Zwolle-Utrecht

Post hier al je plannen voor verbetering van het OV. Ook wilde plannen mogen hier gepost worden.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Je kan natuurlijk ook net voorbij Harderwijk een 3e spoortje daarvoor aanleggen (net zoals de sprinter bij Breukelen keert)

Maar Roeland had het over tot Nunspeet en net ten noorden van Nunspeet ligt wel een 3e spoor waar je wellicht zou kunnen keren.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

Ik kwam net m'n eerdere uitwerking (maar die leek nog wel van een andere dienstregelingsopzet te zijn, voor de huidige NoordOost) tegen: daaruit bleek wel dat je met de trein vanaf Schothorst op tijd Harderwijk (en ook Nunspeet) kunt halen. In Harderwijk keren was echter wat zinloos omdat je daar op een kering van 30 minuten uitkwam bij een sneltrein zonder stop in Ermelo en Putten die verder op elk station stopte.

Wel gebaseerd op de actuele situatie is 'n eerder opzetje dat ik maakte voor een 10-minutendienst op Amersfoort - Utrecht. Daarin heb ik nog wel de kwartiersverdeling van de sprinters Den Dolder > Utrecht behouden (waarbij het gat met het goederenpad wel 2 minuten korter was geworden), maar om een haalbare kruising in Soest te krijgen liggen ze de andere kant op wel in een 10/20 ligging.

Afbeelding
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Is de sprinter Zwolle-Utrecht v.v. serieus de drukste sprinter van Nederland? Ik stap op station Den Dolder en merk daar eigenlijk niet heel veel van omdat de sprinter een vrij grote capaciteit heeft, ook hebben alle stations onder Amersfoort al een kwartiersdienst richting Utrecht dus uitbreiding is niet nodig denk ik.

Verstuurd vanaf mijn G620S-L01 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

Ja het is de drukste, maar dat gaat wel vooral om de stations boven Amersfoort waar de trein door de relatief vele stations op het lange sprintertraject behoorlijk vol loopt. Uitbreiding zou dan ook vooral t.b.v. die stations zijn. Op het stukje tussen Utrecht en Amersfoort zijn juist de IC´s weer behoorlijk populair.
Echter was in de toekomstplannen voor dat traject meen ik sprake van 6x/uur een Sprinter en 4x/uur een IC i.p.v. andersom. Daar lijkt nu echter nog niet de reizigersvraag voor te bestaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Ik heb nog geen minutenuitwerking, maar in mijn hoofd zit dit plan:

2x/uur IC (... -) Zwolle - Amersfoort - Utrecht (- ...)
2x/uur Zwolle - sprinter Harderwijk - sneltrein Nijkerk - Schothorst - Amersfoort - Utrecht
2x/uur Zwolle - sneltrein Harderwijk - sprinter Amersfoort - sprinter Utrecht
Op Amersfoort - Utrecht wordt dit dan aangevuld met 2x een IC uit de richting Deventer, en natuurlijk de trein van/naar Baarn.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Ik had het volgende gedaan:

IC (Noord-Nederland) - Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Randstad
IC Enschede - Zwolle - Amersfoort - Amsterdam

IC Utrecht - Amersfoort Schothorst - (spits: Nijkerk, Ermelo en Harderwijk)
IC Amersfoort CS - Hilversum - Amsterdam -(optie Haarlem)

IC Amersfoort - Utrecht - Randstad
IC Deventer - Amersfoort - Utrecht - Amsterdam

Door de keuze om twee routes (Utrecht - Harderwijk en Hilversum - Apeldoorn te leggen, scheelt dat mogelijk kruisingen. De treinen tot Amersfoort keren daarnaast in ongeveer 7 minuten op station Amersfoort en door de korte lengte van het traject kan men kiezen de treinen op een perron te plaatsen, verdeeld over de A en B zijde.

Tussen Amersfoort en Utrecht / Hilversum rijden de treinen in een 10-10-10 cadans. Tussen Amersfoort en Harderwijk / Apeldoorn ligt het in een 13/17 cadans.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Vinny »

Daniel schreef:Ja het is de drukste, maar dat gaat wel vooral om de stations boven Amersfoort waar de trein door de relatief vele stations op het lange sprintertraject behoorlijk vol loopt. Uitbreiding zou dan ook vooral t.b.v. die stations zijn. Op het stukje tussen Utrecht en Amersfoort zijn juist de IC´s weer behoorlijk populair.
Echter was in de toekomstplannen voor dat traject meen ik sprake van 6x/uur een Sprinter en 4x/uur een IC i.p.v. andersom. Daar lijkt nu echter nog niet de reizigersvraag voor te bestaan.
Vergeet niet dat de plaatsen ook best wel erg groot zijn. Nijkerk heeft 40.000 inwoners, Harderwijk 45.000 inwoners en Putten en Nunspeet zitten allebei boven de 20.000 inwoners. Dat zijn weliswaar (nog) geen Randstedelijke proporties, maar je kunt er wel aardig wat treinen mee volkrijgen... :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Western Soldier
Berichten: 1231
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Western Soldier »

CamilleKreemers schreef:Ik had het volgende gedaan:

IC (Noord-Nederland) - Zwolle - Amersfoort - Utrecht - Randstad
IC Enschede - Zwolle - Amersfoort - Amsterdam

IC Utrecht - Amersfoort Schothorst - (spits: Nijkerk, Ermelo en Harderwijk)
IC Amersfoort CS - Hilversum - Amsterdam -(optie Haarlem)

IC Amersfoort - Utrecht - Randstad
IC Deventer - Amersfoort - Utrecht - Amsterdam

Door de keuze om twee routes (Utrecht - Harderwijk en Hilversum - Apeldoorn te leggen, scheelt dat mogelijk kruisingen. De treinen tot Amersfoort keren daarnaast in ongeveer 7 minuten op station Amersfoort en door de korte lengte van het traject kan men kiezen de treinen op een perron te plaatsen, verdeeld over de A en B zijde.

Tussen Amersfoort en Utrecht / Hilversum rijden de treinen in een 10-10-10 cadans. Tussen Amersfoort en Harderwijk / Apeldoorn ligt het in een 13/17 cadans.
Ik neem aan dat je met de 2e IC Enschede-Deventer-Amersfoort-Amsterdam bedoeld. Anders is er geen verbinding meer tussen Almelo en Deventer.

Los daarvan weet ik niet of Nijkerk, Ermelo en Harderwijk allemaal een IC nodig hebben, Harderwijk lijkt mij logisch, rest hoeft niet. Bovendien is een IC die pendelt tussen Amersfoort en Utrecht vrijwel onmogelijk. En ik weet niet of keren in Utrecht zonder kruisen kan.

Ik weet niet of je bedoeld waar Amsterdam staat ook Schiphol gelezen kan worden. En via Utrecht naar Amsterdam is leuk, maar daarmee zit je de IC uit Nijmegen/Brabant in de weg. Daar heb je in de nieuwe dienstregeling al een 10-10-10 cadans richting Amsterdam en een 15-15 richting Schiphol. Met de ICE er nog bij wordt het erg krap als je tussen Bijlmer en Muiderpoort over een 2-sporig traject moet waarbij de sprinters ook nog invoegen.

De IC Amersfoort-Amsterdam moet in jouw ogen dus elke 10 minuten rijden? En richting Utrecht zie ik 4 verschillende diensten. Als ze allemaal 2x per uur rijden heb je meer dan een 10-minuten dienst. Dus mijn vraag is welke van de 4 diensten rijdt 1x per uur? En wat doe je met de IC naar Berlijn?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door jelmerrr »

Ik denk de IC Enschede-Zwolle via Deventer? NS heeft namelijk geen materieel voor ATB-NG die ook die InterCity moet gaan rijden (ik ga ervan uit dat je niet met DM'90 naar Utrecht gaat rijden)
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

De IC Deventer Amsterdam moet via Hilversum en niet Amsterdam. Daar valt de Berlijn ook tussen.
Chrysa
Berichten: 7995
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Chrysa »

De IC Deventer - Amsterdam moet niet via Amsterdam? Waar moet ie dan heen?
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

oke, Ik ben bezig met ETMET in hele Randstad. Idee is om alles op de onderstaande trajecten aan ETMET te laten voldoen.
Intercities:
  • Dordrecht - Rotterdam / Den Haag Centraal - Leiden - Haarlem / Schiphol - Amsterdam Centraal / Duivendrecht - Almere / Hilversum
  • Alkmaar - Amsterdam - Utrecht - Eindhoven
  • Den Haag / Rotterdam - Gouda - Utrecht - Arnhem - Nijmegen
Sprinters:
  • Dordrecht - Rotterdam / Den Haag Centraal - Leiden - Haarlem / Schiphol - Amsterdam Centraal / Duivendrecht - Almere / Hilversum
  • Rotterdam / Den Haag - Gouda
  • Woerden - Utrecht - Geldermalsen
  • Breukelen - Utrecht - Veenendaal

Om op topic te komen:

Ik heb het voor elkaar gekregen om tussen Zwolle en Utrecht de volgende series te krijgen:
  • IC Den Haag - Utrecht - Amersfoort - Amersfoort Schothorst - Amersfoort Vathorst - Nijkerk - Ermelo - Harderwijk
  • IC Rotterdam - Utrecht - Amersfoort - Zwolle - Groningen/Leeuwarden
  • IC Amsterdam CS - Hilversum - Amersfoort - Amersfoort Schothorst - Amersfoort Vathorst
  • SPR Schiphol - Amsterdam Zuid - Hilversum - Amersfoort - Amersfoort Schothorst
  • SPR Utrecht - Amersfoort - Harderwijk - Zwolle
De IC tot Harderwijk ligt vlak voor de IC naar Leeuwarden (in noordelijke richting). Om dit mogelijk te maken dient er een keerspoor ten noorden van het station te worden aangelegd tussen de doorgaande sporen (zoals bij Almere is gedaan). De lege IC tot Harderwijk kan dan snel voor het spoor worden weggereden voor de doorgaande IC erlangs rijdt.

Op deze manier is deze Harderwijk-IC ook in kwartiersdienst (varieert tot 12/18 tot 15/15) met de huidige stoptrein. Wel is gekozen om deze extra IC te laten stoppen op alle station met meer dan 2500 instappers per dag. Hierdoor lijkt me ook de grootste groeipotentie mogelijk.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Is het niet een idee om die IC tot Harderwijk dan op Putten i.p.v. Vathorst te laten stoppen (indien niet op beiden gestopt kan worden)? Vathorst heeft immers nog 4 andere treinen ri. Amersfoort 'CS' en Putten slechts 2. Op die manier spreid je dan beter lijkt me.

De vervoersvraag tussen Harderwijk/Ermelo/Putten/Nijkerk<->Vathorst is vrij klein.

Maar hoe ga je nu meer capaciteit bieden tussen Amersfoort en Utrecht, want daar waren toch ook capaciteitsproblemen in de spits? Hier zie ik geen extra trein bij komen.

Overigens: hoe ga je die IC uit Amsterdam naar Vathorst sturen als die al naar Deventer / Berlijn moet (beiden in de spits, daarbuiten 1 van de 2 per uur)? Zo ga je in de spits capaciteitsproblemen krijgen op Amersfoort-Deventer.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

Uiteindelijk is het doel:

knoop A:
Rotterdam - Amersfoort - Zwolle
Amsterdam / Schiphol - Amersfoort - Enschede

knoop B:
Den Haag - Amersfoort - Harderwijk
Amsterdam / Schiphol - Amersfoort - Deventer

knoop C:
Rotterdam / Den Haag - Amersfoort CS - Schothorst (dankzij aankomst tijden te Amersfoort Centraal)
Amsterdam / Schiphol - Amersfoort - Vathorst

De kering in Amersfoort moet nog worden bekeken, want kom nu vlak na de sprinter Utrecht -> Zwolle binnen om .13. De trein rijdt dan om .15 weer terug door de symetrie. Twee treinen tegelijk naar Vathorst sturen kan niet. Om deze reden stuur ik een IC door naar Schothorst om daar te keren. Als mijn planning klopt, is de sprinter uit Hilversum al vertrokken. De ruimte te Vathorst is alleen idioot dan:

A Sprinter: .10, V Sprinter: .18; A IC .23 en V IC. .35; A Sprinter: .40

De treinen vanuit Hilversum moet bij Weesp nog worden aangemaakt, maar idee is de IC "aansluitend" op Den Haag - Groningen/Zwolle wordt uiteraard Amsterdam CS - Amersfoort (en verder.).

Om terug te komen op deze opmerking:
SuperGhost schreef:Maar hoe ga je nu meer capaciteit bieden tussen Amersfoort en Utrecht, want daar waren toch ook capaciteitsproblemen in de spits? Hier zie ik geen extra trein bij komen.
Er zijn momenteel 2 sprinters en 4 IC's tussen Amersfoort en Utrecht. ik maak er 6 IC's en 2 sprinters van. In dat opzichte krijgt het traject wel meer ruimte.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Oke, nu is het wat duidelijker. Het leek er voor mij even op dat je de huidige dienstregeling op Utrecht-Amersfoort handhaafde.

Maar je knopen zou ik even opnieuw bekijken als ik jou was.
Ik denk namelijk dat Twente graag de rechtstreekse verbinding met Utrecht wil behouden (Deventer en Apeldoorn klagen nu al dat die ene per uur die ze nu hebben te weinig is)
Daarnaast is twee treinen direct achter elkaar (jouw knoop C) naar Schothorst en Vathorst een beetje onpraktisch. Ik zou dan als ik jouw was kijken of je de trein van/naar Enschede niet in deze knoop kwijt kan. Daarbij kun je dan ook direct naar Utrecht blijven rijden van/naar Enschede.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Daniel »

CamilleKreemers schreef:De IC tot Harderwijk ligt vlak voor de IC naar Leeuwarden (in noordelijke richting). Om dit mogelijk te maken dient er een keerspoor ten noorden van het station te worden aangelegd tussen de doorgaande sporen (zoals bij Almere is gedaan). De lege IC tot Harderwijk kan dan snel voor het spoor worden weggereden voor de doorgaande IC erlangs rijdt.
Dan is het nogsteeds niet mogelijk omdat de trein eerst gecheckt zal moeten worden op leeg zijn voor 'ie naar het keerspoor gaat, dat kost ook tijd waardoor je niet vlak voor een opvolgende IC uit kunt.
Idealer daarvoor zou een zakspoortje in het huidige eilandperron van Harderwijk zijn, maar da's weer lastig qua wissels doordat het station in een grote boog ligt. Hoewel dat ook wel een beetje speelt met een kopspoor voorbij het station want dan heb je ook een wissel in de boog nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

SuperGhost schreef:Oke, nu is het wat duidelijker. Het leek er voor mij even op dat je de huidige dienstregeling op Utrecht-Amersfoort handhaafde.

Maar je knopen zou ik even opnieuw bekijken als ik jou was.
Ik denk namelijk dat Twente graag de rechtstreekse verbinding met Utrecht wil behouden (Deventer en Apeldoorn klagen nu al dat die ene per uur die ze nu hebben te weinig is)
Daarnaast is twee treinen direct achter elkaar (jouw knoop C) naar Schothorst en Vathorst een beetje onpraktisch. Ik zou dan als ik jouw was kijken of je de trein van/naar Enschede niet in deze knoop kwijt kan. Daarbij kun je dan ook direct naar Utrecht blijven rijden van/naar Enschede.
De hoofdknoop is Amsterdam - Enschede en Rotterdam - Zwolle, Ik ga kijken hoe dat dan uitkomt qua tijden.

De IC naar Harderwijk moet wel op deze plek blijven liggen, omdat het anders niet past op het spoor. Ik kan ook kiezen om de Harderwijktrein naar Amsterdam te sturen. Dan is mijn verwachting dat de Deventertrein behouden en uitgebreid kan worden tot 2x/uur.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door SuperGhost »

Die hoofdknoop lijkt mij dus juist zeer onhandig.

1) Vanuit Zwolle is die niet zo belangrijk (de overstap ri. Schiphol is er in Zwolle immers al)
2) Vanuit Enschede belemmert die de rechtstreekse trein ri. Utrecht
3) Je krijgt een slechte spreiding, aangezien de beide ver doorlopende treinen met elkaar verknoopt liggen en de andere 2 knopen opvullende treinen bevat die veel minder ver rijden.

NS heeft denk ik niet voor niets deze twee treinen juist uit elkaar gehaald (en daarbij de overstap vanuit Zwolle tegenwoordig ook zelfs niet meer aanbied) vanwege deze punten.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door CamilleKreemers »

oke, op basis van rijtijden en overstaptijden:

IC Den Haag - Utrecht - Amersfoort (.21-.23 en .51-.53) - Deventer - Enschede
IC Amsterdam CS - Amersfoort (.27-.29 en .57-.59) - Harderwjik

IC Rotterdam - Utrecht - Amersfoort (.03-.09 en .33-.39) - Zwolle - Groningen/Leeuwarden
IC Schiphol - Amersfoort (.07-.09 en .37-.39) - Deventer - Enschede?

IC Utrecht - Amersfoort (.13-.15 en .43-.45) - Amersfoort Vathorst
IC Amsterdam CS - Amersfoort (.17-.19 en .47-.49) - Amersfoort Schothorst.

Alleen zo kan ik makkelijk een kwartiersdienst realiseren en Alterneren van Twente naar Amsterdam of Den Haag. Daarnaast hoeft dan de knoop Zwolle niet kapot.

Harderwijk rijdt dan niet meer naar Utrecht, maar wel een aansluiting op hetzelfde perron is mijn idee.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Yanaike »

Ik heb mijn dienstregelingetjes ook weer even tevoorschijn gehaald. Ik heb twee alternatieven ontwikkeld voor de dienstregeling tussen Zwolle/Apeldoorn - Amersfoort - Hilversum/Utrecht.
Het concept achter de alternatieven is precies hetzelfde met 6 treinen tussen Zwolle en Amersfoort Vathorst, waarvan 1 volledige IC, 1 IC die extra stopt op Harderwijk en Nijkerk en 1 SPR die overal stopt. De verschillen tussen de twee alternatieven zit 'm in het feit dat sommige treinen 10 of 15 minuten zijn verschoven en daardoor andere eindbestemmingen hebben ten westen van Utrecht, ten noorden van Zwolle en ten noorden van Hilversum.
In beide gevallen heb ik ook geprobeerd de SPR Utrecht - Baarn door te trekken naar Hilversum (en Weesp). Hier is wel aanvullende infrastructuur voor nodig. In alternatief 1 is er een passerspoor nodig ter hoogte van station Soestdijk. In alternatief 2 is het nodig dat de treinen iets sneller kunnen rijden (door bijv verhoging baanvaksnelheid) en het traject Den Dolder - Baarn in 15 minuten af kunnen leggen. Er wordt dan niet meer gekruist bij station Soest, maar er wordt dan gekruist bij Den Dolder en bij Baarn.
In beide gevallen ben ik ook uit gegaan van een verhoging van de baanvaksnelheid op het traject Amersfoort - Apeldoorn, op die manier kan de (spits)-IC kort keren in Deventer (8 minuten).
Sommige treinen staan nu vrij kort stil op Amersfoort (1 minuut), ik ga proberen om daar nog wat aan te doen. Als het goed is zou alles rondom Amersfoort moeten passen, ik heb nog niet uitgebreid gekeken naar de situatie rondom Hilversum en rondom Utrecht.
In alternatief 2 zit de Valleilijn nog niet. Die heb ik nog niet passend gekregen en zou nog voor problemen kunnen zorgen. Daar werk ik momenteel nog aan!

Alternatief 1
  • Spoor 1: Alle treinen uit Hilversum
  • Spoor 2: Alle treinen uit Utrecht (behalve SPR Utrecht - Vathorst)
  • Spoor 4a (en spoor 3): SPR Utrecht - Vathorst
  • Spoor 4b: Valleilijn
  • Spoor 5: SPR Vathorst - Utrecht
  • Spoor 6: Alle treinen naar Utrecht (behalve SPR Vathorst - Utrecht)
  • Spoor 7: Alle treinen naar Hilversum
Afbeelding

Alternatief 2
  • Spoor 1: Alle treinen uit Hilversum en de IC Utrecht - Zwolle van :02
  • Spoor 2: Alle treinen uit Utrecht (behalve de IC Utrecht - Zwolle van :02)
  • Spoor 6: Alle treinen naar Utrecht (behalve de IC Zwolle - Utrecht van :00)
  • Spoor 7: Alle treinen naar Hilversum en de IC Zwolle - Utrecht van :00
Spoor 4a en 5 hoeven bij normale dienstregeling niet te worden gebruikt.

Afbeelding
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

In beide alternatieven rijdt je sprinter Zl-Amf in 52 minuten, waar dat er nu 55 zijn. Haal je die reistijdwinst door sneller materieel of heb je een ander plan?
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Yanaike »

Goede vraag. Ik weet eigenlijk niet hoe ik aan deze tijden gekomen ben. Ik zie wel dat de SPR Zwolle - Utrecht op dit moment door DDZ en DDAR gereden wordt, dat minder snel optrekt dan nieuwer spintermaterieel. Denk je dat het mogelijk is om 3 minuten reistijd te winnen als er met SLT of SNG gereden gaat worden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Z2N »

DDAR kan je moeilijk als 'langzaam optrekkend' classificeren, drie bakken met een 1700-loc trekt gewoon achterlijk snel op. :Y
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Wubbo »

Yanaike schreef:Goede vraag. Ik weet eigenlijk niet hoe ik aan deze tijden gekomen ben. Ik zie wel dat de SPR Zwolle - Utrecht op dit moment door DDZ en DDAR gereden wordt, dat minder snel optrekt dan nieuwer spintermaterieel. Denk je dat het mogelijk is om 3 minuten reistijd te winnen als er met SLT of SNG gereden gaat worden?
SLT zal ongetwijfeld zorgen voor reistijdwinst (SNG vast ook maar dat is natuurlijk lastig inschatten), of dat 3 minuten is weet ik niet. SLT is ook niet zomaar beschikbaar, en ik weet ook niet of reizigers het waarderen in de relatief lange afstanden die reizigers in de [serie=Sprinter|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] afleggen.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Zwolle-Utrecht

Bericht door Yanaike »

Misschien dat ik bij alternatief 2, de SPR Zwolle - Utrecht nog een paar minuten extra reistijd kan geven en dan vanaf Amersfoort Schothorst de SPR over het middelste spoor laten rijden en de IC al rijdend laten inhalen. Bij vertragingen gaat dat wel een ramp worden, omdat de tegensprinter 4 minuten later precies hetzelfde moet doen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten