Zwolle-Utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Zwolle-Utrecht

Bericht door Klaasje »

Momenteel is de bediening van het traject Zwolle-Utrecht al jaren op hoofdlijnen hetzelfde. De laatste grote wijziging was in 2013 toen de voor- en natreinen verdwenen zijn en de Twentse IC los is gehaald van Zwolle-Utrecht. Hoewel de dienstregeling vrij aardig functioneert zijn is een andere opzet in de toekomst wellicht nodig om vervoersgroei op te vangen. Daarnaast zijn er diverse wensen die dan wellicht meegenomen kunnen worden. De vraag is dan ook, wat is mogelijk en hoe past het op het spoor?

Wat moet er sowieso gebeuren?
  • Harderwijk en Nijkerk moeten voor de richting Amersfoort 4x per uur bediend worden.
  • Er moeten 2 intercity's per uur bij tussen Amersfoort en Utrecht in de spits
  • De huidige verbindingen mogen geen grote achteruitgang krijgen.
  • Verbindingen die 4x of 6x per uur worden geboden moeten reismogelijkheden toevoegen (dus geen 3-3-26-ligging).
Welke wensen zijn er?
  • De sprinterdienst rijdt 4x per uur Utrecht-Harderwijk.
  • Harderwijk wil een IC stop
  • De doorgaande verbinding Zwolle-Utrecht wordt sneller.
  • Met een gelijke materieelinzet gaat de vervoercapaciteit op de drukste stukken omhoog
Wat voor vrijheidsgraden mogen gebruikt worden?
  • Sprinters mogen worden geknipt op Amersfoort mits dit snellere verbindingen oplevert.
  • In de ochtendspits mag in een afwijkend patroon gereden worden als dit een betere inpassing van de dienstregeling oplevert en niet ten koste van de aansluitknoop in Zwolle gaat.
  • Goederentreinen mogen in de spits worden verwaarloost als hierdoor ruimte voor spitstoevoegers ontstaat.
Veel plezier.
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Bemined »

Zijn extra intercity's echt noodzakelijk? Met het huidige enkeldeksmaterieel zit deze corridor aan het maximum in de spits, maar met doorschuiving van dubbeldeksmaterieel vanuit corridors die 6x per uur gaan rijden kan deze verbinding nog even doorgroeien. Wel krijg je overcapaciteit tussen Utrecht en Rotterdam / Den Haag, maar met een extra treinserie win je daar niet zo veel mee. Ik zou me dan ook in eerste instantie focussen op het versterken van de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie], dit is nu de drukste sprinter van Nederland (enige sprinter die DDZ8 nodig heeft in de spits). Hoewel een zonetrein (half intercity, half sprinter) natuurlijk een alternatief kan zijn, ik heb geen kijk op of reizigers van tussen Zl en Amf behoefte hebben aan stops in Dld, Bhv en Uto.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

De sprinter Zwolle - Amersfoort rijdt nu ook in de spits al met 8 bakken NID, dus heeft in principe nu al genoeg capaciteit om (deels) als intercity te fungeren. Ik zou de sprinter Zwolle - Utrecht dan ook omvormen tot een zonetrein die dan op Utrecht C door kan rijden als 2000 (waardoor je dus een zonetrein Zwolle - Den Haag Centraal krijgt)

De intercity van/naar Enschede moet je dan 2 minuten verschuiven ten opzichte van die uit Groningen/Leeuwarden (de IC's liggen nu immers al in een 12-18-verband). De IC uit Enschede zou dan 1 minuut eerder uit Amersfoort vertrekken (en dus ook 1 minuut eerder vanuit Enschede aankomen, dat minuutje moet wellicht nog wel te doen zijn lijkt me) en die uit Groningen/Leeuwarden dan 1 minuutje later, wat gezien de keertijd in Utrecht (6 minuten) ook net moet kunnen. Ook past daardoor de (door de regio) gewenste stop in Harderwijk dan in de dienstregeling.

Doordat de IC uit Enschede 1 minuut verschuift zou de IC van/naar Schiphol ook 1 minuut extra kunnen hebben op Hilversum-Amersfoort. Dat minuutjes is net genoeg om ook Baarn te kunnen bedienen. Hierbij kan de sprinter geschrapt worden tussen Hilversum en Amersfoort (Vathorst). Hierdoor kan die naar Utrecht gestuurd worden, waardoor Utrecht - Almere versneld kan worden (door non-stop te rijden tussen Hilversum en Utrecht)

De intercity Schothorst - Schiphol / Den Haag komt dan echter niet meer uit met de kering bij Schothorst (te kort). Deze kering kan dan verplaatst worden naar Vathorst. Hij heeft dan een scheve kwartiersdienst met de zonetrein naar Zwolle (13-17), dus hiermee blijft wel een kwartiersdienst tussen Vathorst, Schothorst en Amersfoort gehandhaafd.

Tegelijk komt er dan een nieuwe sprinter Amersfoort - Utrecht Centraal. Die kan in principe in elk interval vallen (afhankelijk van hoe je de trein naar Soest tussen de treinen past), maar zou idealiter direct na de zonetrein uit Zwolle ingepast worden. Deze kan eenvoudig keren op spoor 4a.

Qua tijden zal het er dan ongeveer als volgt uit zien:
ri. Utrecht:
.09 Intercity Den Haag Centraal
.19 Intercity Den Haag Centraal
.22 Sprinter Utrecht Centraal
.29 Intercity Rotterdam Centraal

ri. Hilversum:
.09 Intercity Schiphol (stopt ook in Baarn)
.26 Intercity Amsterdam Centraal

ri. Zwolle:
.04 Intercity Groningen / Leeuwarden (stopt ook in Harderwijk)
.12 Intercity Zwolle (stopt op alle tussenliggende stations)
.25/27 Intercity Amersfoort Vathorst (stopt ook op Schothorst)*

ri. Deventer:
.06 Intercity Deventer (- Berlijn)
.09 Stoptrein Ede-Wageningen
.23 Intercity Enschede
.25 Stoptrein Barneveld Zuid

*doordeweeks overdag pas om .27 i.v.m. voorlangs kruisen Valleilijn ri. Barneveld Zuid, weekend/avond al om .25
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had de volgende ETMET-trajecten:

Eindhoven / Arnhem - Utrecht - Amsterdam / Schiphol - Alkmaar
Dordrecht - Rotterdam - Leiden
Schiphol - Duivendrecht / Amsterdam CS - Weesp - Almere / Hilversum
Utrecht - Amersfoort
Rotterdam / Den Haag - Utrecht

Nadeel is alleen dat ik op veel plekker qua spoor niet uitkom.

Om op dit traject te focussen:

2x IC uit Hilversum rijdt tot Amersfoort Schothorst. In de spitsuren (als start) rijdt deze trein door als IC naar Nijkerk, Ermelo en Harderwijk. Deze stations kennen meer dan 2500 instappers per werkdag. De keringen te Amersfoort Schothorst en Harderwijk zijn alleen krap met 4 minuten.
De verdeling is:
Harderwijk > Amersfoort: 3/27
Nijkerk > Amersfoort: 6/24

De IC gaat eerst en vlak erna de Sprinter. ik verwacht dat de IC de reizigers van de sprinter overneemt en dus ontlast.

EDIT; Alkmaar na Eindhoven aangepast tot Arnhem, dank voor correctie Superghost
Laatst gewijzigd door CamilleKreemers op di 05 sep 2017, 19:27, 2 keer totaal gewijzigd.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

En dat je Arnhem hebt hernoemd tot Alkmaar :')
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

Allereerst zou ik degenen die hier nu al met allerlei dienstregelingsopzetjes komen aanmoedigen om even de huidige rijtijden erbij te nemen en er even een Excel-tabelletje mee te maken. Ik heb zelf in het verleden rondom andere discussies op OVNL al weleens zitten puzzelen met de dienstregeling op deze lijn en ben daarbij toch best vaak tot de conclusie gekomen dat iets waarvan ik overtuigd was dat het zou passen uiteindelijk niet past.
Let bijvoorbeeld vooral ook op de overkruisingen op station Amersfoort, want als je daar 'n trein laat keren doet 'ie dat vooral op sporen 4 of 5 en daar kom je zonder over te kruisen met treinen naar Utrecht niet meer weg. Ook aan de oostkant heb je zoiets: de Valleilijn zal altijd treinen richting Schothorst moeten kruisen voor 'ie op het spoor ri. Hoevelaken kan komen.
Bemined schreef:Zijn extra intercity's echt noodzakelijk? Met het huidige enkeldeksmaterieel zit deze corridor aan het maximum in de spits, maar met doorschuiving van dubbeldeksmaterieel vanuit corridors die 6x per uur gaan rijden kan deze verbinding nog even doorgroeien. Wel krijg je overcapaciteit tussen Utrecht en Rotterdam / Den Haag, maar met een extra treinserie win je daar niet zo veel mee.
Dubbeldeksmaterieel kan inderdaad zeker nog winst opleveren. Daarbij speelt ook nog wat anders een rol: uit m'n zevenjarige reiservaringen tussen Amersfoort en Utrecht is toch wel heel duidelijk gebleken dat de bezetting van treinen stukken beter verdeeld is sinds de kwartiersdienst bestaat uit vier doorgaande treinseries, uiteraard doordat je er ook reizigers op de langere afstand door in de trein hebt zitten.
Voor de omklap van de Noordoost was de toenmalige 2800 vanuit Deventer naar Rotterdam veel minder druk bezet bij aankomst in Amersfoort en ook de reizigers vanuit Amersfoort verdeelden zich nog anders. Als je dan nu weer een soort van pendel-IC gaat toevoegen krijg je vermoedelijk een soortgelijk effect omdat alleen de reizigers tussen Amersfoort en Utrecht zelf daar echt iets aan hebben.
Ik zou me dan ook in eerste instantie focussen op het versterken van de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie], dit is nu de drukste sprinter van Nederland (enige sprinter die DDZ8 nodig heeft in de spits). Hoewel een zonetrein (half intercity, half sprinter) natuurlijk een alternatief kan zijn, ik heb geen kijk op of reizigers van tussen Zl en Amf behoefte hebben aan stops in Dld, Bhv en Uto.
Ik heb niet zo vaak de Sprinter op Amersfoort - Utrecht, maar in mijn ervaring stappen er voornamelijk reizigers in op dat traject en weinig uit. Het is natuurlijk voor veel reiziger uit vooral een verbinding naar Utrecht en ook de snelste omdat in Amersfoort op de IC overstappen de reis nauwelijks sneller maakt. Dat geldt ook voor reizigers uit Vathorst en Schothorst waarvoor het een soort van kwartiersverdichting oplevert naar Utrecht en wellicht nog het meest voor die uit Harderwijk en NIjkerk.
Deze Sprinter vanaf Amersfoort als IC door laten rijden heeft daarmee zeker meerwaarde, ookal omdat je (bij de huidige ligging) dan al gelijk een 10-minutendienst per IC hebt en zoals ik hierboven al schreef ook gelijk mede zorgt voor een goede bezetting omdat je meerdere doelgroepen kunt combineren in dezelfde trein.

Wel is de impact groot want je zult een later (of vroeger) rijdende Sprinter vanuit Amersfoort naar Utrecht erbij nodig hebben wat ook weer vraagt om een andere ligging van de Sprinter naar Baarn (wellicht een kans voor betere aansluitingen in Baarn) om een regelmatige sprinter-kwartiersdienst in Bilthoven en Den Dolder te behouden. En het moet natuurlijk ook maar net passen tussen de treinen vanuit Hilversum op het stukje van Overvecht naar Centraal.
Ook niet heel onbelangrijk: je kunt vanaf de IC sporen uit Amersfoort op Utrecht Centraal eigenlijk alleen fatsoenlijk keren op spoor 9, tenzij je gaat omrijden via OZ.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5921
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Bemined »

Tja, vroeger reed de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] met solo VIRM6 terwijl de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] een kwartier later VIRM14 bij zich had. Zeker met die ongelijke frequenties op de verschillende corridors wordt een ongelijkmatige verdeling van reizigers over het uur een flinke uitdaging.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

Plus dat je toen maar 2x/uur naar Den Haag kon en 4x/uur naar Rotterdam (immers splitste de 500 toen nog), dat verschuift je verdeling ook nog en dat zal je altijd houden als je 6x/uur naar Utrecht gaat rijden maar vanuit Utrecht niet 6x/uur richting Gouda rijdt.
Er is ook een korte tijd geweest waarin enkele voortreinen van de NoordOost slechts Amersfoort-Utrecht reden, dat waren nou ook niet bepaald gigantisch bezette treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:Let bijvoorbeeld vooral ook op de overkruisingen op station Amersfoort, want als je daar 'n trein laat keren doet 'ie dat vooral op sporen 4 of 5 en daar kom je zonder over te kruisen met treinen naar Utrecht niet meer weg. Ook aan de oostkant heb je zoiets: de Valleilijn zal altijd treinen richting Schothorst moeten kruisen voor 'ie op het spoor ri. Hoevelaken kan komen.
De enige trein die ik laat keren is de sprinter uit Utrecht en die kruist geen enkele trein daardoor (zie sporenplan). Dit omdat ik de IC uit Amsterdam C structureel naar Deventer laat doorrijden (we hebben het immers over een situatie waar je iets meer aanbod moet verwerken).

Dankzij de dive-under hoeven treinen uit Hilversum in Amersfoort nu ook niet meer te kruisen met treinen naar Utrecht. De enige kruisingen zijn dan inderdaad nog die van de treinen richting Schothorst/Zwolle met de Valleilijn ri. Barneveld en die uit Utrecht naar Enschede met die uit Hilversum naar Vathorst. Hier heb ik in mijn opzetje ook rekening mee gehouden (zie bijv. ook de opmerking op de IC naar Vathorst die ik nadrukkelijk heb gemaakt).
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

Toch zou ik graag wat dingen op "papier" zien i.p.v. wat losse opmerkingen in een bericht, dat laat niet echt toe te lezen of het echt past.

Utrecht - Enschede en Hilversum - Vathorst kruisen nu inderdaad, maar of dat nodig is hangt ook af van de exacte opzet want in principe kan je ze ook al laten voorsorteren (uit Utrecht naar spoor 1 en uit Hilversum naar spoor 2 kan conflictvrij, maar dan heb je wel een overkruising met het spoor ri. Utrecht). Wellicht kan in specifieke gevallen ander spoorgebruik dus nog dingen oplossen.
Roep overigens niet te hard dat je kerende sprinter uit Utrecht niks kruist, dat hangt helemaal van de tijdligging en de keertijd af. Om niks te kruisen is het bv. sowieso een vereiste dat die maximaal een minuut of 20 is. De [serie=Sprinter|2017|Amersfoort Vathorst - Weesp - Amsterdam Centraal15800[/serie] moet in de huidige situatie bijvoorbeeld al altijd door naar Vathorst, ook 's avonds en in het weekend, omdat keren in Amersfoort niet gaat: die kering zou 32 minuten bedragen en dan moet je vlak voor elkaar langs kruisen met de volgende trein die gaat keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Heb je mijn idee wel gelezen? Die sprinter heb ik juist in Hilversum afgebogen naar Utrecht (om daar extra capaciteit te krijgen en de trein naar Almere te kunnen versnellen) :wink:

Maar ik zal even rangschikken per vertrekrichting (oostzijde of westzijde) en de perronsporen erbij zetten:

Westzijde:
.07-.09 Spoor 6 - Intercity Enschede -> Den Haag Centraal
.05-.09 Spoor 7 - Intercity Vathorst -> Schiphol (stopt ook in Baarn)
.18-.19 Spoor 6 - Intercity Zwolle -> Den Haag Centraal
.08-.22 Spoor 4a- Sprinter Amersfoort -> Utrecht Centraal
.24-.26 Spoor 7 - Intercity Deventer -> Amsterdam Centraal
.27-.29 Spoor 6 - Intercity Groningen/Leeuwarden -> Rotterdam Centraal

Oostzijde:
.01-.04 Spoor 2 - Intercity Rotterdam Centraal -> Groningen/Leeuwarden (stopt ook in Harderwijk)
.04-.06 Spoor 1 - Intercity Amsterdam C -> Deventer (- Berlijn)
.01-.09 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Ede-Wageningen
.11-.12 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Zwolle (stopt op alle tussenliggende stations)
.21-.23 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Enschede
.18-.25 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Barneveld Zuid
.21-.27 Spoor 1 - Intercity Schiphol -> Amersfoort Vathorst (stopt ook op Schothorst)*

