innovatiecentrum.

M4H is het Merwe-Vierhavensgebied, waar nu allerlei pioniersbedrijfjes zitten maar wat de gemeente als gebied voor grootschalige woningbouw heeft aangewezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Dit is ook wel een handige site waar je dergelijke informatie kan vinden: klik.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef: En waar zit die parkeergarage precies, zit die op het metrostation? Ten zuiden daarvan zie ik alleen een vlakke parkeerplaats en een omhoog lopende busbaan.
Die parkeergarage ligt loodrecht bovenop de metrobaan, vlak langs de A16: https://www.google.nl/maps/@51.9211929, ... 312!8i6656
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door trolly »

Yanaike schreef:De meest belangrijke vraag blijft natuurlijk nog of de metrolijn überhaupt haalbaar is, financieel gezien. [...]
Of zo'n viaduct gewenst is in de omgeving, is niet zo heel belangrijk.
Hoewel je in dit specifieke geval prima gelijk kan hebben (en je e.e.a. uitgebreid onderbouwt), kan ik dat in het algemeen niet echt onderschrijven. Als tot de aanleg van een metrolijn wordt besloten, dan moet daar een budget voor zijn. In ons landje komt dat er pas, als tenminste 51% van de neuzen in de richting van die aanleg wijzen. Het rationele deel van een beslissingsproces wordt niet alleen beïnvloed door de kosten, maar ook door het (veronderstelde) nut (gebruik, economische stimulans, terugdringen autoverkeer, betere bereikbaarheid — you name it) en de negatieve invloed van de lijn op haar omgeving, zoals overlast of schade door sloop en bouw, en (geluids)hinder en esthetiek na voltooiïng. En dan komt er een interessante tegenstelling: de duurste en hinderlijkste oplossing tijdens de bouw is de beste na oplevering.

De prijs is bij het uiteindelijke go/no go-besluit uiteraard een belangrijke factor, maar de inpassing kan ook zwaar meewegen. Met een MKBA wordt geprobeerd die afweging te rationaliseren, maar bij dergelijke projecten spelen ook een hoop minder rationele overwegingen een rol. Voor een positief besluit is het van vitaal belang, de potentiële gebruikers, de NIMBY's en de AVMBCers zo veel mogelijk op één lijn te krijgen. Soms mag dat best wat extra kosten, hoewel de AVMBCers het daar niet mee eens zullen zijn.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

En naast huidige woningen (die er zeker zitten) moet je ook rekening houden met toekomstige woningbouw of transformatie tot woningen. Brainpark kampt volgens mij al een tijdje met flinke leegstand, in combinatie met de onderwijsinstellingen aan de andere kant van de Kralingse Zoom kun je niet uitsluiten dat men hier in de toekomst ook woningen wil (met speciale focus op studenten en starters). En zo'n viaduct heeft vanwege het hoogteverschil ook een flinke afrit, ik verwacht niet dat je eerder dan het Toepad volledig onder de grond zal kunnen zitten, dus de woningen bij De Esch zitten ook in het invloedsgebied van zo'n viaduct.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Bemined schreef:Dit is ook wel een handige site waar je dergelijke informatie kan vinden: klik.
Ik had beide dingen al ingetikt in Google Maps. M4H gaf geen resultaten. RDM wel, maar nog niet waarom daar een metro-halte nodig zou zijn. Met een beetje uitleg gaat het veel meer leven. Bedankt daarvoor, Suus.

Het lijkt erop dat M4H het hele gebied is van Waalhaven tot Nieuw-Mathenesse, inclusief RDM. Ik zie niet echt hoe dat relevant is. Het lijkt mij dat je M4H sowieso wel gaat ontsluiten, de vraag is vooral hoe en waar en of je RDM dan mee moet nemen in je route. Dan blijf ik bij mijn standpunt dat een noordelijke route, met maar één tunnel onder alleen de Nieuwe Maas, mij een stuk geschikter lijkt.
Meltrain schreef:Die parkeergarage ligt loodrecht bovenop de metrobaan, vlak langs de A16: https://www.google.nl/maps/@51.9211929, ... 312!8i6656
Thanks for that! Op Google Street View staat de parkeergarage er nog niet op. Maar verder denk ik niet dat dit een hele grote barrière hoeft te zijn bij de nieuw aan te leggen metrolijn (op welke manier dan ook), mits je gewon onder de parkeergarage door kunt.
trolly schreef:Hoewel je in dit specifieke geval prima gelijk kan hebben (en je e.e.a. uitgebreid onderbouwt), kan ik dat in het algemeen niet echt onderschrijven. [...]
Klopt! Ik geef je helemaal gelijk. De esthetiek speelt zeker mee. Alleen in dit specifieke geval zie ik dat niet zo. Er is genoeg ruimte voor een metrolijn op een viaduct én om de metrolijn goed te laten aansluiten bij de omgeving (of de omgeving goed aan te laten sluiten bij de metrolijn). Bovendien zijn er weinig woningen in de buurt (vergeleken met bijv. de omgeving van het viaduct van de Erasmuslijn) en de woningen die er zijn, vooral bij de Esch, staan verder van de weg, is vooral hoogbouw en bovendien zou het zomaar kunnen dat de metrolijn bij De Esch toch al onder de grond ligt om onder de Nieuwe Maas door te kunnen.

Je zou zelfs nog kunnen inbrengen dat het vanwege overlast/esthetiek juist beter is om de metrolijn wél bovengronds te leggen. Vanwege de vele kantoren en scholen, lijkt me het gebied relatief rustig in de avonduren, wat betreft de sociale veiligheid, is het dan misschien juist beter om de de metrolijn niet ondergronds te verstoppen. Maar goed, dit dwaalt wel erg ver af. Financiële en technische haalbaarheid blijven wat mij betreft in dit specifieke geval nog altijd de twee zwaarstwegende argumenten.

Wat zijn AVMBC's? Die ene handige site die mij hier is aangeraden om dingetjes op te zoeken komt met 'Association vaudoise des maîtres bouchers-charcutiers', maar ik denk niet dat dat is wat je bedoeld?
Bemined schreef:En naast huidige woningen (die er zeker zitten) moet je ook rekening houden met toekomstige woningbouw of transformatie tot woningen. Brainpark kampt volgens mij al een tijdje met flinke leegstand, in combinatie met de onderwijsinstellingen aan de andere kant van de Kralingse Zoom kun je niet uitsluiten dat men hier in de toekomst ook woningen wil (met speciale focus op studenten en starters). En zo'n viaduct heeft vanwege het hoogteverschil ook een flinke afrit, ik verwacht niet dat je eerder dan het Toepad volledig onder de grond zal kunnen zitten, dus de woningen bij De Esch zitten ook in het invloedsgebied van zo'n viaduct.
Je kunt geen rekening blijven houden met 'dingen die er in de toekomst ooit misschien gaan komen, maar waar nu nog geen concrete plannen voor zijn'. Dat is gewoon te vaag. Dan zou je nooit iets kunnen bouwen, omdat je altijd rekening moet houden met dingen die er nog niet zijn, maar er mogelijk ooit kunnen zijn. Bovendien kan zo'n metrolijn juist een boost gegeven aan het gebied. Misschien dat de metrolijn een deel van de leegstand op Brainpark oplost. Of je zou de metrolijn aan kunnen leggen i.c.m. met transformatie van het gebied tot woningen. Hoe dan ook, je hebt dan sowieso niet het NIMBY-effect dat trolly beschrijft. De metrolijn ligt er dan immers al (of wordt gebouwd), nieuwe bewoners kiezen dus bewust voor de situatie mét een metrolijn op een viaduct.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Rekening houden met de toekomst is juist een van de allerbelangrijkste dingen bij de aanleg van zo'n lijn :roll:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

In China bouwen ze metrolijnen dwars door wolkenkrabbers heen. Waarom niet in Rotterdam?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Omdat ze er hier onderdoor gaan :wink:
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

De huidige lijnen ja, maar is er geen ruimte om de nieuwe lijnen er doorheen te bouwen?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Waarom zou je?
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Omdat je dan meer opties hebt. Je kunt dan ook door bebouwing heen namelijk.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door trolly »

Yanaike schreef:Wat zijn AVMBC's? Die ene handige site die mij hier is aangeraden om dingetjes op te zoeken komt met 'Association vaudoise des maîtres bouchers-charcutiers', maar ik denk niet dat dat is wat je bedoeld?
De afkorting is AVMBC, en iemand die gebruik maakt van de uitdrukking is een AVMBCer. Het staat voor Allemaal Van Mijn BelastingCenten. Ik las het ook voor het eerst toen ik het had opgeschreven, maar ik denk dat het een afkorting met groeipotentieel is :mrgreen:
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Bemined schreef:Rekening houden met de toekomst is juist een van de allerbelangrijkste dingen bij de aanleg van zo'n lijn :roll:
Je verdraait mijn woorden :roll:

Natuurlijk moet je rekening houden met de toekomst. Maar je kunt niet met elke onzekerheid rekening houden. De metrolijn nu maar onder de grond leggen, omdat eventueel heel misschien toekomstig te bouwen woningen overlast zouden hebben van een bovengrondse metrolijn gaat te ver. De metrolijn ligt er dan immers al. Dat betekent dat je de woningen moet aanpassen op de metrolijn (die was er immers eerder) en niet andersom. En misschien komen die huizen er wel helemaal niet en dan zit je daar met de metrolijn die je 'zomaar' onder de grond hebt gelegd.
Bemined
Berichten: 5866
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Je begrijpt het niet goed. Juist het plannen van zo'n nieuwe lijn is reden om die onzekerheden nader te onderzoeken om er iets concreets van te maken.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Klopt! Maar dat is toch nog geen reden om de metrolijn ondergronds te leggen?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Jef400 »

Western Soldier schreef:Omdat je dan meer opties hebt. Je kunt dan ook door bebouwing heen namelijk.
Zitten aardig wat bouwkundige en juridische haken en ogen aan.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Gideon »

Waarom kan de idee vanuit NY niet, de metrobaan boven de autoweg te bouwen?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door ArrivaBas »

Ik denk dat je dan last krijgt van NIMBY... (Not In My BackYard, of nu Not Above My House). Maar zonder dollen: de wegen zijn te smal om erboven te gaan bouwen, dus dan gaat men onder de wegen bouwen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Gideon »

Men heeft altijd wel iets te klagen, maar gelijk heb je wel.
Ja, sommige plekken word het wel lastig ja.

In NY was dit voglens mij, want veel grond is er erg duur
Met vriendelijke groet,

Gideon.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Het beste is gewoon ondergronds. Je zit zover onder de leidingen door, want deze zitten tot aan 2 meter diep.
Daarnaast gaan mensen helemaal niet klagen. Misschien wat trillingen, maar je hebt geen Not-above-my-house-or-my-backyard ding.
De stationsingangen kan je overal plaatsen.

Brug is mooi, maar hoe estetischer, hoe meer klaaggevoelig het is.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door ArrivaBas »

Dat Not Above My House heb ik zelf bedacht, ik zou dat maar met een korreltje zout nemen... :')
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Ja, alleen is het wel wat er wordt verteld als boodschap door bewoners of betrokkenen.
Ik verzin ook soms dingen hoor, die moet je ook met de korrel zout nemen.
Laatst gewijzigd door Zugführer op di 05 sep 2017, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten