Bemined schreef:Ten zuiden van Zuidplein sluit je precies aan op de route van buslijn 70, waardoor je opnieuw grotendeels onder de bestaande wegen naar de Waalhaven kunt. Je komt dan uit bij pier 2, of dat gunstig is ligt aan hoe men dit gebied in de toekomst wil ontwikkelen, maar vanaf hier sluit het in ieder geval wel mooi aan richting Heijplaat. Sowieso is de Waalhaven te groot om met één metrolijn alle pieren te bedienen, dus je moet een keuze maken.
Eerder in je argumentatie gaf je aan dat je niet onder bebouwing door wilde gaan. Als je de route van lijn 70 volgt, kom je dus ook onder de Wielewaalstraat door en daar staat de bebouwing behoorlijk dicht op de straat. Ik twijfel sterk of dat dan een haalbaar tracé gaat worden... Bovendien, zoals je zelf ook al zegt, kom je twee pieren zuidelijker uit. Hoe wil je vanaf daar de metro ooit nog verder verlengen richting bijvoorbeeld Schiedam?
Kralingse Zoom is zo ontworpen omdat er een gloednieuwe parkeergarage staat hier, met deze boog gaat de metro precies onderlangs de parkeergarage. De boog zoals jij die tekent is veel te krap, straal van minder dan 190 meter als ik het zo inschat, dergelijke stralen komen normaal alleen op emplacementen voor. Met een station ten zuiden van de parkeergarage haal je nog een straal van 250 meter, vergelijkbaar met de splitsing van de lijnen A en B in Ommoord, en nog geschikt voor een snelheid van 60 tot 70km/u.
De boogstraal tussen Rijnhaven en Wilhelminaplein is ook zoiets en heeft daarnaast ook nog een behoorlijke verticale hellingshoek, die heb ik als referentie genomen bij het tekenen van de boog bij Kralingse Zoom, want dat zou dan een zelfde soort boog moeten worden: net zo krap, en ook een flinke verticale hellingshoek want je wilt immers van viaduct-level terug naar maaiveld. En waar zit die parkeergarage precies, zit die
op het metrostation? Ten zuiden daarvan zie ik alleen een vlakke parkeerplaats en een omhoog lopende busbaan.
En ik zou de lijn inderdaad volledig ondergronds doen. Waar Kralingse Zoom - De Esch in theorie nog op een viaduct kan, je ziet hier relatief dicht op de gebouwen en je hebt te maken met een hoogteverschil in het landschap: de Esch en de HES liggen op circa 5 meter boven NAP, maar de tussenliggende sportvelden en Kralingse Zoom zelf liggen juist onder NAP. Dus als je nog een stationshal wilt hebben (op straatniveau is daar geen ruimte voor omdat daar de straat ligt, alternatief is twee aparte entrees met een zebrapad ertussen) zit je met de metrobaan al snel op 15 meter boven NAP en moet je 17 meter dalen richting Kralingse Zoom.
Zo krap is het niet hoor. Het zuidelijk deel van de Kralingse Zoom is in ieder geval ruim genoeg en ten noorden van de Collegelaan heb je ook alle ruimte. Volgens Google Maps satellietbeelden zou onderstaand plaatje de plek moeten zijn waar de gebouwen het dichtst op de weg staan, net ten zuiden van de Thomas Moorelaan maar ook daar heb je nog alle ruimte voor een viaduct boven de weg, inclusief station. De lijn mag wat mij betreft ook best ondergronds hoor, maar een bovengronds tracé is wel goedkoper en dus haalbaarder, lijkt me zo.