*vertrekt 's avonds en in het weekend (wanneer stoptrein naar Barneveld Zuid niet rijdt) om .25/.55.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Grote pijnpunten voor alles wat je op Utrecht - Amersfoort wil zijn de spooropstelling Utrecht en het goederenpad tussen Geldermalsen en Apeldoorn. Daarnaast is ook Den Dolder (ivm de sprinter naar Baarn) altijd lastig. In hoeverre moeten deze ook passen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Heb je mijn idee wel gelezen? Die sprinter heb ik juist geschrapt :wink:
Ja en daarna was ik compleet het overzicht kwijt. Maar ik gaf het alleen als voorbeeld dat één kerende trein vanuit het westen op 4/5 niet gegarandeerd geen kruisingsprobleem oplevert.
.18-.19 Spoor 6 - Intercity Zwolle -> Den Haag Centraal
.27-.29 Spoor 6 - Intercity Groningen/Leeuwarden -> Rotterdam Centraal
Ik snap de koppeling van die bovenste i.v.m. de capaciteit in Utrecht, maar ervan uitgaande dat de dienstregeling ten westen van Utrecht gelijk houdt zou het er bijna op neerkomen dat je vanuit de volgende IC uit Amersfoort nog net die IC Zwolle - Den Haag kunt halen in Utrecht :P
Heb er zo m'n twijfels bij dat het wenselijk is de kering van de onderste IC in m'n quote naar 5 minuten te verkorten trouwens. Het kan op zich (heeft de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] jaren gedaan) maar is niet optimaal.
Oostzijde:
.01-.04 Spoor 2 - Intercity Rotterdam Centraal -> Groningen/Leeuwarden (stopt ook in Harderwijk)
.04-.06 Spoor 1 - Intercity Amsterdam C -> Deventer (- Berlijn)
.01-.09 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Ede-Wageningen
.11-.12 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Zwolle (stopt op alle tussenliggende stations)
.21-.23 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Enschede
.18-.25 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Barneveld Zuid
.21-.27 Spoor 1 - Intercity Schiphol -> Amersfoort Vathorst (stopt ook op Schothorst)*
Kijk, daar ga je dus al... sowieso lijkt het me nogal krapjes en vertragingsgevoelig om de trein naar Ede-Wageningen met de minimale opvolging achter de IC aan te sturen en vervolgens daar weer met de minimale opvolging achterlangs te kruisen met de IC naar Zwolle maar de opvolging van 2 minuten die verderop in je voorstel staat kan sowieso niet, da's minder dan de minimale overkruistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Allereerst zou ik degenen die hier nu al met allerlei dienstregelingsopzetjes komen aanmoedigen om even de huidige rijtijden erbij te nemen en er even een Excel-tabelletje mee te maken. Ik heb zelf in het verleden rondom andere discussies op OVNL al weleens zitten puzzelen met de dienstregeling op deze lijn en ben daarbij toch best vaak tot de conclusie gekomen dat iets waarvan ik overtuigd was dat het zou passen uiteindelijk niet past.
Ik heb in het verleden eens iemand een uitgewerkt voorstel voor een zonetrein zien posten dat (weliswaar krap) wel paste. Ik vond het wel creatief gevonden. Ik denk dat als de knoop Zwolle niet dogmatisch "alles sluit aan op alles" wordt vormgegeven je in principe wel ruimte hebt voor een extra IC stop te Harderwijk zonder dat het extra tijd kost aangezien je het stationnement in Zwolle dan wat kan verkorten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

De tijden van dat goederenpad zijn mij niet bekend, dus kan ik moeilijk was over zeggen dan.
Maar er zijn dus 3 paden voor sprinters en goederentreinen per half uur vrij. Hierbij is de sprinter Amersfoort-Utrecht dan de laatste die je aanwijst, want die kan in principe in al van die paden.

Die sprinter naar Baarn kruist volgens mij nu vlak achter de IC Enschede->Den Haag langs. Die overkruising wordt ietsjes ruimer (die IC gaat 1 minuut eerder rijden) en de eerstvolgende trein rijdt er pas 10 minuten na en daar zit je dan nog altijd zo'n 6-7 minuten voor de volgende IC die langs komt als ik het goed heb.

Verder is het huidige pad van die sprinter verder ook precies tussen de IC's in, omdat hij nu al tussen de IC's Groningen/Leeuwarden->Rotterdam en Enschede->Den Haag in rijdt en die veranderen dus nauwelijks van tijden (die rijden immers al in 12-18-interval en dit is dus net dat gaatje van 12 waar die binnen rijdt).
Daniel schreef:
Oostzijde:
.01-.04 Spoor 2 - Intercity Rotterdam Centraal -> Groningen/Leeuwarden (stopt ook in Harderwijk)
.04-.06 Spoor 1 - Intercity Amsterdam C -> Deventer (- Berlijn)
.01-.09 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Ede-Wageningen
.11-.12 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Zwolle (stopt op alle tussenliggende stations)
.21-.23 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Enschede
.18-.25 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Barneveld Zuid
.21-.27 Spoor 1 - Intercity Schiphol -> Amersfoort Vathorst (stopt ook op Schothorst)*
Kijk, daar ga je dus al... sowieso lijkt het me nogal krapjes en vertragingsgevoelig om de trein naar Ede-Wageningen met de minimale opvolging achter de IC aan te sturen en vervolgens daar weer met de minimale opvolging achterlangs te kruisen met de IC naar Zwolle maar de opvolging van 2 minuten die verderop in je voorstel staat kan sowieso niet, da's minder dan de minimale overkruistijd.
Kijk maar eens naar de huidige tijden, die 2 minuten gebeuren nu al dagelijks. Nu is dat namelijk:
.22 IC Enschede
.24 IC Schothorst
.26 ST Barneveld Zuid

Overigens zou je dat probleem evt. ook al kunnen verhelpen door de IC naar Enschede altijd vanuit Schiphol te laten komen, want dan heb je die kruising dus al niet meer en kunnen die twee IC's tegelijk vertrekken.
Western Soldier
Berichten: 1231
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Western Soldier »

Het plan wat SuperGhost heeft uitgewerkt is naar mijn mening briljant. Je voldoet aan bijna alle eisen die er zijn. De IC stop in Baarn van de IC naar Schiphol is ook een prima oplossing. Het enige is wel dat spoor 2 in Amersfoort Schothorst geen enkele functie meer overhoudt. Is het dan niet een idee om dat dan 4 sporig te maken, zodat er iets meer ruimte komt tussen Zwolle en Amersfoort. Een andere mogelijkheid is de sprinter uit Utrecht doortrekken naar Schothorst en Harderwijk verdubbelen, zodat de IC daar kan inhalen.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:De tijden van dat goederenpad zijn mij niet bekend, dus kan ik moeilijk was over zeggen dan.
Richting Utrecht ligt ´ie voor de (1)1700 uit, dat gaatje wordt in jouw plan maar iets korter maar zou op zich nog moeten kunnen. Andersom weet ik zogauw even niet in welk gaatje hij ligt.
Maar er zijn dus 3 paden voor sprinters en goederentreinen per half uur vrij. Hierbij is de sprinter Amersfoort-Utrecht dan de laatste die je aanwijst, want die kan in principe in al van die paden.
Je moet met dat goederenpad denk ik vooral even goed opletten hoe het ten opzichte van de rest van de treinen op Utrecht Centraal uitkomt (ook met keertijden). Als het goed is zou het na invoering ETMET op de A2-corridor weer doorgaand kunnen worden en heb je geen last meer van inwachtende goederentreinen. Desondanks kan het alleen conflictvrij door Utrecht mits je niet net op het moment van doorkomst een trein op zowel spoor 8 als 9 hebt staan (de infra kent daar verder wel genoeg gelijktijdigheden als een van beide vrij is). De andere kant op heb je iets meer opties om het in te passen omdat je vanuit Geldermalsen in principe via drie sporen (9, 11, 12) naar Amersfoort kunt waar dat andersom zonder links hoeven rijden maar via twee sporen kan)
Die sprinter naar Baarn kruist volgens mij nu vlak achter de IC Enschede->Den Haag langs. Die overkruising wordt ietsjes ruimer (die IC gaat 1 minuut eerder rijden) en de eerstvolgende trein rijdt er pas 10 minuten na en daar zit je dan nog altijd zo'n 6-7 minuten voor de volgende IC die langs komt als ik het goed heb.
Dat klopt voor de huidige ligging, maar je verschuift de Sprinter een paar minuten dus idealiter zou je voor een regelmatige kwartiersdienst tussen Den Dolder en Utrecht ook de Baarnse trein willen verschuiven.
Je concentreert je plannetje nu ook vooral op vertrektijden uit Amersfoort, maar waarom ik nu juist graag het totaalplaatje wil zien is omdat ik nu bv. nergens kan zien wanneer de Sprinter van Utrecht naar Amersfoort rijdt. En de boel moet op Overvecht - Utrecht Centraal ook nog tussen de overige treinen passen.
Overigens zou je dat probleem evt. ook al kunnen verhelpen door de IC naar Enschede altijd vanuit Schiphol te laten komen, want dan heb je die kruising dus al niet meer en kunnen die twee IC's tegelijk vertrekken.
Denk niet dat ze daar in Twente erg blij mee zijn, er zijn ook genoeg reizigers vanuit het oosten die in Amersfoort richting Utrecht blijven zitten. Wel zou dat een praktische actie zijn als je meer capaciteit tussen Utrecht en Amersfoort wilt bieden en tegelijk niet te lang met overdreven lange treinen wilt rijden.
Western Soldier schreef:Het enige is wel dat spoor 2 in Amersfoort Schothorst geen enkele functie meer overhoudt. Is het dan niet een idee om dat dan 4 sporig te maken, zodat er iets meer ruimte komt tussen Zwolle en Amersfoort.
Het voordeel van spoor 2 in Schothorst is wel, in tegenstelling tot het kopspoor bij Vathorst, dat je het van beide richtingen kunt bereiken. Daar kan je allicht in de dienstregelingsopzet mee spelen door een stukje de Sprinter en IC naast elkaar te laten rijden bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Western Soldier
Berichten: 1231
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Western Soldier »

Dat is wel zo, maar dan zou je in een van de richtingen links moeten rijden. Want het gedeelte Schothorst en de aansluiting van de lijn uit Twente is 2-sporig. Bij het maken van het 4e spoor in Schothorst zou ik het hele stuk 4-sporig maken.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Daniel schreef:
Die sprinter naar Baarn kruist volgens mij nu vlak achter de IC Enschede->Den Haag langs. Die overkruising wordt ietsjes ruimer (die IC gaat 1 minuut eerder rijden) en de eerstvolgende trein rijdt er pas 10 minuten na en daar zit je dan nog altijd zo'n 6-7 minuten voor de volgende IC die langs komt als ik het goed heb.
Dat klopt voor de huidige ligging, maar je verschuift de Sprinter een paar minuten dus idealiter zou je voor een regelmatige kwartiersdienst tussen Den Dolder en Utrecht ook de Baarnse trein willen verschuiven.
Je concentreert je plannetje nu ook vooral op vertrektijden uit Amersfoort, maar waarom ik nu juist graag het totaalplaatje wil zien is omdat ik nu bv. nergens kan zien wanneer de Sprinter van Utrecht naar Amersfoort rijdt. En de boel moet op Overvecht - Utrecht Centraal ook nog tussen de overige treinen passen.
Met ETMET per IC kun je natuurlijk nooit een goede kwartiersdienst voor Bilthoven en Den Dolder krijgen. Die kwartiersdienst (die nu al een beetje scheef is) veranderd daardoor in (vrijwel) een 10-20-dienst. Dat is nu eenmaal het nadeel van ETMET per IC combineren met 4 sprinters per uur (dit krijg je over een aantal jaar op Arnhem-Nijmegen ook daardoor).

Verdere uitwerking heb ik nog geen tijd voor gehad. (met name vanwege de gewijzigde trein Utrecht-Almere)
Daniel schreef:
Overigens zou je dat probleem evt. ook al kunnen verhelpen door de IC naar Enschede altijd vanuit Schiphol te laten komen, want dan heb je die kruising dus al niet meer en kunnen die twee IC's tegelijk vertrekken.
Denk niet dat ze daar in Twente erg blij mee zijn, er zijn ook genoeg reizigers vanuit het oosten die in Amersfoort richting Utrecht blijven zitten.
Daarom dat ik dat ook niet heb opgenomen in mijn plan. Ik heb ze zelfs beiden naar Utrecht gestuurd, omdat ik vermoed dat er meer reizigers ri. Utrecht-Den Haag/Rotterdam zullen gaan dan ri. Zuidas/Schiphol (al kunnen ze natuurlijk ook prima blijven alterneren binnen mijn plan) en omdat je op deze manier ook een betere spreiding zou hebben voor Apeldoorn en Deventer (2x ri. Utrecht + 2x ri. Amsterdam i.p.v. 1-3). Dit krijg je dan ook voor Schothorst en Vathorst (ook 2x in beide richtingen, i.p.v. anders 3x ri. Utrecht en 1x ri. Amsterdam), al zullen daar veruit de meesten wel ri. Utrecht willen.
Daniel schreef:
Western Soldier schreef:Het enige is wel dat spoor 2 in Amersfoort Schothorst geen enkele functie meer overhoudt. Is het dan niet een idee om dat dan 4 sporig te maken, zodat er iets meer ruimte komt tussen Zwolle en Amersfoort.
Het voordeel van spoor 2 in Schothorst is wel, in tegenstelling tot het kopspoor bij Vathorst, dat je het van beide richtingen kunt bereiken. Daar kan je allicht in de dienstregelingsopzet mee spelen door een stukje de Sprinter en IC naast elkaar te laten rijden bijvoorbeeld.
Wat dacht je ervan om in Schothorst de stoppende treinen alvast voor te sorteren. De zonetrein richting Utrecht C gebruikt dan spoor 2 en de intercity naar Schiphol gebruikt dan spoor 3. Hierbij heb je voor Schothorst dan ook de treinen ingedeeld per richting:
spoor 1 = ri. Amsterdam
spoor 2 = ri. Utrecht
spoor 3 = ri. Vathorst
Sporen 1 en 2 vormen een eilandperron, dus alle treinen ri. Amersfoort 'CS' vertrekken dan nog altijd vanaf hetzelfde eilandperron.
Op die manier vergaart spoor 2 dus ook geen roest.
Daarnaast: bij verstoringen tussen Amersfoort en Zwolle heb je alle perrons op Schothorst nog altijd nodig om de treinen te laten keren daar. Dus dat spoor was anders sowieso nog praktisch geweest voor eventuele bijsturing.
Western Soldier schreef:Dat is wel zo, maar dan zou je in een van de richtingen links moeten rijden. Want het gedeelte Schothorst en de aansluiting van de lijn uit Twente is 2-sporig. Bij het maken van het 4e spoor in Schothorst zou ik het hele stuk 4-sporig maken.
Dat is toch echt 3-sporig hoor: sporen 114/124, 113/123 en 122 ;-)
Roeland
Berichten: 2265
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Roeland »

Op korte termijn zou ik een spits-sneltrein toevoegen, die begint in Nunspeet (en daar direct achter de IC rijdt), en die verder stopt in: Hdw, Nkk, Vathorst, Amf, Ut.
En als het mogelijk is, voor de gewone sprinter een halte Nijkerk-zuid toevoegen.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Waarom zo'n spitssneltrein niet op Schothorst laten stoppen? Dat lijkt me zelfs praktischer dan Vathorst, aangezien naast Schothorst een grote ROC staat.
Overigens: wellicht kun je gewoon de IC die nu op Schothorst keert in de spits dan doorsturen van/naar Nunspeet met stops op Nijkerk en Harderwijk. Dan komt die precies na de sprinter aan in Harderwijk/Nunspeet geloof ik, dus precies in jouw gewenste pad.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

SuperGhost schreef:
Daniel schreef:
Oostzijde:
.01-.04 Spoor 2 - Intercity Rotterdam Centraal -> Groningen/Leeuwarden (stopt ook in Harderwijk)
.04-.06 Spoor 1 - Intercity Amsterdam C -> Deventer (- Berlijn)
.01-.09 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Ede-Wageningen
.11-.12 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Zwolle (stopt op alle tussenliggende stations)
.21-.23 Spoor 2 - Intercity Den Haag C -> Enschede
.18-.25 Spoor 4b- Stoptrein Amersfoort -> Barneveld Zuid
.21-.27 Spoor 1 - Intercity Schiphol -> Amersfoort Vathorst (stopt ook op Schothorst)*
Kijk, daar ga je dus al... sowieso lijkt het me nogal krapjes en vertragingsgevoelig om de trein naar Ede-Wageningen met de minimale opvolging achter de IC aan te sturen en vervolgens daar weer met de minimale opvolging achterlangs te kruisen met de IC naar Zwolle maar de opvolging van 2 minuten die verderop in je voorstel staat kan sowieso niet, da's minder dan de minimale overkruistijd.
Kijk maar eens naar de huidige tijden, die 2 minuten gebeuren nu al dagelijks. Nu is dat namelijk:
.22 IC Enschede
.24 IC Schothorst
.26 ST Barneveld Zuid
Jouw oplossing is wezenlijk anders dan de huidige oplossing, doordat je de IC naar Enschede (die richting Barneveld moet) op 2 minuten laat volgen door de sprinter naar Barneveld. Die IC trekt relatief langzaam op, die Sprinter juist snel, dus die sprinter gaat al heel snel rode seinen zien omdat de opvolging dan al snel richting de 1 minuut gaat (wat niet kan).
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Die stoptrein trekt niet snel op, dat kan ook niet door de wissels waar die overheen moet. :wink:
De intercity hoeft juist niet over die langzame wissels (de enige wissel die die over moet is direct na het perron) en kan daardoor juist sneller optrekken.
Juist door die lange sporenstraat in Amersfoort tot die aansluiting (zo'n 2km) kan je daardoor alweer dat verschil groot genoeg maken.

Dat is ook de reden dat het relatief kleine stukje tussen Amersfoort en Amersfoort Schothorst (direct na die aansluiting) maarliefst 4 minuten kost.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Als je de stoptrein over die slome route weg laat rijden (met doorwisselen bij Amersfoort Aansluiting) haal je nooit de 2 minuten opvolging met die sprinter naar Vathorst. In de huidige situatie wordt al bij Amersfoort gekruist, en dat kan wel snel (wissel 219a/b is 60 km/h, wissel 255a/b is 80 km/h). Dat maakt jouw planning echt niet haalbaar.

En een Protos trekt echt sneller op dan ICM, stoptreinmaterieel wordt gebouwd om snel op te trekken.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

SuperGhost schreef:Overigens: wellicht kun je gewoon de IC die nu op Schothorst keert in de spits dan doorsturen van/naar Nunspeet met stops op Nijkerk en Harderwijk. Dan komt die precies na de sprinter aan in Harderwijk/Nunspeet geloof ik, dus precies in jouw gewenste pad.
Die heb ik al weleens uitgewerkt, zal 'm eens opzoeken. Meen me te herinneren dat het op zich net passend te maken was, maar het probleem erin zit dat je er een kopspoortje in Harderwijk voor nodig hebt waar je niet makkelijk een aftakking voor kunt maken omdat het spoor er in een boog ligt.
Zonder zo'n kopspoortje paste de kering namelijk niet zonder andere treinen te hinderen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten