Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Het is al een tijdje stil in dit gedeelte van het forum. Ik wil dus wel weer eens een idee opwerpen voor verbetering in het OV

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rotterdam ... ingse_Zoom

Via bovenstaande link kom je op de metro van Rotterdam. Bij de toekomstplannen staat iets over een nieuwe verbinding Kralingse Zoom-Zuidplein. Graag wil ik met jullie ideeën opdoen wat je met dat stuk kan doen. Een lijn die alleen dit stuk zou doen kan natuurlijk, maar mooier is als je er ook andere dingen mee kunt doen.

In mijn idee volgt de metro vanaf Zuidplein (of Slinge indien dat makkelijker is) tot aan de halte Maashaven nog de Erasmuslijn, maar na de Maashaven gaat de lijn ondergronds richting Station Rotterdam Zuid. De halte bij dat station zou logischerwijs bij tramhalte Vuurplaat aangelegd kunnen worden. Na Station Zuid gaat de metro via de Erasmusuniversiteit naar Kralingse Zoom. Daar takt hij dan aan op het bestaande metronetwerk. In mijn idee zal Kralingse Zoom niet het eindpunt zijn, maar rijdt de metro door via het tracé van Metrolijn A en B om na Hesseplaats af te takken naar Oud Verlaat en eindpunt Bleiswijk. Tussen Oud Verlaat en Bleiswijk wordt de lijn ondergronds aangelegd om de natuur te ontzien. De eindhalte in Bleiswijk komt bij het in aanbouw zijnde treinstation Lansingerland-Zoetermeer.

Zoals aangegeven op Wikipedia is het gedeelte tussen Zuidplein en Kralingse Zoom om de gedeelten Zuidplein-Centraal Station en Beurs-Kralingse Zoom te ontlasten. Verder zorgt deze lijn ervoor dat station Lansingerland-Zoetermeer een goede verbinding met Rotterdam krijgt. Zodat mensen vanaf dat station niet via Gouda of Den Haag Centraal hoeven te reizen. Metrolijn E heeft daar waar hij de spoorlijn Den Haag-Gouda kruist geen overstap mogelijkheid. Dat biedt de nieuwe metrolijn wel. Op die manier krijgt ook Zoetermeer een betere verbinding met Rotterdam, zeker als de plannen om tramlijn 4 te verlengen naar het station Lansingerland-Zoetermeer doorgaan.

Ik ben benieuwd hoe jullie de invulling geven voor een eventueel nieuw aan te leggen metro.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Metro tussen Rotterdam Zuidplein en Kralingse Zoom, super! :pos:

Jouw plan... niet echt...

Laten we bij het begin beginnen:
- Als je tussen Zuidplein en Maashaven nog de Erasmuslijn volgt, gaat dat ten kosten van capaciteit voor de relatie Zuidplein - Centraal Station. Elke metro die in jouw plan rijdt tussen Zuidplein en Kralingse Zoom, betekent een (potentiële) metro minder tussen Zuidplein en Centraal Station. Dus jouw metro ontlast niet de relatie Zuidplein - Centraal Station, in tegendeel zelfs.
- Zelfde geldt ook voor het traject Kralingse Zoom - Capelsebrug. Elke extra metro op dit traject, betekent ook weer in principe één (potentiële) metro minder op de Callandlijn. Alleen ligt er hier misschien nog genoeg ruimte voor een apart traject, zodat in ieder geval lijn C en jouw nieuwe lijn over aparte sporen kunnen rijden.
- De metro is in principe een vervoersmiddel voor hoogstedelijk gebied. De metro uit Amsterdam gaat verdwijnen uit Amstelveen, Amstelveen is blijkbaar niet 'metrowaardig' genoeg. En de enige reden dat de metro van Rotterdam buiten Rotterdam komt, is omdat het makkelijk gebruik kan maken van oude spoorlijnen (Hofpleinlijn, Hoekse Lijn). Tussen Alexander en Lansingerland-Zoetermeer, is jouw lijn geheel nieuw (dus duurder dan ombouw), loopt het geheel door een tunnel (dus duurder dan op maaiveld) en dat terwijl de metro juist niet door stedelijk gebied loopt. Ik twijfel daarom heel erg sterk aan de rendabiliteit van jouw metrolijn zodra die buiten Rotterdam komt. Even ter vergelijking: als een metrotunnel onder Amstelveen blijkbaar geen optie is, waarom zou een metrotunnel onder een dunbevolkt natuurgebied dan wel een optie zijn?
- Eindpunt bij Lansingerland-Zoetermeer is een eindpunt in the middle of nowhere. Je eindigt net vóór Zoetermeer en dat betekent dat iedereen uit Zoetermeer dus sowieso een extra overstap heeft. Als je dat ding überhaupt wilt doortrekken naar Lansingerland-Zoetermeer (wat, denk ik, niet handig is), zou ik de metrolijn meteen doortrekken naar een logisch eindpunt bij het centrum van Zoetermeer, of zelfs helemaal naar Den Haag, op die manier is er één overstap minder nodig om in Rotterdam te komen en kun je je metrolijn toch weer met wat extra reizigers vullen.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Het is in elk geval zo dat eindigen in Zuidplein niet mogelijk is zonder extra infrastructuur. Hij zal dus waarschijnlijk hoe dan ook vanaf Slinge moeten komen. Dus op dat gedeelte zit je sowieso met minder capaciteit voor de lijn richting Centraal Station, doortrekken naar Maashaven maakt in dat geval niet uit. Bovendien is het zo dat de capaciteit van dat traject nog niet vol zit. Er kunnen daar nog steeds metro's bij.

Waarom wordt er geopperd dat de nieuwe metro tussen Kralingse Zoom en Zuidplein zowel het traject tussen Kralingse Zoom en Beurs als het stuk tussen Centraal Station en Zuidplein wordt ontlast. Dat komt omdat er een heel gedeelte wordt afgesneden, waardoor mensen rechtstreeks kunnen in plaats van via Beurs en daar overstappen. Het feit dat de overstappers op Beurs voor een deel metrolijn F (zo noem ik de nieuwe lijn voor het gemak) nemen betekent dat er minder mensen zijn in de andere metro's en dus kan er eventueel ook wat verdwijnen.

Voor het stuk tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug geldt dat er zonder al te veel kosten extra sporen kunnen worden neergelegd. Er is daar naast de sporen immers nog ruim voldoende ruimte. Dus de infrastructuur daar is het probleem niet.

Over Bleiswijk kan ik je wel gelijk geven. Misschien is dat iets teveel fantasie. Als Bleiswijk er niet in zit ben ik alleen wel benieuwd wat jij dan zou doen vanuit Kralingse Zoom. Een metrolijn met ongeveer 5 haltes is wel erg weinig. Ik zou dus hoe dan ook de metro's doortrekken. Wellicht kan je dan de verbinding De Terp-De Akkers over de nieuwe infrastructuur verleggen. Dan kan A het traject Binnenhof-Tussenwater rijden en B doet dan Nesselande-Hoek van Holland.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Zoals ik het begrepen heb, wil men er een compleet losstaande lijn van maken, die vanaf Zuidplein in (noord)oostelijke richting vertrekt. De makkelijkste oplossing lijkt me dan ook om op Zuidplein een nieuw ondergronds metrostation te bouwen voor deze lijn.

Afgezien daarvan en van de capaciteit, lijkt het me ook niet mogelijk om in de buurt van Maashaven een aftakking voor deze metrolijn te bouwen.

Het voorstel ziet er daarom meer als volgt uit:
Afbeelding

De rondjes zijn de volgende stations: Zuidplein - Hillevliet - Station Zuid / De Kuip - De Esch - Woudestein - Kralingse Zoom

Aantakken op het bestaande metronet bij Kralingse Zoom lijkt me inderdaad goed mogelijk (en zelfs vereist aangenomen dat het bij Zuidplein niet kan). Mogelijk moet er voor deze lijn wel een apart station gemaakt worden, indien de aantakking pas na het station kan plaatsvinden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Ik dacht dat het oorspronkelijke plan was dat de metro via de Kralingse Zoom/Nesserdijk en op Zuid onder de Bree/Strevelsweg zou lopen en dan met stations bij: Kralingse Zoom, Abram van Rijckevorselweg, De Esch, De Kuip, Sandelingplein, Zuidplein.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Dat klopt, maar aangezien de nieuwe Kuip ter hoogte van het Varkenoordseviaduct komt, is dit een logischere route.
Ik zie wel dat het bolletje bij De Kuip iets zuidelijker moet komen te liggen dan hoe ik het heb ingetekend. Station Rotterdam Zuid wordt ook iets naar het zuiden verplaatst.

Het "ommetje" via Woudestein is wel mijn eigen fantasie, omdat ik denk dat de EUR en het stadion van Excelsior zo beter ontsloten kunnen worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Mits de Lange Hilleweg geschikt is om metro's onderdoor te rijden. Metrotunnel met water erboven, is dat te doen?

En hoe wil je dat ommetje via Woudestein doen? Los van de vraag of de campus van Erasmus Universiteit (HES) niet beter een station aan de oostkant kan krijgen? Excelsior stadion lijkt me niet belangrijk genoeg voor een metro-halte.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Maar 2x Station Zuid ondergronds. Is dat niet verspilling? Of wil je dan op termijn ook het bovengrondse gedeelte ondergronds gaan leggen. Zodat je een 4 sporig ondergronds station krijgt. Zodat je kunt overstappen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef: En hoe wil je dat ommetje via Woudestein doen? Los van de vraag of de campus van Erasmus Universiteit (HES) niet beter een station aan de oostkant kan krijgen? Excelsior stadion lijkt me niet belangrijk genoeg voor een metro-halte.
De derde reden voor dat ommetje was het creëren van een overstapmogelijkheid op tramlijn 7. Maar wellicht is een halte aan de oostkant toch makkelijker.
Western Soldier schreef:Maar 2x Station Zuid ondergronds. Is dat niet verspilling? Of wil je dan op termijn ook het bovengrondse gedeelte ondergronds gaan leggen. Zodat je een 4 sporig ondergronds station krijgt. Zodat je kunt overstappen.
Ik snap niet goed wat je bedoelt. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Huh? Hoezo 2x station Zuid ondergronds? Je laat het station aan de Erasmuslijn gewoon liggen waar het ligt. De nieuwe metrolijn Zuidplein - Kralingse Zoom zou wel ondergronds komen, omdat er niet genoeg ruimte is voor een bovengronds traject.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

De route zoals die nu getekend, is wordt nu al een ramp.
Tactisch is het misschien goed, maar qua infra en hoe je dat gaat aanleggen... nee ofwel NEE!
#1. Lange Hilleweg zit zo vol gebouwd dat het al nee schreeuwt. Als je daar een huis sloopt.... of een paar 100....
#2. Hoe ga je bij dordstelaan ondergronds, want het zit zo vol gebouwd.
#3. Hoe maak je de slinger om bij Kralingse Zoom op de sporen van A, B en C uit te komen.

Kortom: De tunnelingang wordt al een probleem, want je haalt een drukke kruispunt (strevelsweg-dordselaan) overhoop en een heleboel woningen haal je weg. Dat gaat niet zonder minder als 50 problemen.
Laatst gewijzigd door OmniLezer op zo 03 sep 2017, 21:14, 1 keer totaal gewijzigd.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Maar voor de mensen die willen overstappen lijkt het mij toch best irritant. Je moet dan 2 verdiepingen omlaag. Of is het een idee om ondergronds door te gaan naar Slinge, waar een 4-sporig station uitkomst kan bieden. Op die manier kunnen reizigers uit Spijkenisse in elk geval gelijkvloers overstappen op de nieuwe lijn.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
OmniLezer
Berichten: 1537
Lid geworden op: do 24 jul 2014, 11:26

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door OmniLezer »

Als je een traject wilt aanleggen, kan je beter vanaf Zuiderpark tussen Zuidplein en Slinge) al ondergronds gaan en dan station Zuidplein gewoon overslaan. De mensen pakken wel bus 66 of 77 om naar Zuidplein te gaan. Voor Slinge/Spijkenisse of Kralingse Zoom pakken ze wel de metro.

De stops Slinge- Hillevliet- Station Zuid- Kralingse Zoom zijn goed genoeg.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Western Soldier schreef:Maar voor de mensen die willen overstappen lijkt het mij toch best irritant. Je moet dan 2 verdiepingen omlaag. Of is het een idee om ondergronds door te gaan naar Slinge, waar een 4-sporig station uitkomst kan bieden. Op die manier kunnen reizigers uit Spijkenisse in elk geval gelijkvloers overstappen op de nieuwe lijn.
Dat is nou eenmaal hoe een metro in elkaar zit. Bij Beurs stap je toch ook niet gelijkvloers over? En probeer maar eens het aantal metrostations in Londen te tellen waar je gelijkvloers over kunt stappen. Door Zuidplein voor de lijn Zuidplein - Kralingse Zoom ondergronds te houden kun je later ook nog makkelijk doortrekken in de richting van bijvoorbeeld Marconiplein
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Snap ik. Alleen in dit geval heb je 2 verdiepingen verschil tussen beide haltes. Namelijk +1 en -1. Op 0 is namelijk het busstation. Dan moet je 2 trappen nemen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Natorious
Berichten: 458
Lid geworden op: di 17 jun 2014, 14:27
Locatie: Groningen

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Natorious »

In Parijs heb je menig voorbeelden waar je 2 verdiepingen omlaag moet voor een overstap, kijk maar eens naar de halte Bir-Hakeim. M6 op +1 en RER A (of C?) op -1.
Western Soldier
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Western Soldier »

Wat is er op tegen om het dan ondergronds door te trekken naar Slinge en dan vlak voor Slinge bovengronds komen. Je kan dan kruisingsvrij de sporen bij Slinge laten aantakken op de buitenste sporen. Metrolijn E kan de middelste spoor gebruiken en keert op het metrostation zelf. D en de nieuwe lijn F gebruiken de buitenste sporen. Vlak voorbij Slinge kan metrolijn F dan keren op de keersporen net voorbij het station.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Meltrain »

Yanaike schreef:Mits de Lange Hilleweg geschikt is om metro's onderdoor te rijden. Metrotunnel met water erboven, is dat te doen?
Onder de Nieuwe Maas ligt ook een metro-tunnel. ;)
Maar serieus: technisch lijkt het me geen onoverkomelijk probleem.
OmniLezer schreef:De route zoals die nu getekend, is wordt nu al een ramp.
Tactisch is het misschien goed, maar qua infra en hoe je dat gaat aanleggen... nee ofwel NEE!
#1. Lange Hilleweg zit zo vol gebouwd dat het al nee schreeuwt. Als je daar een huis sloopt.... of een paar 100....
#2. Hoe ga je bij dordstelaan ondergronds, want het zit zo vol gebouwd.
#3. Hoe maak je de slinger om bij Kralingse Zoom op de sporen van A, B en C uit te komen.
Het antwoord op het eerste punt: tunnelboor. ;) Alleen voor station Hillevliet moet er gegraven worden, maar dat kan dan op de kruising van de Hillevliet en Lange Hilleweg.
#2: De hele lijn ligt ondergronds, dus daar ook. Hoe de tunnel gebouwd wordt: tunnelboor.
#3: Dat is nog een lastig punt. Mijn vierde reden om een kleine omweg via Woudestein in te voegen is omdat dan de aansluiting op de bestaande metrolijnen wellicht wat handiger wordt. Maar anders moet er voor "Lijn F" een nieuw, ondergronds, station Kralingse Zoom gebouwd worden (net ten zuiden van het huidige) en is de aantakking pas een stuk later.
OmniLezer schreef:Als je een traject wilt aanleggen, kan je beter vanaf Zuiderpark tussen Zuidplein en Slinge) al ondergronds gaan en dan station Zuidplein gewoon overslaan. De mensen pakken wel bus 66 of 77 om naar Zuidplein te gaan. Voor Slinge/Spijkenisse of Kralingse Zoom pakken ze wel de metro.

De stops Slinge- Hillevliet- Station Zuid- Kralingse Zoom zijn goed genoeg.
Aangezien alle streekbussen op Zuidplein aankomen, lijkt een stop van "Lijn F" bij Zuidplein me redelijk essentieel..... :X
Western Soldier schreef:Wat is er op tegen om het dan ondergronds door te trekken naar Slinge en dan vlak voor Slinge bovengronds komen. Je kan dan kruisingsvrij de sporen bij Slinge laten aantakken op de buitenste sporen. Metrolijn E kan de middelste spoor gebruiken en keert op het metrostation zelf. D en de nieuwe lijn F gebruiken de buitenste sporen. Vlak voorbij Slinge kan metrolijn F dan keren op de keersporen net voorbij het station.
Afgezien van het feit dat je qua route niet helemaal lekker uitkomt en dus een extra tunneloprit moet maken, is het hele idee juist dat die lijn in de toekomst doorgetrokken kan worden richting Charlois, de Stadhavens en Schiedam, zodat een halve cirkel ontstaat.

Verder heb je nog steeds niet verteld wat je bedoelt met "2x Station Zuid ondergronds", al denk ik nu dat je Zuidplein bedoelt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Yanaike »

Meltrain schreef:
Yanaike schreef:Mits de Lange Hilleweg geschikt is om metro's onderdoor te rijden. Metrotunnel met water erboven, is dat te doen?
Onder de Nieuwe Maas ligt ook een metro-tunnel. ;)
Maar serieus: technisch lijkt het me geen onoverkomelijk probleem.
Dit is niet echt mijn vakgebied, dus ik heb hier niet echt veel verstand van. Technisch moet het mogelijk zijn inderdaad, maar hoe zit het qua kosten. Maar goed, dat doet er verder niet echt toe want een tracé onder de Lange Hilleweg is wel de meest voor de hand liggende optie.
#2: De hele lijn ligt ondergronds,
Waarom? Op zuid logisch... Maar op noord is er genoeg ruimte om de metro op een viaduct boven de weg te leggen, lijkt me zo?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

Tussen Kralingse Zoom en de Nieuwe Maas zie ik geen mogelijkheden de metro op een viaduct aan te leggen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door trolly »

Yanaike schreef:Dit is niet echt mijn vakgebied, dus ik heb hier niet echt veel verstand van. Technisch moet het mogelijk zijn inderdaad, maar hoe zit het qua kosten.
Pak de plaatjes van de metrobouw onder de Coolsingel er even bij. Destijds is de Coolsingel zo'n beetje opnieuw gegraven om de tunnelelementen in te varen. Dat grapje kan alleen, als de grondwaterstand behoorlijk hoog is. De moraal van het verhaal is, dat elke metrotunnel in Nederland (maar ook in veel buitenlanden) onder water ligt. Voor de kosten maakt het dus niets uit, of je nou oppervlaktewater boven de tunnel ziet of niet. Het grootste deel van Oostlijnstation CS ligt bijvoorbeeld onder het Open Havenfront.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

Bij de Coolsingel is een gracht gegraven vanaf de Nieuwe Maas, daarna zijn vanaf het Brienenoordeiland de tunneldelen ingevaren.

Dat gebeurt echter meestal anders, bijvoorbeeld met ter plaatse gegoten beton.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door trolly »

Suus schreef:Bij de Coolsingel is een gracht gegraven vanaf de Nieuwe Maas, daarna zijn vanaf het Brienenoordeiland de tunneldelen ingevaren.
Hé, dat zei ik ook net!
Suus schreef:Dat gebeurt echter meestal anders, bijvoorbeeld met ter plaatse gegoten beton.
"Meestal" is een beetje ruim begrip. Er worden verschillende technieken toegepast, waaronder in situ tunnelbouw (ter plaatse gestort beton, toegepast bij ondiepe tunnels en op- en afritten), caissons (bovengronds een doos bouwen die afgezonken wordt door de grond er onder weg te halen), afzinken van tunneldelen (Coolsingel, maar ook veel Nederlandse riviertunnels), diepwanden en tunnelboren. Hier meer.

De bedoeling van mijn opmerking was vooral, Yanaike erop attent te maken dat het probleem dat hij voorzag waar dan ook een factor van belang is in de tunnelbouw. En al helemaal in Hollandistan, waar de halve stad je tunnel in komt spoelen als er een lekje is. Zie de Haagse tramtunnel en de Amsterdamse Vijzelgracht.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door Suus »

Waar ik woon is in de jaren '80 een metro aangelegd. Dat is allemaal ter plaatse gebouwd, zoals te zien op deze foto: http://www.rovm-digitaal.nl/wp-content/ ... 84-2-a.jpg

Bron: http://www.rovm-digitaal.nl/diverse-ver ... coniplein/

De plek waar de tunneldelen voor de Coolsingel en Schiedamsedijk werden ingevaren staat op deze foto. Als je goed kijkt kan je herkennen waar dit is:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Metro Rotterdam Zuidplein-Kralingse Zoom

Bericht door SLToilet »

Wat mij betreft zijn er betere mogelijkheden voor de eindpunten van de lijn. Hint: de lijn gaat A of B heten :mrgreen:

En hij stopt aanvankelijk bij Zuidplein maar dat doet hij op een punt onder de grond waar hij kan worden doorgetrokken naar Schiedam. Zoveel capaciteit heb je in Slinge helemaal niet nodig tenzij je naar Carnisselande of Oud-Beijerland of Hellevoetsluis/Brielle/weetikveelwaar wil (iig, een flink reizigerspotentieel wil aanboren).

Dat Carnisselandeverhaal is trouwens ingegeven door anderen: de tram is gewoon erg langzaam, als je uit Utrecht komt zou een rechtstreekse metro uit Alexander sneller zijn dan de huidige tram (~40 minuten!). De laatste paar haltes kunnen gewoon identiek blijven aan de huidige realiteit als je hem niet verder wil doortrekken.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten