Zwolle-Utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Western Soldier

Re: Zwolle-Utrecht

Berichtdoor Western Soldier » Vr 22 Sep 2017, 00:06

Het lastige is in elk geval dat je lange SLT of SGM nodig hebt om dezelfde capaciteit te bieden als de DDZ-8 bieden. Aangezien die er rijden en ook behoorlijk vol zitten vraag ik me af of die niet gewoon noodzakelijk is. Daarmee komt ook meteen de vraag op is of het mogelijk is om die 3 minuten sneller te rijden. Harderwijk is net verbouwd. Ik weet niet of er bij de bouw rekening is gehouden met de eventuele komst van extra sporen. Maar als er een ander station op de schop gaat zou ik daar in dat geval wel 4 sporen aanleggen, zodat dat station gebruikt kan worden om sprinters in te halen. Anders is het wellicht een optie of iets kan met de extra sporen die bij 't Harde liggen. Maar een inhaalmogelijkheid lijkt mij sowieso een enorme verbetering. Al weet ik niet wat de beste locatie daarvoor zou moeten zijn.

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Sep 2017, 00:26

De sprinter Amersfoort Vathorst -> Amsterdam Centraal zit nu direct achter de IC en 12 minuten achter de sprinter uit Zwolle.
Daarvan uitgaande lijkt me dat die inhaalmogelijkheid dan bij Nijkerk of Putten moet komen te liggen.

reisthijs

Berichtdoor reisthijs » Vr 22 Sep 2017, 11:36

Western Soldier schreef:Het lastige is in elk geval dat je lange SLT of SGM nodig hebt om dezelfde capaciteit te bieden als de DDZ-8 bieden. Aangezien die er rijden en ook behoorlijk vol zitten vraag ik me af of die niet gewoon noodzakelijk is.
Dat probleem wordt nu juist vanzelf opgelost als er meer treinen gaan rijden :wink:
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Sep 2017, 12:10

SuperGhost schreef:De sprinter Amersfoort Vathorst -> Amsterdam Centraal zit nu direct achter de IC en 12 minuten achter de sprinter uit Zwolle.
Daarvan uitgaande lijkt me dat die inhaalmogelijkheid dan bij Nijkerk of Putten moet komen te liggen.

Ik zou eerder zeggen in Amersfoort Vathorst, daar voegt ´ie immers met de minimale opvolgtijd van 4 minuten achter de IC in om vervolgens nog 2 minuten kwijt te zijn voor een stop in Schothorst. Klopt exact, want hij komt 6 minuten na de IC op station Amersfoort aan.
Inhalen bij Nijkerk past dan ook wel, maar vertraagd de Sprinter alleen maar onnodig.

Overigens zou een inhaalmogelijkheid op Vathorst, als je dat via het middenspoor regelt, ook makkelijk te realiseren moeten zijn door simpelweg dat spoor 2 ook aan de noordkant een aansluiting op de doorgaande sporen te geven (´tis nu nog een kopspoor alleen bereikbaar vanuit Amersfoort)
Bij Nijkerk zit je met teveel bebouwing in de buurt van het station om meer sporen aan te leggen, Putten heeft wel weer een mogelijkheid tot inhalen alleen ligt die net voorbij het perron al zou het denk ik nog wel passen om de perrons daarheen te verplaatsen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost

Berichtdoor SuperGhost » Vr 22 Sep 2017, 17:15

Daniel schreef:Ik zou eerder zeggen in Amersfoort Vathorst, daar voegt ´ie immers met de minimale opvolgtijd van 4 minuten achter de IC in om vervolgens nog 2 minuten kwijt te zijn voor een stop in Schothorst. Klopt exact, want hij komt 6 minuten na de IC op station Amersfoort aan.
Inhalen bij Nijkerk past dan ook wel, maar vertraagd de Sprinter alleen maar onnodig.
De minimale opvolgtijd is 2-3 minuten.
En hoezo zou inhalen bij Nijkerk de sprinter alleen maar onnodig vertragen en bij Vathorst niet? Het kost immers net zo veel tijd. Het enige verschil is dat bij zo'n theoretische inhaling bij Nijkerk dan de reistijd voor Nijkerkers korter wordt (want hoeven dan niet bij Vathorst te wachten op de inhaling).
Daarnaast maakt het ook een verschil voor de opvolging ten opzichte van de doorgaande sprinter: inhaling bij Vathorst betekend op Vathorst-Utrecht een 12-18 verdeling en op Harderwijk-Vathorst dan een 8-22 verdeling. Bij Nijkerk wordt dat dan al 14-18 en 10-20 en bij Putten 16-14 en 12-18.

Het aanleggen van de benodigde infrastructuur is wel een verschil.

Yanaike

Berichtdoor Yanaike » Vr 22 Sep 2017, 17:35

Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst? Op die manier zou je ook nog al rijdend in kunnen halen tussen Amersfoort Vathorst en Amersfoort en zo hoeft er geen extra reistijd bij voor de SPR?

Als je bij Harderwijk inhaalsporen gaat maken, is het het overwegen waard om een bypass te maken voor intercity's en goederentreinen die parallel aan de A28 loopt, daarmee kun je dan ook meteen de scherpe bocht bij Harderwijk omzeilen.

Bemined

Berichtdoor Bemined » Vr 22 Sep 2017, 17:49

Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst?

Niet zonder een flinke zak geld, want er zitten meerdere kunstwerken en een overweg op dat traject.

Daniel
OVNL-beheerder

Berichtdoor Daniel » Vr 22 Sep 2017, 18:45

SuperGhost schreef:De minimale opvolgtijd is 2-3 minuten.

Dan nog, kost de stop in Schothorst blijkbaar net wat langer...

En hoezo zou inhalen bij Nijkerk de sprinter alleen maar onnodig vertragen en bij Vathorst niet? Het kost immers net zo veel tijd. Het enige verschil is dat bij zo'n theoretische inhaling bij Nijkerk dan de reistijd voor Nijkerkers korter wordt (want hoeven dan niet bij Vathorst te wachten op de inhaling).

De Sprinter gaat in Vathorst nu vier minuten achter de IC aan, waarvan je twee minuten nodig hebt voor afremmen/optrekken van de geplande stop. Puur theoretisch zou je drie minuten voor de IC in Vathorst kunnen aankomen, maar dat moet waarschijnlijk meer worden om gele seinen voor de IC te voorkomen. Dan zou je dus al 7 minuten in Vathorst stilstaan.
Nijkerk ligt eerder op de route, daar zit de IC dus nog wat verder achter de Sprinter (immers ligt de IC-tijd vast door de knoop Zwolle) en zou je nog langer moeten wachten tot de IC voorbij komt.

Bemined schreef:
Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst?

Niet zonder een flinke zak geld, want er zitten meerdere kunstwerken en een overweg op dat traject.

Ik denk dat die kunstwerken nog nieteens het grootste probleem zijn, bij de Rondweg Oost zou er bijvoorbeeld nog wel een brugdek tussen het spoordek en het dek met fietspad passen wat de realisatie al vereenvoudigd. Je hebt eerder een probleem in Hooglanderveen waar het spoor strak tussen de bebouwing door loopt, daar is simpelweg geen plek voor een derde spoor.
Dat is ook wel een probleem bij de tunnel in de Hanzeboulevard, bij de onderdoorgang van de A1 is er op zich plek als je fietspad en de enkelbaans weg samen zou voegen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL

Berichtdoor Wubbo » Vr 22 Sep 2017, 18:56

Een sprinter laten inhalen door een IC betekent 4 minuten stoppen met de sprinter als de infrastructuur geen hele rare dingen doet. Zowel doorkomst na aankomst als vertrek na doorkomst zijn volgens de plannorm 2 minuten.

Waar inhaalsporen handig zijn is volgens mij afhankelijk van wat je in Zwolle wil. Op basis van de keus die je daar maakt kun je uittekenen waar je inhaalsporen moeten komen.

Terug naar “Ideeën OVer OV”