Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Suus schreef:Tussen Kralingse Zoom en de Nieuwe Maas zie ik geen mogelijkheden de metro op een viaduct aan te leggen.
Op een viaduct boven de Kralingse Zoom en dan mogelijk nog een stukje boven de Nesserdijk? Bij De Esch is genoeg ruimte om de metro ondergronds te laten gaan en bovengronds te laten komen voor de tunnel onder de Nieuwe Maas.
SLToilet schreef:Dat Carnisselandeverhaal is trouwens ingegeven door anderen: de tram is gewoon erg langzaam, als je uit Utrecht komt zou een rechtstreekse metro uit Alexander sneller zijn dan de huidige tram (~40 minuten!). De laatste paar haltes kunnen gewoon identiek blijven aan de huidige realiteit als je hem niet verder wil doortrekken.
Huh? Over welk 'Carnisselandeverhaal' heb je het nu?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

@Meltrain. Dordselaan ligt in Zuid. Bij de Strevelsweg, maar er is dus geen aansluiting naar Waalhaven en Rhoon?

Ik heb een paar punten op dit project;

#1. Ik snap dat het handig is dat het een stop op Zuidplein heeft, maar voor Kralingen heb je richting HWGO lijn 163/263 en voor Dordrecht/Alblasserwaard de lijnen 87/88/89/187. Ik snap het punt, maar laat deze eerst groeien voordat we een metrolijn gaan aanplakken.

#2. Zit er al een tunnel onder de nieuwe Maas naar Kralingse Zoom?
Ik wil dit even goed kunnen begrijpen.

#3. Stellen we dit voor alsof we het gaan aanleggen of stellen we dit voor alsof de tunnel er helemaal ligt?

#4. Is een verbinding naar remise Waalhaven niet handig, want dan kan je ook nog metro's op en neer hoppen bij een tekort bij remise 's-Gravenweg bijvoorbeeld.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbele post samengevoegd
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

#1 Zuidplein is een van de belangrijkste bestemmingen van de nieuwe lijn, en heeft een groot aantal overstapmogelijkheden. Waarom zou je Zuidplein niet willen bedienen met de nieuwe metrolijn?

#2 Nee? Hoezo?

#3 Huh? Wat bedoel je precies?

#4 Hoe wil je ooit een verbinding maken met remise Waalhaven zonder heel Zuidplein op de kop te zetten?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

#1. Hillevliet/Lange Hilleweg goed genoeg ontsloten door bus 66 en 77. Het kan sneller, maar dit zijn onnodig veel werkzaamheden voor niet (veel verdiensten).

#2. Okee, ik begreep niet of er al een tunnel lag. Het was onduidelijk voor mij.

#3. Ligt dit traject er al of moeten we dit traject uitboren.

#4. Door het al tussen Zuidplein en Slinge (Zuiderpark) de metro de grond in te laten lopen. Een aparte station Zuidplein ondergronds kan ook toch. Zuidplein gaat echt onnodig veel werkzaamheden en stremmingen tegemoet als dit er moet komen. Het winkelcentrum gaat ook overhoop zonder reden.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8866
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door ArrivaBas »

Als er nergens een reden achter zou zitten zouden sommige dingen überhaupt niet van de grond gekomen zijn. :X Denk in geval van het verbouwen van Zuidplein aan het aantrekkelijker maken van het winkelcentrum wegens groeiende leegstand.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

OmniLezer schreef:
Yanaike schreef:#1 Zuidplein is een van de belangrijkste bestemmingen van de nieuwe lijn, en heeft een groot aantal overstapmogelijkheden. Waarom zou je Zuidplein niet willen bedienen met de nieuwe metrolijn?

#2 Nee? Hoezo?

#3 Huh? Wat bedoel je precies?

#4 Hoe wil je ooit een verbinding maken met remise Waalhaven zonder heel Zuidplein op de kop te zetten?
#1. Hillevliet/Lange Hilleweg goed genoeg ontsloten door bus 66 en 77. Het kan sneller, maar dit zijn onnodig veel werkzaamheden voor niet (veel verdiensten).

#2. Okee, ik begreep niet of er al een tunnel lag. Het was onduidelijk voor mij.

#3. Ligt dit traject er al of moeten we dit traject uitboren.

#4. Door het al tussen Zuidplein en Slinge (Zuiderpark) de metro de grond in te laten lopen. Een aparte station Zuidplein ondergronds kan ook toch. Zuidplein gaat echt onnodig veel werkzaamheden en stremmingen tegemoet als dit er moet komen. Het winkelcentrum gaat ook overhoop zonder reden.
#1 Dit is geen antwoord op mijn vraag en ik snap niet wat je probeert te zeggen?

#3 Nee, dit is het ideeën deel van het forum, over het algemeen geldt dat het meeste wat hier staat bedacht is door hobbyisten. Er zijn in het verleden overigens wel plannen geweest om deze lijn (over een soort gelijk traject) aan te leggen.

#4 De metrolijn Zuidplein - Kralingse Zoom zou helemaal niet bij Slinge moeten/hoeven komen. Het idee is dat de metrolijn op een later moment nog verder doorgetrokken zou worden naar Waalhaven, Marconiplein en Schiedam.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

@Yanaike

Zuidplein wordt bediend door bus 66 en 77. Zo ook Lange Hilleweg en Hillevliet. Als de metro nog boven de grond komt tussen Zuidplein en Hillevliet, gaat dat alleen maar huizen en commotie kosten. Je kunt de verbinding Zuidplein- Hillevliet/Lange Hilleweg beter aan bus 66 en 77 over laten.
Alleen als je een ondergrondse station Zuidplein gaat maken, kan je lijn F op Zuidplein laten stoppen en bus 66 tussen Zuidplein en Hillevliet opheffen.

Dat is wat ik bedoel. Dat is mijn reden om Zuidplein over te slaan op lijn F.

Mijn idee is ook:
Lijn F- Slinge via Zuiderpark- Hilleweg- Beijerlandselaan- Station Zuid en verder....
Bussen en metro D/E doen Slinge- Zuidplein.
Bus 66 en 77 doen Zuidplein- Lange Hilleweg en Hillevliet
Metro F doet Slinge- Lange Hilleweg/Hillevliet
Driehoek van OmniLezer
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Gebruik van de bestaande sporen bij Zuidplein lijkt me inderdaad erg ongewenst, hier rijden al meer dan genoeg metro's, plus dat het een onmogelijke opgave is om de metro vanaf Kralingse Zoom op 11 meter boven straatniveau te krijgen bij Maashaven of Zuidplein zonder de halve stad af te breken. Je zult dus een eigen lijn moeten aanleggen, en ondergronds is de enige reële optie hiervoor. Een tijdje terug heb ik een schets gemaakt voor een mogelijke tunnel op dit traject (klik voor groot):
Afbeelding

Uitgangspunt van dit traject was om niet onder gebouwen door te gaan. Want ook al gebruik je een tunnelboormachine, voor de bouw van de stations is het toch handig dat de lijn recht onder de straat ligt. Het station Zuidplein is hierdoor ten zuiden van he huidige station verschenen, mocht het technisch en financieel haalbaar zijn om onder het winkelcentrum en de woonwijk door te boren en de bouwput van het nieuwe station onder het huidige station te bouwen dan kan dit uiteraard aangepast worden.

Een koppeling met metrolijn D en E is er in deze variant dus niet, zelfs niet in de vorm van een verbindingsboog. Exploitatie zal vanaf de remise 's-Gravenweg uitgevoerd moeten worden. Bij Kralingse Zoom is wel een koppeling aan lijn A voorzien, om zo een rechtstreekse verbinding Alexander - Zuidplein te maken. Hier is voldoende ruimte aanwezig om twee extra sporen aan te leggen, en bij Capelsebrug een vierde perronspoor aan te leggen (ten koste van het huidige busplatform, bussen moeten naar het plein). Hierdoor kun je gelijktijdigheid tussen lijnen A en C maken, inclusief een snelle cross-platformoverstap te Capelsebrug waardoor de capaciteit er niet op achteruit gaat (sterker nog, op de sneltram gaat de capaciteit omhoog doordat er geen gat meer is op tijden dat lijn C in moet voegen).

Vanaf Zuidplein zou de lijn (op termijn) verlengd kunnen worden via Charlois naar de Waalhaven, Heijplaat en M4H, afhankelijk van de plannen daar.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

OmniLezer schreef:@Yanaike

Zuidplein wordt bediend door bus 66 en 77. Zo ook Lange Hilleweg en Hillevliet. Als de metro nog boven de grond komt tussen Zuidplein en Hillevliet, gaat dat alleen maar huizen en commotie kosten. Je kunt de verbinding Zuidplein- Hillevliet/Lange Hilleweg beter aan bus 66 en 77 over laten.
Alleen als je een ondergrondse station Zuidplein gaat maken, kan je lijn F op Zuidplein laten stoppen en bus 66 tussen Zuidplein en Hillevliet opheffen.

Dat is wat ik bedoel. Dat is mijn reden om Zuidplein over te slaan op lijn F.

Mijn idee is ook:
Lijn F- Slinge via Zuiderpark- Hilleweg- Beijerlandselaan- Station Zuid en verder....
Bussen en metro D/E doen Slinge- Zuidplein.
Bus 66 en 77 doen Zuidplein- Lange Hilleweg en Hillevliet
Metro F doet Slinge- Lange Hilleweg/Hillevliet
Driehoek van OmniLezer
Maar metrolijn F hoeft helemaal niet naar Slinge! Met metro D en E zijn er al genoeg metrolijnen naar Slinge. Verzin eerst maar eens wat nieuwe bestemmingen ten zuiden van Slinge waar al die lijntjes allemaal naar toe door mogen rijden. Nee, het is veel beter om "metrolijn F" (in de verre toekomst) door te trekken richting Waalhaven, Marconiplein en Schiedam, daarmee kun je veel meer reizigerspotentieel aanboren i.c.m. toekomstige ontwikkelingen in de havens van Rotterdam.

En al zou metrolijn F wél naar Slinge rijden. Is het dan niet een beetje gek om het op-één-na grootste busstation van Nederland en tevens het grootste winkelgebied op de zuidoever over te slaan, terwijl je er toch praktisch langs komt?
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Dat is een mooie verbinding. Compleet onder de grond is het mooi en bus 66, 77 hoeven niet naar de knoppen.
Alhoewel het parallel loopt, hoeft er niet veel veranderd te worden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

@Yanaike

Ik stem ervoor om het over te slaan omdat je onnodig veel werkzaamheden hebt en de halve stad naar de kloten helpt. Daarnaast zijn er genoeg verbindingen naar Zuidplein. Ik lees bijna alleen maar terug dat lijn F op het huidige metrostation gaat stoppen.
Door overschot met nog meer overschot te verhelpen, zie ik niet veel brood in. A.K.A. niet reëel.
Er waren nog meer mensen niet snapten dat lijn F naar Charlois/Heijplaat/Marconiplein/Kazachstan zou worden getrokken.

Het punt van Slinge en zuidplein naar Kralingse Zoom heb ik steeds in mijn kop omdat ik nu pas een duidelijk beeld heb.
Ik kom er nu pas achter dat deze lijn potentie heeft om verlengd te worden naar Heijplaat, Marconiplein en/of Schiedam.
Dank je wel @Bemined voor het plaatje.

Ik trek dit steeds door naar Slinge omdat ik ook een dienstverbinding zie genaamd Waalhaven- 's Gravenweg.
Daarnaast kan je vanuit Slinge ook verder naar Portland en Oud-Beijerland en zelfs dan nog heb je de overstap op Slinge met Lijn D/E.
Ten slotte kan je Waalhaven ook bereiken via Slinge misschien... ik zeg maar wat. :X
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Ik heb ook maar even getekend hoe ik de lijn in gedachte heb, want volgens mij was dat nog niet helemaal duidelijk:

Afbeelding

@Bemined: waarom kies jij ervoor om de metrolijn ten zuiden van Zuidplein te laten lopen? Op die manier wordt het denk ik lastiger om de metrolijn op een goede manier door te trekken naar de havens? Verder vind ik het interessant hoe je een iets 'ruimere' boog maakt om een groter deel van het zuiden te bedienen. Ik zou er verder voor kiezen om de boog bij Kralingse Zoom zo krap mogelijk houden, zodat je het nieuwe metrostation zo dicht mogelijk tegen het oude aan kan leggen.
OmniLezer schreef:Ik stem ervoor om het over te slaan omdat je onnodig veel werkzaamheden hebt en de halve stad naar de kloten helpt. Daarnaast zijn er genoeg verbindingen naar Zuidplein. Ik lees bijna alleen maar terug dat lijn F op het huidige metrostation gaat stoppen.
Waar heb je het over? Dat was het plan van WesternSoldier aan het begin van het topic, maar ik heb het alleen maar over een ondergronds metrostation Zuidplein gehad.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

@Yanaike

Ik zie nu waar het probleem zit. Ik heb dit verkeerd geïntepreteerd dan.
Je weet in ieder geval dat ik een ondergrondse Zuidplein een "nog redelijk" idee vind.

Dus jij bent kortom ook voor een volledige lijn ondergronds. Dan kan ik nog wat jouw idee vinden.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Nee, ik ben niet voor een volledige lijn ondergronds. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het stukje Kralingse Zoom - De Esch wél bovengronds moet kunnen?

Op Zuid moet de hele lijn natuurlijk wel ondergronds, er is te veel bebouwing/woonwijk voor een bovengronds traject zoals bij de Erasmuslijn wel gelukt is.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Dan nog steeds kan ik het vinden.

Ik heb gezeurd over dat de lijn in Zuid volledig ondergronds gaat, wat er tussen De Esch en Kralingse Zoom gebeurt, maakt er niet veel uit. Alleen heb je wel veel HES+bebouwing+ belangrijke kantoorpanden die niet zo maar wijken voor een metrolijn. Dus hoe wil je het daar bovengronds gaan houden?

De lijn kan in mijn optiek wel beter helemaal ondergronds, want dan kan je gelijk aansluiten op Kralingse Zoom met A, B en C. Dan heb je ook die lekker krappe bocht die je zo graag wilde. *O*
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50924
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

Yanaike schreef:Ik zou er verder voor kiezen om de boog bij Kralingse Zoom zo krap mogelijk houden, zodat je het nieuwe metrostation zo dicht mogelijk tegen het oude aan kan leggen.
Waarom zou je een nieuw metrostation aanleggen bij Kralingse Zoom? Het huidige station is viersporig, dus je kan daar vanaf de buitenste sporen prima naar een nieuwe tunnelverbinding rijden. Het gevolg is wel dat je een ruimere boog vanaf Kralingse Zoom nodig hebt richting het zuiden, maar dat is denk ik ook waarom Meltrain een station nabij de keerlus van tram 7 op de Burgemeester Oudlaan voorstelde.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Yanaike schreef:waarom kies jij ervoor om de metrolijn ten zuiden van Zuidplein te laten lopen? Op die manier wordt het denk ik lastiger om de metrolijn op een goede manier door te trekken naar de havens? Verder vind ik het interessant hoe je een iets 'ruimere' boog maakt om een groter deel van het zuiden te bedienen. Ik zou er verder voor kiezen om de boog bij Kralingse Zoom zo krap mogelijk houden, zodat je het nieuwe metrostation zo dicht mogelijk tegen het oude aan kan leggen.
Ten zuiden van Zuidplein sluit je precies aan op de route van buslijn 70, waardoor je opnieuw grotendeels onder de bestaande wegen naar de Waalhaven kunt. Je komt dan uit bij pier 2, of dat gunstig is ligt aan hoe men dit gebied in de toekomst wil ontwikkelen, maar vanaf hier sluit het in ieder geval wel mooi aan richting Heijplaat. Sowieso is de Waalhaven te groot om met één metrolijn alle pieren te bedienen, dus je moet een keuze maken.

Kralingse Zoom is zo ontworpen omdat er een gloednieuwe parkeergarage staat hier, met deze boog gaat de metro precies onderlangs de parkeergarage. De boog zoals jij die tekent is veel te krap, straal van minder dan 190 meter als ik het zo inschat, dergelijke stralen komen normaal alleen op emplacementen voor. Met een station ten zuiden van de parkeergarage haal je nog een straal van 250 meter, vergelijkbaar met de splitsing van de lijnen A en B in Ommoord, en nog geschikt voor een snelheid van 60 tot 70km/u.

En ik zou de lijn inderdaad volledig ondergronds doen. Waar Kralingse Zoom - De Esch in theorie nog op een viaduct kan, je ziet hier relatief dicht op de gebouwen en je hebt te maken met een hoogteverschil in het landschap: de Esch en de HES liggen op circa 5 meter boven NAP, maar de tussenliggende sportvelden en Kralingse Zoom zelf liggen juist onder NAP. Dus als je nog een stationshal wilt hebben (op straatniveau is daar geen ruimte voor omdat daar de straat ligt, alternatief is twee aparte entrees met een zebrapad ertussen) zit je met de metrobaan al snel op 15 meter boven NAP en moet je 17 meter dalen richting Kralingse Zoom.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Precies, het kan ook een ruimere boog worden die toch via HES. De positie van de ingang is altijd te veranderen. Infra, het zijn allemaal stenen :Y :Y

Bemined heeft volgens mij kennis van infrazaken hier.
Heb je op Boerenbunder gekeken of een andere site. PDOK misschien?...
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: dubbele post samengevoegd
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Waarom zou je een nieuw metrostation aanleggen bij Kralingse Zoom? Het huidige station is viersporig, dus je kan daar vanaf de buitenste sporen prima naar een nieuwe tunnelverbinding rijden. Het gevolg is wel dat je een ruimere boog vanaf Kralingse Zoom nodig hebt richting het zuiden, maar dat is denk ik ook waarom Meltrain een station nabij de keerlus van tram 7 op de Burgemeester Oudlaan voorstelde.
Het lijkt me extreem complex om de bestaande metrotunnel ongelijkvloers te kruisen, dus als je het station gebruikt moet je sowieso de perrons ombouwen tot lijnbedrijf (zuidelijke perron van/naar Zuidplein, noordelijke perron van/naar Beurs). Dan heb je nog altijd het probleem van de krappe bocht die je moet maken, en wil je de lijn aansluiten op het bestaande spoor naar Alexander dan moet alsnog je een fly-over bouwen tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug om de zuidelijke sporen conflictvrij aan te sluiten op de sneltram. Ook het wisselcomplex inclusief de aansluiting op de remise moet je compleet opnieuw ontwerpen in dit geval, dus nieuwe perrons is waarschijnlijk goedkoper.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Ga dan voor lijnbedrijf en nieuwe wissels in de tunnel. Anders heb je wachtende metro's in de tunnel omdat een metro de tunnel in moet. De krappe bocht nemen we dan voor lief. Er zijn meer stukken waar een RET metro 50km/u i.p.v. 80km/u rijdt.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Ik denk eerder 30km/u, de bebouwing staat op minder dan 190 meter van het perron, en zo kort na de inrit van de tunnel zit je niet diep genoeg om onder de gebouwen door te gaan.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Oh, ja. Zou dat niet kunnen. Je moet toch dieper om de Nieuwe Maas onder door te kunnen. Dus een draaiende helling, zoals bij de parkeergarages, zou dat niet kunnen? Dan kan je gelijk de boogstraal vergroten.
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 04 sep 2017, 23:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Bemined schreef:Ten zuiden van Zuidplein sluit je precies aan op de route van buslijn 70, waardoor je opnieuw grotendeels onder de bestaande wegen naar de Waalhaven kunt. Je komt dan uit bij pier 2, of dat gunstig is ligt aan hoe men dit gebied in de toekomst wil ontwikkelen, maar vanaf hier sluit het in ieder geval wel mooi aan richting Heijplaat. Sowieso is de Waalhaven te groot om met één metrolijn alle pieren te bedienen, dus je moet een keuze maken.
Eerder in je argumentatie gaf je aan dat je niet onder bebouwing door wilde gaan. Als je de route van lijn 70 volgt, kom je dus ook onder de Wielewaalstraat door en daar staat de bebouwing behoorlijk dicht op de straat. Ik twijfel sterk of dat dan een haalbaar tracé gaat worden... Bovendien, zoals je zelf ook al zegt, kom je twee pieren zuidelijker uit. Hoe wil je vanaf daar de metro ooit nog verder verlengen richting bijvoorbeeld Schiedam?
Kralingse Zoom is zo ontworpen omdat er een gloednieuwe parkeergarage staat hier, met deze boog gaat de metro precies onderlangs de parkeergarage. De boog zoals jij die tekent is veel te krap, straal van minder dan 190 meter als ik het zo inschat, dergelijke stralen komen normaal alleen op emplacementen voor. Met een station ten zuiden van de parkeergarage haal je nog een straal van 250 meter, vergelijkbaar met de splitsing van de lijnen A en B in Ommoord, en nog geschikt voor een snelheid van 60 tot 70km/u.
De boogstraal tussen Rijnhaven en Wilhelminaplein is ook zoiets en heeft daarnaast ook nog een behoorlijke verticale hellingshoek, die heb ik als referentie genomen bij het tekenen van de boog bij Kralingse Zoom, want dat zou dan een zelfde soort boog moeten worden: net zo krap, en ook een flinke verticale hellingshoek want je wilt immers van viaduct-level terug naar maaiveld. En waar zit die parkeergarage precies, zit die op het metrostation? Ten zuiden daarvan zie ik alleen een vlakke parkeerplaats en een omhoog lopende busbaan.
En ik zou de lijn inderdaad volledig ondergronds doen. Waar Kralingse Zoom - De Esch in theorie nog op een viaduct kan, je ziet hier relatief dicht op de gebouwen en je hebt te maken met een hoogteverschil in het landschap: de Esch en de HES liggen op circa 5 meter boven NAP, maar de tussenliggende sportvelden en Kralingse Zoom zelf liggen juist onder NAP. Dus als je nog een stationshal wilt hebben (op straatniveau is daar geen ruimte voor omdat daar de straat ligt, alternatief is twee aparte entrees met een zebrapad ertussen) zit je met de metrobaan al snel op 15 meter boven NAP en moet je 17 meter dalen richting Kralingse Zoom.
Zo krap is het niet hoor. Het zuidelijk deel van de Kralingse Zoom is in ieder geval ruim genoeg en ten noorden van de Collegelaan heb je ook alle ruimte. Volgens Google Maps satellietbeelden zou onderstaand plaatje de plek moeten zijn waar de gebouwen het dichtst op de weg staan, net ten zuiden van de Thomas Moorelaan maar ook daar heb je nog alle ruimte voor een viaduct boven de weg, inclusief station. De lijn mag wat mij betreft ook best ondergronds hoor, maar een bovengronds tracé is wel goedkoper en dus haalbaarder, lijkt me zo.

Afbeelding
Bemined
Berichten: 5968
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Yanaike schreef:Ik twijfel sterk of dat dan een haalbaar tracé gaat worden... Bovendien, zoals je zelf ook al zegt, kom je twee pieren zuidelijker uit. Hoe wil je vanaf daar de metro ooit nog verder verlengen richting bijvoorbeeld Schiedam?
Wat is er zo bijzonder aan de noordelijke pier dat de metro daar moet komen? Via de noordelijke route kun je onmogelijk zowel RDM als M4H aandoen, wat met een zuidelijker tracé wel kan.
Yanaike schreef:De boogstraal tussen Rijnhaven en Wilhelminaplein is ook zoiets en heeft daarnaast ook nog een behoorlijke verticale hellingshoek
Die boog is toch minstens een kwart ruimer dan wat je bij Kralingse Zoom zou krijgen zou je de perrons parallel leggen aan de huidige perrons.
Yanaike schreef:Zo krap is het niet hoor. Het zuidelijk deel van de Kralingse Zoom is in ieder geval ruim genoeg en ten noorden van de Collegelaan heb je ook alle ruimte.
Het gaat niet alleen om het technisch passen, maar ook om het wel of niet gewenst zijn van een viaduct in zo'n omgeving.
Western Soldier
Berichten: 1237
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Ik weet niet hoe ik hier een kaart kan laten zien met hoe ik de aftakking zou maken, maar na wat reacties hier vraag ik mij af of het niet mogelijk is om de aftakking vanaf de Calandlijn pas plaats te laten vinden als je al een eind in de tunnel zit. Ik heb zelf de aftakking getekend ter hoogte van de Oudorpweg om dan ten westen van de tuinen langs de universiteit te gaan. En daarna recht richting Station Zuid. De discussie waar de lijn ten zuiden van Station Zuid naartoe moet wacht ik verder nog even af. Maar de aftakking vind dan in de tunnel plaats waarbij de tunnel tussen station Kralingse Zoom en de aftakking 4 sporig wordt. Al zullen de buitenste sporen behoudens wissels tussen de sporen een eigen buis krijgen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten