Pagina 3 van 3

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 00:06
door Western Soldier
Het lastige is in elk geval dat je lange SLT of SGM nodig hebt om dezelfde capaciteit te bieden als de DDZ-8 bieden. Aangezien die er rijden en ook behoorlijk vol zitten vraag ik me af of die niet gewoon noodzakelijk is. Daarmee komt ook meteen de vraag op is of het mogelijk is om die 3 minuten sneller te rijden. Harderwijk is net verbouwd. Ik weet niet of er bij de bouw rekening is gehouden met de eventuele komst van extra sporen. Maar als er een ander station op de schop gaat zou ik daar in dat geval wel 4 sporen aanleggen, zodat dat station gebruikt kan worden om sprinters in te halen. Anders is het wellicht een optie of iets kan met de extra sporen die bij 't Harde liggen. Maar een inhaalmogelijkheid lijkt mij sowieso een enorme verbetering. Al weet ik niet wat de beste locatie daarvoor zou moeten zijn.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 00:26
door SuperGhost
De sprinter Amersfoort Vathorst -> Amsterdam Centraal zit nu direct achter de IC en 12 minuten achter de sprinter uit Zwolle.
Daarvan uitgaande lijkt me dat die inhaalmogelijkheid dan bij Nijkerk of Putten moet komen te liggen.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 11:36
door reisthijs
Western Soldier schreef:Het lastige is in elk geval dat je lange SLT of SGM nodig hebt om dezelfde capaciteit te bieden als de DDZ-8 bieden. Aangezien die er rijden en ook behoorlijk vol zitten vraag ik me af of die niet gewoon noodzakelijk is.
Dat probleem wordt nu juist vanzelf opgelost als er meer treinen gaan rijden :wink:

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 12:10
door Daniel
SuperGhost schreef:De sprinter Amersfoort Vathorst -> Amsterdam Centraal zit nu direct achter de IC en 12 minuten achter de sprinter uit Zwolle.
Daarvan uitgaande lijkt me dat die inhaalmogelijkheid dan bij Nijkerk of Putten moet komen te liggen.
Ik zou eerder zeggen in Amersfoort Vathorst, daar voegt ´ie immers met de minimale opvolgtijd van 4 minuten achter de IC in om vervolgens nog 2 minuten kwijt te zijn voor een stop in Schothorst. Klopt exact, want hij komt 6 minuten na de IC op station Amersfoort aan.
Inhalen bij Nijkerk past dan ook wel, maar vertraagd de Sprinter alleen maar onnodig.

Overigens zou een inhaalmogelijkheid op Vathorst, als je dat via het middenspoor regelt, ook makkelijk te realiseren moeten zijn door simpelweg dat spoor 2 ook aan de noordkant een aansluiting op de doorgaande sporen te geven (´tis nu nog een kopspoor alleen bereikbaar vanuit Amersfoort)
Bij Nijkerk zit je met teveel bebouwing in de buurt van het station om meer sporen aan te leggen, Putten heeft wel weer een mogelijkheid tot inhalen alleen ligt die net voorbij het perron al zou het denk ik nog wel passen om de perrons daarheen te verplaatsen.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 17:15
door SuperGhost
Daniel schreef:Ik zou eerder zeggen in Amersfoort Vathorst, daar voegt ´ie immers met de minimale opvolgtijd van 4 minuten achter de IC in om vervolgens nog 2 minuten kwijt te zijn voor een stop in Schothorst. Klopt exact, want hij komt 6 minuten na de IC op station Amersfoort aan.
Inhalen bij Nijkerk past dan ook wel, maar vertraagd de Sprinter alleen maar onnodig.
De minimale opvolgtijd is 2-3 minuten.
En hoezo zou inhalen bij Nijkerk de sprinter alleen maar onnodig vertragen en bij Vathorst niet? Het kost immers net zo veel tijd. Het enige verschil is dat bij zo'n theoretische inhaling bij Nijkerk dan de reistijd voor Nijkerkers korter wordt (want hoeven dan niet bij Vathorst te wachten op de inhaling).
Daarnaast maakt het ook een verschil voor de opvolging ten opzichte van de doorgaande sprinter: inhaling bij Vathorst betekend op Vathorst-Utrecht een 12-18 verdeling en op Harderwijk-Vathorst dan een 8-22 verdeling. Bij Nijkerk wordt dat dan al 14-18 en 10-20 en bij Putten 16-14 en 12-18.

Het aanleggen van de benodigde infrastructuur is wel een verschil.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 17:35
door Yanaike
Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst? Op die manier zou je ook nog al rijdend in kunnen halen tussen Amersfoort Vathorst en Amersfoort en zo hoeft er geen extra reistijd bij voor de SPR?

Als je bij Harderwijk inhaalsporen gaat maken, is het het overwegen waard om een bypass te maken voor intercity's en goederentreinen die parallel aan de A28 loopt, daarmee kun je dan ook meteen de scherpe bocht bij Harderwijk omzeilen.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 17:49
door Bemined
Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst?
Niet zonder een flinke zak geld, want er zitten meerdere kunstwerken en een overweg op dat traject.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 18:45
door Daniel
SuperGhost schreef:De minimale opvolgtijd is 2-3 minuten.
Dan nog, kost de stop in Schothorst blijkbaar net wat langer...
En hoezo zou inhalen bij Nijkerk de sprinter alleen maar onnodig vertragen en bij Vathorst niet? Het kost immers net zo veel tijd. Het enige verschil is dat bij zo'n theoretische inhaling bij Nijkerk dan de reistijd voor Nijkerkers korter wordt (want hoeven dan niet bij Vathorst te wachten op de inhaling).
De Sprinter gaat in Vathorst nu vier minuten achter de IC aan, waarvan je twee minuten nodig hebt voor afremmen/optrekken van de geplande stop. Puur theoretisch zou je drie minuten voor de IC in Vathorst kunnen aankomen, maar dat moet waarschijnlijk meer worden om gele seinen voor de IC te voorkomen. Dan zou je dus al 7 minuten in Vathorst stilstaan.
Nijkerk ligt eerder op de route, daar zit de IC dus nog wat verder achter de Sprinter (immers ligt de IC-tijd vast door de knoop Zwolle) en zou je nog langer moeten wachten tot de IC voorbij komt.
Bemined schreef:
Yanaike schreef:Zou het mogelijk zijn om het derde spoor bij Amersfoort Vathorst door te trekken tot Amersfoort Schothorst?
Niet zonder een flinke zak geld, want er zitten meerdere kunstwerken en een overweg op dat traject.
Ik denk dat die kunstwerken nog nieteens het grootste probleem zijn, bij de Rondweg Oost zou er bijvoorbeeld nog wel een brugdek tussen het spoordek en het dek met fietspad passen wat de realisatie al vereenvoudigd. Je hebt eerder een probleem in Hooglanderveen waar het spoor strak tussen de bebouwing door loopt, daar is simpelweg geen plek voor een derde spoor.
Dat is ook wel een probleem bij de tunnel in de Hanzeboulevard, bij de onderdoorgang van de A1 is er op zich plek als je fietspad en de enkelbaans weg samen zou voegen.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: vr 22 sep 2017, 18:56
door Wubbo
Een sprinter laten inhalen door een IC betekent 4 minuten stoppen met de sprinter als de infrastructuur geen hele rare dingen doet. Zowel doorkomst na aankomst als vertrek na doorkomst zijn volgens de plannorm 2 minuten.

Waar inhaalsporen handig zijn is volgens mij afhankelijk van wat je in Zwolle wil. Op basis van de keus die je daar maakt kun je uittekenen waar je inhaalsporen moeten komen.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 15:28
door diederickx
(blaast stof af)

Ik las dat, in afwijking van alle bovenstaande ideeën, er nu wordt gedacht aan twee extra IC’s per uur Utrecht-Amersfoort, als verlenging van de IC Den Haag-Utrecht; deze nemen tevens de twee-uurs-slagen naar/van Deventer over van de IC Amsterdam C-Amersfoort, en bovendien geven de extra IC's aansluiting op een nieuwe sneltrein vanaf Harderwijk, Putten en Nijkerk (aangenomen dat dit alleen enkele ritten in de ochtendspits betreft).

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 15:56
door Roeland
Door wie wordt daaraan gedacht? En wat doe je dan op de tijdstippen dat de Berlijn-IC rijdt?

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 16:36
door Daniel
Tot Amersfoort rijden? Maargoed, dan krijg je dus vanuit Den Haag 2x/uur een verbinding waarbij overstappen in Utrecht net wat sneller is dan blijven zitten? (Want bij mijn weten verschoof de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] door de aanpassingen rond Gouda, de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] zou de aansluiting in Utrecht blijven bieden).

Ben benieuwd in hoeverre zo'n volgtrein dan in de praktijk gaat werken, al helpt het naar Deventer doorrijden omdat je zo de overstappers die nu nog in de IC naar Zwolle zitten wel die volgtrein in lokt. Dat zijn ook nog best wel een aardig aantal reizigers namelijk.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 19:15
door Wubbo
Die trein is richting Amersfoort een volgtrein, vanuit Amersfoort dan natuurlijk een voortrein (anders past de kering niet).

Ik ben benieuwd hoe ze dat in Utrecht oplossen, want daar staat dan een trein te veel (de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] moet dan ergens op zichzelf gaan keren) die niet op spoor 20/21 past.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 19:48
door Daniel
Uiteraard, maar dan is ook dat effect van ontbrekende overstappers aanwezig. Naast dat je de reizigers die naar Den Haag willen dan ook niet in je trein naar Rotterdam krijgt omdat ze niet meer hoeven over te stappen.
Overigens, dat het vanuit Amersfoort een voortrein is zal meer liggen aan dat het pad naar Den Haag wat ze willen doortrekken voor de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] uit ligt. De oude voortreinen in de NoordOost lieten immers zien dat je ook prima beide kanten op als voortrein kunt rijden.

Wat ik me wel afvraag: hoe willen ze dit inpassen in combinatie met de Sprinters. Met name de [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] moet wel Zwolle kunnen halen voor de volgende IC. Amersfoort lukt op zich wel, met een opvolging van 3 minuten tussen de twee ICs en tussen IC en Sprinter zou je Sprinter maximaal 6 minuten later gaan rijden maar in de praktijk kan 'ie bij Blauwkapel op blokafstand achter de volgtrein aan. Gerekend met 6 minuten later in Amersfoort aankomen zit je echter nog altijd 3 minuten voor aankomst van de (1)1700. Allicht dat je alleen wat aan het spoorgebruik moet zijn zodat je geen te krappe opvolging langs het perron krijgt.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 21:14
door playertwo
Dat is niet heel robuust, naar zou precies moeten passen. De [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] zou je natuurlijk ook zonder tussenstops Ut - Amf kunnen laten rijden met een aparte stopper Ut - Amf

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: ma 09 jul 2018, 21:30
door Wubbo
Die Sprinters hebben nu de rijtijden van DDZ maar dat moet SNG worden. Wellicht ontstaat er daardoor ruimte.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 00:42
door Z2N
Wubbo schreef:Die trein is richting Amersfoort een volgtrein, vanuit Amersfoort dan natuurlijk een voortrein (anders past de kering niet).

Ik ben benieuwd hoe ze dat in Utrecht oplossen, want daar staat dan een trein te veel (de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] moet dan ergens op zichzelf gaan keren) die niet op spoor 20/21 past.
De 8800 kan toch naar spoor 238 om daar op zichzelf te keren?

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 07:50
door Western Soldier
Wubbo schreef:Die Sprinters hebben nu de rijtijden van DDZ maar dat moet SNG worden. Wellicht ontstaat er daardoor ruimte.
Oei, ik ben bang dat het daar dan wel erg druk in de sprinters wordt. Een DDZ/DDAR is daar het grootste deel van de dag wel nodig.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 08:00
door IC140
Door de extra trein naar Harderwijk wordt de normale sprinter waarschijnlijk een stukje rustiger.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 08:18
door reisthijs
Western Soldier schreef:Een DDZ/DDAR is daar het grootste deel van de dag wel nodig.
De spits is druk, daarom rijden ze dan gekoppeld, maar dat is niet het grootste deel van de dag. In de daluren heb je echt geen dubbeldekkers nodig.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 08:30
door Western Soldier
Ik heb de sprinter een paar keer gehad in de avonduren en een enkele keer in het weekend. Mijn ervaring is dat hij tussen Harderwijk en Amersfoort praktisch altijd redelijk druk is en dat de trein in Amersfoort dan leegloopt en vult met nieuwe reizigers, echter tussen Amersfoort en Utrecht, waar ik hem vaker neem is hij minder druk dan voorbij Amersfoort. Op de reisplanner staat ook dat de treinen de hele dag gekoppeld rijden met zelfs DDZ-8. Een DDZ-8 ga je nooit vervangen, zolang je niet inderdaad zoals voorgesteld extra treinen laat rijden.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 09:00
door Mikos
Western Soldier schreef: Mijn ervaring is dat hij tussen Harderwijk en Amersfoort praktisch altijd redelijk druk is
Maar redelijk druk is een breed begrip. Ja, er zit altijd wel volk in de trein tussen Harderwijk en Amersfoort en ja, er zijn twee spitsslagen 's morgens en twee 's middags waarop er met dubbele stellen gereden moet worden om alles weg te krijgen. En die zullen ook wel blijven, tenzij er voortreinen gaan rijden.

Maar de rest van de dag, buiten die twee spitsslagen 's morgens en 's middags om, kun je het rustig af met enkeldeks materieel. Vergis je niet in de capaciteit van SLT of SNG; de 5800 reed ook jarenlang met dubbeldeks materieel (solo stellen, dat wel) die bomvol zaten, dat past tegenwoordig ook in solo of gecombineerd SGM of SLT. Dubbeldekkers lijken wellicht heel druk, maar als je de inhoud op gaat tellen, blijk je vaak nogal veel loze ruimte te verplaatsen. Er zijn nu al een aantal ritten op de 5600, weliswaar op de late avond, die met SLT worden gereden.

Dat er momenteel de hele dag dubbel gereden wordt heeft te maken met de werkzaamheden rondom Zwolle, waarbij men geen groter ongemak aan wil bieden mocht een bus een aansluiting op de IC missen, waarna je mogelijk moet staan tot aan Amersfoort of Utrecht. Maar dat is niet representatief voor de normale reizigersdienst.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 09:03
door Western Soldier
Oke, dan kijk ik nog wel weer een keer als de werkzaamheden voorbij zijn.

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 19:46
door Wubbo
Z2N schreef:
Wubbo schreef:Die trein is richting Amersfoort een volgtrein, vanuit Amersfoort dan natuurlijk een voortrein (anders past de kering niet).

Ik ben benieuwd hoe ze dat in Utrecht oplossen, want daar staat dan een trein te veel (de [serie=Intercity|2018|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] moet dan ergens op zichzelf gaan keren) die niet op spoor 20/21 past.
De 8800 kan toch naar spoor 238 om daar op zichzelf te keren?
Dat wordt dan uitbuigen, want aankomst op spoor 21 om .05 past niet zo goed met aankomst van de [serie=Sprinter|2018|Utrecht Centraal - Woerden6100[/serie] uit Woerden om .08 (en dat probleem heb je de andere kant op ook). Spoor 20 gebruiken bij aankomst kan ook niet want daar is de [serie=Sprinter|2018|Den Haag Centraal - Utrecht Centraal7800[/serie].

Re: Zwolle-Utrecht

Geplaatst: di 10 jul 2018, 21:34
door Z2N
Eind dit jaar komt de viersporigheid op Ut-Utlr in dienst, dus dan wordt er sowieso al geschoven. :wink: