Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Als 'metrolijn F ' ook langs Capelsebrug komt is de frequentie tussen Capelsebrug en Kralingse Zoom sowieso hoger dan de frequentie tussen Kralingse Zoom en Schiedam Centrum. Je kunt het dus prima verantwoorden om een van de lijnen in te korten tot Kralingse Zoom. Het gat dat daardoor ontstaat wordt ingevuld met metrolijn F. Reizigers houden net zo veel reismogelijkheden, maar zullen in enkele gevallen moeten overstappen op Kralingse Zoom.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Volgens mij ben je in de war met Transport Tycoon, waar reizigers altijd slechts tussen twee stations reizen. In werkelijkheid reizen mensen over een langer traject mee. Als er dan opeens een metro keert blijven er opeens zo'n tweehonderd man achter voor de volgende rit. Gemiddeld over het uur kan het wel, maar je krijgt dat sommige metro's overvol zitten en andere half leeg, en dat is geen goede manier om de schaarse capaciteit te verdelen.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door chemie »

OT: Behalve als je de optie "Cargo Distrubution" activeert, die zorgt ervoor dat je passagiers een bestemming kiezen, overstappen en dus allemaal massaal op een station kunnen eindigen. Pracht optie.

Genoeg off-topic. Volgens mij, in het algemeen, maar ook zeker bij de metro, houden mensen van zo min mogelijk overstappen. Overstappen wordt vaak gezien als hinderlijk en sta in de weg. Ik zou de huidige lijnvoering zoveel mogelijk intact houden, but that's just me.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Roeland »

Meltrain schreef:Ik vind een frequentie van 8x/uur voor de nieuwe metrolijn een beetje aan de lage kant en zou daarom liever 12x/uur voorstellen.
12x/uur? Het is de RET hoor!
De RET, dat is het enige vervoerbedrijf in Nederland dat z'n trammetjes 's avonds 3x/uur laat rijden van/naar stations waar de treinen 2x of 4x/uur stoppen...
En de huidige rechtstreekse busverbinding tussen Zuidplein en Kralingsezoom rijdt volgens mij ook "hoogfrequent" (volgens RET-begrippen dan).
Volgens mij rijdt Syntus nu hoogfrequenter tussen Amerongen en Doorn, dan de RET tussen Zuidplein en Kralingsezoom.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

En je punt is?
Dan maar geen 12x/uur rijden omdat het de RET is?
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Roeland »

Realistisch plannen. Dat betekent volgens mij in dit geval: ga voor een tangentieel lijntje niet uit van een hogere frequentie, dan dat deze vervoerder op z'n hoofdassen biedt.
En kijk dan ook naar de reële vervoersvraag. Een voorzichtige indicatie daarvoor zou de drukte op de huidige lijnen 83/183/283 kunnen zijn?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Zuidplein - Kralingse Zoom is (afhankelijk van het moment waarop je reist) ongeveer 3x sneller via Beurs dan met de rechtstreekse buslijn 183 en ook lijn 83 komt bij mij niet in 9292 tevoorschijn. De frequentie van buslijn 83/183 is dus geen goede indicatie van wat de metro zou moeten worden.

Bovendien heb je het dan nog niet gehad over alle ontwikkelingen op Zuid. De metrolijn zou het nieuwe stadion moeten bedienen. Door station Rotterdam Zuid te verschuiven naar het nieuwe stadion, en ook de trams langs dit nieuwe station te laten komen kun je een nieuwe vervoersknoop creëren. In dat geval zou Rotterdam Zuid nog wel eens Rotterdam Blaak kunnen vervangen als IC-station, aangezien dit nieuwe station Zuid minstens net zo'n goede verbinding heeft met Kralingse Zoom én met Zuidplein en d.m.v. de trams met zo'n beetje alle andere wijken op Zuid.

Kortom, de frequentie van buslijnen zegt écht niet wat de frequentie van de metro zou moeten worden.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Roeland schreef:
Meltrain schreef:Ik vind een frequentie van 8x/uur voor de nieuwe metrolijn een beetje aan de lage kant en zou daarom liever 12x/uur voorstellen.
12x/uur? Het is de RET hoor!
De RET, dat is het enige vervoerbedrijf in Nederland dat z'n trammetjes 's avonds 3x/uur laat rijden van/naar stations waar de treinen 2x of 4x/uur stoppen...
En de huidige rechtstreekse busverbinding tussen Zuidplein en Kralingsezoom rijdt volgens mij ook "hoogfrequent" (volgens RET-begrippen dan).
Volgens mij rijdt Syntus nu hoogfrequenter tussen Amerongen en Doorn, dan de RET tussen Zuidplein en Kralingsezoom.
Ja, de frequentie 's avonds op de tramlijnen 2, 4, 7 en 8 is inderdaad belachelijk, maar dat heeft hier verder niks mee te maken.
De lijnen 183/283 zijn een aaneenschakeling van de verbindingen Zuidplein - Carnisselande, Carnisselande - Barendrecht en Barendrecht - Lombardijen - Kralingse Zoom. Geen enkele reiziger zal (tenzij hij het leuk vindt) de hele lijn uitzitten.
Verder heeft Yanaike het ook al goed uitgelegd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Frequentie lijkt me nu ook niet van belang, tegen de tijd dat de lijn aangelegd wordt zal men dat wel onderzoeken. Zorg ervoor dat het keerspoor bij Capelsebrug conflictvrij bereikbaar is en je kunt kiezen tussen het aanhouden van dezelfde frequentie als lijn A met treinen van 90 meter en het verdubbelen van de frequentie en treinen van 60 meter inzetten, wat voldoende bewegingsvrijheid zal zijn om in te spelen op het aantal reizigers, en tevens de mogelijkheid openhoudt voor groei in de toekomst.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Een bevestiging van een vervent 183/283 reiziger:
183/283 zijn een aaneenschakeling van verbindingen. Dit kan geen indicatie zijn voor metro F.

Ik zou voorzichtig beginnen zoals de RandstadRail begon. 4x/uur altijd van 5:30 tot 0:00. Dat met treinen van 85m/90m.
Mocht het groeien, dan ga je hoger qua frequentie en al.

Daarnaast rijdt lijn D wel 12x/uur in de spits met 6-8x/uur lijn E erboven op.

Ten slotte vind ik wel dat het zo genoeg is met de metro verbindingen. Lijn F is wel okee, maar binnen Rotterdam gaat het zo stikken van de verbindingen. Wil je naast lijn F nog een lijn aanleggen, moet je echt naar Dordt/Delft/Hellevoetsluis/Brielle/Gouda gaan verlengen.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Daarnaast is lijn 183/283 niet hoogfrequent nee, maar lijn 143/144 is wel een voorbeeld van een hoogfrequente verbinding (6x-8x/uur samen).
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door dylanwild94 »

Is het mogelijk om deze verbinding vanaf zuidplein niet door te trekken naar de Waalhaven? Om zo lijn 68/69 en 668 te ontzien van de vele scholieren.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Roeland »

Nee, dat is geen oplossing. Zo'n probleem los je niet op door een dure metro- of tramlijn aan te leggen, alleen maar voor de scholierenspits.
Dat probleem los je wel op, door de mbo-scholen op een OV-logische plek neer te zetten. Bijvoorbeeld op loopafstand van een metro- of tramhalte.

Denkend in het groot:
* Als Utrecht De Uithof niet in een uithoek, maar nabij de spoorlijn bij Blauwkapel had neergezet...
* Als Groningen het Zernikecomplex niet in een uithoek, maar in de sporendriehoek tussen Groningen en Haren had neergezet...
En dat de VU vlakbij station Zuid ligt, zal - Amsterdam kennende - eerder onbedoeld toeval zijn dan bewuste planning!
Laatst gewijzigd door Zugführer op wo 13 sep 2017, 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote verwijderd, was vorige bericht
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

De VU is op die locatie terecht gekomen omdat het ziekenhuis (toen het AZVU) ernaast daar vanaf 1956 werd gebouwd. Ze zaten eerst op de Keizersgracht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Kortom, gewoon lijn F opstarten, maar dan gewoon 4x/uur de gehele dag van 5:30 tot 0:30.
De lijn zelf is geen slecht idee, maar verlengen naar Waalhaven... nee.
Dat is echt een spitslijntje. Je ziet ook dat lijn 68/668 totaal 21x/uur in de spits totaal rijdt en op zondag avond 1x/uur.

Je kan het beter tot Zuidplein laten rijden of doortrekken naar Portland of Oud-Beijerland.
En een 2e hands gelede bus halen voor lijn 668. Dat helpt meer.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Ik zou sowieso beginnen met een frequentie van minstens 6x/uur. Ik denk dat daar al wel genoeg potentiële vraag voor is.
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Ik zou metrolijn A gewoon de frequentie geven die nodig is voor het verwachte aantal reizigers, met een minimum van 4x per uur. Een verlenging naar de Waalhaven lijkt mij pas zinnig als men ooit dit gebied gaat herontwikkelen, ik zou het eindpunt bij Zuidplein dan ook zo positioneren dat het richting de Waalhaven gericht is. Maar om de lijn nu al te verlengen, nee dat zal naar mijn idee niet echt een succes worden, immers zo'n metro is minder flexibel, dus je kunt niet met één metrolijn alle drukke buslijnen aan deze kant vervangen. Ik zou een tracé reserveren via de Waalhaven, RDM en M4H naar Marconiplein, en bij toekomstige gebiedontwikkeling daar rekening mee te houden (dus de belangrijkste voorzieningen in de buurt van de geplande stations aan te leggen). En zodra die ontwikkelingen concreet genoeg zijn en er voldoende reizigerspotentie is aanleggen die hap.

Voor wat betreft het vervolg van deze lijn na Marconiplein twijfel ik zelf nog. Het lijkt logisch om de lijn vanaf hier naar een NS station te verlengen, de vraag is welk: Rotterdam Centraal of Schiedam Centrum. Dit hangt naar mijn idee ook samen met de status van station Rotterdam Stadion tegen die tijd, als de intercity's vanuit het zuiden tegen die tijd op Stadion stoppen i.p.v. Blaak dan sluit de metro al op bijna alle belangrijke treinverbindingen aan en is Rotterdam Centraal niet zo dringend nodig als bestemming. Voor reizigers richting het centrum heb je de tram, en hopelijk krijgt de tram tegen die tijd ook voldoende respect (dus snelle vrije trambanen i.p.v. een trage verkeersdeelnemer) en ben je vanuit M4H zo in het centum per tram (en indien er tegen die tijd een extra stadsbrug is kan je ook naar M4H/Waalhaven per tram). De metro kan zich dan richten op Schiedam, om zo het westelijke knooppunt rechtstreeks met het zuidelijke knooppunt te verbinden.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Yanaike schreef:En je punt is?
Dan maar geen 12x/uur rijden omdat het de RET is?
D rijdt gewoon 12x per uur (in de spits). Dus ik snap die niet.
In amsterdam rijdt er geen enkele metrolijn 12x/uur.
Alle lijnen rijden zo rond 8x/uur daar.

Of wel, geen kwaad spreken over RET.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Ik volg je niet. Waar reageer je precies op?
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door hauptbahnhof »

OmniLezer schreef:D rijdt gewoon 12x per uur (in de spits). Dus ik snap die niet.
In amsterdam rijdt er geen enkele metrolijn 12x/uur.
Alle lijnen rijden zo rond 8x/uur daar.

Of wel, geen kwaad spreken over RET.
Amsterdam is het metronet behoorlijk vervlochten. Het traject tussen CS en Spaklerweg rijden de gezamenlijke metrolijnen in de spits 24x per uur, waar lijn D en E 22x per uur rijden. Spaklerweg - Gein wordt er 16x per uur gereden, net als Overamstel - Zuid. De frequenties liggen dus wel degelijk hoger, alleen verdeeld over meerdere lijnen.
Overigens hebben de M5-metro's een stuk meer capaciteit (960) (750 bij 3xM4) vergeleken met MG2/1 (3 gekoppelde rijtuigen: 675) of SG3 (2 gekoppelde rijtuigen: 542).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Beide metronetten zijn totaal niet vergelijkbaar, dus doe vooral geen moeite :P Sowieso zeggen dergelijke frequenties weinig aangezien het sterk afhankelijk is van de lijnvoering. Vroeger reed lijn D (toen nog Erasmuslijn hetende, daarvoor Noord-Zuidlijn genoemd, een naam die naderhand gejat is door een andere stad) frequenter, maar toen kwam lijn C erbij in Spijkenisse die een deel van de ritten van lijn D overnam, en later werden ook de korttrajectritten overgenomen door lijn E. Kortom, frequenties zonder verdere context over de lijnvoering zeggen niets.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door hauptbahnhof »

Daarom heb ik ook juist niet de lijnen vergeleken maar juist de trajecten :roll:
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Bemined »

Alsof die wel vergelijkbaar zijn :roll: Rotterdam heeft twee stamlijnen door het centrum lopen, Amsterdam eentje. Kortom, totaal niet vergelijkbaar.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Yanaike schreef:Ik volg je niet. Waar reageer je precies op?
Oh, sorry. Ik heb verkeerd gequote. Ik reageerde op Roeland met dat "12x/uur? Het is de RET hoor!"
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Gideon
Berichten: 328
Lid geworden op: ma 05 aug 2013, 12:22
Locatie: Rotterdam Oost
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Gideon »

Is het geen mogelijkheid om na Kralingse zoom naar Alexandrium te gaan via Lage Land?
Hierdoor komt bus 36 ter vervalen.
Zeker handig als ze Alexander gaan verbouwen, dan kan je er 3 sporen maken?
Met vriendelijke groet,

Gideon.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten